Romantisch.. Zijn er nog mensen die dat gevoel hebben?

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Romantisch.. Zijn er nog mensen die dat gevoel hebben?

Bericht door Susan » 16 mei 2012, 05:54

taigitu schreef:
Susan schreef:Het is inderdaad een mooie beschrijving.
Ja deze kaarten zijn ook prachtig,je herkende het natuurlijk meteen he.
Ik zag nu vanavond pas dat je vanmiddag er een topic over geopend hebt, hoef ik het niet meer te doen nu, anders is het dubbel en de orakel kaarten zijn precies het zelfde, en idd ook prachtig.
Het spijt me heel erg Susan.
Ik wilde de I Tjing erop zetten omdat ik daar regelmatig mee werk en al eerder
heb aangegeven dat ik er veel van heb geleerd.
Toen kwam ik het Osho orakel tegen met deze uitgebreide duiding en heb
toen besloten deze erop te zetten.
Nogmaals mijn excuses.

@Tammy, hij mag weggehaald worden zodat Susan haar orakel erop kan zetten.
Geen excuses nodig hoor Taigitu! Echt het is goed zo en het is geen ramp toch? Dus laat het maar mooi staan he.
Iedereen die wil kan er nu meteen mooi van genieten. :hands:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Romantisch.. Zijn er nog mensen die dat gevoel hebben?

Bericht door Gast1 » 16 mei 2012, 06:58

Tet schreef:
Gast1 schreef:
Snap trouwens ook niet wat er romantisch is aan een open haard, het is gewoon een ouderwetse methode om je huis warm te maken.
Niet vervelend bedoelt hoor Tet, en je hebt natuurlijk ook gewoon gelijk, maar roept zo'n open haardvuur niets op dan?
Jawel, ik kan een open haard zeker waarderen. Ik vind het mooi om naar de vlammen te kijken, hoor graag het hout knapperen, etc etc.
Maar ik heb er geen romantische associatie bij.
Het beeld van een open haard liefst met een berenvel ervoor is zo vaak in romantische films te zien geweest dat ons brein automatisch de koppeling naar romantiek maakt, volgens mijn zojuist bedachte theorie. Een geconditioneerde reflex.
Ik vind romantiek niet zozeer gebonden aan een bepaalde setting, het zit ‘m wat mij betreft meer in verrichtingen.



Afbeelding

Dat heb je prachtig geschreven ;P!

@ Susan,
Je kunt jouw topic toch ook gewoon openen?
Ik vond het prachtig wat ik hier in dit topic las uit jouw kaarten.

Gebruikersavatar
Paulus
Technische Admin
Berichten: 1658
Lid geworden op: 21 feb 2009, 19:07

Re: Romantisch.. Zijn er nog mensen die dat gevoel hebben?

Bericht door Paulus » 16 mei 2012, 12:36

Het lijkt mij ook geen enkel probleem, indien er meerdere topics over orakels e.d. geopend worden.
Dan kunnen we ook gelijk eens kijken of er (veel) verschillen tussen zitten. :wink:
Maar dan natuurlijk wel één topic per orakel. :D
Meerder topics over hetzelfde orakel schept allen maar verwarring en levert geen extra informatie.
Onderzoek alles, maar behoud het goede

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Romantisch.. Zijn er nog mensen die dat gevoel hebben?

Bericht door Susan » 16 mei 2012, 17:55

Paulus,
Deze wijsheidskaarten heb ik zelf altijd puur gebruikt om inzicht te krijgen, en om er over te filosoferen. Nooit zelf als orakelspel met allerlei leggingen gebruikt.
Als ik ze eventueel nog plaats, vraag ik mij nu wel af waar dat dan het beste kan?
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Romantisch.. Zijn er nog mensen die dat gevoel hebben?

Bericht door taigitu » 16 mei 2012, 19:16

Susan schreef:Geen excuses nodig hoor Taigitu! Echt het is goed zo en het is geen ramp toch? Dus laat het maar mooi staan he.
Iedereen die wil kan er nu meteen mooi van genieten. :hands:
Ik ben blij dat je er geen moeite mee hebt.
De kaarten die ik er op heb gezet zijn van de Osho transformatie tarot, kaarten
voor een meditatie voor elke dag.
Die van jouw zijn van de Osho Zen tarot. Die teksten zijn verschillend.
Beiden hebben mooie teksten.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Romantisch.. Zijn er nog mensen die dat gevoel hebben?

Bericht door Gast1 » 16 mei 2012, 19:19

*edit* (Ik heb de tekst een ietwat aangepast, bij het gevaar dat er anders mee om wordt gegaan dan dat ik het voor de grap bedoel (dank Susan)).

Ik zie twee zaken; het OSHO orakel en de wijsheidskaarten.
Sta mij toe Paulus om Susan de tip te geven om het te plaatsen bij 'Paranormale zaken', zodat er een direct verband gemaakt kan worden tussen orakel en wijsheid. Een orakel is immers in de eerste plaats een verwijzing naar een persoon of bemiddelaar die beweert over profetische gaven te beschikken en in staat is een door een godheid ingefluisterde boodschap te brengen, of het verwijst naar die uitspraak zelf. Wijsheid echter is dat deze persoon zelf niets over zich beweert en handelt.

Nog een keer edit, Tet heeft hieronder een punt. Hoort het wel bij paranormaal?

We gaan verder met romantiek:

Laatst gewijzigd door Gast1 op 16 mei 2012, 23:46, 3 keer totaal gewijzigd.

Gast1

Re: Romantisch.. Zijn er nog mensen die dat gevoel hebben?

Bericht door Gast1 » 16 mei 2012, 19:29

En deze past daar dus ook heel mooi bij:


Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Romantisch.. Zijn er nog mensen die dat gevoel hebben?

Bericht door Susan » 16 mei 2012, 22:46

Jeetje mina Gast1....Iemand die echt niet weet hoe je dit bedoeld,en/of jou kent, zou volgens mij absoluut meteen denken denken; wát een 'arrogante zweverige vlerk' is dit!! :-P
Hahaha, prachtig maar mij iets 'gebieden'...?
Maar in het laatste gedeelte heb je het mooi raak gezegt. En de clips blijven prachtig om te beluisteren.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Romantisch.. Zijn er nog mensen die dat gevoel hebben?

Bericht door Gast1 » 16 mei 2012, 23:01

Susan schreef:Jeetje mina Gast1....Iemand die echt niet weet hoe je dit bedoeld,en/of jou kent, zou volgens mij absoluut meteen denken denken; wát een 'arrogante zweverige vlerk' is dit!! :-P
Hahaha, prachtig maar mij iets 'gebieden'...?
Maar in het laatste gedeelte heb je het mooi raak gezegt. En de clips blijven prachtig om te beluisteren.
Precies, ik kan me voorstellen dat dit dan gedacht wordt, terwijl ik het heel speels en grappig bedoel. Tuurlijk heb ik totaal niets te gebieden :grin:
Bij geschreven woorden hoor en zie je niets. Woorden zijn statisch en daarom blijft de communicatie altijd moeilijk. Reacties vertellen ook vaak wat over 'hoe de ander' in elkaar zit, terwijl de ontvanger dan ook kan zeggen dat ik dat bijvoorbeeld van mij afroep. Kortom; weg is de glans en de intentie van de goed bedoelde zender. Laten we het maar lekker bij de romantiek houden, toch?

[youtube-2]http://www.youtube.com/watch?v=uOQI2-4v ... re=related[/youtube-2]


Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Romantisch.. Zijn er nog mensen die dat gevoel hebben?

Bericht door Tet » 16 mei 2012, 23:35

Please niet Osho bij paranormaal plaatsen.
Religie en levensbeschouwing lijkt mij de plek.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Romantisch.. Zijn er nog mensen die dat gevoel hebben?

Bericht door Susan » 16 mei 2012, 23:44

Tet, dát was mijn gevoel ook precies! Past niet daar.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Romantisch.. Zijn er nog mensen die dat gevoel hebben?

Bericht door Gast1 » 16 mei 2012, 23:50

Ik zal het eens gaan opzoeken, mijn eerdere reactie hier was een aanname.

Volgens de omschrijving van paranormaal staat het wel goed.

Paranormaal of paranormaliteit betekent bovennatuurlijk, omdat het niet wetenschappelijk verklaard kan worden, of bovenzintuiglijk, omdat het niet met de normale zintuigen waargenomen zou kunnen worden (het voorvoegsel para betekent 'naast' of 'voorbij'). Wetenschappers staan in het algemeen sceptisch tegenover dergelijke beweringen.

Hoewel het bestaan van paranormale vermogens niet bewezen is en betwist wordt, rapporteren veel mensen ervaringen die - als de echtheid hiervan kan worden aangetoond - onder het begrip paranormaal geclassificeerd moeten worden.
Een mogelijke indeling van deze gerapporteerde vermogens en/of verschijnselen is:
Extensie van de gekende zintuiglijke waarneming met een tijdscomponent (zoals zien in de toekomst of het zien van aura's) of naar overledenen (zoals stemmen horen van overledenen of het zien van geesten/spoken) of niet gerelateerd aan de gekende logica (zoals 'voorvoelen' dat iemand een ongeluk krijgt).
Uitbreiding van waarneming buiten de gekende zintuigen, zoals het waarnemen van gedachten (gedachtelezen of telepathie).
Uitbreiding van vermogens tot handelen voorbij de kennis van het wetenschappelijke, zoals genezen door handoplegging, telekinese, teleportatie, levitatie, mediëren tussen overledenen en levenden (mediums beweren dat de overledene door hun mond spreekt).
Het hebben van (voor)kennis zoals voorspellende dromen, wordt door sommigen aangemerkt als paranormale gave. Reïncarnatie wordt soms ook geclaimd als oorzaak van voorkennis.
De beïnvloeding van de uitkomst van Random Event Generators, door persoonlijke intentie of door een al dan niet vermeend collectief bewustzijn. (Margins of Reality, R. G.Kahn 1987, D. Bierman, European Journal of Parapsychology 1985)
Sommigen beschouwen het voorspellen van de toekomst of het interpreteren van tekens (zoals bij tarot, astrologie, koffiedikkijken, ...) ruimer dan het louter bestaan van toevallige gebeurtenissen.
Laatst gewijzigd door Gast1 op 17 mei 2012, 07:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Romantisch.. Zijn er nog mensen die dat gevoel hebben?

Bericht door Tet » 16 mei 2012, 23:58

Osho is geen orakel.

En een orakel is toch ook niet paranormaal?
Het is door goddelijke inspiratie gegeven uitspraak.
Laatst gewijzigd door Tet op 17 mei 2012, 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Romantisch.. Zijn er nog mensen die dat gevoel hebben?

Bericht door Susan » 16 mei 2012, 23:59

Gast1 schreef:
Bij geschreven woorden hoor en zie je niets. Woorden zijn statisch en daarom blijft de communicatie altijd moeilijk. Reacties vertellen ook vaak wat over 'hoe de ander' in elkaar zit, terwijl de ontvanger dan ook kan zeggen dat ik dat bijvoorbeeld van mij afroep. Kortom; weg is de glans en de intentie van de goed bedoelde zender. Laten we het maar lekker bij de romantiek houden, toch?
Precies! Daarom kunnen we beter driedubbel lezen wat een ander probeert duidelijk te maken. En de laatste zin, ja hoor, ieder op zijn eigen manier natuurlijk, maar romantiek is net het zachte smaakje aan alles, toch?
Een beetje als.....zachte saus bij het eten....smaakt toch anders dan waterige jus...dacht ik Over open haard gesproken:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Paulus
Technische Admin
Berichten: 1658
Lid geworden op: 21 feb 2009, 19:07

Re: Romantisch.. Zijn er nog mensen die dat gevoel hebben?

Bericht door Paulus » 17 mei 2012, 02:05

Als Tammy terug is van vakantie, zal ik met haar overleggen of het zinvol en handig is een apart subforum aan te maken waar dan alle topics over orakels, inzicht- en wijsheidskaarten, tarot e.d. naartoe verplaatst kunnen worden. :D
Tot het zover is, zou ik jullie willen vragen alle nieuwe topics over deze onderwerpen toch voorlopig bij paranormaal te willen plaatsen, ookal is dit inderdaad niet echt de juiste plek, zodat wij straks niet alle forumonderdelen af hoeven te zoeken om te zien of daar niet toevallig ook nog een topic staat over deze onderwerpen.
Dus ook wel een beetje eigen belang. :wink:

Op de eerste pagina van dit topic wordt er eigenlijk alleen gesproken over orakels (o.a. Osho Orakel, I Tjing), terwijl later bleek dat o.a. Susan wijsheids/inzichtskaarten bedoelde.
Een beetje verwarrend dus. :D
Daarom schreef ik ook in mijn vorige reactie orakels e.d. :D

Mocht er iemand een goede naam (die de lading dekt) weten voor dat mogelijke subforum, kan die mij deze in een PM laten weten.

Zo en dan nu weer on-topic verder over romantiek. :wink:
Onderzoek alles, maar behoud het goede

Gast1

Re: Romantisch.. Zijn er nog mensen die dat gevoel hebben?

Bericht door Gast1 » 17 mei 2012, 07:53

Mooi, dan ga ik even verder met mr. Acker Bilk:


Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Romantisch.. Zijn er nog mensen die dat gevoel hebben?

Bericht door taigitu » 17 mei 2012, 11:39

Tet schreef:Osho is geen orakel.
En een orakel is toch ook niet paranormaal?
Het is door goddelijke inspiratie gegeven uitspraak.
Ted, je hebt gelijk als je zegt dat Osho (persoon) of zijn teksten pur sang geen orakels zijn.
Maar de kaarten met zijn teksten zijn samengevat in een tarot.
En tarotkaarten gebruikt men om dingen te duiden. Dat kan zijn om je eigen innerlijke wereld te verkennen of iets duidelijk te krijgen als je filosofeert over de tekst. Heb je een vraag over probleem waar je niet uitkomt of geeft je een consult aan iemand, dan orakel je. Zelfs zonder specifiek een vraag te stellen, een open vraag dus, dan orakel je omdat je 'in verwachting' bent van een antwoord.
Dus pak je als ritueel iedere dag een kaart........

Zo valt de I Tjing onder de Chinese wijsbegeerte. Door de I Tjing heb ik inzicht gekregen over hoe natuurlijk wetmatig alles is. Maar het heeft ook gezorgd dat ik 'helder ging zien' in die zin dat ik momenten had waarbij ik 'beelden/info' kreeg die in de toekomst lagen. Orakelen activeert namelijk het hogere bewustzijn. Dat is inherent aan de manier waarop je orakelt.
Het is het denken loslaten en tot je laten komen wat de tarotkaarten of een Osho-tekst je laat 'voelen'. Het zesde zintuig, intuïtie, dat hier wordt ingeschakeld. En het belangrijkste en moeilijkste hierbij is de 'vertaling' van wat je doorkrijgt omdat het meestal in symbolen e.d. doorkomt.
Wiki: Intuïtie
Subjectieve geestesgave die vaak in waarnemingen en ingevingen tot uiting komt en niet voortkomt uit het verstandelijke denkvermogen. Ook wel innerlijke stem genoemd. Een intuïtieve beslissing wordt genomen vanuit het onbewuste, vanuit het gevoel, vanuit de tenen. Het betreft een helder weten, zond...
Dus Osho's tarotkaarten kunnen heel goed ondergebracht worden onder het kopje 'paranormaal', lijkt me.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Romantisch.. Zijn er nog mensen die dat gevoel hebben?

Bericht door Tet » 17 mei 2012, 13:51

Taigitu, ik begrijp je zienswijze helemaal.
Maar ik ben van mening dat dit niet van toepassing is op Osho Zen Tarot (Het Transcendentale Spel van Zen), en Osho Transformatie Tarot (Werktuig ter Ontdekking van Jezelf).
In het door jou onlangs geopende topic ‘Inzicht of wijsheid via het OSHO-orakel?’ viel het me al op dat het in ‘paranormale zaken’ was geplaatst.
En ook al voelde ik hier weerstand bij, snapte ik wel jouw motivatie. Dit door de link die je ons gaf van orakels.org: http://www.orakels.org/php/?m=wo_ozonline
Deze site schaart de Osho tarot kaarten blijkbaar onder orakels, en gaat hierbij naar mijn gevoel over een grens. Maar ze geven wel een uitleg hierbij die het al iets in perspectief plaatst namelijk:

Zen-tarotkaarten zien eruit als normale tarotkaarten maar ze zijn uniek: ze leggen je onbewuste open. Ze voorspellen niet de toekomst, maar ze zijn uit zen voortgekomen en voor zen is het leven een voortdurend hier & nu. Het is precies op dit punt van hier en nu dat we antwoord kunnen vinden op al onze vragen...

Ik ben zelf regelmatig met deze kaarten bezig maar dan op de site van Osho zelf:
http://www.osho.com/Main.cfm?Area=Magaz ... uage=Dutch
Hier worden de kaarten in de juiste context geplaatst.
Osho heeft niets met het paranormale en noemt het gebruik van de Zen tarot ‘het transcendentale spel van Zen’.
En daar zit mijns inziens het verschil, transcendentaal vs. paranormaal. Zen vs. bovennatuurlijk.

Deze reactie schrijf ik niet om mijn gelijk te hoeven krijgen, en ik wil niemand overtuigen. Ik licht alleen mijn opvatting toe.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Romantisch.. Zijn er nog mensen die dat gevoel hebben?

Bericht door taigitu » 17 mei 2012, 16:11

Tet schreef: Deze site schaart de Osho tarot kaarten blijkbaar onder orakels, en gaat hierbij naar mijn gevoel over een grens. Maar ze geven wel een uitleg hierbij die het al iets in perspectief plaatst namelijk:

Zen-tarotkaarten zien eruit als normale tarotkaarten maar ze zijn uniek: ze leggen je onbewuste open. Ze voorspellen niet de toekomst, maar ze zijn uit zen voortgekomen en voor zen is het leven een voortdurend hier & nu. Het is precies op dit punt van hier en nu dat we antwoord kunnen vinden op al onze vragen...
Ook ik wil hier geen gelijk halen alleen komen bij mij dan verschillende vragen omhoog, zoals....... Tarotkaarten zijn WAARZEGkaarten en bij gebruik kunnen ze voorspellen indien de gebruiker dit vermogen heeft ontwikkeld. In eerste instantie zijn het kaarten die je een beeld geven wat er in je leven speelt; in het hier en nu, wat ook zen inhoudt. Dat is de eerste uitleg van een legging van de tarot; het geeft je een beeld van het hoe en waarom de dingen in je leven zijn zoals ze op dat moment zijn; de tarot laat je JOUW WAARHEID zien.
Ik denk dat de Osho-kaarten daarom ook de titel 'tarot' hebben meegekregen. Of het zou moeten zijn dat het daardoor beter verkoopt?
Ik ben zelf regelmatig met deze kaarten bezig maar dan op de site van Osho zelf:
http://www.osho.com/Main.cfm?Area=Magaz ... uage=Dutch
http://www.osho.com/Main.cfm?Area=Magaz ... uage=Dutch
Hier worden de kaarten in de juiste context geplaatst.
Osho heeft niets met het paranormale en noemt het gebruik van de Zen tarot ‘het transcendentale spel van Zen’.
En daar zit mijns inziens het verschil, transcendentaal vs. paranormaal. Zen vs. bovennatuurlijk.
Ik kan me voorstellen dat wanneer de Osho-tarot ondergebracht wordt bij het paranormale het bij het grote publiek in 'waarde' vermindert omdat het paranormale als onzin e.d. wordt gezien. Een leuk spelletje waar je geen waarde aan moet hechten. Osho heeft zeer waardevolle teksten geschreven en die worden echter wel onder het spelsysteem 'tarot' uitgebracht. En dat geeft er toch een bepaalde kleur aan.
Toch beschrijf je het als 'het trancendentale spel van Zen', zoals het ook op de Osho-site wordt beschreven.
Dan kan ik niet anders concluderen dat het onder het kopje para(=naast)normale wel goed staat.
Wikipedia: Het begrip transcendent (letterlijk: overstijgend, buiten het gewone tredend)
En 'buiten het gewone treden' is hetzelfde als 'para=naast het gewone'.
Deze reactie schrijf ik niet om mijn gelijk te hoeven krijgen, en ik wil niemand overtuigen. Ik licht alleen mijn opvatting toe.
Ik kan me hier helemaal in vinden. We hoeven het niet eens te worden, het is zoals we er tegen aan kijken. En dat moet kunnen.
Het is en blijft een mooie tarot met prachtige teksten die je inzichten kunnen geven waaruit door ervaring wijsheid kan ontstaan.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Romantisch.. Zijn er nog mensen die dat gevoel hebben?

Bericht door Tet » 17 mei 2012, 18:30

taigitu schreef:Ik denk dat de Osho-kaarten daarom ook de titel 'tarot' hebben meegekregen. Of het zou moeten zijn dat het daardoor beter verkoopt?
Nou, dit vind ik een goed punt.
Die gedachte heb ik namelijk zelf ook. Als Osho ze wijsheidskaarten o.i.d. had genoemd hadden we dit ‘gesprek’ niet gevoerd.
Van Osho heb ik veel geleerd en leer nog steeds van hem, maar hij was niet vies van commercie.
Daardoor waardeer ik hem zelfs meer; het blijft een mens met ook mindere kanten en zwakheden (96 Rolls Royces) die hem juist menselijk maken.
Het zou me niet verbazen als de term tarot gebruikt is omdat het lekker klinkt en verkoopt.
Dit was ook een reden dat Amerika bang van hem was; (rijke) aanhangers schonken hem al zijn vermogen en Amerika was bang dat deze charismatische man weleens teveel macht zou kunnen krijgen en de economie zou ontwrichten.
Osho zelf heeft ook altijd beweerd dat hij vergiftigd is door de Amerikaanse overheid; 4 jaar na zijn vertrek uit Amerika is hij overleden. Maar goed, ik dwaal af.
Toch beschrijf je het als 'het trancendentale spel van Zen', zoals het ook op de Osho-site wordt beschreven.
Dan kan ik niet anders concluderen dat het onder het kopje para(=naast)normale wel goed staat.
Wikipedia: Het begrip transcendent (letterlijk: overstijgend, buiten het gewone tredend)
En 'buiten het gewone treden' is hetzelfde als 'para=naast het gewone'.
Waarschijnlijk zit hem hier de kneep; ik vind dat transcendentaal (zeker vanuit boeddhistisch oogpunt gezien) en paranormaal niet tot dezelfde categorie behoren. En jij bent van mening dat dit wel zo is, en ik begrijp je redenering.
Ik kan me hier helemaal in vinden. We hoeven het niet eens te worden, het is zoals we er tegen aan kijken. En dat moet kunnen.
Het is en blijft een mooie tarot met prachtige teksten die je inzichten kunnen geven waaruit door ervaring wijsheid kan ontstaan.
Helemaal mee eens.

Plaats reactie