Kahlil Gibran - De dwaas - De zeven zelven

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Kahlil Gibran - De dwaas - De zeven zelven

Bericht door taigitu » 10 sep 2012, 13:12

De zeven zelven

In het stilste uur van de nacht, toen ik half slapend terneer lag, zaten mijn zeven zelven bij elkaar en voerden fluisterend dit gesprek:

Het 1e zelf: Hier, in deze dwaas, heb ik al deze jaren geleefd, met geen andere taak dan overdag zijn pijn te hernieuwen en 's nachts opnieuw zijn zorg wakker te roepen. Ik kan mijn lot niet langer verdragen, en nu verzet ik mij.

Het 2e zelf: Jouw lot is beter dan het mijne, broeder, want mij is opgedragen het vreugdige zelf van deze dwaas te zijn. Ik lach zijn lach en zing zijn gelukkige uren, en met drievoudig gevleugelde voeten, dans ik zijn klaardere gedachten. Ik ben het die mij verzetten wil tegen mijn treurig lot.

Het 3e zelf: En ik dan, het door liefde gedreven zelf, het vlammende hout van wilde hartstochten en fantastische verlangens? Ik, het liefhebbende zelf, zou tegen dwaas willen opstaan.

Het 4e zelf: Onder jullie allen ben ik de ellendigste, want voor mij werd niets geschonken dan verfoeilijke haat en vernietigende vervloeking. Ik, het stormachtige zelf, geboren in duistere krochten der hel, wil deze dienstbaarheid afschudden.

Het 5e zelf: Nee, niet jij maar ik, het denkende, het verbeelding-rijke zelf, dat honger kent en dorst, dat gedoemd is om te zwerven zonder rust, zoekend naar het ongekende en naar nog niet geschapen dingen, ik zou me willen verzetten.

Het 6e zelf: En ik, het werkende zelf, de beklagenswaardige arbeider die met geduldige handen en verlangende ogen, de dagen vormt tot beelden en de vormloze elementen nieuwe en eeuwige vormen schenkt - ik, de eenzame - zou op willen staan tegen deze rusteloze dwaas.

Het 7e zelf: Hoe vreemd dat jullie allen je tegen deze mens zoudt willen verzetten, omdat ieder van jullie een bepaalde plicht vervullen moet. Was ik maar als een van jullie, een zelf met een bepaalde taak! Maar ik heb er geen, ik ben het zelf dat niets verricht, dat werkeloos neerzit, zonder bezigheid, terwijl jullie het leven herschept. Wie van ons moet zich dus verzetten?

Toen het 7e zelf zo sprak, keken de anderen zes het met medelijden aan, maar zeiden niets meer; en naarmate de nacht dieper neerdaalde, sliep het ene na het andere in, vol nieuwe en gebrekkige onderworpenheid.

Maar het zevende zelf bleef waken en staarde naar het niets, dat achter alle dingen is.



Uit De Dwaas van Kahlil Gibran
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

aquarius

Re: Kahlil Gibran - De dwaas - De zeven zelven

Bericht door aquarius » 10 sep 2012, 18:47

Heel diepzinnig dit schrijven taigitu en mooi natuurlijk ,het getal 7 (oude bekende planeten) heeft altijd al tot de verbeelding gesproken .

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Kahlil Gibran - De dwaas - De zeven zelven

Bericht door taigitu » 10 sep 2012, 19:40

aquarius schreef:Heel diepzinnig dit schrijven taigitu en mooi natuurlijk ,het getal 7 (oude bekende planeten) heeft altijd al tot de verbeelding gesproken .
Ik weet niet veel van planeten, ik heb wel een vriendin die astrologe is en op die manier wordt ik met de planeten geconfronteerd.
De 7 wordt ook wel het heiligengetal genoemd.
Het heeft op vele niveaus of leringen e.d .soms een ietwat andere betekenis.
Hieronder een uitleg van de zeven in de numerologie, die ook lichtelijk kunnen verschillen qua kern of omschrijving, als je verschillende boeken over numerologie naast elkaar legt.
Ik zelf heb de 5 via mijn geboortedatum en ik ben inderdaad erg gehecht aan mijn vrijheid en zie mezelf als een nieuwsgierige, geestelijke ontdekkingsreizigster.
Het getal 7 verbindt ons met vele aspecten in ons leven, je vindt haar terug in de natuur, bijbel, cultuur, religie, muziek, kleuren, sprookjes, mystiek. Laten we eens gaan kijken op welke manier het getal 7, zich zoal aan ons openbaart.

Numerologisch verklaard staat het mystieke getal 7, het getal van de zelfbespiegeling, de filosofie. Al in een ver verleden dichtte men de 7 mystieke krachten toe en er omheen zijn dan ook kleurrijke legenden ontstaan. Zo zou de zevende zoon van een vader die zelf zes oudere broers had de toekomst kunnen voorzien. De door dit cijfer aangegeven levensbestemming zou men de weg van de “innerlijke wijsheid” kunnen noemen; u moet de grote mogelijkheden van de geest onderzoeken, kennis vergaren en analyseren, onderscheid maken tussen zaken die werkelijk van belang zijn en de dagelijkse beslommeringen. Het is uw taak de materialistische wereld aan een kritisch onderzoek te onderwerpen, door meditatie, zelfonderzoek en scherpe analyses. Doe dat alleen, zonder hulp van anderen, maar zonder te vervreemden van de maatschappij.

Als dit nog niet alles is, heb ik nog een volgend rekensommetje. Wanneer je het geboortegetal Bijvoorbeeld door het optellen van uw geboortedag, maand en jaar en het verkregen getal terug herleid tot zijn grondgetal. Wanneer dit zeven is moeten zij hun geest ontwikkelen en wijsheid en begrip verwerven, open staan voor de behoefte van anderen, medeleven en begrip tonen, liefde en troost brengen, onrecht verhelpen door het nemen van verstandige beslissingen, dus nuttig zijn voor anderen en helpen daar waar nodig is. Zij hebben een Goddelijke opdracht.

De numerologie werkt met de getallen 1 tot en met 9. De Hebreeuwse grondleggers van de leer geloofden dat de 9 het getalsequivalent was van de negen letterige naam van het opperwezen, welke naam ze niet mochten uitspreken.

Mijn geboortedatum: 14-2-1953. 1+4+2+1+9+5+3=25 2+5=( 7 )

Het getal 1: staat voor: de onafhankelijke pionier, individualist en leider en van grote ambitie.

2: staat voor harmonie en evenwicht.

3: staat voor verbeeldingskracht, gaafheid, intellect en intuïtie.

4: voor vastberadenheid, toewijding, noeste arbeid en dienstbaarheid.

5: deze weg leidt naar geestelijke vrijheid, die echter geen enkele voorwaarde mag worden misbruikt. ( de avonturier en reiziger )

6: de minder avontuurlijke dan de 5, minder extravert dan de 3, maar boekt sneller resultaten dan de 4.

7: is het cijfer van de zelfbespiegeling, de filosofie.
http://www.universelevrede.nl/het%20hei ... l%207.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

aquarius

Re: Kahlil Gibran - De dwaas - De zeven zelven

Bericht door aquarius » 10 sep 2012, 20:23

Het is opmerkelijk dat het getal 7 veel voorkomt in de oude mystieke leer.
De aarde is de zevende planeet als je telt vanaf de buitenkant (wat de Joden ook doen.)
Vanaf de zon is het de derde planeet .

Ben op de hoogte met de numerologie ,als je mijn naam op telt kom je op 1 uit hart getal 3 en het ziel getal ...... jawel nummer 7.
Mijn karma of lesgetal is nummer 8
:wink:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Kahlil Gibran - De dwaas - De zeven zelven

Bericht door Susan » 10 sep 2012, 20:53

Ja! Prachtig wat cijfers kunnen vertellen he?
Ben er zelf ook al zo'n jaar of 15 mee bezig en dat blijft leuk om te doen. :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie