Een ruime definitie van het leuke Deense woord hygge

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Een ruime definitie van het leuke Deense woord hygge

Bericht door Susan » 07 apr 2018, 19:51

Gewoon leuk om dit tegen te komen en even te lezen vind ik:

CITAAT:

Hygge--het Deense geheim voor geluk

Buitentikt de regen zachtjes tegen het raam. Jij zit binnen bij de knapperende haard en zakt steeds verder weg in de kussens van de bank, je handen om een beker warme chocolademelk. Vanuit de keuken verspreidt zich de geur van versgebakken brood, die je mee terug neemt naar je jeugd, naar dagen zonder einde, naar het gevoel van geborgenheid en onbezorgd zijn. Misschien zakken er naast je op de bank nog wat vrienden weg, die samen met jou genieten en zich verheugen op het bordspelletje dat al klaar staat op tafel voor straks.
Hygge is het tegengif voor de koude winter, de regenachtige dagen en de uitgestreken duisternis.


Een ruime definitie van het Deense woord hygge

Dit klinkt als een winterse idylle of een scene uit een kerstfilm, maar is in feite een ruime definitie van het Deense woord hygge. Hygge laat zich in het Nederlands vertalen als ‘gezellig’ of ‘knus’ maar betekent voor de Denen nog zo veel meer dan dat. Zoals Meik Wiking het omschrijft in zijn boek Hygge: De Deense kunst van het leven: ‘Hygge is het tegengif voor de koude winter, de regenachtige dagen en de uitgestreken duisternis.’ Het is tijd voor jezelf en voor je vrienden nemen, tot rust komen in een vertrouwde omgeving op je eigen manier.

hyggebokser – een broek die je nooit in het openbaar zou dragen maar die zo lekker zit dat hij stiekem je favoriete broek is
Nu Denemarken op nummer 1 staat in de lijst van landen waar mensen het meest gelukkig zijn (ondanks de hoge belastingtarieven) is het Deense begrip hygge begonnen aan een opmars over de landsgrenzen heen. Op de Engelstalige markt verschenen dit jaar maar liefst 11 boeken over dit fenomeen die ieder op hun eigen manier proberen te omschrijven wat het precies inhoudt.

Hygge is zowel een werkwoord als een bijvoeglijk naamwoord. Iets kan hyggelig(t) zijn: het was zo hyggelig je weer even te zien! Of: wat een hyggelige woonkamer. Die hygge in de woonkamer kan je versterken door een hoekje vol kussens, een open haard of houtkachel, kaarsen, spullen van hout, boeken en het neerzetten van mooi aardewerk.

Er zijn speciale hygge woorden zoals
sondagshygge – een lome dag met thee, boeken, muziek, dekens en misschien een wandelingetje,
hyggebokser – een broek die je nooit in het openbaar zou dragen maar die zo lekker zit dat hij stiekem je favoriete broek is,
hyggekrog – een hoekje in de keuken of woonkamer waar je gezellig (hyggelig) kunt zitten, het liefst met veel kussens
hyggesnak – geklets over niet-controversiele onderwerpen.

Zelf hygge creëren
Volgens Meik zijn er tien belangrijke punten die bijdragen aan een hoge hygge-factor. Er zitten ongetwijfeld veel herkenbare dingen tussen, de kracht zit er ook in om echt aandacht te geven aan deze momenten:

1. Sfeer – dim het licht, steek kaarsen aan.
2. Aanwezigheid – blijf in het nu, zet de telefoons uit.
3. Genieten – koffie, chocolade, koekjes, snoep…
4. Gelijkheid – stel wij boven mij. Doe de karweitjes samen en laat elkaar uitpraten.
5. Dankbaarheid – besef dat je het goed hebt.
6. Harmonie – het is geen wedstrijd, je hoeft niet op te scheppen. We vinden je toch al aardig.
7. Comfort – maak het jezelf gemakkelijk, rust even uit, ontspan je.
8. Wapenstilstand – geen gedoe. We hebben het een andere keer wel over politiek.
9. Kameraadschappelijkheid – onderhoud je relaties en je verhalen. ‘Weet je nog toen we…?’
10. Schuilplaats – je bent bij jouw stam, hier voel je je rustig en veilig.

Iedereen vult deze punten anders in, dus is hygge voor iedereen anders. Het gaat om de informele sfeer waarin je je vertrouwd voelt en dat kan in ieder land en ieder seizoen. TV avonden met vrienden, voorpret voor de zomervakantie terwijl het buiten stormt, dikke sokken aan of een zelfgebreide trui, uitgebreid de tijd nemen om dikke klassiekers te lezen of uitgebreid de tijd nemen om kerstkadootjes heel mooi in te pakken – dat is allemaal heel erg hygge.

Sarah Breimer

Uit het boek: Hygge. De Deense kunst van het leven door: Meik Wiking
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Een ruime definitie van het leuke Deense woord hygge

Bericht door Gast1 » 08 apr 2018, 08:58

Hahaha ... leuk Susan.
Ik neem het woord op in mijn vocabaire.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een ruime definitie van het leuke Deense woord hygge

Bericht door Susan » 08 apr 2018, 19:12

Gast1 schreef:
08 apr 2018, 08:58
Hahaha ... leuk Susan.
Ik neem het woord op in mijn vocabaire.
;P!
Ja leuk woord he, deze drie gebruik ik regelmatig :

hyggebokser – een broek die je nooit in het openbaar zou dragen maar die zo lekker zit dat hij stiekem je favoriete broek is,
hyggekrog – een hoekje in de keuken of woonkamer waar je gezellig (hyggelig) kunt zitten, het liefst met veel kussens
hyggesnak – geklets over niet-controversiele onderwerpen.

Vooral hyggebokser klinkt prachtig, en ik héb echt zo'n broek met trui die ik heel veel draag ,
maar waar ik liever niet in gezien wil worden, :mrgreen:
maar o het zit zo zalig! :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Een ruime definitie van het leuke Deense woord hygge

Bericht door Gast1 » 09 apr 2018, 07:59

Gast1 schreef:
08 apr 2018, 08:58
Hahaha ... leuk Susan.
Ik neem het woord op in mijn vocabaire.
Oeps ... vocabulaire bedoel ik natuurlijk. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een ruime definitie van het leuke Deense woord hygge

Bericht door Susan » 09 apr 2018, 08:25

Gast1 schreef:
09 apr 2018, 07:59
Gast1 schreef:
08 apr 2018, 08:58
Hahaha ... leuk Susan.
Ik neem het woord op in mijn vocabaire.
Oeps ... vocabulaire bedoel ik natuurlijk. :mrgreen:
;P!
ik had jouw schrijffoutje al gezien hoor, dacht dat zie je vast zelf nog wel,
maar ik had ook geen behoefte om je daar op te wijzen Gast1, het ging
immers om de inhoud van de tekst. :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende


Plaats reactie