Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 13 nov 2016, 12:00

Daar dien ik heel even over na te denken Uni.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 13 nov 2016, 12:43

Gast1 schreef:Interessante tijden.
Gisteren had ik tot 2x toe een opmerkelijke opmerkelijkheid.

1)
Ik ontmoette een vriend in mijn woonplaats en sprak even over een belevenis die ik een hele poos geleden had met mijn buurman.
Op ruim 2 km. afstand van zijn woning passeerde die buurman precies op het tijdstip dat ik het over die belevenis had.
Ik had 'm niet zien aankomen.

2)
Een tweetal jaren geleden beleefde ik met onze dochter een opmerkelijkheid inzake een ijsvogeltje.
Ze vertelde destijds over een rare droom van een blauwijsvogeltje.
Precies één dag later waren mijn vrouw en ik getuige van die droom.
Het speelde zich precies af zoals in de droom van onze dochter.
Het was de enige keer dat ik een ijsvogeltje bij ons in de tuin zag.
Gisteren had ik het er met mijn vrouw over en nog geen 10 seconden later verscheen een zelfde blauw ijsvogeltje op 70 cm. vanaf ons raam in de tuin.

Tijd voor een kaartje:
Afbeelding

Schildknaap van vuur - Speelsheid

Het leven is zelden zo serieus als we denken en als we dat inzien, beloont het leven ons met steeds meer gelegenheden om te spelen.
De vrouw op deze kaart viert feest uit vreugde dat ze leeft, als een vlinder die uit zijn cocon te voorschijn gekomen is in het veelbelovende licht.
Ze herinnert ons aan onze kindertijd, toen we schelpen vonden op het strand en zandkastelen bouwden zonder ons zorgen te maken dat er het volgende moment golven kunnen komen die ze wegspoelen.
Ze weet dat het leven een spel is en ze speelt op dit moment de rol van een clown, zonder gêne of pretentie.

Als de Vuurschildknaap je leven binnenkomt, is dat een teken dat je klaar bent voor iets nieuws, iets fris.
Er daagt iets moois aan de horizon en je hebt precies de juiste dosis speelse onschuld en helderheid om dit met open armen te ontvangen.
Zodra je het leven niet meer serieus neemt maar als een speelse aangelegenheid beschouwt, valt de hele last van je hart.
Alle angst voor de dood, voor het leven, voor de liefde - alles valt weg.
Je gaat met heel weinig gewicht leven, bijna zonder gewicht.
Je wordt zo gewichtloos dat je de open hemel in kunt vliegen. De grootste bijdrage van Zen is dat ze een alternatief biedt voor de serieuze mens.
Serieuze mensen hebben de wereld geschapen, serieuze mensen hebben alle religies geschapen.
Ze hebben alle filosofieën, alle beschavingen, alle zedenleer geschapen; alles wat je om je heen ziet is een schepping van de serieuze mens.
Zen heeft de serieuze wereld achter zich gelaten.
Ze heeft een eigen wereld geschapen die heel speels is, vol humor, waarin zelfs de grote meesters zich als kinderen gedragen.
... En ja, dát manifesteerde zich gisteren ook. :grin:
2)
Een tweetal jaren geleden beleefde ik met onze dochter een opmerkelijkheid inzake een ijsvogeltje.
Ze vertelde destijds over een rare droom van een blauwijsvogeltje.
Precies één dag later waren mijn vrouw en ik getuige van die droom.
Het speelde zich precies af zoals in de droom van onze dochter.
Het was de enige keer dat ik een ijsvogeltje bij ons in de tuin zag.
Gisteren had ik het er met mijn vrouw over en nog geen 10 seconden later verscheen een zelfde blauw ijsvogeltje op 70 cm. vanaf ons raam in de tuin.
Tel kwijt door de vele gebeurtenissen afgelopen jaren, of..
'ouderdom' Pierkelief? :mrgreen: Hier schreef je volgens mij al in 2011 over?
Maakt verder ook niet uit hoor :grin:
Even 1 van de vele betekenissen opgezocht:

IJsvogelspirit - de ijsvogel is koning van zijn eigen bestaan

Afbeelding

Kernwoorden:

De vier seizoenen
Concentratie
Doelgerichte actie
Camouflage
Beschrijving

Op deze kaart kijkt koning ijsvogel naar zijn eigen universum en daarin klopt alles. De dieren, de planten, de vier seizoenen en de vier elementen zijn samen in evenwicht en ze hebben ieder hun eigen plaats. De twee helften van de afbeelding zijn elkaars spiegelbeeld, statisch, maar toch beweeglijk, want de natuur is altijd in beweging en verandert voortdurend.

De vier elementen, aarde, water, vuur en lucht, zijn aanwezig en ze vullen elkaar aan. De vier seizoenen zijn terug te vinden in de kleine gele bloemen van het voorjaar, de waterlelies van de zomer, de kleurende bladeren van de herfst en het wit van de winter. Achter de naar buiten springende dolfijnen zijn twee oranjegouden adelaars te ontdekken die met gespreide vleugels op het centrum gericht zijn.

De ijsvogels in het midden kijken oplettend naar buiten. Hoewel zij rustig op een tak zitten en ogenschijnlijk niets doen, ontgaat hen niets. Zij zijn klaar voor doelgerichte actie. In hun prachtige verenkleed met het diepe blauw en het felle oranje komen water en vuur samen. Koning ijsvogel heeft van bovenaf het overzicht. Hij heft zijn blauwe armen naar de hemel. Hij draagt zijn eigen universum en steunt standvastig met zijn geestkracht zijn wereld, zoals de Griekse God Atlas die de aarde draagt.

Boodschap
Concentratie en doelgerichte actie - De ijsvogel kan met grote concentratie op een takje zitten boven het water. Plotseling duikt hij naar beneden in een doelgerichte actie. Onder water weet hij een visje te vangen en het grootste wonder is dat hij daarmee bovenkomt, terwijl hij niet kan zwemmen. Hij heeft geen zwemvliezen tussen zijn tenen, maar toch weer hij door zijn behendigheid van het water los te komen.

Laat de ijsvogel jou vertrouwen geven, het vertrouwen dat je, wanneer jij niet aan alle eisen voldoet in een situatie, toch in staat kunt zijn om je prima te redden en zelfs met goed resultaat. Concentreer je op de goede eigenschappen en talenten die je hebt. Kijk niet naar wat je mist. De ijsvogel zit ook niet treurig naar zijn tenen te kijken, omdat hij geen zwemvliezen heeft.

Bij sollicitaties, in relaties maar ook bij evaluatiegesprekken is het belangrijk om jouw talenten naar voren te schuiven. Wees trots op wie je bent. Neem dan doelgerichte actie en ga voor wat je wilt bereiken. Laat jouw verschillende kleuren zien. De ijsvogel brengt het prachtige diepe blauw en felle oranje samen in zijn verenkleed. Het oranje staat voor de vurige felheid waarmee hij in het water kan duiken om een visje te vangen. Het diepe blauw staat voor het koele stromende water.

Pas daarbij op dat jouw doelen niet groter zijn dan je aankunt. De ijsvogel kan alleen kleine vissen vangen en die moet hij soms nog een tijdje rond manoeuvreren voordat hij ze met de kop naar boven door kan slikken. In sommige gevallen zul je niet bij de eerste poging je doel bereiken. Een ijsvogel moet inschattingsvermogen leren. Water vervormt. Hij moet bij het vis vangen rekening houden met mogelijke afwijkingen die kunnen optreden.

Camouflage - De ijsvogel heeft twee verschijningsvormen. Het ligt er maar aan hoe je hem ziet. Zie je hem over het water scheren, dan is hij als een prachtig blauw juweel, een flits van felle kleur, met een oranje buik. Een vis die uit het water omhoog kijkt, ziet alleen de oranje buik die opgaat in het zonlicht en de straling van de lucht. Een roofvogel die van boven naar beneden kijkt, ziet alleen het stukje blauw dat opgaat in de reflectie van de lucht op het water.

Wat is nu het wezen van de ijsvogel? Is het zijn vermogen om stil te zitten boven zijn eigen spiegelbeeld of zijn flitsende verschijningsvorm? Hij is beide, water en vuur. Wat is het wezenlijke in jezelf? Ben je soms uitsluitend een stilzitten of een snelle flitser? Zoek dan ook eens de andere kant op, dan zul je meer evenwicht ervaren.

De vier seizoenen - Laat de natuur een voorbeeld zijn om evenwicht te brengen in je leven. Er is een tijd van uitlopen en expansieve groei in elk project en in elke levensfase. Dan komt de tijd van volle kracht en wasdom, het vruchtdragen. Daarna volgt de tijd van de oogst, een tijd van verzamelen en als laatste volgt een tijd van bezinning en een rustperiode. Voel wat jij nodig hebt op dit moment en gebruik de cyclus van de natuur als spiegel.

Symbolische betekenis, archetypes en herkenning

De ijsvogel - was heilig in het oude Griekenland. Bij de Chinezen staat de ijsvogel voor schoonheid, snelheid en gezegende dagen. In het Engels heet de ijsvogel 'kingfisher'. Er zijn heel veel soorten ijsvogels. De Europese ijsvogel is familie van de Australische kookaburra. Over deze vogel kennen de aboriginals veel verhalen uit hun overlevering.

Cyclus van de seizoenen - De indianen gebruiken het medicijnwiel, een symbolische kring van stenen die als een soort zonnewijzer op de aarde gelegd wordt. Daarin wordt de cyclus van het leven afgebeeld en ook die van de seizoenen. Het voorjaar staat hierbij voor de geboorte van een mens en het begin van het leven. De zomer staat voor de jaren van groei en het kinderen krijgen. De herfst staat voor de middelbare leeftijd en de winter staat voor de oude dag.

Oranje - Het oranje van de ijsvogel is als een kleine heldere vlam. Hij is dan ook snel en trefzeker en schiet heen en weer over het water. In dit aspect staat de ijsvogel voor het kortstondige van het vuur.

Felblauw - De kleur van de ijsvogel is als een stukje helderblauwe hemel dat naar beneden is komen vallen. Het is het blauw van wijde ruimte. Ook doet zijn kleur denken aan het blauw van helder ijs bij een gletsjer. De groenblauwe veertjes die hij op zijn vleugels heeft, lijken op turkooise edelstenen. Bij de indianen staat die kleur ook voor het hemelse aspect.

Adelaar - Op deze kaart staat de adelaar met de oranjegouden kleuren voor het element vuur en de zon. Zij sluit aan bij het grote vuur dat onderaan de kaart is afgebeeld. De adelaars op de kaart vliegen vrij en zijn volledig in hun element.

Dolfijn - De dolfijnen vertegenwoordigen op dit kunstwerk het water van de oceanen, zij staan ook symbool voor beweeglijkheid. Zowel adelaar als dolfijn is in staat om in de eigen omgeving te overleven en ervan te genieten.

Gouden vlammen - Op oude Tibetaanse afbeeldingen worden goden afgebeeld met gouden vlammetjes om hen heen geschilderd. Deze gouden figuren heten Yots. Zij symboliseren de spirituele uitstraling en kracht van de godenwereld. Op de kaart van de ijsvogelspirit staan deze gouden vlammen als een bekroning bovenaan en op het derde oog van koning ijsvogel. Met zijn derde oog zegent hij zijn wereld.

Roelien de Lange
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 13 nov 2016, 18:04

Susan schreef:Hier schreef je volgens mij al in 2011 over?
Jeetje zeg ... :shock:
Je hebt gelijk geloof ik en inderdaad, mijn manuscript ligt al ruim 3,5 jaar stilletjes te wachten.
Hierin heb ik de gebeurtenis met het ijsvogeltje al omschreven ...

De tijd vliegt Susan ...

Mooi om te lezen over 'IJsvogelspirit - de ijsvogel is koning van zijn eigen bestaan ' ;P!

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 31 dec 2016, 11:13

Afbeelding
Aas - De bron (Vuur)

Als we het over gecenterd' of 'geaard' hebben, dan hebben we het over deze bron.
Als we aan een creatief project beginnen, stemmen we ons af op deze bron.
Deze kaart herinnert ons eraan dat ons een onmetelijke energiereserve ter beschikking staat.
En dat we deze niet aanboren door te denken of te plannen, maar door geaard, gecenterd en stil genoeg te worden om met de bron in contact te komen.
Ze zit in ons allemaal, als een privé-zon die ons leven en voeding geeft.
Pure pulserende, beschikbare energie, die bereid is ons alles te geven wat we nodig hebben om iets te bereiken en bereid is ons thuis welkom te heten als we willen rusten.

Dus of je nu op dit moment aan iets nieuws begint en inspiratie nodig hebt, of dat je net met iets klaar bent en wilt uitrusten, ga naar de bron.
Ze wacht altijd op je en je hoeft niet eens je huis uit om haar te vinden.
Zen wil dat je uit je hoofd komt en naar de primaire bron gaat ...
Niet omdat zen niet weet hoe nuttig energie in je hoofd kan zijn, maar als alle energie in je hoofd wordt verbruikt zul je je nooit bewust worden van je eeuwigheid ...
Je zult nooit uit eigen ervaring weten hoe het is één te zijn met het geheel.
Als de energie gewoon in het centrum blijft, daar pulseert, als ze nergens heen stroomt, niet naar het hoofd en ook niet naar het hart,
maar in de bron zelf blijft waar het hart eruit kan putten en het hoofd eruit kan putten, als ze in de bron zelf blijft pulseren - dat is de fundamentele bedoeling van zazen.

Zazen betekent dat er, als je in de bron zelf zit en nergens heen stroomt, een geweldige kracht opstijgt, een transformatie van energie tot licht en liefde, tot meer leven, tot mededogen, tot creativiteit.
Ze kan allerlei vormen aannemen. Maar eerst moet je leren in de bron te zijn.
Dan zal de bron beslissen waar je potentieel ligt.

Jij kunt je in de bron ontspannen, de bron voert je naar je eigen potentieel.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door taigitu » 01 jan 2017, 17:30

Afbeelding

XIV - Integratie

Het beeld van integratie is de unio mystica, de versmelting van de tegenpolen. Dit is een tijd om de eerder ervaren dualiteiten van het leven met elkaar in contact te brengen. Het is niet zo dat de nacht het tegengestelde is van de dag, dat de duisternis het licht onderdrukt; ze werken juist samen om één geheel te vormen, waarin het een voortdurend in het ander verandert en elk in zijn diepste kern het zaad van het tegendeel bevat.

De adelaar en de zwaan zijn beide koninklijke vogels. De adelaar is de belichaming van kracht en alleenzijn. De zwaan is de belichaming van ruimte en zuiverheid; ze laat zich soepel drijven op het element van de emoties en duikt er af en toe in onder, innig tevreden en compleet in haar perfectie en schoonheid. - In ons zijn adelaar en zwaan verenigd: mannelijk en vrouwelijk, vuur en water, leven en dood. De kaart Integratie is het symbool voor zelfschepping, nieuw leven en mystieke eenwording, anders gezegd: de alchemie. Het conflict zit in de mens. Alleen daar kan het worden opgelost, de oplossing ligt niet ergens anders. De politiek zit in jou; het is een conflict tussen de twee helften van het denken.

Er bestaat een klein bruggetje. Als die brug door een ongeluk, een fysiologisch gebrek of een andere oorzaak stuk is, raakt de persoon gespleten, de persoon wordt twee personen - dan doet zich het verschijnsel schizofrenie of gespleten persoonlijkheid voor.

Als de brug stuk is - en het is een heel broze brug - word je twee, dan gedraag je je als twee personen. 's Morgens ben je heel lief en aardig, 's avonds ben je ontzettend boos, een heel ander mens. je weet niet meer wat er 's morgens is gebeurd.. hoe kun je dat nog weten? Er was een ander denken aan het werk - en de persoon is twee personen geworden.

Als deze brug zo sterk wordt gemaakt dat de twee aparte denkhelften verdwijnen en één worden, dan ontstaat er integratie, kristallisatie.

Wat George Gurdjieff destijds de kristallisatie van het wezen noemde, is niets anders dan het eenworden van deze twee denkhelften, de innerlijke ontmoeting tussen mannelijk en vrouwelijk, de ontmoeting tussen yin en yang, de ontmoeting tussen links en rechts, de ontmoeting tussen het logische en het onlogische, de ontmoeting tussen Plato en Aristoteles.
Welkom integratie..... welkom rust
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 13 feb 2017, 18:35

Kom ... laat ik dan ook nog maar eens een kaartje trekken.
De eerste in dit jaar en deze trok ik:
Afbeelding

10 - Harmonie (Water)

Als je in meditatie tot rust komt in je hart, is dat niet een ervaring die je kunt pakken of dwingen.
Ze komt vanzelf naarmate we beter afgestemd raken op het ritme van onze eigen innerlijke stilte.
De figuur op deze kaart weerspiegelt het zoete en delicate van deze ervaring.
De dolfijnen die uit het hart springen en een boog trekken naar het derde oog,
staan voor de speelsheid en intelligentie die bovenkomen als we contact kunnen maken met ons hart en van daaruit de wereld tegemoettreden.

Geef jezelf nu de kans zachter en ontvankelijker te worden, want er wacht je vlak om de hoek een onuitsprekelijke vreugde.
Niemand anders kan je haar aanwijzen en als je haar vindt zul je geen woorden kunnen vinden om anderen erover te vertellen.
Maar ze is er wel, diep in je hart, rijp en klaar om ontdekt te worden.
Luister naar je hart, doe wat je hart je ingeeft, wat het ook kost: Een toestand van volmaakte eenvoud die je alles kost en niet minder...
Eenvoudig-zijn is moeilijk, want eenvoudig-zijn kost je alles wat je hebt. je moet alles inleveren om eenvoudig te kunnen zijn.
Daarom kiest iedereen ervoor complex te zijn en is iedereen vergeten hoe je eenvoudig kunt zijn.
Maar alleen een eenvoudig hart klopt samen met God, hand in hand.
Alleen een eenvoudig hart zingt in diepe harmonie met God.
Om dat punt te bereiken moet je je hart vinden, het kloppen van je eigen hart, je eigen hartslag.
De eenvoud voor mij is terug naar de oorsprong, in daar waar ik vandaan kom en waar ik naar terug ga.
Dat is mijn eerste gedachte die bij me op komt, wanneer ik dit lees.
De tweede gedachte is dat ik een paar dagen geleden weer eens écht de innerlijke behoefte had om te gaan mediteren.
Op te gaan in alles en te ... zweven ...
En nu trok ik deze kaart ...

De kaarten hebben mij nog geen enkele keer bedrogen, maar ik weet niet wat de kosmos met mij van plan is.
Maar misschien 'durf' ik het wel niet te geloven omdat het 'ongelooflijk' is ...
Het ligt hoe-dan-ook vast.

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 22 mar 2017, 10:10

Hmmmm ... blijkbaar hebben we plots een keuze uit een pallet van opties ...
Ik kwam bij de 'Engel zegening kaart' uit en trok deze:
Afbeelding

Engel van: ZIELENBEELD
Quote: Alleen met het hart kan men goed zien; De essentie is voor het oog onzichtbaar.


Paschar bewaakt de sluier tussen onze wereld en de Hemelen, tussen bewustzijn en onderbewustzijn, tussen werkelijkheid en illusie.
Paschar ziet de prachtige zielenbeelden in Gods hart en projecteert ze in ons bewustzijn.
We kunnen kiezen - beelden die uit onszelf komen, uit het astrale rijk of van God.
Men zegt wel dat 'de ogen van de Heer overal zijn'.
Het ware zielenbeeld openbaart het Goddelijk Plan en is het wezen van alles.
Met een zielenbeeld krijgt het kleine zelf contact met het Eeuwige Zelf en kan dan de kennis van goddelijke ideeën ontvangen.

Een zielenbeeld kan twee vormen hebben. De eerste vorm bestaat uit de visualisatie van een wens.
De tweede ontstaat wanneer u zich van alles wat u doet een volmaakte voorstelling vormt.
Stel u wanneer u naar andere mensen kijkt, Gods voorstelling van hen voor.
En onderzoek als u een idee krijgt, hoe dit zich met God verbindt.
Bent u aan het lezen of kijkt u naar iets moois, kijk dan ook in het hart van de schepper om het visioen van God te voelen.

Emotionele bagage kan een sluier weven tussen uw bewustzijn en het ware zielenbeeld.
Vooroordelen en ideeën over 'hoe het leven is' en 'hoe dingen gaan' kunnen u blind maken voor de waarheid.
Oude wonden kunnen opengaan om pogingen voor een beter leven te saboteren. Alleen u zelf kunt eraan werken om uw illusies te verbreken en uw ware zielenbeeld te zien.

De kracht van het voelen wakkert de vlammen van de manifestatie aan.
Wanneer u een wordt met het volmaakte beeld van uw Goddelijk Plan, steek dan Gods Licht aan om het beeld dat u ziet en voelt te openbaren.
Laat u gaan en weet dat het Gods wens is om uw zielenbeeld te creëren, Gods wijsheid om uw handelingen te sturen en Gods liefde om u alles te openbaren.
Maak uw wensen aan God kenbaar en uw schepping zal zich ontvouwen als de tijd daar is.
Zodra u weer door bepaalde manipulaties het heft in eigen hand neemt of negatieve gedachten, twijfels en angsten toelaat, neemt u uw beeld uit Gods handen en neutraliseert u het proces.

Twijfels en angsten zijn een natuurlijk onderdeel van het menselijk leven, let er dus op en kijk of ze enige waarheid bezitten.
Soms zijn twijfels een uitstekende waarschuwing dat er iets mis is.
Als dat zo is, treed dan handelend op en pas uw creatieve proces aan, zodat het zich op een constructieve manier verder kan ontwikkelen.
Een andere keer horen twijfels en angsten nog bij oude programma's die naar een manier zoeken om uw pogingen te saboteren.
Graaf in dat geval diep in uw gevoelens en elimineer hoe dan ook de oorzaak.
U moet misschien heel diepe emoties loslaten of uw bewustzijn sterk activeren om het spoor terug te vinden.

Het is mogelijk om uw visualisatie vaardigheden te verbeteren en als gevolg daarvan ook uw vaardigheid om uw zielenbeelden in de fysieke wereld te manifesteren.
Begin - voordat u aan een taak begint, hoe onbelangrijk ook -u voor te stellen hoe die taak er in perfecte vorm uit zal zien.
Zelf bij heel gewone dagelijkse, routineklusjes is dit mogelijk. Een glanzend, schoon huis en goed verrichte arbeid hebben een energie die u kunt voelen.
Om dit scheppingsproces met God samen te kunnen doen, is het van belang dat u zich tot het uiterste inspant,
er zoveel mogelijk energie inlegt en een zo volmaakt mogelijk zielenbeeld oproept. Dit is een levenslang proces, iets dat u elke dag kunt intensiveren.
Raakt u verstrikt in een beeld dat u niet wilt, roep dan Paschar aan om u te helpen door de ogen van God te kijken.
De afbeelding bracht mij terug naar een coïncidentie in 2007, 2010 en 2012 ...

Afbeelding

Pasen, 14 april 2017 nadert ... De kruisiging of de opstanding, of beiden ... [think]
What's happening?

Plaats reactie