Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 24 feb 2015, 21:53

Gast1 schreef: Wow ...

Voor de allereerste keer klopt hier geen barst van.
Zojuist heb ik een bericht gekregen waarvan ik bijna een hartaanval kreeg.
Dat deel ik hier zomaar even.

Het gaat heel even niet goed met mij ... mijn God met een grote 'G' zeg ...
Hoe sterk dient een mens te zijn in de beproevingen die hij krijgt ... :shock:
Pierre,
Ik had jou hem al gestuurd, en vroeg om dezelfde...tjee zeg, geloof het of niet,
maar deze kreeg ik nu dus 2X achter elkaar voor jou...bizar bijna.
Met de vraag om wat meer duidelijkheid als aanvulling op jouw kaart die niet klopte voor jouw
gevoel op dat moment.
Ik vond het wel kloppen op misschien niet echt ontspannen kunnen zijn na bijv.

Deze was het dus, uiteraard blind getokken he :grin:

Afbeelding

Aan de overheersende kleur rood op deze kaart kun je meteen zien dat het hier gaat om energie en levenskracht. Uit het middenrif ofwel het machtscentrum van de figuur straalt een felle gloed en zijn houding drukt uitbundigheid en vastberadenheid uit. We komen allemaal wel eens op een punt dat we het beu zijn. Op zo'n moment krijgen we het gevoel dat we iets moeten doen, wat het ook is, om de lasten en beperkingen die ons aan handen en voeten binden af te werpen, ook al blijkt dit later een vergissing te zijn. Als we niets doen, dreigen ze ons te verstikken en onze levensenergie lam te leggen.

Als je nu het gevoel hebt dat je het beu bent, gun jezelf dan de kans de oude patronen en beperkingen die je energie hebben verstikt te doorbreken - neem dat risico. Als je dat doet, zul je versteld staan van de vitaliteit en daadkracht die deze doorbraak in je leven kan brengen. De functie van een meester is juist een instorting te transformeren tot een doorbraak. Een psychotherapeut kan je alleen maar oplappen. Dat is zíjn functie. Het is niet zijn taak je te transformeren. Wat je nodig hebt is een metapsychologie, de psychologie van de boeddha's.

Het grootste avontuur van het leven is bewust een instorting door te maken. Je neemt een heel groot risico, want er bestaat geen garantie dat die instorting een doorbraak wordt. Het gebeurt wel, maar voor deze zaken bestaat geen waarborg. Je chaos dateert van lang geleden - je verkeert al talloze levens in een chaos, een ondoordringbare chaos. Hij vormt bijna een universum op zichzelf. Dus als je er met je geringe vermogens instapt, bestaat er natuurlijk gevaar. Maar niemand is ooit compleet geworden, niemand is ooit een ondeelbaar individu geworden zonder dit gevaar te trotseren.

De methode die je zal helpen op een evenwichtige, gedisciplineerde, alerte manier door de chaos, door de donkere nacht van de ziel heen te komen is zen, meditatie.

De morgenstond is niet ver meer, maar voordat je de morgenstond kunt bereiken moet je eerst de donkere nacht doormaken. En hoe dichter de dageraad nadert, des te donkerder wordt de nacht.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 25 feb 2015, 03:41

Ik zag het bijna niet meer zitten Susan, werkelijk.
Maar nu, alweer opnieuw, ben ik opgestaan om verder te lopen.
Dank je wel vriendin, het ziet er naar uit dat jouw getrokken kaart voor mij gelijk gaat krijgen.
De tekst is zelfs heel opmerkelijk en ineens klopt mijn eigen kaart ook weer beter ...

:shock:

Ik kan het bijna niet geloven ...

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 25 feb 2015, 03:42

univers schreef:Heel sterk.
Inderdaad univers ...

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 25 feb 2015, 07:19

Gast1 schreef:Ik zag het bijna niet meer zitten Susan, werkelijk.
Maar nu, alweer opnieuw, ben ik opgestaan om verder te lopen.
Dank je wel vriendin, het ziet er naar uit dat jouw getrokken kaart voor mij gelijk gaat krijgen.
De tekst is zelfs heel opmerkelijk en ineens klopt mijn eigen kaart ook weer beter ...

:shock:

Ik kan het bijna niet geloven ...
Daar kan ik me iets bij voorstellen Gast1, soms staat de wereld even op zijn kop he,
al wist ik niets over de inhoud van het bericht wat je gisteravond net had ontvangen.
Soms merken we het pas later dat het toch wel klopt, zónder dingen er in te 'willen' zien,
wat sommigen wel eens denken, daarvoor zijn al deze kaarten ook te verschillend.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 25 feb 2015, 07:22

Voor mijn gevoel was ik gisteren bijna 'alles' kwijt ...

Het is er weer.

:loveU:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door univers » 25 feb 2015, 07:32

Afbeelding
Laatst gewijzigd door univers op 28 feb 2015, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door taigitu » 28 feb 2015, 12:13

Afbeelding

Aas - Bewustzijn (Wolken)

De meeste kaarten in deze reeks van het denken lijken hetzij op stripfiguren hetzij op figuren in benarde omstandigheden, want de invloed van het denken op ons leven is over het algemeen óf belachelijk óf deprimerend. Maar deze kaart, Bewustzijn, toont een enorme bhoeddhafiguur. Hij is zo uitgedijd dat hij zelfs de sterren voorbijstreeft en boven zijn hoofd is een pure leegte. Hij vertegenwoordigt het bewustzijn dat ter beschikking staat aan eenieder die meester wordt over zijn denken en het kan gebruiken in de dienende functie die ervoor is weggelegd.

Als je deze kaart kiest, betekent dit dat er op dit moment een kristalhelder inzicht beschikbaar is - objectief geworteld in de diepe stilte die in de kern van je wezen heerst. Je voelt geen behoefte om inzicht te krijgen vanuit je denken - het inzicht dat je nu hebt is existentieel, compleet, in harmonie met de hartslag van het leven zelf. Aanvaard dit grote geschenk en deel het met anderen. We komen uit het onbekende en we gaan steeds terug naar het onbekende. We komen terug; we zijn hier duizenden keren geweest en we zullen hier nog duizenden keren zijn. Onze essentie is onsterfelijk, maar ons lichaam, onze incarnatie, is sterfelijk, Het kader waarin we bestaan, ons huis, ons lichaam, ons denken, bestaat helemaal uit materie. Die wordt moe, die wordt oud, die sterft. Maar je bewustzijn, waarvoor Bodhidharma het woord 'niet-denken' gebruikt - Gautama de Boeddha gebruikte ook het woord 'niet-denken' - is iets dat lichaam en denken overstijgt, iets dat alles overstijgt. Dat niet-denken is eeuwig. Het manifesteert zich en gaat weer het onbekende in. Deze beweging van het onbekende naar het bekende en van het bekende naar het onbekende zet zich eeuwig voort, behalve als iemand verlicht wordt. Dan is dat zijn laatste leven, dan komt deze bloem niet meer terug. Deze bloem die zich bewust is geworden van zichzelf hoeft niet opnieuw tot leven te komen, want het leven is slechts een leerschool. Hij heeft zijn les geleerd, hij is de waandenkbeelden ontstegen. Vanuit het bekende gaat hij nu voor het eerst niet naar het onbekende, maar naar het onkenbare.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse


Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door taigitu » 28 feb 2015, 18:36

Gast1 schreef:En? ...
Er zijn zeker raakvlakken die ik herken en voel.
Maar dit is zo 'groot' dat ik er nog niet klaar mee ben.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 28 feb 2015, 19:38

Oké, ik ben altijd een beetje nieuwsgierig hoe zo'n kaart uitvalt voor degene die 'm trekt.
Vooral ook bij jouw taigitu (vriendelijk knipoog).
Sterkte iig.

Bij mij klopten tot nu toe alle kaarten, maar ik kreeg een heel grote twijfel bij mijn laatste kaart 'Mogelijkheden'.

Daarna trok Susan 2x dezelfde kaart voor mij en precies die bleek te kloppen, waarna mijn eigen getrokken kaart ook weer klopte.
Ik ga er weer een blind trekken:
Afbeelding
Schildknaap van vuur - Speelsheid

Het leven is zelden zo serieus als we denken en als we dat inzien, beloont het leven ons met steeds meer gelegenheden om te spelen.
De vrouw op deze kaart viert feest uit vreugde dat ze leeft, als een vlinder die uit zijn cocon te voorschijn gekomen is in het veelbelovende licht.
Ze herinnert ons aan onze kindertijd, toen we schelpen vonden op het strand en zandkastelen bouwden zonder ons zorgen te maken dat er het volgende moment golven kunnen komen die ze wegspoelen.
Ze weet dat het leven een spel is en ze speelt op dit moment de rol van een clown, zonder géne of pretentie.

Als de Vuurschildknaap je leven binnenkomt, is dat een teken dat je klaar bent voor iets nieuws, iets fris.
Er daagt iets moois aan de horizon en je hebt precies de juiste dosis speelse onschuld en helderheid om dit met open armen te ontvangen.
Zodra je het leven niet meer serieus neemt maar als een speelse aangelegenheid beschouwt, valt de hele last van je hart.
Alle angst voor de dood, voor het leven, voor de liefde - alles valt weg. Je gaat met heel weinig gewicht leven, bijna zonder gewicht.
Je wordt zo gewichtloos dat je de open hemel in kunt vliegen.
De grootste bijdrage van Zen is dat ze een alternatief biedt voor de serieuze mens.
Serieuze mensen hebben de wereld geschapen, serieuze mensen hebben alle religies geschapen.
Ze hebben alle filosofieën, alle beschavingen, alle zedenleer geschapen; alles wat je om je heen ziet is een schepping van de serieuze mens.
Zen heeft de serieuze wereld achter zich gelaten.
Ze heeft een eigen wereld geschapen die heel speels is, vol humor, waarin zelfs de grote meesters zich als kinderen gedragen.
Wauw ... Ja, het klopt ... prachtig.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 21 mar 2015, 15:52

Afbeelding

De vlinder op deze kaart vertegenwoordigt de buitenkant, dat wat voortdurend in beweging is en dat wat niet re�el is maar een illusie. Achter de vlinder bevindt zich het gezicht van het bewustzijn, dat naar binnen schouwt, naar het eeuwige. De ruimte tussen beide ogen is opengegaan en onthult de lotus van de spirituele ontplooiing en de rijzende zon van het bewustzijn. Door het rijzen van de innerlijke zon wordt meditatie geboren.

De kaart herinnert ons eraan het re�le niet buiten ons te zoeken, maar binnen in ons. Als we ons op het uiterlijke richten raken we te vaak verstrikt in oordelen - dit is goed, dat is slecht, dit wil ik, dat wil ik niet. Een dergelijk oordeel houdt ons gevangen in onze illusies, onze slaperigheid, onze oude gewoontes en patronen. Laat je eigenzinnige denken los en ga naar binnen. Daar kun je je ontspannen in je eigen diepste waarheid, waar het verschil tussen dromen en werkelijkheid al bekend is. Het enige onderscheid tussen droom en werkelijkheid is dit: de werkelijkheid laat ruimte voor twijfel en een droom laat geen ruimte voor twijfel...Voor mij is het vermogen tot twijfelen een van de grootste zegeningen voor de mensheid. De religies zijn altijd je vijand geweest omdat ze de twijfel tot op de wortel hebben uitgeroeid. En dat hebben ze met reden gedaan: ze willen dat mensen in bepaalde illusies geloven die ze altijd hebben gepreekt...
Waarom hebben mensen als Gautama de Boeddha er altijd zo op aangedrongen dat het hele bestaan - uitgezonderd je zelf als getuige, uitgezonderd je gewaarzijn - maar van voorbijgaande aard is en uit dezelfde materie bestaat als dromen? Ze bedoelen niet dat deze bomen er niet zijn. Ze bedoelen niet dat deze pilaren er niet zijn. Begrijp ze niet verkeerd, want het woord 'illusie'... Het is vertaald als illusie, maar illusie is niet het juiste woord, Illusie bestaat niet. De werkelijkheid bestaat. Maya zit ertussenin - ze bestaat bijna. Voor zover het de dagelijkse bezigheden betreft, kan ze als werkelijkheid worden beschouwd. Alleen in extreme zin, vanaf de top van je iliuminatie, wordt ze onwerkelijk, illusoir.

Nee, toeval bestaat niet... :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 21 mar 2015, 16:28

Susan schreef:Nee, toeval bestaat niet ... :grin:
Afbeelding

VI - De Geliefden

Wat wij liefde noemen behelst eigenlijk alle toonaarden van communicatie, vanaf de aarde tot aan de hemel.
Op het meest aardse niveau is liefde seksuele aantrekkingskracht.
Velen van ons blijven daar steken, want onze conditionering heeft onze seksualiteit beladen met alle mogelijke verwachtingen en onderdrukte kwesties.
Het grootste 'probleem' met seksuele liefde is eigenlijk dat ze nooit standhoudt.
Pas als we dat feit accepteren kunnen we er werkelijk een feest van maken, want ze ís een feest.
Verwelkom haar als ze komt en zeg haar dankbaar vaarwel als ze voorbij is.
Naarmate we dan rijper worden, kunnen we de liefde beginnen te ervaren die boven de seksualiteit uitgaat en recht doet aan de ander als uniek individu.
We gaan begrijpen dat onze partner vaak als een spiegel fungeert die onzichtbare aspecten van ons diepere zelf weerspiegelt; dit helpt ons heel te worden.
Dit soort liefde is gebaseerd op vrijheid, niet op een verwachting of behoefte.
Haar vleugels tillen ons steeds hoger op naar de universele liefde die alles als één ervaart.
Deze drie punten moet je goed in je opnemen: de laagste vorm van liefde is seks, die is lichamelijk, en de meest verfijnde vorm van liefde is compassie.
Seks staat lager dan liefde, compassie staat hoger dan liefde; liefde zit er precies tussenin.
Maar heel weinig mensen weten wat liefde is.
Helaas denkt negenennegentig procent van de mensen dat seksualiteit liefde is, dat is niet zo.
Seksualiteit is iets heel dierlijks; ze heeft beslist wel de mogelijkheid om uit te groeien tot liefde, maar ze is nog maar een potentieel, geen werkelijke liefde...
Als je bewust en alert wordt, als je meditatief wordt, dan kan seks worden omgezet in liefde.
En als je volkomen meditatief wordt, totaal meditatief, dan kan liefde worden omgezet in compassie.
Seks is het zaad, liefde de bloem en compassie is het aroma.
Boeddha heeft compassie omschreven als 'liefde plus meditatie'.
Als je liefde niet alleen begeerte voor de ander is, als je liefde niet alleen een behoefte is,
als je liefde een delen is, als je liefde niet de liefde van een bedelaar maar die van een keizer is,
als je liefde niet vraagt om een wederdienst maar bereid is alleen te geven,
geven om de pure vreugde van het geven, voeg er dan meditatie aan toe; dan zal ze haar zuivere aroma afgeven.
Dat is compassie. Compassie is de hoogste vorm van liefde.
Nee, toeval bestaat niet :wink:

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door taigitu » 22 mar 2015, 11:40

Afbeelding

Vrouw van water - Ontvankelijkheid

Ontvankelijkheid staat voor de vrouwelijke, ontvankelijke hoedanigheid van water en de emoties. Haar armen reiken omhoog om te kunnen ontvangen en ze is volledig ondergedompeld in het water. Ze heeft geen hoofd, geen druk en agressief denken dat haar pure ontvankelijkheid in de weg zou staan. En terwijl ze gevuld wordt leegt ze zich voortdurend, ze stroomt over en ontvangt weer meer. Het lotuspatroon of de baarmoeder die uit haar groeit staat voor de volmaakte harmonie van het universum die zich manifesteert als we ons erop afstemmen.

De Watervrouw brengt een periode van onbegrensdheid en dankbaarheid voor wat het leven geeft, zonder verwachtingen te koesteren of eisen te stellen. Plicht is niet belangrijk, evenmin als verdienste of beloning. Gevoeligheid, intuïtie en compassie zijn de eigenschappen die nu schitteren. Ze ruimen alle obstakels op die ons van elkaar en van het geheel gescheiden houden. Luisteren is een van de basisgeheimen om Gods tempel te betreden. Luisteren betekent passiviteit. Luisteren betekent jezelf volledig vergeten - alleen dan kun je luisteren.

Als je aandachtig naar iemand luistert, vergeet je jezelf. Als je jezelf niet kunt vergeten, luister je nooit. Als je je te zeer van jezelf bewust bent, doe je alleen maar net alsof je luistert - je luistert niet echt. Je knikt dan wel van ja, je zegt op gezette tijden wel ja en nee - maar je luistert niet echt.

Als je luistert word je louter een doorgang, passiviteit, ontvankelijkheid, een baarmoeder; je wordt vrouwelijk. En om dat te bereiken moet je vrouwelijk worden. Je kunt God niet als een agressieve invasiemacht, als veroveraar bereiken.

Je kunt God alleen maar bereiken... of beter gezegd: God kan jou alleen maar bereiken als je ontvankelijk bent, een vrouwelijke ontvankelijkheid. Als je yin wordt, ontvankelijk, staat de deur open. En dan wacht je gewoon.
Luisteren is de kunst van het passief worden.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 02 apr 2015, 15:10

Afbeelding

8 - Loslaten (Water)

Op deze afbeelding van lotusbladeren in de vroege morgen kunnen we aan de rimpels op het water zien dat er zojuist een druppel is gevallen.
Het is een kostbaar ogenblik, een ogenblik vol ontroering.
Door zich over te geven aan de zwaartekracht en van het blad af te glijden verliest de druppel zijn vroegere identiteit en gaat daar beneden op in de immense watervlakte.
We kunnen ons voorstellen dat hij gesidderd moet hebben van angst voordat hij viel, op de rand tussen het bekende en het onbekende.

Als je deze kaart gekozen hebt, betekent dat een inzicht dat er iets afgelopen is, dat er iets wordt afgerond. Wat het ook is - een baan, een relatie,
een thuis waar je van gehouden hebt of iets dat je geholpen heeft te bepalen wie je bent - het is tijd om het los te laten. Als het je verdriet doet, laat dat dan toe, maar probeer het niet vast te houden.
Er wacht je iets groters, er zijn nieuwe dimensies te ontdekken. je kunt nu niet meer terug en de zwaartekracht doet haar werk.

Geef mee - het betekent een bevrijding.
Er is niemand in het bestaan die meer is en niemand die minder is.
De grashalm en de enorme ster zijn volkomen gelijkwaardig...
Maar de mens wil boven anderen uitsteken, hij wil de natuur veroveren en daarom moet hij onafgebroken vechten.
Door deze strijd wordt alles zo ingewikkeld.Een onschuldig mens is iemand die de strijd heeft opgegeven; hij is er niet meer in geïnteresseerd boven anderen uit te steken,
hij is er niet meer in geïnteresseerd een rol te spelen of te bewijzen dat hij bijzonder is; hij is als een roos geworden of als een dauwdruppel op een lotusblad;
hij is deel gaan uitmaken van deze oneindigheid; hij is versmolten en één geworden met de oceaan en is nog maar een golfje; hij kent geen 'ik'.

Onschuld is het verdwijnen van het 'ik'.
Tja, ik zou het zelf geschreven kunnen hebben.
Met deze dagen is het goed om 'los te laten' en om je over te geven aan contemplatie.
Ik pak een wijnbrandje voor de keel, want inmiddels ben ik ook de pineut.
Gewoon een flinke verkoudheid.
Twee dagen denk ik.

Dadelijk lekker in bad, doet altijd goed na een lange wandeling in de koude wind.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door univers » 02 apr 2015, 15:19

Hoe bestaat het, probeer het je steeds duidelijk te maken.

Loslaten, krop het niet op.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 02 apr 2015, 17:56

Als extravert individu zijnde, krop ik helemaal niets op, digitale noordelijke vriend :wink:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door univers » 02 apr 2015, 18:17

Meer westelijk hoor. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door univers » 02 apr 2015, 18:19

Maar doet niet ter zake Gast1, het is een goede kaart.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 02 apr 2015, 19:15

Zo is het, noordwestelijke digitale vriend :wink:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door univers » 02 apr 2015, 20:22

;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie