Spiritualiteit voor dummies

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Spiritualiteit voor dummies

Bericht door Susan » 15 jul 2012, 07:47

Daar kan ik me helemaal in vinden taigitu wat je hier zegt.Het gaat ook om alles, niet alleen ons eigen kleine wereldje dicht om ons heen.
En ja, erg genoeg wordt er ook op forums 'oorlog' gevoerd,openlijk maar ook 'achter de deur' via PM. Soms denk ik wel eens om de afschuwlijke PM die ik toegestuurd kreeg ook maar eens openlijk op het forum te zetten....Zodat anderen ook kunnen zien hoe deze mensen echt bezig zijn.
Uiteraard zal ik dit niet doen,het moet maar gaan zoals het gaat, ook al is het een laag bij de grond mentaliteit van een paar mensen die op forums rond huppelen, en het helpt ook geen zier.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Spiritualiteit voor dummies

Bericht door taigitu » 15 jul 2012, 10:03

Susan schreef:Daar kan ik me helemaal in vinden taigitu wat je hier zegt.Het gaat ook om alles, niet alleen ons eigen kleine wereldje dicht om ons heen.
En ja, erg genoeg wordt er ook op forums 'oorlog' gevoerd,openlijk maar ook 'achter de deur' via PM. Soms denk ik wel eens om de afschuwlijke PM die ik toegestuurd kreeg ook maar eens openlijk op het forum te zetten....Zodat anderen ook kunnen zien hoe deze mensen echt bezig zijn.
Uiteraard zal ik dit niet doen,het moet maar gaan zoals het gaat, ook al is het een laag bij de grond mentaliteit van een paar mensen die op forums rond huppelen, en het helpt ook geen zier.
Hoe hard het ook is, alles heeft een functie.
Ook onrust in de vorm van ruzies laten ons ervaren wat we er bij voelen. Voel je er niets vervelends bij is de mogelijkheid dat je vaak/vaker ruzie hebt; voel je je er onprettig bij (ook al ben je er niet bij betrokken) dat heeft dat ook effect op je innerlijk en zal je eerder alert zijn om niet mee te gaan in provocerend gedrag als het op je pad komt. Het hoort bij de lessen '(h)erkennen', Ying/yang-ervaring?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Spiritualiteit voor dummies

Bericht door Susan » 15 jul 2012, 13:13

taigitu schreef: Hoe hard het ook is, alles heeft een functie.
Ook onrust in de vorm van ruzies laten ons ervaren wat we er bij voelen. Voel je er niets vervelends bij is de mogelijkheid dat je vaak/vaker ruzie hebt; voel je je er onprettig bij (ook al ben je er niet bij betrokken) dat heeft dat ook effect op je innerlijk en zal je eerder alert zijn om niet mee te gaan in provocerend gedrag als het op je pad komt. Het hoort bij de lessen '(h)erkennen', Ying/yang-ervaring?
Toch voel ik er soms niets bij als anderen ruzie maken, omdat het iets van de ander is en ik dat bij gewoon hen laat liggen. Wanneer ze echter (helemaal wel in mijn aanwezigheid) ruzie maken/zoeken om steeds iemand anders te vernederen,spring ik er nog wel eens tussen. Maakt me dan niets uit waar dit is, op straat,trein/bus of ander gezelschap. Dan ben ik het na al die tijd helemaal zat, het keert zich dan natuurlijk tegen mij , dat doet er totaal niet toe. Over het algemeen laat ik me door provocerend gedrag niet verleiden om hier in mee te gaan. Pas nog moest ik er onbedaarlijk om lachen omdat het zelfs eventjes potsierlijk aandeed. Wel er meteen een treurig gevoel achteraan kreeg om het feit dat mensen zo kunnen zijn. Alles heeft ook een functie zoals je zegt, wat er ook in ons leven gebeurd,op ons levenspad komt is niet voor niets,positieve en negatieve zaken. Zelfs al begrijpen we het niet meteen, meestal komt juist door al deze ervaringen het inzicht daarna.Komt dit inzicht niet dan blijft met name het negatieve extra voelbaar door gaan. Door een overzicht te krijgen van alle 'losse' stukjes, die bij en inelkaar blijken te passen kunnen we het geheel op den duur van deze ervaringslessen leren overzien. Ik zie het net als een 'puzzel' van stukken land die inelkaar passen, die je vanuit de lucht dus goed kunt zien, zo kan je dan ook leren het geheel te zien van wat er zich onder onze neus afspeelt oa qua menselijke verhoudingen.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Agaat

Re: Spiritualiteit voor dummies

Bericht door Agaat » 16 jul 2012, 02:05

Ya right, vraag me af vanuit welk gespreid bedje jij schrijft, taigitu....

Wijzelf ook zoiets, hoezo wijzelf? Vragen wij om ellende? Om ziektes? Dacht het niet ... Jij kijkt waarschijnlijk uit een makkelijk positie, waarin je nauwelijks problemen of ellende mee maakt... Besef jij jezelf wel eens dat er mensen zijn die bergen bagage mee dragen en dus weten dat er ook een hele slechte kant aan onze wereld is?

En dus ook met man en macht ook heeft getracht de wereld rooskleuriger te maken, maar dat hier lang niet altijd plek voor is... Dus jij hebt makelijk schrijven...maar realistisch is het niet.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Spiritualiteit voor dummies

Bericht door taigitu » 16 jul 2012, 10:08

Agaat schreef:Ya right, vraag me af vanuit welk gespreid bedje jij schrijft, taigitu....

Wijzelf ook zoiets, hoezo wijzelf? Vragen wij om ellende? Om ziektes? Dacht het niet ... Jij kijkt waarschijnlijk uit een makkelijk positie, waarin je nauwelijks problemen of ellende mee maakt... Besef jij jezelf wel eens dat er mensen zijn die bergen bagage mee dragen en dus weten dat er ook een hele slechte kant aan onze wereld is?

En dus ook met man en macht ook heeft getracht de wereld rooskleuriger te maken, maar dat hier lang niet altijd plek voor is... Dus jij hebt makelijk schrijven...maar realistisch is het niet.
Agaat, wat je hier schrijft zijn een heleboel aannames die geen van allen kloppen. Mijn rugzak is af en toe loodzwaar geweest en ik zit sinds ruim een jaar ook in en zware periode. Maar ondanks alles heb ik de kracht gekregen om me vast te houden aan lichtpuntjes die in de situaties MOETEN zitten, al zag ik ze niet in die periodes. En ik heb ze (soms later) altijd kunnen ontdekken. Ik heb helder gekregen door allles wat op mijn pad komt, dat dit het pad is dat ik moet lopen en als ik me focus op alles wat er mis is, ik me daar niet beter van ga voelen. Dan was ik er waarschijnlijk niet meer geweest.
En vanuit mijn eigen ervaringen herken ik ook de pijn en het verdriet van de ander eerder. Dus oordeel niet te snel over een ander, je kan er flink naast zitten.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Spiritualiteit voor dummies

Bericht door taigitu » 19 jul 2012, 10:07

Wat spiritualiteit voor jou kan betekenen

Kennis van je spirituele aard kan je hele wereld veranderen.
Dat komt omdat de wereld die je kent automatisch beperkt wordt door jouw vermogen hem te kennen. Alleen iemand met ogen kan kleuren zien en alleen iemand met oren kan van muziek genieten. Zo kan ook alleen iemand met een ontwaakte spirituele manier van kijken het volledige universum en alles daarin als een goddelijk spel zien. Op de spirituele reis krijg je nieuwe ogen om mee te zien. Mijn spirituele leraar zei altijd dat je 'andere' glazen in je bril kreeg'. Jekijkt nog steeds naar dezelfde wereld maar hij is niet meer dezelfde als eerst.

* In alle blijdschap en verdriet begin je dezelfde onderliggende levensvreugde te zien.

* Het ongemakkelijke gevoel dat je bent afgescheiden van de wereld lost op in een subtiel gevoel van eenheid met alle dingen.

* Je neemt meer verantwoordelijkheid voor je leven wanneer je beseft dat alles om je heen een weerspiegeling is van je innerlijk.

* Zelfs wanneer je helemaal alleen bent, weet je dat je nooit helemaal alleen bent.

* Wanneer een uiterlijke omstandigheid je ergert, voel je dat dat slechts een reflectie is van een diepe les die je ziel probeert te leren.

* Als de ups en downs van het leven als golven op je afkomen, surf je er berustend en kalm overheen, want je weet dat je echte thuis zich in de diepten van de zee bevindt, in de vredige kalmte onder de alsmaar veranderende golven van het aardse bestaan.

* Zelfs de meest enthousiaste reclame voor een bepaald product belooft je niet zoveel.

* Een groter besef van kracht om je leven samen met de Heilige Geest te scheppen;

* Meer waardering voor elk moment in het leven, aangenaam of uitdagend;

* Een evenwicht dat je het besef en het vertrouwen brengt dat alles in orde is;

* Vertrouwen in een levende God die tot in de kleinste details van je leven aanwezig is;

* Een leven vol vreugdevolle dienstbaarheid en inspirerende innerlijke groei;

* Een natuurlijk staat van vredigheid en voldoening;

* Oprechtheid en zelfaanvaarding, zonder te hoeven verbergen wie je echt bent;

* De transformatie van je beperkte zelfbeeld in een grootsheid en verhevenheid waarvan je nooit had kunnen denken dat je die in je had.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Spiritualiteit voor dummies

Bericht door Beatrix Kiddo » 19 jul 2012, 10:20

dat boek schreef:* Zelfs de meest enthousiaste reclame voor een bepaald product belooft je niet zoveel.
Heerlijke ironie.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Spiritualiteit voor dummies

Bericht door Susan » 19 jul 2012, 12:08

taigitu schreef:Wat spiritualiteit voor jou kan betekenen

Kennis van je spirituele aard kan je hele wereld veranderen.
Dat komt omdat de wereld die je kent automatisch beperkt wordt door jouw vermogen hem te kennen. Alleen iemand met ogen kan kleuren zien en alleen iemand met oren kan van muziek genieten. Zo kan ook alleen iemand met een ontwaakte spirituele manier van kijken het volledige universum en alles daarin als een goddelijk spel zien. Op de spirituele reis krijg je nieuwe ogen om mee te zien. Mijn spirituele leraar zei altijd dat je 'andere' glazen in je bril kreeg'. Jekijkt nog steeds naar dezelfde wereld maar hij is niet meer dezelfde als eerst.
Je zou het volgens mij ook zo kunnen 'zien',de een is 'ver'ziend, maar moet om in evenwicht te blijven, leren om zijn ogen ook te richten op wat dicht om hem heen gaande is.Anders bestaat de kans op 'zweverigheid' met name op het spirituele vlak.
Een ander is 'bij'ziend, maar moet om in evenwicht te blijven, leren om zijn ogen verder te richten dan alleen zijn eigen denkwijze/wereldje. Anders bestaat de kans op eenzijdige, bekrompen kijk op alles. Indien alles werkelijk evenwichtig gezien wordt, dan pas kunnen we leren dat alles wat met elkaar verbonden is,ook als geheel te overzien. Kijken heeft natuurlijk ook invloed op ons denkpatroon, en is dit in balans, dan hebben we geen 'kunstmatige' middelen meer nodig zoals verkleinende of vergrotende glazen in een bril.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Spiritualiteit voor dummies

Bericht door taigitu » 25 sep 2012, 10:07

Een positieve kijk op problemen

Het leven is als fotografie.
Laat de negatieven ontwikkelen.

-Swami Beyondananda

Ik leid net zo graag een prettig leven als ieder ander.
En ook al ken ik de waarde van uitdagingen in het leven, toch ga ik niet op zoek naar moeilijkheden. Je zou kunnen zeggen dat ik - of God - mijn uitdagingen zo kiest dat mijn geest en beperkt zelfbeeld net genoeg door elkaar worden geschud.

Onderstaande tips helpen je bij het vinden van de juiste mix van beproeving en transcendentie:
- Probeer een leven te creëren dat prettig en vervullend voor je is.
- Sta open voor alles wat er komt, goed en slecht, prettig en moeilijk.
- Wanneer zich een uitdaging voordoet, maak dan van de gelegenheid gebruik om je beperkte visie van het tijdelijke aardse bestaan te overstijgen. Waag de sprong naar een grotere visie van wat er zich onder, achter, boven en voorbij de bedevaart van het leven bevindt.

Met een positieve blik kijken naar je beproevingen is niet bedoeld als ontkenning van je geluk. Integendeel! Je kunt beproevingen zien als instrumenten die je losweken van een beperkte visie en je al rennend en schreeuwend in de richting van een nieuw domein sturen, waarvan je het bestaan niet eens vermoedde.

Leed verheft je op de volgende manieren:
- Leed leert je compassie te hebben.
- Leed inspireert je tot beschouwing en heroverweging van je gedachten en handelingen.
- Leed brengt verzaking, en verzaking is belangrijk voor spirituele groei.

Periodes van leed en moeilijkheden leiden je naar een diepere beleving van de wereld. Donkere tijden brengen meer betekenis en diepte in je leven, en meer waardering en dankbaarheid voor wat je hebt. Veel mensen zijn zich na een traumatische gebeurtenis bewust geworden van religie, spiritualiteit en de aanwezigheid van God. Om deze reden is leed een van de sterkste krachten voor spirituele transformatie en bewustwording. Ik weet dat dit niet echt is wat je wilde horen.

Het betekent niet dat je moeilijkheden moet omarmen of op zoek moet gaan naar meer leed om van te groeien. En het betekent evenmin dat je maar moet lijden zonder te proberen de problemen in je leven te helen. Met een spiritueel bewustzijn kun je onprettige uiterlijke levensomstandigheden veranderen, niet alleen op materieel niveau, maar ook door je geesteskracht te combineren met spirituele oefeningen, goede handelingen en hogere intenties.

Uit: Spiritualiteit voor dummies
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Spiritualiteit voor dummies

Bericht door Tammy » 26 sep 2012, 04:26

Agaat schreef:

Ya right, vraag me af vanuit welk gespreid bedje jij schrijft, taigitu....

Wijzelf ook zoiets, hoezo wijzelf? Vragen wij om ellende? Om ziektes? Dacht het niet ... Jij kijkt waarschijnlijk uit een makkelijk positie, waarin je nauwelijks problemen of ellende mee maakt... Besef jij jezelf wel eens dat er mensen zijn die bergen bagage mee dragen en dus weten dat er ook een hele slechte kant aan onze wereld is?

En dus ook met man en macht ook heeft getracht de wereld rooskleuriger te maken, maar dat hier lang niet altijd plek voor is... Dus jij hebt makelijk schrijven...maar realistisch is het niet.

Taigitu schreef:

Agaat, wat je hier schrijft zijn een heleboel aannames die geen van allen kloppen. Mijn rugzak is af en toe loodzwaar geweest en ik zit sinds ruim een jaar ook in en zware periode. Maar ondanks alles heb ik de kracht gekregen om me vast te houden aan lichtpuntjes die in de situaties MOETEN zitten, al zag ik ze niet in die periodes. En ik heb ze (soms later) altijd kunnen ontdekken. Ik heb helder gekregen door allles wat op mijn pad komt, dat dit het pad is dat ik moet lopen en als ik me focus op alles wat er mis is, ik me daar niet beter van ga voelen. Dan was ik er waarschijnlijk niet meer geweest.
En vanuit mijn eigen ervaringen herken ik ook de pijn en het verdriet van de ander eerder. Dus oordeel niet te snel over een ander, je kan er flink naast zitten.
Hier wil ik even op reageren.
In het leven buiten het internet is het al moeilijk om aan iemand te zien hoe vol iemands zijn rugzakje is.
Laat staan op het internet.
Men kan in beide werelden zeg maar heel vrolijk overkomen en leuk.
Of iets schrijven wat lijkt alsof die persoon makkelijk praten heeft.

Maar tegelijkertijd kan die persoon in een hele zware periode zitten in zijn leven.
De vrolijkheid en leuk zijn zijn geen maatstaven dat iemand niet gebukt gaat onder verdriet, angst, pijn enz.
Net zomin als iemand iets schrijft wat mooi is en makkelijk lijkt.
De momenten dat iemand even zijn zorgen opzij kan zetten zijn de momenten die het mogelijk maken om overeind te blijven.
De lichtpuntjes zeg maar in een leven wat op dat moment zwaar is of is geweest.

Die uitingen van vrolijkheid enz zijn niet fake.
Het houd je op de been.
Ik spreek uit ervaring.

Dit wilde ik even zeggen.
Oordeel niet te snel over iemand, zeker als je die persoon nooit echt hebt ontmoet.
Eigenlijk geld dit ook in de wereld buiten het internet.

Als je aan iemand vraagt: hee hoe is het ?
Krijgt men meestal als standaard antwoord: ooh goed hoor!

Maar als je dan vraagt: en nu echt?............
Dan pas weet je hoe iemand zich echt voelt.....

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Spiritualiteit voor dummies

Bericht door taigitu » 26 sep 2012, 09:57

Tammy, je bent een mooi voorbeeld in deze.
Ik voel je blijheid en trots als je schrijft hoever je gelopen hebt en zie je als het ware bij de eindstreep je armen omhoog gooien alsof je de marathon liep.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Spiritualiteit voor dummies

Bericht door taigitu » 26 sep 2012, 11:36

Boven leed uitstijgen
In de kern van jouw wezen bestaat een volmaaktheid
die nooit door ziekte of ongeluk is aangetast.

-Ernest Holmes

Het leven kent altijd uitdagingen.
Worsteling en strijd zijn standaardonderdelen van de reis.
Wanneer een moeilijke periode zich aandient, heb je een keuze: in plaats van in
de war of neerslachtig te raken, kun je een zekere mate van objectiviteit
betrachten.

Dan ben je, terwijl een deel van jou misschien verward of bedroefd is, met een
ander deel getuige van een toneelstuk van jouw leven. Dat deel is het punt in
jezelf waar de draaiende wereld stil staat. Op dat punt kun je jezelf eraan
herinneren dat er na elke storm een nieuwe, gouden zon opkomt. en dat er altijd
nieuwe kleurrijke regenbogen ontstaan, die je hart verheugen, je ziel voeden en
je geest verheffen.

Dit betekent niet dat je nooit zult lijden.
Maar terwijl je lijdt, kun je doorbreken naar een bewustzijn waar geen lijden
bestaat, een bewustzijn buiten je lichaam en de stoffelijke wereld. Dat is het
domein van de spiritualiteit.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Spiritualiteit voor dummies

Bericht door Tammy » 26 sep 2012, 14:22

Ja Taigitu, ik ben blij dat het lopen beter gaat. :grin:
Mooie zin heb je geschreven. :wink:
Maar mijn rugzakje is niet mijn rug.
Was maar waar.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Spiritualiteit voor dummies

Bericht door taigitu » 02 okt 2012, 20:37

Spiritualiteit is een staat van verbondenheid met het leven.

Het is een ervaring van Zijn, behoren tot en zorg dragen voor.
Het is gevoeligheid en invoelen, vreugde en hoop.

Het is harmonie tussen het diepste innerlijk en het uiterlijk leven, of het leven
van de wereld en het leven van het Universum. Het is het opperste begrip van
het leven in tijd en ruimte, de afstemming van de innerlijke persoon op de grote
mysteries en geheimen rondom ons. Het is het geloof in de goedheid van het
leven en de mogelijkheid voor elke mens om goedheid bij te dragen.

Het is het geloof in het leven als een deel van de eeuwige stroom van de tijd,
dat elk van ons een oorsprong en een bestemming heeft, dat zonder dat geloof
er geen gebed kan zijn, geen meditatie, geen vrede en geen geluk.”
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Spiritualiteit voor dummies

Bericht door Susan » 02 okt 2012, 20:44

;P! ;P!
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Spiritualiteit voor dummies

Bericht door taigitu » 06 okt 2012, 01:37

Op zoek gaan naar het positieve

Zoeken naar het positieve zal je, ook in de ergste omstandigheden, helpen om de ontstane situatie te helen. Vergeet niet dat je geen passieve toeschouwer van het leven bent, maar een actieve deelnemer. Jouw overtuigingen vormen en beïnvloeden de werkelijkheid. Een positieve kijk creëert een positieve ervaring, ongeacht hoe slecht de situatie er uitziet. Je gedachten zijn zo krachtig dat een positieve kijk het universum kan bijsturen terwijl het zich door en rondom jou manifesteert.

Uit: Spiritualiteit voor dummies
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Spiritualiteit voor dummies

Bericht door taigitu » 06 okt 2012, 01:39

De gift van pijn

Als je de rede niet hoort, tikt hij je op de vingers
-Benjamin Franklin

Fysieke pijn geeft aan dat er iets mis is in je lichaam.
Als je geen pijn zou voelen, zou je bijvoorbeeld niet weten dat je hand op een
hete kachel ligt. Je zou ook niet weten dat je in een spijker bent getrapt.
Daarom is pijn een grote gift, een welwillend boodschapper,
ook al is de pijn voor velen een onwelkome gast.

Geestelijk pijn werkt op dezelfde manier.
Het is een aanwijzing dat er iets mis is.
Als je hart, om het zo te zeggen, letterlijk in brand stond,
zou je geen geestelijk pijn voelen.

Als je je schuldig voelt omdat je iemand slecht hebt gehandeld of kwaad hebt
gedaan voel je geestelijk pijn.
Deze pijn is ook een grote gift.
- Hij biedt je de gelegenheid om te leren van wat je hebt gezegd of gedaan, en te groeien.
- Hij zorgt ervoor dat je in de toekomt beter oplet.
- Hij geeft je een kans om het goed te maken.

Er bestaat niet echt een goede reden voor destructieve gevoelens of schuld
wanneer je jezelf in moeilijkheden hebt gebracht.
Accepteer de boodschap liever in dankbaarheid en nederigheid.

Uit: Spiritualiteit voor dummies
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Spiritualiteit voor dummies

Bericht door taigitu » 06 okt 2012, 01:40

Uitstijgen boven pijn

Naarmate je het doel nadert, wordt het leed minder. Is er leed, dan wordt je er minder gevoelig voor. Het raakt je niet. Er is een innerlijk kracht in jou, en leed zal niets voor je betekenen. Je lacht om ongeluk.
-Chidananda

Er zijn mensen die denken dat uitstijgen boven pijn betekent dat je doet alsof hij niet bestaat, ongeveer zoals je als kind ongelukkig was, maar blij moest doen omdat tante Jolanda jarig was, terwijl je eigenlijk van streek was om het een of ander.

In zulke situaties moest je een manier vinden om de pijn te stillen, of je kreeg nog meer pijn in de trant van 'ik zal je dadelijk eens laten voelen wat echt pijn doet'. Als je in een probleemgezin opgroeide, moest je echt vindingrijk worden in het verbergen van je pijn voor anderen, en vaak ook voor jezelf.

Sommige mensen denken dat pijn verdoven is wat spirituele geschriften bedoelen met 'boven pijn uitstijgen'. Ze denken dat ze dezelfde technieken die ze als kind hebben aangeleerd om hun innerlijke pijn te stillen, het knagende schuldgevoel, verdriet, woede, frustraties en al die andere bittere smaken die op het banket van het leven worden geserveerd.

Maar, boven pijn uitstijgen is heel iets anders dan je gevoelens verdoven. Het kan zijn dat je de fysieke en geestelijk pijn nog steeds voelt als je erbovenuit stijgt. Maar je zelfidentificatie is terecht gekomen in een deel van jezelf dat onafhankelijk is is van de omstandigheden die de pijn veroorzaken en ervaren.

Voor psychologen komt deze omschrijving misschien dicht in de buurt van het afweermechanisme dissociatie, waarbij iemand zich afscheidt van zijn pijn. Maar in dit geval is er sprake van getuigenbewustzijn, een spirituele ervaring waarbij je vanuit de zetel van je ziel naar je leven kijkt.

In ultieme zin verwijst 'uitstijgen boven pijn' naar een geestestoestand waarbij je zo ver voorbij het deel van je lichaam bent, waar de pijn zich manifesteert, dat je je niet langer met de pijn identificeert.

Uit: Spiritualiteit voor dummies.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie