Grenzeloos inzicht

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 04 dec 2016, 11:54

Hier zag ik na een tijdje er over door gedacht te hebben, iets herkenbaars in.
Soms kan het nml zo zijn dat je naar een ander zijn/haar 'verhaal' heel goed geluisterd hebt, maar daarvan niet meteen alles of niets begrepen hebt. Na het 'bezinken' ga je het dan deels of helemaal wel begrijpen, terwijl het los staat van eigen mening, eigen interpretaties en of je het er wel of niet mee eens bent.
Wel interessant (volgens mij dan) om eens over het volgende citaat na te denken:


Een tijd geleden ontving ik een nieuwsbrief van Danielle LaPorte in mijn mailbox:

Listening is giving the other person the experience of being heard.
Listening isn’t waiting for your turn to talk.
It’s not devising your case in between pauses.
It’s not even about understanding what the other person means, necessarily
And it’s certainly not about agreeing.

Huh? Ik herhaal:

It’s not even about understanding what the other person means, necessarily

Hier moest ik echt even over nadenken. Want ik dacht altijd: luisteren is juist wel proberen te begrijpen wat de ander bedoelt. Verhelderende vragen stellen, je inleven, zoeken naar vergelijkbare eigen ervaringen.

Ik heb het een aantal weken bewust geprobeerd. Echt luisteren naar de woorden. Zonder het te willen begrijpen. Het gaf me waardevolle inzichten over hoe je echt goed luistert.

Als je écht goed luistert en niet probeert te begrijpen, dan houd je op om het verhaal van de ander in jouw belevingswereld of denkkader te plaatsen.

Als je niet probeert te begrijpen wat de ander bedoelt, dan stop je met interpreteren. Interpreteren betekent letterlijk vertalen: het verhaal van de ander vertaal je naar jouw belevingswereld, naar jouw ervaringen, naar jouw denkkader. Je geeft daarmee betekenis aan wat je hoort. Volgens sommige filosofen is het helemaal niet mogelijk om niet te proberen te begrijpen.

Ik denk dat het wel mogelijk is om niet te proberen te begrijpen, misschien zelfs wel noodzakelijk.

Het komt namelijk ook voor dat je de vertaalslag helemaal niet kan maken.
Het verhaal dat je hoort is niet te vertalen naar jouw belevingswereld of denkkader. In jouw wereld of denkkader zijn er überhaupt geen woorden voor. En wat gebeurt er dan vaak?

Het verhaal van de ander wordt afgewezen of genegeerd.
En dan is het verbinden van conflicterende visies of waarden in een discussie helemaal moeilijk, zo niet onmogelijk.

Maar je moet een ander toch wel op een gegeven moment gaan begrijpen? Je kan toch niet voortdurend alleen maar écht luisteren? Ik denk dat er inderdaad een moment komt dat je moet gaan begrijpen en betekenis geven aan het verhaal van de ander. Anders wordt communiceren heel moeilijk.

Écht luisteren zonder te proberen te begrijpen, zie ik als stap vóór het proberen te begrijpen.

Ga eens een poosje echt luisteren.
Laat de woorden binnenkomen en doe er níets mee. Niet reageren, geen verhelderende vragen stellen, probeer je niet in te leven, zoek niet naar eigen vergelijkbare ervaringen.

Accepteer dat je het niet in jouw kader of belevingswereld gaat plaatsen.
Laat de woorden die je hoort, bezinken. Voor een paar uur of een paar dagen zelfs.
Je zult zien dat je ze anders gaat verwerken, dan wanneer je het gelijk wilt begrijpen.
En waarschijnlijk begrijp je het daardoor ook nog beter

http://www.miramero.com/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 07 dec 2016, 21:13

Er is nog niets veranderd nu in 2016...maar dat wisten natuurlijk al, oa met ál die ontheemden,
de vluchtelingen hier en elders in andere landen...


Een witte kerst van Godfried Bomans, plus een paar korte citaten

Er was eens een man die het kerstfeest grondig wilde vieren. Hij haalde een laddertje uit de schuur en spande langs het plafond de rode papieren slingers die daarvoor garant zijn. Aan de lamp hing hij een van die rode bellen, die opgevouwen weinig lijken, maar naderhand nog aardig meevallen. Toen dekte hij de tafel. Hij had hiervoor urenlang over drie winkels verdeeld in de rij gestaan, maar het zag er dan ook goed uit. Naast elk bord stak hij ten slotte een kaarsje aan, waarvan je er tien in een doos koopt, en klapte in zijn handen. Dit was het teken om binnen te komen. Zijn vrouw en kinderen, die al die tijd in de keuken elkaar met een verlegen glimlach hadden aangekeken, kwamen bedremmeld binnen.

"Nee maar," zeiden ze, "dat had je niet moeten doen."

Maar omdat hij het toch gedaan had gingen ze blij zitten en keken elkaar warm aan.

"En nu gaan we niet alleen smullen," zei de man, " we moeten ook beseffen wat er nu eigenlijk gebeurd is."

En hij las voor hoe Maria en Jozef alle herbergen afliepen, maar nergens was er plaats. Maar het kind werd ten slotte toch geboren, zij het in een stal. En toen begonnen ze te eten, want nu mocht het, al was er dan veel ellende in de wereld.

"Kijk," zei de man "dat is nu Kerst vieren en zo hoort het eigenlijk." En daarin had hij gelijk. En zij verwonderden zich over de hardvochtigheid van al die herbergiers, maar het was ook tweeduizend jaar geleden moet je denken, zo iets kwam nu niet meer voor. En op dat ogenblik werd er gebeld. De man legde de banketstaaf die hij juist aan de mond bracht, verstoord weer op zijn bord.

"Dat is nu vervelend," zei hij, "er is ook altijd wat." Hij knoopte zijn servet los, sloeg de kruimels van zijn knie en slofte naar de voordeur.

Er stond een man op de stoep met een baard en heldere, lichte ogen. Hij vroeg of hij hier ook schuilen mocht, want het sneeuwde zo. Het was namelijk een witte Kerst, dat heb ik nog vergeten te zeggen, hoe kan ik zo dom zijn. De beide mannen keken elkaar een ogenblik zwijgend aan en toen werd de een door een grote drift bevangen. "Uitgerekend op Kerstmis," zei hij, "zijn er geen andere avonden." En hij sloeg de deur hard achter zich dicht. Maar terug in de kamer kwam er een vreemd gevoel over hem en de tulband smaakte hem niet. "Ik ga nog eens even kijken," zei hij, "er is iets gebeurd, maar ik weet niet wat." Hij liep terug naar de stoep en keek in de warrelende sneeuw. Daar zag hij de man nog juist om de hoek verdwijnen, met een jonge vrouw naast zich, die zwanger was.

Hij holde naar de hoek en tuurde de straat af, maar er was niemand meer te zien. Die twee leken wel in de sneeuw te zijn opgelost. Want het was, zoals gezegd, een witte Kerst. Toen hij weer in de kamer kwam zag hij bleek en er stonden tranen in zijn ogen. "Zeg maar even niets," zei hij, "die wind is wat schraal, het gaat wel weer over." En dat was ook zo, men moet zich over die dingen kunnen heen zetten. Het werd nog een heel prettig Kerstfeest, het was in jaren niet zo echt geweest. Het bleef sneeuwen, de hele nacht door en zelfs het kind werd opnieuw in een schuur geboren.

...
Geloven en weten
Geloven en weten zijn twee rails die evenwijdig lopen en elkaar nooit ontmoeten.

Organisme
Ik ben gaan inzien dat het geloof een organisme is dat groeit met de tijd. Blijft het stabiel, dan sterft het. Wil het voortleven, dan moet het kunnen veranderen.

Op reis
Men gaat op reis om thuis te komen.

http://www.ghardeman.nl/cit
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

chuen
Student
Berichten: 161
Lid geworden op: 29 apr 2016, 09:29

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door chuen » 15 dec 2016, 12:21

Afbeelding
Afbeelding

Geloof niet in mij.
Jij voelt het ook.
Voelen is zuiver, het kan niet liegen en weet alles. Het gaat om liefde.(sleutel)
Niet weglopen voor de enge dingen (angst) die je te zien krijgt. Niet meer bang zijn (sleutel)

We zijn vergeten dat we spirituele wezens (is liefde) in een menselijk lichaam zijn.
Alle antwoorden die je zoekt zitten al binnen in jezelf. Ik kan je niet helpen.
Als je klaar bent om je spiritueel te ontwikkelen, dan komen de aanwijzingen vanzelf op je pad. Je herkent deze aan de toevalligheden waarmee precies de juiste informatie je bereikt. Zoals sommige meesters zeggen, zodra de leerling klaar is dan vindt hij de meester.
MAYA,de illusie van zijn

Wat mij opvalt is dat het leven vol met aanwijzingen en clous zit die een mens kunnen helpen om in bewustzijn te groeien en kunnen helpen om tot de waarheid te komen. Niet een persoonlijke waarheid, maar de onveranderlijke enige echte waarheid. Het mooie van de waarheid is juist dat onveranderlijke, het zorgt ervoor dat ieder bewustzijn uiteindelijk bij de waarheid zal uitkomen, er is namelijk niets anders. Het pad ernaartoe wordt door alle bewustzijn bewandeld en niets of
niemand kan hier falen.
Het is als het ware: alle wegen leiden naar Rome, iedereen heeft gelijk want er is maar één gelijk, hoe groot de druk van de illusie van afscheiding en los staan van het geheel ook is.
http://newsophy.blogspot.nl/2010/06/may ... -zijn.html
De invloed van Aquarius neemt geleidelijk aan toe, alsof de zon opkomt en zijn licht van Aquarius steeds meer laat schijnen over de aarde. Steeds meer mensen ontvangen het ‘licht van de opkomende zon van Aquarius’.
De mens van goede wil neemt deel aan dit licht, ontvangt dit licht in het hart en straalt het uit.
Het laat alle ‘hebzucht, begeerte en agressie’ achter zich en laat het ego ‘transformeren’ in een ‘Wij’, in een totaal zijn.
De mens van Aquarius is een ander mens, niet een mens van competitie, maar een mens van ‘eenheid’. Niet een mens van beter weten en sneller zijn, maar gelijk op en gelijk delen, van elkaar willen leren en willen ervaren. Van een mens die wil verbeteren en wil leren ten diensten van elkaar. Dat is de energie van Aquarius, van de zon die opkomt en die de mens in het hart verwarmt. Die liefde heet, een zuivere liefde zoals een ouder voor zijn kind heeft.
Liefde die gedeeld wordt zonder enig voorbehoud, zonder enig gewin, maar vanuit een puur zijn. Dat is Aquarius, dat is de zon die opkomt. Zo zal de zon in het tijdperk van Aquarius steeds hoger en hoger klimmen aan het firmament en de mens steeds meer verwarmen en steeds meer licht gaan geven. Dit voor al degenen die het licht kunnen verdragen en voor al degenen die het ook willen ontvangen. Voor alle mensen die het licht willen delen met anderen. Dit alles is de invloed van de energie van Aquarius.
http://hugoweetbeter.blogspot.nl/2014/0 ... ie_13.html

Afbeelding

energie
Het evenwicht tussen daadkracht (het mannelijke) en het ondergaan (het vrouwelijke) wordt weer hersteld. De individuele mens die in evenwicht is, zal worden geleid door de vrouwelijke energie die op aarde aanwezig is. De evenwichtige mens zal beïnvloed worden door deze Zijnsenergie. Het gevoel en de intuïtie van de mens worden versterkt, waardoor het contact met het ware zelf, de ziel, weer kan worden hersteld. Zo zal de vrouwelijke oer-energie de individuele mens helpen in zijn bewustwordingsproces.
Lees meer:
http://www.newearthcreation.nl/channeli ... e-energie/

Awaken
in sacred Mayan Caves in Guatemala, Don Alejandro Cirilo Perez Oxlaj, 13th Generation Maya Quiche shares some of the prophecy he was taught by his Elders.
About the times we experience now
We are now inside of this window of time. We are living now inside THE END OF TIME
The work is ending…. [think] BlueThunder Speaks Coming Together in Ceremony
Energie krachtvelden veranderen onze planeet en de mensheid [think]
Het aardmagnetisme verzwakt
De maan. Evolutie. Liefde… :wink: Afbeelding

De Aarde is bezig met een transformatie zoals ze nog nooit eerder heeft meegemaakt
Dit is waar alle inheemse volkeren al honderden jaren over spreken

Niet zichtbare krachten om ons heen, om ….. [think]
‘’Duisternis’’ om ons heen, als een instrument om te groeien
Niet iedereen voelt/ziet de aanwijzingen.

Sleutel:
Afbeelding

Afbeelding

Tikal, Guatemala
Temple of the Moon
Afbeelding
Stemmen van de voorouders worden gehoord :wink:

Message from Mayan grandmother Elizabeth Araujo in Tikal, Guatemala
Temple of the Moon.
Moon female energy
Voices of the ancestors are being heard :roll:
Van je hoofd naar je hart (sleutel)
The signs:
“No thing living will go untouched, here or in the heavens. The way through this time it is said is to be found in our hearts, and reuniting with our spiritual self.
Getting simple and returning to living with and upon the Earth and in harmony with her creatures. Remembering that we are the caretakers, the fire keepers of the Spirit.
Our relatives from the Stars [jaja]
are coming home to see how well we have faired in our journey.
http://awakeningasone.com/the-signs/the-hopi-prophecy/

Afbeelding

De verschuiving in bewustzijn is in volle gang. De hereniging met je spirituele zelf
Op dit moment balanceren we tussen de 4e en 5e wereld.
Ik ‘begrijp’ de 3D matrix waarin ik nu in leef.
Ik kan zelf veranderen en vertrouw op m’n intuitie.
Weg met het oude en welkom aan het nieuwe.
Op weg naar de 5e wereld. De Gouden Eeuw

Purificatie op Aarde ‘’ontlopen’’……
Liefde is de kern van de Universele Wet.
Ik ben een onsterfelijk spiritueel wezen (sleutel) met een menselijke ervaring en niet bang
Ik begrijp de wet van aantrekking op Aarde
Mijn gedachten op Aarde zijn magnetisch.
Als ik twijfel (sleutel) aan het geen wat ik wil bereiken, dan zal de wet van de aantrekking je meteen in de tegenovergestelde richting duwen. Onze gedachten kunnen aantrekken wat we willen maar ook afstoten.

Words of Wisdom from the Heart of a Buddha The Hopis believed that humankind periodically passes through great epochal cycles, or worlds. Their prophecies suggest that we are about to enter the 5th World.
http://5thworld.com/Paradigm/Postings/! ... ophecy.htm

De 5e wereld
De mogelijkheid om hardop te spreken met alleen de geest
Sakina Blue Star-The Five Hopi Worlds
((Hopi) Grandfather Martin (Gashweseoma)) We leven in een tijd waar Spiritualiteit en Wetenschap samen gaan komen

“The religion of the future will be a cosmic religion. It should transcend a personal god and avoid dogmas and theology. Covering both the natural and the spiritual, it should be based on a religious sense arising from the experience of all things, natural and spiritual and a meaningful unity.
Buddhism answers this description. If there is any religion that would cope with modern scientific needs, it would be Buddhism.”

Albert Einstein

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 16 dec 2016, 20:09

Spirituele Kerst zou symbolisch gezien kunnen worden
als lichtgeboorte in jezelf door bezinning.

Dit is van december 2015

De 12 Heilige nachten de twaalf uren van het Nuctemeron.019

Hieronder volgt de tekst van de eerste beschouwing van het boek Spirituele Kerst – Handreiking voor bezinning en bezieling rondom Kerstmis en oud en nieuw. ‘Spirituele Kerst’ van Pentagram boekwinkel in Haarlem. Dit is de eerste van een serie van 16 teksten vanaf 22 december – de dag na de winterzonnewende – tot en met 6 januari, de dag van Driekoningen of Epifanie.

De teksten stellen je in staat je te bezinnen op de esoterische betekenis van het kerstfeest en van de kerstperiode. Door je aandacht daarop te richten schep je een ontvankelijkheid voor een bijzonder spiritueel proces: de lichtgeboorte in jezelf. Dat kerstwonder is het ontwaken en werkzaam worden van het goddelijke in je. Dat is het begin van een volstrekt nieuwe spirituele weg die nooit eindigt.

De kerstvakantie heeft in de Engelse taal een betekenisvolle benaming: holidays. Dat betekent letterlijk ‘heilige dagen’, dagen die je kunt beschouwen als een geschenk om je te richten op heling in de meest uitgebreide zin van het woord.

Het zijn dagen waarin je ‘leeg’ mag zijn van je gebruikelijke beslommeringen, zodat je vervuld kunt worden van helende krachten. Het woord vakantie is afgeleid van het woord ‘vacant’ dat ‘leeg’ betekent terwijl het woord ‘heilig’ verwant is aan ‘heel, heel zijn’.

Volgens meerdere tradities staan de kosmische poorten “tot het goddelijke” wijd open in de periode van 24 december tot en met 6 januari. Er wordt wel gesproken over de Kerstnacht en de twaalf heilige nachten die daarop volgen tot Driekoningen of Epifanie. Dit idee is niet gebaseerd op historische gebeurtenissen van ruim tweeduizend jaar geleden, maar op kosmische processen.

Spirituele ontwikkelingsgang

Waar komt het idee van die 12 nachten vandaan? Lang voordat het christendom in Europa kwam, vierden germaanse en keltische volkeren na de winterzonnewende een midwinterfeest (of joelfeest) dat soms 11 dagen en 12 nachten duurde. Dat was precies het verschil tussen 12 omlopen van de maan om de aarde in 29,5 dagen (354 in totaal) en de 365 dagen die de aarde nodig heeft om één keer rond de zon te draaien: 365 – 354 = 11 dagen (en 12 nachten).

Het getal twaalf drukt onder andere volheid en volledigheid uit. Denk aan de 12 tekens van de dierenriem, de 12 uren van de dag en van de nacht. Denk ook aan de 12 stammen van Israël, de 12 discipelen van Jezus en de 12 ridders van de Tafelronde. Twaalf is het product van drie en vier: 3 x 4 = 12.

De twaalf heilige nachten kunnen worden gezien als stadia van een spirituele ontwikkelingsweg zoals deze symbolisch wordt aangeduid in onder andere de twaalf uren van het Nuctemeron van Apollonius van Tyana, de twaalf werken van Hercules en de dertien boetezangen in het Evangelie van de Pistis Sophia.

Drie wordt in vele tradities gezien als een goddelijk getal, terwijl vier wordt beschouwd als een aards getal. Zo beschouwd houdt het getal 12 dus zowel het aardse als het goddelijke in zich besloten.

Ook de mens heeft zowel het aardse als het goddelijke in zichzelf. De mens zoals wij die kennen is weliswaar een manifestatie van het goddelijke, maar is zelf niet goddelijk en zal dat ook nooit worden. Ons stoffelijke lichaam zal eens sterven. Het fysieke lichaam is stof en zal tot stof terugkeren.

Brug tussen eeuwigheid en tijd

Diverse wijsheidsstromingen spreken over een onsterfelijk goddelijk beginsel dat in iedere mens sluimerend aanwezig is en dat erop wacht om te ontwaken en werkzaam te worden. Op basis van dat ontwaakte en werkzame goddelijke principe kan de mens een brug worden tussen eeuwigheid en tijd. Het gaat er niet om dat wij in de eeuwigheid komen, maar dat het onvergankelijke in ons tot leven komt. Dat is de kern van alle gnostieke leringen en ook van het esoterisch christendom: de mens is een tweevoudig wezen.

De dagteksten met de beschouwingen zijn geïnspireerd op geselecteerde hoofdstukken van het Aquarius Evangelie. Dat is een boek dat Levi Dowling publiceerde in 1908, en dat nu niet meer in druk in de Nederlandse taal beschikbaar is.

Het Aquarius Evangelie is gekozen omdat het de essentie van het innerlijke christendom bijzonder krachtig en zuiver weergeeft. Innerlijk christendom wordt ook wel oorspronkelijk christendom, esoterisch christendom of gnostiek christendom genoemd. Het gnostieke christendom plaatst het goddelijke in de mens, het uiterlijke christendom verklaart dat het goddelijke uitsluitend buiten de mens is. Bovendien is er in het Aquarius Evangelie aandacht voor andere wereldreligies, die allemaal aspecten tot uitdrukking brengen van wat we de ‘universele wijsheidsleer’ kunnen noemen.

Diverse onderzoekers hebben op basis van steekhoudende argumenten betoogd dat het Aquarius Evangelie en de evangeliën in de Bijbel historisch gezien niet juist zijn. Waarschijnlijk hebben ze gelijk. Voor ons doet dat er niet toe, want de verhalen zijn wel vol van diepere betekenis.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 17 dec 2016, 08:14

:loveU:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 19 dec 2016, 13:27

Er zijn van die mensen die

Er zijn van die mensen die bedrevener zijn in leven.
In en om hen heen heerst orde.
Voor alles hebben zij een manier en het juiste antwoord.

Zij raden onmiddellijk wie wie, wie met wie,
met welk doel, waarheen.

Stempelen unieke waarheden af,
gooien overbodige feiten in de versnipperaar,
en stoppen onbekende personen
in op voorhand voor hen bestemde ringbanden.

Denken zo veel als de moeite waard is,
en geen ogenblik langer,
want achter dat ogenblik loert de twijfel.

En als ze uit hun bestaan worden ontslagen,
verlaten ze hun post
door de aangegeven deur.

Soms benijd ik hen
– gelukkig gaat dat ook weer over.

Wislawa Szymborska
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

chuen
Student
Berichten: 161
Lid geworden op: 29 apr 2016, 09:29

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door chuen » 22 dec 2016, 17:03

Afbeelding
Bovennaturlijke fenomenen worden altijd beschouwd als behorend tot het gebied der zweverigheid. Echter, ontdekkingen binnen de fysica lijken steeds meer te gaan zorgen voor rationele verklaringen van spirituele ervaringen. Voor die antwoorden moeten we gaan zoeken in de quantumfysica.
https://eeuwigheidvandeziel.wordpress.c ... tumfysica/

Geloof niet in mij.
Als je je echt gaat verdiepen in het spirituele, ontdek je al snel, dat spiritualiteit helemaal niet zo zweverig is, als het lijkt.
Aquarius is de tijd van weten. We gaan ons weer (langzaam)herinneren, waarom we op Aarde zijn.
Zolang je echter in angst leeft, blijft wat je werkelijk zoekt verborgen.
Je bent zo dichtbij bij de oplossing (je moest eens weten), maar je weet er geen vinger op te leggen.
Afbeelding
Angst :-|

Afbeelding

Je bent bang (sorry). Maakt niet uit waarvoor.
Angsten zijn nodig om te groeien in (zelf)vertrouwen
Heb het (angst) allemaal meegemaakt. Ik zie mensen met dezelfde problemen worstelen.
Ik veroordeel niemand, want ik weet wat angst is.
Heeft mij jaren gekost, om angst echt te verbannen.
Als ik het kan verbannen, kan jij het ook.

Dit is de ‘’real stuff’’.
We leven in een bijzondere tijd.
De Aarde is bezig met een transformatie zoals ze nog nooit eerder heeft meegemaakt
Ons klimaat en veel mensen zijn uit balans. Dit is nog maar het begin…….
Dit is waar alle inheemse volkeren al honderden jaren over spreken.
Native elders (teachers) laten ons niet aan ons lot over. Ze geven aanwijzingen voor degene die daar voor openstaan. Waarom roepen ze, dat we wakker moet worden ?
Uit het hoofd en meer naar het hart ? (aanwijzing)

Einde van de wereld ? Denk het niet.(Weet het zeker) :wink:
Dit is niet wat de Maya's voorspellen, zij spreken over een nieuw tijdperk van harmonie, een tijd van vrede, maar deze overgang zal niet geruisloos gaan. We zullen gaan beseffen dat we onze Moeder Aarde en onszelf met respect moeten behandelen, een soort van nieuw ontwaken.
http://www.geubel.com/2009/11/de-echte- ... r-het.html

We zijn vergeten, dat we spirituele wezens (is liefde) in een menselijk lichaam zijn.
Je bent al perfect(liefde) en aangesloten op de bron, maar je bent het alleen vergeten.
Je bent op zoek naar liefde, maar je bent al liefde
Je loopt uit de pas met je ‘werkelijke/hogere zelf’.
Dit bedoelen de native elders (teachers) dus met wakker worden. Je bent al perfect.
Geen (zelf)vertrouwen betekent angst. Je bent uit balans.. Als je uit balans bent kan je niet ‘horen’.
Er kan niets met je gebeuren want je bent eeuwig… Dood of leven is een illusie. Bang zijn is dus niet nodig.
Niet meer bang zijn betekent niet meer (ver)oordelen en vertrouwen.

Je bent op zoek naar liefde, maar je bent al liefde
Joseph White Wolf - Wisdom Keeper - The Infinite Well of Love roep van de uil
Het reflecteerde licht van de hemellichamen die ons herinneren aan het innerlijk-licht-dat-nooit verdwijnt
Een uil kan goed zien in het donker., maar let op de kleur van de ogen van de uil. Er zijn drie soorten uilen, een nachtuil, een daguil(oranjeogen) en dag uilen (gele ogen)
Uilen zijn boodschapper van voortekens en hebben het vermogen van vorm te veranderen.
Uilen hebben de link en verbinding tussen de onzichtbare (donkere)wereld en de wereld van het licht. Een uil is comfortabel met zijn eigen schaduw.
De uil is het symbool voor wijsheid en de zoektocht naar kennis
http://zonenmaan.net/dierensymboliek-de-uil/

Great Horned Owl Hooting Full Moon Afbeelding

boodschap [think]
Vele rotstekeningen(over de gehele wereld) die mogelijk enkele duizenden jaren geleden werden gemaakt proberen ons iets te vertellen.
Afbeeldingen om de tijd te doden……. :mrgreen:

Afbeelding
Een navelstreng. spiraal lopende bloedvaten .

Afbeelding
Naast dit labyrint ligt ook een bron
De vorm van het labyrint geeft vertrouwen dat je je kern (je bestemming) ook echt kunt bereiken.
http://www.labyrintwerk.nl/index.php/over-het-labyrint

Aquarius is de tijd van weten..
Afbeelding
The game of the universe is hide and seek. Dis-member to separate. Re-member is to put it back together again or to remember something we have forgotten.
Every baby knows this intuitively, until we teach it to babble in words.
The last 2,000 years has been the Piscean age. Two fish tied together trying to swim apart. We allowed them to swim so far apart, that we lost sight that the opposites are connected. This is the hide stage of the game of "Hide and Seek" in full manifestation. The more we separate them the more lost we become. At this juncture in the great year, we are using less than twelve percent of our brain's potential, and we are only putting one fish on the car bumper. How lost we are!
The coming of Aquarius, the man or water bearer, gives us two lines that fit back together. We are approaching a time of Atonement (at-one-ment). It is time for us to re-member or awaken. It is time to look down and observe that our right and left hands are connected. Notice that the electric light doesn't work without the plus and minus. The end of the Piscean Age is a time of Revelations. It is time to reveal the truth. Catch the Joke! — It was necessary to get lost just to play.
http://revealer.com/review.htm

Aquarius and Leo are polar opposites.
Afbeelding
We are all experiencing these trait changes now as we travel the path from Pisces to Aquarius.
The general consensus is an Astrological Age is about 2,150 years with some deviation because the earth's rotations vary in length. Another factor is the disproportionate sizes of the constellations.
This coming new era should usher in a period of group consciousness.
Aquarius and Leo are polar opposites.
As precession marches further into the Age of Aquarius, the "intensive self-consciousness of Leo" should expand into the "group awareness of Aquarius."
In other words, the individual should become the universal while still maintaining individuality.
Personal Identity will be lost for the good of the whole. Yet personal spiritual identity would remain intact.

It's a time to understand that WE are the spiritual masters we have been waiting for.
This is a time of the merging of the opposites, the masculine and the feminine. These two energies within each of us will once again work together to know God. And, they will act on divine inspiration, bringing messages from the divine to manifestation in the world.
http://www.2012-spiritual-growth-prophe ... arius.html

Afbeelding
De symboliek van de Heilige Graal
De legenden en de zoektocht naar de Heilige Graal komen uit een tijd dat de mens niet bewust in contact was met zijn of haar ware Zelf of ofwel de Goddelijkheid in onszelf.
Naarmate we onszelf meer accepteren en liefhebben, kan ons hogere Zelf dieper incarneren en kunnen we als mens onze Goddelijkheid steeds meer ervaren. Jij bent de enige die je Heilige Graal opnieuw kan ontdekken en deze innerlijke schat kan herwaarderen. Wat je zo vurig buiten jezelf hebt gezocht, bevindt zich in je eigen hart. Het is een reflectie van de afstand die men van zijn of haar eigen Goddelijkheid heeft genomen.
http://www.spiritincoaching.nl/2016/07/ ... ige-graal/

„Only in the leap from the lion's head [think] will he prove his worth." :wink:
a "leap of faith"
Hopi:
Eternal life without suffering was yours all along. Never were you ever separated from the Source.
We are the ones we have been waiting for..

chuen
Student
Berichten: 161
Lid geworden op: 29 apr 2016, 09:29

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door chuen » 25 dec 2016, 11:19

Afbeelding

Afbeelding

De donkere sluier die jaren lang in controle is geweest over onze planeet , zit nu in een proces, waarbij deze langzaam wordt opgetild. Deze sluier, de waarheid die men niet kent, de collectieve geheugenstoornis en de “controle” over de stilte begint te smelten. :wink:

Sikh wisdom
the forces of Nature…… [think]
The Aquarian Age
Native wisdom
Spirit and the forces of Nature working in alliance with us…. [think]
The Awakening Shy-Anne
Anishinaabe Elder Dave Courchene’s Prophetic Words
Anishinaabe Elder Dave Courchene, founder of the Turtle Lodge, has long said that the 8th Fire has been lit, the one that foretold
the drawing together of all peoples :chicken:
and the revelation of their interconnectedness with one another and the environment.

(knip)

Nature
has been waiting for this moment, for us to come together and become unified, in our unique and distinctive ways, which represent the whole of the human family.
When we put ourselves in order,
then the universe and the Earth will naturally set things in order.
The people are demanding a change. We must seize on this great opportunity for change and for peace, which will be supported by the
Spirit :roll: and the forces of Nature working in alliance with us.
Afbeelding
We do not simply have consciousness; we are consciousness.

I am totally convinced that what we are doing here is exactly what we came here to do. We just keep doing it and we know that we are affecting some other dimensions because of our work here. This happens because we have these physical bodies that are not really just flesh and blood and bone, but are actually Principal Ideas.
We were created so that we could function here, so that we could play a role in the unfolding of all the multiple dimensions of wisdom and truth.
This unfolding is happening because of what our physical anatomy is doing.
We were given a mind to think as part of an inducement for being here.

One of the things I’ve found out about human beings is that nothing can harm us. :wink:
Certainly someone can kill us and they can torture us, but they can’t really rub us out because we are set on this vibration that goes on and on forever and we just keep showing up in different places.
We do not simply have consciousness; we are consciousness. :wink:
http://www.josephrael.org/?p=246

Afbeelding

Als je de geheimen van het Universum wilt kennen, denk dan in termen van energie, frequentie en vibratie... Nikola Tesla.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 30 dec 2016, 17:18

Weinig/Veel

Het kost niet zoveel, iemand een glimlach te schenken
of je hand op te steken voor een vriendelijke groet.
Zoiets kan opeens de zon laten schijnen,
in het hart van de mens die je op dat moment ontmoet

Het kost niet zoveel, om je hart wat te openen
voor de mens om je heen, in haar vreugd en verdriet.
Wees blij dat je zo wat kan doen voor een ander,
of is die ander je naaste soms niet?

Het kost toch zo weinig om een ander te geven,
iets, wat jezelf toch zo heel graag ontvangt
Liefde, alleen maar door dat weg te schenken,
krijg je terug, meer dan je verlangt.

Het kost niet zoveel, een hand uit te steken
om een ander behulpzaam te zijn.
Een dankbare blik is de beloning,
al was de moeite voor jou maar slechts klein.

Het kost maar heel weinig, je arm om een schouder,
of alleen maar zachte druk van je hand.
t’ Is voor de ander, of zij even
in een klein stukje paradijs is beland.

O, die vriendelijke glimlach, dat eventjes groeten,
die arm om de schouder, de hulp die je bood.
Het kost allemaal bij elkaar toch zo weinig,
maar in wezen, voor die ander, is het ontzaglijk groot.

onbekend

..............
Als je voor één mens in je leven wat betekend hebt, dan heb je niet vergeefs geleefd.
-Dag Hammarskjöld

Werken aan onszelf is niet bedoeld om de golven in de oceaan van het leven kwijt te raken, maar om te leren hoe we moeten surfen.
-Ken Wilber

De wereld is als een spiegel: kijk er boos in en zij kijkt boos naar je terug; glimlach en zij glimlacht ook.
-Anoniem

Iedereen is gekneed uit hetzelfde deeg, maar niet gebakken in dezelfde oven.
-Jiddisch spreekwoord

.........
Tekst op een kaars:

Immer
wenn Du meinst
es geht nicht mehr,
kommt irgendwo
ein Lichtlein her.

[vertaling:]

Altijd,
wanneer je denkt:
het gaat niet meer,
komt ergens vandaan
een lichtpuntje tevoorschijn.

Afbeelding

Je hoeft het licht van de ander niet uit te blazen om het jouwe te laten schijnen.
-Anoniem
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 30 dec 2016, 17:20

:post:


Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 01 jan 2017, 16:01

Afkomstig van de Germanen: goede voornemens.Tijdens de Midwinterfeesten tussen 25 december en 6 januari, vierden de Germanen de wedergeboorte van de zon en het opnieuw ontwaken van de natuur. Ze geloofden dat in de nachten de goden naar de aarde afdaalden om weldaden te verspreiden. De Germanen hoopten dus al op positieve veranderingen. En wij doen anno nu eigenlijk niets anders.


Nooit alleen 'goede voornemens' persé op 1 januari voor mij,
dit geldt voor elke dag het hele jaar door vind ik. :grin:
Wat in onderstaand citaat staat,zouden onze voornemens kunnen zijn iedere dag.

De minder fraaie trekken zullen mijn inziens helaas voor velen wel kunnen gelden, maar gelukkig zijn echt niet alle mensen zo zwart/wit en/of star/rechtlijnig in te delen! En tja...wat en wie bepaald bijv wat 'mislukkelingen'zijn...
Dus lees ik bepaalde zinnen toch liever met de woorden sommige en soms er bij...


Ondanks alles

Mensen zijn onredelijk, onlogisch en egoïstisch
…maar blijf van hen houden, ondanks alles.

Als je het goede zoekt, zullen mensen je beschuldigen van
egoïsme en verkeerde motieven
… maar blijf het goede zoeken, ondanks alles.

Als je succes hebt krijg je onechte vrienden en echte vijanden
… maar blijf vasthouden aan je succes, ondanks alles.

De goede dingen die je vandaag doet, kunnen morgen alweer
vergeten zijn
… maar blijf goede dingen doen, ondanks alles.

Eerlijkheid en oprechtheid maken je kwetsbaar
… maar blijf eerlijk en oprecht, ondanks alles.

Mensen houden van succes en lopen alleen geslaagde mensen
achterna
… maar loop ook eens mislukkelingen achterna, ondanks alles.

Wat u jarenlang hebt opgebouwd, kan in één dag weggevaagd
worden
…maar blijf bouwen, ondanks alles.

Mensen hebben soms hulp nodig, maar kunnen zich tegen u
keren als u hun daadwerkelijk helpt
… maar blijf hen helpen, ondanks alles.

Als u in het leven overal uw beste beentje voor zet, krijgt u soms
de wind van voren
… maar blijf uw beste beentje voor zetten, ondanks alles.

Moeder Theresa had in de hal van haar weeshuis
in Calcutta deze tekst opgehangen.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 04 jan 2017, 10:58

Dit plaats ik alsnog al is kerst voorbij,
de inhoud is nml niet alleen aan die dagen gebonden:

Citaat:

Zojuist vond ik via een tweet van Geert Kimpen een mooie tekst over eenzaamheid met kerst. Daarbij stond onderaan dat deze overal mocht worden gekopieerd, mits de bron wordt vermeld. Daar maak ik graag gebruik van, want ik denk dat deze voor velen heel herkenbaar is en inderdaad troost kan geven.


Dit kwam ik tegen

Hieronder volgt de tekst van ‘Eenzame kerst? Ik wil jou troosten.’ van Geert Kimpen. Op mijn weblog ging ik eerder in op zijn boek ‘Hoe maak ik goud van mijn leven?’.


Ik wil jou troosten. Jij die ‘s nacht je kussen nat huilt. Jij die aan niemand laat zien hoe bang je bent. Jij die verdwaasd rond strompelt in dit bestaan. Jij die je afvraagt waar je de afslag hebt gemist. Jij die het net niet gemaakt hebt. Jij die je zelf zo’n mislukkeling vindt. Jij zo bang en kwetsbaar als een kind. Ik wil jou troosten.

Jij verbijsterd dat het zo snel is gegaan. Jij in een achtbaan die nooit stopt. Jij in die tijd die sneller en sneller gaat. Jij in een tijd die meer en meer van je eist. Jij die niet meer weet wat prioriteit is. Jij die daarom zo maar wat doet. Jij die ’s avonds bekaf bent. Jij na een dag van vanalles en niets doen. Jij die verlangt naar die tijd van toen. Ik wil je troosten.

Jij die schreeuwt in de wereld van Twitter. Jij die daar roept hoe leuk je toch bent. Jij met je honderd digitale vrienden. Jij die krabbelt en mailt maar niet één van hen spreekt. Jij met je met zoveel zorg gemaakte profiel. Jij met je clipjes en plaatjes en spreuken. Jij alleen met je laptop in de keuken. Ik wil je troosten.

Jij zonder woorden voor hetgeen in jou leeft. Jij die bang bent dat jij alleen dat hebt. Jij met je zo normale gezicht. Jij wiens verdriet niemand ooit ziet. Jij met je wanhoop die niemand ooit hoort. Jij van wie men het nooit aan zou zien komen. Jij met alleen maar gebroken dromen. Ik wil jou troosten.

Jij die probeert een goed mens te zijn. Jij die het geluk aan anderen gunt. Jij die vreugde om hun overvloed deelt. Jij die hen feliciteert en zelfs juicht. Jij die hen met de rivier mee ziet stromen. Jij die in de bocht achter blijft. Jij die nooit eens valt in de prijzen. Jij die jezelf zo graag wilt bewijzen. Ik wil je troosten.

Jij die zo verlangt naar wind in de vleugels. Jij die de juiste persoon op de juiste plek wilt zijn. Jij die woorden zou willen vinden die anderen raken. Jij die snakt naar die levensveranderende raad. Jij die het zat bent alleen maar te geven. Jij die zo graag iets wilt snappen van het leven. Ik wil jou troosten.

Jij die bang bent voor deze tijd. Jij die verschrikt kijkt naar het journaal. Jij die niet het hoofd boven water kan houden. Jij die de tijd vreest die er aan staat te komen. Jij gechoqueerd door de rampen die zich voltrekken. Jij die niet nog een recessie kan trekken. Ik wil jou troosten.

Jij die maar niet de liefde kunt vinden. Jij die hard roept dat ie wel komt als ie komt. Jij die graag toont hoe gezellig je het hebt. Jij die niet meer vraagt dan een arm om je heen. Jij die gewoon je verhaal ’s avonds kwijt wilt. Jij die gestommel in huis zou willen horen. Jij die wil vragen of die ander het licht heeft uitgedaan. Jij die een voet in bed tegen de jouwe wil voelen. Jij die je wilt ergeren aan iemand waar je van houdt. Jij in de stilte die je steeds meer benauwd. Ik wil jou troosten.

Jij van wie al het geld nu echt op is. Jij die het iedere maand met minder doet. Jij die zich al lang niets extras kan permitteren. Jij die je afvraagt hoe die anderen dat doen. Jij die luistert naar hun reisverhalen. Jij die verbijstert door de winkelstraat loopt. Jij voor het restaurant met tafels vol met mensen. Jij zonder geld en met zoveel wensen. Ik wil jou troosten.

Jij met een lichaam dat niet meer doet wat jij wilt. Jij die de hele dag met pijn moet leven. Jij met een ziekte sterker dan jou. Jij die aanhoort dat je geest het kan winnen. Jij die vreest dat je daarvoor te zwak bent. Jij wie het niet lukt zich gezond te denken. Jij die niet langer mirakelverhalen wilt horen. Jij die je dan alleen nog maar mislukter voelt. Jij die een slechte diagnose kreeg. Jij die de fatale prognose kreeg. Ik wil jou troosten.

Jij met een broer en een zus die het beter doen. Jij die hunkert naar de trots van je vader. Jij die wilde dat je moeder je zag. Jij wiens familie uit je leven is verdwenen. Jij gaat op kerst nergens heen. Jij op deze aarde moederziel alleen. Ik wil je troosten.

Jij die lijdt om de dood van je kind. Jij die je partner iedere dag mist. Jij voor wie de tijd niet alle wonden heelt. Jij die het nooit een plekje kunt geven. Jij die van die spullen geen afscheid kunt nemen. Jij die het niet achter je kunt laten. Jij die ergert met je lange verdriet. Jij die door de bomen het bos niet meer ziet.. Ik wil je troosten.

Jij bij wie de telefoon nooit gaat. Jij die nooit je kinderen meer ziet. Jij die niemand tot last wilt zijn. Jij die het alleen niet langer redt. Jij die niemand in de nacht kan bellen. Jij voor wie er niemand is om mee naar de film te gaan. Jij die er altijd alleen op uit trekt. Jij van wie niemand nooit de grapjes hoort. Jij die altijd denkt dat je stoort. Ik wil je troosten.

Jij die schrikt hoe rechts jou zal treffen. Jij die hoort dat het land aan de afgrond staat. Jij die je niet meer thuis voelt in dit land. Jij die geen andere plek weet om naar toe te gaan. Jij die je afvraagt of je nog wel mag bestaan. Ik wil jou troosten.

Jij die de moed allang hebt verloren. Jij die niet weet hoe je nog langer vechten moet. Jij die al zoveel zo vaak geprobeerd hebt. Jij die hoort dat je jouw droom leven moet. Jij die niet weet wat ooit je droom was. Jij die gewoon gelukkig wil zijn. Jij die vergetelheid zoekt in de wijn. Ik wil je troosten.

Jij die droomt van een betere wereld. Jij die zo hoopt op een nieuwe tijd. Jij die zoekt tussen hemel en aarde. Jij die toch weet dat er meer moet zijn. Jij die troost vindt in het oosten. Jij die in boeken inspiratie zoekt. Jij die hunkert naar een leraar. Jij die zo graag verlicht wilt zijn. Jij die zo genoeg hebt van alle pijn. Ik wil je troosten.

Jij die je schuldig voelt om boze gedachten. Jij die schrikt van je eigen jaloezie. Jij die je slecht voelt om je aardse verlangens. Jij die soms zo woest en kwaad kunt zijn. Jij die het steeds moeilijker hebt het anderen te gunnen. Jij die niet snapt wat jij verkeerd hebt gedaan. Jij die om je heen iedereen ziet scoren. Jij die steeds maar weer meer terrein verliest. Jij die leerde dat rechtschapenheid verliest.

Ik wil jou troosten. Ik wil je verwarmen. Ik wil je zeggen; je bent niet alleen. Ik wil je dragen. Ik wil je omarmen. Ik wil je zeggen, ik ben vlakbij. Ik wil je vragen, troost jij ook mij?

Geert Kimpen


http://www.arendlandman.nl/2011/12/eenz ... -troosten/

..........................

............

Bij het laatste zinnetje: "Ik wil je vragen, troost jij ook mij?"
had ik iets van huh...? dat zal ik een ander echt niet vragen, dit lijkt voor mij een beetje op een 'wederdienst' vragen..? Lijkt mij ook helemaal niet nodig om dat te vragen, want mensen die zich verbonden weten/voelen met elkaar, kunnen hun verhaal en gevoelens delen, zij zullen over en weer elkaar ook zonder meer troosten, bemoedigen enz. zonder daar om te hoeven vragen.
Althans, zo zie ik dat en is ook mijn ervaring.

Het geldt zoals eerder gezegt vanzelfsprekend ook niet alleen met feestdagen ed, maar elk moment dat het nodig is.
Zo bedoelde Geert Kimpen dit vermoedelijk ook niet,
( zoals te merken is in wat hij doet en schrijft, in het leven staat)
en is het een mooi bericht aan de eenzamen, om veel vaker eens goed bij stil te staan.
Los hier van:
Ontelbare malen staan er ook de woordjes Ik en ik wil in, waar sommigen over
kunnen struikelen misschien.... dat is in mijn optiek in deze
context helemaal op z'n plaats en beslist niet storend.

susan
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

chuen
Student
Berichten: 161
Lid geworden op: 29 apr 2016, 09:29

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door chuen » 09 jan 2017, 11:16

Afbeelding

Ophiuchus (Slangendrager) keert terug in ons bewustzijn . Aquarius de tijd van weten.. :wink:

Waarom Indianen Hun Haar Lang Houden
Commentaar
Het lichaam van zoogdieren is in de loop van miljoenen jaren geevolueerd. De overlevingsvaardigheden van mensen en dieren lijken soms bijna bovennatuurlijk. De wetenschap vindt voortdurend meer ontdekkingen over de verbazingwekkende overlevingsmogelijkheden van mens en dier. Elk deel van het lichaam heeft zeer gevoelige werken uit te voeren voor het voortbestaan en het welzijn van het lichaam als geheel. Het lichaam heeft een reden voor elk deel van zichzelf. Haar is een uitbreiding van het zenuwstelsel, het kan juist worden gezien als uitwendige zenuwen, een soort van hoog-ontwikkelde 'voelsprieten' of 'antennes' die grote hoeveelheden aan belangrijke informatie overbrengen naar de hersenstam, het limbisch systeem en de neocortex. Haar bij mensen, inclusief gezichtshaar bij mannen, zorgt niet alleen voor een informatiesnelweg die tot aan de hersenen reikt, haar geeft ook energie, de elektromagnetische energie die door de hersenen uitgestraald wordt naar de uiterlijke omgeving.
http://www.wijwordenwakker.org/content. ... P1682&l=NL

Chief Tells How Your Hair is Your Antenna for Intuition Horizon: Is Seeing Believing? Katie Melua - The Flood
Don't trust your mind
It's not always listening
Turn on the lights
And feel the ancient rhythm

Don't trust your eyes
It's easy to believe them
Know in your heart
That you can leave your prison
MAGIC! - Let Your Hair Down (Lyric) Afbeelding

chuen
Student
Berichten: 161
Lid geworden op: 29 apr 2016, 09:29

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door chuen » 10 jan 2017, 21:22

Afbeelding

Afbeelding

de Slangendrager (Ophiuchus) keert terug in ons bewustzijn. Een (vergeten) sterrenbeeld

Een belangrijke boodschap van de Kogi-wijzen
Alles wat we doen is niet alleen een gebeurtenis in de stoffelijke wereld, maar ook in de geesteswereld. We leven in een wereld die in de geest is gevormd.
Iedere boom, iedere steen, iedere rivier heeft een geestvorm, onzichtbaar voor de Jongere Broeder.(Jongere Broeder = westerse mens)
Dit is de wereld van aluna, de wereld van gedachte en geest. Aluna omvat intelligentie, ziel en vruchtbaarheid: het is de grondstof van het leven, de essentie van de werkelijkheid. De stoffelijke wereld steunt op en krijgt haar vorm, leven en voortbrengend vermogen van aluna en het werk van de Mama voltrekt zich in aluna.
Omdat de Kogi-oudsten of Mama’s zieners zijn en een mysterieschool hebben doorlopen, bezitten ze het natuurlijke vermogen door te dringen tot hogere bestaansgebieden en verborgen oorzaken. Ze begrijpen de essentiële waarheid van het gezegde ‘zo boven, zo beneden.’ Als de Jongere Broeder in zijn ijdelheid, gedreven door hebzucht en eerzucht, denkt dat hij ‘de dingen regelt’, worden de planeet en ons bestaan daarop in gevaar gebracht. De werking van de wet van de Grote Moeder wordt verstoord.
http://www.happynews.nl/2009/03/03/een- ... gi-wijzen/

Kogi and Hubble
An illiterate Kogi indian from Colombia shows his knowledge of deep space Peace prophecy
Native elders (wisdom-keepers) zijn al een tijd (2010) bezig. Ze begrijpen de kracht van de cirkel.
“We all carry the seeds of greatness within us, but we need an image as a point of focus in order that they may sprout.”
— Epictetus

Return To the Sacred Fire
Grain Valley, Missouri, June 4-7, 2010
As the world stands on the brink of all-out earth changes, this summer 2010, indigenous leaders and tribal elders from throughout the Americas will make the long journey to Grain Valley Missouri, for a special summit convened to fulfill their peoples Pre-Columbian peace prophecy. heilige getal 13
Afbeelding
Het binnenste schild bestaat uit 13 vlakken, zoals de 13 manen van het jaar.
De buitenste ring bestaat uit 28 vlakjes, net zoveel dagen als er in een maand gaan.
https://madhupamaypop.com/2013/06/24/lu ... -13-moons/

Afbeelding
Onderweg zijn in een geestelijke evolutie
De sluier van de bewustzijns-laag met het verre verleden is ijler geworden
Herinnering…
Intuitie…..

Aluna Joy Yax'kin: Mayan Calendar
De Slangendrager staat voor de sjamaan/sjamanca en is de bewaker van de levensenergie. Hij/zij kent het geheim van het leven. Zijn/haar voet wijst naar het hart van de Galaxis, de Bron en verbind ons met dit Hogere Zelf.
(knip)
De Slangendrager heeft een geheel eigen plek gekregen in dit systeem. Als boodschapper met het goddelijke is hij verbonden met het
element ether :wink:
en alles etherische in lichaam en plant: de aura en de chakra’s (vooral kruinchakra) en de deva van de plant.
https://marreiki.wordpress.com/tag/sterrenbeeld/
Aquarius:
Water ben ik, uitgeschonken voor dorstige mensen. De taak bestaat in het tegemoet komen aan de noden van de mensen op alle gebieden en om juiste menselijke verhoudingen tot stand te brengen zodat het licht en de liefde en het Plan kan circuleren door alle mensen van de wereld.’
(knip)
Bovendien is de komst van het internet natuurlijk een prachtige fysieke voorloper van het geestelijke Waterman-besef dat we allen verbonden zijn. En ook de manier hoe het internet er uiteindelijk gekomen is, is een Waterman-wonder bij uitstek: ontwikkeld via ‘open source’, transparant, en het heeft nooit een eigenaar gehad! Maar ook de komst van de social media – iedereen kan nu jouw ‘buurman’ en ‘vriend’ zijn – is een fysieke voorloper van het geestelijke gedachtegoed. De wereld is opeens heel klein geworden (of juist heel groot). Zelfs de materie raakt meer en meer op de achtergrond. Niet alleen worden producten steeds kleiner en compacter, maar ook fysieke kabels worden vervangen door ‘straling’ (trillingen) en data wordt opgeslagen ‘in the cloud’. In de astrologie is Waterman namelijk – behalve een symbool van water – een luchtteken.
Steeds meer zal via de
ether
gaan en wordt daardoor toegankelijker.

Toekomst
De hiervoor geschetste energie van Waterman zal de samenleving drastisch laten veranderen. Het nieuwe tijdperk duurt ongeveer tweeduizend jaar, dus aan het einde is mensheid en aarde onherkenbaar veranderd. Maar gelukkig hoeven we niet tweeduizend jaar te wachten op ‘het paradijs op aarde’. Als het ruimere en nieuwe denken versneld wortelschiet, ondergaat de samenleving al in de komende tien jaar een metamorfose. Natuurlijk, alles hangt af hoe snel we als mensheid ons aanpassen, maar de voortekenen zijn positief.
http://www.helloaquarius.org/watermanti ... -waterman/

Afbeelding
The sign of Ophiuchus is also symbolic of the return of the Magdalene or the High Priestess. This is the sacred feminine energy that has found self love through the trials and tribulations of life. The female is a sacred portal on both ends- they can carry the
seed of life but also are a portal for communication with the divine and
Etheric realms.
I think a lot of the shift in consciousness we are experiencing is about reconnecting to the magical side of existence. We are BOMBARDED with incessant change and dilemmas nowadays. What happens when we don’t know the answer to a problem? Or have a long term plan/ solution? The energy of Ophiuchus/ High Priestess introduces us to the concept of INTENT. If we assume the relaxed demeanor of the High Priestess and remain confident in a
knowing
that things will work themselves out we can avoid the pitfalls of re-acting to a provocation and cease to create endless cycles of karma.
This energy is a call to problem solve through reuniting with the creativity found in our
imagination
as opposed to the constraints of linear thinking. :wink:
https://templeofthejaguar.wordpress.com ... 13th-sign/

Afbeelding
De Hogepriesteres staand voor haar altaar vinden we terug in de De Tarot van de Druïden, achter haar de Andere wereld van het onbewuste. De occultist Ouspensky heeft tijdens channeling een boodschap van De Hogepriesteres mogen ontvangen, die luidde:

“ Dit is de hal der wijsheid, niemand kan haar verbergen, niemand kan haar onthullen. Als je in je ziel het zaadje van deze bloem plant dan zal het groeien en tot bloei komen in je ziel.
Enkel zo zal je onderscheid leren maken tussen schijn en werkelijkheid. Kijk enkel naar datgene wat niet zichtbaar is en luister naar de stem zonder geluid. Herinner dat de tempel zich bevind in de diepste uithoek van je ziel en daar vind je de poort die toegang geeft tot het mysterie en de iniatie”.

De kracht van De Hogepriesteres in de tarot is naar binnen gericht, zij is bemiddelaar van de Andere Wereld, de ogen zijn gesloten, ze is in trance en de armen zijn omhoog gericht. Als symbool voor haar connectie met de innerlijke wereld en haar versmelting met de Godin, ze is de Wiccapriesteres die de maan vereert.
http://www.livemedium.nl/tarot-kaartleg ... riesteres/
Ze zit tussen twee pilaren met sluiers opgehangen tussen hen, het is de priesteres die we kunnen doordringen in de diepste geheimen van het leven. Ze is ook de brug tussen onze bewuste en hogere zelf, door ons te onderwijzen door onze dromen en ons onderbewustzijn. Het is in ons onderbewustzijn waar we de sleutels houden van het Universum
http://www.helderziende-paragnosten.nl/ ... t.php?id=3

You have a earth mind :wink: evolving into a god’s mind :roll:
Secrets of Ascension- Earth Mind Evolves Into God Mind (1:05 min…………) Afbeelding
Afbeelding
Het dertiende pad op de levensboom loopt van Kether naar Tiphareth [think]

Afbeelding
Op de levensboom houdt De Hogepriesteres altijd de wacht aan beide kanten van
De Afgrond
en zij meldt de pelgrim dat de oversteek leidt naar waar je hoort te zijn op dat moment. Het is aan de pelgrim om al of niet te durven.
http://www.denieuwsbron.nl/site/NL/Taro ... riesteres/

The Ripple Effect - JustDo1Thing.com

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 12 jan 2017, 17:12

In Flow zijn

De één voelt zich als een vis in het water als profzwemster, de ander is een geboren musicus. In principe heeft iedereen een talent, interesse, hobby of beroep, waarmee je je leven als zinvoller en rijker ervaart. Door tijd en energie te investeren kun je je er verder in ontwikkelen. Het kan iets kunstzinnigs zijn, zoals musiceren, schilderen of beeldhouwen. Maar het kan ook zijn dat je anderen helpt door middel van coaching, therapie of vrijwilligerswerk. Of dat je een sportieve prestatie levert, kookt of een boek schrijft. Het is een positieve activiteit waarbij je je met hart en ziel inzet.

Je energie stroomt
Wanneer je vanuit een innerlijke gedrevenheid iets creëert en daarbij je kwaliteiten optimaal inzet, kun je in een situatie terechtkomen van overgave. Je komt in een flow en je voelt de energie stromen. Op dat moment ben je helemaal in het hier en nu. Er is geen weerstand in de vorm van angst, twijfel of onzekerheid. Je vertrouwt op je intuïtie en je gelooft in je eigen kracht. Je bent in balans, in evenwicht. Je gevoel voor tijd is even weg. Je realiseert je niet of je lang of kort met iets bezig bent. Je gaat helemaal op in waar je mee bezig bent, met je volle concentratie en aandacht. Er is niets dat je afleidt. Je bent niet bezig met je ego, met hoe je op anderen overkomt en wat die anderen van je denken. Je hebt een duidelijk doel voor ogen, dat je in de meeste gevallen zelf hebt gesteld. Dat doel kan een levensthema voor je zijn of worden.

In beweging
Bij alles waaraan je vanuit je hart energie geeft, kan iemand anders weer energie ontlenen. Het kan iemand in beweging zetten. Zo kan een coach iemand in beweging brengen door hem te helpen zijn wens te realiseren. Een zanger in een band kan iemand letterlijk in beweging brengen door hem tot dansen aan te zetten. Een wetenschapper kan iemand met een interessant artikel aan het denken zetten. De maker van een natuurdocumentaire kan de kijker laten genieten van de mooie natuur en hem tot reizen aanzetten. Mijn visie van de zin van het leven is zoveel mogelijk energie te laten stromen. Zowel in jezelf als tussen mensen onderling. Hoe meer positieve energie er stroomt, hoe gelukkiger jij je voelt.

Toeval helpt je een handje
Als je meegaat met de flow, de stroom, voel je de energie borrelen. Alles lijkt je dan ook mee te zitten. Vaak ontmoet je dan de juiste mensen, kom je als vanzelf op de juiste plaatsen en in de juiste situaties terecht. Deuren openen zich voor je. Mensen bieden uit zichzelf hun hulp aan. Toeval kan je dan een handje helpen.

http://www.zinvoltoeval.nl/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 12 jan 2017, 20:53

De ultieme vrijheid (column)

Het is de Maand van de Filosofie. Dan is het chique om moeilijk te schrijven en te spreken, want dat is voor veel academische filosofen synoniem met “diep denken”.

Sommige academische filosofen hebben van dat moeilijke schrijven zelfs hun handelsmerk gemaakt, en dat loont: ze krijgen eredoctoraten aan befaamde universiteiten, treden in de media op als waren het popsterren, en verdienen geld als water. Ego’s zijn het. Namen noemen is overbodig.


Ego’s zijn erg gesteld op het behoud van hun autonomie. Dat geldt overigens voor ieder van ons. We zijn voortdurend, de hele dag door, aan het strijden voor onze autonomie. Omdat we gevangen zitten in de illusie dat alles in het leven draait om autonomie. We denken dat we pas wérkelijk vrij zijn als we zelf kunnen bepalen wat we willen en wat we doen. We denken dat we wérkelijk vrij zijn als we volledig autonoom zijn. Zo zijn we slaven van onze drang naar autonomie.

Autonomie en ego – twee handen op één buik. Ons ego pusht onze drang naar autonomie, en door bevestiging van onze autonomie strelen we ons ego. Autonomie staat bijna gelijk aan de drang naar zelfbehoud. Maar wat is dat “zelf” dat behouden moet blijven? Ons ego? Maar wat is dat dan? Kun je het eten? Is het een ding? En waar bevindt het zich dan?

Boeddhisten stellen dat ons ego een illusie is, die door ons denken wordt gedragen en gedreven. Het ego of het zelf is in feite een idee dat we van onszelf hebben, bewust maar meestal onbewust. Het ego heeft geen substantie. Het bestaat niet, behalve in onze gedachten, en zoals dat met gedachten gaat: een gedachte die niet gedacht wordt, bestaat niet. Ook het ego is een illusie, maar wel een hardnekkige.

Het ego zorgt ervoor dat we blijven streven naar zelfbevestiging, en dat we het idee hebben dat vrijheid bestaat in de ultieme zelfbevestiging: alles kunnen doen wat we willen.

Maar wat als dát idee van vrijheid zelf ook een illusie is, net als het ego? Wat als de ultieme vrijheid nu eens niet bestaat in het kunnen doen wat je wil, dus in het leven volledig naar je toe weten te trekken, maar juist in heel iets anders en feitelijk het tegenovergestelde?

Wat als de ultieme vrijheid bestaat in vrij zijn? In ongebonden zijn? In onthechting? Voor mij bestaat de ultieme vrijheid in loslaten.

Misschien dat de ultieme vrijheid is, dat je in staat bent je eigen leven los te laten. Dat je het leven zonder moeite kunt loslaten op het moment dat dit nodig is. Want alles loslaten zullen we allen moeten, hoezeer ons ego ook weigert dat te accepteren.

Moeilijke gedachten? Ik hoop een eredoctoraat waardig…

Taede A. Smedes
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 15 jan 2017, 11:21

Afbeelding

Meesterschap over handelen

14-01-2017

(Manuela van der Knaap) Wat is het weer intens nu. Heb jij ook intense gevoelens van woede, irritatie, diepe wanhoop en twijfel/niet weten wat te doen en/of angst. Dit artikel geeft je inzicht in het actuele proces dat begin 2017 actief is en ook zijn weerslag heeft op de regeringsperiode van Trump.

De astrologische stand van Cheiron in samenstand met Mars in Vissen laat zien dat er veel agressie kan zijn of handelen als een kip zonder kop en heel chaotisch handelen.

Gewond handelen
Cheiron de kosmische wond staat samen met Mars in Vissen en dat kan diepe angst oproepen. Angst om te handelen. Het gewonde handelen en ook het gewonde mannelijke is diep voelbaar. Heb ik het goed gezien??? Doe ik het wel goed...

Tweelingziel
Heel voelbaar worden ook projecties naar het geïdealiseerde mannelijk, die tweelingziel, die prins op het witte paard, die maar niet doet wat hij moet doen. Of de pijn voelen van die prins op het witte paard die jaren later toch ook gewoon mens blijkt te zijn. Het realiseren van wat er is, kan intens pijn doen en diep verdriet oproepen. Deze energie vraagt om gezien te worden voor wat gewond is, te vergeven en die prins tussen het voetvolk te zetten, gewoon als mens, waar hij hoort. (Mars conjunct Cheiron in Vissen)

Leegte
De jaarhoroscoop van 2017 vraagt om vanuit leegte te bewegen naar een richting en van daaruit een doel te stellen. Inspiratie te vinden en dat te creëren wat je heelt en voedt. Door de zwarte Maan in Schorpioen is er diep in je innerlijke leegte, stilte, rust en ZIJN. Of misschien momenten van intense stilte en leegte. Duw je daar overheen, omdat er nog zoveel MOET gebeuren, dan kom je in het stellen van lege doelen. De inspiratie is dan niet blijvend of veranderd steeds.(Zwarte Maan in Schorpioen en gecorrigeerde zwarte Maan in Boogschutter, oppositie Priapus in Stier en Tweelingen)

Manifesteren wie je bent
Als je jezelf hebt bevrijdt van het vele MOETEN en dus in de stilte en in de leegte kunt blijven, dan is er stilte en rust. Het innerlijk conflict van het niet volledig kunnen manifesteren van wie je Wezenlijk bent, is in de diepte wel voelbaar, maar neemt de rust dan niet over. (Pluto is Heer zwarte Maan in Schorpioen en staat conjunct Zon.) Maar het is waarschijnlijker dat af en toe de onmacht van het je onzekere ikje opspeelt en je innerlijk ontploft. Ook dat is wat het is. We ontvouwen onze Wezenskern nu naar nieuwe lagen van het bestaan. (zwarte Maan in Schorpioen =leegte, ZIJN en gecorrigeerde zwarte Maan in Boogschutter is inspiratie, overschatten)

Intenties
Blijf je in de stilte, de leegte, dan komt er misschien wel helemaal geen doel. Het doel doet er misschien wel niet toe vanuit de stilte bezien. Of twijfel je aan je doel, nu met Cheiron in samenstand met Mars in Vissen? Vraag jij je af of je intenties wel juist zijn. We zetten nu namelijk de intenties neer voor dat nieuwe dat wil ontstaan. Is die droom wel reëel? Met de gecorrigeerde zwarte Maan in Boogschutter die de manifestatie in het leven zichtbaar maakt, zijn we geneigd om zaken te rooskleurig voor te stellen en te overschatten. Wat een onzekerheid. Dit vraagt om een diepte onderzoek naar je intenties, zodat je helder krijgt wat het universum je zal leveren. (Saturnus driehoek Uranus en zwarte Maan in Schorpioen en Boogschutter). De intenties zijn de drijfveren van wat je uiteindelijk zal aantrekken aan situaties en ervaringen.

Intuïtie
Mars staat in Vissen niet optimaal en vraagt om handelen vanuit intuïtie en verbonden met het universele. Als je niet in contact bent met hiermee, dan valt Mars in Vissen dood en komt je niet tot handelen. De samenstand met Cheiron maakt het dan loodzwaar en kan diepe schuldgevoelens en schaamte oproepen. Vergeving van jezelf en de ander is hier de sleutel.

Boosheid
En heb je nog geen doel gevonden, omdat het bestaande je vasthoudt in het oude en maar niet wil bewegen; dan is er ziedende boosheid om de situatie die maar niet wil veranderen. Vooral alles wat moet en de innerlijke natuurlijke stroom blokkeert brengt diepe wanhoop naar boven. Met je wil loop je tegen dichte deuren. Intense boosheid naar het universum, je hoger zelf of de hele situatie waar je in zit.

Meebewegen
Wat er ook is, dit is een pittige (energetische) situatie. Beweeg maar gewoon mee met wat er is. Wees eerlijk over wat er in je leeft, dan brengt het je vanzelf naar nieuwe inzichten en nieuwe manieren van handelen vanuit de diepe innerlijke stilte. We mogen begin 2017 leren en ontdekken over manifesteren en onze intenties om zo meesterschap te krijgen over ons handelen, onze mannelijke kwaliteit.

Karmische situaties
Het gaat overigens om karmische situaties. Het kan zijn dat er spontaan oude herinneringen omhoog komen uit de diepte om te mogen helen met erkenning, vergeving en liefde.
Deze astrologische stand van Mars in samenstand met Cheiron is nog tot begin februari actief.

Inauguratie Trump
Het gewonde mannelijke en het gewonde handelen speelt ook een rol tijdens de inauguratie van Trump op 20 januari en dit zet de toon voor de komende jaren van presidentschap voor de Verenigde Staten. Dus de situatie hierboven beschreven van oerwoede, handelen als een kip zonder kop zullen wel een rol gaan spelen in zijn regeringsperiode.

© Manuela van der Knaap http://www.inzichten.com

http://www.earth-matters.nl/26/13198/sp ... delen.html
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 19 jan 2017, 10:28

Door: Drees Koren – Kind magazine december 2016

Eenzaamheid

van zien naar zijn…

Soms sluit ik mijn ogen, tune in op het huidige collectieve veld en vraag me dan af: waar worstelen mensen mee op dit moment en hoe kan ik hen ondersteunen? Woorden rollen dan uit mijn vingers, zo ook deze keer:

Zien

Veel mensen voelen zichzelf op een eiland zitten. Ze voelen zich afgescheiden van anderen en daardoor eenzaam in hun ervaringen en opvattingen. Toch is dit een groot misverstand. Ieder mens heeft namelijk dezelfde verlangens en behoeften, alleen delen we ze niet. We laten ons beperken door opvattingen als: ‘we moeten sterk zijn’, ‘we moeten krachtig overkomen’, ‘we mogen niet onzeker zijn’. Succesvol mag je zijn, falen mag niet. Meer is beter dan minder. Allemaal mentale redenen om onze zielenroerselen niet te delen met anderen. Zeker, met zwakte red je het niet, met slachtofferschap ook niet, maar:

Erkennen

Een eerste stap naar verandering en naar geluk is te erkennen wat je huidige staat van zijn is. Waar zit je op de ladder van geluk? Waar zit je op de ladder van verbinding? Zonder het erkennen van onszelf en onze huidige gemoedstoestand, kunnen we nooit ontwikkelen, groeien, onszelf zijn en expressie geven aan onszelf.

Erkennen aan wie?
Erkennen ten eerste aan jezelf… maar(!) niet als slachtoffer, als erkenning. Dat is iets anders. Op het moment van erkennen namelijk ontspan je in dit moment. Je ademt uit en ontspant. ‘Dit is zoals het nu is’. Als we deze informatie gebruiken om onszelf als slachtoffer te presenteren aan een ander, zijn we niet meer op waarheid aan het communiceren, maar aan het manipuleren. ‘Kijk mij eens zielig zijn, ga je nu lief voor mij zijn?’

Accepteren

De volgende stap is je ogen te openen voor de ander als jezelf. De ander heeft namelijk exact dezelfde onzekerheden, behoeften en verlangens als jij. Zie je ze in de ogen van de ander? Als je dat ontmoet in de ander, dan vind je broederschap en zusterschap. Voorkom een wedren van wie het zieligste verhaal heeft, maar zie de mensheid en het dragen van dezelfde struggles in de ander. We hoeven niet te fixen, we hoeven niet op te scheppen. Wat we willen is een gelijkwaardig samenzijn met begrip voor de menselijkheid van elkaar. We zitten in hetzelfde schuitje: we zitten in een menselijk jasje met menselijke beperkingen. Jee.

Zijn

Dit is wat werkelijk verbinding tot stand brengt. En daarvoor heb je geen groots verhaal nodig. Je kunt elkaar in de ogen kijken en contact maken met dit niveau van het menszijn. Een gevoelsniveau waar het zacht en ‘kwetsbaar’ is. Een laag waar ons harnas afvalt van stoer, succesvol, zielig of altijd blij. Daar, in die laag, mag je jezelf zijn zonder te praten, zonder te doen, zonder presteren. Van mens tot mens. Hart tot hart. Ziel tot ziel.
En zie daar… eenzaamheid verdwijnt. Het hart stroomt vol. En alles wat je zocht word gevonden.

Vera Helleman
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 20 jan 2017, 12:05

Is een kind de goeroe van de ouders?

“Een kind is altijd in het hier en nu, en eigenlijk is dat ook de definitie van een goeroe; die brengt je naar het hier en nu. De meeste ouders vatten hun kind niet zo op, omdat ze zelf vastzitten in hun rol als ouder. Maar het kind wil jouw niet als (moeder)rol, hij wil je als (moeder)mens.”


Wat kunnen we van onze kinderen leren?

“Hoe ben je jezelf? En hoe ga je met je menszijn om? Als een kind verdrietig is, doet hij geen moeite om dit te camoufleren, hij laat verdriet zich reinigen. Als hij boos wordt, vindt hij zichzelf niet stom. Zijn instinct weet hoe het om moet gaan met emoties, maar wij leren het weer af.”


“Wij volwassenen doen erg ons best om ons anders voor te doen dan we zijn en delen van onszelf te onderdrukken. Kinderen nodigen ons uit om volledig mens te zijn. Die zien onze belemmeringen (tekortkomingen bestaan niet ;) en gaan daar lekker in zitten prikken. Ze merken het als we niet oprecht zijn, onze gevoelens niet uiten. Maar tegelijkertijd leren ze van ons voorbeeld. Zo leren we hen: er is een laag zoals je je voelt, en een laag zoals je je moet gedragen, terwijl we dat op een lijn willen hebben. Wees als ouder gewoon boos als je boos bent, dan begrijpt je kind je vaak prima.”

“Realiseer je ook dat de manier waarop je naar een kind kijkt, de manier is waarop je eigenlijk jezelf ziet. We projecteren alles op hen: wat we wel én wat we niet leuk vinden – aan onszélf. Projecties spelen altijd een rol en onze kinderen spiegelen zowel het mooiste van onszelf als dat wat we het lelijkst vinden. Daar moeten we dan naar kijken, want van hen kun je niet weglopen. En daarmee groeien wij in zelfacceptatie en tegelijk in acceptatie naar hen volledige zijn.”


Hoeven wij hen niets te leren?

“In principe hebben we alleen verantwoordelijkheid voor het gezond houden van het lichaam, dus heel praktisch hoe je je lichaam gezond moet houden, dat je je tanden moet poetsen en oppast voor de auto’s op straat. Maar ook hoe je in je primaire levensbehoeften moet voorzien. Wij weten inmiddels enigszins hoe deze gekke maatschappij werkt.Wat het kind voor zijn emotionele ontwikkeling nodig heeft, weet het eigenlijk heel goed zelf.”


Hoe kunnen we hen dan toch optimaal begeleiden?

“We kunnen hen helpen om hun eigen ja of nee te erkennen en hierachter te blijven staan, oftewel: naar hun hart te luisteren. (en niet naar onze ja of nee) Soms levert dat misschien problemen op met de buitenwereld, maar daar worden ze sterk en zelfbewust van.”

“Een ander belangrijk onderwerp is onze bewuste en onbewuste overtuigingen. Wij zijn kinderen, door ze onze overtuigen op te dringen, aan het kokeren, terwijl er misschien wel veel meer mogelijkheden zijn. Een open mind is het belangrijkste gereedschap voor een rijk leven, want hoe meer je voor mogelijk houdt, hoe meer er ook mogelijk is. Het is dus aan ons, om ze hierin te prikkelen.

“Ouderschap vraagt veel bewustzijn en liefdevolle aanwezigheid. Het nodigt je uit om je eigen meester te worden. Maar dan moet je wel bereid zijn om te leren.Durf je kind in de ogen te kijken en realiseer je: shit, ik ben hij en hij is ik. Als ik hem afwijs, wijs ik ook mezelf af. En ook: wat is het toch fijn om bij hem te zijn.”

Vera Helleman
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie