Statenbijbel: Saul heeft contact met de overleden Samuël ...

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Statenbijbel: Saul heeft contact met de overleden Samuël ...

Bericht door taigitu » 06 aug 2012, 17:14

In de statenbijbel staat het verhaal van Saul die via de waarzegster in contact wil komen met de overleden Samuël.
Hypocriet, als hij eerst alle waarzegsters en duivelskunstenaar uit het land heeft gewerkt.
Hoe dat is gebeurt wordt niet beschreven, maar dat zal niet zachtzinnig zijn gegaan, vermoed ik.
Ze waren niet zo voorzichtig in die tijd.

1 Samuël 28
1 En het geschiedde in die dagen, als de Filistijnen hun legers vergaderden tot den strijd, om tegen Israël te strijden, zo zeide Achis tot David: Gij zult zekerlijk weten, dat gij met mij in het leger zult uittrekken, gij en uw mannen.

2 Toen zeide David tot Achis: Aldus zult gij weten, wat uw knecht doen zal. En Achis zeide tot David: Daarom zal ik u ten bewaarder mijns hoofds zetten, te allen dage.

3 Samuël nu was gestorven, en gans Israël had rouw over hem bedreven; en zij hadden hem begraven te Rama, te weten in zijn stad. En Saul had uit het land weggedaan de waarzeggers en duivelskunstenaars.

4 En de Filistijnen kwamen en vergaderden zich, en zij legerden zich te Sunem; en Saul vergaderde gans Israël, en zij legerden zich op Gilboa.

5 Toen Saul het leger der Filistijnen zag, zo vreesde hij, en zijn hart beefde zeer.

6 En Saul vraagde den HEERE; maar de HEERE antwoordde hem niet; noch door dromen, noch door de urim, noch door de profeten.

7 Toen zeide Saul tot zijn knechten: Zoekt mij een vrouw, die een waarzeggenden geest heeft, dat ik tot haar ga, en door haar onderzoeke. Zijn knechten nu zeiden tot hem: Zie, te Endor is een vrouw, die een waarzeggenden geest heeft.

8 En Saul verstelde zich, en trok andere klederen aan, en ging heen, en twee mannen met hem, en zij kwamen des nachts tot de vrouw, en hij zeide: Voorzeg mij toch door den waarzeggenden geest, en doe mij opkomen, dien ik tot u zeggen zal.

9 Toen zeide de vrouw tot hem: Zie, gij weet, wat Saul gedaan heeft, hoe hij de waarzegsters en de duivelskunstenaars uit dit land heeft uitgeroeid; waarom stelt gij dan mijn ziel een strik, om mij te doden?

10 Saul nu zwoer haar bij den HEERE, zeggende: Zo waarachtig als de HEERE leeft, indien u een straf om deze zaak zal overkomen!

11 Toen zeide de vrouw: Wien zal ik u doen opkomen? En hij zeide: Doe mij Samuël opkomen.

12 Toen nu de vrouw Samuël zag, zo riep zij met luider stem, en de vrouw sprak tot Saul, zeggende: Waarom hebt gij mij bedrogen? Want gij zijt Saul.

13 En de koning zeide tot haar: Vrees niet; maar wat ziet gij? Toen zeide de vrouw tot Saul: Ik zie goden, uit de aarde opkomende.
schilderij van Jacob van Oostsanen: Saul bij de heks van Endor

14 Hij dan zeide tot haar: Hoe is zijn gedaante? En zij zeide: Er komt een oud man op, en hij is met een mantel bekleed. Toen Saul vernam, dat het Samuël was, zo neigde hij zich met het aangezicht ter aarde, en hij boog zich.

15 En Samuël zeide tot Saul: Waarom hebt gij mij onrustig gemaakt, mij doende opkomen? Toen zeide Saul: Ik ben zeer beangstigd, want de Filistijnen krijgen tegen mij, en God is van mij geweken, en antwoordt mij niet meer, noch door den dienst der profeten, noch door dromen; daarom heb ik u geroepen, dat gij mij te kennen geeft, wat ik doen zal.

16 Toen zeide Samuël: Waarom vraagt gij mij toch, dewijl de HEERE van u geweken en uw vijand geworden is?

17 Want de HEERE heeft voor Zich gedaan, gelijk als Hij door mijn dienst gesproken heeft; en heeft het koninkrijk van uw hand gescheurd, en Hij heeft dat gegeven aan uw naaste, aan David.

18 Gelijk als gij naar de stem des HEEREN niet gehoord hebt, en de hittigheid Zijns toorns niet uitgericht hebt tegen Amalek; daarom heeft de HEERE u deze zaak gedaan te dezen dage.

19 En de HEERE zal ook Israël met u in de hand der Filistijnen geven, en morgen zult gij en uw zonen bij mij zijn; ook zal de HEERE het leger van Israël in de hand der Filistijnen geven.

20 Toen viel Saul haastelijk ter aarde, zo lang als hij was, en hij vreesde zeer vanwege de woorden van Samuël; ook was er geen kracht in hem; want hij had den gehelen dag en den gehelen nacht geen brood gegeten.


21 De vrouw nu kwam tot Saul, en zag, dat hij zeer verbaasd was; en zij zeide tot hem: Zie, uw dienstmaagd heeft naar uw stem gehoord, en ik heb mijn ziel in mijn hand gesteld, en ik heb uw woorden gehoord, die gij tot mij gesproken hebt.

22 Zo hoor toch gij nu ook naar de stem uwer dienstmaagd, en laat mij een bete broods voor u zetten, en eet; zo zal er kracht in u zijn, dat gij over weg gaat.

23 Doch hij weigerde het, en zeide: Ik zal niet eten. Maar zijn knechten, en ook de vrouw, hielden bij hem aan. Toen hoorde hij naar hun stem, en hij stond op van de aarde, en zette zich op het bed.

24 En de vrouw had een gemest kalf in het huis; en zij haastte zich en slachtte het; en zij nam meel, en kneedde het, en bakte daar ongezuurde koeken van.

25 En zij bracht ze voor Saul en voor zijn knechten, en zij aten; daarna stonden zij op, en gingen weg in dienzelfden nacht.
http://www.statenvertaling.net/bijbel/1sam/28.html#14
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Statenbijbel: Saul heeft contact met de overleden Samuël ...

Bericht door Gast1 » 06 aug 2012, 18:25

Hoe dat is gebeurt wordt niet beschreven, maar dat zal niet zachtzinnig zijn gegaan, vermoed ik. Ze waren niet zo voorzichtig in die tijd.
[think] Nou ... Soms wordt het heel duidelijk omschreven en inderdaad, niet zachtzinnig. Het gaat niet over Saul of Samuël, maar over 'Hem of uit zijn naam geschreven' ..........

Tijdens mijn speuren een paar jaar geleden, ben ik veel gruwelijkheden tegen gekomen, hieronder een kleine greep over wat mensen over Hem of uit Zijn naam geschreven hebben en we mogen hier toch wel even van schrikken:

Richteren 4:21 - Daarna nam Jael, de huisvrouw van Heber, een nagel der tent, en greep een hamer in haar hand, en ging stilletjes tot hem in, en dreef den nagel in den slaap zijns hoofds, dat hij in de aarde vast werd; hij nu was met een diepen slaap bevangen en vermoeid, en stierf.

2 Koningen 9:32-33 - En hij hief zijn aangezicht op naar het venster, en zeide: Wie is met mij? Wie? Toen zagen op hem twee, drie kamerlingen. En hij zeide: Stoot ze van boven neder. En zij stieten haar van boven neder, zodat van haar bloed aan den wand en aan de paarden gesprengd werd; en hij vertrad haar.

1 Samuël 15:33 - Maar Samuel zeide: Gelijk als uw zwaard de vrouwen van haar
kinderen beroofd heeft, alzo zal uw moeder van haar kinderen beroofd worden onder de vrouwen. Toen hieuw Samuel Agag in stukken, voor het aangezicht des HEEREN te Gilgal.

2 Koningen 10:7 - Het geschiedde dan, als die brief tot hen kwam, dat zij de zonen des
konings namen, en zeventig mannen sloegen; en zij leiden hun hoofden in korven, die zij tot hem zonden naar Jizreel.

Numeri 25:7-8 - En hij ging den Israelietischen man na in de hoerenwinkel, en doorstak hen beiden, den Israelietischen man en de vrouw, door hun buik. Toen werd de plaag van over de kinderen Israels opgehouden.

Numeri 31:17 - Nu dan, doodt al wat mannelijk is onder de kinderkens; en doodt alle vrouw, die door bijligging des mans een man bekend heeft.

2 Koningen 15:16 - Toen sloeg Menahem Tifsah, met allen, die daarin waren, ook haar landpalen van Thirza af; omdat men niet voor hem had opengedaan, zo sloeg hij hen; al haar bevruchte vrouwen hieuw hij in stukken.

2 Koningen 8:12 - Toen zeide Hazael: Waarom weent mijn heer? En hij zeide: omdat ik weet, wat kwaad gij den kinderen Israels doen zult; gij zult hun sterkten in het vuur zetten, en hun jonge manschap met het zwaard doden, en hun jonge kinderen verpletteren, en hun zwangere vrouwen opensnijden.

....... Ik bedoel maar ... :shock: :shock: :shock: :shock:

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Statenbijbel: Saul heeft contact met de overleden Samuël ...

Bericht door taigitu » 06 aug 2012, 19:13

Gast1 schreef:....... Ik bedoel maar ... :shock: :shock: :shock: :shock:
Bedankt Gast1, daar slaap ik vannacht een stuk beter door......
Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Statenbijbel: Saul heeft contact met de overleden Samuël ...

Bericht door taigitu » 06 aug 2012, 19:30

Gast1 schreef: [think] Nou ... Soms wordt het heel duidelijk omschreven en inderdaad, niet zachtzinnig.
Daar ging het mij niet om.
Het gaat mij erom dat volgens de christenen het paranormale e.d. des duivels is en je er als gelovige niet mee mag bezighouden of in aanraking mee komen. En dat het waarzeggen niet in de bijbel beschreven staat ....... dus wèl.
Ook als je privé als magnetiseur bezig bent is dat een no-no, maar handoplegging in de kerk mag wel. Ik mocht het wel actief doen in de kerk maar thuis een praktijk hebben is verboden, aldus de geloofscolporteur die me graag naar hun kerk zag komen. Hoe rijmt zich dat? Zou het dan toch puur om de glorie voor de kerk gaan en niet om mens....... ?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Statenbijbel: Saul heeft contact met de overleden Samuël ...

Bericht door Susan » 06 aug 2012, 20:07

Precies taigitu,daar gaat het om. Ik zag het meteen, heb het nml met anderen hier al eens over gehad, net als over reincarnatie wat weggemoffeld is maar ook op meer plaatsen genoemt is in de bijbel.
Daar hebben ze het nooit over vanaf oa de div kansels.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Statenbijbel: Saul heeft contact met de overleden Samuël ...

Bericht door Gast1 » 06 aug 2012, 20:39

Zou het dan toch puur om de glorie voor de kerk gaan en niet om mens....... ?
O zeker. In mijn perceptie is 'de kerk' een bolwerk en voorbeeld van tegenstrijdigheid, macht en hebzucht. Hypocriet is daarbij het ontbrekende bijvoeglijk naamwoord. Ik haalde met mijn voorbeelden een aantal gruwelijkheden aan zoals ze omschreven staan. Wanneer je in het huis van God komt, zie je niets anders dan zwaarden, pijlen, dood en verderf, terwijl vrede hoog in het vaandel staat. Allemaal tegenstrijdigheden. Momenteel volg ik een serie op Ned.2 rond 22:30 uur: De Borgia's. Volgende week is deel vijf van de negen aan de beurt.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=b ... vjPR7wzOXQ


Bedankt Gast1, daar slaap ik vannacht een stuk beter door......
Sorry ...

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Statenbijbel: Saul heeft contact met de overleden Samuël ...

Bericht door Susan » 07 aug 2012, 12:07

Het ook prachtige boek over de Borgia's heb ik zeker al 20 jaar geleden gelezen, en deze mooie serie hier over, was een verrassing wat nu op tv te zien is.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie