Verlies is een belangrijk onderdeel van ons leven.

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Verlies is een belangrijk onderdeel van ons leven.

Bericht door Susan » 06 sep 2017, 15:51

Omgaan met verlies en rouw
spiritual-awakening

Verlies is een belangrijk onderdeel van ons leven.
Filosofen hebben lang nagedacht over de aard van verlies en concludeerden dat de wereld om ons heen continu verandert. Eigenlijk is verandering paradoxaal het enige permanente element van onze fysieke wereld. Al het andere is van voorbijgaande aard. En verlies is gewoon een ander aspect van deze constante verandering.

Maar wij mensen zijn emotionele wezens. Droge logica voelt niet goed in tijden van nood. En daarom worstelen we met de vraag hoe om te gaan met de nasleep van ‘verlies’ en ‘verandering’ – verdriet.
Voor sommigen van ons neemt het verlies van een geliefde object of relatie alles in beslag. Mensen hebben de neiging om hun omgeving te vergeten en kunnen alleen maar denken aan datgene wat is weggenomen. Een drama speelt zich af in hun hoofd, over de vreugde die ze kregen van het object (of relatie), hoe leeg hun leven zal zijn zonder deze bron van geluk en natuurlijk over de vraag waarom ‘de wereld oneerlijk is en mij al deze ellende geeft’.

We kunnen troost vinden in de wetenschap dat dit verlies natuurlijk is. Als onderdeel van onze ‘menselijke’ erfenis zijn we gezegend met de mogelijkheid om waarde te hechten aan dingen en zelfs aan immateriële activa, zoals adviezen, concepten en relaties. We geven ze een speciaal soort betekenis wat waardevol voor ons is. We ervaren de wereld om ons heen via deze objecten en veronderstellingen. Ons instinct focust ons op wat het voor ons en voor ons leven betekende, en betreuren het verlies.
Met elke iets dat we verliezen, verliezen we een deel van onze identiteit en ons bestaan. Het is natuurlijk dat dit pijn doet.

Treuren is een natuurlijk proces dat we doorlopen wanneer we iets verliezen. En het is goed om te rouwen… voor een tijdje. Maar het is zeker niet natuurlijk of gezond om slachtoffer te worden van het ‘zwelgen’ in ongeluk en ellende, en alles in je leven met deze duisternis te bedekken. Misschien hebt u wel eens de paden gekruist met mensen die nooit meer herstellen van het verlies van een idee, een object of een relatie. Ze lopen door het leven niet bewust van de honderden andere zegeningen die ze hebben en krijgen.

Hierdoor kunnen ze:
Contact met de werkelijkheid verliezen en niet meer de kracht hebben om verder te gaan met hun leven.
Toestaan dat hun gezonde relaties ontaarden in liefdeloze, emotieloze interacties.
Een hogere kans lopen om ziekten te krijgen. En zonder een goede gezondheid wordt het omgaan met verdriet een nog grotere uitdaging. Geen van bovenstaande scenario’s zijn aantrekkelijk. Langdurig verdriet wordt tegenwoordig officieel behandeld als een stoornis.

Er is een spirituele manier waarmee je om kunt gaan met het hele concept van verlies en rouw. Alle spirituele tradities kennen de volgende wijsheid: We komen van het Hogere en we gaan terug naar het Hogere

Misschien is het lastig voor u om de betekenis van bovenstaande zin te begrijpen. Misschien voelt het voor u als een tegeltjeswijsheid die mensen tegen elkaar zeggen alleen maar om de nabestaanden te troosten. Maar als u de tijd neemt om de betekenis ervan te doorgronden, dan vindt u een zeer diepgaande boodschap. Een boodschap die mensen kunnen helpen hun verdriet te overwinnen door ze te wijzen op een universele waarheid.

Alle objecten in uw leven zijn van voorbijgaande aard. Het maakt niet uit wat u doet, hoe goed u doet, hoeveel u er van houdt, of hoe stevig u het vasthoudt. U bent niet de rechtmatige ‘eigenaar’. U bent niet in staat om het als een permanent bezit te claimen.
Aan het eind zal alles, inclusief uzelf, deze fysieke wereld verlaten en aan de reis terug beginnen; één worden met de realiteit. Het fysieke zal opgenomen worden in de fysieke realiteit, en het geestelijke zal terugkeren naar de geestelijke realiteit.

Wanneer u bovenstaande ‘mind-set’ eigen kunt maken, dan kan u de ‘schaarste-mentaliteit’ loslaten. Zelfs iets pragmatisch en alledaags als een mislukte presentatie doet er dan niet meer toe. Want het was slechts een kort moment, niets is permanent, en misschien komt er wel iets goeds uit. Het belangrijkste is om uw moed voor het nemen van actie te waarderen.

Elke dag kunt u door de magie van “we komen van het Hogere en keren terug naar het Hogere” uw aandacht richten op de lessen die u kunt leren van uw verlies en de ervaring.

Wijsheid in actie

Mijn advies is dat wanneer u lijdt aan verdriet, mediteer dan op de zin: ‘We komen van het Hogere en keren terug naar het Hogere’. Door middel van dit juweeltje van een stoïcijnse gedachte kunt u de dingen om u heen zien voor wat ze werkelijk zijn; een vorm van vertrouwen. Het object, persoon of idee is aan u gegeven om tijdelijk te koesteren en te beschermen. Uiteindelijk zal het weer terugkeer naar de bron; fysiek dan wel geestelijk.

Zodra u deze wijsheid een deel van uw leven kunt maken, zal u niet langer een gevoel van peilloos verdriet ervaren wanneer u iets verliest of iets (of iemand) dierbaar moet opgeven. In plaats daarvan zal u in staat zijn om de ervaring te analyseren en mogelijk tot inzichten te komen als:

Wat kan ik hiervan leren?
Wat kan ik doen om mijn situatie te veranderen?
Hoe kan ik groeien?
Wat moet en kan ik verbeteren?
Deze oefening kan uw leven na elk verlies verrijken. U kunt kennis verkrijgen over hoe de wereld functioneert en wat u kunt doen om uzelf en uw vaardigheden te verheffen om het meeste van uw leven en uw mogelijkheden te maken.

Verlies is onvermijdelijk. Verdriet is natuurlijk. Maar het moet niet iets langdurig worden dat alles in beslag neemt. Rouw maakt u tot een zacht en empathisch mens dat in staat is om te dingen te waarderen. Maar het loslaten van verdriet maakt u tot een moedig en standvastig mens.

https://mystiekeschool.nl/maatschappij/ ... s-en-rouw/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie