Ik wil een knuffel waar noch angst, noch wind doorheen kan

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Ik wil een knuffel waar noch angst, noch wind doorheen kan

Bericht door Susan » 23 jun 2017, 12:17

Hier dacht ik vanochtend aan door een opmerking die iemand maakte, maar net als we als kind knuffelen
heel hard nodig hebben waardoor we geestelijk en fysiek aantoonbaar groeien, geldt dat óók nog steeds als
we al lang volwassen zijn.
Het is iets wat ieder tot zijn dood hard nodig heeft, maakt niet uit hoe oud je bent,
raak en mooi weergegeven vind ik het in deze zin: "ik wil een kuffel waar noch angst, noch wind door heen kan.
zoiets voelde ik dus bij die opmerking. :grin:
.................

Citaat:

Knuffel

Ik heb een knuffel nodig, ik wil dat je jouw armen om mij heen slaat en dat je geen ruimte vrijlaat voor angst of de kou van de winter. Ik wil me beschermd voelen wanneer ik geconfronteerd wordt met pijnlijke en kwetsende dingen, de dingen die mij verdrietig maken. Ik wil echter niet gewoon zomaar een knuffel; ik wil een hele stevige knuffel, waarbij geen woorden nodig zijn, omdat jouw lichaam het mijne helemaal opslokt en jouw energie op mij overbrengt terwijl ik jou knuffel met heel mijn hart.

Help mij de dingen die mij pijn doen te vergeten en herinner mij eraan dat het leven warmte, thuis, vriendschap en liefde is. Het is niet nodig om ook maar iets te zeggen, jouw handen op mijn rug en jouw hoofd op mijn schouder zullen mij namelijk vertellen over jouw waardering, jouw genegenheid.

Waarom hebben we knuffels nodig

Bewezen is dat kinderen knuffels nodig hebben, omdat dit soort tekenen van genegenheid, zoals knuffels, kusjes en liefkozingen, gunstig zijn voor hun groeiproces en het oxytocinegehalte verhogen. En wanneer we ouder en volwassen zijn, worden we eigenlijk nog maar heel weinig geknuffeld; we besteden zeer weinig tijd aan lichamelijk contact met andere mensen

Het lijkt alsof we bang zijn om te laten zien hoe we ons voelen, om te laten zien dat we ergens om geven, om genegenheid te tonen, elkaar aan te raken en de huid van een ander te voelen. We hebben knuffels nodig om ons beschermd te voelen, zodat deze knuffels energie aan ons door kunnen sturen, om ons eraan te herinneren dat er iemand op de wereld is voor wie wij heel belangrijk zijn, om onszelf getroost te voelen. Als je behoefte hebt aan een knuffel, zeg dit dan tegen de persoon door wie je graag geknuffeld zou worden of knuffel hem spontaan zelf.

citaat:
“Als ik wist dat dit de laatste keer zou zijn dat jij door die deur zou komen, dan zou ik je omarmen, zoenen en je terugroepen voor meer.”
-Gabriel García Márquez-

Delen
De voordelen die knuffels bieden

Iemand anders een knuffel geven kan een hoop voordelen bieden en verschillende wetenschappelijk studies tonen aan dat lichamelijk contact ons een beter gevoel over onszelf geeft, een positieve invloed heeft op de ontwikkeling van onze intelligentie en fysiologische veranderingen teweeg kan brengen. Knuffelen is slechts één vorm van lichamelijk contact, maar het is ongetwijfeld een hele bijzondere vorm van lichamelijk contact.

Knuffels verhogen het oxytocinegehalte

Wanneer je een knuffel krijgt, gaat het oxytocinegehalte in je lichaam omhoog. Oxytocine is een hormoon dat ons een gevoel van welzijn geeft en het stressgehalte in ons lichaam verlaagt, waardoor als gevolg ook onze bloeddruk omlaag gaat en onze hartslag trager wordt.


Tijdens het knuffelen ontwaken de receptoren in onze huid en sturen deze seintjes uit naar de nervus vagus in onze hersenen. Deze zenuw zorgt ervoor dat de bloeddruk omlaag gaat. Een studie die in 2010 werd uitgevoerd door de Universiteit van Miami toont aan dat onze bloeddruk bij elke knuffel die we krijgen steeds lager wordt.

Knuffels bevorderen de communicatie

Tijdens het knuffelen wordt er vertrouwen, genegenheid en liefde gecreëerd. Daarom kunnen we ook beter communiceren met de persoon die zijn armen om ons heen heeft geslagen en voelen we ons op dat moment zeer goed. Woorden zijn onnodig; wanneer we namelijk voelen dat het lichaam en de armen van een ander zacht tegen ons aan worden gedrukt ontstaat er vanzelf een mate van vertrouwen.

Knuffels verbeteren ons zelfvertrouwen

Wanneer je door iemand geknuffeld wordt, dan zorgt dit ervoor dat je meer zelfvertrouwen krijgt. Dit komt doordat je voelt dat de persoon die jou knuffelt jou waardeert en deze waardering met jou deelt door middel van een knuffel. In 2012 publiceerde het Journal of Science Psychology een studie waarin onthuld werd dat knuffels kunnen helpen om angst voor de dood aanzienlijk te verminderen en ervoor zorgen dat mensen een heel andere houding aannemen ten opzichte van hun angsten.

citaat:
“Blijf bij de liefde die jou antwoorden geeft in plaats van problemen, veiligheid in plaats van angst, zekerheid in plaats van twijfels.”
-Paulo Coelho-


Delen
Knuffels bevorderen empathie en begrip

Door middel van een knuffel zijn we in staat om onszelf te verplaatsen in de persoon waarmee we knuffelen en staan we tegelijkertijd toe dat deze persoon zich ook in ons verplaatst. We kunnen ervoor zorgen dat een vreemde, een vriend of onze partner ons begrijpt en ons steunt. Onze behoefte om gesteund te worden is menselijk en soms kan een eenvoudige knuffel ons de steun bieden die we nodig hebben.

We moeten proberen om onze hechtheid met anderen te herstellen. Vanwege de snelle toename van sociale netwerken en het gebruik van mobiele telefoons worden onze relaties tegenwoordig steeds kouder en is er helemaal geen ruimte meer om naar elkaar te luisteren, om in elkaars ogen te kijken, om elkaar te strelen, te zoenen of te knuffelen.

Het is voor ons gevoel van welzijn van essentieel belang om tijd vrij te maken voor lichamelijk contact met andere mensen, om tijd vrij te maken om te knuffelen. Knuffel anderen daarom zo vaak als je kunt en laat jezelf ook geknuffeld worden, geniet van de warmte en de intimiteit die ontstaat tijdens een lange, stevige knuffel.

verkenjegeest.com
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie