Vergeven, wat is het?

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Vergeven, wat is het?

Bericht door taigitu » 13 aug 2012, 11:57

Vergeven, wat is het?

De essentie van vergeven is de schuld, die je iemand hebt opgelegd, wegnemen. Iemand heeft volgens jou ergens schuld aan. Meestal ontstaat het beschuldigen van iemand doordat je op één of andere manier gekwetst bent door die persoon. Je wordt dan boos omdat de ander jou pijn heeft gedaan. Door te vergeven neem je de "schuld" bij de ander weg en laat je frustraties en negatieve gevoelens waar je mee rondloopt los.

Vergeven opent je hart

Vergeven doe je in je hart, het is een innerlijk proces. Je doet het helemaal alleen. Je hebt hiervoor de ander niet per sé nodig. Vergeven kun je dus ook als de ander, die je wilt vergeven, er niet (meer) is. Door de ander te vergeven ben je bereid om wrok, boosheid, woede, frustratie, en misschien zelfs wel gevoelens van haat los te laten. Vergeven doe je in de eerste plaats voor jezelf, jij bent degene die met deze nare gevoelens rondloopt. Door de ander te vergeven bevrijd je jezelf van al die nare gevoelens.

*Vergeven is een wonderlijk geneesmiddel waar je niet mee moet wachten tot je echt ziek bent.*

Vergeven is een kracht

Deze nare gevoelens nemen veel ruimte in beslag waardoor er niet veel meer overblijft voor liefde en harmonie. Niet alleen voor die ene persoon die je een schuld hebt opgelegd maar ook voor anderen in je omgeving. Nare gevoelens en frustraties hebben hun uitwerking vaak ook in andere dingen en kunnen er voor zorgen dat je minder in harmonie leeft met jezelf en met anderen. Vergeven is niet zwak, het vraagt juist heel veel kracht maar door echt vanuit je hart te vergeven wordt je alleen maar sterker.

Gevoelens uiten

Niet vergeven kan er voor zorgen dat energie geblokkeerd wordt. Uiting geven aan je gevoelens is daarom heel erg belangrijk. Dit heeft als doel om je gevoelens te ontdoen van hun lading zodat vastzittende energie weer vrij te kan stromen. Je gevoelens van pijn, verdriet of boosheid uiten kun je op verschillende manieren doen. Enkele voorbeelden zijn bijv. een flinke huilbui, een brief schrijven, het heel hard uitschreeuwen, visualiseren of een stand-in nemen om tegen aan te praten.

Wat vergeven niet is

Vergeven wordt vaak verkeerd begrepen. Soms wordt er van uit gegaan dat, als je de ander vergeeft, hij er “te gemakkelijk van af komt “. Dit is niet het geval. Vergeven is een proces voor jezelf en heeft niets met de ander te maken. De ander gaat ondertussen toch wel door met zijn leven. Zolang jij niet kunt vergeven ben jij de enige die met nare gevoelens rond blijft lopen. Je wilt dan met je boosheid de ander steeds opnieuw straffen voor dat wat je bent aangedaan. Boos zijn is niet erg, het is een normale menselijke reactie en het is soms zelfs nodig om dingen te verwerken. Boos blijven is wel erg, het is ongezond en zorgt voor veel nare situaties, voor jezelf en voor anderen.

Vergeven heeft ook niks te maken met wie er wel of niet gelijk heeft, of dat als je vergeeft je de ander weer zou moeten vertrouwen.
Vergeven gaat er ook niet om dat iemand eerst schuld moet bekennen of dat je eerst “het spijt me” wilt horen voordat je kunt vergeven.
Vergeven is zeker ook geen toestemming voor de ander om jou weer opnieuw te kwetsen.

Vergeven verlangt ook niet van je dat je meteen moet vergeten wat jou zo geraakt heeft, zulke dingen blijven soms toch als herinnering aanwezig. Alleen door te vergeven verdwijnt wel de emotionele lading die er op rustte en kun je het helemaal loslaten zonder dat je steeds op een nare manier aan de situatie terug hoeft te denken.

Vergeven is loslaten

Vergeven is loslaten van negatieve gevoelens, jezelf bevrijden door de ballast waar je mee rondloopt van je af te gooien. Woede gebruiken om de ander steeds opnieuw te straffen heeft geen effect. Je hebt er alleen jezelf mee. Vergeet niet dat het heel veel energie kost om de ander steeds de schuld te blijven geven. Energie die je anders aan fijne dingen kunt besteden, waar je jezelf en anderen gelukkig mee kunt maken.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Vergeven, wat is het?

Bericht door Gast1 » 13 aug 2012, 14:56

Ja … Ja, ik kan het hier helemaal mee eens zijn en ook hier lees ik dat wat ik eerder schreef. Boos blijven is wel erg, het is ongezond en zorgt voor veel nare situaties, voor jezelf en voor anderen. Dat bedoelde ik ook met het nut van pissigheid: laat het los … vergeven lijkt een kracht te zijn, maar wanneer je je los maakt van je geconditioneerde/geprogrammeerde ‘ik’ (het ego) merk je vanzelf dat vergeven heel gemakkelijk is. Overigens werkt het heel erg bevrijdend.
*Vergeven is een wonderlijk geneesmiddel waar je niet mee moet wachten tot je echt ziek bent.*
Mooi omschreven. Sterker nog, wanneer je niet vergeeft zou het mogelijk kunnen zijn dat je er ziek van wordt. Of als je ziek bent dat je dan nog zieker en misschien wel somber wordt waardoor het lichaam nóg minder aan kan en het van kwaad tot erger kan leiden.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Vergeven, wat is het?

Bericht door taigitu » 13 aug 2012, 16:40

Gast1 schreef: Dat bedoelde ik ook met het nut van pissigheid: laat het los … vergeven lijkt een kracht te zijn, maar wanneer je je los maakt van je geconditioneerde/geprogrammeerde ‘ik’ (het ego) merk je vanzelf dat vergeven heel gemakkelijk is.
Naar mijn gevoel heb je nog niet begrepen wat bedoeld werd met het nut van 'pissigheid'.....
Stel dat ik boos zou worden (dat ben ik niet) omdat je het volgens mijn gevoel niet hebt begrepen..... dan is het voor mij gezond om het gewoon bij jou te laten, dus laat ik het los.......

Wat er echter werd bedoeld met het NUT van pissigheid is; dat ik zie dat voor mijn huis iemand aangevallen wordt; EN omdat ik daar boos over wordt, wordt IK AANGEZET TOT .... handelen, ofwel ingrijpen in die situatie. Het NUT is dus dat ik handel en daarna laat ik het los. Is de boosheid over. Slachtoffer geholpen en ik heb mijn gevoel van rechtvaardigheid (zielsopdracht?) gevolgd.
Zou ik niets doen hou ik een rotgevoel omdat ik niets heb gedaan; dan zou je kunnen zeggen dat ik medeverantwoordelijk wordt omdat ik er iets tegen kon doen en besloot niets te doen, en dat kan gaan 'vreten aan je'.
Dat was kern van die topic, niets meer en niets minder. Dat het later 'groter/breder' werd gemaakt....... dat is discussiëren.
*Vergeven is een wonderlijk geneesmiddel waar je niet mee moet wachten tot je echt ziek bent.*
Gast1 schreef:
Mooi omschreven. Sterker nog, wanneer je niet vergeeft zou het mogelijk kunnen zijn dat je er ziek van wordt. .
Nog sterker, door emoties vast te blijven houden ofwel er in blijven hangen, zorgen voor blokkades in je lichaam, die zich tot lichamelijke klachten kunnen manifesteren. Een stijve nek omdat je teveel op je schouders laat leggen en geen 'nee' durft te zeggen. Een situatie die je niet los kan laten en die kan 'op je maag blijft liggen'.
Een gezegde van 'het ligt mij zwaar op de maag' is een waarheid als een koe, een situatie kan onverteerbaar zijn en omdat er niets mee wordt gedaan kunnen daar, op de lange termijn, maagklachten uit ontstaan. Liefde die niet kan worden geuit, beleeft kan worden om wat voor reden, kan hartklachten veroorzaken.
Symptomen van een ziekte zijn een signaal van je lichaam dat er iets niet in balans is. Een mooi boek daarover vind ik 'De zin van ziek zijn' door Thorwald Dethlefsen.

Even vermeld dat hieruit niet worden gedacht dat men dus 'schuld' heeft, omdat schuld hier totaal niet van toepassing is.
Mede door onze omgeving wordt er vanaf de babytijd op onzer harde schijf geschreven en vanuit die basiskennis EN wat we onszelf aanleren en aanpraten schrijven we ook op onze harde schijf.
Ons lichaam en onze psyche zijn dus gevoed door heel veel mensen en situaties over vele jaren en vanuit dat totale pakket hebben we ons leven geleefd.
We zijn dus de optelsom van ons totale verleden.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Vergeven, wat is het?

Bericht door Gast1 » 13 aug 2012, 17:06

Dat kreeg ik nog nét even mee voordat ik naar huis ging.

Lieve taigitu, dat eerste stukje was heel erg plagerig bedoeld van mij en jawel, ik had je toen ook al heel erg goed begrepen. Lees maar eens tussen de regels door bij wat ik schreef in het topic: 'Geef overvallers geen vrij spel'.

Ik zit hier met een big smile en hoop dat je er goed mee omgaat en ik speel beslist geen spel met je. Ik hoop dat je me dat gelooft. Ik plaagde écht maar wat :grin:
We zijn dus de optelsom van ons totale verleden.
Ik schreef dit in 2008 in mijn site … en blijf van je genieten. ;P!
Ik ben het zóó met je eens ... Heerlijk.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Vergeven, wat is het?

Bericht door taigitu » 13 aug 2012, 19:18

@ Pierre

Afbeelding

Ik plaag gewoon terug.......
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Vergeven, wat is het?

Bericht door Susan » 13 aug 2012, 19:32

:rolfl: hahahaa!
Goed zo taigitu, prachtig dit, ´passend´ook he :mrgreen:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Vergeven, wat is het?

Bericht door Gast1 » 14 aug 2012, 07:48

:grin:

Mensen die elkaar plagen, die ...

Afbeelding

Plaats reactie