Susan Smit - Dat is ego

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Susan Smit - Dat is ego

Bericht door taigitu » 11 apr 2016, 09:55

Dat is ego

Keuringsdienst van woorden

Ze klinken zo mooi en verlicht, die spirituele oneliners.
Maar wat zeggen we eigenlijk? En is het waar?
Susan Smit toetst, keurt, wikt en weegt.

Deze week onderzoekt ze de woorden: ‘Dat is ego.
Het betekent niet veel goeds als iemand zegt: ‘Dat is ego’.
In spirituele kringen staat ego voor het geheel aan overtuigingen en conditioneringen
geboren uit angst en gericht op veiligheid, zekerheid en genot. Het is de absolute vijand
die moet worden bestreden. Het is als de draak in een sprookje of de slechterik in een
thriller. Wie het ego op de knieën krijgt, is verlicht.

Het probleem met dit streven – egoloos leven – is dat het niemand ooit zal lukken of
ooit gelukt is – nee, ook Gandhi en Mandela niet. Wie zijn ego wil vermoorden,
wil namelijk een deel van zichzelf vermoorden. En jezelf te lijf gaan met een mes om iets
weg te snijden wat je niet bevalt, werkt niet zo geweldig.

Geweld is niet de oplossing.
Het ego is niet de duivel, het is niet je vijand, het is gewoon je persoonlijkheid.
Je gekke, feilbare, onhandige persoonlijkheid die het vaak bij het verkeerde eind heeft
maar je ook in fantastische situaties brengt. Zonder je ego had je niet normaal kunnen
opgroeien en zou je nu niet in de wereld kunnen functioneren.

Je ego hoort bij jou en zal er altijd zijn, maar je kunt het wel van zijn directeursstoel
halen. Er is namelijk meer ‘ik’ dan alleen je ego. Dat weet ik omdat je zelf de malle
fratsen van je persoonlijkheid kunt gadeslaan. En wie kijkt er dan?
Laten we het de ziel noemen. Kijk met je ziel naar je ego zoals een moeder naar haar
kleuter kijkt: met een liefdevolle blik en een opvoedende hand. Je kunt het dingen
verbieden ‘omdat jij het zegt’, af en toe in de hoek zetten en een beetje knuffelen als
het daar behoefte aan heeft. Dan kom je al een heel eind.

Als ik iemand hoor zeggen dat hij egoloos leeft, zie ik meestal iemand die zich met
oranje omslagdoeken, wolken wierook en een hele hoop mooie woorden een spiritueel
correct ego heeft aangemeten. Hij heeft de jas van het ego niet uitgetrokken,
denk ik dan grinnikend, maar er een aanstellerige hoed bij opgezet.

Susan Smit
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Susan Smit - Dat is ego

Bericht door Tammy » 12 apr 2016, 04:56

Deze week onderzoekt ze de woorden: ‘Dat is ego.
Het betekent niet veel goeds als iemand zegt: ‘Dat is ego’.
In spirituele kringen staat ego voor het geheel aan overtuigingen en conditioneringen
geboren uit angst en gericht op veiligheid, zekerheid en genot. Het is de absolute vijand
die moet worden bestreden. Het is als de draak in een sprookje of de slechterik in een
thriller. Wie het ego op de knieën krijgt, is verlicht.
Ik reageer niet vaak in dit subforum, maar nu wel.
Want ik vind het een goed artikel waar ik voor een deel achter sta.
Conditionering is een woord wat ik hier de laatste jaren vaak heb gelezen op het forum.
Het lijkt alsof het een slecht iets is.
Ik heb dat nooit zo gezien.
Zoals Susan Smit al zegt, het hoort bij je persoonlijkheid.

En een ego heeft elk mens.
Als ik iemand hoor zeggen dat hij egoloos leeft, zie ik meestal iemand die zich met
oranje omslagdoeken, wolken wierook en een hele hoop mooie woorden een spiritueel
correct ego heeft aangemeten. Hij heeft de jas van het ego niet uitgetrokken,
denk ik dan grinnikend, maar er een aanstellerige hoed bij opgezet.

Dat hoeft natuurlijk niet altijd op deze manier te gaan.
En een aanstellerige hoed vind ik niet correct gezegd, de persoon is er namelijk van overtuigd dat hij of zij egoloos is.
Maar in de rest van het artikel kan ik mij wel in vinden.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Susan Smit - Dat is ego

Bericht door Osiris » 12 apr 2016, 06:09

Geloof ook dat het eigen ego een functie heeft.
Niet om de dominante factor te zijn en alles ten koste van een ander te laten gebeuren en jezelf constant op de voorgrond te plaatsen.

Maar om af en toe bij jezelf te kunnen blijven,af te sluiten voor anderen en op te kunnen laden.
Als je weer even te veel opgeofferd hebt en geincasseerd. Een stukje zelfbehoud.
Een soort van wisselwerking/balans.

En soms is het nodig daar iemand mee te kwetsen om iets duidelijk te maken, een les door te geven.
Zolang de intentie maar niet is om de ander doelbewust te kwetsen,maar juist verder te helpen ( ook al zal dat niet altijd als dusdanig gezien worden ).

Volledig ego-loos bestaat volgens mij ook niet, althans niet in deze aardse setting :wink:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gast1

Re: Susan Smit - Dat is ego

Bericht door Gast1 » 12 apr 2016, 13:23

Tammy schreef:Conditionering is een woord wat ik hier de laatste jaren vaak heb gelezen op het forum.
Het lijkt alsof het een slecht iets is.
Maar dat is het dus inderdaad niet. Het ligt er aan wat je met conditionering bedoelt.
Jezus, Boeddha, de Dalai Lama en alle andere 'lichtwerkers' hebben een ego en zijn geconditioneerd.
Mijn ego is de waarneming en het besef van de chemische en natuurlijke liefde.
Mijn ego is de verzameling atomen en moleculen die het vermogen hebben dat waar te nemen.
Dat is tevens mijn conditionering.
Mijn conditionering is al dat wat mijn atomen en moleculen als vermogen hebben dat te beseffen.

gusteman

Re: Susan Smit - Dat is ego

Bericht door gusteman » 12 apr 2016, 14:00

Gast1 schreef:Mijn conditionering is al dat wat mijn atomen en moleculen als vermogen hebben dat te beseffen.
Interessant, beste Gast1.
En hier bekijk ik het vanuit biologisch oogpunt.
Je hebt het over atomen en moleculen maar over welke atomen en moleculen gaat het dan?
Een menselijk lichaam bestaat voor 60% uit water, voor 25% uit bacteriën en voor 15% uit lichaamseigen celstof.
Toch heeft die lichaamseigen celstof dat water en die bacteriën nodig om te kunnen functioneren.
Maken die dan ook deel uit van dat ego, hebben die een relatie met de "ziel", de persoonlijkheid, het karakter ..... of hoe zit dat nou?

Ik loop hier al jaren op te broeden (voornamelijk in verband met reïncarnatie maar dat is dan weer een andere discussie) en kom er maar niet uit: als elk levend wezen een (reïncarneerbare) ziel heeft dan geldt dat ook voor kleine levende organismen, zoals de bacteriën die in onze lichamen huizen. Maar dan bevat een menselijk lichaam miljarden zielen ... die dan weer al dan niet bepalend zijn voor DE ziel van dat menselijk lichaam ... en die ziel zou dan weer gelinkt zijn aan het ego.
Wanneer dat menselijk lichaam "de geest geeft" dan gaat DE ziel over in een ander levend organisme ... wat gebeurt er dan met de zielen van de miljarden bacteriën? Blijven die verbonden aan die ziel, dat ego?

Allemaal behoorlijk verwarrend hoor.

Gast1

Re: Susan Smit - Dat is ego

Bericht door Gast1 » 12 apr 2016, 17:31

gusteman schreef:
Gast1 schreef:Mijn conditionering is al dat wat mijn atomen en moleculen als vermogen hebben dat te beseffen.
Interessant, beste Gast1.
En hier bekijk ik het vanuit biologisch oogpunt.
Je hebt het over atomen en moleculen maar over welke atomen en moleculen gaat het dan?
Een menselijk lichaam bestaat voor 60% uit water, voor 25% uit bacteriën en voor 15% uit lichaamseigen celstof.
Toch heeft die lichaamseigen celstof dat water en die bacteriën nodig om te kunnen functioneren.
Maken die dan ook deel uit van dat ego, hebben die een relatie met de "ziel", de persoonlijkheid, het karakter ..... of hoe zit dat nou?

Ik loop hier al jaren op te broeden (voornamelijk in verband met reïncarnatie maar dat is dan weer een andere discussie) en kom er maar niet uit: als elk levend wezen een (reïncarneerbare) ziel heeft dan geldt dat ook voor kleine levende organismen, zoals de bacteriën die in onze lichamen huizen. Maar dan bevat een menselijk lichaam miljarden zielen ... die dan weer al dan niet bepalend zijn voor DE ziel van dat menselijk lichaam ... en die ziel zou dan weer gelinkt zijn aan het ego.
Wanneer dat menselijk lichaam "de geest geeft" dan gaat DE ziel over in een ander levend organisme ... wat gebeurt er dan met de zielen van de miljarden bacteriën? Blijven die verbonden aan die ziel, dat ego?

Allemaal behoorlijk verwarrend hoor.
Hihihi ... dat vind ik ook hoor.
Ik ben verre van ingewijd en ben nog minder een wetenschapper.
Daarom heb ik dat 'losgelaten' ... :grin:

Wellicht dat ik het kan simplificeren:
Ik lijk een beetje op mijn Vader en ik lijk een beetje op mijn Moeder en jawel, ook op diens Vaderen en Moeders.
Ik heb ook een beetje de karaktereigenschappen en een mix daarvan.
Het zal vast allemaal in de moleculaire genetica te achterhalen zijn of zo.

Ik heb bestanddelen in mijn lijf van 'alles' en dus ook van dinosauriërs, planten en stof van andere planeten.
Ik ben een aliën pur sang, net als alles op deze planeet.

Ik ben niets anders dan een opsomming van alles, een resultante van de kosmische evolutie.
Het heeft mij gemaakt tot wat ik nu ben en daarvan heb ik besef.
Waarschijnlijk is dit een soort van kracht (energie) die zich tijdelijk gevormd heeft tot het 'ego' Gast1.
Ik ben dus zo geconditioneerd als maar wat.
Kosmisch geconditioneerd, naast dat ik ook nog geconditioneerd werd tijdens mij relatief korte leven alhier.
Die laatst genoemde conditionering ben ik gaan beschouwen als een soort van 'vervuiling' die mijn 'geschonken besef' vertroebelde.
Die laatst genoemde conditionering van 'goed' en 'slecht' en 'fout' en 'goed' heb ik vaarwel gezegd (op een bepaald moment).
Principes, regeltjes en de hele santenkraam, huppekee ... de vuilnisbak in en een ware waarlijke openbaring openbaarde zich bij mij.

Het is iets wat slechts een enkeling begrijpt.
De dood zal een ware 'verlossing' zijn en mijn bestanddelen terugbrengen waar ze vandaan komen.
Een metaforisch maximaal en niet te overtreffen orgasme ...

Ik geloof dat ik het nog het meest terug vond in dit filmpje:

Gast1

Re: Susan Smit - Dat is ego

Bericht door Gast1 » 12 apr 2016, 18:00

Bij nader inzien vertelt mij 'muziek' veel meer, dan de meeste woorden waarmee we zinnen trachten te construeren met als bedoeling zo duidelijk als maar mogelijk te zijn.
Muziek heeft geen woorden nodig:
Nee, ik ben niet zwaarmoedig ...

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Susan Smit - Dat is ego

Bericht door Vitharr » 12 apr 2016, 19:18

Ik loop hier al jaren op te broeden (voornamelijk in verband met reïncarnatie maar dat is dan weer een andere discussie) en kom er maar niet uit: als elk levend wezen een (reïncarneerbare) ziel heeft dan geldt dat ook voor kleine levende organismen, zoals de bacteriën die in onze lichamen huizen. Maar dan bevat een menselijk lichaam miljarden zielen ... die dan weer al dan niet bepalend zijn voor DE ziel van dat menselijk lichaam ... en die ziel zou dan weer gelinkt zijn aan het ego.
Wanneer dat menselijk lichaam "de geest geeft" dan gaat DE ziel over in een ander levend organisme ... wat gebeurt er dan met de zielen van de miljarden bacteriën? Blijven die verbonden aan die ziel, dat ego?
Ik geloof niet in zo'n soort reïncarnatie maar ik denk dat je de filosofie multidimensionaal moet benaderen. Zie het als een orkest waarbij elke 'zielsoort' zijn eigen ruimte inneemt. Wij zijn slechts een deel van de compositie. De levenscyclus van de bacterie en de mens zijn zowel gescheiden als verbonden. Kwestie van perspectief. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Susan Smit - Dat is ego

Bericht door Vitharr » 12 apr 2016, 21:07

Ik heb er even over nagedacht en ik heb 'm. Bedankt Susan.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Susan Smit - Dat is ego

Bericht door Gast1 » 16 apr 2016, 10:22

Heel even off-topic Vitharr.
Mijn zoon stuurde mij een stuk muziek wat hij prachtig vond en die mening deel ik met hem.
Op een of andere wijze dacht ik meteen aan jou :mrgreen:

Kijk en luister maar eens:

Plaats reactie