Spiritualiteit voor dummies

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Spiritualiteit voor dummies

Bericht door taigitu » 28 mei 2012, 16:31

Ik las vanmorgen dat Tammy een sub-forum voor Spirituele zaken heeft geopend. En dus.......
Er zijn verschillende 'dummies'' boeken in de handel en toen ik deze jaren geleden tegenkwam bij de boekwinkel voelde ik me uitgedaagd. Dus heb ik hem gekocht en was aangenaam verrast.
Zodoende zet ik hier af en toe wat teksten uit het boek wat als vertrekpunt kan dienen van een discussie. Voor zoveel mensen heeft het woord spiritualiteit een andere betekenis of wordt het anders beleefd waardoor er in discussies teksten anders over komen dan bedoeld. Het is in ieder geval een interessant en duidelijk boek met o.a. inspirerende citaten van diverse bekende mensen.

Het boek begint met een 'Spiekbrief'
Enkele mythes over spiritualiteit doorprikken

Spiritualiteit is niet hetzelfde als religie.
Religie is een schelp, terwijl spiritualiteit de kern in de schelp is. Religie is de kaart, spiritualiteit het gebied. Religie is de trein, spiritualiteit de bestemming.

Spiritualiteit houdt niet in dat je iets moet worden wat je niet bent.
Hoewel sommige scherpe kantjes van je persoonlijkheid wat zachter worden door het licht van spiritualiteit, is je persoonlijkheid een belangrijk element in de dans van de geest door en als jou.

Spiritualiteit is niet slechts weggelegd voor een paar uitverkorenen.
Het universum geeft geen proefwerken. Iedereen kan een tien halen! En iedereen die een tien haalt, helpt anderen om ook een tien te halen. Iemand met een spiritueel bewustzijn maakt anderen bewust, zonder zich in te spannen, maar gewoon door in een hogere waarheid te leven.

Spiritualiteit gaat niet over het creëren van iets wat er niet is.
De waarheid is dat de geest in alles en iedereen is. De beste manier om je spirituele aard te ervaren is je te ontdoen van verkeerde inzichten, die je weghouden van de overvloed van de geest. Mijn spirituele leraar noemde dit 'je ontdoen van wat er niet is!'

Ware spiritualiteit is niet voorbehouden aan de ene of de andere leer.
Evenmin kan spiritualiteit in een bepaalde leer volledig tot uitdrukking worden gebracht. Spiritualiteit leeft in iedere ziel in een eigen vorm.

Je hoeft niet iets bepaalds te weten om spiritueel te zijn.
In spiritualiteit gaat het er niet om dat je slim bent of goed in het theologische debat. In spiritualiteit is juist eenvoud, nederigheid en openheid de eerste stap. Spiritualiteit is een verschuiving naar de wijsheid van het hart, die in alles naar God wijst.

Je hoeft niet iets bepaalds te doen om spiritueel te zijn.
Spiritualiteit kent geen bepaalde, specifieke handelingen, maar alles kan een spirituele handeling zijn, afhankelijk van de instelling waarmee je handelt. Spiritualiteit stimuleert je om te handelen vanuit vaardigheid, vrijheid, dankbaarheid en dienstbaarheid.

Je hoeft nergens naar toe om spiritueel te zijn.
Het is natuurlijk wel zo dat bepaalde spirituele plaatsen positieve energie en inspiratie geven. Dat is de reden dat spirituele zoekers vaak op bedevaart gaan naar heilige plaatsen. Maar het einddoel van spiritualiteit is dat je een baken van positieve energie en inspiratie voor jezelf en de wereld wordt. Ware spiritualiteit reist overal met je mee.

Je hoeft niet te wachten om spiritueel te worden.
Spiritualiteit is een bewustwordingsverschuiving. Uiterlijke inspanningen kunnen daarbij weliswaar helpen, maar je kunt je ook spiritueel bewust worden, hier en nu, terwijl je deze spiekbrief leest.
Gewijzigd: Voor de duidelijkheid alsnog de teksten uit het boek in de quote gezet.
Laatst gewijzigd door taigitu op 28 mei 2012, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Spiritualiteit voor dummies

Bericht door taigitu » 28 mei 2012, 16:36

Het citaat hieronder staat niet in het boek maar het geef voor mij aan
hoe ik het woord 'God' vertaal.

God is een verstaanbare sfeer, een sfeer bekend voor de geest,
wiens centrum overal is en in omtrek nergens.
En het centrum is precies waar jij je bevindt.
En een ieder van ons is een manifestatie van dat mysterie.

Uit: Spiritualiteit voor dummies:
Deel 1: Kennismaken met spiritualiteit
Je spirituele hart leren kennen

Spiritualiteit is kennis hebben van het hart.
Niet van het fysieke hart, maar van het symbolische hart dat alle niet-rationele kennis vertegenwoordigt: Intuïtie, emotie en goddelijke bewustzijn kunnen je wereld transformeren in een hemels bestaan. Je spirituele hart is een niet-fysieke ruimte waarin een eenheid bestaat. Tegelijkertijd is je spirituele hart het onderstaande:

Zetel van intuïtie:
Intuïtie komt voort uit een manier van wetten die dieper is dan wetenschappers en psychologen kunnen vatten. Je spirituele hart brengt je in harmonie met de universele scheppinsenergie.

Wereld van onvoorwaardelijke liefde:
Voor het spirituele hart is elke persoon een broer, zus, moeder en vader. Maar anders dan bij veel aardse relaties is het een liefdesstroom die niet kan worden gestopt, zelfs niet als iemand je iets vervelends aandoet. Als je de ware onvoorwaardelijke liefde bezit, worden jouw liefde en God’s liefde één, want Gods liefde is altijd onvoorwaardelijk.

Huis van innerlijke vrede:
Wanneer vrede zich in je vestigd, is dat als een meer na een storm: kalm, maar vibrerend en fris. Ook al ben je gehavend door de eisen die het leven aan je stelt, je vindt altijd de weg terug naar het meer van innerlijke vrede. Je kunt een duik nemen in het verfrissende water dat door je eigen hart stroomt.

Oceaan van voldoening:
Echt geluk komt niet van dingen, mensen of gebeurtenissen van buiten. Van mensen en dingen kun je wel een gelukkig gevoel krijgen maar ware voldoening is iets totaal anders. Innerlijke voldoening is niet altijd even sensationeel als het in vervulling zien gaan van een wens, maar hij bestaat, is echt en houdt je gezelschap in moeilijke en makkelijke tijden, in regen en zonneschijn.
Gewijzigd: Voor de duidelijkheid de tekst van het boek als quote neergezet.
Laatst gewijzigd door taigitu op 28 mei 2012, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Spiritualiteit voor dummies

Bericht door taigitu » 28 mei 2012, 16:39

O, die tegenstrijdigheden toch!

Er zijn twee waarheden: een kleine waarheid en een grote waarheid. Een kleine waarheid kun je herkennen doordat het tegenovergestelde een onwaarheid is. Het tegenovergestelde van een grote waarheid is een andere grote waarheid. –Niels Bohr

Spiritualiteit geeft je de moed om het leven serieuzer te nemen en meer respect te hebben voor de diepere betekenis en de symbolische aard van zelfs de kleinste details. Tegelijkertijd maakt spiritualiteit je ervan bewust dat alles prima verloopt zonder dat jij je er zorgen over hoeft te maken of je er verantwoordelijk voor hoeft te voelen. De spirituele reis zit vol van dit soort tegenstrijdigheden en tegenstellingen.

Hier zijn er nog een paar:

Inspanning is heel belangrijk, maar je moet niet meer je best doen.
Spiritualiteit komt je niet zomaar aanwaaien, je moet je er wel voor inspannen. Maar er komt een moment waarop je best doen, je wil en je streven naar dingen die je niet hebt, geen zin meer hebben. Het is eerder zo dat je innerlijke voldoening groeit wanneer je begint te handelen, niet van uit een gemis, ongeduld of wanhoop, maar vanuit de vreugde die de ontwikkeling van je eigen bewustzijn, je goedheid, liefde en wijsheid je op elk moment kan brengen.


Werk in uitvoering dat al af is.
Je kunt aan spiritualiteit beginnen met een hele waslijst van dingen die je aan jezelf wilt verbeteren. Misschien ben je niet blij met hoe je soms doet of met bepaalde gewoonten of denkpatronen. Je bent dus een werk in uitvoering, met veel ruimte en potentie voor verandering, groei en verbeteringen. Maar aan de andere kant – en dit is spiritueel- , wanneer je een glimp hebt opgevangen van de schoonheid en perfectie van het eeuwige universum, zul je ook inzien dat je in je spirituele kern altijd al helemaal compleet, eeuwig en perfect bent geweest.

Bemin je naaste, maar niet te veel!
Liefde voor mensen is essentieel voor spirituele groei, maar dit beteknt niet dat je veel tijd moet doorbrengen met Jan en Alleman. Het gezelschap waarin je verkeert heeft meer invloed op je gedachten en leven dan je voor mogelijk houdt. Het kan geen kwaad om selectief te zijn met wie je je tijd doorbrengt, zeker aan het begin van je spirituele reis. Sommige zoekenden vinden een zekere mate van eenzaamheid prettig om te ontdekken wat ze echt voelen en geloven. Wanneer je je overtuigingen niet hoeft af te stemmen op wat de andere mensen geloven, levert dat je een waardevolle vrijheid op.

Je moet goed voor je lichaam zorgen, ook al ben je je lichaam niet.
Je kent ze vast wel, al die spirituele leraren die zeggen dat je je lichaam niet bent, maar enkel geest en zo. Maar je kunt er gif op in nemen dat ze net zo kreunen en steunen als iedereen wanneer ze pijn hebben. Maar dit wil nog niet zeggen dat ze liegen als ze het over ‘geen lichaam’ hebben. Dit is slechts weer één van die tegenstrijdigheden op het spirituele pad.
Je hebt een lichaam, maar je bent je lichaam niet.

Je ervaart het hoogste bewustzijn, maar je moet ook nog afwassen.
In de diepten van spirituele oefeningen (zoals meditatie) ervaar je een grote gedachtewereld. Je kunt volledige vrijheid ervaren, overvloed en kracht. Maar dan kom je uit je meditatie en ligt die stapel rekeningen er nog, er moet gepoetst worden, de telefoon gaat, of je baas, een schuldeiser of een familielid heeft een appeltje met je te schillen. Je vraagt je af waar al die kracht in overvloed is gebleven. (meer hier over in hoofdstuk 7)

Je studeert om tot God te komen, maar dat kan niet door studie.
Al eeuwenlang hebben theologen God bestudeert, maar veel wetenschappers hebben deze aarde verlaten in het besef de Goddelijke aanwezigheid nooit echt gekend of ervaren te hebben. Aan de andere kant zijn veel spirituele zoekenden gewoon in de oceaan van Gods aanwezigheid gesprongen nadat ze in de leer waren geweest bij mensen die al eerder van die bron gedronken hadden.
Gewijzigd: Voor de duidelijkheid de tekst van het boek als quote neergezet.
Laatst gewijzigd door taigitu op 28 mei 2012, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Spiritualiteit voor dummies

Bericht door taigitu » 28 mei 2012, 16:44

Het verschil tussen spiritualiteit en religie

Er is slechts een religie, maar er bestaan wel honderd varianten van.
- George Bernard Shaw

Hoewel religie en spiritualiteit soms door elkaar worden gebruikt, zijn het eigenlijk twee verschillende aspecten van de menselijk ervaring. Je zou kunnen zeggen dat spiritualiteit de mystieke kant van religie is.

Spiritualiteit is de bron van het goddelijke dat vibreert, danst en stroomt als de bron en essentie van elke ziel. Spiritualiteit houdt verband met je persoonlijke zoektocht naar een diepere betekenis en een doel van je bestaan.

Enkele elementen van spiritualiteit zijn:
- zoeken naar de diepere betekenis en ziel van alles, buiten de uiterlijke verschijningsvorm;
- liefde en respect voor God;
- liefde en respect voor jezelf;
- liefde en respect voor iedereen.

Religie wordt meestal gebruikt om een georganiseerd groep of cultuur aan te duiden die rondom een spirituele of goddelijke ziel gegroepeerd is. Religies hebben meestal een missie, presenteren een specifieke doctrine, en koesteren en propageren een bepaalde levenswijze.

Religie en spiritualiteit kunnen prachtig samenvloeien!
Religies kunnen onderling zeer verschillende zijn. Sommige gelovigen buigen voor kleurrijke godenbeelden, anderen luisteren in hun zondagse kleren naar geïnspireerde preken, en weer anderen rollen vijf keer per dag hun kleedje uit om hun hoofd naar de grond te buigen. Ongeacht de verschillen tussen deze uiterlijke manifestaties van aanbidding is spiritualiteit de kern van religie, en de kern van spiritualiteit is God.

Eén van de doelen van dit boek is het belichten van de spiritualiteit die in de meeste religies weerklinkt – een grote uitdaging, dat is zeker. In mijn persoonlijke beschouwingen heb ik ervaren dat spiritualiteit verweven is met religie, politiek, wetenschap en kunst, vaak zo subtiel dat het niet zichtbaar is. Het ultieme doel van al deze disciplines is te komen tot een grotere waarheid en een beter leven, iets wat Kahlil Gibran de ‘zoektocht naar het uiterste ‘ noemde.
De parel in de schelp
Religies zijn als schelpen waarin een parel kan groeien. De parel symboliseert de grote en spirituele kwaliteiten die elke ziel bezit. Een goede schelp voedt de parel, omhult hem en beschermt hem tegen invloeden van buiten en tegen roofdieren. Maar ook al bevindt hij zich binnen in de schelp, er kan een dag komen waarop zijn schoonheid buiten de schelp straalt – misschien wel moet stralen.
Spiritualiteit:
- omvat alle religies en stijgt daar tegelijkertijd bovenuit;
- omvat alle wetenschap en stijgt daar tegelijkertijd bovenuit;
Omvat alle filosofie en stijgt daar tegelijkertijd bovenuit.
Gewijzigd: Voor de duidelijkheid de tekst van het boek als quote neergezet.
Laatst gewijzigd door taigitu op 28 mei 2012, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11970
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Spiritualiteit voor dummies

Bericht door MetalPig » 28 mei 2012, 17:36

Zou je wat duidelijker kunnen aangeven welke stukken uit het boek komen en welke van jezelf zijn?

En misschien aangeven waarom je die stukken uit het boek citeert en er wellicht een eigen reactie op geven.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Spiritualiteit voor dummies

Bericht door taigitu » 28 mei 2012, 18:17

MetalPig schreef:Zou je wat duidelijker kunnen aangeven welke stukken uit het boek komen en welke van jezelf zijn?
Bij deze. Ik heb de stukken uit het boek in quotes geplaatst.
Van het citaat 'God is een verstaanbare sfeer, een sfeer bekend voor de geest, wiens centrum overal is en in omtrek nergens. En het centrum is precies waar jij je bevindt. En een ieder van ons is een manifestatie van dat mysterie' weet ik, zoals ik al aangaf, helaas de auteur niet.
En misschien aangeven waarom je die stukken uit het boek citeert en er wellicht een eigen reactie op geven.
Ik heb bij opening al aangegeven waarom ik deze topic heb geopend.
Wanneer er over spiritualiteit wordt gesproken wordt vaak gedacht dat het staat voor een religie, het kerkelijke gebeuren. Ik vind de manier waarop spiritualiteit wordt uitgelegd duidelijk maakt dat het geen opvoeding/leer is of behoeft te zijn, gebonden aan specifieke regels van de verschillende kerkelijke instituten. Het is een verschuiving van bewustzijn die ik zelf heb ervaren na het overlijden van mijn vader.
Laatst gewijzigd door taigitu op 28 mei 2012, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11970
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Spiritualiteit voor dummies

Bericht door MetalPig » 28 mei 2012, 18:36

Dank je :)

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Spiritualiteit voor dummies

Bericht door Susan » 28 mei 2012, 20:13

Ik vind dit prachtig taigitu, alleen het is zó véél in 1 dag wat je hier even neer gezet hebt... [clap]
Niks negatief gevoel verder over hoor, en ik ken dit bijna allemaal ook wel, maar ik kan me voorstellen dat het misschien wat te veel in een keer kan zijn? Vooral voor mensen die bezig zijn en zich hier meer en meer graag in willen verdiepen? Zie dit aub als positief bedoelde 'kritiek' hoor.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Spiritualiteit voor dummies

Bericht door taigitu » 29 mei 2012, 09:37

Susan schreef:Ik vind dit prachtig taigitu, alleen het is zó véél in 1 dag wat je hier even neer gezet hebt... [clap]
Niks negatief gevoel verder over hoor, en ik ken dit bijna allemaal ook wel, maar ik kan me voorstellen dat het misschien wat te veel in een keer kan zijn? Vooral voor mensen die bezig zijn en zich hier meer en meer graag in willen verdiepen? Zie dit aub als positief bedoelde 'kritiek' hoor.
Het is inderdaad meer dan ik van plan was.
Maar het staat er nu......... ik was even te enthousiast.
Voor mensen die zich bewust zijn van hun spiritualiteit is het 'gesneden koek'.
Voor degene die het aan het ontdekken zijn in zichzelf die zullen misschien even moeten slikken?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Spiritualiteit voor dummies

Bericht door Beatrix Kiddo » 29 mei 2012, 11:22

taigitu schreef:
Dat boek schreef:Je hebt een lichaam, maar je bent je lichaam niet.
Hier ben ik het niet mee eens; je bent je lichaam, inclusief alles wat zich daarin afspeelt aan bewustzijn, onbewuste processen, emoties, gedachten, enzovoort.
Ik zie dat niet gescheiden.

Leuk topic trouwens voor mensen die zich er voor het eerst in willen verdiepen ;P!
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Barrel

Re: Spiritualiteit voor dummies

Bericht door Barrel » 29 mei 2012, 11:31

Eens met Beatrix. Interessant ook hoe dat juist steeds meer onderbouwt wordt door ontwikkelingen op het gebied van hersenonderzoek.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Spiritualiteit voor dummies

Bericht door taigitu » 02 jun 2012, 14:56

Verdeeld worden
Wijzen en wetenschappers uit alle culturen hebben geprobeerd om alle elementen waaruit wij bestaan in te delen, te organiseren, te omlijnen en te labelen. In het vervolg laat ik je aan de hand van enkele voorbeelden zien hoe elke theorie geldig, maar tegelijk onvolledig is:

Een Freudiaanse zienswijze
Freud, de geestelijk vader van de psychotherapie, had twee kernhypothesen om de menselijke persoonlijkheid in te delen: zijn structurele en topologische theorieën.

Freuds structurele theorie deelt de mens in in drie basisfuncties:
- Het id (identificatie) is het kleine kindmonster in je dat wil wat het wil en het kost wat kost wil hebben.

- Het ego is het deel van jou dat door redelijk te zijn het id in evenwicht houdt. Bijvoorbeeld, van het ego mag je id geen dingen gaan stelen omdat het ego weet dat stelen de hele rataplan - id, ego en superego - torpedeert.

Freuds gebruik van het woord ego in deze context is erg verschillend van hoe het in het gewone spraakgebruik wordt gebezigd, namelijk om iemand die denkt dat hij of zij beter is dan anderen aan te duiden. Freuds ego is ook anders dan hoe het woord in de spiritualiteit wordt gebruikt: hier verwijst ego naar de beperkte zelfidentificatie die je ervan weerhoudt om je ware aard te kennen.

Het superego is je innerlijke schoolfrik die meestal is opgebouwd uit de overtuigingen van je ouders. Door het superego voel je je schuldig om wat je van het id moet doen. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat je je schaamt wanneer je al die mooie dingen doet die lichamen vaker doen.

Deze persoonlijkheidsstructuur biedt een enigszins bleek beeld van de menselijke staat, met weinig ruimte voor spirituele grootsheid en transformatie.

Freuds topologische theorie heeft meer gemeen met spirituele filosofie dan zijn structurele theorie. Ze erkent dat er diepere persoonlijksheidslagen bestaan, delen van ons die bestaan buiten hetgeen je echt kunt weten. In deze theorie verdeelt Freud het menselijk wezen in vier hoofdcategorieën:

Je bewustzijn is dat waarvan je je meestal bewust bent wanneer je denkt, beslissingen neemt en in interactie bent met de wereld om je heen. Het is je ervaring van elke dag, met gedachten als: 'hij zei dat tegen me, en ik antwoordde dit' of 'ik kan niet wachten tot ik op vakantie ga' of 'vergeet niet om melk mee te brengen'.

Je voorbewustzijn is een bewustzijnslaag die bestaat uit alle dingen waarvan je je op een bepaald moment niet actief bewust bent, maar wel beschikbaar zijn voor je bewustzijn, zoals de geluiden die op dit moment om je heen te horen zijn.

Je onderbewustzijn is het deel van ons dat allerlei soorten onderbewuste informatie kan genereren en lezen, zoals lichaamstaal, schrijfstijlen en verborgen woorden.Wanneer iemand bijvoorbeeld tegen je liegt, weet je bewustzijn dat misschien niet, maar je onderbewustzijn is zich waarschijnlijk wel bewust van het bedrog. In je onderbewustzijn is een grote hoeveelheid informatie opgeslagen in de vorm van herinneringen, zowel echte als denkbeeldige. Onderbewuste informatie kan worden ontsloten door verschillende contemplatie- en hypnosetechnieken. Vaak kunnen intuïtie en ogenschijnlijk paranormale gaven worden verklaard uit iemands vermogen om onderbewuste informatie, die bijvoorbeeld blijkt uit spreekpatronen, kledingstijlen, gezichtsuitdrukkingen en nog veel meer, te 'lezen' en te interpreteren. Veel paranormaal begaafde mensen weten niet eens waar hun informatie nou eigenlijk echt vandaan komt.

Vanwege intuïtieve en expressieve vermogens van je onderbewuste is het een goed idee om:
- bevriend te raken met je onderbewuste zodat je je voordeel kunt doen met het grote inzicht, kennis en leiding ervan. Geloof, vertrouwen, ontvankelijkheid en rust van geest kunnen hierbij behulpzaam zijn.

- eerlijk te zijn en te zeggen wat je echt denkt en te denken wat je echt voelt. Als je niet eerlijk bent in je spreken is dat duidelijk, misschien niet voor iemands bewustzijn maar zeker wel voor zijn of haar onderbewustzijn.

Je onderbewustzijn is een ondoorzichtig, tijdloos en symbolisch netwerk van beelden, herinneringen, voorouderlijke driften, dierlijke instincten, genetische aanleg en nog veel meer.
Het is een symbolische ruimte, vol patronen, in een formaat dat totaal verschillend is van ons bewustzijn. Vanuit het onderbewustzijn worden elke nacht in je slaap hele werelden geschapen en vernietigd. Doordat het de wereld van zijn eigen kleurschakeringen voorziet, is het onderbewustzijn op mysterieuze wijze bepalend voor je gedrag, je overtuigingen en ervaringen. In het onderbewuste wordt op veel niveau's tegelijk gecommuniceerd, en meestal buiten het bereik van ons bewuste bevattingsvermogen. In Freuds topologische theorie is het onderbewustzijn een donkere, ondoorzichtige, diepe zee van psychische beelden, instinctieve driften en rijke symboliek.
Uit: Spiritualiteit voor dummies
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Spiritualiteit voor dummies

Bericht door taigitu » 07 jun 2012, 10:57

Je wordt jezelf, maar nog meer

Het interesseert me niet wat je voor de kost doet.
Ik wil weten waarnaar je verlangt en of je durft te dromen van de
verwerkelijking van je diepste verlangen.
Oriah Mountain Dreamer


Een van de grootste mythen rond spiritualiteit is dat je iets of iemand anders
moet worden dan je nu bent, alsof je er aan de andere kant uitkomt als een
robot zonder emoties. Veel mensen maken deze fout; ze veronderstellen dat
zelfverwezenlijking betekent dat je geen persoonlijke karaktertrekken meer
hebt, of in ieder geval niet die je nu hebt. Of je denkt dat innerlijke vrede
betekent dat je heel serieus wordt zonder ooit opgewonden te raken, of dat je
ander soort beperkt gedrag vertoont. Maar als je naar de grote heiligen kijkt,
zie je dat ze helemaal niet zo zijn. Ze zijn erg vrij. Velen van hen lachen en
maken grapjes. Ze zijn spontaan en kunnen ook boos worden.

Zelfverwezenlijkte wezens bezitten nog steeds persoonlijke trekjes, maar er is
een groot verschil. Ze weten dat ze goddelijk zijn en dat jij goddelijk bent.
Dit is de sleutel tot spirituele zelferkenning. De kneep van spirituele groei zit 'm
er niet in dat je een ander wordt dan je nu bent. Het is eerder een
bewustzijnsverschuiving waardoor je beter leert weten wie je echt bent.

Wees jezelf, maar niet je gehate zelf.

Uit: Spiritualiteit voor dummies
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Spiritualiteit voor dummies

Bericht door Susan » 07 jun 2012, 11:14

Barrel schreef:Eens met Beatrix. Interessant ook hoe dat juist steeds meer onderbouwt wordt door ontwikkelingen op het gebied van hersenonderzoek.
Welke,of wat voor hersenonderzoeken bedoel je hier?
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Barrel

Re: Spiritualiteit voor dummies

Bericht door Barrel » 07 jun 2012, 13:43

Susan schreef:Welke,of wat voor hersenonderzoeken bedoel je hier?
Ontwikkelingen in neurologie. Bijv. Ramachandran, http://www.amazon.com/The-Tell-Tale-Bra ... 330&sr=8-1
Maar ook vele anderen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Spiritualiteit voor dummies

Bericht door taigitu » 11 jun 2012, 10:25

Maar wie ben je nu echt

De totale universele explosie is groter dan iemand kan bevatten en.... raad eens.
Jij ook. Toch hebben wijzen uit spirituele tradities door de eeuwen heen veel moeite gedaan om te ontdekken wat er in henzelf en de mensen om hen heen ligt opgeslagen. Hoewel elke traditie zijn eigen beelden en cultuurspecifieke elementen heeft, zijn er toch enkele elementen die in veel spirituele en theologische theorieën terugkeren. Een van die gemeenschappelijke zaken is het geloof dat er een deel van ons bestaat dat onzichtbaar is. Dit deel leeft door wanneer je lichaam zijn laatste adem uitblaast.

- Sommige tradities geloven dat je eeuwige ziel van de dood overgaat naar zeer verschillende werelden, zoals hemel en hel.

- Andere tradities zien de ziel als een deel van het geheel dat de weg naar zijn heelheid probeert terug te vinden via een lange reeks levens. Deze theorie, gewoonlijk reïncarnatie genoemd, wordt in hoofdstuk 3 behandeld.

- In weer andere tradities wordt de tijd gezien als een concept waarachter de eeuwige ziel heel en perfect blijft, ondanks alle schommelingen, variaties en onvolkomenheden van het leven.

Uit: Spirtualiteit voor dummies
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Spiritualiteit voor dummies

Bericht door taigitu » 11 jun 2012, 10:47

Je grote Zelf, je kleine zelf

De indrukwekkenste les die Jezus Christus ons heeft geleerd was niet dat je het eeuwige leven zult bezitten, maar dat je het al hebt.
-'God' via Neale Donald Walsch in Conversations with God


Volgens verlichte wijzen ben je in de diepste kern van je wezen de opperste, onnoembare essentie achter alle schepping. Die essentie is als zon die altijd en eeuwig zal schijnen. Ook al kan het zonlicht achter de wolken schuilgaan of verduisterd lijken doordat je ervan wegdraait, de zon stopt nooit met schijnen. Ook maakt de zon geen onderscheid op wie hij helderder zal schijnen. Hij schijnt en blijft schijnen.

Net als de zon schijnt ook de opperste ziel voor altijd en eeuwig, in elk hart en in elk detail van de schepping, ook in jou. Maar door alleen oog te hebben voor hun zelfbeperkende verlangens en belangen, wenden veel mensen hun ogen af van die spirituele zon of bedekken ze zijn stralen met wolken van desillusie, en vervolgens klagen ze dat het zo donker is. Maar net zo min als de zon opkomt en ondergaat, ook al lijkt dat zo, komt en gaat het spirituele licht in en uit je leven. Je kunt je eigen innerlijke straling zien wanneer je:

- je naar je goddelijke aard toewendt door je te richten op spirituele lessen, oefeningen en andere inspanningen die je op een hoger niveau brengen.

- de wolken van onwetendheid en misleiding, die het licht tegenhouden, hebt weggeblazen door te mediteren, te beschouwen, te zuiveren en te leren van hen die al lang en liefdevol die zon hebben aanschouwd.
Ben je echt God?
Wanneer de grote spirituele meesters zeggen dat 'je God bent' maken ze je deelgenoot van een waarheid die ze in de diepten van hun beschouwing - het meest innerlijke heiligdom van zelfbewustzijn - hebben ontdekt. Maar als je geen volledig begrip of beeld hebt van wie jij bent en wat van God is, heeft die uitspraak niet echt betekenis. Want als jij God was, dan zou jouw wereld er toch een stuk anders uitzien dan nu, nietwaar?

Nou, niet per se. Kijk, de Heer en Meester van de schepping is niet het kleine jij dat zich zorgen maakt of hij wel op tijd komt op zijn werk. Ik bedoel: je bent het, maar tegelijkertijd ben je het niet. Alweer een tegenstrijdigheid.
Je kunt jezelf zien als iemand met twee kanten: je grote Zelf (met een hoofdletter) en je kleine zelf. Dit is wat in de spirituele leer wordt bedoeld als er wordt gesproken over het kleine zelf versus het grote Zelf.

- Je kleine zelf is een egocentrisch geheel van geconditioneerde reacties en verdedigingsmechanismen dat je een wereld van illusies in trekt en je weghoudt van de rijkdom van je eigen erfenis.

- Je grote Zelf is een groot reservoir van eeuwige wijsheid dat je altijd naar bevrijding, vrijheid, goedheid en goddelijk licht toe zal trekken. Het is het zelf van alles.
Jij als individu bent de verbinding tussen die twee terwijl ze je bewustzijn in tegengestelde richtingen trekken.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Spiritualiteit voor dummies

Bericht door taigitu » 13 jul 2012, 15:41

Goede gedachten denken

Wanneer je met een positieve blik naar de gebeurtenissen in je leven kijkt, worden goede tijden beter en slechte tijden afgezwakt.

Zoals je denkt, zo zul je zijn.
Je geestelijke focus is van invloed op hoe je je voelt en gedraagt. Als je gelukkige gedachten denkt, gaan die geluksgevoelens over op je handelingen. Denk goede gedachten om een goed gevoel te hebben, en goede handelingen zijn het gevolg.

Je denkwijze is van invloed op de wereld om je heen.
* Psychologische experimenten hebben aangetoond dat je zienswijze in staat is om mensen in je omgeving te veranderen. Gedeeltelijk komt dat door hoe je ze behandelt. In een experiment kregen leraren te horen dat bepaalde kinderen een zeer hoog IQ hadden, maar onder de maat presteerden. Hoewel het kinderen met een normale intelligentie betrof, presteerden ze uiteindelijk boven gemiddeld. De hoge verwachtingen die de leraren van die kinderen hadden, werden weerspiegeld in een grotere inspanning van de kinderen om aan die hogere verwachtingen te voldoen.

* Op een meer esoterisch niveau hebben gedachten invloed op je leven omdat zowel gedachten als de wereld uit zuivere energie en geest bestaan. Ook al hebben gedachten geen tastbare vorm, toch verspreiden ze zich in de wereld. Denk daarom goed over jezelf en de wereld.

Je gedachten en gevoelens gaan ook over wat je kookt, bouwt, zegt, creëert en geeft. Beperk je geestelijke vervuiling tot een minimum en stuur goede gedachten de wereld in!
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Spiritualiteit voor dummies

Bericht door Susan » 14 jul 2012, 12:24

Zoals je denkt, zo zul je zijn.
Zo werkt het inderdaad in alles door he. Met een Liefdevolle en positieve instelling met mensen omgaan, naar alles om ons heen kijken zet ook ons denken en gedachten die we 'uitzenden' op positieve wijze om.Dit ontvangen we dan meestal ook terug.Het mooie hier van is ook dat we zo kunnen 'spreken'naar anderen, zónder dat er een woord hardop gesproken wordt. Behalve dan van diegenen die hoofdzakelijk vanuit negatieviteit de wereld beschouwen.En dat is dan ook hun voelbaar in de energie die ze contenu afgeven.Bij tijd en wijle hebben we er allemaal mee te maken, maar daar kan je dan (meestal) rekening mee houden in je reacties.Het kan dus helemaal afhankelijk van de stemming waarin we op dat moment verkeren en alles dan ook 'grijzig' binnen komt.Is ook helemaal niet erg, op die manier kunnen we opgevangen worden door anderen, of zelf anderen helpen hier door heen te komen.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Spiritualiteit voor dummies

Bericht door taigitu » 14 jul 2012, 13:34

Susan schreef:Zoals je denkt, zo zul je zijn.
Zo werkt het inderdaad in alles door he. Met een Liefdevolle en positieve instelling met mensen omgaan, naar alles om ons heen kijken zet ook ons denken en gedachten die we 'uitzenden' op positieve wijze om.Dit ontvangen we dan meestal ook terug.Het mooie hier van is ook dat we zo kunnen 'spreken'naar anderen, zónder dat er een woord hardop gesproken wordt. Behalve dan van diegenen die hoofdzakelijk vanuit negatieviteit de wereld beschouwen.En dat is dan ook hun voelbaar in de energie die ze contenu afgeven.Bij tijd en wijle hebben we er allemaal mee te maken, maar daar kan je dan (meestal) rekening mee houden in je reacties.Het kan dus helemaal afhankelijk van de stemming waarin we op dat moment verkeren en alles dan ook 'grijzig' binnen komt.Is ook helemaal niet erg, op die manier kunnen we opgevangen worden door anderen, of zelf anderen helpen hier door heen te komen.
Mijn grote wens is dat mensen dit ook zouden willen toepassen als ze het over de 'wereld' hebben i.p.v. de woorden te uiten dat het zo slecht is gesteld met de aarde en mensen en alle negatieve dingen (zoals oorlog) benoemen die er zijn en/of gebeuren.
Alles heeft een reden en die reden is dat wij zelf, en daarmee bedoel ik iedereen, daar mede verantwoordelijk voor is. Zelfs op forums wordt 'oorlog' gevoerd, dus het is allemaal veel dichter bij huis, maar dat zien we over het hoofd. En in dit kader vergeten we ook vaak dat we niet allemaal op hetzelfde niveau zitten in onze spirituele ontwikkeling, maar de ander vaak wel beoordelen en soms veroordelen omdat we uitgaan van ons eigen niveau.
Als we zonder oordeel kunnen kijken naar de negatieve dingen in ons leven en positieve dingen denken/schrijven/benoemen en daarnaar handelen zal dat een groot verschil maken in ons innerlijk en het uitstralen naar de buitenwereld.
Daarbij vermeld dat ik ook bij de 'we' behoor.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie