Desiderata - Wat is spiritualiteit

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Desiderata - Wat is spiritualiteit

Bericht door taigitu » 07 jun 2012, 10:54

Wat spiritualiteit is, wordt schitterend verwoord in deze tekst:

Wees kalm temidden van het lawaai en de haast,
en bedenk welk een vrede er in stilte kan heersen.
Sta met goede voet met alle mensen zonder jezelf geweld aan te doen.
Zeg de waarheid rustig en duidelijk;
en luister naar anderen; ook zij vertellen hun verhaal.
Mijd luidruchtige en agressieve mensen, zij belasten de geest.
Wanneer je je met anderen vergelijkt,
zou je ijdel en verbitterd kunnen worden;
want er zullen altijd grotere en kleinere mensen zijn dan jezelf.
Geniet zowel van wat je hebt bereikt als van je plannen.
Blijf belangstelling houden voor je eigen werk hoe nederig dat ook moge zijn;
het is een werkelijk bezit in het veranderlijke fortuin van de tijd.
Betracht de voorzichtigheid bij het zaken doen; want de wereld is vol bedrog.
Maar laat dit je niet verblinden voor de bestaande deugd,
vele mensen streven hoge idealen na;
en overal is het leven vol heldendom.

Wees jezelf.
Veins vooral geen genegenheid.
Maar wees evenmin cynisch over de liefde,
want bij alle dorheid en ontevredenheid is zij eeuwig als het gras.
Volg de loop der jaren met gratie; verlang niet naar een tijd die achter je ligt.
Kweek geestkracht aan om bij onverwachte tegenslag beschermd te zijn.
Maar verdriet jezelf niet met spookbeelden.
Vele angsten worden uit vermoeidheid en eenzaamheid geboren.
Leg jezelf een gezonde discipline op maar wees daarbij lief voor jezelf.
Je bent een kind van het heelal, niet minder dan de bomen en de sterren;
je hebt het recht hier te zijn.
En ook al is het je wel of niet duidelijk,
toch ontvouwt het heelal zich zoals het zich ontvouwt en zo is het goed.
Heb daarom vrede met God, hoe je ook denkt dat hij moge zijn,
en wat je werk en aspiratie ook mogen zijn,
houdt vrede met je ziel in de lawaaierige verwarring van het leven.
Met al zijn klatergoud, somberheid en vervlogen dromen
is dit toch nog steeds een prachtige wereld.
Wees voorzichtig.
Streef naar geluk.

Dit gedicht, Desiderata,staat op de muur van de St. Pauluskerk in Baltimore en
is geschreven door Max Ehrmann rond 1920
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Desiderata - Wat is spiritualiteit

Bericht door Tardis » 07 jun 2012, 16:06

Mooie tekst, erg herkenbaar. Maar of het bij uitstek spiritueel is vraag ik me af, ik kan mensen aanwijzen die zich gedragen zoals in de tekst wordt geadviseerd terwijl die van zichzelf vinden dat ze 100% atheïst zijn. En atheïsme kan ik niet direct met spiritualiteit in verband brengen.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11975
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Desiderata - Wat is spiritualiteit

Bericht door MetalPig » 07 jun 2012, 18:09

Tardis schreef:En atheïsme kan ik niet direct met spiritualiteit in verband brengen.
Een direct verband is er inderdaad niet, maar je kunt toch wel spiritueel zijn zonder in een god te geloven?

Gast1

Re: Desiderata - Wat is spiritualiteit

Bericht door Gast1 » 07 jun 2012, 20:20

Zéker! Spiritualiteit heeft in de breedste zin te maken met zaken die de geest betreffen. Het woord wordt op vele manieren gebruikt en kan te maken hebben met religie of bovennatuurlijke krachten, maar de nadruk ligt op de persoonlijke innerlijke ervaring. Hier even een lastige: ik ben spiritueel, ben 100% atheïst en weet dat God bestaat. Wat ik hier schrijf klopt 100%

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11975
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Desiderata - Wat is spiritualiteit

Bericht door MetalPig » 07 jun 2012, 20:22

Gast1 schreef:Ik ben spiritueel, ben 100% atheïst en weet dat God bestaat. Wat ik hier schrijf klopt 100%
Dat maakt me benieuwd naar jouw definitie van de woorden 'atheist' en 'God'.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Desiderata - Wat is spiritualiteit

Bericht door taigitu » 07 jun 2012, 20:26

Tardis schreef:Mooie tekst, erg herkenbaar. Maar of het bij uitstek spiritueel is vraag ik me af, ik kan mensen aanwijzen die zich gedragen zoals in de tekst wordt geadviseerd terwijl die van zichzelf vinden dat ze 100% atheïst zijn. En atheïsme kan ik niet direct met spiritualiteit in verband brengen.
De tegenhanger van iemand die atheïst is, is in het algemene woordgebruik iemand die gelooft in een persoonlijke God. Iemand die kerkelijk zijn geloof belijdt. Dat houdt in dat hij geloofd in God de Vader en dat Jezus zijn zoon is. Een atheïst is dus iemand die dit afwijst, het niet geloofwaardig vindt.
Maar het spirituele gaat uit dat wij een onderdeel zijn van 'Alles wat is' of 'De Bron', God of hoe je het ook wilt noemen en dat wij ons leven spiritueel leven zoals in dat gedicht staat. Leven vanuit dat wat we wezenlijk zijn, een spiritueel wezen met menselijke ervaringen. Niet andersom.
Zo heeft de kerk regels waar je naar moet leven en als je dat niet doet dat God je zal straffen of ter verantwoording roepen. Zo is er een duivel die je kan verleiden. Of bijvoorbeeld de katholieke kerk zegt dat je alleen via het kerkelijk gebeuren je in de hemel kan komen. Dat je je zonden af kan kopen met aflaten zodat minder zal branden in het hellevuur. En nog meer regels die je na moet leven om een 'goed' Christen te zijn in de ogen van de kerk.
Zoals een tekst in de topic 'Spiritualiteit voor dummies' beschrijft:
- omvat alle religies en stijgt daar tegelijkertijd bovenuit.
Iemand is spiritueel als hij zichzelf als onderdeel ziet van de goddelijke Bron en dat ook in de ander ziet.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

aquarius

Re: Desiderata - Wat is spiritualiteit

Bericht door aquarius » 07 jun 2012, 20:51

Vind deze info de beste uitleg over spritualiteit....


Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Desiderata - Wat is spiritualiteit

Bericht door Tardis » 07 jun 2012, 22:23

MetalPig schreef:
Tardis schreef:En atheïsme kan ik niet direct met spiritualiteit in verband brengen.
Een direct verband is er inderdaad niet, maar je kunt toch wel spiritueel zijn zonder in een god te geloven?
Dat denk ik wel, tenminste als jij dezelfde betekenis hecht aan de woorden spiritueel en god als ik. Ik vind van mezelf dat ik spiritueel ben en ik geloof niet in het bestaan van een god.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gast1

Re: Desiderata - Wat is spiritualiteit

Bericht door Gast1 » 08 jun 2012, 05:09

Indeed. Taigitu schreef het al voor een gedeelte. Ik geloof niet in een persoonlijke God, maar in een 'kracht'. Het begrip Panentheïsme komt het dichtst in de buurt. Panentheïsme is de zienswijze dat God immanent is in het gehele universum, dat het universum een deel is van God en dat God de drijvende kracht is in het universum. Daarom is Metalpig een vleesgeworden God, net zoals ik dat ben. Dat is toch een mooi bericht op deze vroege vrijdagmorgen nietwaar? :wink: Overigens adviseer ik iedereen om eens te kijken naar het filmpje hierboven van Aquarius ;P!

Barrel

Re: Desiderata - Wat is spiritualiteit

Bericht door Barrel » 08 jun 2012, 10:28

taigitu schreef: Iemand is spiritueel als hij zichzelf als onderdeel ziet van de goddelijke Bron en dat ook in de ander ziet.
En als je dit niet ziet, en niet bereidt bent aan te nemen, dan kun je niet spiritueel zijn?
Zo wordt deze spiritualiteit weer gewoon een religie in mijn ogen, inclusief dogma. Zie het niet als wezenlijk anders dan aannemen dat Jezus de zoon van god was, en voor iedereen gestorven is.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Desiderata - Wat is spiritualiteit

Bericht door taigitu » 08 jun 2012, 10:50

Barrel schreef: En als je dit niet ziet, en niet bereidt bent aan te nemen, dan kun je niet spiritueel zijn?
Nee, je bent een spiritueel wezen die onderdeel uitmaakt van het universum en dus in verbinding staat, informatie uitwisselt, met alles wat aanwezig is in dat universum. Je spirituele zijn wordt/werd afgedekt door allerlei conditioneringen die je hebt zelf en door anderen in je omgeving hebben aangebracht in je hele leven.
Zo wordt deze spiritualiteit weer gewoon een religie in mijn ogen, inclusief dogma. Zie het niet als wezenlijk anders dan aannemen dat Jezus de zoon van god was, en voor iedereen gestorven is.
Nee, de dogma's van de religie, het inkaderen door regels, zorgt voor beperkingen. Zeker als je er vanuit gaat dat God een poppetje op een wolk is en die naar beneden zit kijken om ons in de gaten te houden. Of dat je een groep maagden krijgt als je een 'martelaar' voor het geloof wordt.

Kerken ed. zijn instituten die aan de leden duidelijk maakt binnen welke kaders het geloof moet worden beoefend. Je geeft daarmee je macht in handen van derden. Heb je andere gedachten die niet kloppen met de regels ....... het is een regime dat ook gebruik maakt van angst om je binnen de kerk te houden.
Spiritualiteit leef je als je je leven leeft vanuit je kern, in harmonie met het universum. De regels van het universum zijn wetmatig, een oorzaak en gevolg. En dat is een kunst die je in dit leven mag leren.
Dat geeft rust en vrijheid waardoor het leven een stuk harmonieuzer is.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Desiderata - Wat is spiritualiteit

Bericht door Beatrix Kiddo » 08 jun 2012, 11:34

Haha, taigitu heeft niet door dat Barrel reageerde op een dogmatische bewering van taigitu zelf.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gast1

Re: Desiderata - Wat is spiritualiteit

Bericht door Gast1 » 08 jun 2012, 13:09

Waarom schrijf jij haha?

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Desiderata - Wat is spiritualiteit

Bericht door Beatrix Kiddo » 08 jun 2012, 13:19

Gast1 schreef:Waarom schrijf jij haha?
Ga je nou elk woord wat ik schrijf apart analyseren? Woorden maken zinnen, zinnen maken alinea's, etcetera. De meeste betekenis zit in het grotere geheel.

Kun je niet even 13 betekenissen van "haha" neerzetten zodat ik er eentje kan kiezen?
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gast1

Re: Desiderata - Wat is spiritualiteit

Bericht door Gast1 » 08 jun 2012, 14:40

Aha, nu begrijp ik haha.

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Desiderata - Wat is spiritualiteit

Bericht door Beatrix Kiddo » 08 jun 2012, 14:51

Gast1 schreef:Aha, nu begrijp ik haha.
Ik betwijfel het; wellicht ten onrechte.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gast1

Re: Desiderata - Wat is spiritualiteit

Bericht door Gast1 » 08 jun 2012, 14:54

Haha :wink:

Agaat

Re: Desiderata - Wat is spiritualiteit

Bericht door Agaat » 09 jun 2012, 19:32

Bhahahahaha....Lekker stel van Bonduel....

Afbeelding

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11975
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Desiderata - Wat is spiritualiteit

Bericht door MetalPig » 09 jun 2012, 20:19

Agaat schreef:Bhahahahaha....Lekker stel van Bonduel....

Afbeelding
Nee, jij voegt wat toe... Stuur de overtreders een PM, of beter, ga klikken bij de mods. Het verder vervuilen van het topic met je geklaag is zinloos leidt alleen maar tot meer OT-geneuzel. Waarvan akte :)

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11975
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Desiderata - Wat is spiritualiteit

Bericht door MetalPig » 09 jun 2012, 20:24

Gast1 schreef:Ik geloof niet in een persoonlijke God, maar in een 'kracht'. Het begrip Panentheïsme komt het dichtst in de buurt. Panentheïsme is de zienswijze dat God immanent is in het gehele universum, dat het universum een deel is van God en dat God de drijvende kracht is in het universum.
Dan ben je dus geen atheist.
Tenzij je wilt beweren dat je God geen god is, maar dan heb je wel een heel slechte naam voor 'M gekozen...

Plaats reactie