Het zit in de familie

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Het zit in de familie

Bericht door Susan » 07 feb 2016, 12:17

Heel herkenbaar voor velen denk ik. En o zo heerlijk als je de patronen herkent, daar aan kan
werken, om vervolgens los te laten, niets belemmert je dan nog helemaal jezelf te kunnen en
blijven zijn.

.........................

Het zit in de familie

Het zit allemaal bij ons in de familie.
We erven allerlei dingen van onze families. We denken wel dat dit leven alleen over ons kleine ikje gaat, maar het is allemaal veel groter dan dat. Wij bestaan vanuit je vader en je moeder, en zij weer uit hun vader en moeder, en zij uit die van hun. Als je zo doorgaat zie je zo een hele piramide ontstaan met jou voorouders. Als je daarnaar kijkt dan zie je waar je vandaan komt. Ook al heb je ze niet allemaal gekend. Je bent ook een stukje van hen. Zij zitten in onze genen zeggen we dan. En als je een relatie met iemand aangaat, ga je ook een relatie aan met die hele piramide die er bij hem of haar achterstaat! Pfff ga er maar aan staan! Want wat er in de familie zit is heel breed, dat kunnen prachtige en leuke dingen zijn, dingen waar je trots op bent. Zoals het talent om te zingen of te dansen, gevoel voor humor, met mensen om te gaan, het verzorgen van dieren of planten. Maar ook hele andere dingen.

Mooie rode haren van Tante Anni
Zoals fysieke eigenschappen, die mooie rode haren, die heb je van Tante Anni, de ogen van je moeder en de lichaamsbouw van je vader. Maar ook minder leuke dingen zoals overgewicht, gevoelige darmen, slechte ogen, geen mooi/sterk gebit, hoge bloeddruk. Zelfs bepaalde akelige ziektes zoals ALS of wat dan ook kunnen erfelijk zijn. Niet alleen nemen we fysiek dingen over, maar ook slechte gewoontes, zoals roken of slecht eten, weinig lichaamsbeweging, falen, luiheid enz. En ook emotioneel zijn we belast. Ze heeft een aardje naar haar vaartje, hij is net zo opvliegend als zijn opa, zij is stil en teruggetrokken als haar moeder en hij emotioneel onbereikbaar net als zijn vader. Hoe we emotioneel en rationeel op situaties reageren zien we ook vaak terug in de hele familie. Gaan we confrontaties aan of juist uit de weg? Worden problemen besproken en opgelost of juist niet? Wordt alles onder het tapijt geveegd en alles met de mantel der liefde bedekt? Wat voor patronen kun je herkennen?
Bijvoorbeeld patronen in de keuze van intieme relaties en hoe daar mee om te gaan. Viel je moeder op een onbereikbare man is de kans groot dat je oma ook op een onbereikbare man viel, en dat jij dat patroon herhaald. Terwijl je wellicht toen je jong was dacht mam ga nou toch scheiden van die man! Durf je nu zelf ook die stap niet te nemen. Wellicht durf je die stap wel te nemen als je ziet dat je dochter ook op een onbereikbare man valt.

Wiens leven leid ik eigenlijk?
Patronen en gewoonten op emotioneel, rationeel, spiritueel en fysiek niveau zitten vaak heel diep ingesleten. En meestal zijn ze helemaal onbewust! Al denken wij soms nou valt wel mee hoor, ik doe het heel anders dan mijn familie! Nou kijk maar eens heel goed en heel eerlijk naar jezelf. Van een partner kan je het vaak wel zien, maar niet van jezelf. We hebben vaak echt heel veel eigenschappen en problemen van de familie overgenomen. Vaak veel meer dan we denken. En als je eens heel goed en diep gaat kijken denk je soms, jee wiens leven leid ik eigenlijk? Ik dacht dat ik het anders had gedaan, maar uiteindelijk heb ik het toch hetzelfde gedaan. Ik dacht dat ik het anders deed dan mijn vader en moeder, maar ik doe precies het zelfde! … Is dat iets wat ik echt heel graag wil, vanuit mezelf? Of ben ik de dromen van mijn moeder aan het leven? Die seksuele blokkade, is die nu echt van mijzelf? Of ben ik nog erfelijk belast op het tweede chakra? Hoe kan het nou dat ik genoeg verdien en nooit geld overhoud en altijd tekort kom? Hoe zat dat bij mijn ouders? Ja daar was er enorme angst voor tekort en werd er flink zuinig gedaan en gehamsterd. Stel je voor dat…

Uit de Matrix stappen
Tja alcoholisme, relatieproblemen, ziektes, geldproblemen, seksueel misbruik van alles, het zit allemaal in de familie. En zo lang het niet zichtbaar is geworden, blijft het patroon zich herhalen in de familie. Dat betekend dus dat we helemaal niet vrij zijn. Vrij om onszelf te zijn, om eigen keuzes te maken, te doen wat echt bij ons hoort en niet iets te doen van je vader of je moeder of je oma of je opa. Soms kan het ook dat we iets gaan doen om iets goed te maken wat in vorige generaties verkeerd is gegaan. Bijvoorbeeld werken in Afrika om het familie geweten te sussen. Of therapeut worden omdat we als kind onze moeder wilde redden. We zien als kind dat onze moeder niet gelukkig is en we gaan ons inhouden, we willen haar redden, want als het niet goed gaat met onze moeder, kan zij niet goed voor ons zorgen en als zij niet voor ons zorgt? wie dan wel? Doodsangsten kan dat oproepen. Vaak zien we dit patroon ook terug in vele generaties. Ja denk je dan, jee herkenbaar! Maar wat kan ik er aan doen? Vaak is er iemand het zwarte schaap van de familie, die een beetje anders is. Vaak ben jij degene die dingen op een andere manier wil gaan oplossen. Die de herhalingen ziet en doorziet. Kan een gevoel van eenzaamheid geven omdat je ook trouw wilt blijven aan het familiesysteem. Familieopstellingenwerk kan heel veel inzicht geven in verstikkende en onbewuste patronen. Zodat je deze los kan laten en vrijer wordt. Steeds meer echt eigen keuzes kan maken en je echt je eigen leven gaat leiden, met een korte ij. Ben jij degene die uit de Matrix stapt? Het mooie is dat de liefde weer kan stromen en jij jezelf en het hele systeem ontlast, dus ook de volgende generaties. Wanneer het gezien is lost het op.

Yvonne Weeber
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie