Het zalig 'nietsdoen'

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gast1

Het zalig 'nietsdoen'

Bericht door Gast1 » 15 nov 2012, 22:30

Ik heb vroeger vaak in de stripboeken gekeken van Suske en Wiske en Astérix en Obelix. Er is veel van blijven hangen en ik geloof dat ik alle Latijnse spreuken op een bepaald moment wel kende. Eentje ervan komt zelfs terug in de Venlose wapenspreuk: Festina lente, cauta fac omnia mente wat zoiets betekent als 'Haast je langzaam, doe alles met je verstand'. Mijn Vader zaliger zei wel eens dat hij zich in een dolce far niente ging begeven, in een zalig of zoet 'nietsdoen' …

Als oudste van 8 kinderen heb ik me altijd in rumoer bevonden. Het is een kakelende en kibbelende familie geweest en jawel, ook dat behoorde tot mijn conditioneringen en daar ben ik heel lang in blijven hangen. Ik wilde graag geluid. Sinds nog maar een jaartje geleden heb ik echter de stilte leren kennen en dat bevalt prima. Ik heb 's morgens geen radio meer aan of een cd opstaan tijdens de rit naar het werk. Gewoon stilte. Heerlijk en nooit gedacht dat dit zou gaan gebeuren. Sinds een jaar doe ik soms gewoon 'niets' en bevindt ik me steeds vaker in een dolce far niente (hoewel ik nu weer aan het klussen ben, maar … Festina lente, cauta fac omnia mente). Heerlijk en nooit gedacht dat dit zou gaan gebeuren. Beide gedachtes had ik nog een jaar geleden en nu is het heerlijk om deze dingen te 'beleven' … Mijn God... Is dit nu ouder worden? Mocht dat zo zijn dan is ouder worden heerlijk en dat vind ik op heel veel gebieden. Oud worden is fijn, net als 'nietsdoen'.

Maar misschien is 'nietsdoen' ook wel eens goed voor jongere mensen. Ik schreef er al eerder over en ook in mijn manuscript is dit een onderwerp.
We haasten ons wat af hier in ons drukke landje. Blijkbaar hebben we zelfs tijd tekort. We hebben geleerd geen tijd te verspillen en hard te werken, toch? Het nietsdoen veroordelen we en liever actie dan nietsdoen! Is niets doen wel zo slecht als dat we denken? Ik denk dus van niet. Het is heel goed om af-en-toe uit te schakelen. Helemaal uit te schakelen en dat lukt me dus sinds een jaartje. Wanneer je afschakelt geef je je lichaam en geest 'ruimte'. Ruimte om het allemaal weer op te laden en dat lukt het beste in stilte of daar waar positieve energieën zijn. Het zal niet lukken daar waar negatieve energieën zijn. Sinds ik een redelijke afstand heb genomen van het nieuws en de krant, krijg ik veel meer positieve energie. Het gevaar echter is wel dat wanneer ik met het 'nieuws' (wat eigenlijk geen nieuws is, maar sensatie) geconfronteerd wordt, dat ik er vaker niet mee om kan gaan. Ik vraag me dus steeds meer of wat voor zin het überhaupt heeft, om naar deze actualiteiten te kijken. Ik mijd het liever en daar voel ik me prima bij. Terug naar het 'niets doen' … Het lanterfanten en het dagdromen of mediteren. Hoe heerlijk is dat eigenlijk wel niet? De Natuur alhier neemt toch ook een pauze, en de akkers liggen voor een poosje braak, toch?

Hoe je het ook keert of wendt, nietsdoen geeft tijd en rust om dingen te verwerken. Het brengt de hersenen in een toestand van creativiteit en dat maakt dat je nieuwe ideeën krijgt. Wetenschappelijk onderzoek heeft zelfs aangetoond dat dagdromen het probleemoplossend vermogen vergroot, zo vertelde mij de psycholoog bij de evaluatie van mijn assessment centrum. Het bleek dan ook dat ik extreem creatief ben. Dus dit is het resultaat van al mijn dagdromerijen en fantasieën.

Mijn zalig 'zweven' ....

Eigenlijk is het niet de kunst van het nietsdoen, maar de kunst van het niet-doen. Met letterlijk nietsdoen schiet je weinig op, simpelweg omdat je altijd wel iets moet doen. Mijn vrouw las vanmorgen een stukje uit een oude Libelle (tijdschrift) voor: Er schijnt zoiets te zijn als het 'woe wei', een taoïstisch principe. Het betekent zoiets als 'handelen door niet te handelen'. Nietsdoen volgens de taoïsten betekent niet dat je achterover gaat zitten en geen vin meer verroert, maar dat je op natuurlijke wijze, op basis van je intuïtie, gaat 'doen'. De dingen zullen dan als vanzelf (alsof je niets doet, lees: loslaten) gebeuren en met een succes dat je nooit had kunnen bereiken door te handelen op basis van analyses en je denkvermogen. Zie daar echter meteen de belangrijkste vijand van het nietsdoen: de menselijke neiging om altijd en overal aan te denken.

Ik dacht meteen aan het topic: 'Toeval met een betekenis' - synchroniciteit, waarbij ik de woorden van Taigitu overneem, daar ik ze zelf had kunnen schrijven:
Als je op die manier los kan laten, vouwt de kosmos zich er omheen. Het wordt dan ingevuld zoals de bedoeling is. Ik heb de ervaring dat het wordt ingevuld.
Met het woordje 'ik' van taigitu, bedoel ik mijzelf dus en ziehier: 'woe wei' ...

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Het zalig 'nietsdoen'

Bericht door Susan » 16 nov 2012, 09:24

Gast1 schreef:Hoe je het ook keert of wendt, nietsdoen geeft tijd en rust om dingen te verwerken. Het brengt de hersenen in een toestand van creativiteit en dat maakt dat je nieuwe ideeën krijgt. Wetenschappelijk onderzoek heeft zelfs aangetoond dat dagdromen het probleemoplossend vermogen vergroot, zo vertelde mij de psycholoog bij de evaluatie van mijn assessment centrum. Het bleek dan ook dat ik extreem creatief ben. Dus dit is het resultaat van al mijn dagdromerijen en fantasieën.

Mijn zalig 'zweven' ....

Eigenlijk is het niet de kunst van het nietsdoen, maar de kunst van het niet-doen. Met letterlijk nietsdoen schiet je weinig op, simpelweg omdat je altijd wel iets moet doen. Mijn vrouw las vanmorgen een stukje uit een oude Libelle (tijdschrift) voor: Er schijnt zoiets te zijn als het 'woe wei', een taoïstisch principe. Het betekent zoiets als 'handelen door niet te handelen'. Nietsdoen volgens de taoïsten betekent niet dat je achterover gaat zitten en geen vin meer verroert, maar dat je op natuurlijke wijze, op basis van je intuïtie, gaat 'doen'. De dingen zullen dan als vanzelf (alsof je niets doet, lees: loslaten) gebeuren en met een succes dat je nooit had kunnen bereiken door te handelen op basis van analyses en je denkvermogen. Zie daar echter meteen de belangrijkste vijand van het nietsdoen: de menselijke neiging om altijd en overal aan te denken.

Ik dacht meteen aan het topic: 'Toeval met een betekenis' - synchroniciteit, waarbij ik de woorden van Taigitu overneem, daar ik ze zelf had kunnen schrijven:
Als je op die manier los kan laten, vouwt de kosmos zich er omheen. Het wordt dan ingevuld zoals de bedoeling is. Ik heb de ervaring dat het wordt ingevuld.
Met het woordje 'ik' van taigitu, bedoel ik mijzelf dus en ziehier: 'woe wei' ...
Dit hoeft niet specifiek met het ouder worden te maken te hebben denk ik? Alleen gaan we ons vaak realiseren in wat voor hectiek we eigenlijk leven,én ook door eigen toedoen geleefd worden... Zelf doe ik dit niet doen al heel lang, al hadden we de omgeving ook mee, echt donker en echte 'levendige'stilte heerste daar. Geen bijgeluiden van auto's etc, puur natuur geluiden nog.
Men waardeert het echter lang niet allemaal. Lijken bang voor stilte en dit soort 'inactviteit'.
Dit is heel waar,echt niets doen is heerlijk wanneer je dat kunt.Of weer jezelf 'aan kunt leren', want ook gedachten volkomen stil zetten moet je soms even weer leren lijkt het wel. De totale stilte te kunnen 'horen' is geweldig, wat dus nog maar op héél weinig plaatsen hier in ons land kan spijtig genoeg!
Houd inderdaad ook in alles werkelijk los te laten,dat is heel belangrijk om eens geen controle over alles te willen houden,vastklampen. En de dingen gewoon eens laten gebeuren zoáls ze naar ons toekomen. Vaak blijkt dan hoe nodeloos het denken/piekeren over vanalles en nog wat eigenlijk is en onze energie opslorpt.Dit kunnen we echter alleen doen wanneer we én ons zelf vertrouwen, daardoor ook volkomen op de kosmos vetrouwen die hoe dan ook een vinger in de pap van het leven van iedereen heeft, en in totaliteit van alle gebeurtenissen om ons heen.

"het komt zoals het komt, terwijl ik andere plannen had", dát is wat het leven me op allerlei manieren geleerd heeft.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
shaffy
Onderzoeker
Berichten: 457
Lid geworden op: 24 sep 2012, 22:48

Re: Het zalig 'nietsdoen'

Bericht door shaffy » 16 nov 2012, 10:41

Ik zweef met je mee haha.
Ik kom ook uit een groot gezin waar het altijd drukte van jewelste was.. Klink misschien wat maf , ik kon er nooit tegen en benijdde gezinnen met slechts 1 kind.
En dacht dan, o wat een heerlijke rust lijkt me dat. Me ouders waren me vaak kwijt door mijn stilte. Ik zei ook heel weinig als alleen de boel opnemen of de spatten nemen als het me te gortig werd en dan heerlijk in dagdromen even wegzinken.
Eenmaal de deur uit ging ik toch steeds meer beseffen hoe leuk het ergens toch was.
De stilte is inderdaad een must. Dat is s'nachts ook zo heerlijk. Een stilte beleven hoef niet persé door niets te doen te zijn. Dat kan ook door iets doen wat je heel graag doet. Meer zo dat de afleiding wordt bereikt waarin de dagelijkse beslommeringen weg ebt. Ik ken iemand die een zakelijke stress baan heeft, hij vertelde dat wanneer hij tot hoogspanning komt dat hij dan het tegenovergestelde ging doen. Een metamorfose van zakenman naar clown. In het grappen en grollen de spanning daarin opgelost werd. Ik heb dat bijvoorbeeld met 'bouwvakkertje' spelen. Een energie dat vrijkomt in 'valt er nog iets te zagen boren en te timmeren.' Natuurlijk ook met schilderen dan is mijn gedachte ook vrij.
Ouder worden heeft zijn charme, een nadeel is dat de letters steeds kleiner worden :grin:
Voorspelling van Nostradamus, ik zou opgraven 123.584 romeinse munten en 680.00 goudstaven.
Mijn vondsten tot op heden zijn; 307.900 blik-clipjes en 6000 roestige spijkers

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Het zalig 'nietsdoen'

Bericht door taigitu » 16 nov 2012, 12:27

Ik kan me nog herinneren dat ik als kind al bewust aan het dagdromen was over dingen die ik leuk vond of wat ik graag wilde beleven. En dat doe ik nu nog, zeker als in de stress zit over iets dan ga ik bewust dagdromen over iets positiefs. En dat werkt zowel mentaal als fysiek. Je kan het direct voelen in je lichaam.
Maar zelfs dagdromen is 'doen', zelfs als je alles loslaat..... je zit alleen in een andere frequentie/trilling zoals hieronder beschreven.
Onderstaand artikel heb ik jaren geleden al eens gebruikt op een ander forum wat helaas niet meer bestaat.
'Dagdromen vergroot denkvermogen'
Laatste update: 13 mei 2009 07:01 info
AMSTERDAM - Als mensen aan het dagdromen zijn, werkt hun brein op volle toeren. Vooral hersendelen die worden gebruikt bij probleemoplossend denken, zijn actiever tijdens periodes van afleiding, zo blijkt uit nieuw Canadees onderzoek.
Foto: NU.nl

Wetenschappers aan de Universiteit van British Columbia deden de ontdekking tijdens een experiment, waarbij mensen om de zoveel tijd op een knop moesten drukken, terwijl ze in een MRI-scanner lagen.

Steeds wanneer de gedachten van de proefpersonen afdwaalden en ze vergaten op de knop te drukken, werd er een scan van hun hersenen gemaakt.

Actief

Opvallend genoeg wees het onderzoek uit dat het ‘uitvoerende netwerk’ in de hersenen van de proefpersonen buitengewoon actief was tijdens het dagdromen.

De resultaten van de studie zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Basisnetwerk

Er was volgens de wetenschappers vooral veel activiteit te zien in de zogenaamde laterale prefrontale cortex en de anterieure cingulare cortex van de proefpersonen. Die twee hersendelen worden voornamelijk gebruikt bij probleemoplossend denken.

Tot nu toe werd er vanuit gegaan dat deze delen van het brein uitgeschakeld waren tijdens het dagdromen en dat alleen het 'basisnetwerk' van de hersenen actief was.

Lui

“Als de gedachten van mensen afdwalen, wordt dat vooral gezien als iets negatiefs”, aldus hoofdonderzoekster Kalina Christoff. “We vinden mensen die dagdromen lui of onoplettend. Maar onze studie toont aan dat ons brein juist uitermate actief is als we dagdromen.”

http://www.nu.nl/algemeen/1963188/dagdr ... mogen.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Het zalig 'nietsdoen'

Bericht door Susan » 16 nov 2012, 13:19

Dagdromen werd en wordt nog vaak als luiheid bestempeld,dat mocht niet.
Naast dagdromen, wat ik niet vaak bewust deed om in weg te vluchten, mediteerde ik meestal op allerlei momenten, ook op drukke plaatsen, voor dat ik ooit van dat woord gehoord had,dit ging vanzelf.Het werd veelal verward of aangezien voor/met dagdromen. Door vanaf mijn 5e al 'lettertjesgek'te zijn, en heel veel te lezen kon ik ook op die manier dus alles om me heen vergeten.
Dit heeft voorkomen dat ik 'vast'liep en bleef voelen wat en wie ik was als kind tot de volwassenheid. Een heel druk gezin ook, met noodgedwongen al veel te veel verantwoordelijk op mijn schouders gedrukt. Ging dit echter veel later pas en terug kijkend beseffen natuurlijk. Echt een kind zijn...? eigenlijk weet ik niet hoe dat is, heb me nooit een onbezorgd kind kunnen voelen.(dit zeggende zónder enig negatief gevoel/verwijt richting mijn ouders) "nee
Bij stress is het nu meestal mediteren en de bossen in of langs de zee lopen urenlang.Alles los laten gaat dan heel goed.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Het zalig 'nietsdoen'

Bericht door Gast1 » 16 nov 2012, 20:03

Ik ga zo even onder de douche. Rondom mij hangt een brandlucht.
Vanmiddag heb ik weer 'gehobbyd' (jipiejajajipieéé ...) en om een uur of 18:00 heb ik een flink vuur in mijn tuin aangestoken. Het was windstil en het oude hout, wat ik soms wel 5 of 6 keer heb gebruikt, heb ik verbrand. Daarbij nam ik een stoel en zette mij er voor en heb heerlijk gedagdroomd. Het vuur verwarmde mij en het was heerlijk ontspannend om in de vlammen te kijken. Dit voelde écht heerlijk en ik heb over dit topic nagedacht. Het voelde nú zelfs nog beter. Je voelt het inderdaad meteen in je lichaam. Positieve energie kwam waarlijk tot mij...

vlinder

Re: Het zalig 'nietsdoen'

Bericht door vlinder » 16 nov 2012, 22:28

lekker niks doen en genieten van de stilte, dit kan ik enkel bereiken door mediteren.
Anders is het nooit stil er gaan zoveel gedachten door mijn hoofd en deze gedachten moeten beantwoord worden. (en kan je verzekeren het is een gekakel daar in mijn kopje, een kippehok is niks vergeleken met wat er bij mij in het hoofd gebeurt)

Maar je schreef is dat ouder worden, een spreekwoord een oude wijze man.
Ouder worden laat ons meer realist zijn, de snelheid van de jeugd zijn voorbij, ervaring heeft ons geleerd.

Maar wat mij wel is opgevallen, dat mensen vanaf de leeftijd 40 jaar en zo opklimmend in de jaren bewuster worden van een ander spiritueel inzicht(de ene sneller dan de andere), iets dat onze ouders niet hadden (spreek algemeen en niet van enkel uitzonderingen).
Zouden we spiritueel gezien niet een stap gezet hebben in de reincarnatie, een evolutiesprong.

Song van Joe couker n'oubliez jamais: elke generatie heeft zijn tijd en weg.

Geniet ervan

grtjs Vlinder

Plaats reactie