De Hemel op Aarde

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Ster
Leerling
Berichten: 539
Lid geworden op: 10 apr 2012, 11:20

De Hemel op Aarde

Bericht door Ster » 25 mei 2012, 15:36

Beste Tammy en Paulus,

Naar aanleiding van debatten rond ‘Wij zijn God’ (en in vele andere topics) zie ik een tof publiek over en weer converseren.
Hoewel er dikwijls vruchteloos in kringetjes gepraat wordt, kunnen wij vast samen iets moois realiseren.
Wat daar - volgens mij - voor nodig is, is een groep van zielen van goede wil.

Daarom zou ik een topic willen starten met als doel: het maken van de ‘Hemel op Aarde’. Met louter - of toch zo veel mogelijk - positieve inbreng.
[Ik (en mijn dagelijkse vrienden) zijn hier al mee bezig.]


Ik wend mij nu tot jullie om de beste formule te vinden hoe wij dit kunnen brengen, bij de leden.
In principe wens ik niemand uit te sluiten, maar sommige zou ik toch de gelegenheid willen geven om geen deel te nemen. (Hoewel ook ‘een advocaat van de duivel’ licht kan brengen op een beslissend moment.)

Zo denk ik bv. dát als men als ‘definitie van God’: ‘Al wat is’ en ‘al wat niet is’ aanneemt, vrijwel iedereen akkoord kan gaan met de stelling dat: ‘wij God zijn’.
Hiermee kunnen we al starten. Kies: Neem of laat het. ‘Take it or leave it!’

Als men dan nog goedwillig is om ‘de hemel op aarde’ te vinden, dan kunnen die ook mee verder.
Dan moeten wij nog bekijken:
• Welke verhoudingen er tussen de schepper en zijn schepselen bestaat.
• Wat de capaciteiten van de schepselen zijn.
• Welk het doel van deze schepping is.
• Wat zijn de hindernissen en valkuilen?
Vul zelf maar in.

Dit alles, met ons doel voor ogen: ‘De Hemel op Aarde’.

Bij voorbaat dank!

[*]

Gast1

Re: De Hemel op Aarde

Bericht door Gast1 » 25 mei 2012, 17:11

Mooi, laat ik dan maar meteen beginnen om de stelling nog wat duidelijker te maken; er is zéker één hemel ... En die hemel is hier op Aarde. We hoeven hem niet te maken, we hoeven hem alleen maar te zien. Het leven hier is gelijk aan een sprookje en je hoeft maar heel simpel om je heen te kijken, naar een simpele huismus of merel, een boter- op paardenbloem, naar de prachtige wolken en naar de vriendelijke glimlachen en knipoogjes. De mooiste voorbeelden voor ons volwassenen zijn nog altijd de onbevangen kinderen. Het gaat niet alleen om het zien, maar ook om te luisteren naar allemaal die diverse geluiden en om de geuren te ruiken. Zelfs de mest is een heerlijk natuurlijk parfum. Ik doe niet mijn best om zo positief als mogelijk over te komen, het is zoals het is.
Het leven is prachtig! Lang leve het leven :wink:
Kijk en luister maar eens heel goed naar deze filmpjes. Ze zeggen (bijna) alles:




Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: De Hemel op Aarde

Bericht door Tardis » 25 mei 2012, 21:00

Het beste dat je doen kunt is zelf in beweging te komen opdat de omgeving om je heen met je gaat meebewegen. Dus niet jezelf voor de rest van je leven opsluiten in een klooster, maar actief deelnemen aan de maatschappij.

Je diepste wensen moet je in daden omzetten (mits je diepste wensen niet strijdig zijn met de wet, geen andere mensen onverdiend benadeelt) en daarmee verander je de wereld. Die veranderingen kunnen lokaal blijven, je familie, de buurt waar je woont, of in het uiterste geval kunnen ze zelfs de wereld veranderen. Die krachten hoeven niet gebundeld te worden, dus je hoeft geen afspraken met gelijkgestemde mensen te maken, je kunt geheel alleen je gang gaan.



Edit: Bovenstaande tekst is natuurlijk een open deur die ingetrapt wordt: iedereen weet dit, maar niet iedereen doet dit ook.

Al deze handelingen spelen zich af op het niveau van 'ego' dus het gaat om het beoordelen van situaties en het ervaren van veranderingen. Zoals in het tweede filmpje in de openingstopic van Wij zijn God wordt uitgelegd is er geen sprake van werkelijke verandering, het lijkt slechts zo. De 'hemel op aarde' is niets meer of minder dan de perceptie daarvan: alles wat je doet is onbelangrijk, maar het is belangrijk dat je het doet.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Ster
Leerling
Berichten: 539
Lid geworden op: 10 apr 2012, 11:20

Re: De Hemel op Aarde

Bericht door Ster » 26 mei 2012, 21:50

Gast1 schreef:Mooi, laat ik dan maar meteen beginnen om de stelling nog wat duidelijker te maken; er is zéker één hemel ... En die hemel is hier op Aarde. We hoeven hem niet te maken, we hoeven hem alleen maar te zien. Het leven hier is gelijk aan een sprookje en je hoeft maar heel simpel om je heen te kijken, naar een simpele huismus of merel, een boter- op paardenbloem, naar de prachtige wolken en naar de vriendelijke glimlachen en knipoogjes. De mooiste voorbeelden voor ons volwassenen zijn nog altijd de onbevangen kinderen. Het gaat niet alleen om het zien, maar ook om te luisteren naar allemaal die diverse geluiden en om de geuren te ruiken. Zelfs de mest is een heerlijk natuurlijk parfum. Ik doe niet mijn best om zo positief als mogelijk over te komen, het is zoals het is.
Het leven is prachtig! Lang leve het leven :wink:
Kijk en luister maar eens heel goed naar deze filmpjes. Ze zeggen (bijna) alles:



Goed zo Gast1,

Jij slaat de spijker op de kop. De hemel is er al altijd. Hem aanvaarden is voldoende.
Kijken en denken in de sfeer van het gewenste: Doelstelling nr. 1.
Ja, voor sommige is de hemel al op Aarde, maar voor vele lijkt het hier meer op een vagevuur of een hel.
Wij gaan nu, in deze topic, een tocht ondernemen, naar het gewenste doel.

Hoe jij overkomt bij ons, maakt niet veel uit. Wel of je overkomt zoals jij werkelijk bent.

Vooral dat eerste filmpje: ‘You are the New Day’ is ontroerend mooi. (Kinderen ontroeren mij tegenwoordig makkelijk.)

Ik heb ook een mooi filmpje, ‘Chance the World’, maar ik slaag te niet in om het te uploaden. (Het toeval laat het blijkbaar niet toe.)


Mer-Ka-Ba
Ik groet God in jou.
Namasté!

Ster
Leerling
Berichten: 539
Lid geworden op: 10 apr 2012, 11:20

Re: De Hemel op Aarde

Bericht door Ster » 26 mei 2012, 22:29

Tardis schreef:Het beste dat je doen kunt is zelf in beweging te komen opdat de omgeving om je heen met je gaat meebewegen. Dus niet jezelf voor de rest van je leven opsluiten in een klooster, maar actief deelnemen aan de maatschappij.

Je diepste wensen moet je in daden omzetten (mits je diepste wensen niet strijdig zijn met de wet, geen andere mensen onverdiend benadeelt) en daarmee verander je de wereld. Die veranderingen kunnen lokaal blijven, je familie, de buurt waar je woont, of in het uiterste geval kunnen ze zelfs de wereld veranderen. Die krachten hoeven niet gebundeld te worden, dus je hoeft geen afspraken met gelijkgestemde mensen te maken, je kunt geheel alleen je gang gaan.



Edit: Bovenstaande tekst is natuurlijk een open deur die ingetrapt wordt: iedereen weet dit, maar niet iedereen doet dit ook.

Al deze handelingen spelen zich af op het niveau van 'ego' dus het gaat om het beoordelen van situaties en het ervaren van veranderingen. Zoals in het tweede filmpje in de openingstopic van Wij zijn God wordt uitgelegd is er geen sprake van werkelijke verandering, het lijkt slechts zo. De 'hemel op aarde' is niets meer of minder dan de perceptie daarvan: alles wat je doet is onbelangrijk, maar het is belangrijk dat je het doet.
Kijk Tardis,
Als jij bij dit paradigma blijft, dan is dit voor jou waar.
Gast1 en ik stellen juist dat 'de hemel op Aarde' reeds reëel is. Als er wat dient te veranderen dan zijn het de instellingen van de mensen. Maar zoals het in dit filmpje gebracht wordt is het dieptepsychologie, die door de meerderheid niet of foutief begrepen wordt.
Als jij de tocht die ik hier voorstel wil maken dan zal ook jij het doel bereiken.
Het zal niet makkelijk zijn. maar de beloning hoog.
Je zal minder en minder 'handelen en denken' vanuit het ego en onderscheidingen maken i.p.v. oordelen.

Laat ons deze zoektocht voorstellen als een zeiltocht.
Ieder in zijn eigen boot. (Het lichaam)
Met zijn stuurman (het verstand) en zijn kapitein (de geest).

Alle voorbereiden moeten gemaakt worden voor een lange reis.
Het doel ligt zeer hoog. Maar het resultaat zal super zijn.

Doe je mee?
[*]
Ik groet God in jou.
Namasté!

Gast1

Re: De Hemel op Aarde

Bericht door Gast1 » 27 mei 2012, 04:41

Een goede en een zeer mooie morgen. Met mooi weer zit ik niet voor dit scherm en ben alleen maar buiten, tot gisterenavond laat. In mijn prachtige tuin met bomen tot 23 mtr. hoogte, bamboebosjes tot 7 mtr, bloemenzee en vijver waar ik merels en andere vogels hoor fluiten, kikkers bijna oorverdovend hoor kwaken, de gierzwaluwen onder mijn dak bewonder die aan- en af vliegen, de vlinders en vleermuizen aanschouw en in de ogen van mijn levenstrawanten kijk, maken mijn hemel hier op Aarde compleet. Het ontbreekt mij aan de woorden om het te vervolledigen. Gedurende de dag heeft de zon haar 'vat' op mij gekregen en is de warmte van haar geaccumuleerd in mijn lijf. Die warmte komt er nu uit en ziedaar ik kan niet slapen en typ weer voort.

Dankjewel voor het digitale bloemetje Ster en sta toe dat ik jouw tekst een beetje aanpas (zie het beslist niet als een verbetering, maar misschien ga je er zelfs nóg anders tegen aan kijken :wink: ) zoals ik het zelf beleef. Kijken en denken in de sfeer van het zijn: Het is zoals het is en voor mij is het zelfs geen doelstelling, ik kán het niets anders zien dan dat dit de enige waarheid is. Mijn hele wezen is zo gecreëerd dat ik als uniek persoon de mogelijkheid heb gekregen van het bewustzijn (God) om waar te nemen en daarom drink ik uit deze beker die als een perfecte zoete wijn smaakt. Ik aanschouw al het andere en bewonder het schier onmogelijke gelijk aan dat wat een sprookje mij vertelt. Het is het continu en bovenmatig genieten dat ik dit geschenk heb gekregen. De hemel op Aarde.

Afbeelding

Daarnaast ben ik het overigens helemaal met Tardis eens hoor :wink: Elk geschreven woord! Van wat hij schrijft heb ik een poosjes geleden bijna precies hetzelfde geschreven:
Je diepste gevoelens kun je in daden omzetten (mits je diepste wensen niet strijdig zijn met de wet, geen andere mensen onverdiend benadeelt) en daarmee verander je de wereld. Die veranderingen kunnen lokaal blijven, je familie, de buurt waar je woont, of in het uiterste geval kunnen ze zelfs de wereld veranderen. Die krachten hoeven niet gebundeld te worden, dus je hoeft geen afspraken met gelijkgestemde mensen te maken, je kunt geheel alleen je gang gaan.
Hij omschrijft het beter dan dat ik het deed op twee woordjes na :wink:
Zojuist heb ik het tweede filmpje eens heel goed bekeken, het is zeer de moeite waard en vertegenwoordigt geheel mijn denkwijze van jaren geleden en inmiddels ben ik nog verder wat ik telkens als een continu hoogtepunt ervaar. Soms is het zelfs beangstigend maar dat komt omdat het ego mij dan weer plaagt. Je gebruikt een aardige metafoor Ster. Ik denk meteen aan water bij het lezen van deze metafoor. Water klinkt als een soort herkenning en ik luister er graag naar. Er zijn meer mensen die graag naar het water luisteren en het stoort hun dan als er ruis op het gehoor ligt, zoals de door ons gemaakte muziek. Een niet natuurlijk geluid. Luisteren naar de Natuur pur sang. Ben je het met mij eens dat deze mensen die dat zo doen een soort van ( onbewust) 'besef' hebben dat ze luisteren naar de hemel hier op Aarde? Welnu, barst los want een reiziger schrijft nu tot jou. Je hebt mijn volle aandacht. Chance the World ... En volgens mij schrijft Tardis dat ook.
And Chance your heart:
Laatst gewijzigd door Gast1 op 27 mei 2012, 07:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80589
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Hemel op Aarde

Bericht door Tammy » 27 mei 2012, 05:05

Hallo Ster. :grin:

Ik ben net terug van vakantie, moet nog alles lezen.
Je kan altijd een eigen topic starten hier. ;P!
Maar leden eventueel uit sluiten bij een topic is hier niet gebruikelijk.
Je zou het verzoek kunnen doen om te vragen om alleen te reageren in je topic met de bedoeling die jij voor ogen hebt. :wink:
Ik zal het met Paulus bespreken hoe we dit het beste kunnen doen.

Waar wil je dat ik deze topic naar verplaatst?
Sociologie of bij Religie bijvoorbeeld?
Let me know. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: De Hemel op Aarde

Bericht door Gast1 » 27 mei 2012, 07:29

Dit filmpje past hier ook wel denk ik:

[youtube-2]http://www.youtube.com/watch?v=MQiszdkO ... re=related[/youtube-2]

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: De Hemel op Aarde

Bericht door Tardis » 27 mei 2012, 20:17

Ster schreef:Doe je mee?
Ster, als je al mijn reacties, inclusief de reactie in dit topic, met aandacht had gelezen had je deze vraag niet hoeven te stellen en alles wat je eraan voorafgaand schreef niet hoeven te schrijven. Uit jouw houding (je laat weinig tot niets tot je doordringen) blijkt zonneklaar dat je veel minder ver bent in je ontwikkeling dan je hier op het forum suggereert of misschien wel van jezelf denkt. Neem me niet kwalijk dat ik het zo recht voor zijn raap schrijf.

Neem een voorbeeld aan Gast1, die leest de reacties van anderen wel met aandacht en hij heeft heel goed door hoe ik in het leven sta. Hem kennende zal hij jouw reacties t.a.v mij wel met een glimlach lezen. I rest my case.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Ster
Leerling
Berichten: 539
Lid geworden op: 10 apr 2012, 11:20

Re: De Hemel op Aarde

Bericht door Ster » 28 mei 2012, 16:06

Gast1 schreef:Een goede en een zeer mooie morgen. Met mooi weer zit ik niet voor dit scherm en ben alleen maar buiten, tot gisterenavond laat. In mijn prachtige tuin met bomen tot 23 mtr. hoogte, bamboebosjes tot 7 mtr, bloemenzee en vijver waar ik merels en andere vogels hoor fluiten, kikkers bijna oorverdovend hoor kwaken, de gierzwaluwen onder mijn dak bewonder die aan- en af vliegen, de vlinders en vleermuizen aanschouw en in de ogen van mijn levenstrawanten kijk, maken mijn hemel hier op Aarde compleet. Het ontbreekt mij aan de woorden om het te vervolledigen. Gedurende de dag heeft de zon haar 'vat' op mij gekregen en is de warmte van haar geaccumuleerd in mijn lijf. Die warmte komt er nu uit en ziedaar ik kan niet slapen en typ weer voort.

Dankjewel voor het digitale bloemetje Ster en sta toe dat ik jouw tekst een beetje aanpas (zie het beslist niet als een verbetering, maar misschien ga je er zelfs nóg anders tegen aan kijken :wink: ) zoals ik het zelf beleef. Kijken en denken in de sfeer van het zijn: Het is zoals het is en voor mij is het zelfs geen doelstelling, ik kán het niets anders zien dan dat dit de enige waarheid is. Mijn hele wezen is zo gecreëerd dat ik als uniek persoon de mogelijkheid heb gekregen van het bewustzijn (God) om waar te nemen en daarom drink ik uit deze beker die als een perfecte zoete wijn smaakt. Ik aanschouw al het andere en bewonder het schier onmogelijke gelijk aan dat wat een sprookje mij vertelt. Het is het continu en bovenmatig genieten dat ik dit geschenk heb gekregen. De hemel op Aarde.

Afbeelding

Daarnaast ben ik het overigens helemaal met Tardis eens hoor :wink: Elk geschreven woord! Van wat hij schrijft heb ik een poosjes geleden bijna precies hetzelfde geschreven:
Je diepste gevoelens kun je in daden omzetten (mits je diepste wensen niet strijdig zijn met de wet, geen andere mensen onverdiend benadeelt) en daarmee verander je de wereld. Die veranderingen kunnen lokaal blijven, je familie, de buurt waar je woont, of in het uiterste geval kunnen ze zelfs de wereld veranderen. Die krachten hoeven niet gebundeld te worden, dus je hoeft geen afspraken met gelijkgestemde mensen te maken, je kunt geheel alleen je gang gaan.
Hij omschrijft het beter dan dat ik het deed op twee woordjes na :wink:
Zojuist heb ik het tweede filmpje eens heel goed bekeken, het is zeer de moeite waard en vertegenwoordigt geheel mijn denkwijze van jaren geleden en inmiddels ben ik nog verder wat ik telkens als een continu hoogtepunt ervaar. Soms is het zelfs beangstigend maar dat komt omdat het ego mij dan weer plaagt. Je gebruikt een aardige metafoor Ster. Ik denk meteen aan water bij het lezen van deze metafoor. Water klinkt als een soort herkenning en ik luister er graag naar. Er zijn meer mensen die graag naar het water luisteren en het stoort hun dan als er ruis op het gehoor ligt, zoals de door ons gemaakte muziek. Een niet natuurlijk geluid. Luisteren naar de Natuur pur sang. Ben je het met mij eens dat deze mensen die dat zo doen een soort van ( onbewust) 'besef' hebben dat ze luisteren naar de hemel hier op Aarde? Welnu, barst los want een reiziger schrijft nu tot jou. Je hebt mijn volle aandacht. Chance the World ... En volgens mij schrijft Tardis dat ook.
And Chance your heart:
Hier mij favoriet filmpje.
Ik heb het nog maar eens gedraaid en het ontroert mij weer. http://www.youtube.com/watch?v=l4h-R9xDJDk

Ja, jij woont daar al in een paradijs. (Mag ik een klein beetje jaloers zijn? Ik kan beter na-ijverig zijn. Hoewel ik ook in een paradijs leef.
Ik ben het wijn drinken; zonnebaden; het douche - onder mijn natuurdouche – wat beu en begin alvast wat te schrijven.
Ik slaap ook soms maar halve nachten en mediteer dan – in alfa- en thètagolven - bv. op de metafoor, ‘Het zeilavontuur’

Het gaat er mij niet om, om gelijk te halen.
Al wat Tardis doet is oké. En ook al de anderen, het is goed!
Ieder vaart zijn eigen koers (en nu ben ik al op onze metafoor aan ’t vooruitlopen). Alle wegen leiden naar Rome. Zei ik het al niet? Een leerling in het eerste leerjaar is even waardig aan een doctoraatstudent.
Akkoord, naar de natuur luisteren en kijken en voelen en ruiken - kortom waar_nemen – is contact nemen met 'de Hemel op Aarde'

Wij gaan verder met ons verhaal:
De Hemel op Aarde

Metafoor, Het Zeilavontuur


Stel we gaan zeilen.
• De boot staat voor ons lichaam.
• De stuurman voor het verstand.
• De kapitein voor onze geest.

Welke vragen stellen zich?
• Is onze uitrusting in orde?
• Moet ik iets meenemen?
• Hoelang duurt de reis?
• Kennen we de knopen en de terminologieën?
• Zijn wij er ons van bewust dat wij ons gaan engageren, vrijheid inleveren dus.
• Wanneer licht ik het anker?
• Waar ligt ons doel?
• Hoe komen we daar?
• Wat als we afwijken van onze koers.
• Al wat we teveel naar stuurboot hebben gevaren moeten we naar bakboord .
• Wat bij tegenwind?
• Wat als we de zeilen strijken en de helmstok loslaten?
• Wat bij hevige, langdurige stromingen?
Of storm?

Iedereen kan op de boot springen.
Zorg dat je de boot niet mist.

Schip ahoi!
[*]

Ster
Leerling
Berichten: 539
Lid geworden op: 10 apr 2012, 11:20

Re: De Hemel op Aarde

Bericht door Ster » 28 mei 2012, 18:22

Tammy schreef:Hallo Ster. :grin:

Ik ben net terug van vakantie, moet nog alles lezen.
Je kan altijd een eigen topic starten hier. ;P!
Maar leden eventueel uit sluiten bij een topic is hier niet gebruikelijk.
Je zou het verzoek kunnen doen om te vragen om alleen te reageren in je topic met de bedoeling die jij voor ogen hebt. :wink:
Ik zal het met Paulus bespreken hoe we dit het beste kunnen doen.

Waar wil je dat ik deze topic naar verplaatst?
Sociologie of bij Religie bijvoorbeeld?
Let me know. :grin:
Alles loopt gesmeerd!
Ik sluit niemand uit, maar iemand kan zichzelf uitsluiten en daar staat hij/zij vrij in.
Bij mij staat deze topic onder 'De Eindtijd'. Dat kan hier ook misschien?
Of gewoon onder 'Andere Dimensies'?
Ik groet God in jou.
Namasté!

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11967
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: De Hemel op Aarde

Bericht door MetalPig » 28 mei 2012, 18:35

Ster schreef:Zo denk ik bv. dát als men als ‘definitie van God’: ‘Al wat is’ en ‘al wat niet is’ aanneemt, vrijwel iedereen akkoord kan gaan met de stelling dat: ‘wij God zijn’.
Nee, dat zie ik niet.
Als God (o.a.) "al wat is" is, dan zijn wij toch maar een heeeel nietig onderdeeltje van God? "Wij zijn God" impliceert dat wij (de mensheid, neem ik aan) samen de hele God vormen.

Verder vind ik de definitie "al wat is en al wat niet is" vrij zinloos. Met deze definitie is God intern tegenstrijdig en kan dus niet bestaan. Waarmee dit hele gedachtenexperiment al kreupel van start gaat.

Gast1

Re: De Hemel op Aarde

Bericht door Gast1 » 28 mei 2012, 19:51


Mooi filmpje Ster ;P!

@ Metalpig;

Nee hoor, al 'wat is' speelt zich 'in' ons af. Het complete universum ende schepping zelf. Wij zijn geen piepklein onderdeeltje. Wij zijn een piepklein onderdeeltje van alles wat ons omringt. 'Al wat er is en al wat er niet' is zou je ook als een metafoor kunnen zien, zoals bijvoorbeeld; 'Al wat je ziet en wat je niet ziet'. "Thinking outside the box" and "thinking beyond the box" Metalpig. Laat het traditionele denken eens lekker los, we zitten vaak lekker vastgeroest ins ons paradigma (conditionering).

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11967
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: De Hemel op Aarde

Bericht door MetalPig » 28 mei 2012, 20:36

Gast1 schreef:Nee hoor, al 'wat is' speelt zich 'in' ons af. Het complete universum
Hmmm...

Nee. Mijn fles cola speelt zich niet in mij of in jou af.
Gast1 schreef:Nee hoor, al 'wat is' speelt zich 'in' ons af. Het complete universum
En wat is 'al wat niet is'?

Gast1

Re: De Hemel op Aarde

Bericht door Gast1 » 28 mei 2012, 20:50

1) Oké.
2) Zie hierboven (mijn eerdere reactie).

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80589
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Hemel op Aarde

Bericht door Tammy » 29 mei 2012, 06:40

Ik zal deze topic bij Spirituele Zaken zetten. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Barrel

Re: De Hemel op Aarde

Bericht door Barrel » 29 mei 2012, 13:55

MetalPig schreef: Verder vind ik de definitie "al wat is en al wat niet is" vrij zinloos. Met deze definitie is God intern tegenstrijdig en kan dus niet bestaan. Waarmee dit hele gedachtenexperiment al kreupel van start gaat.
Haha, als je wat afstand neemt, en de verschillende reacties leest is het toch wel een amuzant geheel. Ik ga er overigens van uit dat Ster in de eerste post eigenlijk dit soort reacties wil uitsluiten. Dat zijn nou juist weer de reacties die het voor mij dan weer interessant houden.

Niet zozeer om de directheid van de inhoud. Meer omdat een topic als deze zo snel een karakter krijgt van als we allemaal maar vinden dat we gelukkig zijn, we dat dus ook zijn, en vervolgens om elkaar heen vallen om te vertellen hoe gelukkig we daar dan wel niet mee zijn. Relativiteit.

Barrel

Re: De Hemel op Aarde

Bericht door Barrel » 29 mei 2012, 14:01

Ster schreef: Zo denk ik bv. dát als men als ‘definitie van God’: ‘Al wat is’ en ‘al wat niet is’ aanneemt, vrijwel iedereen akkoord kan gaan met de stelling dat: ‘wij God zijn’.
Hiermee kunnen we al starten. Kies: Neem of laat het. ‘Take it or leave it!’

Als men dan nog goedwillig is om ‘de hemel op aarde’ te vinden, dan kunnen die ook mee verder.
Dan moeten wij nog bekijken:
• Welke verhoudingen er tussen de schepper en zijn schepselen bestaat.
• Wat de capaciteiten van de schepselen zijn.
• Welk het doel van deze schepping is.
• Wat zijn de hindernissen en valkuilen?
Vul zelf maar in.

Dit alles, met ons doel voor ogen: ‘De Hemel op Aarde’.

Bij voorbaat dank!

[*]
Ster, wat ik me afvraag is hoe je nu op de 'schepper' kom. Als je 'Wij zijn god' als waarheid aanneemt (of als metafoor voor de waarheid), dan ga je nog geenszins uit van een schepper, of van schepselen of van de schepping. Zou als het ware dus zo zijn dat wij dus onszelf geschapen hebben. Het wij, is het echter het individue, terwijl de mens als soort in de loop van honderduizenden jaren (individu na individu) gevormd is tot wat zijn nu is.
Dus de oprechte vraag, wat is in jouw ogen dan de Schepping?

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: De Hemel op Aarde

Bericht door Beatrix Kiddo » 29 mei 2012, 14:58

Ster schreef:• Wat zijn de hindernissen en valkuilen?
Gebrek aan, en inconsistentie in naamgeving en definitie.

Zie bijvoorbeel barrel's opmerking hierboven.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Ster
Leerling
Berichten: 539
Lid geworden op: 10 apr 2012, 11:20

Re: De Hemel op Aarde

Bericht door Ster » 29 mei 2012, 15:15

Barrel schreef:
Ster schreef: Zo denk ik bv. dát als men als ‘definitie van God’: ‘Al wat is’ en ‘al wat niet is’ aanneemt, vrijwel iedereen akkoord kan gaan met de stelling dat: ‘wij God zijn’.
Hiermee kunnen we al starten. Kies: Neem of laat het. ‘Take it or leave it!’

Als men dan nog goedwillig is om ‘de hemel op aarde’ te vinden, dan kunnen die ook mee verder.
Dan moeten wij nog bekijken:
• Welke verhoudingen er tussen de schepper en zijn schepselen bestaat.
• Wat de capaciteiten van de schepselen zijn.
• Welk het doel van deze schepping is.
• Wat zijn de hindernissen en valkuilen?
Vul zelf maar in.

Dit alles, met ons doel voor ogen: ‘De Hemel op Aarde’.

Bij voorbaat dank!

[*]
Ster, wat ik me afvraag is hoe je nu op de 'schepper' kom. Als je 'Wij zijn god' als waarheid aanneemt (of als metafoor voor de waarheid), dan ga je nog geenszins uit van een schepper, of van schepselen of van de schepping. Zou als het ware dus zo zijn dat wij dus onszelf geschapen hebben. Het wij, is het echter het individue, terwijl de mens als soort in de loop van honderduizenden jaren (individu na individu) gevormd is tot wat zijn nu is.
Dus de oprechte vraag, wat is in jouw ogen dan de Schepping?
Ik begrijp dat het nogal moeilijk klinkt om vanuit deze relatieve wereld, het absolute te vatten. Het absolute is n.l. paradoxaal:alles én niets; deel én geheel; schepper én schepping. Om dit te leren vatten stel ik voor om een tocht te maken naar: de Hemel op Aarde. Met zuiver logica is het niet in te zien, sorry!
Onder 'schepping' versta ik: De 3,5-dimensionele wereld die wij zintuiglijk kunnen waarnemen.
[*]
Ik groet God in jou.
Namasté!

Plaats reactie