De eeuwenoude I Tjing om uw vraag aan te stellen

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

De eeuwenoude I Tjing om uw vraag aan te stellen

Bericht door taigitu » 17 mei 2012, 12:23

AfbeeldingChinese munt..........AfbeeldingHexagram

De I Tjing is een duizenden jaren oud Chinees orakel dat gebaseerd is op
de gedachte dat alles altijd in verandering is en dat niets hetzelfde blijft.
I Tjing betekent letterlijk 'Boek der Veranderingen'.

Kortgezegd bestaat de I Tjing uit 64 verschillende hexagrammen.
Een hexagram is een figuur van zes hele en onderbroken lijnen,
die yin en yang symboliseren. Van oudsher wordt een hexagram
verkregen door zes keer met drie muntjes te gooien.
De I Tjing geeft je inzicht in je leven en helpt je om met de
veranderingen in je leven om te gaan.

Neem in gedachten een duidelijke vraag die je aan de I Tjing wilt stellen.
Je zult het antwoord van de I Tjing zelf naar je eigen situatie moeten vertalen.

Ga naar het orakel en stel uw vraag:
(stel geen vragen zoals 'ik wil van baan veranderen en zal ik me dan daar
op mijn plaats voelen' omdat twee vragen tegelijk zijn en dat niet werkt.
http://www.orakelkaarten.nl/itjing.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De eeuwenoude I Tjing om uw vraag aan te stellen

Bericht door taigitu » 17 mei 2012, 12:43

Afbeelding

3. De Aanvangsmoeilijkheid
Dit hexagram geeft aan dat je het de eerstvolgende tijd niet makkelijk krijgt, en dat de vraag die je stelt pas na veel moeilijkheden tot een oplossing kan komen. Je zult je nog door een hele reeks problemen moeten worstelen vooraleer je je doel bereikt. Maar dat je je doel zult bereiken, is zonder meer een feit. Op een voorwaarde: dat je standvastig blijft, en de moed niet opgeeft!

'Alles is in beweging', zegt de I Tjing. Met andere woorden: onderhuids is er al een heleboel aan de gang om je wensen te vervullen. Maar daar is voorlopig nog nauwelijks iets van te merken. Toch moet je volhouden, want je bent op de goede weg!

Blijf rustig en overhaast niets. Je kunt wel iemand vragen je te helpen om orde te scheppen in de chaos. Uiteindelijk zul je merken dat bijvoorbeeld op liefdesgebied, na een heleboel ups en downs, je relatie toch toekomst heeft.

Op financieel gebied belooft dit hexagram na een periode van moeilijkheden, een uiteindelijke verbetering. En wie werk zoekt, zal voorlopig nog even geduld moeten hebben. Maar blijf solliciteren, want het zal je uiteindelijk lukken!
Ik heb hier ook een open vraag gesteld, dus krijg ik een antwoord wat op dit moment van toepassing is waar ik mee bezig ben of mijn aandacht aan moet geven.
Leuk is hier dat ik hierboven een voorbeeld gaf over hoe je de vraag niet moet stellen (over werk) en dat hier voor mij commentaar wordt gegeven over werk. Over (hobby/vrijwillgers) werk heb ik de laatste tijd mijn gedachten laten gaan, dus hier wordt mij iets aangereikt.
Verder raken nog een paar dingen aan iets wat momenteel speelt.

Er zijn vele boeken in de handel over de I Tjing die makkelijk toegankelijk zijn voor de westerse mens. Eén die ik zelf gebruik is 'De I Tjing voor alledag' van Sarah Dening. Het antwoord uit dat boekje is uitgebreider. Het geeft eerst een beeld van wat er speelt om je heen (ik en de buitenwereld) en daarna een tekst voor persoonlijke groei.

Deze teksten zijn:
3. MOEILIJK BEGIN

Er begint een nieuwe cyclus. Dit betekent dat u verandering op een of ander gebied in uw leven niet kunt vermijden. Dingen die tot dusver belangrijk hebben geleken, hebben misschien niet meer dezelfde betekenis voor u. U merkt dat u denkbeelden in twijfel trekt die u eerder als vanzelfsprekend had aangenomen. De situatie is verwarrend. U waagt u, vanuit de gerieflijkheid van wat vertrouwd en veilig is, op onbekend gebied. Er zijn zoveel verschillende mogelijkheden dat het moeilijk is te weten wat u het beste kunt doen. U zou baat hebben bij advies van iemand die de ervaring heeft om uw positie te begrijpen. Uiteindelijk zult u zelf moeten uitmaken wat u te doen staat. Op dit moment tast u echter in het duister en zou u hulp kunnen gebruiken om wat licht op de situatie te werpen. Een standpunt dat op meer ervaring berust zal u helpen helderheid te krijgen in uw eigen gedachten en gevoelens.

Een gelegenheid voor persoonlijke groei

De uitdaging is afrekenen met ongeduld. U bent misschien in de verleiding de eerste beste kans te grijpen die de mogelijkheid lijkt te bieden om verder te komen. Zo’n stap zou voorbarig zijn en moeilijkheden met zich meebrengen. Blijf kalm en wacht. In de aloude tekst wordt uw positie vergeleken met die van een grasspriet die zich door de aarde heen naar het daglicht moet werken. Hij is daar alleen toe in staat wanneer hij sterk genoeg is geworden. Het groeiproces kan echter niet worden verhaast. Houdt u intussen in en houd uw energie in stand. Het is slechts een kwestie van tijd voordat duidelijk wordt wat uw handelwijze moet zijn. Wees erop gerust op dat het resultaat uiteindelijk zeer geslaagd zal zijn.
Vragen kunnen op een verschillende manieren beantwoord (verwoord) worden, de KERN van de antwoorden blijven hetzelfde.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: De eeuwenoude I Tjing om uw vraag aan te stellen

Bericht door Gast1 » 18 mei 2012, 10:43

Toen ik een jaar of 38 was heeft iemand voor mij de tarotkaarten gelegd. Ik geloof niet in de tarot. De kaartlegster had nog nooit eerder een 'Engel' (Crowly, XX de Aeon/Rider-Waite, XX het Oordeel) gelegd, en dat deed ze toen bij mij wel. Blijkbaar was dat een heel bijzondere gebeurtenis voor haar. Ze vertelde mij over de kaarten die ze al gelegd had en zei dat het helemaal mis zou gaan met mij, ik zou door een diep dal gaan en afscheid nemen van mijn traditionele gedachtegoed. Ik zou allerlei wegen gaan bewandelen die ik nog nooit eerder had bewandeld en ik zie haar nog met het hoofd schudden. “O, jee” zei ze... en op dat moment draaide ze de engel. Alweer schrok ze hiervan en ze vertelde me dus dat ze die nog nooit gedraaid had voor iemand. Ze
vertelde me dat alles weer goed zou komen en zelfs veel beter zou worden, dan dat het eerst was. Ik zou een soort leraar worden, een apostel die een hoge leeftijd zou gaan bereiken. Ik zou van alles gaan verkondigen (ze noemde ook het woord 'prediken') maar anders dan dat anderen dat al gedaan hebben. Er zouden mensen in mijn leven komen die me zouden gaan helpen. Ik zou worden uitgedaagd om mijn denken nog veel meer te gaan uitbreiden door 'hogere' maatstaven te benaderen en te beoordelen. Naarmate ik grotere tijdspannen en bovenaardse verbanden zou gaan onderkennen (waartoe ik dan steeds beter in staat zou zijn), zou ik meer en meer de beperktheid van alle menselijke oordelen gaan inzien. Ik zou me er steeds meer op in gaan stellen de dingen te benaderen en te ‘zien’ zoals ze werkelijk zijn, vrij van waardeoordelen.

De Aeon (=verlichting, de verlichte staat) duidt op een fabelachtig onderscheidings- en oordeelsvermogen. Dit impliceert het openstaan voor kritiek en het bereid zijn tot het hanteren van een kritische zelfanalyse en bezinning. Deze kaart wil ons de weg wijzen naar een juist oordeel in concrete situaties.
In archetypische zin vertegenwoordigt het Oordeel het herkennen van het ‘zelf’, dat wil zeggen de ontwakende verwerkelijking van wie men werkelijk is. Met andere woorden: ‘opstanding uit de kerker van het ego’, bevrijding van het eigenlijke ‘zelf’, bekering, tot God geroepen zijn. “God is het onbekende, het mysterieuze. Hoe beter ik weet dat ik niet weet, des te nader kom ik tot het Goddelijke”.


Ik vertelde de kaartlegster dat ik absoluut geen geloof hechtte aan de voorspellingen van een kaartlegging. Zij zei mij dat ik dan ook alles zou gaan vergeten. Ik zou het me allemaal wel weer gaan herinneren op het moment dat de voorspellingen uit waren gekomen. En die ervaring heb ik gehad!! Ik herinnerde mij de kaart weer in 2008. De complete voorspellingen zijn uitgekomen en ze gaan tot op dit moment nog steeds door. In 2011 trok ik een KIN-kaart en het is beter dat ik die informatie voor me hou. Ik heb er een paar nachten niet van kunnen slapen.
Nu heb ik deze proef gedaan en dit was de uitkomst van de open vraag die ik gesteld heb:
13. Gemeenschap met Mensen.
Dit hexagram zegt dat al wat je samen met anderen (of een ander) onderneemt, veel kans op slagen heeft. Uiteraard betekent dat ook dat een relatie heel gunstig zal verlopen, vermits beide partijen op dezelfde golflengte zitten.
Wie bijvoorbeeld een zaak wil opstarten, in samenwerking met een vriend, collega of familielid, zit met dit hexagram op rozen. Zolang je denkt aan het welslagen van de gezamenlijke onderneming, en niet op de eerste plaats aan wat jouw persoonlijke winst in het geheel zal zijn.

'Het is bevorderlijk het grote water over te steken' orakelt de I Tjing. Dat betekent: het is het moment om een belangrijke beslissing te nemen, zelfs als die niet helemaal zonder gevaar zou zijn.

Dit is een hexagram dat spreekt van vriendschap en kameraadschap, van een gunstige samenwerking tussen betrouwbare mensen. Financieel kan nu een grote sprong vooruit worden gemaakt.

Alleen moet je je niets aantrekken van het commentaar van anderen. Want succes brengt natuurlijk altijd een beetje jaloersheid mee van sommige mensen uit je omgeving.
Het volgende stuk duurt 9'11" ... Misschien is het de moeite waart om de kracht te voelen, heeft iemand de rust om dit hele stuk te beluisteren en om naar de plaatjes te kijken?:
Ik zie de tekst als een metafoor. De plaatjes passen daar prima bij vanaf 2". De tekst sluit af met:
Als mijn lichaam sterft, maak dat mijn ziel gegeven wordt: De glorie van het Paradijs!
Dit paradijs echter is er al, in het nu en in het onze door 'God' (bewustzijn) gegeven waarnemingsvermogen. 'Ik Ben' in 'alles' vertegenwoordigd. Er is geen niets.
Laatst gewijzigd door Gast1 op 18 mei 2012, 12:01, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De eeuwenoude I Tjing om uw vraag aan te stellen

Bericht door taigitu » 18 mei 2012, 11:47

Gast1 schreef:13. Gemeenschap met Mensen.
Dit hexagram zegt dat al wat je samen met anderen (of een ander) onderneemt, veel kans op slagen heeft. Uiteraard betekent dat ook dat een relatie heel gunstig zal verlopen, vermits beide partijen op dezelfde golflengte zitten.
Wie bijvoorbeeld een zaak wil opstarten, in samenwerking met een vriend, collega of familielid, zit met dit hexagram op rozen. Zolang je denkt aan het welslagen van de gezamenlijke onderneming, en niet op de eerste plaats aan wat jouw persoonlijke winst in het geheel zal zijn.

'Het is bevorderlijk het grote water over te steken' orakelt de I Tjing. Dat betekent: het is het moment om een belangrijke beslissing te nemen, zelfs als die niet helemaal zonder gevaar zou zijn.

Dit is een hexagram dat spreekt van vriendschap en kameraadschap, van een gunstige samenwerking tussen betrouwbare mensen. Financieel kan nu een grote sprong vooruit worden gemaakt.

Alleen moet je je niets aantrekken van het commentaar van anderen. Want succes brengt natuurlijk altijd een beetje jaloersheid mee van sommige mensen uit je omgeving.
Jammer dat je niet laat weten of dit iets aanreikt voor je i.v.m. wat je al weet of ervaart.
Uit het boekje wat ik gebruik staat dit antwoord als volgt beschreven, 1e deel over Gast1 en zijn omgeving en het 2e deel voor persoonlijke groei.
13. MET ANDEREN SAMENWERKEN

Uw doel kan het beste worden verwezenlijkt binnen de context van een groep gelijkgestemden. Het kunnen vrienden zijn, medewerkers, een politieke organisatie of spirituele groep waarvan u lid bent. Deelnemen aan een gezamenlijke inspanning zal u helpen meer te bereiken dan u alleen zou kunnen. De energie, opgewekt door een groep mensen die zich achter één doel heeft geschaard, kan bergen verzetten. Geef van ganser harte steun. Dit zal anderen helpen hetzelfde te doen. Er moet een atmosfeer worden gecreëerd die elke persoon aanmoedigt zijn of haar bijdrage te leveren. Als u stevig in uw schoenen staat en innerlijk in balans bent, zijn er mogelijkheden voor u om aanzienlijke invloed uit te oefenen. Verlies de moed niet wanneer er problemen rijzen. Als u onbevooroordeeld bent en vastberaden om te slagen, dan zullen er oplossingen bij u opkomen. Aarzel niet om die aan anderen mede te delen.

Een gelegenheid voor persoonlijke groei

De groep zal alleen goed functioneren als er geen kliekvorming plaatsvindt. Als u een organisatorische functie bekleedt, moet u separatistische tendensen proberen te ontmoedigen. Houd goed voor ogen wat uw doelen zijn en steun de inspanningen van de groep om ze te realiseren. Iedere persoon heeft een rol nodig die hem of haar helpt in de groep zo effectief mogelijk te functioneren. Als individuen het gevoel hebben dat hun capaciteiten worden benut en gewaardeerd, zal kwaad bloed worden vermeden. Een geest van edelmoedigheid en openheid zal de overhand
hebben. Die zal de groep haar kracht geven. Toch zou het irreëel zijn te verwachten dat alle betrokkenen direct innige banden aanknopen. Mensen hebben tijd en gelegenheid nodig om elkaar te leren kennen en vertrouwen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De eeuwenoude I Tjing om uw vraag aan te stellen

Bericht door taigitu » 18 mei 2012, 11:54

Zoals de I Tjing nu wordt gebruikt is een simpele versie.
Normaal bij een consult is dit het vertrekpunt waarna er allerlei dingen worden besproken en uitgediept. Bij deze vorm van vragen stellen (orakelen) komt er één antwoord terwijl er bij een consult een tweede antwoord kan worden gevormd als er een bewegende lijn in het hexagram voorkomt. Die bewegende lijn betekend dat er al iets in de situatie aan het veranderen is. Het tweede antwoord dat je dan kan vormen uit het eerste antwoord geeft een beeld van hoe de uitkomst (toekomst) kan zijn als je de wijsheid uit het eerste antwoord toepast. Daarnaast kan je ook terugkijken via het eerste antwoord om duidelijker te krijgen waarom een situatie is ontstaan.
Het is een veel complexer orakel dan het zo op eerste gezicht lijkt.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: De eeuwenoude I Tjing om uw vraag aan te stellen

Bericht door Gast1 » 18 mei 2012, 12:21

Jammer dat je niet laat weten of dit iets aanreikt voor je i.v.m. wat je al weet of ervaart.
Dat heeft het heel zeker Taigitu, en het heeft hier mee te maken:
In 2011 trok ik een KIN-kaart en het is beter dat ik die informatie voor me hou. Ik heb er een paar nachten niet van kunnen slapen.
Ik aarzel ... Het is beter dat ik dit niet plaats. Men zou hier niet goed mee om kunnen gaan en mijn menselijk denken en conditionering plaagt ook mij nog. Op het vorig forum is het onder andere daardoor helemaal mis gegaan. Het gaat heel ver. Overigens heb ik veel tekst nodig om het uit te leggen. Van de inmiddels 550 pagina's schrijfwerk is het al terug gebracht naar ruim 400. Ik heb heel goede tips gekregen en dit weekend zie ik een paar mensen in den Haag waar ik verder mee ga praten. In mijn schrijverijen maak ik nog steeds omweggetjes en stel te veel vraagtekens. Ik dien duidelijker te zijn en dat gaat ook lukken. Waarschijnlijk gaat de tekst die ik in het najaar aan ga passen terug naar 250 pagina's.
Bijzonder wat je hier schrijft:
De groep zal alleen goed functioneren als er geen kliekvorming plaatsvindt. Als u een organisatorische functie bekleedt, moet u separatistische tendensen proberen te ontmoedigen. Houd goed voor ogen wat uw doelen zijn en steun de inspanningen van de groep om ze te realiseren. Iedere persoon heeft een rol nodig die hem of haar helpt in de groep zo effectief mogelijk te functioneren. Als individuen het gevoel hebben dat hun capaciteiten worden benut en gewaardeerd, zal kwaad bloed worden vermeden. Een geest van edelmoedigheid en openheid zal de overhand
hebben. Die zal de groep haar kracht geven. Toch zou het irreëel zijn te verwachten dat alle betrokkenen direct innige banden aanknopen. Mensen hebben tijd en gelegenheid nodig om elkaar te leren kennen en vertrouwen.
Ik heb ruim een jaar geleden afscheid genomen van het woord 'verwachting'. Het zal gaan zoals het voorbestemd is :wink:

Zo, en nu ga ik even lekker de tuin in. De aarde en planten aanraken. Voelen en communiceren met Gaia. Denken. Aan gisteren toen ik prachtige plaatjes van de natuur in Zuid-Limburg zag. Aan dat wat ik rook en wat ik voelde. Dank je wel.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De eeuwenoude I Tjing om uw vraag aan te stellen

Bericht door taigitu » 18 mei 2012, 12:30

Gast1 schreef:
Jammer dat je niet laat weten of dit iets aanreikt voor je i.v.m. wat je al weet of ervaart.
Dat heeft het heel zeker Taigitu, en het heeft hier mee te maken:
In 2011 trok ik een KIN-kaart en het is beter dat ik die informatie voor me hou. Ik heb er een paar nachten niet van kunnen slapen.

Pierre, het is niet mijn bedoeling dat je in details treed.
Dat is privé, uiteraard. Waar ik benieuwd naar ben is of het aansluit bij je situatie. En dat blijkt zo te zijn zoals ik het lees.
Mooi.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: De eeuwenoude I Tjing om uw vraag aan te stellen

Bericht door Gast1 » 18 mei 2012, 12:40

:hands:
Ik ga nu écht de tuin in.

Gast1

Re: De eeuwenoude I Tjing om uw vraag aan te stellen

Bericht door Gast1 » 19 mei 2012, 08:53

taigitu schreef:
Gast1 schreef:
Jammer dat je niet laat weten of dit iets aanreikt voor je i.v.m. wat je al weet of ervaart.
Dat heeft het heel zeker Taigitu, en het heeft hier mee te maken:
In 2011 trok ik een KIN-kaart en het is beter dat ik die informatie voor me hou. Ik heb er een paar nachten niet van kunnen slapen.

Pierre, het is niet mijn bedoeling dat je in details treed.
Dat is privé, uiteraard. Waar ik benieuwd naar ben is of het aansluit bij je situatie. En dat blijkt zo te zijn zoals ik het lees.
Mooi.
Ik heb er even over nagedacht en kan het wel laten zien wat de KINkaart mij vertelde. Mijn geboortedatum heb ik bewust gemanipuleerd om te kijken wat er gebeuren ging. Blijkbaar kon ik dus ook een datum in de toekomst invullen waarbij ik al bijna geen zin meer had om verder te gaan. Dit rolde er tot mijn grote schrik uit. Dit heb ik ook in mijn manuscript verwerkt en besef nu ook, nu ik van mijn naïviteit lees, dat niets meer uit mijn manuscript hier op het forum gepubliceerd gaat worden. Wat deze kaart zegt klopt nog steeds en in dat opzicht leer ik nog steeds niet bij :evil:

PC, Petrus Christus of Petrus Christoffel: 21 - 12 - 2012. Het zonneteken 'hand' orkestreert je leven vanuit de kracht van je openheid. Andere kwaliteiten die dit zonneteken jou geeft zijn: de afronding, helen en geheeld worden, het universele plan te vervullen en in 'de flow' te zijn. Het leven is een paradox. De schaduwzijde van het zonneteken 'hand' is problemen hebben om de zaken af te ronden, opgewonden en verstoord zijn. De Tzolkin zegt het volgende over jouw zonneteken: Je wilt van de wereld een betere plaats om in te leven maken. Je wilt het universum ten dienste zijn. Je bent de hand van God en soms weet je niet waarom je dingen zegt en doet. Het waarom begrijp je vaak pas veel later. Je bent katalysator en spreekt voortdurend de waarheid. Je innerlijke weten vindt zijn oorsprong in het samengaan van je rationele en emotionele intelligentie. Het moment dat je je ondergeschikt maakt aan de kosmische krachten, zal er een golf van vreugde en extase over je heen komen. Je bent dan in flow en alles zal je lukken. Voorkom dat je aandacht te veel wordt versnipperd. Je uitdaging is te leren omgaan met tegenstrijdige behoeften, tussen persoonlijke vrijheid en de zekerheid van een relatie. Centreer je energie en richt je op een enkel doelen maak dat doel ook af. Wees alert met wie je verder gaat. Zorg er voor de hoofdrolspeler in je eigen film te zijn. Doe je dit niet dan zul je je mislukt voelen. Wanneer dit gebeurt, is het wijselijk om naar je motivatie achter je eerder genomen beslissingen van de samenwerking te kijken. Probeer er achter te komen wie zich door wie heeft laten gebruiken. Laat de wonden die openbreken helen. Jij hebt al het weten en alle instrumenten om je eigen genezingsproces te bewerkstelligen. Maak hiervan gebruik. Veroorloof jezelf om onbevangen naïef te zijn. Je kinderlijke openheid is een van je sterkste kanten...[9]

Voor de tweede keer in mijn leven zei deze kaart mij precies wat ... :shock:

En dan is er nog een derde kaart die mij vorig jaar toegezonden werd door een soulmate ...

Afbeelding

Hier wordt het laatste stukje van een legpuzzel op zijn plaats gelegd, de plaats van het derde oog, de plaats van de innerlijke waarneming. Zelfs in de immer veranderende levensstroom zijn er momenten waarop we een punt van voltooiing bereiken. Op deze momenten zijn we in staat het hele beeld te aanschouwen, het samenstelsel van alle stukjes die onze aandacht zo lang in beslag hebben genomen. Bij de voltooiing kunnen we of wanhopig zijn omdat we niet willen dat er een eind aan de situatie komt, of we kunnen dankbaar zijn en accepteren dat het leven een aaneenrijging is van telkens weer een einde en een nieuw begin. Wat je tijd en energie in beslag genomen heeft komt nu ten einde. Bij de voltooiing maak je ruimte voor het begin van iets nieuws. Gebruik deze rustpauze om beide te vieren - het einde van het oude en de komst van het nieuwe. Dit is zen ten voeten uit: de dingen niet helemaal zeggen. Dit moet je begrijpen; het is een heel belangrijke methode. Niet alles zeggen betekent dat je de luisteraar de kans geeft het af te maken. Alle antwoorden zijn incompleet. De meester heeft je alleen maar op een bepaald spoor gezet... Tegen de tijd dat je er bijna bent, weet je wat er overblijft. Daarom zal het iemand niet lukken zen verstandelijk te begrijpen. Het is geen antwoord op de vraag, maar meer dan een antwoord. Het wijst op de werkelijkheid zelf... De boeddhanatuur is niet iets ver weg - je eigen bewustzijn is de boeddhanatuur. En je bewustzijn kan getuige zijn van de dingen waaruit de wereld bestaat. De wereld komt tot een eind, maar de spiegel blijft, en ze weerspiegelt niets.

:shock:

aquarius

Re: De eeuwenoude I Tjing om uw vraag aan te stellen

Bericht door aquarius » 19 mei 2012, 10:56

Heb jou persoonlijke kin kaart gelezen Gast1 ,omdat ik jou gegevens ken .....klopt wel aardig wat daar geschreven staat :grin:

Met orakels is het zo dat je je zelf herkend als je in een spiegel kijkt ,de spiegel bevestigt het alleen maar.
:uhhhm:

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De eeuwenoude I Tjing om uw vraag aan te stellen

Bericht door taigitu » 19 jul 2012, 11:42

Ik heb zonet de I Tjing on line geraadpleegd met de vraag wat er momenteel belangrijk is, wat aandacht vraagt.

Dit is het antwoord op de online-versie: Antwoord 58
http://www.orakelkaarten.nl/i58.html

en dit is de tekst van het boekje wat ik gebruik voor mezelf en bij consulten:
58. GENIETEN VAN COMMUNICATIE

In deze situatie ligt de nadruk op het vrije stromen van communicatie in de geest van welwillendheid. Wees optimistisch en hartelijk. Anderen kunnen u helpen uw doelen te bereiken. Als u mensen welwillende benadert, dan zult u een positieve reactie krijgen. Discussie moet plaatsvinden in een atmosfeer die vrije meningsuiting aanmoedigt. Als mensen het vertrouwen hebben dat hun opvattingen onpartijdig worden aangehoord, dan zullen ideeën onbelemmerd stromen. Communicatie wordt dan aangenaam en stimulerend voor iedereen. U kunt van anderen leren en zij van u. Er kunnen nieuwe benaderingen worden gevonden en er kan creatief denken ontstaan. Wanneer mensen zich amuseren, beginnen moeilijkheden op de achtergrond te raken. Met de steun en aanmoediging van anderen zullen zelfs de moeilijkste of onaangenaamste opgaven minder problematisch lijken. U wacht een zeer geslaagd resultaat.

Een gelegenheid voor persoonlijke groei

U kunt vreugde niet achtervolgen. Hoe meer u haar probeert te grijpen, hoe ongrijpbaarder ze wordt. Haar najagen zal hooguit momenten van genoegen brengen die niet blijvend zijn. Verlaat u voor uw geluk niet op andere mensen of op bepaalde omstandigheden. Te veel afhankelijkheid van dingen buiten u moet wel angstgevoelens oproepen. Doordat u zich onzeker voelt, doet u misschien uw uiterste best om iedereen of alles waarom het gaat te beheersen. Het leven op deze manier benaderen is echter vragen om teleurstelling. Als u vreugde van binnenuit wilt ervaren, dan moet u er de juiste voorwaarden voor scheppen. Wees trouw aan uzelf. Vertrouw dat u in uzelf de hulpbronnen bezit die u nodig hebt. Schep er behagen in om het leven te nemen zoals het komt. Richt u eerder op geven dan krijgen. U hebt het in u om een bron van bezieling en bemoediging voor anderen te zijn.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: De eeuwenoude I Tjing om uw vraag aan te stellen

Bericht door Beatrix Kiddo » 19 jul 2012, 11:53

taigitu schreef:Ik heb zonet de I Tjing on line geraadpleegd met de vraag wat er momenteel belangrijk is, wat aandacht vraagt.
Dat is precies wat ik niet begrijp van mensen die dit soort orakels raadplegen.

Hoe kom je in vredesnaam in zo'n toestand dat je niet eens meer zelf kunt inzien wat belangrijk is en wat aandacht vraagt? Zelfs in mijn slechtste tijd ben ik er nooit zo aan toe geweest. :shock:
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gast1

Re: De eeuwenoude I Tjing om uw vraag aan te stellen

Bericht door Gast1 » 19 jul 2012, 12:55

Misschien dat ik daar wel een antwoord op kan geven en ik kan het helemaal naast zitten; Wanneer je positief en heel open in het leven staat merk je dat je van alles toe kan vallen. Anderen vertalen dat in het onbegrepen toeval. Ik schrijf uit ervaring en mij valt ook heel veel toe. Jarenlang heb ik me zelfs afgezet tegen tarot en stelde dezelfde vragen die jij je stelt. Tot het moment dat me dingen gingen toevallen. Dat deden ze mijn hele leven al, maar ik merkte het later pas. Nog later kwam ik er achter dat deze orakels meer zeggen dat dat ik kon bevatten. Ik stelde mij er open voor en het overkwam mij. De vragen die jij stelt aan anderen in het forum, laten zien hoe je je manifesteert en hoe je in het leven staat en versta mij wel, ik houd van goede kritiek. Die lever je ook. Mijn vraag aan jou is of je zelf kunt inzien wat belangrijk is en wat aandacht vraagt. Als je in je slechtste tijd er zelfs niet zo aan toe bent geweest, waarom zou je het dan nu niet eens proberen? Maar er is mogelijk één probleem … Je dient er wel in te geloven. De mensen die écht geloven begrijpen dit soort orakels, en dat is zo te lezen onbegrijpelijk voor jou.

Prachtige tekst alweer Taigitu.

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: De eeuwenoude I Tjing om uw vraag aan te stellen

Bericht door Beatrix Kiddo » 19 jul 2012, 14:17

Gast1 schreef:waarom zou je het dan nu niet eens proberen?
Omdat op die iTjing-site staat: "Je zult het antwoord van de I Tjing zelf naar je eigen situatie moeten vertalen". Het is dus hetzelfde als astrologie: de interpretatie van algemene (voornamelijk positieve, naar ik aanneem) platitudes.

Het is hooguit een middeltje om je gedachten in een bepaalde richting te sturen en dus de zaken op een rijtje te krijgen. In die zin is er niets spiritueels, persoonlijks of interessants aan.

Dat jij zo ondersteboven was van een bepaald kaartje komt meer door je eigen interpretatie ervan dan door de kaart zelf. Elke willekeuriuge ande3re kaart had je ook zo kunnen interpreteren dat het heel erg op jou w van toepassing was.
Gast1 schreef:De mensen die écht geloven begrijpen dit soort orakels, en dat is zo te lezen onbegrijpelijk voor jou.
Nee, dat ze het begrijpen is niet wat ik onbegrijpelijk vind. Dat ze er echt in geloven, daar kan ik met de pet niet bij. Ik bedoel, een website die je gedachten leest en ook de rest van je leven kent? Kom nou toch.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gast1

Re: De eeuwenoude I Tjing om uw vraag aan te stellen

Bericht door Gast1 » 19 jul 2012, 17:13

Ik kom niet meer zo vaak BK :grin: Je ziet de dingen zoals je ze ziet en jij ziet het anders en daar is niets mis mee. Dat ik het anders zie is iets van mij en zo hebben we beiden onze zienswijzen, toch? Welnu, het was niet één kaartje waar ik van ondersteboven was, het waren een aantal zaken die me … Nee, laat maar want ik zie dat je goed opgelet hebt en bijna ging ik weer van alles herhalen. Het is wat mij betreft prima zo. Laat het maar een middeltje zijn om je gedachten in een bepaalde richting te sturen en dus de zaken op een rijtje te krijgen. Wat is er dan mis mee? En wat is er mis mee om dat spiritueel te noemen? Je kunt je hooguit afvragen wie in welke situatie gelukkiger is (de zender van dit soort berichten of de rationeel ingestelde zwart/wit denkende mens) en eigenlijk maakt dat ook niet uit. Het gaat om jou. Ik lees van positief (spiritueel) ingestelde mensen en ik lees ook jouw berichten. En daar doe ik dan weer mijn ding mee. Ik ben in elk geval blij met dit soort berichten zoals Taigitu ze plaatst en kan me er van alles bij voorstellen enne … bij mij voelt het prima. :wink:

Agaat

Re: De eeuwenoude I Tjing om uw vraag aan te stellen

Bericht door Agaat » 19 jul 2012, 19:27

En zoiets noem je dus wijsheid, Gast1....

Ik geloof zelf absoluut niet in de eeuwenoude Tjing, maar indien iemand hier wel wat aan heeft, mag iedereen dit zelf invullen en ervaren.

Gast1

Re: De eeuwenoude I Tjing om uw vraag aan te stellen

Bericht door Gast1 » 19 jul 2012, 23:29

Precies, en dat noem ik dus (ook) wijsheid :wink: Ik schreef dan immers ook:
Je kunt je hooguit afvragen wie in welke situatie gelukkiger is (de zender van dit soort berichten of de rationeel ingestelde zwart/wit denkende mens) en eigenlijk maakt dat ook niet uit. Het gaat om jou.
Een andere gedeelte van mij opmerking was deze: Je kunt je hooguit afvragen wie in welke situatie gelukkiger is, de zender van dit soort berichten of de rationeel ingestelde zwart/wit denkende mens. Die vraag heb ik me ook wel eens gesteld bij mensen die dood gingen. Wie zou gelukkiger zijn; de trouw gelovige die er vast van overtuigd was dat hij naar 'het hiernamaals' ging of degene die in helemaal niets geloofd?
Tja, en dan heb je natuurlijk ook een bepaalde keerzijde van de denkende gelovigen, want er zijn er ook bang dat ze in de 'hel' terechtkomen. Die dat pas op het laatst denken, denken helaas te laat. Het zou beter zijn dat ze tijdens hun volle leven lankmoedig zijn, zoals jij het nu laat zien dat het kan. ;P!
Wat vind je overigens van deze tekst:
Genieten van communicatie

In deze situatie ligt de nadruk op het vrije stromen van communicatie in de geest van welwillendheid. Wees optimistisch en hartelijk. Anderen kunnen u helpen uw doelen te bereiken. Als u mensen welwillende benadert, dan zult u een positieve reactie krijgen. Discussie moet plaatsvinden in een atmosfeer die vrije meningsuiting aanmoedigt. Als mensen het vertrouwen hebben dat hun opvattingen onpartijdig worden aangehoord, dan zullen ideeën onbelemmerd stromen. Communicatie wordt dan aangenaam en stimulerend voor iedereen. U kunt van anderen leren en zij van u. Er kunnen nieuwe benaderingen worden gevonden en er kan creatief denken ontstaan. Wanneer mensen zich amuseren, beginnen moeilijkheden op de achtergrond te raken. Met de steun en aanmoediging van anderen zullen zelfs de moeilijkste of onaangenaamste opgaven minder problematisch lijken. U wacht een zeer geslaagd resultaat.

Een gelegenheid voor persoonlijke groei

U kunt vreugde niet achtervolgen. Hoe meer u haar probeert te grijpen, hoe ongrijpbaarder ze wordt. Haar najagen zal hooguit momenten van genoegen brengen die niet blijvend zijn. Verlaat u voor uw geluk niet op andere mensen of op bepaalde omstandigheden. Te veel afhankelijkheid van dingen buiten u moet wel angstgevoelens oproepen. Doordat u zich onzeker voelt, doet u misschien uw uiterste best om iedereen of alles waarom het gaat te beheersen. Het leven op deze manier benaderen is echter vragen om teleurstelling. Als u vreugde van binnenuit wilt ervaren, dan moet u er de juiste voorwaarden voor scheppen. Wees trouw aan uzelf. Vertrouw dat u in uzelf de hulpbronnen bezit die u nodig hebt. Schep er behagen in om het leven te nemen zoals het komt. Richt u eerder op geven dan krijgen. U hebt het in u om een bron van bezieling en bemoediging voor anderen te zijn.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De eeuwenoude I Tjing om uw vraag aan te stellen

Bericht door taigitu » 14 feb 2013, 22:52

Afbeelding
40. Bevrijding van hindernissen

U bent aan het einde gekomen van een frustrerende cyclus gedurende welke uw
vooruitgang was geblokkeerd. Op het gebied van relaties zijn er misverstanden en
conflicten geweest. Nu kunnen uw moeilijkheden eindelijk verdwijnen. Projecten
kunnen tot bloei komen. U kunt u losmaken van een situatie die u geen voldoening
schenkt. Niets van deze dingen zal echter gebeuren zonder uw actieve medewerking.
Uw rol bestaat erin de factoren te begrijpen die u hebben tegengehouden. Denk
erover na waar u belemmering hebt ondervonden en waarom. Zie hoe uw eigen
handelingen of gedrag ertoe hebben bijgedragen. Wees bereid uw inzichten in
praktijk te brengen en waar mogelijk enkele veranderingen door te voeren. Veel van
de obstakels zullen dan op heel natuurlijke wijze verdwijnen. Dit zal verlichting
geven van opgehoopte stress en bezorgdheid. U kunt dan weer overgaan op een
gewone en veel bevredigender gang van zaken. Talm echter niet. Het is nu tijd om
de koe bij de horens te vatten.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: De eeuwenoude I Tjing om uw vraag aan te stellen

Bericht door Gast1 » 14 feb 2013, 22:59

Ik krijg af-en-toe kippenvel (heel even maar) hoe precies passend en aansluitend jouw teksten en citaten zijn. Je kon onmogelijk weten wat ik zojuist naar iemand gemaild heb ...

Taigitu ... Waarom ben ik eigenlijk niet verbaasd ..?

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De eeuwenoude I Tjing om uw vraag aan te stellen

Bericht door taigitu » 14 feb 2013, 23:11

Gast1 schreef:Ik krijg af-en-toe kippenvel (heel even maar) hoe precies passend en aansluitend jouw teksten en citaten zijn. Je kon onmogelijk weten wat ik zojuist naar iemand gemaild heb ...

Taigitu ... Waarom ben ik eigenlijk niet verbaasd ..?
Zoals Jung het bekeek....... synchroniciteit.
Laatst gewijzigd door taigitu op 15 feb 2013, 07:25, 1 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie