Leren loslaten

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Leren loslaten

Bericht door taigitu » 21 sep 2012, 11:38

Afbeelding

Leren loslaten

Op een dag leer je het subtiele verschil kennen
tussen een hand vasthouden en een ziel ketenen
Dan leer je dat liefde niet betekent: leunen
en dat gezelschap niet betekent: veiligheid
Je ontdekt dat een kus geen contract is
en een cadeau geen belofte
Je begint je nederlagen te accepteren
met je hoofd omhoog en je ogen open
Je leert vertrouwen op vandaag
omdat morgen te onzeker is voor plannen
Na een poos leer je dat zelfs zonneschijn je verbrandt
als je er te veel van krijgt

Dan wordt het tijd je eigen tijd te beplanten
en dan zorg je voor je eigen ziel
en wacht je niet langer op een wonder van buitenaf
En dan weet je echt, dat je het echt kunt volhouden
en dat je echt sterk bent
en dat je echt waarde hebt
En je leert en leert
Bij ieder afscheid leer je

Voltaire (1694-1778 filosoof)
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Leren loslaten

Bericht door taigitu » 07 okt 2012, 19:30

Vergeving en Loslaten

Vasthouden aan boosheid, afwijzing en pijn geeft slechts gespannen spieren, hoofdpijn en pijnlijke kaken.

Het begrip vergeving werkt aan twee zijden. Zowel degene die wat "aangedaan" is als degene die het gedaan heeft, kunnen er baat bij hebben. Maar laten we eerst eens kijken naar wat niet vergeven is. Niet vergeven is woede, boosheid, frustraties, wrok nadragen. De persoon die niet vergeeft blijft op deze manier het slachtoffer, niet eens zozeer meer van de dader maar van zichzelf. Na woede en boosheid komt verdriet en de verwerking. Zolang vergeving niet plaats vindt komt de ruimte voor het verdriet er niet. Het enige verdriet dat er is, zijn de tranen van kwaadheid, frustratie en zelfmedelijden. Vergeven doe je voor jezelf. Door te vergeven laat je de daad los. De energie die het niet vergeven kost, komt dan vrij voor het leven zelf in het Nu moment .

Niet vergeven maakt dat je je energie voortdurend verbruikt om de woede in stand te houden. Niet vergeven maakt dat je continu in het verleden blijft leven. Je mist de mooie en fijne dingen die aan je voorbijtrekken zonder dat je er aandacht voor hebt want aandacht ergens voor hebben is energie geven.Het is een keuze waar je je energie aan wenst te geven. Voed je liever je boosheid of richt je je op de vreugde die er ook kan zijn als je wilt kijken.

Vergeven is loslaten.

Dit kan op verschillende manieren doen.
Loslaten kan je visualiseren in een meditatie, door het gebeuren bijvoorbeeld voor te stellen als een wolk die je langzaam weg laat drijven zodat de zon er achter tevoorschijn komen en je beschijnt en weer oplaadt.

Loslaten kan je doen middels een ritueel met symbolieken, door bijvoorbeeld het opschrijven van je grieven, je kwaadheid, je gevoelens en dan deze brief ritueel verbranden in een open vuur.

Ook kan je onder de douche visualiseren dat al je woede wegspoelt met het water en dat je je zelf reinigt en oplaadt.

Loslaten is afstand nemen van je problemen, van je verleden, loslaten is het niet blijven hangen in negatieve gevoelens en in het Nu leven.

Vergeven is ook heilzaam naar de ander toe. Je geeft de ander, indien er bijvoorbeeld een gesprek plaatsvindt, inzicht in je gevoelens, je ervaringen van het gebeuren. Je geeft de pijn terug waar die vandaan kwam. Je geeft de ander de gelegenheid om te leren en om eventueel spijt te betuigen en ook hier leer je zelf weer van.
Vergeven is begrijpen dat de ander kennelijk niet in staat was om anders te handelen dan dat die deed.



De hel is een oneindigde woestijn
vol met onvergevende en onvergevelijken
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Leren loslaten

Bericht door Gast1 » 07 okt 2012, 20:18

Interessant topic en een interessante afbeelding Taigitu.
Ik ga het nog lezen maar de jeugd roept mij dat ze met mij een leuke film willen gaan kijken.

Liefs van Pierre

Gebruikersavatar
Zoë
Onderzoeker
Berichten: 316
Lid geworden op: 05 okt 2012, 10:30

Re: Leren loslaten

Bericht door Zoë » 07 okt 2012, 20:50

loslaten,
In theorie en de hersens weten precies hoe het werkt,zelfs het hart..
Maar de leegte die met het loslaten is gekomen krijg ik niet gevuld..
vergeving is voor beide kanten niet nodig want er valt niks te vergeven alles is gelopen zoals het leven moet gaan ,boosheid is er niet(meer), verdriet.. die zijn op..
Liefde voor mezelf dit gat op te vullen is er wel maar....sommige gaten krijg je/ik niet gevuld.
Loslaten het hoort erbij maar in deze niet het makkelijkste
Onvoorwaardelijke liefde kan falen, maar liefde onder voorwaarde krijgt zelfs geen kans op bestaan (J.M.L Descalzo)

Gast1

Re: Leren loslaten

Bericht door Gast1 » 08 okt 2012, 06:10

Ik ga de tekst van Voltaire even herschrijven:

Op een dag leer je het subtiele verschil kennen
tussen een hand vasthouden en een ziel ketenen
Dan leer je dat liefde verbondenheid betekent
zonder elkaar aan te raken of te zien
en dat gezelschap niet betekent: veiligheid
Je ontdekt dat een kus geen contract is
en een cadeau geen belofte
Je ontdekt dat je je nederlagen niet hoeft te accepteren
want er zijn geen nederlagen
je glimlacht
Je leert vandaag toe te zien wat hij je brengen gaat
omdat morgen een onmogelijkheid is voor vandaag
Je accepteert 'm zoals het is en je wilt niet méér
Na een poos leer je dat zelfs zonneschijn je verbrandt
als je er te veel van krijgt

Dan weet je dat je je ziel geplant hebt
en dan zorg je voor je eigen ziel
en wacht je niet langer op een wonder van buitenaf
En dan weet je echt, dat je het echt kunt volhouden
en dat je echt sterk bent
en dat je echt waarde hebt
En je leert en leert
Je leert ook loslaten
Want een afscheid is er niet wanneer het de liefde betreft

Opmerkelijk dat ik de tekst van Voltaire diende te veranderen, maar de tekst van Taigitu niet. Knipoog.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Leren loslaten

Bericht door Susan » 08 okt 2012, 07:46

Mooi deze van Voltaire.
En ook hoe jij het er neer gezet hebt Gast1. Alleen bij 'de Ziel ketenen' voelt het een heel klein beetje 'negatief'...? (Vermoedelijk doordat we het woordje ketenen vooral in straf verband tegen komen)
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Zoë
Onderzoeker
Berichten: 316
Lid geworden op: 05 okt 2012, 10:30

Re: Leren loslaten

Bericht door Zoë » 08 okt 2012, 08:45

Gast1 schreef:Ik ga de tekst van Voltaire even herschrijven:

Op een dag leer je het subtiele verschil kennen
tussen een hand vasthouden en een ziel ketenen
Dan leer je dat liefde verbondenheid betekent
zonder elkaar aan te raken of te zien
en dat gezelschap niet betekent: veiligheid
Je ontdekt dat een kus geen contract is
en een cadeau geen belofte
Je ontdekt dat je je nederlagen niet hoeft te accepteren
want er zijn geen nederlagen
je glimlacht
Je leert vandaag toe te zien wat hij je brengen gaat
omdat morgen een onmogelijkheid is voor vandaag
Je accepteert 'm zoals het is en je wilt niet méér
Na een poos leer je dat zelfs zonneschijn je verbrandt
als je er te veel van krijgt

Dan weet je dat je je ziel geplant hebt
en dan zorg je voor je eigen ziel
en wacht je niet langer op een wonder van buitenaf
En dan weet je echt, dat je het echt kunt volhouden
en dat je echt sterk bent
en dat je echt waarde hebt
En je leert en leert
Je leert ook loslaten
Want een afscheid is er niet wanneer het de liefde betreft

Opmerkelijk dat ik de tekst van Voltaire diende te veranderen, maar de tekst van Taigitu niet. Knipoog.
Wat je bedoelt te zeggen met de verschillen in de teksten begrijp ik niet of zie ik nog niet.
Maar ook jouw tekst is mooi en klopt.
In mijn geval blijf ik een maar.. voelen.
Dat is mijn pad waar ik nog niet klaar mee ben waarschijnlijk :grin:
Onvoorwaardelijke liefde kan falen, maar liefde onder voorwaarde krijgt zelfs geen kans op bestaan (J.M.L Descalzo)

Gast1

Re: Leren loslaten

Bericht door Gast1 » 08 okt 2012, 19:03

Susan schreef:Mooi deze van Voltaire.
En ook hoe jij het er neer gezet hebt Gast1. Alleen bij 'de Ziel ketenen' voelt het een heel klein beetje 'negatief'...? (Vermoedelijk doordat we het woordje ketenen vooral in straf verband tegen komen)
I know, het is zoals Voltaire het er neerpende... Toch ben ik het wel met hem eens ... :wink:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Leren loslaten

Bericht door Susan » 09 okt 2012, 08:59

Gast1 schreef:
Susan schreef:Mooi deze van Voltaire.
En ook hoe jij het er neer gezet hebt Gast1. Alleen bij 'de Ziel ketenen' voelt het een heel klein beetje 'negatief'...? (Vermoedelijk doordat we het woordje ketenen vooral in straf verband tegen komen)
I know, het is zoals Voltaire het er neerpende... Toch ben ik het wel met hem eens ... :wink:
Jawel ik ben het er ook mee eens, want het is maar net hoe je het zelf ziet dat 'ketenen' he.
Dat voelt en betekent voor mij: aan of met de ander onlosmakelijk ongebonden gebonden (geketend) zijn.
Een verbondeheid dus die niet claimt, de ander niet als bezit of eigendom beschouwd, de ander niet willen veranderen, vrij laten in hoe hij is, in zijn/haar Zijn.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Leren loslaten

Bericht door Gast1 » 09 okt 2012, 18:58

Yesssssssssss ... :wink:

Gast1

Re: Leren loslaten

Bericht door Gast1 » 12 jul 2015, 13:07

Ik neem waar dat er het laatste anderhalf jaar niets in mijn zienswijze veranderd is.
Het is belangrijk om te weten wát er losgelaten kan worden.
In een bepaalde opzichten is het zelfs onmogelijk om los te laten.

Eens kijken wat Hein Pragt er over te vertellen heeft: hier te lezen

Gast1

Re: Leren loslaten

Bericht door Gast1 » 12 jul 2015, 13:33

1ste alinea;

Altijd weer interessant om te vernemen dat mensen in een redelijke positie (Wayne Dyer bijv.) het gemakkelijk over 'loslaten' hebben in dit geval (deze voorbeelden).
Als je bijvoorbeeld Vader of Moeder bent over een paar kinderen met een aantal verplichtingen, is het geheel afhankelijk van je eigen positie of je je het überhaupt kunt veroorloven om 'los te laten'.
Los laten zou ik dan in deze voorbeelden 'onverantwoordelijk' willen noemen.
Materialistisch gezien kan ik me er wel wat bij voorstellen.

2e alinea;

Ja, mee eens.

3e alinea;

Hmmm, oké ... maar je hoeft je nooit ergens voor te schamen. Het (harde) ego schaamt zich.
Het is vooral te hopen dat je je nooit verlost van bepaalde emoties.
Emoties zoals schaamte, jaloezie, haat en boosheid (e.d.) ...Ja, daar kan ik me wel iets bij voorstellen.

4e alinea;

Als je kunt bidden, bidt dan niet voor hulp. Wie zou je dat moeten vragen?
Vertrouw op hulp die je jezelf geven kunt.
Als je kunt bidden, 'dank' dan en vraag niets.
Het is de mens altijd weer eigen om te vragen en als het dan ontvangen is, wordt het 'danken' vaak vergeten.
Dank, dank en dank nog een keer.
Dan heb je echt los gelaten en ben je vrij om echt te leven en om echt lief te hebben.
In de laatste zin van deze alinea lijkt Hein Pragt het weer te begrijpen, maar werkelijke liefde is onlosmakelijk.
Liefde is letterlijk en figuurlijk een chemische verbinding, onlosmakelijk.
1 Korintiërs 13
De liefde

Al sprak ik de talen van alle mensen en die van de engelen – had ik de liefde niet, ik zou niet meer zijn dan een dreunende gong of een schelle cimbaal.
Al had ik de gave om te profeteren en doorgrondde ik alle geheimen, al bezat ik alle kennis en had ik het geloof dat bergen kan verplaatsen – had ik de liefde niet, ik zou niets zijn.
Al verkocht ik mijn bezittingen omdat ik voedsel aan de armen wilde geven, al gaf ik mijn lichaam prijs en kon ik daar trots op zijn – had ik de liefde niet, het zou mij niet baten.

De liefde is geduldig en vol goedheid. De liefde kent geen afgunst, geen ijdel vertoon en geen zelfgenoegzaamheid.
Ze is niet grof en niet zelfzuchtig, ze laat zich niet boos maken en rekent het kwaad niet aan, ze verheugt zich niet over het onrecht maar vindt vreugde in de waarheid.
Alles verdraagt ze, alles gelooft ze, alles hoopt ze, in alles volhardt ze.

De liefde zal nooit vergaan. Profetieën zullen verdwijnen, klanktaal zal verstommen, kennis verloren gaan – want ons kennen schiet tekort en ons profeteren is beperkt.
Wanneer het volmaakte komt zal wat beperkt is verdwijnen.
Toen ik nog een kind was sprak ik als een kind, dacht ik als een kind, redeneerde ik als een kind.
Nu ik volwassen ben heb ik al het kinderlijke achter me gelaten.
Nu kijken we nog in een wazige spiegel, maar straks staan we oog in oog.
Nu is mijn kennen nog beperkt, maar straks zal ik volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben.
Ons resten geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de grootste daarvan is de liefde.
Een prachttekst en waarheid (nog ja, bijna dan).

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Leren loslaten

Bericht door taigitu » 12 jul 2015, 14:20

Afbeelding

LOSLATEN

Om los te laten is liefde nodig.

Loslaten betekent niet dat ’t me niet meer uitmaakt,
Het betekent dat ik het niet voor iemand anders kan oplossen of doen.

Loslaten betekent niet dat ik ‘m smeer,
Het is het besef dat ik de ander ruimte geef.

Loslaten is niet het onmogelijk maken,
Maar het toestaan om te leren van menselijke consequenties.

Loslaten is machteloosheid toegeven,
Hetgeen betekent dat ik het resultaat niet in handen heb.

Loslaten is niet proberen om een ander te veranderen of de schuld te geven.
Het is jezelf zo goed mogelijk maken.

Loslaten is niet zorgen voor, maar geven om.

Loslaten is niet oordelen, maar de ander toe te staan mens te zijn.

Loslaten is niet in het middelpunt staan en alles beheersen,
Maar het anderen mogelijk maken hun eigen lot te bepalen.

Loslaten is niet anderen tegen zichzelf beschermen,
Het is de ander toestaan de werkelijkheid onder ogen te zien.

Loslaten is niet ontkennen, maar accepteren.

Loslaten is niet alles naar mijn hand zetten, maar elke dag nemen zoals die komt.
En er mezelf gelukkig mee prijzen.

Loslaten is niet anderen kritiseren of regulieren,
Maar te worden wat ik droom te zijn.

Loslaten is niet spijt hebben van het verleden,
Maar groeien en leven voor de toekomst.

Loslaten is minder vrezen en meer beminnen.

- Nelson Mandela –
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Leren loslaten

Bericht door Susan » 12 jul 2015, 18:13

Gast1 schreef:Altijd weer interessant om te vernemen dat mensen in een redelijke positie (Wayne Dyer bijv.) het gemakkelijk over 'loslaten' hebben in dit geval (deze voorbeelden).
Als je bijvoorbeeld Vader of Moeder bent over een paar kinderen met een aantal verplichtingen, is het geheel afhankelijk van je eigen positie of je je het überhaupt kunt veroorloven om 'los te laten'.
Los laten zou ik dan in deze voorbeelden 'onverantwoordelijk' willen noemen.
Materialistisch gezien kan ik me er wel wat bij voorstellen.
Even los van wat er over geschreven staat bij Hein Pragt, wat versta sta jij zelf dan onder loslaten Gast1, want waar het hier over gaat zijn het loslaten van de minder prettige gevoelens die soms zo de boventoon kunnen blijven spelen in iemands leven, verdriet, ook door erge ziekte en overlijden, grote tegenwerking van anderen,bezitterigheid van partners, zgn 'vrienden', jaloezie, wrok/haat enz.
Loslaten heeft in die zin toch niets met het al of niet 'in een redelijke positie' zitten te maken? Ook straatarme mensen kunnen verschrikkelijk claimen etc, dat
ze bijv. hun kinderen/partner/fam. niet toestaan onafhankelijk te worden, zichzelf niet mogen zijn, hun eigen denkwijzen afwijzen en blokkeren.
(al is het bijv. in materiele zin natuurlijk wel zo dat ze afhankelijk van elkaar zijn als er amper geld verdiend wordt)
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Leren loslaten

Bericht door Gast1 » 12 jul 2015, 19:34

Heel mooie tekst taigitu!
Susan schreef:
Gast1 schreef:Altijd weer interessant om te vernemen dat mensen in een redelijke positie (Wayne Dyer bijv.) het gemakkelijk over 'loslaten' hebben in dit geval (deze voorbeelden).
Als je bijvoorbeeld Vader of Moeder bent over een paar kinderen met een aantal verplichtingen, is het geheel afhankelijk van je eigen positie of je je het überhaupt kunt veroorloven om 'los te laten'.
Los laten zou ik dan in deze voorbeelden 'onverantwoordelijk' willen noemen.
Materialistisch gezien kan ik me er wel wat bij voorstellen.
Even los van wat er over geschreven staat bij Hein Pragt, wat versta sta jij zelf dan onder loslaten Gast1, want waar het hier over gaat zijn het loslaten van de minder prettige gevoelens die soms zo de boventoon kunnen blijven spelen in iemands leven, verdriet, ook door erge ziekte en overlijden, grote tegenwerking van anderen, bezitterigheid van partners, zgn 'vrienden', jaloezie, wrok/haat enz.
Loslaten heeft in die zin toch niets met het al of niet 'in een redelijke positie' zitten te maken? Ook straatarme mensen kunnen verschrikkelijk claimen etc, dat
ze bijv. hun kinderen/partner/fam. niet toestaan onafhankelijk te worden, zichzelf niet mogen zijn, hun eigen denkwijzen afwijzen en blokkeren.
(al is het bijv. in materiele zin natuurlijk wel zo dat ze afhankelijk van elkaar zijn als er amper geld verdiend wordt)
Het betreft in deze mijn reactie op de eerste alinea en volgens mij schrijf ik daar al met betrekking tot de laatste zin die je schrijft:
Gast1 schreef:Los laten zou ik dan in deze voorbeelden 'onverantwoordelijk' willen noemen.
Loslaten heeft in die zin inderdaad niets met het al of niet 'in een redelijke positie' zitten te maken.
Anderzijds is het 'gemakkelijk schrijven' als je in een redelijke positie verkeert.
Het kan natuurlijk zijn dat je eerder in penibele situatie hebt gezeten en daar 'uit bent gegroeid'.
Een prachtig voorbeeld is Oprah Winfrey, maar hoe dan ook blijft het makkelijk praten en schrijven omdat je er dan uitgegroeid bent.
Loslaten bij mij heeft te maken met verdriet (blijven) hebben (waar in eerste instantie niets mis mee is), rancune, jaloezie, boosheid, het gevoel hebben van 'een gemis' en ga zo maar door (het is toegestaan om op mijn werksituatie terug te komen).

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Leren loslaten

Bericht door Susan » 13 jul 2015, 16:22

;P!
En begrepen wat je bedoelde.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Leren loslaten

Bericht door Gast1 » 13 jul 2015, 17:12

Laatst had ik het over het onderwerp 'liefde'.
Liefde 'is' én je kunt wis en waarachtig liefde geven.
In dat tweede geval is liefde vaak 'aandacht' en daar zit ook mijn link met 'loslaten'.
Het tegenovergestelde van loslaten is vasthouden.
Geen hogere wiskunde lijkt mij.
Als je 'iets' vast houdt, dan geef je het ook aandacht.
Ik denk dat alles wat je aandacht schenkt, groeit.
Dus als je iets wilt loslaten, is het verstandig om er geen aandacht meer aan geven.
Als je het loslaat, kan het ook niet meer groeien.
Jaloezie, haat, woede, rancune en zelfs 'gemis' kan niet meer groeien.
Loslaten betekent in mijn perceptie absoluut niet vergeten.
Loslaten is de gedachte laten passeren zonder dat deze je negatief beïnvloedt.
Als je dit stadium hebt bereikt, zul jje pas kunnen beseffen hoe bevrijdend het werkelijk is.
Dat komt omdat je 'lief hebt'...

Ik heb mensen losgelaten die ik heel sterk lief heb (bewust schrijf ik niet: 'had').
Ze maken geen deel meer uit van mijn fysieke leven, maar ze leven in mijn hart en dus had ik ze niet lief, maar heb ik ze lief.
Allemaal.
Ik heb ze losgelaten en de gedachten beïnvloeden mij heel positief, ook al waren er schijnbaar negatieve 'dingetjes'.
Loslaten en vreugde hebben.
Misschien is dit ook wel onder de noemer 'liefde' te scharen, ik denk van wel.
Als je loslaat, kan er iets moois groeien.
Loslaten is een opportuniteit, een nieuwe weg, een nieuwe deur.
Voor jezelf en voor de ander.

Misschien is het loslaten wel een van mijn favoriete bezigheden.
Momenteel ben ik er zelfs volop mee bezig ...
Al vanaf eind 2012 ...

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Leren loslaten

Bericht door Zoeker » 19 jul 2015, 10:42

Maar de leegte die met het loslaten is gekomen krijg ik niet gevuld..
Het mooie van 'leegte' is nou juist dat het geen enkele invulling belieft...
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Leren loslaten

Bericht door Gast1 » 19 jul 2015, 15:17

Welke 'leegte' ...?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Leren loslaten

Bericht door univers » 19 jul 2015, 15:44

Welke 'leegte' ...?
Mijn portemonnee.

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie