De schaduw uit 'De zin van ziek zijn'

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De schaduw uit 'De zin van ziek zijn'

Bericht door Susan » 20 nov 2012, 20:50

taigitu schreef:
Susan schreef:Misschien is het je ontgaan taigitu?
Maar in mei hebben we het hier ook nog over gehad.
Bij Paranormale zaken is nml al een topic over healen,reiki,handoplegging etc.
En op pagina 13 heeft Aquarius het over Thorwald Detlefsen en Rüdiger Dahlke,gaat over het zelfde dacht ik als wat je hier nu neergezet hebt? Over De zin van ziek zijn.
Susan, ik heb gekeken onder spiritualiteit maar........ niet gevonden.
Dus als je de link kan geven wil ik kijken.
Nu weet ik even niet waar je naar toe wilt?
Ik had het niet over een spirituele topic,al valt het daar wel onder natuurlijk. Ik zei dat het bij het PARANORMALE staat. Dat kan je dan toch zo aanklikken? En dan onder de topic over healen, reiki enz kan je het vinden, daarom had ik ook de pagina 13 daar van er toch nog bij vermeld?

(overigens mooi onderwerp! En ik vind jullie 'tweegesprek' prachtig om te volgen, ben er daarom ook niet 'tussen' gekomen, al ben ik het niet in alles eens met wat jullie te berde brengen naar elkaar, dat doet er ook niet toe hoor)
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De schaduw uit 'De zin van ziek zijn'

Bericht door taigitu » 20 nov 2012, 22:59

Susan schreef: Nu weet ik even niet waar je naar toe wilt?
Ik had het niet over een spirituele topic,al valt het daar wel onder natuurlijk. Ik zei dat het bij het PARANORMALE staat. Dat kan je dan toch zo aanklikken? En dan onder de topic over healen, reiki enz kan je het vinden, daarom had ik ook de pagina 13 daar van er toch nog bij vermeld?

(overigens mooi onderwerp! En ik vind jullie 'tweegesprek' prachtig om te volgen, ben er daarom ook niet 'tussen' gekomen, al ben ik het niet in alles eens met wat jullie te berde brengen naar elkaar, dat doet er ook niet toe hoor)
Ik keek inderdaad verkeerd.
Ja, het gaat over hetzelfde boek, alhoewel er daar niet echt duidelijk wordt wat het boek inhoudt. De begintekst van dit topic is één hoofdstuk uit dat boek.
Verder heb ik het boek op de topic 'Raad een boek aan' geplaatst (als laatste antwoord toegevoegd op pagina 4) en staat daar meer te lezen.
Hier de link: viewtopic.php?f=48&t=71&st=0&sk=t&sd=a&start=60
Dit boek ligt in dezelfde lijn als de boeken van Christiane Beerlandt, zoals De sleutel tot Zelf-Bevrijding en De Hoorn der Overvloeds, waar ook al eens over geschreven is op dit forum.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De schaduw uit 'De zin van ziek zijn'

Bericht door Susan » 21 nov 2012, 07:25

Dat is waar wat je zegt taigitu, in dat topic ging het er (nog)niet uitgebreid op in wat het begin hoodstuk betreft.
Ja,leuk hoor dat je dit aanhaalt, een viertal boeken van Christiane Beerlandt waaronder deze twee die jij noemt heb ik ook, en zijn bijzonder vind ik.
Het boek van Detlefsen ben ik jaren geleden kwijt geraakt.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: De schaduw uit 'De zin van ziek zijn'

Bericht door Gast1 » 21 nov 2012, 19:11

Taigitu schreef oa:
Maar ik zal na deze reactie hierover niet meer aan je hoofd zeuren, ik sluit het af.

Taigitu, hoe kom je er bij dat je zeurt en waarom sluit je het af? Ik vind je niet zeuren en dat heb ik nog nooit gevonden. Wat gebeurt er? Ik lees zelfs dat je 'het af sluit'. Elke keer geniet ik weer wanneer ik al je citaten en teksten lees en zal het nu niet meer benoemen, je 'weet' dat ik zo over je denk, of je nu groot schrijft of niet. Maar enkele zaken die je schrijft lopen niet in de pas met wat ik in de citaten lees. Beschouw dit alsjeblieft niet als een aanval, maar als een handreiking waarbij je je kunt 'openen' ... Wow, ik hoop dat je doorgaat en ik zal je uitleggen waarom. Je schreef:
Pierre, dat waar we nu over discussiëren, kwetsbaarheid, is niet de kern van dit topic. Dat is namelijk dat, door niet beide polen van een emotie te beleven, maar slechts één pool dat dat negatieve effecten heeft in je lichaam. Het blokkeert de energiestromen in je lichaam en kan als het lang duurt er ziek van worden.
Precies … Zo zie ik het ook, maar slaag er niet in om dat goed uit te leggen. Het is mij bekend waar dit topic over gaat en ik kan me heel goed voorstellen dat je dat wat ik telkenmale aanhaal, ziet als een soort ontkenning, maar dat is niet zo (ik begrijp heel goed dat ook dit kan worden gezien als een ontkenning). Je schreef:
Tegelijkertijd heb je het er wel vaak over dat je van sommige dingen die gebeuren, je verdrietig kan worden; dat is gekwetst worden.
Nee, dat is het dus werkelijk niet, het kan er wel een gevolg van zijn. Je haalt een 23-tal betekenissen aan waarvan leed en verdriet aandoen er één is, maar deze wijkt af van bijna elk ander genoemd woord of uitleg. Leed en verdriet kan een gevolg zijn van de andere 21 betekenissen. Er zit zelfs een heel vreemde betekenis bij, betekenis 14) Iemands gevoelens treffen. In die optiek kan kwetsen dus een betekenis hebben dat je gekwetst bent wanneer je van geluk en vreugde een prachtig muziekstuk aan het beluisteren bent. De betekenis van kwetsen wordt hier verward met 'raken'...
Je kan dan schrijven dat je niet gekwetst wordt, zelfs 'onmogelijk' zoals je schreef, maar 'je verdrietig zijn' betekent dat iemand een gevoelige snaar bij je raakt die pijn doet.
Ja, dat klopt en natuurlijk voel ik pijn. Pijn zoals ik omschreef met de gebeurtenis van mijn collega en pijn zoals ik omschreef met het voorbeeld van het verlies van mijn Vader. Het heeft niets met 'gekwetst' te maken. Mijn collega en mijn Vader hebben mij beslist geen leed en verdriet aangedaan. Ze kunnen er niets aan doen wat hen overkomen is en ik ben dus ook niet gekwetst, maar ik ben wel verdrietig. Je schreef:
Je kwetsbaar opstellen hoort bij het leerproces.
Ik zie dat werkelijk anders en maak er van: 'Je volledig open stellen hoort bij het leerproces'. Hoezo kwetsbaar trouwens? Ik begrijp dat niet. Vervolgens schrijf je dat je niet meer zult zeuren en het afsluit … Dat is de metaforische deur die je sluit en je staat niet 'open' voor de ander, voor mij in dit geval. Je ontneemt me zelfs op deze manier de mogelijkheid om een reactie te geven, terwijl ik nog volledig open sta. Ik open mij voor jou en ook voor heel veel anderen. Voor de ander zijn of haar gevoelens en het bleek ook uit het assessment center, dat ik een heel groot empathisch vermogen heb en dat ik mij 'de dingen soms teveel aantrek'. Door het af te sluiten werp je op die manier voor mij én voor jezelf een blokkade op. Ik schreef eerder:
Het leven voor ons als mens en waarnemer kan ons bewustzijn schenken, wanneer we onze ziel openen en ik zie dit als de talrijke deurtjes die we open kunnen zetten. Doen we dat niet dan kunnen we dit zien als blokkades. Dat hoeven echter geen blokkades te zijn. De meeste mensen zijn blij zoals ze leven en vinden het openen van deurtjes niet nodig. Ze staan er niet ‘open’ voor. Geen blokkades dus. Er zijn er ook die het niet prettig vinden en het is van belang, wanneer zij er ook niet voor open staan, om hen dan vooral niet te dwingen. Het dient zich immers bij jezelf te openen.
Please response en zo niet, dan ben ik niet gekwetst ... :wink:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De schaduw uit 'De zin van ziek zijn'

Bericht door Susan » 22 nov 2012, 10:59

Gast1 schreef:Taigitu schreef oa:
Je kwetsbaar opstellen hoort bij het leerproces.
Ik zie dat werkelijk anders en maak er van: 'Je volledig open stellen hoort bij het leerproces'. Hoezo kwetsbaar trouwens? Ik begrijp dat niet.
Pierre,
ik bleef ergens met een vaag gevoel zitten dat er iets niet helemaal klopte of duidelijk is, en ik denk dat ik er uit ben wat jouw kijk op kwetsbaar zijn/opstellen en volledig open stellen naar anderen te maken heeft.
Volgens mij heeft taigitu het hier bij het rechte eind.

Want als je je hier of waar dan ook naar anderen volkomen open stelt, loop je dus de kans geraakt te worden door anderen. Dat kan gebeuren zoals je zelf al zegt,door mooie muziek, gedichten, gedachten en reacties. Door zoals hier op het forum heel open te schrijven over eigen gevoelens,prive zaken te benoemen enz, stellen we ons wel degelijk kwetsbaar op..toch?

Ook al ben je zelf niet meer te kwetsen zoals je zegt,dan nog stel jij je evengoed kwetsbaar op, want je geeft anderen nml de gelegenheid vooral door negatieve reacties, en soms zelfs de kans op moedwillig misbruik te maken van jouw openheid jou ook op die manier te raken. Zo blijft dan het risico aanwezig alsnog gekwetst te worden, zélfs als je nu zeker 'weet' dat dat niet meer mogelijk is.

Kwetsbaar opstellen treed dus in werking zo gauw jij je volledig open stelt, deze twee gaan dan dus altijd samen, zoals ik het nu zie. En beiden horen bij het leerproces.
Kort samen gevat: Kwetsbaar opstellen jazeker, maar hoeft jou niet ook daadwerkelijk te kwetsen in die zin.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: De schaduw uit 'De zin van ziek zijn'

Bericht door Gast1 » 22 nov 2012, 12:40

Susan, je begrijpt mij niet goed.
Het gaat er ook niet om wie het bij het rechte eind heeft. ‘Kwetsbaar opstellen’ wordt in het algemeen gebruikt en zo heb ik dat ook altijd gezien. Ik schreef:
Tegelijkertijd heb je het er wel vaak over dat je van sommige dingen die gebeuren, je verdrietig kan worden; dat is gekwetst worden.
Nee, dat is het dus werkelijk niet, het kan er wel een gevolg van zijn. Je haalt een 23-tal betekenissen aan waarvan leed en verdriet aandoen er één is, maar deze wijkt af van bijna elk ander genoemd woord of uitleg. Leed en verdriet kan een gevolg zijn van de andere 21 betekenissen. Er zit zelfs een heel vreemde betekenis bij, betekenis 14) Iemands gevoelens treffen. In die optiek kan kwetsen dus een betekenis hebben dat je gekwetst bent wanneer je van geluk en vreugde een prachtig muziekstuk aan het beluisteren bent. De betekenis van kwetsen wordt hier verward met 'raken'...
Je kan dan schrijven dat je niet gekwetst wordt, zelfs 'onmogelijk' zoals je schreef, maar 'je verdrietig zijn' betekent dat iemand een gevoelige snaar bij je raakt die pijn doet.
Ja, dat klopt en natuurlijk voel ik pijn. Pijn zoals ik omschreef met de gebeurtenis van mijn collega en pijn zoals ik omschreef met het voorbeeld van het verlies van mijn Vader. Het heeft niets met 'gekwetst' te maken. Mijn collega en mijn Vader hebben mij beslist geen leed en verdriet aangedaan. Ze kunnen er niets aan doen wat hen overkomen is en ik ben dus ook niet gekwetst, maar ik ben wel verdrietig.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De schaduw uit 'De zin van ziek zijn'

Bericht door Susan » 22 nov 2012, 14:39

Als eerste even dit: het gaat er mij ook niet om wie het nu bij het rechte eind heeft hoor.Jammer als het zo is over gekomen, ik noemde taigitu in dat verband even omdat zij het in de tekst weer gaf.
Na nog eens gelezen te hebben, heb ik het idd niet meteen goed begrepen.
Mede door het diep doordenken over al die betekenissen die genoemt zijn, heeft voor wat verwarring gezorgt,en leek het er ook op dat ik mij zelf tegen zat te spreken hier door... Want zelf zag en zie ik het nml al lange tijd zo: als wonden geheeld zijn blijven er littekens over.
Een ander kan die niet zo maar weer open krabben. Gebeurd dat wel, dan is die wond nooit echt dicht gegroeid en ook nog geen litteken geworden.En de situatie waardoor die wond is ontstaan dus nog niet goed verwerkt. Iemand anders kan je niet zo maar kwetsen.
'k Hoop dat ik het er een beetje duidelijk neer heb gezet.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: De schaduw uit 'De zin van ziek zijn'

Bericht door Gast1 » 22 nov 2012, 18:43

Dat heb je Susan .........

Ik schreef eerder aan het adres van Taigitu:
Please response en zo niet, dan ben ik niet gekwetst ...
en nu schrijf ik: "Ik ben niet gekwetst, maar wel verdrietig :-( " .....

Vandaag had ik een merkwaardig fijne dag, maar toen ik naar huis reed werd ik verdrietig. Onder het eten zei ik bijna niets en ik besefte wat ik allemaal geschreven had. Het is niet zo, dat ik er nu anders over denk. Ik kan niet anders denken. Dit is wat is...
Nee, ik kan niet gekwetst worden, maar mijn hart breekt wanneer ik iemand kwets en het voelt niet goed nu bij mij. Het voelt niet goed omdat ik je misschien pijn heb gedaan Taigitu. Ik vraag me af wat er in je omgaat en hoe je je voelt, ik denk aan je. Er is nog maar amper één dag voorbij dat je niet reageerde en er zijn talrijke scenario's te bedenken waarom er nog niet gereageerd is. Toch voel ik een lacune met 'maar' 14 betekenissen:
1) Gaping 2) Gemis 3) Gat 4) Holte 5) Hiaat 6) Ijlte 7) Iets dat ontbreekt 8) Leegte 9) Leemte, leegte 10) Leemte 11) Uitlating 12) Verwijdering 13) Vacuüm 14) Weglating
............... maar ze kloppen allemaal.

Sorry voor de mogelijke pijn, je bent nog steeds:

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De schaduw uit 'De zin van ziek zijn'

Bericht door taigitu » 22 nov 2012, 22:25

Pierre, je maakt je druk om niets en je hebt er ook nog verdriet van.......
Ik schreef dat ik het onderwerp 'gekwetst' afsloot omdat ik anders naar dit kijk dan jij en als ik hier over door zou gaan zou ik blijven herhalen wat ik al geschreven heb, en dat wordt zeuren. Je hebt mij niet gekwetst met je reacties, ik vind het alleen bijzonder zoals jij dit beleeft.
En als ik het goed begrijp uit je latere reactie, zijn al jouw littekens zo goed geheeld dat ze zich nooit meer laten voelen (als 'onmogelijk' te beschadigen)? en dat je in de toekomst ook niet/nooit te kwetsen bent?
Ik kan me hier niets bij voorstellen.
Ik heb nog wel oude littekens die af en toe kunnen reageren in eenzelfde moeilijke situatie. Ik verwacht niet dat ik onkwetsbaar door het leven zal gaan, het gevoel van pijn van bijvoorbeeld een onterechte beschuldiging door iemand waar ik van hou of die ik vertrouw, kan mij kwetsen en dat zal ik voelen en verwerken. En zo zullen er meer situaties voor kunnen komen in mijn leven, als onderdeel van mijn lessen. Er zullen nieuwe littekens komen door mezelf kwetsbaar op te stellen, maar waar ik ook weer sterker uit zal komen. Voor mij is het inherent aan het leven, het is het voelen en ervaren wat er in mij leeft.

Dat ik vandaag niet op het forum was is omdat mijn dochter elke donderdag komt om samen gezellig de dag door te brengen. Het heeft dus niets met de reacties te maken die jij of een ander schrijft. En zo zijn er meer bezigheden die mijn dag kunnen invullen waardoor ik hier afwezig ben. Dus je hebt je voor niets druk gemaakt...... je maakt me 'belangrijker' dan ik ben. Zonde van de tijd.
Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: De schaduw uit 'De zin van ziek zijn'

Bericht door Gast1 » 23 nov 2012, 15:11

Taigitu ...... taigitu .......
Pierre, je maakt je druk om niets en je hebt er ook nog verdriet van.......
Ik maak mij niet druk en om niets kan ik mij niet druk maken en ik zou zelfs verdriet kunnen krijgen met wat je hier schrijft in dit citaatje. Waarvan je denkt dat ik me druk maak, vertaal ik in 'aandacht geven' en waarvan je denkt dat niets 'niets' is ben jij het die mijn aandacht heeft. Jij bent niet 'niets' en mijn verdriet is dat je me niet leest en me niet begrijpt.........................................

.........Ik 'ben' de verborgen stem die van zich laat lezen uit jouw teksten en citaten. Ik ben jouw boodschapper zoals jij dat voor mij bent en zoals iedereen dat voor elkaar kan zijn. © Gast1 ...............

Ik ben blij dat ik je niet gekwetst heb en ik vind het lief dat je schrijft dat je het bijzonder vindt dat ik het zo beleef. Wat jij bijzonder vindt vinden anderen 'raar' en dat was een woord wat mij vroeger kwetste. Nu vind ik het prachtig.

Ik heb het jaren geleden losgelaten en deze onderstaande clip geeft dat symbolisch mooi weer, wat heel mooi past bij 'the wonderful life of the butterfly' waarmee je afsloot:



Nee, ik kan inderdaad niet meer gekwetst worden maar nog wel verdriet hebben... Geloof het of niet ...
... En zo zullen er meer situaties voor kunnen komen in mijn leven, als onderdeel van mijn lessen. Er zullen nieuwe littekens komen door mezelf kwetsbaar op te stellen, maar waar ik ook weer sterker uit zal komen. Voor mij is het inherent aan het leven, het is het voelen en ervaren wat er in mij leeft.
Dat begrijp ik heel goed .........
Dat ik vandaag niet op het forum was is omdat mijn dochter elke donderdag komt om samen gezellig de dag door te brengen. Het heeft dus niets met de reacties te maken die jij of een ander schrijft. En zo zijn er meer bezigheden die mijn dag kunnen invullen waardoor ik hier afwezig ben.
Ook dat begrijp ik heel goed ....... Ik schreef immers ...
Er is nog maar amper één dag voorbij dat je niet reageerde en er zijn talrijke scenario's te bedenken waarom er nog niet gereageerd is.
Je leest mij niet Taigitu ...................
Dus je hebt je voor niets druk gemaakt...... je maakt me 'belangrijker' dan ik ben. Zonde van de tijd.
Je leest mij niet ...........
Je bent de belangrijkste persoon op Aarde, zoals een ieder dat is. Het is nooit zonde om mensen aandacht te schenken of je verdiepen in dat wat ze schrijven ....................
Het is de beste tijdsbesteding die er is, Taigitu ................
Lees mij en je leest de verborgen stem die je in het oor fluistert ....

Dank je wel voor

Afbeelding

Pierre, zo open als een boek en ik ben er waarachtig uit gevlogen ...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De schaduw uit 'De zin van ziek zijn'

Bericht door taigitu » 23 nov 2012, 17:05

Gast1 schreef: Je leest mij niet ...........
Je bent de belangrijkste persoon op Aarde, zoals een ieder dat is. Het is nooit zonde om mensen aandacht te schenken of je verdiepen in dat wat ze schrijven ....................
Het is de beste tijdsbesteding die er is, Taigitu ................
Lees mij en je leest de verborgen stem die je in het oor fluistert .....
Pierre, ik lees wat je schrijft en begrijp wat je bedoelt. Alleen voel en beleef ik het anders.
En ik schreef niet dat het zonde is om aandacht aan mensen te besteden. Ik wil je duidelijk maken dat de aandacht die je aan mij bestede die je verdrietig maakte, zonde van de tijd is omdat de werkelijkheid is dat ik een prima dag had. Dus probeer niet in te vullen hoe een ander iets leest of voelt, maar denk positief en niet zo dat je er verdrietig van wordt. Ik zou zo maar de positieve vibraties kunnen ontvangen..... mijn oren beginnen te jeuken......
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: De schaduw uit 'De zin van ziek zijn'

Bericht door Gast1 » 23 nov 2012, 18:01

Van positieve vibraties ...?

Afbeelding

By the way lieverd:
Ik wil je duidelijk maken dat de aandacht die je aan mij bestede die je verdrietig maakte, zonde van de tijd is omdat de werkelijkheid is dat ik een prima dag had. Dus probeer niet in te vullen hoe een ander iets leest of voelt ...
Ik vulde niets in, ik schreef:
Ik vraag me af wat er in je omgaat en hoe je je voelt, ik denk aan je.
en vul dus niets in. Je kunt werkelijk nergens vinden dat ik iets invul ........... Ik schreef ook:
Het voelt niet goed omdat ik je misschien pijn heb gedaan ...
en had het hier dus niet over jou, maar over mij(n gedachten) en de aandacht die ik aan je besteedde maakte mij ook niet verdrietig ... Dit maakt mij verdrietig en zo scheef ik ook:
... mijn hart breekt wanneer ik iemand kwets ...
Je schreef verder:
de werkelijkheid is dat ik een prima dag had.
Zou het kunnen omdat ik misschien met je 'bezig' was..? Mij is het al een aantal keren overkomen dat iemand met mij bezig was, en dat ik dat voelde ............ Mijn tijd vullen met de dingen die mij interesseren is overigens geen zonde :wink:
Pierre, ik lees wat je schrijft en begrijp wat je bedoelt.
Lees mij ... en help me waar ik niet duidelijk overkom als je wilt ...

Afbeelding

Plaats reactie