Narcissus en Echo

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Narcissus en Echo

Bericht door Susan » 03 sep 2016, 10:17

Narcissus en Echo

Narcissus was een bekoorlijke jongeman die uit zelfingenomenheid de liefde van de nimf Echo versmaadde. Echo kwijnde weg uit liefdesverdriet, zodat er tenslotte van haar slechts een stem overbleef, haar echo. Narcissus werd gestraft met een onstilbaar verlangen: hij werd verliefd op zijn eigen spiegelbeeld, dat hij in een heldere bron zag, maar nooit kon bereiken.

Het is opvallend dat het gedeelte van het verhaal waarin Echo voorkomt, een nogal onbekend en verwaarloosd element is in het Narcissusverhaal (een symptoom van de eeuwenlange achterstelling van de vrouw?). Het is echter, zoals ik zal aantonen, van essentieel belang. We zouden Echo kunnen zien als de vrouwelijke kant in ieder mens, onze anima, zoals Jung haar noemde. Zij staat voor onze verlangens, onze gevoelens en emoties.

Narcissus weigert een relatie aan te gaan met Echo, zijn vrouwelijke kant. Echo kwijnt weg en van haar blijft slechts een echo over, een slap en vaag aftreksel van haar eigenlijke stem. Het gevolg is dat Narcissus op zichzelf betrokken raakt. Hij wordt verliefd op zijn eigen spiegelbeeld dat hij maar niet kan bereiken. Om een volledig mens te worden dienen wij onze rationele en onze emotionele kant met elkaar te verbinden. De anima en de animus dienen een liefdesrelatie met elkaar aan te gaan in de menselijke ziel. Narcissus en Echo dienen vanuit gelijkwaardigheid een heilig huwelijk aan te gaan. Dan is Echo geen schaduw meer van Narcissus, maar een volwaardige partner.

Het verhaal van Narcissus is ons aller verhaal: ‘Hier ben ik!’ en ‘Om mij kun je niet heen.’ In plaats van een liefdesrelatie met Echo aan te gaan worden we erdoor bezeten. Het gevolg van deze onderdrukte emotionaliteit is dat we ik-gericht worden, op onszelf betrokken ofwel egocentrisch, allemaal woorden voor hetzelfde: Narcissus. Als we Echo niet willen leren kennen, wordt het ego een narcist. We proberen wel allemaal altruïstisch te doen en een ander voor te laten gaan, maar via een achterdeur komt onze zelfbetrokkenheid weer om de hoek kijken middels extravagant gedrag, machtsbelustheid, allerlei onbewuste manieren van aandacht vragen, onverdraagzaamheid, provocerend gedrag en gelijkhebberij.

Wil het ik of onze persoonlijkheid op een gezonde manier tevoorschijn komen, dan dient het emotioneel geïntegreerd te zijn. Dan kun je in het middelpunt van de belangstelling staan, omdat je bijvoorbeeld iets te zeggen of te doen hebt dat de aandacht verdient, zonder dat je schreeuwerig wordt of in conflict gaat met een ander. Dan hoef je niet perse gelijk te hebben, maar kun je open luisteren naar het verhaal en de argumenten van een ander. Dan ben je een krachtige persoonlijkheid. We zouden kunnen zeggen dat ego alleen gezond is samen met Echo.

Er is veel te genezen bij onze Echo. Zij is op onze planeet een klein echootje geworden van wat ze eigenlijk is: ons gevoel en onze zuster. Ze schreeuwt van pijn en ze schreeuwt om erkenning. Wanneer mensen van een ander zeggen dat deze een ‘groot ego’ heeft, betekent dat dus in feite dat Echo daar van binnen schreeuwt! Als we onze Echo met heel veel emotioneel Werk stap voor stap in ons integreren, zullen onze egootjes minder narcistisch worden en daardoor krachtig. Er is niets mis met een krachtig ego. Een krachtig ego beschrijft iemand die zijn of haar Echo geïntegreerd heeft en dus emotioneel geïntegreerd is. Hij weet wat hij wil, weet wat hij kan, en weet wat hij voelt.

Slechts een krachtig ego, of gewoon gezegd: een krachtig mens, is in staat tot overgave en verbinding met Al-wat-is. Het is de voortdurende verwarring tussen een gezond ego en een geneurotiseerd ego, die de discussie over het ego zo moeilijk maakt. In feite is het simpel: er is geïndividualiseerd bewustzijn en dat is voor een deel ons ego. Dit is een mengeling van gevoel van identiteit en van neurotische identificaties. Het andere deel van ons bewustzijn noem ik ons Lichtpunt, dat overeenkomt met ziel of met het begrip ‘Zelf’ van Jung. Het is het centrum van onze volledige ziel, onze totaliteit. Dit Lichtpunt is wat we in wezen zijn, veel meer en groter dan ons ego, onze bewuste persoonlijkheid.

http://www.anarchiel.com/display/het_ego
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Narcissus en Echo

Bericht door Gast1 » 03 sep 2016, 12:19

:post:

Mooi Susan ;P!

Plaats reactie