Stel weigert handdruk, Zwitserland weigert hen staatsburgerschap

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Stel weigert handdruk, Zwitserland weigert hen staatsburgerschap

Bericht door taigitu » 22 aug 2018, 09:08

Stel weigert handdruk, Zwitserland weigert hen staatsburgerschap

Een islamitisch stel krijgt geen staatsburgerschap van de Zwitserse stad Lausanne, omdat het tweetal weigert om handen te schudden
met mensen van het tegenovergestelde geslacht. Hun gebrek aan respect ten aanzien van gelijkheid heeft ertoe geleid dat hun aanvraag
is afgewezen, aldus Gregoire Junod, burgemeester van Lausanne.

Redactie 18-08-18

Het stel werd een paar maanden geleden door een commissie van de gemeente geïnterviewd om te bepalen of ze in aanmerking kwamen
voor staatsburgerschap. Ze struikelden vervolgens in de categorie ‘integratie’.

Junod wil niet zeggen waar het stel vandaan kwam of hoe ze heten, maar kan wel zeggen dat ze ‘geen handen schudden met mensen
van het andere geslacht’. Ook hadden ze ‘grote moeite met het beantwoorden van vragen die werden gesteld door mensen van het andere geslacht’.
Er zijn strenggelovige moslims die mensen van de andere sekse niet aanraken, tenzij het een naast familielid betreft.

Onderburgemeester Pierre-Antoine Hildbrand, lid van de driekoppige commissie die over het lot van het stel besliste,
is blij met het besluit. ‘De grondwet en de gelijkheid tussen man en vrouw zijn sterker dan onverdraagzaamheid’.

Het stel heeft dertig dagen de tijd om tegen de beslissing in beroep te gaan.

https://www.ad.nl/buitenland/stel-weige ... ~a5f614be/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Stel weigert handdruk, Zwitserland weigert hen staatsburgerschap

Bericht door MetalPig » 23 aug 2018, 09:07

Fijn om te zien dat de vrijheid van godsdienst aan het afbrokkelen is.

Gast1

Re: Stel weigert handdruk, Zwitserland weigert hen staatsburgerschap

Bericht door Gast1 » 23 aug 2018, 11:15

Eens even kijken hoor:
Inburgering is een interactief proces waarbij de overheid een specifiek programma aanbiedt, dat vreemdelingen enerzijds laat wennen aan een nieuwe sociale omgeving en er anderzijds toe bijdraagt dat de samenleving die personen als volwaardige burgers gaat erkennen, met als doel een volwaardige participatie van die personen in de samenleving.
Goeie zaak dus van Zwitserland, zonder meer.
Goed voorbeeld doet hopelijk volgen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Stel weigert handdruk, Zwitserland weigert hen staatsburgerschap

Bericht door Fenna » 23 aug 2018, 11:52

Mee eens Gast1.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Stel weigert handdruk, Zwitserland weigert hen staatsburgerschap

Bericht door taigitu » 24 aug 2018, 12:42

Ik heb hier mijn bedenkingen bij. Ik heb het idee dat ze met deze weigering over 'de top' gaan.
Ik zou willen weten of degenen die hier hun staatsburgerschap aanvroegen op de hoogte zijn
geweest dat het weigeren van die handdruk, een weigering om staatsburger te worden inhield.
Als ze op de hoogte waren zou een handdruk overwogen kunnen worden om aan te geven
dat ze open staan om op verlangde integratie in te gaan. Wisten ze het niet, hadden ze dit ook
niet kunnen overwegen. Dat zou je kunnen denken dat het met opzet zo is geregeld.
De voorbereidingen en lessen voor deze procedure zouden deze verschillen zeker (moeten) bespreken.
Er zijn meerdere leefgemeenschappen waarbij een handdruk niet wordt geweigerd, zoals in Thailand,
India waar men een buiging naar de ander maakt, of door sommige Boeddhistische monniken....

Ik zou willen weten dat wanneer bv. een Joods stel die handdruk had geweigerd, want ook
in de Joodse gemeenschap is een handdruk ongewenst, zou er dan net zoveel 'herrie'
over gemaakt zijn als nu bij een islamitisch stel? Of dat ze ook niet akkoord zouden gaan met een
korte buiging (Namasté) zoals ook gebruikelijk is bij sommige gemeenschappen.

Wat mij betreft vind ik deze reactie zwaar overtrokken en toont het weinig respect
voor de andere cultuur. Ik zie het meer als een machtsvertoning. "Zie eens wat wij durven".....
Ik hoop dat ze hier een verweer op kunnen bewerkstelligen waardoor de zaak
opnieuw wordt bekeken.

Maar Nederland heeft op dit gebied ook zijn 'herrie' gehad via Rita Verdonk.
Een heerlijk moment voor de pers. Maar een tekort aan info in de voorbereiding door
de deelnemers aan die officiële ontmoeting? Gewoon slordig, omdat het een hoop
gekrakeel had gescheeld. Het draagt in ieder geval niet bij aan integratie.

Afbeelding

Imam weigert hand te schudden
Op 20 november 2004 weigerde de Syrische imam Ahmed Salam uit Tilburg op een bijeenkomst van circa 50 imams over de vrijheid van meningsuiting minister Verdonk de hand te schudden. Als verklaring hiervoor gaf hij "Dat mag niet van de islam". Verdonk reageerde kritisch hierop met "Dan hebben we gelijk iets om over te praten".[24] De dagen erna veroorzaakte dit incident veel commotie in de media en barstte de publieke discussie los over of moslims verplicht beter moeten integreren.[25] Uit een onderzoek van Maurice de Hond bleek dat 77% van de ondervraagden vond dat de imam Verdonk een hand had moeten geven, vond 76% het terecht dat Verdonk het niet accepteerde dat hij dit niet deed en was 36% het eens met de kritiek dat Verdonk als minister van integratie had moeten weten dat er een orthodoxe opvatting binnen de islam is die lichamelijk contact (waaronder het schudden van handen) tussen mannen en vrouwen niet toestond.[26] Op 26 april 2006 kreeg de minister te maken met een vergelijkbare situatie.[27]

Wikipedia

Afbeelding

..................Sinds vele jaren bezoek ik met mijn laatstejaarsleerlingen een synagoge in Antwerpen. Als de joodse gids van dienst een vrouw is, dan steek ik bij onze ontmoeting of achteraf bij mijn bedanking mijn hand niet naar haar uit, en mijn vrouwelijke collega godsdienst doet dat evenmin bij een mannelijke joodse gids, precies omdat wij weten – en wij communiceren dat ook vooraf zo aan onze leerlingen – dat wij daarmee onze gids van het andere geslacht in verlegenheid brengen. Ik kan dus alleen maar betreuren dat u destijds tijdens uw vorming op school blijkbaar de gelegenheid niet hebt gekregen tot dergelijke ontmoeting en kennismaking met de joodse (of – want bij hen geldt dezelfde regel – islamitische) gemeenschappen in ons land, en om aldus met deze mensen contact te maken en met hen te spreken in plaats van alleen maar over hen te praten en luid roepend verontwaardigd te zijn, daarmee jammer genoeg alleen maar de eigen onwetendheid en gebrek aan kritische zin jegens de vox populi (of de vox politicorum) etalerend.

Als leraar Rooms-katholieke godsdienst die, zoals mijn collega’s, elke dag inzet op grondige kennis van de eigen en andere religieuze tradities door mijn leerlingen, precies omdat dat een essentiële voorwaarde is voor meer wederzijds begrip, vind ik het in-en-in-triest dat precies leden van de (voorlopig) enige politieke partij die, ook in haar naam, een expliciete affiniteit met een religieuze traditie aangeeft, blijk geven van minder bekommernis om deze grondige kennis dan ik die van mijn leerlingen secundair onderwijs verwacht. En dat zij niet gehinderd door enige degelijke kennis maar m.i. grotendeels uit opportunisme voorbarig op de kar springen van het scoren, door zeker maar niet over te komen als ‘niet mee met de tijd’.

http://joodsactueel.be/2018/04/17/geen- ... r-vrouwen/

Afbeelding

Hand weigeren
Sociaal-cultureel


Binnen bepaalde fundamentalistische delen van de islamitische wereld is het ongebruikelijk en zelfs tegen de goede zeden om als man in het openbaar een vrouw de hand te schudden.
Men vermijdt contact tussen mannen en vrouwen of begroet elkaar op een andere wijze. Ook in diverse andere religies is een hand geven niet gebruikelijk.
Dit geldt bijvoorbeeld voor orthodoxe stromingen binnen het jodendom en voor bepaalde boeddhistische monniken.

De hoogleraren godsdienstwetenschap Herman Beck en Gerard Wiegers benadrukken dat het niet handen schudden bij orthodoxe moslims enerzijds in verband moet worden gebracht met een te voorkomen verleiding tot overspel. Dit berust op de gedachte dat aanraking van een vrouw seksuele begeerte kan opwekken jegens personen die niet tot de echtgenoten behoren, noch tot de categorie met wie iemand niet mag huwen. In die zin drukt het op een tegenovergestelde wijze, respect en eerbied voor de vrouw uit. Anderzijds brengen de hoogleraren deze gewoonte in verband met de gecompliceerde regelgeving rond rein en onrein in met name het jodendom en de islam, waarmee de mensen in het westen steeds minder vertrouwd zijn en die in wezen te maken heeft met het zuiver kunnen naderen van God. Het aanraken door de man van een vrouw kan leiden tot verlies van de reinheid van de man. Zonder het doen van de zogenaamde grote rituele wassing of ghusl, kan de orthodoxe moslim zijn volgende dagelijkse gebed, de salat, niet verrichten. In die zin kan het anders begroeten door een vrouw van de man ook opgevat worden van een tegenoverstelde uiting van respect. Overigens bestaan hierover binnen de islam wel aanzienlijke verschillen van inzicht.[3] De religieuze categorieën rein en onrein hebben overigens meestal niets te maken met hygiëne.

Op 19 november 2004 ontstond in Nederland ophef omtrent een situatie waarin minister Rita Verdonk de hand geweigerd werd door de salafistische imam Ahmad Salam. Verdonk toonde zich verbaasd en geraakt naar aanleiding van deze handweigering.[4] De betreffende imam had aangegeven dat het absoluut niet afdeed aan zijn respect voor Rita Verdonk. Van de tientallen aanwezige imams was er slechts één die de minister geen hand wilde geven, maar desondanks werd een foto van Verdonk die tevergeefs haar hand uitstak voorpaginanieuws.

Een andere reden om elkaar geen hand te geven kan echter wel te maken hebben met hygiëne, namelijk infectiegevaar. Handen zijn immers in principe nooit echt 'schoon'. Bovendien raken veel mensen, veelal zonder zich ervan bewust te zijn, regelmatig de mond, neus of ogen aan. Het wordt aangeraden om na het handen geven de handen te wassen met water en zeep, en wanneer een besmettelijke ziekte heerst, het handen schudden geheel achterwege te laten (zoenen is dan uiteraard geheel uit den boze).

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hand_geven

Afbeelding

Thailand
Geen handen schudden in Thailand!
Hoe groet je dan een onbekende? Door je handpalmen bij elkaar te brengen ter hoogte van je borstkas en een lichte buiging te maken. Ben je jonger dan de persoon tegenover je? Zorg dan dat jij de eerste bent die groet. Ze noemen deze begroeting een ‘wai’. Het geven van een ‘wai’ heeft weer regels an sich, maar die zullen we voor het gemak even achterwege laten.
https://www.andc.tv/item/lifestyle-nooi ... els-op-zak
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie