Grenzeloos inzicht

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 14 sep 2017, 14:38

@ Univers en Chuen
;P! ;P!
wat jullie plaatsten, ik had er meer bij willen plaatsen, maar mijn
laptop wou het niet... :mrgreen:
Afwachten voorlopig hoe of wanneer me dit weer 'gegund' is om
gewoon wat te kunnen plaatsen, dit typen gaat nog wel tot nu toe :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

chuen
Student
Berichten: 160
Lid geworden op: 29 apr 2016, 09:29

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door chuen » 15 sep 2017, 10:44

Susan schreef:
@ Univers en Chuen

wat jullie plaatsten, ik had er meer bij willen plaatsen, maar mijn
laptop wou het niet...
Afwachten voorlopig hoe of wanneer me dit weer 'gegund' is om
gewoon wat te kunnen plaatsen, dit typen gaat nog wel tot nu toe
Zo is het Susan, gewoon rustig blijven. :grin:
Niet opeten of stuk slaan "nee
Afbeelding

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 23 sep 2017, 11:27

chuen schreef: Zo is het Susan, gewoon rustig blijven. :grin:
Niet opeten of stuk slaan "nee
Afbeelding
Rustig ben ik gebleven Chuen, laat werkelijk alles op me af komen zoals het blijkbaar moet gaan, het is de tijd van
narigheid voor ons op allerlei fronten.
Let wel, zoals elk mens bij tijden soms tegelijk te verwerken krijgt, ik heb ook niet de behoefte om daar in
bepaalde bewoordingen dramatisch over te gaan gaan doen hoor, maar het lot is me op dit moment niet gunstig gezind
wat ook door erg verdrietige zaken nu behoorlijk somber/teneergeslagen maakt.
Gaat wel weer over maar kost veel energie en tijd, komt goed tzt. :grin:
Wanneer ik hier weer ben weet ik nog niet, zit nu even bij iemand anders dit berichtje alleen te plaatsen.
Ik hoefde nml geen 'geweld' te gebruiken, mijn laptop vond het zelf genoeg en is verleden week doorgebrand... :mrgreen:
Gelukkig ben ik niets kwijt geraakt wat ik beslist moet bewaren aan belangrijke stukken, foto's etc. dat
staat veilig. [wave]
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Tammy » 23 sep 2017, 11:42

Ik wens je heel veel sterkte met alles Susan. :knuffie:
Take care.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 23 sep 2017, 17:58

"Maar het lot is me op dit moment niet gunstig gezind wat ook door erg verdrietige zaken nu behoorlijk somber/teneergeslagen maakt." ... :-|

Ik stuur je wel even een privémail Susan ...
Sterkte alvast ... :-|

chuen
Student
Berichten: 160
Lid geworden op: 29 apr 2016, 09:29

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door chuen » 23 sep 2017, 23:02

Sterkte Susan.

Stuur (licht) energie naar je toe, als ik ga mediteren.
Je kan ook om hulp vragen vanaf :roll:
Voel (aura) af en toe m’n gidsen/engelen . Ze’’ aaien’’ over m’n hoofd :shock: of m’n been.
Of ze ‘’blazen’’ lucht tussen m’n tenen.
Weet zeker dat ze je helpen. [wave]

Afbeelding

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 01 okt 2017, 12:15

chuen schreef:Sterkte Susan.

Stuur (licht) energie naar je toe, als ik ga mediteren.
Je kan ook om hulp vragen vanaf :roll:
Voel (aura) af en toe m’n gidsen/engelen . Ze’’ aaien’’ over m’n hoofd :shock: of m’n been.
Of ze ‘’blazen’’ lucht tussen m’n tenen.
Weet zeker dat ze je helpen. [wave]
Dit is heel herkenbaar voor mij chuen, dank hier voor :grin:
Doe dit zelf ook vaak naar anderen. Het werkt inderdaad hoor.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 01 okt 2017, 12:15

chuen schreef:Sterkte Susan.

Stuur (licht) energie naar je toe, als ik ga mediteren.
Je kan ook om hulp vragen vanaf :roll:
Voel (aura) af en toe m’n gidsen/engelen . Ze’’ aaien’’ over m’n hoofd :shock: of m’n been.
Of ze ‘’blazen’’ lucht tussen m’n tenen.
Weet zeker dat ze je helpen. [wave]
Dit is heel herkenbaar voor mij chuen, dank hier voor :grin:
Doe dit zelf ook vaak naar anderen. Het werkt inderdaad hoor.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 01 okt 2017, 12:17

Tetsugen

De zeventiende-eeuwse Japanse monnik Tetsugen wilde de sutra's, de spreuken van Boeddha, vertalen in het Japans en deze daarna graveren in hout. Hij was acht jaar bezig om hiervoor geld in te zamelen. Op het moment dat hij bijna genoeg geld bij elkaar had werd Japan getroffen door overstromingen en er opvolgende hongernood. Tetsugen gaf al het geld aan de mensen in nood.

Opnieuw deed hij er jaren over om nieuwe donaties binnen te halen. Toen een grote epidemie uitbrak gaf Tetsugen opnieuw het geld aan de slachtoffers. Uiteindelijk na twintig jaar lukte het hem de spreuken in houtsneden te vereeuwigen. Ze zijn te zien in een museum in Kyoto.

Op het ernaast hangende bordje staat: "Tetsugen publiceerde drie versie's van de sutra's - slechts één is zichtbaar.

m.a.w. Niet het doel is belangrijk, maar vooral de weg. Dat is de manier om verbinding te maken met het leven.

http://www.wijsheden.nl
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 03 okt 2017, 14:30

Uit de Grot

In de grot rondhangen, vastgeroest in een permanente toestand van verkeerd begrijpen. We zien alleen de schaduwen. In verwarring een etiket ergens opplakken en denken dat het de waarheid is.

Ik probeer de kettingen van mijn denken los te laten. Dat wat verborgen was, begint te schijnen. Maar dit is nog geen vrijheid.

Ik ben blind, langzaam vragen mijn ogen om aanpassing. Hoe kan ik van de illusies genezen? Ik heb mij omgedraaid en zie in de grot de uitgang naar boven, een lichtstraal schijnt op mijn kruin. Een eerste glimp van echte vrijheid.

Bij de volgende stap omhoog gaat het echter niet om buiten de grot te baden in het eeuwige zonlicht. Zodra ik boven ben, aangeraakt door het gouden licht, ga ik weer naar beneden. Een symbolisch sterven. De innerlijke mens wordt wakker in de grot, zich realiserend dat er geen binnen en buiten aanwezig is. Het idee om de grot te verlaten is de ultieme vorm van zelfbedrog. In de grot kan ik vrijheid en authenticiteit ontvangen.

Zien zoals het leven is, voorbij dualistische wegen van denken. Het zwaard van de wijsheid doorsnijdt mijn patronen. Uit liefde wordt mijn zelfgenoegzaamheid omgevormd in vrijheid en kom ik thuis waar ik altijd al was.

Kees Voorhoeve

*

Ontdek de melodie van het gras. Het is het heilige ritme van het Leven. Kijk en durf. Onverborgen, midden in de openheid. Alles losgelaten. Ik voel de melodie van wat er is. De melodie van de bergen en het vlakke land. De melodie van mensen, van hun pijn en vreugde. Je hoeft alleen maar te kijken van binnen uit, te luisteren met je hart. Als je dat doet, wordt je een nieuw mens, ontvankelijk voor het Goede, Schone en Ware.

Maar waarom zie ik de melodie meestal niet. Waarom ben ik doof en blind? Werkelijk, ik leef in gevangenschap, weggegaan van de originele stroom van het zijn. Altijd maar grijpen. Geen spontaniteit. Geen natuurlijke intelligentie.

Stop, neem een pauze.

Ik vraag de moed om voorbij te gaan aan mijn diepgewortelde conditioneringen. Het betreft een betrokkenheid met de wijsheid.

Voel de aanwezigheid. Totaal gericht op de Ene. Blijf vertrouwen, verbonden zijn in vreugde aan de Intimiteit.
Dan maakt het Goede je ervaring zacht, versiert het Schone je leven en ordent het Ware je inzichten.

Onuitsprekelijk en volkomen helder.

Kees Voorhoeve
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 11 okt 2017, 15:52

Waarom ervaringen gelukkiger maken dan andere dingen

Afbeelding

Wees dapper.Neem risico’s. Niets kan een ervaring vervangen. – Paulho Coelho

Paulho Coelho zei het treffend: ervaringen in het leven zijn van onschatbare waarde. Hoewel we in een tijdperk leven waarin de marketeers over elkaar heen buitelen om mensen vooral materiële zaken te laten aanschaffen – een nieuwe iPhone, een groter huis, een mooiere tas – waar je ook zeker blij van kunt worden, zit er één groot nadeel aan vast: ze zijn nooit blijvend. Ervaringen daarentegen, hebben een eeuwig leven. Uit onderzoek blijkt ook dat mensen die hun geld vaker aan een ervaring uitgeven in plaats van aan materiële dingen, vaker gelukkiger zijn.

1. Ervaringen kunnen niet gekwantificeerd worden
Die nieuwe auto, een nieuwe zonnebril: het blije gevoel dat je krijgt wanneer u iets nieuws koopt is vaak hoog en voelt fijn. Alleen, dit gevoel vervaagt na een tijdje. Totdat je weer iets nieuws koopt. Ervaringen blijven voor altijd bij je: je kunt altijd ‘teruggaan’ naar dat ene moment dat je beleefde met vrienden, die bijzondere reis, of een avondje dansen… deze momenten verliezen nooit aan waarde.

2. Ervaringen helpen om je doel en passie in het leven te vinden
Anders dan materiële zaken laten ervaringen je echt ontdekken wie je bent en wat je wilt doen in het leven. Er zijn weinig nieuwe oorbellen die dat voor elkaar hebben gekregen. Door juist nieuwe dingen te blijven opzoeken worden deze ervaringen ook waardevolle investeringen in het leven!

3. Ervaringen laten je de wereld van een andere kant zien
Reizen is ultieme manier om de wereld van een andere kant te leren kennen, en daarmee je eigen leven te verrijken. je hoeft niet eens ver te reizen: ga er eens op uit naar een nabijgelegen plaats waar je nog nooit bent geweest, of zoek de natuur op. Ervaringen hoeven niet groot te zijn om blijvende impact te hebben.

4. Ervaringen geven levenslessen
Reizen naar onbekende plaatsen leert geduld en begrip. Je zintuigen worden geprikkeld tijdens een avond opera of musical, in het historisch museum verbind je heden en verleden op een waardevolle manier. De mens is een soort met een ongekende honger naar ervaringen die betekenisvol en belangrijk zijn. Ervaringen laten je niet alleen letterlijk zien hoe iets in elkaar zit, maar laten het je vooral ook voelen.

5. Ervaringen maken dankbaar
Dankbaar leven is één van de sleutels naar een gelukkig leven. Ervaringen zijn bij uitstek gelegenheden om je daadwerkelijk dankbaar te voelen voor dat moment. En, in navolging van de eerder genoemde punten, dit gevoel is blijvend.

6. Ervaringen zijn onvergetelijke herinneringen
Voor veel mensen is de reden dat ze investeren in ervaringen, dat de herinnering eraan vaak fijn en onvergetelijk zijn. Het zijn ook de elixers om op te teren wanneer er een zware periode aanbreekt. Het is het waard om te investeren in herinneringen die u een leven lang bij blijven.

Je kunt je geld maar één keer besteden. In het huidige economische klimaat denk je waarschijnlijk wel twee keer na voor je een uitgave doet. Ervaringen zijn geen gebruiksvoorwerpen die stuk gaan of uit de mode raken. Het zijn waardevolle investeringen die je leven blijvend verrijken!

http://www.paradijsvogelsmagazine.nl
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 24 okt 2017, 22:13

Leven op aarde verlangen naar de hemel

Er zijn maar weinigen die nog het verschil weten tussen hemel en hel. Temeer daar zij iedere dag en ieder moment in hun eigen leven, door het in hun onderbewuste geïmplanteerde satanisch geïnspireerde gedrag, hun eigen aardse hel scheppen. Onze tijd is door al haar misleidende invloeden zo ongelooflijk verwarrend. Al deze invloeden spelen op een georkestreerde manier in op onbewuste trauma’s, daaruit voortvloeiende angsten en behoeften om deze de baas te worden. Veiligheid en zekerheid zijn daarbij aansluitend de toverwoorden in een wereld en tijd waar beide steeds minder te ervaren zijn. De satanische krachten hebben in de afgelopen eeuwen op een werkelijk meesterlijke wijze onze hang naar veiligheid en zekerheid afgeleid.

Veiligheid, zekerheid, geborgenheid, vrede, vrijheid en liefde zijn menselijke behoeften, die door velen onbewust veelal als beleefbare aspecten van de hemel worden gezien. Het zijn echter ook aspecten die in onze driedimensionale vermaterialiseerde realiteit niet te ervaren zijn. De satanische tegenkrachten hebben met onze onbewuste samenwerking er wel voor gezorgd dat deze hier niet te ervaren zijn. Daarom worden al deze aspecten op een hemelse situatie geprojecteerd, die ver van de aardse realiteit afstaat. De (religieuze en politieke) heersers van deze planeet gebruiken deze menselijke behoeften binnen het kader van hun agenda, waarin zij zich presenteren als zijnde de enige echte ‘weldoeners’ die deze behoeften in de buitenwereld kunnen vervullen. De ultieme misleiding!

Zij hebben op vele subtiele en minder subtiele wijzen onze aandacht afgeleid van onze binnenwereld naar de overweldigende, door hen beheerste materialistisch en satanisch geïnspireerde buitenwereld. Dit heeft een enorme verwarring en chaos geschapen. Maar vergeet niet dat het hun intentie is om vanuit de door hen geschapen chaos een ook door hen geschapen orde te scheppen. Ordo ab Chao!
Een orde waarin ieder het oorspronkelijk leven dienende impuls wordt buitengesloten. Deze krachten kunnen en willen alleen maar chaos scheppen, die er op ingesteld is om nog meer chaos te scheppen. Kijk om je heen in de wereld waarin je leeft en zie hoe hun werkzaamheid succes heeft gehad.

Invloed op je eigen omgeving
Wij kunnen daar iets anders tegenover, naast of voor in de plaats stellen. We hebben door hoe wij met ons innerlijk leven en alles wat daarin aanwezig is omgaan, de mogelijkheid om iets werkelijk totaal anders te scheppen dan chaos. Wij hebben allen, afhankelijk van hoe wij met dat innerlijk leven omgaan, een vaak veel grotere ongeziene invloed op onze omgeving dan wij ons bewust van zijn. Dit alles is gebaseerd op het gegeven dat je de wereld ziet, zoals jij jezelf ziet. En ook dat je met de wereld omgaat, zoals je met jezelf omgaat. Mij is dit meerdere malen op een alledaags niveau duidelijk geworden. In negatieve zin heb ik gemerkt hoe mijn eigen gedachten en gevoelens op een subtiele manier mijn omgang met anderen en de reacties van anderen hebben beïnvloed.

Daarnaast heb ik gemerkt hoe een open, vriendelijke en vaak humoristische houding in mijn dagelijks leven een heel mooie uitwerking heeft. In positieve zin heb ik ook gemerkt dat mijn schrijfwerk en werken voor Argusoog veel meer mensen heeft beïnvloed, dan ik me ooit heb kunnen voorstellen. Regelmatig krijg ik daar nog de nodige positieve feedback op terug. Maar ik weet ook dat ik in mijn dagelijkse ontmoetingen met mensen zaadjes kan planten, die de ontvangers daarvan de vrijheid en ruimte geven om ze zelf water te geven, te laten groeien en bloeien.

In die zin doen we vaak meer dan we beseffen met betrekking tot het een bijdrage leveren aan een mooiere en betere wereld. Onze invloed op onze omgeving is zoveel groter dan we beseffen. Het gaat er om hoe bewust je bent van je sfeer van invloed. Je kunt je hier bewust van worden door het geschenk te ontvangen van iemand dat iemand je geeft, dat je in zijn/haar leven een belangrijke rol hebt gespeeld. Het komt in feite neer op een voortdurend meditatieve houding van waaruit je zowel kijkt naar wat er buiten je gebeurt, als naar de invloed die dat heeft op je eigen binnenwereld. Naarmate jij jezelf steeds meer weet te waarderen, zul je dat vanuit de buitenwereld ook steeds meer terug gespiegeld krijgen. Zo binnen, zo buiten!

Wanneer je in de interactie met de buitenwereld, de eerste onbewust primair instinctieve reactie op het buitengebeuren alleen weet waar te nemen, zonder je daarmee te identificeren en van daaruit te reageren ben je op weg om je ware Zelf te omarmen. Je leert daarmee je eigen innerlijk van de verleidende buitenwereld te onderscheiden. Tevens kun je door het waarnemen van die primaire reacties een inzicht krijgen in je eigen vormende verleden. Door in te zien dat die primaire reacties uit het verleden voortkomen. Daardoor kun je leren inzien dat die reacties uit het verleden alles over jou en niets over de actuele situaties zeggen. Je kunt jezelf dan leren vrij te maken van dat verleden.

In plaats van te reageren, handel je dan vanuit een eigen doorleefd bewust gekozen perspectief. Dit is wat ik in vorige artikelen steeds als een moreel/ethisch onderscheidingsvermogen heb benoemd. Daarbij is niet de buitenwereld de drijfveer tot het eigen handelen, maar het innerlijk gefundeerde geweten. Het is de weg van een volgzaam slaaf naar een dienend meester zijn! Het maakt deel uit van het vrijmakingproces van je ziel. Je doorbreekt de ketenen van een aan materialisme verslaafde wereld.

Arend Zeevat

* * *

Wanneer iemand pijnlijke dingen,
gemene dingen, domme dingen,
ondoordachte dingen, vervelende dingen,
tegen je zegt of doet, reageer dan niet meteen.

Pauzeer een moment en vraag jezelf af:
Ben ik in staat om in mezelf voor gevoelens te kiezen?
En buiten mezelf voor een reactie te kiezen ?
Wanneer je daarop ja kan zeggen,
dan zit je op je pad.

Vrijheid ligt in het weten dat,
hoe pijnlijk anderen zich ook gedragen,
je gevoelens en acties jouw keuze zijn.
Daarom reageer je niet meteen.

Je kiest je reactie.
Je kiest je gevoelens
Je kiest je acties
Je kiest je bestemming

Je bent geen slachtoffer
Je bent de co-creator van je bestemming
en van al je levenservaringen.

Onbekende auteur

Hier is het hele stuk te lezen:
https://www.wanttoknow.nl/inspiratie/ar ... -de-hemel/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 01 nov 2017, 10:55

In ieder mens zouden er acht delen moeten zijn:

Het eerste deel van de aarde
Het tweede deel van zee
Het derde deel van de zon
Het vierde van de wind
Het vijfde van de wolken
Het zesde van steen
Het zevende van de Heilige Geest
Het achtste van het Licht van de Wereld
Liefde zelf

Het vlees van de mens is van aarde
Het bloed van de zee
De ogen van de zon
De adem van de wind
Zijn geest en zijn wispelturigheid van de wolken
Zijn beenderen van de stenen
Zijn ziel van de Heilige Geest
Zijn begrip van het Licht van de Wereld
Liefde genoemd

Als het grootste deel van hem aarde is
Dan zal hij loom en zwaar zijn
Indien van de zee, hij zal wijs zijn
Indien van de zon, hij zal wild en oorlogszuchtig zijn
Indien van de wind, hij zal gewelddadig en vals zijn
Indien van de wolken, hij zal gewelddadig en vol haat zijn
Indien van steen, hij zal hard en krenterig als een dief zijn
Indien van de Heilige Geest, hij zal vriendelijk en perfect zijn en als god in zijn daden

Druïdische wijsheid; vrij naar een oude medische tekst uit Wales
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 05 nov 2017, 12:05

Afbeelding

Het hart en de horloge
Een horloge moet perfect zijn
Mag geen seconde verliezen
Moet uitkijken stipt te blijven
Blijven in de maat
Die het slaat
Immer rechtlijnig de toekomst tegemoet
Het verleden telt niet meer mee
't Weet wanneer je ergens zijn moet


Mensen hoeven niet perfect te zijn
Ze hebben ook een soort horloge, een hart
De wegen van het hart echter
Worden niet door mechanische wieltjes bepaald
Mogen bochten maken
Mogen even blijven haperen
Leren uit het verleden

Seconden van het hart komen niet digitaal tot stand
Moment na moment aan individueel ritme afgemeten
Niet om te weten zozeer wanneer
Maar met wie vooral en waarom en waarvoor
Immer op weg naar meer wijsheid
Geen wijzer-heid

Octaaf Coeckelberghs
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 07 nov 2017, 14:32

Susan schreef: Seconden van het hart komen niet digitaal tot stand
Moment na moment aan individueel ritme afgemeten
Niet om te weten zozeer wanneer
Maar met wie vooral en waarom en waarvoor
Immer op weg naar meer wijsheid
Geen wijzer-heid

Octaaf Coeckelberghs
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 13 nov 2017, 11:24

Van oudsher is er een scheiding tussen hen die weten en hen die niet weten. De Hermetici, de oude Gnostici, hadden dat al heel lang door. En zij zwegen, zoals ook vaak ouders doen als hun kleine kinderen zo kwetteren. Dit ‘van oudsher’ gaat terug tot aan het begin van de Val van de mens, dat wil zeggen tot aan het begin van het ontstaan van de mensheid in verdichte vorm. Vanaf dat moment bestaat het gesproken of geschreven woord van de Gnosis, dat het Griekse Woord is voor Kennen, Weten, van dat wat Goddelijk is.

Gnosis is Weten, dat wat is geboren in het hart. Een Kennis, een Wijsheid die geen begin noch een eind kent. Het is eeuwig, onvergankelijk en altijd Waar omdat het niet is geboren in het hoofd van de mens.
Het heeft een totaal andere Oorsprong.
Het is dát wat de mens geopenbaard wordt in zijn hart doordat hij het Goddelijke is genaderd.
Het is dát wat bij hem binnenvloeit omdat hij verbonden raakt met de eeuwige Fontein van Wijsheid die tevens de Bron van Waarheid is. De Universele Waarheid is daarom niet afkomstig van deze wereld.
Het getuigt van de Oorsprong van Alles, van deze schepping en van de essentie dat het Al omvat en dat tevens een aspect heeft in ons hart. Deze Waarheid is niet van deze wereld, maar kan zich uitdrukken via de woorden van diegenen die deze Waarheid geopenbaard hebben gekregen.

Sommigen zeggen dat de Waarheid een consensus is tussen mensen, ofwel een compromis. Maar als we goed begrijpen wat eerder is gezegd, dan zal het duidelijk zijn dat deze Waarheid helemaal niets van doen heeft met een consensus tussen personen. Dit is dualistisch geredeneer omdat de mensheid het zo gewoon was. Mensen komen tot meningen, geboren in hun hoofd, en proberen met elkaar overeenstemming te bereiken. Maar omdat men het zo gewoon was in dualistische termen, wil dit niet zeggen dat het ook anders kan.

De Waarheid zal zich altijd op een andere wijze presenteren. Om de geopenbaarde Waarheid te kunnen vinden zal de mens allereerst moeten leren buiten zijn gewone hokjes te durven kijken; het deurtje moeten openen van die gewone dualistische box, eruit durven stappen, te kijken en te redeneren. Maar het brein, het verstand, de ratio kan dit nooit vatten. Het kan niet iets begrijpen dat buiten deze wereld valt of dat buiten de vectoren van zijn werking en geheugen vallen.
Om de Goddelijke Waarheid te kunnen vatten zal men een geheel andere faculteit moeten aanboren. En dat is het hart. Niemand weet wat het hart kan. Niemand weet hoe intelligent het hart is totdat het eens een keer wordt uitgeprobeerd.
Deze Universele Waarheid is door de eeuwen heen gepresenteerd als woorden en tekst omdat dit de enige uitdrukkingsvormen zijn die de mens kent en beheerst.
De Universele Waarheid is veel meer dan een handvol woorden. Het is van oorsprong een stralingskracht van een Wereld niet van deze wereld. Het is een stralingsveld. Net als de Zon zijn straling van licht uitzendt, is de Gnosis een stralingsveld van Licht, maar dan onzichtbaar, hoewel het wel gevoeld wordt diep van binnen.

Bron: Rudolph.
http://www.goddelijkplan.nl
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 18 nov 2017, 11:13

Het woord ‘ont-moet’ betekent voor ons niet alleen ontmoeten, elkaar zien en spreken, maar vooral ook even niets moeten. Ónt-moeten dus. Dit klinkt zo simpel als speels werkwoord, maar het is best moeilijk om het in praktijk te brengen. Allereerst, zijn we ons wel bewust van alles wat we moeten? En van wie moet het dan. Komt dit van die innerlijke toeteraar die zich altijd maar in je denken bemoeit met wat je wel of niet moet doen. Want wat zouden anders die en die er wel niet van denken. Of dat je anders niet deugt, het niet goed doet of, erger nog, niet goed genoeg bent. Herken je dit?

Je zou gewoon eens even kunnen gaan zitten op een rustig moment met een blocnote en een pen. En gewoon op gaan schrijven wat je te binnen schiet wat je allemaal wel moet doen van jezelf. Als je dat goed doet, kon je wel eens schrikken. En dan het volgende. Zet eens achter de ‘moetjes’ die je hebt opgeschreven van wie dit eigenlijk moet. Nu denk je natuurlijk dat dit van jezelf komt. Dat is misschien wel zo, want het is tot nu toe je eigen (on)bewuste keuze. Maar wie heeft ons ingefluisterd dat dit allemaal zo moet. Wie heeft die innerlijke toeteraar gedrild om dit jou steeds weer voor te houden. En als je dit allemaal op je in laat werken, voel dan eens of je dit allemaal wel wilt. Of er geen verzet omhoog komt bij bepaalde dingen. Wat past wel of niet meer bij je?

En wat zou er gebeuren als je bepaalde dingen niet meer zou doen. Stort dan je wereld in elkaar? Of de economie, je sociaal netwerk misschien? Of laten je Facebook vrienden je ineens vallen als je niet meer vlot reageert.

We willen graag voldoen, erbij horen, andere mensen tevreden stellen. Maar als je anderen steeds tevreden stelt, wat is dan wel echt van jou. Moet je je steeds aanpassen, meebuigen, je inhouden of juist steeds op je tenen lopen? De kunst is om te leren het onderscheid te zien van wat wel echt moet en wat je niet meer dient. En ga het dan bewust anders doen. Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

http://www.in-zicht.nl
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 20 nov 2017, 17:18

voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 26 nov 2017, 10:39

Gevangen in je verstand

Wat laten mensen zich makkelijk verstrikken in hun conceptuele gevangenissen.
Het verstand verwart in zijn verlangen te weten, te begrijpen en te beheersen,
zijn meningen en standpunten met de waarheid.

Het zegt: ‘Zo zit het’.

Je moet groter zijn dan je gedachten om in te kunnen zien dat hoe je ‘je leven’
of het leven of het gedrag van iemand anders interpreteert, hoe je een situatie
beoordeelt, niet meer is dan een standpunt. Een van de vele mogelijke zienswijzen.
Het is niet meer dan een verzameling gedachten.

Maar de werkelijkheid is een samenhangend geheel,waarin alle dingen onderling met
elkaar zijn verweven, waarin niets uit en op zichzelf bestaat.
Het denken versplintert de werkelijkheid het verdeelt haar in conceptuele stukjes en beetjes.
Het verstand is een nuttig en krachtig instrument, maar is ook heel beperkend wanneer het je
leven helemaal gaat beheersen, wanneer je niet beseft dat het maar een klein aspect is
van het bewustzijn dat je bent.

Eckhart Tolle
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 04 dec 2017, 17:21

In dit huis maken we herrie, zeggen we ‘sorry’, en omhelzen we elkaar

Een emotioneel wijs (t)huis

Volgens een interessante studie die Elaine Hatfield in haar boek ”Emotionele Besmetting” citeert, is een huis niet alleen de plek waar emoties het meest besmettelijk zijn. Dit emotionele geweten fungeert namelijk óók als innerlijk kompas, waardoor jullie als familie kunnen groeien, in staat zijn om elkaars behoeften te vervullen, angsten te sussen, en een eensgezindheid te creëren waarbij niemand buiten de boot valt.

We beseffen heel goed dat een (t)huis bouwen geen eenvoudige opgave is. Het is immers niet louter een technische kwestie van vier muren metselen, en een dak installeren. Nee, het lijkt eerder op een delicate, handgemaakte, magisch gekleurde quilt-collage. Ieder stukje stof is uniek, en tezamen vormen zij een prachtige lappencollectie, een beeldschone deken.

Laten we nu inzoomen op de ambachtelijke attributen van emotioneel wijze huizen.

De kwaliteiten van een verrijkende familie

Een emotioneel wijze en verrijkende familie weet, ten eerste, dat het er niet om gaat om per se zo veel en zo vaak mogelijk samen te zijn, in dezelfde ruimte. Er wordt – bewust noch onbewust – geen controle uitgeoefend op de gezinsleden om hun plek in de pikorde, hun hoekje van het nest, in te nemen. In die verstikkende bubbel waar groei en vrijheid verboden, en in de ban gedaan worden.

In een wijs (t)huis is het niet het belangrijkste om samen (in dezelfde ruimte) te zijn, zolang er maar authentieke intimiteit bestaat, tussen de gezinsleden. Dát is essentieel.
Een verrijkende familie ‘infecteert’ elkaar met positieve emoties, via blikken en gezichtsuitdrukkingen die woordeloos gezien, begrepen, en gewaardeerd worden.

Vergiftiging, chantage en destructieve ”alles-of-niets” attitudes, besparen ze elkaar. Net als gekibbel: ”Gewoon, omdat ik het zei…”, ”Als je dat doet, dan houd je niet van me…” enzovoorts, hoor je daar niet tot nauwelijks.
Een gelukkig en intelligent huis straalt in het licht van open ramen, en empathische harten. Stemmen die zichzelf vrijuit mogen uiten, zonder angst of onderdrukking, zo zacht of luid als nodig, echoën in hun sas door de hal, en bereiken ieders oor.

Onderlinge verschillen worden – in gezonde huizen – geaccepteerd. Er zijn geen sancties voor afwijkende meningen of inzichten. Alle gezinsleden krijgen persoonlijk de ruimte en het respect om zich te ontwikkelen. Daarnaast reserveren ze unaniem een aantal vertrekken voor gemeenschappelijke interactie, waar ze hun waardevolle, onderlinge band vieren, en graag samen tijd doorbrengen.

Ons huis en thuis is, in het perfecte plaatje, de plek waar we met onze favoriete medemensen samenwonen. De mensen die we familie noemen, of als zodanig beschouwen, omdat zij, samen met ons, vanuit het hart, een aangename huiselijke atmosfeer hebben weten te creëren, op basis van zuivere wederzijdse affectie. Aan het eind van de dag, zijn het deze speciale mensen met wie je een lach en een traan deelt, bij wie je je hart lucht, een luisterend oor treft, een schouderklopje ontvangt, en steun in de rug. Zíj maken het leven de moeite waard.

https://verkenjegeest.com/huis-maken-we ... we-elkaar/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie