Betekenis van het getal van het beest 666

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Betekenis van het getal van het beest 666

Bericht door Susan » 10 mar 2016, 13:34

Betekenis van het getal van het beest 666:
verstandelijk denken afgesnoerd van goddelijke inspiratie

Afbeelding

Onlangs werd mij op een cursus gevraagd naar de betekenis van het getal 666. Ik wist niet veel meer te vertellen dit bekend staat als het getal van het beest, dat het genoemd wordt in het Bijbelboek ‘De openbaring van Johannes’, en dat het wordt geassocieerd met de duivel of de antichrist. Daarom ben ik later op onderzoek uit gegaan om er meer over te leren. De genoemde tekst uit Openbaring 13:17-18 luidt:

“En het maakt, dat aan allen, de kleinen en de groten, de rijken en de armen, de vrijen en de slaven, een merkteken gegeven wordt op hun rechterhand of op hun voorhoofd, en dat niemand kan kopen of verkopen, dan wie het merkteken, de naam van het beest, of het getal van zijn naam heeft. Hier is de wijsheid: wie verstand heeft, berekene het getal van het beest, want het is een getal van een mens, en zijn getal is zeshonderd zesenzestig.”

De oorsprong en duiding van het getal 666 die mij het meest aansprak vond ik niet op internet, maar in het boek ‘Kabbala’ uit 1958 van André Peters. Dit blog-artikel heb ik gebaseerd op een gedeelte uit dat boek.

Peters stelt in zijn boek dat Johannes uit de Apocalyps op het eiland Patmos omspoeld is door de bewogenheid van de zeeën, die het symbool zijn van de psyche. In de psychische wereld, ‘op dit eiland’ is deze Johannes geïsoleerd. Hij beschrijft van daaruit de zeven gemeenten in Klein Azië, die, als men ze op de kaart nagaat en ze met elkaar verbindt, het Leeuw-teken uit de astrologie vormen. De reis door de zeven ‘gemeenten’ is te zien als de reis door de zeven kolken van bewustzijn, die in het innerlijk van ieder mens sluimeren en die worden aangeduid als de chakra’s.

In de Openbaring wordt gesproken over ‘het getal van het Beest’. Hier is sprake van een kabbalistische sluier waarbij een woord wordt omgezet in een getal. Als we de mens zien als een wezen met een hoger zelf en een persoonlijkheid, dan kunnen we hem schetsen met de figuur van een zandloper.

Afbeelding

Het bovenstuk van de zandloper stelt de onsterfelijke eeuwigheidsaspecten voor, het onderstuk de reflecties daarvan in de persoonlijkheid. In het midden is een verbinding (of levende lens) die kan word aangeduid als het menselijk denkvermogen.

Wanneer dit denkvermogen zich afsnoert van het hogere gedeelte en zich vereenzelvigt met de ambities van zijn psychische structuur, weeft de mens een zeer sterk begeerte -apparaat, gekoppeld aan een sluw en concreet denken, dat gericht is op zelfhandhaving, met de grote illusies van het leven hier.

Wanneer de mens zijn denkvermogen zou willen openen naar boven en dit denkvermogen los maken van de voortdurende drang van zijn persoonlijkheid zich hier te laten gelden met alle ambities, passies en illusies, zou dit denkvermogen kalmeren en zou het worden als een vijver die geheel verstilt.

pent de mens dit denkvermogen, dan wordt dit dus een vrouwelijk of ontvangend aspect van zijn denken. et goddelijke denken kan zich weerspiegelen in het denken van de mens. Zodra hij dit doet, is de mens verbonden met de hoogste aanleg en begint de definitieve omzetting van krachten, die hij uit de illusie terugtrekt en die hij opneemt in een verhoogd bewustzijn, in de krachten van zijn onsterfelijk wezen.

In de oude mysteriën van de kabbalisten in Klein-Azië gebruikte men bepaalde beelden om deze twee vormen van denken aan te duiden. De levende kracht van het denken in de mens dat zich naar boven opent, noemde men Leo of ‘leeuw’.

De Assyriërs en Babyloniërs kenden in hun astrologie de leeuw als de inwijder, een zodiakaal vuurteken dat het vuur gaat realiseren uit de eerste aanleg van het vuurteken Aries. Zij spraken ervan, zoals men dat nu nog doet in maçonnieke termen, dat de mens opgericht werd door de greep van de Leeuw’, of zoals men het later zei: ‘door de Leeuw van Juda’.

Wanneer de mens dit denkvermogen niet opende naar de openbaring van de hemelse hiërarchieën, maar zich ingroef in de illusie van zijn persoonlijkheid en daaraan zijn destructief en zelfhandhavend denken verbond, sprak men in de mysteriën van ‘een panter’. Een panter is een gevlekt dier, dat loert op prooi. de vlekken zijn het symbool van lust en begeerte.

wanneer de kabbalist mediteerde in de innerlijke wereld en er verscheen een panter in zijn gezichtsveld, stopt hij zijn meditatie, want dan wist hij dat er in zijn psychisch apparaat op dat moment iets in hem leefde, dat gevaarlijk was in zijn demonie en hem in zijn hogere meditatie in de weg stond, doordat het tussen hem en het goddelijke trad.

Vandaar de verbinding leeuw en panter, twee dieren die men in een dier vertolkte: de ‘Leo-Pardus’ (de ‘leopard’ in het Engels en de ‘luipaard’ in het Nederlands. De Statenvertaling van de Bijbel noemt men dit dier ‘Het Beest’.

Wanneer de mens zijn persoonlijkheid ontwikkelt, kan hij vallen als een panter, of oprijzen als een leeuw. Het hing van de richting van het gebruik van zijn denken af, wat hij nu in de toekomst zou worden, dus eigenlijk in de richting van zijn wil!

Daarom spreekt men in het Grieks van een beest, dat zijn in werkelijkheid noemen als filosofisch begrip, zoals ook Plato en Plotinus die noemen ‘Hê Phrên’. Hê Phrên is een Grieks woord, Dat betekent ‘het verstand’ in de zin van concreet verstand, concreet denkvermogen. Er is een tegenstelling tussen het hogere scheppende goddelijke denken, dat wordt aangeduid met nous, en ‘Hê Phrên’.

De woordwaarde van ‘Hê Phrên’ kan worden vastgesteld door de getalswaarden van de verschillende letters bij elkaar op te tellen.

Hê = 8
Phi = 500
Ro = 100
Èta = 8
Nun = 50

De som van de deze getallen bedraagt 666. Uit dit voorbeeld van het getal van het beest 666 ziet men hoe de verlichten in een tijd waarin zij het niet raadzaam achtten deze dingen aan de mensheid bekend te maken, erin geslaagd zijn met een eenvoudige omzetting van het begrip Dier, Beest of Luipaard, in een getal aan te geven: 666.

Arend Landman 2014

http://www.arendlandman.nl/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4742
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Betekenis van het getal van het beest 666

Bericht door Osiris » 10 mar 2016, 18:47

Weer eens een andere invalshoek :wink:

666 heeft in bijbelse termen een duistere/negatieve uiteenzetting.
Negatieve polariteit,enigszins omschreven in stuk hierboven als afgescheidenheid van de tegenhanger.

Die positieve tegenhanger/polariteit zou dan de 144 ( 000 ) zijn,eveneens in de bijbel genoemd ( maar ook in vele andere oude culturen ).

Numerologisch zijn beide tegenhangers gelijkwaardig 6+6+6=18=1+8=9
1+4+4= 9
Samen ( alszijnde de te creeren balans/nulpuntenergie ) vormen ze
9+9=18=1+8=9

De 9 staat numerologisch voor voleinding/afronding van een cyclus,waarna een nieuwe cyclus (bijbels;nieuwe hemel,nieuwe aarde,nieuw Jeruzalem/huis van God ) begint.

What's in a number :mrgreen:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Betekenis van het getal van het beest 666

Bericht door Susan » 15 mar 2016, 13:52

;P!
Wel leuk wat je hier schreef Osiris, want ik kwam juist door numerologie waar ik mee bezig was ook het bekende getal 666 tegen,
waardoor ik mij weer herinnerde dat Arend Landman hier over een interessant stukje had geschreven.
Ook over de 144000 (uitverkorenen)is al veel geschreven en sommigen claimen zelfs het recht daarbij te horen, omdat...zij menen het 'juiste' te doen en het enige juiste geloof te 'hebben'... [think] dat wordt niet altijd goed begrepen volgens mij.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4742
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Betekenis van het getal van het beest 666

Bericht door Osiris » 15 mar 2016, 19:21

Susan,

Maurice Cotterell beschreef in een van zijn boeken dat het getal 144.000 de lichtsnelheid per boogminuut van de aarde betreft.
Simpeler gezegd de lichtsnelheid van Einstein ( in een rechte lijn van punt A naar B ), toegepast in een ronde sferische omgeving, leverde dat getal op.

Onze pijnappelklier ontvangt en zendt lichtfotonen uit, wat een halo of aureool genoemd word.
Wederom licht in een sferische omgeving ( zie de afbeeldingen van heiligen en Jezus uit de RK kerk ).

Met de bijbelse 144.000 worden niet perse de gelovigen of religieuzen aangeduid, maar de 'verlichten' ( te herkennen aan genoemde aureool/halo rond hun hoofd ).

Degenen die een dusdanig spiritueel ( ongeacht religie of dogmatische overtuiging) hoog trillingsniveau bereikt hebben en in staat zijn al het stoffelijke/ aardse los te kunnen laten.

Mensen die aura's kunnen onderscheiden zullen dit herkennen,alszijnde voornamelijk wit rond het hoofd.
Maar ook door aura foto's kan dit zichtbaar gemaakt worden.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Betekenis van het getal van het beest 666

Bericht door Susan » 16 mar 2016, 10:00

Osiris schreef:Met de bijbelse 144.000 worden niet perse de gelovigen of religieuzen aangeduid, maar de 'verlichten' ( te herkennen aan genoemde aureool/halo rond hun hoofd ).

Degenen die een dusdanig spiritueel ( ongeacht religie of dogmatische overtuiging) hoog trillingsniveau bereikt hebben en in staat zijn al het stoffelijke/ aardse los te kunnen laten.

Mensen die aura's kunnen onderscheiden zullen dit herkennen,alszijnde voornamelijk wit rond het hoofd.
Maar ook door aura foto's kan dit zichtbaar gemaakt worden.
Wat je over de pijnappelklier schreef Osiris, had ook ergens eens gelezen.
Zelf denk ik ook dat we deze aantallen symbolisch moeten zien Osiris en dat degenen die hetzelfde
trillingsniveau bereikt hebben, dat van elkaar zullen voelen/zien. Wat de herkenbaarheid van gelijkgestemden naar elkaar zal geven, wat misschien idd te zien is net als aura's zoals je zegt.(soort 'zoekt'soort, ofwel de kosmische wet van aantrekkingskracht trekt/brengt gelijkgestemden door deze energetische energie naar elkaar toe)

Wat het 'merkteken' op het voorhoofd en de hand betreft, waar ook veel over geschreven is en vragen oproept, kan ook verwarrend zijn om te weten hoe we dat moeten interpreteren. En ik denk toch niet dat we daarbij aan een soort zichtbare 'stempelafdruk' moeten gaan denken, maar symbolisch moeten zien waaraan men de ander zal herkennen.Dan komen we weer uit op wat jij hier boven dus al zei.

Ik zie de de bijbel als een geschiedenisboek, geschreven (en meermalen vertaald uit vertalingen) door mensen, waar men zo zijn eigen ineterpretatie aan de doorgegeven visioenen/verhalen/teksten gaf die daar in staan.Wat het er niet gemakkelijker op maakt om in het nu te weten wat letterlijk genomen moet worden en wat niet.Plus men heeft het ivm de 144 000 er oa over dat deze uit de 12 stammen van Israël komen.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie