Grenzeloos inzicht

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 16 feb 2018, 13:39

Ik weet dat ik in mijn dagelijkse ontmoetingen met mensen zaadjes kan planten, die de ontvangers daarvan de vrijheid en ruimte geven om ze zelf water te geven, te laten groeien en bloeien.

In die zin doen we vaak meer dan we beseffen met betrekking tot het een bijdrage leveren aan een mooiere en betere wereld. Onze invloed op onze omgeving is zoveel groter dan we beseffen. Het gaat er om hoe bewust je bent van je sfeer van invloed. Je kunt je hier bewust van worden door het geschenk te ontvangen van iemand dat iemand je geeft, dat je in zijn/haar leven een belangrijke rol hebt gespeeld. Het komt in feite neer op een voortdurend meditatieve houding van waaruit je zowel kijkt naar wat er buiten je gebeurt, als naar de invloed die dat heeft op je eigen binnenwereld. Naarmate jij jezelf steeds meer weet te waarderen, zul je dat vanuit de buitenwereld ook steeds meer terug gespiegeld krijgen. Zo binnen, zo buiten!

Wanneer je in de interactie met de buitenwereld, de eerste onbewust primair instinctieve reactie op het buitengebeuren alleen weet waar te nemen, zonder je daarmee te identificeren en van daaruit te reageren ben je op weg om je ware Zelf te omarmen. Je leert daarmee je eigen innerlijk van de verleidende buitenwereld te onderscheiden. Tevens kun je door het waarnemen van die primaire reacties een inzicht krijgen in je eigen vormende verleden. Door in te zien dat die primaire reacties uit het verleden voortkomen. Daardoor kun je leren inzien dat die reacties uit het verleden alles over jou en niets over de actuele situaties zeggen. Je kunt jezelf dan leren vrij te maken van dat verleden.

In plaats van te reageren, handel je dan vanuit een eigen doorleefd bewust gekozen perspectief. Dit is wat ik steeds als een moreel/ethisch onderscheidingsvermogen heb benoemd. Daarbij is niet de buitenwereld de drijfveer tot het eigen handelen, maar het innerlijk gefundeerde geweten. Het is de weg van een volgzaam slaaf naar een dienend meester zijn! Het maakt deel uit van het vrijmakingproces van je ziel. Je doorbreekt de ketenen van een aan materialisme verslaafde wereld.

Arend Zeevat
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 22 feb 2018, 13:02

De tekst staat deze keer op de clip,
wat bomen ons kunnen zeggen en/of laten voelen:


https://www.youtube.com/watch?v=ji8iYgLx8G0
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 02 mar 2018, 16:46

Waarom veel hooggevoelige mensen oogcontact vermijden

Mensen die heel gevoelig zijn, doen veel met hun onderbewuste en hun intuïtie. Zij werken vanuit hun onderbewuste of hun kern. Deze hooggevoelige mensen werken wat meer met hun onderbewuste dan een wat minder gevoelig persoon. Dit zijn ze simpelweg gewend en het werkt voor hun fijner, omdat dit het samenwerken met de intuïtie vaak bevordert. En om dit te bewerkstelligen gedragen ze zich soms anders dan de meesten.

Oogcontact vermijden om beter samen te werken met het ondebewuste

Om dit te bewerkstelligen, om beter contact te krijgen met je onderbewuste en je beter te concentreren, is het handig als je bewuste hier niet tussenkomt. Daarom leiden veel mensen hun bewuste af. Dit gebeurt soms geheel per ongeluk. Ze gaan tijdens een gesprek tv kijken, kleuren, schrijven, alles om maar niet iemand aan te hoeven kijken. Iemand aankijken zorgt er namelijk voor dat je bewust bij een gesprek bent en dit is voor veel (gevoelige) mensen eng. Bovendien zorgt het ervoor dat de nadruk zó op het iemand aankijken ligt dat het alle concentratie weghaalt. Dit is concentratie die zij wél hebben als ze zichzelf gewoon afleiden met bovenstaande voorbeelden. Het sociaal wenselijke (oogcontact) speelt dan even geen rol, waardoor zij het gesprek kunnen voeren op een manier dat het beste bij ze past. Dat kan dus variëren in tijdens het gesprek kleuren of tijdens het gesprek gaan opruimen of koken. Hoe meer het bewuste afgeleid is, hoe beter er via het onderbewuste gecommuniceerd kan worden. Deze mensen ervaren betere concentratie en onthouden wat gezegd wordt beter.

Geen oogcontact willen maken omdat je teveel informatie binnenkrijgt.

Veel mensen die hooggevoelig zijn, zijn erg goed in mensen lezen. Sommigen noemen dat ook wel readen. Ogen zijn de doorgeefluik van de ziel. Oogcontact maken betekent dan vaak dat je teveel persoonlijke informatie doorkrijgt van de persoon met wie je spreekt. Dit kan leiden tot je ongemakkelijk voelen of afgeleid worden. Om actief bij het gesprek te blijven, vermijdt men dus automatisch oogcontact.

Wat kun je doen als het vermijden van oogcontact niet begrepen wordt door de omgeving?

Ik zal nooit de ene groep boven de andere groep stellen. Dus de hooggevoelige groep mensen boven de minder gevoelige groep mensen of andersom. De enige reden dat ik ze onderverdeel in groepen is om de invloed van oogcontact uit te leggen.

De groep mensen die wat minder met hun gevoel werken, werken vaak vanuit wat zij kennen. Zij werken op hun werk bijvoorbeeld methodisch. De gevoeligere groep werkt meer op intuïtie, deze mensen passen op gevoel de werkwijze en plan van aanpak aan. Natuurlijk werkt de eerste groep ook met hun gevoel, maar minder. Net zoals de tweede groep ook vanuit methodes werkt, maar ook ‘minder’.

Om het best bij je intuïtie te kunnen, leiden de meeste gevoelige mensen zichzelf af om zo min mogelijk bewust met het gesprek bezig te zijn. Maar zij kunnen wel vaak vaak de koppeling tussen oogcontact en onzekerheid krijgen. Probeer daarom altijd een manier te vinden waarvan je beter wordt. Ga geen dingen forceren die niet hoeven! Oogcontact maken wordt wel als beleefd beschouwd in de westerse wereld. Dat is iets dat ‘moet’. Probeer dan bijvoorbeeld een punt te zoeken waarin je iemand net niet recht in ogen hoeft aan te kijken. Probeer, als je een persoon bent die zich het best concentreert door zichzelf af te leiden, iets te vinden zoals schrijven. Bereid je dan voor op gesprekken door te schrijven en maak het je voordeel. Maak er bijvoorbeeld van dat je je goed hebt voorbereid of dat je aantekeningen wilt maken van het gesprek.

Kijk iemand juist wel even aan tijdens het gesprek, zodat je diegene kan lezen en weet hoe je bij bijvoorbeeld een belangrijk gesprek moet reageren!

https://www.nieuwetijdskind.com/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 01 apr 2018, 16:56

Het ego...ben je dat?

Het ego gelooft heilig dat je alles met emoties kunt manipuleren
Dat je vanuit de persoonlijkheid en met wilskracht alles kunt keren
Het ego denkt dat je met boosheid of ongeduld alle negativiteit kunt verdrijven
En dat wat jouw ego als prettig ervaart, als vanzelf wel een deel van je zal blijven

Maar lieve mensen veranderingen vanuit het denken zullen niet langer meer werken
En het zal juist alles wat je van jezelf liever niet wilt zien, gaan versterken
Soms zijn emoties al eeuwenlang met onze persoonlijkheid verweven
Het vraagt om moed en vertrouwen, om al deze illusies op te geven

Het gaf je misschien status, een gevoel van zekerheid, of het gaf je macht,
Maar het werd niet gedragen door de ware liefde en jouw innerlijke kracht
Kracht en liefde zijn er alleen wanneer je bent verbonden met het nu moment
En de werkelijke gevoelens en emoties in jezelf erkent

Leer de stem van de stilte te verstaan
Bied geen verzet meer, maar sta dat wat is in je leven toe, dan kun je alles aan
Zie jouw leven als de oppervlakte van een heel groot meer
Soms is het water rustig en soms gaat het wild tekeer

Het kleinste zuchtje wind kan de stilte van het wateroppervlak verdrijven
Maar hoe dieper je afdaalt in het water hoe stiller het daar zal blijven
Zo is het ook met alles wat er gebeurt in jouw eigen leven
Alleen de buitenkant kan golven en rimpelingen geven

Innerlijk zul je onbewogen kunnen blijven wat er ook buiten je zal zijn
Dan zul je jezelf losmaken van eeuwenoude angsten en van pijn
Adem in en uit, zodat er niets meer aan jou vast kan hechten
Stop met de behoefte om voor jouw waarheid te strijden en te vechten

Ga genieten, voel de vreugde en ga met het leven spelen
Dan ervaar je dat je in vrede mag groeien en mag helen
Voel wat het leven van je vraagt en verbind je, ieder moment
Dan zul je zijn wie je werkelijk bent

veel meer dan de persoonlijkheid…..

Ellen Sombroek
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 05 apr 2018, 16:33

Wát een mensen..hier wordt je toch stil van..!





voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 11 apr 2018, 11:21

Wijsheid komt met de jaren en ouderdom met gebreken, maar het is de kunst om elke dag te voorzien van een positieve noot. Annie M.G. Schmidt had de gave om een dergelijke levensvisie te combineren met prettige nuchterheid. In dit gedicht zijn de kleine dingen die het leven mooi maken en zaken waar we dankbaar voor zijn als we ouder worden in dialoog met lijf en leden.

Ach ja, we worden er nu eenmaal niet jonger op, maar weet: we zijn nog heel erg goed, zo op het oog!

Met mij is er totaal niets aan de hand.
Ik ben nog fit van lijf en van verstand.
Wel wat artrose in mijn heup en in mijn knie.
Als ik me buk, is het net of ik sterretjes zie.
Mijn pols is iets te snel, mijn bloeddruk wat te hoog,
maar ik ben nog fantastisch goed… zo op het oog.

Met de steunzolen die ik heb gekregen,
loop ik weer langs ’s Heerens wegen,
kom ik weer in winkels en ook op het plein.
Wat heerlijk zo gezond te mogen zijn.
Wel gebruik ik een tabletje om in slaap te komen
en over vroeger wat te kunnen dromen.
Mijn geheugen is ook niet meer wat het was
en ben ik weer vergeten wat ik gisteren nog las.
Ook heb ik steeds meer last van mijn ogen
en mijn rug raakt langzamerhand wat meer gebogen.
Mijn adem is wat korter, mijn keel is vaak erg droog,
maar ik ben nog fantastisch goed… zo op het oog.

Het leven is zo mooi, het gaat zo snel voorbij.
Als ik kijk naar foto’s, over vroeger van mij,
dan denk ik terug aan mijn jeugdige jaren.
Wilde ik mooie schoentjes, moest ik daar heel lang voor sparen.
Ik ging fietsen en wandelen, overal heen.
Ik kende geen moeheid, zo ’t scheen.
Nu ik ouder word, draag ik vaak blauw, grijs en zwart
en loop ik heel langzaam, vanwege het hart.
Doe het maar op uw gemak, zei de cardioloog,
u bent nog fantastisch goed… zo op het oog.

De ouderdom is goed, ja begrijp me wel,
maar als ik niet slapen kan en ik schaapjes tel,
dan twijfel ik of het wel waar is
en of schaapjes tellen niet wat raar is.
Mijn tanden liggen in een glas met water,
mijn bril ligt op de tafel even later.
Mijn steunkousen naast het bed op de stoel.
U weet dus wat ik met die twijfel bedoel.
Trek niets in twijfel, zei mijn pedagoog.
U bent nog fantastisch goed… zo op het oog.

’s Morgens, als ik ben opgestaan
en eerst de afwas heb gedaan,
lees ik het nieuws in de krant.
Het werk in huis doe ik naderhand.
Ik doe de ramen, ik stof wat af,
ik kom tijd te kort, staat u niet paf?

Wel gaat alles wat traag,
heb na het eten wat last van de maag.
Maar ik wil niet zeuren, want het mag,
het is heel normaal bij de oude dag.
Aanvaard het rustig, zei de psycholoog.
U bent nog fantastisch goed… zo op het oog!

Annie M.G. Schmidt

www.paradijsvogelsmagazine.nl
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 24 apr 2018, 12:00

Voor Mensen die in de zorg werken

Voel jij je ook wel eens machteloos als een bewoner verdrietig is of boos en je komt er maar niet achter waarom?
Begrijp ik het niet? of ben ik nu zo dom.

Voel jij je ook wel eens verdrietig,
als een bewoner waaraan je bent gehecht steeds verder achteruit gaat en tenslotte niets meer zegt.

Voel jij je ook wel eens opstandig,
als het met steeds minder moet, en er steeds meer blijft liggen hoe goed je je best ook doet.

Voel jij je ook wel eens boos,
als er weer iemand komt klagen over iets wat voor je gevoel zo belangrijk is dat het bij al het andere in het niets valt .

Voel jij je ook wel eens belazerd,
als je weer die dienst niet krijgt waar je om hebt gevraagd en je toch maar weer "JA" hebt gezegd omdat het anders ten
koste van de bewoners gaat.

Voel jij je ook wel eens optimistisch,
als het een dag heel lekker gaat en je alle aandacht kunt geven waar de bewoner steeds om vraagt.

Voel jij je ook wel eens pessimistisch,
als je in de kranten leest dat de politiek wel alle problemen begrijpt maar een verhoging van de ziekenfonds premie vreest.

Voel jij je achteraf wel eens gebruikt.
als je iets moet doen wat je niet mag of wil maar omdat er niemand anders is sta je er even niet bij stil.

Voel jij je ook wel eens warm.
als een bewoner geniet van jouw arm, die je om haar heengeslagen hebt, bedoeld om haar te troosten zodat ze zich veilig voelt.

Voel jij je ook wel eens koud,
als iedereen tegen je snauwt, de bewoners, collega's, terwijl niemand merkt dat je al zeven dagen hebt gewerkt.

Voel jij je ook wel eens miskend.
als je je benen uit je lijf hebt gerend als mede door jou inzet, je kunt zeggen: we hebben het weer gered!
Maar er is niemand die dank je wel tegen je zegt.

Voel jij je ook wel eens een tevreden mens,
als je na je dienst naar buiten gaat dat lijkt me een fijn gevoel, een wens.
Zodat je de volgende dag weer naast de bewoner staat..................

Bron onbekend.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 30 apr 2018, 10:05

De Griekse filosoof Socrates:


- De enige echte wijsheid is te weten dat je niets weet.

- Het ononderzochte leven is het niet waard om te leven.

- Ik kan iemand niets leren, ik kan hen enkel leren denken.

- Wees lief, want voor iedereen die je ontmoet is vechten een hard gevecht.

- Sterke geesten bediscussiëren ideeën, gemiddelde geesten bediscussiëren gebeurtenissen, zwakke geesten bediscussiëren mensen.

- In alle opzichten, trouw : als je een goede vrouw hebt, zal je gelukkig worden, als je een slechte vrouw hebt, zal je een filosoof worden.

- Hij die niet tevreden is met wat hij heeft, zal nooit tevreden zijn met wat hij graag zou hebben.

- Als je niet krijgt wat je wil, zal je lijden. Als je krijgt wat je wilt, zal je lijden, zelfs als je exact krijgt wat je wilt, zal je nog steeds lijden want je kan het niet voor eeuwig vasthouden.

- Jouw geest is je zwak punt. Het wil vrij zijn van verandering. Vrij van pijn, vrij van de verplichtingen van leven en dood. Maar verandering is wet en hoeveel je ook doet, niets zal die realiteit veranderen.


- Verwondering is het begin van alle wijsheid.

- Ken jezelf.

- Om jezelf te vinden, denk voor jezelf.

- Opvoeding is de ontsteking van een vlam, niet het vullen van een schip.

- Laat hem die de wereld wil veranderen, eerst zichzelf veranderen.

- Het geheim van geluk, is niet meer zoeken, maar het ontwikkelen van de gave om van minder te genieten.

- Het geheim van verandering is om al je energie te focussen, niet op het bevechten van het oude, maar op het bouwen van het nieuwe.

- Ik ben geen Athener of geen Griek, ik ben een burger van de wereld.

- Heb een voorkeur voor kennis boven rijkdom, want het ene is vergankelijk, het andere voortdurend.

- Het verstaan van een vraag is al een half antwoord.

- Echte wijsheid komt bij elk van ons als we ons realiseren hoe weinig we verstaan van het leven, onszelf en de wereld rondom ons.

- Hij die tevreden is met het minste is het rijkst, want tevredenheid is de rijkdom van de natuur.

- Zijn is doen.

- De geest is alles, wat je denkt, dat zal je worden.


* * *

Deze stond er ook bij, maar daar ben ik het niet mee eens...

- Soms zal je muren bouwen niet om mensen buiten te houden, maar om te zien wie er genoeg van je houdt om ze af te breken....

Vind ik niet juist, als je dit zo doelbewust doet, dan ben je voor mijn gevoel bezig om een ander/anderen te manipuleren..
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 30 apr 2018, 11:31

Susan schreef:
30 apr 2018, 10:05
Deze stond er ook bij, maar daar ben ik het niet mee eens...

- Soms zal je muren bouwen niet om mensen buiten te houden, maar om te zien wie er genoeg van je houdt om ze af te breken....

Vind ik niet juist, als je dit zo doelbewust doet, dan ben je voor mijn gevoel bezig om een ander/anderen te manipuleren..
Ahum ... ben je het hier dan wel mee eens Susan:
- In alle opzichten, trouw : als je een goede vrouw hebt, zal je gelukkig worden, als je een slechte vrouw hebt, zal je een filosoof worden.
En waarom wordt dit alhier inzake 'de vrouw' geschreven?

Waarschijnlijk vanuit het patriarchaat destijds? [think]

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 01 mei 2018, 11:51

Gast1 schreef:
30 apr 2018, 11:31
Ahum ... ben je het hier dan wel mee eens Susan:
- In alle opzichten, trouw : als je een goede vrouw hebt, zal je gelukkig worden, als je een slechte vrouw hebt, zal je een filosoof worden.
Nee hier ben ik niet mee eens, deze is er onbedoeld tussen blijven staan,
'k had nog wat uitspraken weggelaten waar deze dus ook bij hoorde.
En waarom wordt dit alhier inzake 'de vrouw' geschreven?

Waarschijnlijk vanuit het patriarchaat destijds? [think]
Het zal denk ik idd de tijdgeest geweest zijn die hem dit deed denken, ik vind
het ook geen wijze uitspraak van Socrates.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 01 mei 2018, 12:55

:hands:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 04 mei 2018, 11:09

Patronen
“de gedachte komt boven dat de mensheid zóveel eeuwen van unieke kennis heeft en dat de mensen toch niet veranderd zijn. Is het omdat we zekerheid zoeken in onze patronen, in hindu- of christelijke patronen? Het zijn alle patronen van onze manier van denken. Ze zijn misschien wel gevaarlijk omdat ze mensen verdelen. Religies hebben mensen uiteen gedreven. Om dit te beëindigen is intelligentie en zelfonderzoek nodig en wie wil dat doen?”

Je bent de mensheid
“als de mens een diepe verandering ondergaat, is het dan mogelijk om een fundamentele psychologische verandering, een revolutie, teweeg te brengen? Tot nu toe heeft ieder geleefd als een beperkt individu en het is zeer moeilijk om te zien dat je de héle mensheid bent. In jou is het hele vervolg van de mens, dat is, als een mens ben jij een deel van de wereld, jij bént de wereld. Als je lijdt, angstig bent of ongelukkig – en tenslotte maakt iedereen dat mee – bén je dus het bewustzijn van de mensheid. Van hier komt een nieuwe vraag op: is jouw gewaarzijn het gewaarzijn van de mensheid? Hier uit komt weer een nieuwe vraag: bevat gewaarzijn het verdriet van de mensheid, niet alleen je eigen verdriet maar het verdriet van de hele mensheid? Wat een grootse realisering zou het zijn om te zien dat jouw zorgen, de zorgen van de gehele mensheid zijn. Dan begin je niet te huilen over je kleine wondjes, je foutjes en opwindinkjes. Is het nu mogelijk dat als het verdriet van één mens ophoudt, het dan ook ophoudt voor de hele mensheid? Het eindigen van dit verdriet, verandert het gehele bewustzijn van de mensheid.

Neem alsjeblieft niet zomaar aan wat je hier leest, maar test het uit voor je zelf. Probeer er achter te komen of het voor jou waar is. Neem de tijd om dit waar te nemen. Waar te nemen zonder verlangen, zonder wens, waarnemen wat er waar te nemen is. Waarom kunnen mensen op deze wereld niet beseffen dat er geen vrede kan zijn, als je nationaal verdeeld bent. We willen orde om ons heen, economisch, politiek, sociaal, religieus en in relatie met elkaar. We willen orde, vrede én verstaan worden. Als je innerlijke staat, psychologisch gezien, rustig en helder is, pas dan kun je orde en vrede in de wereld brengen. Als we binnen in ons geen orde hebben maar tegenstrijdigheden voelen, kunnen we om ons heen onmogelijk orde scheppen en in vrede leven. De crisis om ons heen, is eigenlijk niet buiten ons maar binnen in ons en we zijn niet van plan dat in te zien.”

Jiddu Krishnamurti
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 08 mei 2018, 16:11

Het Pad van bevrijding zijn, ‘Wat moet ik doen?’

Ik zag in de diepte der aarde
en in de hoogte der lucht.
En het was vol beweging:
een geboorte van vuur,
een schittering van sterren,
een uitdoven van vulkanen.

Ik keek om mij heen,
en het was vol beweging.
Ik zag mensen bouwen,
toppen bestijgen
en in krijgsgeweld ten onder gaan.

Ik schouwde in mijzelf,
doorgrondde het rusteloze beweeg
in een geboorte van vurig verlangen,
het bouwen van luchtkastelen
en het wegspoelen met tranen.

En het lijden der mensen ziende,
vroeg ik: ‘Wat moet ik doen?’

Een fluistering bereikte mijn oor:
‘Wees een trap die reikt van de aarde tot de hemel,
waarop zij een trede tot het Licht kunnen gaan.’
Doch mijn hart was onrustig en ik vroeg opnieuw:
‘Wat moet ik doen?’

Een fluistering bereikte mijn andere oor:
‘Wees een brug, die de ene oever met de andere verbindt,
zodat zij over de wilde stroom worden gedragen’
Doch mijn hoofd was onrustig en ik vroeg opnieuw:
‘Wat moet ik doen?’

Er kwam geen antwoord.
Uit de hoogte, noch uit de diepte.
Van anderen, noch van mijzelf.
De ruimte was antwoordloos,
het moeten lost op in stil ont-moeten.

Ik kon niets doen
dan zelf-vergetend
mijzelf tot pad zijn.

spiritueleteksten.nl
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 25 mei 2018, 16:35

“Toen mijn broer Billy me, drie weken nadat hij gestorven was, wakker maakte met een beschrijving van wat er met hem gebeurde in het hiernamaals, dacht ik dat ik een beetje gek geworden was. Hoe kon mijn “bad-boy” broer, die een tragische dood stierf, die zijn hele leven lang problemen had met verslavingen, die niet het leven leidde wat de meeste mensen zouden omschrijven als ‘succesvol’, hoe kon hij de geheimen over het grootste mysterie in het leven onthullen vanuit een andere dimensie? Maar, naar mate de tijd verstreek, veranderde mijn scepticisme in verwondering, toen Billy mij alles leerde over de dood.”


8 dingen die mijn “bad-boy” broer mij geleerd heeft over de dood:

Het eerste wat gebeurt is gelukzaligheid. Zodra je sterft, word je uit je lichaam gezogen en kom je in een kamer van genezing. De lichten in deze kamer wissen alle leed die je tijdens je leven hebt ervaren, zowel fysiek, mentaal als emotioneel. Dat wil zeggen dat, in minder dan een nanoseconde, al je pijn weg is.

Je zult je nog steeds voelen als jezelf. Ook al heb je nu geen lichaam meer, je voelt je nog steeds een individu. Egenlijk voel je je nog meer jezelf dan toen je nog in leven was. Op aarde hebben anderen zo veel invloed op je, dat je op een bepaalde manier niet helemaal jezelf kunt zijn.

Licht heeft een persoonlijkheid. In het hiernamaals hebben lichtstralen kwaliteiten, als wijsheid, vriendelijkheid, compassie en intelligentie. Dit licht maakt zichtbaar wat op aarde niet zichtbaar is; de Goddelijke natuur van alles.

Zonde en straf is een menselijk concept. Er wordt een heleboel gespeculeerd op aarde over wat ons misschien te wachten staat na de dood. Het maken van fouten tijdens je leven hoort er nou eenmaal bij als mens op aarde. Als de voorwaarde voor een zogenaamde hemel perfectie zou zijn, zou niemand daar uiteindelijk komen.

Je leven op aarde is geen straf. Natuurlijk, er is pijn in het leven, maar niet omdat je dat verdiend zou hebben. Pijn is onderdeel van de menselijke ervaring, net zo natuurlijk als ademen, gezichtsvermogen of het bloed dat door je aderen stroomt.

Na je dood is er geen “dag des oordeels”. Wanneer je terug kijkt op je leven zie je paden die je genomen hebt en welke niet. Je ziet waar je goed in was en dingen die je beter had kunnen doen, maar je hebt hier geen oordeel over. En ook al lijkt het leven op dit moment niet altijd zinvol, na je dood zul je inzien dat je een geweldig leven had, inclusief de moeilijke momenten.

Je bent tevreden met de hoe je eruit ziet. Je bent niet ontevreden over je uiterlijk. Je bent pretentieloos en het maakt niet uit hoe je eruit ziet. Je straalt gewoon, dat gaat moeiteloos.

Echte liefde is niet hetzelfde als “aardse liefde”. Je bent niet geliefd om wat je doet, hoe je eruit ziet, hoe belangrijk je bent of hoeveel geld je verdiend. Het is niet van “gisteren hield ik van je, maar vandaag niet meer”. Liefde is echt onvoorwaardelijk. Het meest belangrijke van alles is dat, in het hiernamaals, perfecte compassie is. Hoe je ook geleefd hebt, je bent geliefd.


Dit is wat Billy kwijt wil over je levensdoel (ja, Billy is nog steeds in de buurt).

Het leven is je danspartner in de kosmische balzaal, die jou ronddraait, je wervelend omhelst en verlangens in je oproept die je nooit zelf had kunnen bedenken. Waarom zou je vasthouden aan een doel, of aan twee of drie? Dat ligt niet in je macht omdat je niet alleen danst. Je danst met de levende krachten van het Universum. Het leven is een continuüm, een goddelijke, inspirerende impuls, die gelijktijdig op een groot aantal niveaus plaatsvindt. Ja, een ​​doel stellen kan je leven richting geven en je helpen om je energie te bundelen. Soms is dat geweldig en wonderbaarlijk, maar veel doelen zijn gemaakt om te sneuvelen.

Annie Kagan

Boek: Berichten uit het hiernamaals van Billy
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 31 mei 2018, 17:09

Er zijn slechts twee dagen in het jaar dat er niets kan worden gedaan. De ene heet ‘gisteren’ en de andere ‘morgen’. Vandaag is het de juiste dag om te beminnen, te geloven, te doen en vooral om te Leven.

De mens gedraagt zich verrassend. Hij offert zijn gezondheid op om geld te verdienen. Vervolgens offert hij zijn geld om zijn gezondheid te herstellen. En dan is hij zo bezorgd over de toekomst dat hij niet van het heden geniet. Hij leeft alsof hij nooit zal sterven, en dan sterft hij zonder ooit echt geleefd te hebben.

Denk niet dat mijn stilte voortkomt uit onwetendheid, mijn kalmte uit acceptatie, of mijn vriendelijkheid uit zwakte. Het zijn tekenen van kracht.

Een hart vol liefde en mededogen is de belangrijkste bron van innerlijke kracht, wilskracht, geluk en mentale rust.

Als je denkt dat je te klein bent om een verschil te maken, probeer dan eens om met een muskiet te slapen.

Laat anderen niet je innerlijke vrede vernietigen.

De planeet heeft niet nòg meer succesvolle mensen nodig. De planeet heeft dringend behoefte aan vredestichters, genezers, restaurateurs, verhalenvertellers, en allerlei soorten mensen die liefhebben.

Slechts één positieve gedachte ’s morgens kan heel je dag veranderen.

Ik heb ondervonden dat de grootste mate van innerlijke rust het gevolg is van liefde en compassie. Hoe meer we om het geluk van anderen geven, hoe groter ons gevoel van welbevinden. Het cultiveren van hechte, warme gevoelens voor anderen stelt je geest automatisch op zijn gemak. Het is de ultieme bron van succes in het leven.

Denk er elke dag aan als je wakker wordt: ‘Vandaag heb ik het geluk om te leven, ik bezit een kostbaar menselijk leven, dat ga ik niet verspillen. Ik ga mijn energie gebruiken om me te ontwikkelen, om mijn hart verder open te stellen voor anderen, om verlichting te bereiken ten behoeve van alle wezens. Ik ga vriendelijke gedachten koesteren tegenover anderen. Ik zal niet boos worden, of slechte gedachten over anderen hebben. Ik ga het leven van anderen zoveel ik kan begunstigen’.

Dalai Lama
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 10 jun 2018, 11:00

Vrijheid is er mogen zijn zoals je bent ongeacht je sexuele geaardheid, ras of geloof. Vrijheid is dit niet hoeven verbergen omdat je anders wordt bedreigd, aangevallen en uitgescholden.

Even was er die tolerantie en veiligheid, we konden trots zijn op ons land. Maar al te vlug was het weer verdwenen. Met de kop in het zand en mooie woorden doen we alsof het niet gebeurt. We zijn bang.

Het is nog niet zo lang geleden. Al die kinderen die gescheiden werden van hun ouders, al die mensen die jaren in angst leefden, al die wreed afgebroken levens. Het leed hangt nog in alle straten.

‘Ik ben geen Hollander, ik ben een mens
en alle mensen zijn mijn landgenoten,
ik voel mij niet door band of boei omsloten
dan door de Liefde wijd-getrokken grens’,
schreef de dichter Francois Pauwels.

Laat de liefde onze ogen openen, laat de liefde ons kracht geven en onze democratische waarden beschermen, laat de liefde het winnen van de angst.

Carolina Bont
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 12 jun 2018, 15:23

Of ik even in tien tot twaalf seconden op video wilde zeggen waar ik gelukkig van word, voor de website van het tijdschrift waaraan ik net een interview had gegeven. De existentiële levensvraag (naast de ‘waarom, waartoe’-klassieker) in hapklare soundbites en snel een beetje. Ik haal adem en zeg dat ik gelukkig word van de gedachte dat ik niet per se gelukkig hoef te zijn de hele tijd.

Dodelijk vermoeiend
Als je de shitty momenten en pijnlijke emoties van het leven beschouwt als oponthoud van het geluk dat jou eigenlijk ten deel zou moeten vallen, dan gaat dat niet meevallen. Het minder leuke ontvluchten of wegpoetsen is een race die je niet gaat winnen. Het is dodelijk vermoeiend, bovendien. Een veel beter idee is het om gewoon alles erbij te nemen en niets buiten te sluiten in je definitie van wat een gelukkig bestaan is. Ik neem het bittere met het zoet, de verveling met de extase, de pijn met het genot. En dat probeer ik te doen zonder schaamte, zelfverwijt, slachtofferschap of haast.

De kunst is om alles te omarmen
Levenskunst is niet de omstandigheden optimaal maken voor geluk, maar het leven onder alle omstandigheden omarmen. Anders gezegd: soms is het even klote. En dat is helemaal oké. Je kunt jezelf nog steeds, dwars door alle toestanden heen, gezegend voelen als een gelukkig mens.

Krampachtige gelukszoeker
Wees gewoon waar je bent, zou ik iedere krampachtige gelukszoeker willen influisteren. Wees niet verder, niet beter, niet gelukkiger, niet optimistischer, niet méér in balans dan je bent. De ontspanning die daarmee gepaard gaat is groot. Alle krampachtigheid en onechtheid ten opzichte van jezelf en anderen verdwijnt. Je schouders zakken. Je hoeft niets meer op te houden. Onthef jezelf simpelweg van de taak om gelukkig te zijn en kijk wat er gebeurt.

Ik moet gelukkig zijn
Dit ‘zijn waar je bent’ is een levenshouding die meer sereniteit brengt dan een ‘ik moet gelukkig zijn’-houding. Het leven omvat, zelfs als je je zaakjes aardig op orde hebt, namelijk onvermijdelijk hartverscheurende tegenslagen en gekmakende grilligheden. Zonder verzet en afwijzing kun je die veel beter het hoofd bieden. Je weet dat je geen slachtoffer bent van het leven, maar een deelnemer aan het leven.

Getroffen door klein en groot geluk
Als het je lukt je comfortabel te voelen bij momenten van neerslachtigheid en tegenslag, ga je openstaan voor het leven. En zodra je je openstelt, zul je ook driedubbel geraakt en getroffen worden door het kleine en grote geluk dat in alle hoeken en gaten op je wacht.

Susan Smit

https://www.happinez.nl/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 17 jun 2018, 13:05

Eenvoud
De wereld is eenvoudiger dan ze pretendeert te zijn.

In elk facet van onze culturen, politieke overtuigingen en economieën kun je moeilijkheden vinden. Elke dag maken mensen kennis met nieuwe ideeën, nieuwe verhalen of een nieuw verschijnsel van onze wereld. Veel van deze ideeën zijn vervormingen van een principe, zo bedacht om specifieke reacties van mensen uit te lokken. Kwade samenlevingen verzinnen ideeën om het vrije denken van mensen te vernietigen. Deze ideeën zijn de geschiedenis in gegaan onder de noemers socialisme, fascisme, racisme, communisme, democratie, klassenstrijd, politieke correctheid, fatsoen, betamelijkheid, vorstendom en terrorisme.Al deze ideeën zijn geschapen met precies hetzelfde doel. Het zijn allemaal middelen om het verstand van de slachtoffers van de slavernij in verwarring te brengen. Ze zijn allemaal het kwaad.Jij kunt alles in de wereld om je heen begrijpen. Je intelligentie is onbegrensd. Verdraaiingen en moeilijkheden worden je aangeleerd zodat kwaadwillenden je onder controle kunnen houden. Het kwaad wil dat je gelooft dat je je eigen wereld niet kunt begrijpen. Als je de omvang van je eigen waarde begrijpt, zal het kwaad verzwakken.

Er zijn twee principes die relevant zijn om het concept van intelligentie te begrijpen.Het eerste is eenvoud. Het principe van eenvoud stelt dat intelligentie de waarheid herkent. Als een oprechte waarheid wordt voorgelegd, zullen alle mensen in staat zijn om het te begrijpen. Er is geen waarheid die je niet kunt leren. Dat is het principe van eenvoud; dat intelligentie de waarheid herkent.

Het tweede principe is het principe van verduistering. Verduistering is de verdraaiing van een principe. Verduistering is het scheppen van onwaarheden om de waarheid te verhullen. Soms betekent dit slechts het toevoegen van ideeën bovenop de waarheid om de aard van de oorspronkelijke waarheid te verhullen. Zelfs denkbeelden die helemaal juist lijken te zijn, kunnengebruikt worden om simpele waarheden te verbergen.Verduistering wordt door het kwaad gebruikt om het verstand van mensen in verwarring te brengen. Verduistering verdraait principes zodat mensen niet in staat zijn om te leren. Het kwaad gebruikt verduistering om ervoor te zorgen dat je niet in staat zult zijn om wijsheid te verkrijgen. Het doet dit om je vrijheid in te perken.

Cultuur beseft dat mensen minder waarheden zullen ontdekken als ze zich concentreren op kunstmatige moeilijkheden.Wanneer kinderen groeien, leren ze dat ideeën die zeer complex lijken eigenlijk simpele basisprincipes zijn. Iets dat op een zeker moment misschien onmogelijk te begrijpen leek, wordtineens fantastisch als het begrepen wordt. Het is goed om wijsheid op te doen. Met wijsheid kanje alles doen.Je zoektocht naar kennis zal gemakkelijker voor je worden als je elke gedachte over je eigen minderwaardigheid loslaat. Het kwaad gebruikt verduistering om mensen zich minderwaardig te laten voelen. Je bent niet minderwaardig ten opzichte van andere mensen, en je bent niet minderwaardig ten opzichte van ideeën. Je bent oneindig veel waard.

Uit: Het Einde van al het Kwaad door Jeremy Locke
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 01 jul 2018, 12:16

“Een mens heeft een plek nodig, hoe klein ook, waarvan hij kan zeggen:
Dit is van mij. Hier woon ik, hier heb ik lief, hier vind ik rust.

De kern van het vluchtelingenprobleem is heel eenvoudig: het vinden van
een plek, een huis voor mensen die vanwege vervolging gedwongen zijn
hun land te verlaten en daardoor thuisloos zijn geworden.

Vluchtelingenproblematiek heeft niets met liefdadigheid te maken.

Het is geen probleem van zielige mensen, eerder van sterke mensen die
onze waardering verdienen. Het is het probleem van mensen die ergens,
op een bepaald moment, de moed hadden hun gevoel van veiligheid op te
geven in ruil voor vrijheid.

Het is het probleem van het opnieuw opbouwen
van een bestaan [...], ingewikkeld in alle aspecten, maar in essentie erg
simpel:”Der Mensch braucht ein Plätzchen.”

Van Heuven Goedhart, Nobelprijs speech 1955
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Vitharr » 14 jul 2018, 13:07

gusteman schreef:Cijfers liegen nu eenmaal niet ..... interpretatie van die cijfers daarentegen kan al snel tot oneigenlijke uitkomsten leiden.
[clap]
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie