Grenzeloos inzicht

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 16 jul 2018, 12:11

Vitharr schreef:
14 jul 2018, 13:07
gusteman schreef:Cijfers liegen nu eenmaal niet ..... interpretatie van die cijfers daarentegen kan al snel tot oneigenlijke uitkomsten leiden.
[clap]
Hoort dit misschien ergens anders te staan?
Ik kan het niet plaatsen waar dit op slaat [think]
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Tammy » 16 jul 2018, 12:29

Die gedachte had ik ook Susan, maar ik wacht of Vitharr iets erover zegt.
Maar volgens mij staat dit fout inderdaad. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door univers » 16 jul 2018, 13:30

Misschien onder financiën ? :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Tammy » 16 jul 2018, 13:47

Dat subforum hebben we niet Univers. :rolfl:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Vitharr » 16 jul 2018, 13:49

Grappig. Waarom denken jullie dat dit inzicht niet in grenzeloos inzicht thuishoort?

Wat gusteman hier heel adequaat aanstipt is het verschil tussen data en informatie. Dit verschil wordt in menig discussie op het forum niet herkend. Het is niet voorbehouden aan financiën maar geldt voor onze totale perceptie van het universum. Het is daarom een universeel inzicht en om die reden heb ik het hier geplaatst.

Fascinerend dat gedacht wordt dat het hier niet hoort omdat het niet begrepen wordt. Of begrijp ik het nu verkeerd? Als het ongewenst is mag het van mij het topic uit gezet worden hoor. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Tammy » 16 jul 2018, 14:08

Ben je gek Vitharr jouw zin blijft mooi staan. :mrgreen:
Bedankt voor de uitleg. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Vitharr » 16 jul 2018, 14:17

You're welcome. ;P!
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 16 jul 2018, 15:19

Vitharr schreef:
16 jul 2018, 13:49
Grappig. Waarom denken jullie dat dit inzicht niet in grenzeloos inzicht thuishoort?

Wat gusteman hier heel adequaat aanstipt is het verschil tussen data en informatie. Dit verschil wordt in menig discussie op het forum niet herkend. Het is niet voorbehouden aan financiën maar geldt voor onze totale perceptie van het universum. Het is daarom een universeel inzicht en om die reden heb ik het hier geplaatst.

Fascinerend dat gedacht wordt dat het hier niet hoort omdat het niet begrepen wordt. Of begrijp ik het nu verkeerd? Als het ongewenst is mag het van mij het topic uit gezet worden hoor. :mrgreen:
Als iemand een stukje of zin guote zoals jij hier had gedaan Vitharr, dan is dat van een bestaande tekst/reactie ergens op.
Daarom ging ik zoeken waar Gusteman dit dan had geschreven en in welke context het geschreven was.

Wat je er nu bij gezet en verklaard hebt, ja dan is het logischer te begrijpen wat de bedoeling was, maar dit was niet uit
het ene zinnetje te halen. Heeft niets te maken met dat het hier niet op z'n plaats zou staan hoor, wel met onduidelijkheid waar
het op sloeg zoals ik eerder al zei, maar....misschien ben ik te simpel van geest dat ik nu het pas snap... :mrgreen:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Vitharr » 16 jul 2018, 15:37

Susan schreef:
16 jul 2018, 15:19
Als iemand een stukje of zin guote zoals jij hier had gedaan Vitharr, dan is dat van een bestaande tekst/reactie ergens op.
Daarom ging ik zoeken waar Gusteman dit dan had geschreven en in welke context het geschreven was.
Dat laatste is eigenlijk jammer. Als je de context erbij betrekt had het namelijk in 'Begrensd inzicht' thuis gehoord. :mrgreen:

Ik kende het onderscheid al onbewust toen ik het tijdens een opleiding eens letterlijk geformuleerd zag staan. Toen besefte ik eigenlijk pas waarom mensen (in mijn ogen) zo raar kunnen reageren op onderzoeken.

Een mooi voorbeeld, waar ik nog steeds de slappe lach van krijg, is een Nibud onderzoeken naar mensen met geldproblemen. In de data (cijfers) stond dat mensen die geen geldproblemen hadden ook spaargeld bezaten. Mensen die geldproblemen hadden bezaten dat niet. Jij en ik vinden dat vast heel erg logisch maar een medewerker van het Nibud wist hieruit te concluderen (informatie/interpretatie) dat je kon voorkomen dat je geldproblemen kreeg als je zorgde dat je spaargeld had. :shock:

Ten dele is dat waar, maar het spaargeld is voor onvoorziene omstandigheden. Als het daardoor op raakt krijg je vanzelf geldproblemen. En mensen met geldproblemen laten sparen betekent enkel een lastenverzwaring en dus een vergroting van het probleem. Toch weerhield dat het Nibud er niet van om een dergelijke campagne op te starten.

Wat mij opviel in discussies over dat onderwerp is dat de cijfers niet geloofd worden omdat de interpretatie niet juist is. Toen ik gusteman deze zin zag schrijven dacht ik aan dergelijke kwesties en besloot hem daarom hier te plaatsen.

Susan schreef:Wat je er nu bij gezet en verklaard hebt, ja dan is het logischer te begrijpen wat de bedoeling was, maar dit was niet uit
het ene zinnetje te halen. Heeft niets te maken met dat het hier niet op z'n plaats zou staan hoor, wel met onduidelijkheid waar
het op sloeg zoals ik eerder al zei, maar....misschien ben ik te simpel van geest dat ik nu het pas snap... :mrgreen:
Kom op zeg, natuurlijk ben je niet te simpel van geest. Dit is precies de reden dat ik niet van bondigheid hou. Sorry dat ik niet duidelijk was. Maar leuk dat je er een citaat om over na te denken in zag. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Vitharr » 16 jul 2018, 15:52

Om toch wat context aan te brengen is dit wel een leuke link:

http://www.ithappens.nu/wat-eigenlijk-d ... en-kennis/
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door gusteman » 16 jul 2018, 19:56

Vitharr schreef:
16 jul 2018, 13:49
Fascinerend dat gedacht wordt dat het hier niet hoort omdat het niet begrepen wordt.
Inderdaad ..... stemt tot nadenken.

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 17 jul 2018, 06:13

Vitharr schreef:
14 jul 2018, 13:07
gusteman schreef:Cijfers liegen nu eenmaal niet ..... interpretatie van die cijfers daarentegen kan al snel tot oneigenlijke uitkomsten leiden.
[clap]
Inderdaad ..... stemt tot nadenken.

gusteman

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door gusteman » 17 jul 2018, 12:55

Gast1 schreef:
17 jul 2018, 06:13
Vitharr schreef:
14 jul 2018, 13:07
gusteman schreef:Cijfers liegen nu eenmaal niet ..... interpretatie van die cijfers daarentegen kan al snel tot oneigenlijke uitkomsten leiden.
[clap]
Inderdaad ..... stemt tot nadenken.
En kijk ... je doet het weer, beste Gast1. Ik kan uit jouw reactie afleiden dat je opmerking "Inderdaad ..... stemt tot nadenken." kan slaan op twee onderdelen van de quote:
enerzijds op het begrip "interpretatie"
en anderzijds op de smilie (klappende handjes) die Vitharr had geplaatst en die je mee hebt gekopieerd met echter de weglating van zijn reactie, waaruit volgt dat je belang hecht aan die klappende handjes.

Om te beginnen: de verwijzing naar "grenzeloos inzicht" die Vitharr mee gaf slaat niet op het begrip "interpretatie" (wat jij hier in een kleurtje hebt gezet) maar dat sloeg op "interpretatie kan tot oneigenlijke uitkomsten leiden". Vitharr heeft dir behandeld als één geheel zonder een woord uit de context te halen. Jouw reactie geeft aan dat je naar iets anders refereert dan datgene wat Vitharr heeft geplaatst.

Daarmee doe je hier zelf net datgene waar ik naar verwees in de quote die Vitharr heeft geplaatst: iets wat Vitharr schreef interpreteren op een andere wijze dan door hem werd aangebracht.

Vitharr heeft, door zijn reactie, "outside the box" geredeneerd binnen het topic "Grenzeloos inzicht" wat voor verwarring heeft gezorgd.
Daarom ook zijn verwijzing naar "fascinerend" aangezien er leden zijn die dit "buiten de lijntjes kleuren" niet door hadden.

Zelf vind ik het eveneens fascinerend om te zien hoe een reactie binnen een onderwerp als "Grenzeloos inzicht" blijkbaar toch dient te voldoen aan bepaalde voorwaarden ..... anders ontstaat verwarring.
Extreem interessant binnen een onderwerp met in de titel het begrip "grenzeloos".

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 17 jul 2018, 19:36

gusteman schreef:
17 jul 2018, 12:55
Gast1 schreef:
17 jul 2018, 06:13
Vitharr schreef:
14 jul 2018, 13:07


[clap]
Inderdaad ..... stemt tot nadenken.
En kijk ... je doet het weer, beste Gast1. Ik kan uit jouw reactie afleiden dat je opmerking "Inderdaad ..... stemt tot nadenken." kan slaan op twee onderdelen van de quote:
enerzijds op het begrip "interpretatie"
en anderzijds op de smilie (klappende handjes) die Vitharr had geplaatst en die je mee hebt gekopieerd met echter de weglating van zijn reactie, waaruit volgt dat je belang hecht aan die klappende handjes.
Mooi om te zien dat je er over nagedacht hebt.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 18 jul 2018, 19:36

Vitharr schreef:
16 jul 2018, 15:37
Susan schreef:
16 jul 2018, 15:19
Als iemand een stukje of zin guote zoals jij hier had gedaan Vitharr, dan is dat van een bestaande tekst/reactie ergens op.
Daarom ging ik zoeken waar Gusteman dit dan had geschreven en in welke context het geschreven was.
Dat laatste is eigenlijk jammer. Als je de context erbij betrekt had het namelijk in 'Begrensd inzicht' thuis gehoord. :mrgreen:

Ik kende het onderscheid al onbewust toen ik het tijdens een opleiding eens letterlijk geformuleerd zag staan. Toen besefte ik eigenlijk pas waarom mensen (in mijn ogen) zo raar kunnen reageren op onderzoeken.

Een mooi voorbeeld, waar ik nog steeds de slappe lach van krijg, is een Nibud onderzoeken naar mensen met geldproblemen. In de data (cijfers) stond dat mensen die geen geldproblemen hadden ook spaargeld bezaten. Mensen die geldproblemen hadden bezaten dat niet. Jij en ik vinden dat vast heel erg logisch maar een medewerker van het Nibud wist hieruit te concluderen (informatie/interpretatie) dat je kon voorkomen dat je geldproblemen kreeg als je zorgde dat je spaargeld had. :shock:

Ten dele is dat waar, maar het spaargeld is voor onvoorziene omstandigheden. Als het daardoor op raakt krijg je vanzelf geldproblemen. En mensen met geldproblemen laten sparen betekent enkel een lastenverzwaring en dus een vergroting van het probleem. Toch weerhield dat het Nibud er niet van om een dergelijke campagne op te starten.

Wat mij opviel in discussies over dat onderwerp is dat de cijfers niet geloofd worden omdat de interpretatie niet juist is. Toen ik gusteman deze zin zag schrijven dacht ik aan dergelijke kwesties en besloot hem daarom hier te plaatsen.
;P!
Mooi uitgebreid hoor Vitharr, en met deze eerste zin van jou heb je gelijk:
Als je de context erbij betrekt had het namelijk in 'Begrensd inzicht' thuis gehoord. :mrgreen:
Ik zat al wel even aan heel andere dingen te denken, maar wil dan ook graag weten waar die ene zin dan mee te maken had.
Het voorbeeld wat je gaf komt bijv ook voor als ze het over uitkeringen hebben, waar mensen heel verschillend op reageren
door hun eigen interpretatie die tot behoorlijke misverstanden kan leiden wat wel eens te zien was in tv uitzendingen.
Kan nu niet meer precies weergeven waar dat over ging omdat het te lang geleden is.

Wat dat aan gaat interpreteren sommigen 'er vaak op los', :mrgreen: dit in het algemeen bedoeld
én menigeen vult graag dingen voor anderen in, met een etiketje er opgeplakt,
niet gehinderd door enige kennis over hoe een ander echt is.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 02 aug 2018, 16:31

Er is oorlog en geweld gaande in de wereld van vandaag
en de toekomst ziet er somber uit.
Maar heel sereen en rustig
gebeurt er in het verborgene iets anders.

Er is een innerlijke revolutie gaande.
En sommige mensen horen de roep van een hogere bestemming.
Het is een stille revolutie,
van binnen uit; vanaf de basis.

Dit is een wereldwijde beweging.
Een spirituele samenzwering.
Er zijn slaper cellen in ieder land van deze planeet.

Je ziet ons niet op T.V.
Je leest niet over ons in de krant.
Je hoort niet van ons op de radio.

We zijn niet uit op roem of eer.
We dragen geen uniform.
We zien er alledaags uit, dik en dun, blank en zwart,

In allerlei soorten kleding en stijlen.
De meesten van ons werken anoniem.
We werken rustig achter de schermen

In ieder land en cultuur van de wereld.
In steden groot of klein, bergen en dalen,
Op het land en in de dorpen, bij stammen en op afgelegen eilanden.

Je zou een van ons kunnen ontmoeten op straat
En het niet eens opmerken.
We werken in het verborgene,
We blijven achter de schermen.

Het interesseert ons niet wie de eer krijgt,
Maar alleen dat het werk gedaan wordt.
Af en toe herkennen we elkaar op straat,
Een eenvoudig knikje en we gaan verder.

Overdag doen velen van ons net alsof we een normale baan hebben
Maar achter de valse façade
doen we ons echte werk 's nachts.

Sommigen noemen ons het Bewustzijnsleger.
We scheppen langzaam een nieuwe wereld
met de kracht van onze gedachten en harten.

We volgen, met liefde en plezier.
Onze opdrachten komen van de Centrale Spirituele Intelligentie.

We gooien zachte, geheime liefdesbommen wanneer niemand kijkt.
gedichten ~ knuffels ~ muziek ~ fotografie ~ films ~ aardige woorden ~
glimlachjes ~ meditatie en gebed ~ dans ~ Sociale activiteiten ~ websites ~
blogs ~ Willekeurige aardigheidjes.

We drukken onszelf individueel uit,
met onze eigen unieke gaven en talenten.

Wees de verandering die je wilt zien in de wereld.
Dat is het motto dat onze harten vult.

We weten dat het de enige manier is waarop echte transformatie plaats vind.
We weten dat we de stille en nederige kracht van alle oceanen samen hebben.

Ons werk is langzaam en gedetailleerd
zoals het ontstaan van bergen.

Op het eerste gezicht is het niet eens zichtbaar.
Maar hierdoor zullen hele tectonische platen verschoven worden
in de eeuwen die komen.

Liefde is de nieuwe religie van de 21st eeuw.
Je hoeft niet hoogopgeleid te zijn
of uitzonderlijke kennis te bezitten, om het te begrijpen.

Het komt voort uit de intelligentie van het hart,
ingebed in de tijdloze evolutionaire impuls van alle menselijke wezens.

Wees de verandering die je wilt zien in de wereld.
Niemand anders kan het voor je doen.

We zoeken nieuwe leden.
Misschien sluit je je bij ons aan -
Misschien heb je het al gedaan.
Iedereen is welkom,
De deur staat open.

Auteur: onbekend
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 04 aug 2018, 11:04

De controlezucht van de menselijke geest is onverbeterlijk. Zelfs het loslaten van controle wil hij onder controle krijgen. Zelfs acceptatie, overgave en ‘niets doen’ probeert hij toe te passen, alsof het om vaardigheden gaat die je zou kunnen leren en beoefenen.

Het verstand heeft de neiging om van alles wat het ontdekt direct een strategie of techniek te maken om iets te bereiken (of om ergens van af te komen). Zodra je echter van iets als acceptatie een strategie maakt, is non-acceptatie alweer via de achterdeur naar binnen geslopen. Wat is anders je motivatie om iets te accepteren? Acceptatie kan nooit een vaardigheid of oefening zijn.

Het woord ‘accepteren’ als werkwoord is absurd, want een werkwoord suggereert dat je het kunt ‘doen’. Het begrip heeft alleen maar betekenis als zelfstandig naamwoord, want acceptatie is niet een doen, het is de afwezigheid van een doen, het is de afwezigheid van verzet. Zodra er geen verzet is, is er acceptatie. Acceptatie is de essentie van wat je al bent, het is je allereerste gegeven: het stille bewustzijn dat onpartijdig en zonder oordeel ruimte geeft aan alles wat er in je opkomt. Zelfs je verzet is welkom.

Acceptatie is het logische gevolg van inzicht
Vaardigheden behoren tot het terrein van het ego, de doener, en als ego kun je niet accepteren, het ego is per definitie verzet. Het wil iets of het wil iets niet. Er is altijd een belang, een agenda. Ego maakt altijd de beweging van grijpen of wegduwen. Als er sprake is van werkelijke acceptatie, dat komt dat altijd vanuit een diepere plek. Daar verliest zelfs het woord acceptatie zijn betekenis omdat wel of niet accepteren helemaal niet aan de orde is. De dingen zijn gewoon zoals ze zijn en er is simpelweg geen oordeel. Het begrip acceptatie suggereert ergens nog een subtiel oordeel: ‘oké, ik wil dit eigenlijk niet, maar goed, ik accepteer het.’ Dat is geen acceptatie maar berusting.

Ook over de begrippen ‘loslaten’ en ‘overgave’ is veel onbegrip. Het zijn prachtige begrippen, maar als je ermee aan de slag gaat zonder een helder besef te hebben van waar deze woorden naar verwijzen, dan leidt het onvermijdelijk tot een hoop frustratie en teleurstelling. Je hoort het zo vaak: laat het gewoon los! Er wordt weer verondersteld dat je loslaten en overgeven kunt beoefenen, dat je het kunt doen.

Hoe meer je iets probeert los te laten, hoe meer het aan je vast lijkt te zitten! Loslaten is net zoals acceptatie geen vaardigheid maar het logische gevolg van een realisatie, van inzicht; loslaten gebeurt vanzelf, op het moment dat je ontdekt dat je nooit ergens aan vast hebt gezeten. Alleen het ego zou iets willen loslaten, want alleen het ego hecht zich aan dingen. Maar het ego wil alleen maar iets loslaten omdat het de hoop heeft dat het daarmee iets kan bereiken, dat het zich daarmee kan bevrijden van een ongewenst iets.

Bewustzijn is een permanente staat van loslaten
Bewustzijn houdt nergens aan vast. Bewustzijn is als het ware een permanente staat van loslaten. Het gaat erom te zien dat loslaten dus al het geval is. Met overgave idem; zodra jij je als persoon ‘probeert’ ergens aan over te geven dan is er al sprake van niet-overgave, want je zet overgave in in de hoop dat dit ergens toe leidt, je hoopt er iets mee te bereiken. Dat is geen overgave maar controlezucht.

Ook overgave verwijst naar een afwezigheid, de afwezigheid van bemoeienis en manipulatie. Die afwezigheid is waar we het diepst naar verlangen, omdat deze afwezigheid het einde betekent van psychisch lijden. Het is de afwezigheid van het valse zelf, de uitslover in ons hoofd. Realiseer je wat je werkelijk bent en zie dat er alleen maar overgave is. Zelfs je niet-overgave werd altijd al volledig geaccepteerd door bewustzijn dat je bent.

Erik van Zuydam in ‘De ontdekking van het Nu’
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 18 aug 2018, 10:23

Ziende mensen inerpreteren meestal vanuit eigen referentiekader,
gaan ook wel op hun gevoel af, maar zijn soms zelfs ziende blind.

Bij blinden die juist op hun gevoel (en gehoor) af moeten gaan,
kan het zo gaan, wat op diverse sites te lezen was:


Vijf blinde mannen en de olifant

Er waren eens zes man uit Hindostan,het opdoen van kennis zeer gezind
Ze gingen op zoek naar de olifant (ook al waren zij allen blind)
met onderzoek zouden zij oordelen naar bevind.

De eerste liep naar de olifant maar kwam opeens ten val
tegen de brede en stevige flank en verklaarde meteen aan al:
‘loof de heer, maar de olifant is als een wal.’

De tweede voelde aan een slagtand en riep: ‘hé, maar neen, mijn heer,
wat is immers zo rond en scherp?
Voor mij is duidelijk maar al te zeer. Dit wonder van een olifant is als een speer.

Nu kwam ook de derde naderbij, greep bij toeval, als ware het een stang,
de kronkelende slurf, en sloeg terstond een toon aan van belang:
‘Aha,’ sprak hij, ‘de olifant lijkt erg op een slang.’

Nu stak de vierde gretig zijn handen uit, en voelde aan de knie,
‘Waar dit beest nog het meest op lijkt is wel duidelijk,’ meende die;
‘Er kan geen twijfel over zijn het is een boom die ik hier voor mij zie.’

De vijfde raakte toevallig aan het oor en zei: ‘zelfs als de blik niet tot het daglicht reikt,
Is zonneklaar wat ik hier heb; wat ik voel is zonder twijfelen geijkt,
is dat dit wonder van een olifant op een waaier lijkt.’

Nauwelijks nog had de zesde overwogen waar hij eens beginnen zou,
of hij voelde al de slingerende staart, zwaaiend gaf deze hem een douw,
‘Ik zie het al,’ zei de man, ‘de olifant is als een touw.’

En aldus zetten de zes uit Hindostan zich aan een debat, met luide stem en onverveerd,
ieder zei er het zijne van en liet zich door de ander onbekeerd,
Allen waren weliswaar ten deel in het gelijk, samen echter hadden zij het verkeerd.

Maar al te vaak varen allen, denk ik, alledag, hun eigen koers, volkomen onwetend
over wat de ander denken mag, en spreken zij allen van een olifant,
die geen van hen ooit zag.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 20 aug 2018, 11:03

Als je in deze tijd al zover bent dat je van jezelf kunt zeggen dat je in je kracht staat, kan het soms zomaar ineens weer mis gaan. De veelgehoorde ‘klacht’ is dan dat jij eindelijk wel krachtig bent geworden door te weten wie je bent en wie je niet meer bent, maar dat de buitenwereld daar blijkbaar geen boodschap aan heeft. En dan heb je ineens een probleem.
Het is zeker zo dat we in deze fase allemaal onze eigen route lopen. De één blijft wat langer dralen in het oude stuk en de ander zit ineens in hetzelfde proces als jij. Of die ander is je voorbij geraast zodat je die uit het oog bent verloren. Over het algemeen kunnen we namelijk van deze overgangsfase zeggen dat dit een dermate individueel proces van groei is, dat je je een eenzame roepende in de woestijn voelt en dat je de enige lijkt te zijn met deze nieuwe inzichten.

Probeer dan eens op je dieperliggende overtuigingen te letten. En die komen aan de oppervlakte door het taalgebruik en het kan je bewust maken van de ‘macht’ die de omgeving nog over je heeft.

Zo is het woord ‘nee’ nog voor velen een moeilijk uit te spreken woord. Als kind zaten we ooit in een fase waarin alles ‘nee’ was, zelfs als je je lekkerste snoepgoed kreeg aangeboden. Dat was in de zogeheten ‘nee-fase’, het ontdekken van je eigen identiteit.

En ineens leren we het vanuit beleefdheid af om dat woord regelmatig te gebruiken. En als we het dan eindelijk geleerd hebben, komt er een heel verhaal achteraan. ‘Nee, ik kom niet, want ik kan niet, ik zou wel willen en misschien probeer ik het nog wel, maar…’ omdat je ziet dat de ander teleurgesteld is. Die ene kleine komma achter dit ‘nee’ maakt het grote verschil.
‘Nee, omdat …’ geeft namelijk een opening voor de ander. Die kan hiermee nog wel een oplossing bedenken voor jouw reden om niet te komen, zodat je alsnog wel kunt komen. En dan heb jij het gevoel dat je gemanipuleerd wordt en niet meer in je kracht staat.

Wat als je gewoon zegt: Nee, punt! Dat vinden we bot klinken en we hebben het gevoel dat we het moeten uitleggen, in de hoop er begrip voor te krijgen. En juist dat begrip kun je vaak vergeten en dan zit je in de klem. Waarom moet je uitleggen dat je iets niet wilt? Dat je in dat geval voor jezelf kiest?

Irma Schiffers
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 29 aug 2018, 11:34

John Izzo stelde gelukkige mensen aan het einde van hun leven vragen als:

‘wat moet je over het leven weten voor je sterft’, ‘wat deed er uiteindelijk echt toe en wat niet’, ‘wat bracht je de grootste vreugde in je leven’ en ‘wat had je liever eerder willen weten’. Prachtige vragen aan de juiste personen die resulteren in een prachtig boek: ‘De vijf geheimen van een goed leven.’

1. Wees trouw aan jezelf
Weet wat belangrijk voor je is. Volg je hart. Kies er voor om bewust te leven. Ben jij de persoon die je wil zijn? Maak je de keuzes die goed voor je zijn?

2. Heb nergens spijt van
Aan het einde van je leven heb je geen spijt van de risico’s die je hebt genomen. Aan het einde van je leven heb je alleen maar spijt van de kansen die je niet gepakt hebt. Kies de weg die het beste verhaal oplevert en leef alsof je maar weinig tijd hebt.

3. Word een liefdevol mens
We bezitten het vermogen om op ieder moment een liefdevol persoon te worden. Houd van jezelf. Houd van de mensen om je heen. En wees liefdevol voor iedereen die je ontmoet.

4. Leef in het nu
Als het leven zo snel voorbijgaat, is een van de geheimen van geluk dat we meer moeten halen uit de tijd die we hier hebben. Leef je leven nu. In plaats van je leven alleen maar te plannen. Pluk de dag.

5. Geef meer dan je neemt
Gelukkige mensen zeggen dat wat je achterlaat het belangrijkste van het leven is. Dat er iets is veranderd omdat je op aarde bent geweest. Als we meer geven dan we nemen, verbinden we ons aan een verhaal dat groter is dan onszelf.

Vijf prachtige en waardevolle levenswijsheden die uitgebreid en mooi staan beschreven in ‘De vijf geheimen van een goed leven‘. Izzo schrijft overigens zelf dat het geen echte geheimen zijn. Misschien denk je wel ‘dat weet ik ook wel’. Maar de uitdaging die we allemaal hebben is natuurlijk niet om deze geheimen te kennen… De grootste uitaging is om er naar te leven. Iedere dag weer!

~ Vraag jezelf af wat echt belangrijk voor je is. En heb dan de wijsheid en moed om je leven hier naar in te richten.

www.voorpositiviteit.nl
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie