Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 22 jun 2013, 09:48

Vitharr schreef: Deze kaart snap ik niet helemaal? Ik heb het gevoel dat hij treffend is, ik trok hem namelijk niet voor niets. Maar ik begrijp niet helemaal wat hij wil zeggen. Iemand verhelderende suggesties?
Even snel, gisteren lukte het niet meer en heb weinig tijd nu:

Helemaal los van wat Friedrich Nietsche schreef,(overigens erg interessant)ga ik altijd op mijn eigen gevoel af wat zo'n kaart mij te zeggen heeft.
Even heel kort door de bocht hoor Vitharr:

De Kameel = de mens die niet zelf denkt, maar door zijn geconditioneerd zijn een leven leid zoals men van hem verwacht,wordt geleeft middels kuddementaliteit en voldoet aan alle maatschappelijke regels, 'heeft het gemaakt' in materiele zin dus.

De Leeuw = de mens die niet aan dit kuddegedrag wil voldoen, los maakt van de conditioneringen, zichzelf probeert te vinden en te zijn. Opstandig is geworden zich losbreekt van alles wat hem opgelegt is. Eigenlijk (een periode,of jaren!) doorslaat naar de andere kant en zich van niks en niemand meer iets aantrekt en alleen om zich zelf bekommert.

Het Kind = dat is de mens die zijn ware IK weer terug gevonden heeft, hoe hij écht is in overeenstemming met zijn Ziel, en zo weer als een onschuldig naïef kind (wat we allemaal vanbinnen hebben of zijn) in het leven staat, dat is niet dom, maar dan geen vooroordelen/veroordelend ten opzichte van anderen,
blijft bij zich zelf,is eerlijk en open, spontaan naar anderen,niet berekenend in zijn uitingen/gedrag om 'goed'over te willen komen, om in een goed blaadje te komen staan, gunt een ander zijn mening, leert steeds ook van anderen en situaties rondom hem heen, houd niet stug en star vast aan eigen mening, verplaatst zich in anderen, is invoelend, meevoelend, empathisch, vanuit onvoorwaardelijke liefde voor álles in het leven,mensen, dieren,natuur enz.
Blijft open staan voor het feit dat hij het ook mis kan hebben, en ziet er geen been in om dat dan openlijk te laten merken en eigen mening bij te stellen.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 22 jun 2013, 10:43

Vitharr schreef:10 - Wedergeboorte (Wolken)

Deze kaart geeft de evolutie van het bewustzijn weer zoals Friedrich Nietzsche deze in zijn boek Aldus sprak Zarathoestra heeft beschreven. Hij spreekt over drie niveaus: de Kameel, de Leeuw en het Kind. De kameel is slaperig, mat, zelfgenoegzaam. Hij leeft in de waan dat hij een bergtop is, maar in werkelijkheid trekt hij zich zoveel aan van de mening van anderen dat hij zelf nauwelijks energie heeft. Uit de kameel komt de leeuw te voorschijn. Als we beseffen dat we het leven hebben misgelopen, gaan we de eisen die anderen aan ons stellen afwijzen. We trekken ons terug uit de massa, we staan zelfverzekerd alleen en brullen onze waarheid uit. Maar daarmee is het niet afgelopen. Ten slotte komt het kind te voorschijn, het is niet inschikkelijk, ook niet opstandig, maar onschuldig en spontaan en trouw aan zijn eigen wezen.

Wat je gemoedstoestand nu ook is - slaperig en gedeprimeerd of brullend en opstandig - weet wel dat het zich tot iets nieuws ontwikkelt als jij dat toestaat. Het is een periode van groei en verandering. In zen kom je nergens vandaan en ga je nergens heen. Je bent gewoon nu, hier, je komt evenmin als je gaat. Alles trekt aan je voorbij; je bewustzijn weerspiegelt het maar vereenzelvigt zich niet.Als een leeuw voor de spiegel brult, denk je dat de spiegel dan meebrult? Of dat de spiegel als de leeuw weg is en er een kind voor gaat staan dansen, de leeuw helemaal vergeet en met het kind mee gaat dansen - denk je dat de spiegel met het kind meedanst? De spiegel doet niets, hij weerspiegelt alleen maar.

Je bewustzijn is niet meer dan een spiegel.

Je komt niet en evenmin ga je.

De dingen komen en gaan.

Je groeit op, je wordt oud; je leeft, je bent dood.

Al die toestanden zijn gewoon een weerspiegeling in een eeuwig meer van bewustzijn.

**********************

Deze kaart snap ik niet helemaal? Ik heb het gevoel dat hij treffend is, ik trok hem namelijk niet voor niets. Maar ik begrijp niet helemaal wat hij wil zeggen. Iemand verhelderende suggesties?

(en ik ben vergeten hoe ik die kaart hier afgebeeld moest krijgen. :oops: )
Nee, ik heb geen verhelderende suggestie, maar wel een antwoord. Vitharr, ik weet dat jij niet diep na hoeft te denken wat deze kaart zegt. Je kent het antwoord zelf al en hebt niemand nodig om uit te leggen wat deze kaart betekent. Ik vind de kaart treffend en wat ze zegt heb ik al veel eerder gelezen in al jouw reacties. Normaal gesproken ben ik 'lang van stof' maar meer dan dat wat ik hier schreef is niet nodig.

Het échte antwoord bevind zich binnen in jou en ik kan het niet weten, ik weet het 'gewoon'. Let op mijn onderschrift :wink:
Laatst gewijzigd door Gast1 op 22 jun 2013, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Vitharr » 22 jun 2013, 12:05

Afbeelding

3 - IJs-olatie (Wolken)

In onze maatschappij hebben vooral mannen geleerd niet te huilen, zich sterk te houden als ze gekwetst worden en niet te laten zien dat het pijn doet. Maar vrouwen kunnen ook in deze val lopen en we hebben allemaal wel eens het gevoel gehad dat de enige manier om te overleven was onze gevoelens en emoties af te sluiten om niet opnieuw gekwetst te worden. Als de pijn heel diep gaat, kunnen we zelfs proberen deze voor onszelf te verbergen. Daardoor kunnen we bevroren, star worden, want diep van binnen weten we dat de pijn door een klein scheurtje in het ijs vrij kan komen en weer door ons systeem kan gaan circuleren.

De regenboogkleurige tranen op het gezicht van deze persoon bieden de sleutel om uit deze 'ijs-olatie' te breken. Tranen, uitsluitend tranen hebben de kracht om het ijs te smelten. Huilen is oké en je hoeft je niet voor je tranen te schamen. Huilen helpt om de pijn los te laten, stelt ons in staat zachtzinnig met onszelf om te gaan en bevordert uiteindelijk de genezing. We zijn zo ongelukkig omdat we te veel in het zelf zitten. Wat betekent dat als ik zeg dat we te veel in het zelf zitten? En wat gebeurt er precies als we te veel in het zelf zitten? je kunt óf in het bestaan zijn óf in het zelf zijn - allebei tegelijk kan niet.

Als je in het zelf zit betekent dit dat je je afzondert, dat je afgescheiden bent.

Als je in het zelf zit betekent dit dat je een eiland geworden bent.

Als je in het zelf zit betekent dit dat je een grens om je heen hebt getrokken.

Als je in het zelf zit betekent dit dat je onderscheid maakt tussen 'dit ben ik' en 'dat ben ik niet'.

De definitie, de grens, tussen 'ik' en 'niet-ik', dat is het zelf - het zelf isoleert.

En het doet je bevriezen - je stroomt niet meer. Als je stroomt kan het zelf niet bestaan. Daarom zijn de mensen net als ijsblokjes geworden. Ze hebben geen warmte, ze hebben geen liefde - liefde is warmte en ze zijn bang voor liefde. Als hen warmte overkomt gaan ze smelten en verdwijnen de grenzen. In de liefde verdwijnen de grenzen, in vreugde verdwijnen de grenzen ook, want vreugde is niet koud.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 22 jun 2013, 13:58

Afbeelding

9 - Rijpheid (Regenboog)

Als het fruit rijp is, valt het vanzelf van de boom. Het ene moment hangt het nog aan een steeltje aan de takken van de boom, barstensvol sap. Het volgende moment valt het - niet omdat het tot vallen gedwongen werd of omdat het zelf moeite deed eraf te springen, maar omdat de boom weet dat het rijp is en het eenvoudig loslaat.

Als je deze kaart trekt wijst dat erop dat je klaar bent om je innerlijke rijkdom, je innerlijke kracht, te delen. Het enige dat je nog hoeft te doen is je ontspannen op de plek waar je bent en bereid te zijn het te laten gebeuren. Dit delen van jezelf, deze uiting van je creativiteit, kan op allerlei manieren gebeuren - in je werk, je relaties, je ervaringen in het dagelijks leven. Er is geen speciale voorbereiding of inspanning van jouw kant voor nodig. Het is gewoon het juiste moment. Alleen als je meditatie je een licht heeft gebracht dat elke nacht verlicht, zal zelfs de dood voor jou geen dood zijn maar een deur naar het goddelijke. Met het licht in je hart wordt de dood als zodanig getransformeerd tot een deur en je gaat deel uitmaken van de universele geest, je wordt één met de oceaan. En als je deze oceanische ervaring niet leert kennen, heb je vergeefs geleefd.Nu is altijd het moment en het fruit is altijd rijp. Je hoeft alleen maar moed te vergaren om je innerlijke woud te betreden. Het fruit is altijd rijp en dit moment is altijd het juiste. Er bestaat niet zoiets als het verkeerde moment.
Opmerkelijk ...

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Vitharr » 22 jun 2013, 14:22

Pfff... Die van vandaag is duidelijk, gelukkig. :wink:

De kaart van gisteren. Ik ontving een bericht met de strekking "gefeliciteerd, uw kameel gaat een gouden toekomst tegemoet". Dat bericht vervulde me met een emotie die ik zelden ervaar, angst. Het deed mijn kind huilen waarop de leeuw begon te brullen, maar tegen wat en wie?

Dat was het moment dat ik de kaart trok. De naam is duidelijk, dat spreekt voor zich. Maar ik herken 'de evolutie' die beschreven staat niet goed.

Ik volgde de link die Taigitu gaf, met de antwoorden van Susan en Gast1 in mijn achterhoofd. Behoorlijk pittig verhaal. In mijn leven overwoog ik diverse malen of ik Nietzsche moest lezen. Maar het antwoord tot op heden was altijd 'nee'. En toen ik het stuk zat te lezen brulde mijn leeuw ook regelmatig driftig bij het lezen van termen als Übermensch, Üntermensch en Superioriteit. Toch, aan het eind van de tekst voelde ik ouderwets herkenning in de boodschap maar afkeer van het medium, de woorden. Ik zal niet ontkennen dat ik moeite had met ontvankelijk lezen. En dus heb ik misschien ook niet alles goed begrepen.

Daarom zocht ik nog wat verder. En nu heb ik zoveel gelezen dat het me niet meer lukt om een reactie te formuleren. Ik denk even verder, want het is weer heel erg waardevol.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 22 jun 2013, 16:29

Heb je mijn antwoord dan niet goed gelezen Vitharr? Het kan zijn dat mijn antwoord warrig over komt maar ik denk dat jij een heel goed verstaander bent. Je hebt Niet(z)s(che) (niet) nodig.

Zie en lees het aandachtig en vooral vanaf 1 minuut en 8 seconden. Begrijp het en je begrijpt mij:


Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Vitharr » 22 jun 2013, 17:53

O, dit vind ik echt leuk Gast1! ;P!

Ik heb jou, Susan en Taigitu allen perfect begrepen! Ik begon aan het eind van de ochtend te schrijven en om 14:00 ongeveer constateerde ik dat ik "Also sprach Vitharr" aan het schrijven was. Ik deed mijn 'rang' in ieder geval direct goed eer aan.

Het is mijn gewoonte om inzichten die ik verkrijg door energie van anderen, in dit geval jullie, terug te koppelen naar degene die me op het pad van dat inzicht zette. Daarvoor moet het wel uitkristalliseren en dat is nog niet klaar. Ik wil er 1 proberen, want dat is de sterkste op dit moment:

Omdat iets nog niet is wat het moet/kan worden wil dat niet zeggen dat het in zijn huidige toestand niet deugt.

Maar de details daaromheen zijn behoorlijk complex.

Maar ik heb jou zeker goed begrepen. Don't worry, er is geen twijfel meer, en ook geen angst. Er is vertrouwen!
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 22 jun 2013, 19:37

Dank je Vitharr :wink:
Ik vraag me nog steeds af wie mij dat steentje heeft gestuurd ... Een heel bijzonder steentje ... NN ...........en op dat steentje was gegraveerd: vertrouwen => confidence ...................................................

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Vitharr » 23 jun 2013, 15:25

Hoewel het klinkt als iets wat ik zeker zou kunnen doen, was het niet van mij Gast1. En daarbij, als ik het was had je 's ochtends waarschijnlijk een gegraveerd rotsblok in je tuin gevonden in plaats van een steentje. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door univers » 23 jun 2013, 17:31

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 23 jun 2013, 18:05

Inmiddels is het mij bekend. Mijn allereerste gevoel was 'raak' ... en toch... Ik ben nog steeds geconditioneerd ... :-|

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 25 jun 2013, 06:13

Gast1 schreef:Inmiddels is het mij bekend. Mijn allereerste gevoel was 'raak' ... en toch... Ik ben nog steeds geconditioneerd ... :-|
Daarvoor ben je mens...toch? :wink:
En ik denk dat we allemaal wel ietsje van onze geconditioneerd zijn zullen blijven houden, wat niet echt in de weg hoeft te staan om ons steeds meer vrij te voelen in eigen denken, doen en laten :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 25 jun 2013, 06:18

Hoe wonderlijk nu juist deze... :smile:
Afbeelding

3 - Feestvieren (Water)

Deze drie vrouwen die dansen in regen en wind herinneren ons eraan dat een feest nooit afhankelijk hoeft te zijn van de uiterlijke omstandigheden. We hoeven niet op een speciale dag of officiële gelegenheid te wachten, en ook niet op een zonnige, wolkeloze dag. Een echt feestgevoel komt voort uit de vreugde die eerst diep van binnen wordt gevoeld en overstroomt in een stroom van zang en dans en gelach, en ja, zelfs tranen van dankbaarheid.

Als je deze kaart gekozen hebt, is dat een aanwijzing dat je je steeds meer openstelt voor de vele kansen die het leven biedt om feest te vieren en anderen hiermee aan te steken. Je hoeft niet de moeite te nemen een feestje in je agenda te plannen. Doe je haar los, trek je schoenen uit en ga meteen in de plassen spetteren. Ieder moment is het feest om je heen aan de gang.Het leven is een moment om te vieren, om van te genieten. Maak er iets leuks van, een feest, dan zul je de tempel binnengaan. De tempel is niet voor mensen met lange gezichten, voor hen is hij nooit geweest. Kijk eens naar het leven. Zie je ergens chagrijn? Heb je ooit een gedeprimeerde boom gezien? Heb je ooit een vogel in kommer en kwel gezien? Nee, het leven is niet zo, absoluut niet. Alleen met de mens is het ergens fout gegaan en het is ergens fout gegaan omdat hij zichzelf zo ontzettend slim vindt.

Je slimheid is je ziekte. Wees niet te wijs. Weet altijd wanneer je moet stoppen, verval niet in uitersten. Een beetje dwaasheid en een beetje wijsheid zijn goed, en de juiste combinatie maakt je tot een boeddha...
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 06 jul 2013, 06:40

Hoe bestaat het toch.. :shock:
Afbeelding

XII - Een nieuwe visie

De figuur opdeze kaart beleeft een wedergeboorte; hij laat zijn wortels in de aarde los en krijgt vleugels om de onbegrensde ruimte in te vliegen. De geometrische vormen rondom het lichaam van de figuur tonen de vele dimensies van het leven die hem tegelijkertijd ter beschikking staan. Het vierkant vertegenwoordigt het fysieke, het zichtbare, het bekende. De cirkel vertegenwoordigt het onzichtbare, de geest, pure ruimte. En de driehoek symboliseert de drievoudige aard van het universum: het zichtbare, het onzichtbare en de mens, die beide bevat.

Nu krijg je de gelegenheid het leven in al zijn dimensies te zien, zowel de dieptepunten als de hoogtepunten. Ze bestaan naast elkaar en als we uit ervaring leren dat de donkere en moeilijke kanten even hard nodig zijn als de lichte en makkelijke kanten, krijgen we een heel andere kijk op de wereld. Door alle kleuren van het leven diep in ons te laten doordringen raken we beter geïntegreerd. AIs je je openstelt voor het allerhoogste, stort het zich ogenblikkelijk in je uit. Dan ben je geen gewoon mens meer - je bent erboven uitgestegen. Je inzicht is het inzicht van het hele bestaan geworden. Nu ben je niet langer gescheiden - je hebt je wortels gevonden. Normaal gesproken leeft iedereen zonder wortels, zonder te weten waar de energie die hun hart blijft vullen vandaan komt, zonder te weten wie er constant in hen ademt, zonder het levenssap te kennen dat in hen stroomt.

Het is niet het lichaam, het is niet de geest - het is iets dat alle dualiteit overstijgt. Dat iets heetbhagavat -de bhagavat in de tien richtingen.

Als je innerlijke wezen zich opent, ervaart het eerst twee richtingen: hoogte en diepte. En naarmate je aan deze situatie gewend raakt, ga je langzaam aan beter om je heen kijken en je in de andere acht richtingen bewegen.

Als je eenmaal het punt hebt bereikt waar je hoogte en je diepte samenkomen, kun je tot aan de rand van het universum kijken. Van daaruit gaat je bewustzijn zich in alle tien richtingen ontplooien, maar slechts één weg voert erheen.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 16 jul 2013, 11:28

Afbeelding

3 - Leiding (Regenboog)

De engelachtige figuur op deze kaart met vleugels in de kleuren van de regenboog vertegenwoordigt de gids die wij allemaal in ons hebben. Evenals de tweede figuur op de achtergrond aarzelen we soms misschien om deze gids te vertrouwen als hij ons benadert, want we zijn gewend ons naar de buitenwereld te richten in plaats van naar ons innerlijk.

De waarheid van je eigen diepste wezen probeert je te laten zien welke richting je nu moet kiezen en als deze kaart verschijnt betekent dit dat je de innerlijke leiding die je ontvangt kunt vertrouwen. Je gids fluistert, en soms aarzelen we omdat we niet weten of we het goed hebben verstaan. Maar het is een duidelijke aanwijzing: als je je innerlijke gids volgt zul je je completer voelen, beter geïntegreerd, alsof je vanuit het diepste centrum van je wezen naar buiten treedt. Als je erin meegaat, zal deze lichtstraal je precies daarheen brengen waar je heen moet. Je moet leiding vragen omdat je niet weet dat je innerlijke gids binnen in je verborgen zit. Je moet je innerlijke gids vinden - ik noem hem je getuige. Ik noem hem je dharma, ik noem hem je innerlijke boeddha. je moet deze boeddha wakker maken, dan stort je leven weldaden en zegeningen over je uit. je leven wordt zo stralend van al het goede en goddelijke, dat je je dit in de verste verte niet kunt voorstellen.Het werkt bijna als licht. je kamer is donker, je hoeft alleen maar een lamp naar binnen te brengen. Zelfs een kaarsje is voldoende, dan verdwijnt de duisternis helemaal. En zodra je een kaars hebt, weet je ook waar de deur is. je hoeft er niet over na te denken: 'Waar is de deur?' Alleen blinden denken na over de plaats van de deur. Mensen die kunnen zien denken er niet over na, als er licht brandt tenminste. Heb je ooit moeten denken: 'Waar is de deur?' je staat gewoon op en loopt naar buiten. Je denkt er absoluut niet over na waar de deur is. Je gaat niet tastend op zoek naar de deur, je stoot je hoofd niet tegen de muur. Je kijkt gewoon en er komt geen gedachte aan te pas. Je loopt gewoon naar buiten.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 16 jul 2013, 16:22

Afbeelding
Schildknaap van vuur - Speelsheid

Het leven is zelden zo serieus als we denken en als we dat inzien, beloont het leven ons met steeds meer gelegenheden om te spelen. De vrouw op deze kaart viert feest uit vreugde dat ze leeft, als een vlinder die uit zijn cocon te voorschijn gekomen is in het veelbelovende licht. Ze herinnert ons aan onze kindertijd, toen we schelpen vonden op het strand en zandkastelen bouwden zonder ons zorgen te maken dat er het volgende moment golven kunnen komen die ze wegspoelen. Ze weet dat het leven een spel is en ze speelt op dit moment de rol van een clown, zonder géne of pretentie.

Als de Vuurschildknaap je leven binnenkomt, is dat een teken dat je klaar bent voor iets nieuws, iets fris. Er daagt iets moois aan de horizon en je hebt precies de juiste dosis speelse onschuld en helderheid om dit met open armen te ontvangen. Zodra je het leven niet meer serieus neemt maar als een speelse aangelegenheid beschouwt, valt de hele last van je hart. Alle angst voor de dood, voor het leven, voor de liefde - alles valt weg. Je gaat met heel weinig gewicht leven, bijna zonder gewicht. Je wordt zo gewichtloos dat je de open hemel in kunt vliegen. De grootste bijdrage van Zen is dat ze een alternatief biedt voor de serieuze mens.Serieuze mensen hebben de wereld geschapen, serieuze mensen hebben alle religies geschapen. Ze hebben alle filosofieën, alle beschavingen, alle zedenleer geschapen; alles wat je om je heen ziet is een schepping van de serieuze mens.Zen heeft de serieuze wereld achter zich gelaten. Ze heeft een eigen wereld geschapen die heel speels is, vol humor, waarin zelfs de grote meesters zich als kinderen gedragen.
Frappant, de overeenkomst met mijn avatar ... :grin:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 27 jul 2013, 11:22

Dit is wel heel grappig nu... verstand komt met de jaren...of zo...? :mrgreen: :grin:

Afbeelding


Aas - Volwassenheid (Regenboog)

Deze figuur staat alleen, stil en toch alert. Zijn innerlijke wezen is gevuld met bloemen - die overal waar hij heengaat een geur van de lente en nieuw leven verspreiden. De innerlijke bloei en compleetheid die hij voelt geeft hem een oneindige bewegingsvrijheid. Hij kan elke richting kiezen - binnen of buiten maakt geen verschil, want aan zijn vreugde en volwassenheid kan niet van buitenaf worden getornd. Hij heeft een periode van gecenterdheid en expansie bereikt - de witte gloed om de figuur heen is zijn bescherming en zijn licht. Dankzij alle ervaringen in zijn leven heeft hij deze tijd van volmaaktheid bereikt.

Als je deze kaart trekt, besef dan goed dat dit moment een geschenk meebrengt - voor goed en hard werken. Je basis is nu stevig en het succes en geluk staan aan je kant, want ze zijn het resultaat van hetgeen je innerlijk al ervaren hebt. Het verschil tussen grassen en bloemen is hetzelfde als tussen jou als je niet weet dat je een boeddha bent en het moment dat je weet dat je een boeddha bent. Eigenlijk bestaat er geen andere mogelijkheid. Boeddha is volkomen tot bloei gekomen, helemaal open. Zijn lotussen, zijn bloembladen, hebben een voltooiing bereikt...Als de lente in jezelf in volle bloei staat is dat beslist veel mooier dan de herfstdauw die zich op de lotusbladeren vormt. Dat is al geweldig mooi om te zien: als de herfstdauw zich op de lotusbladeren vormt en in de ochtendzon schittert als echte parels. Maar natuurlijk is het van tijdelijke aard. Als de zon stijgt, beginnen de dauwdruppels te verdampen...Deze tijdelijke schoonheid is beslist niet te vergelijken met een eeuwige lente in je wezen. Je kijkt terug zover je kunt en ze is er altijd geweest. Je kijkt vooruit zover je kunt en je staat versteld: ze is je wezen zelf. Waar je ook bent, daar is ook de lente, en de bloemen blijven onafgebroken op je neerdalen. Dat is de spirituele lente .
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 27 jul 2013, 11:38

Kijk eens ...
Afbeelding

Aas - Met de stroom meegaan (Water)

De figuur op deze kaart is volkomen ontspannen en op zijn gemak in het water. Hij laat zich willoos meevoeren. Hij beheerst de kunst van passief en ontvankelijk zijn zonder mat of slaperig te worden. Hij stelt zich gewoon open voor de stromingen van het leven, zonder ooit te denken of te zeggen: 'Dat bevalt me niet', of 'Ik wil liever de andere kant op.'

Ieder moment van het leven hebben we de keus het levenswater in te gaan en ons te laten drijven, of te proberen tegen de stroom in te zwemmen. Als je deze kaart trekt is dat een aanwijzing dat je je nu kunt laten drijven, in het vertrouwen dat het leven je in je ontspannen toestand zal steunen en je precies daarheen zal voeren waar het je hebben wil. Laat dit gevoel van vertrouwen en ontspanning steeds verder groeien; alles gebeurt precies zoals het moet. AIs ik zeg: 'Word als water', bedoel ik dat je moet stromen; blijf niet stilstaan. Blijf in beweging, en beweeg je als water. Lao Tse zegt: De weg van de tao is een waterweg. De tao beweegt zich als water. Hoe beweegt water of een rivier zich? Er zitten een paar mooie kanten aan die beweging. Ten eerste stroomt het altijd de diepte in, het zoekt altijd de laagste plek op, Het is niet ambitieus; het wil nooit de eerste zijn, het wil de laatste zijn.Vergeet niet dat Jezus zegt: Zij die hier de laatsten zijn, zullen mijn koninkrijk Gods als eersten bereiken. Hij heeft het over de weg van het water, de weg van de tao - niet met zoveel woorden, maar daar heeft hij het over. Wees de laatste, wees niet ambitieus. Ambitie betekent dat je tegen de berg op gaat. Water stroomt omlaag, het zoekt de laagste plek, het wil onbeduidend blijven. Het wil niet beweren dat het uniek of uitzonderlijk of buitengewoon is. Het heeft geen concept van een ego.

Rie

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Rie » 27 jul 2013, 12:14

Heer van regenbogen - Overvloed
Dit bacchische type is het toonbeeld van een compleet mens, een 'Zorba de Boeddha', die wijn kan drinken, op het strand kan dansen en kan zingen in de regen en tegelijkertijd beschikt over het diepe inzicht en de wijsheid van een wijze. In zijn ene hand heeft hij een lotus, ten teken dat hij de gratie van het vrouwelijke respecteert en in zich heeft. Zijn blote borst (een open hart) en ontspannen buik laten zien dat hij zich ook op zijn gemak voelt met zijn mannelijke kant; hij heeft genoeg aan zichzelf. De vier elementen aarde, vuur, water en lucht komen allemaal samen in de Heer van Regenbogen, die bovenop het boek van de wijsheid des levens zit.

Als je een vrouw bent, brengt de Heer van Regenbogen de steun van je eigen mannelijke energie in je leven, een verbintenis met je innerlijke levenspartner. Voor een man betekent deze kaart een periode waarin de conventionele mannelijke stereotypen worden doorbroken en de hele mens de kans krijgt te schitteren. In het Oosten heeft men het lichaam veroordeeld, de materie veroordeeld, materie 'een illusie' genoemd, maya - ze bestaat niet echt, ze lijkt slechts te bestaan; ze bestaat uit hetzelfde materiaal als dromen. Men heeft de wereld verloochend en om die reden is het Oosten nog altijd arm en ziek, het lijdt honger.De helft van de mensheid heeft de innerlijke wereld aanvaard maar de wereld buiten ons verloochend. De andere helft van de mensheid heeft de materiële wereld aanvaard en de innerlijke wereld verloochend. Ze leven allebei maar voor de helft en een half mens kan nooit tevreden zijn. Je moet heel worden: fysiek rijk, wetenschappelijk rijk; rijk in je meditatie, rijk in bewustzijn. Alleen een heel mens is een heilig mens, zo zie ik het.Ik wil een ontmoeting tussen Zorba en Boeddha. Zorba alleen is hol. Zijn dansen heeft geen eeuwigheidswaarde, het is een tijdelijk genot. Weldra krijgt hij er genoeg van. Pas als je over onuitputtelijke bronnen beschikt, afkomstig uit de kosmos zelf... pas als je existentieel wordt kun je heel worden.Dit is mijn bijdrage aan de mensheid: de hele mens.

Rie

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Rie » 27 jul 2013, 12:14

Heer van regenbogen - Overvloed
Dit bacchische type is het toonbeeld van een compleet mens, een 'Zorba de Boeddha', die wijn kan drinken, op het strand kan dansen en kan zingen in de regen en tegelijkertijd beschikt over het diepe inzicht en de wijsheid van een wijze. In zijn ene hand heeft hij een lotus, ten teken dat hij de gratie van het vrouwelijke respecteert en in zich heeft. Zijn blote borst (een open hart) en ontspannen buik laten zien dat hij zich ook op zijn gemak voelt met zijn mannelijke kant; hij heeft genoeg aan zichzelf. De vier elementen aarde, vuur, water en lucht komen allemaal samen in de Heer van Regenbogen, die bovenop het boek van de wijsheid des levens zit.

Als je een vrouw bent, brengt de Heer van Regenbogen de steun van je eigen mannelijke energie in je leven, een verbintenis met je innerlijke levenspartner. Voor een man betekent deze kaart een periode waarin de conventionele mannelijke stereotypen worden doorbroken en de hele mens de kans krijgt te schitteren. In het Oosten heeft men het lichaam veroordeeld, de materie veroordeeld, materie 'een illusie' genoemd, maya - ze bestaat niet echt, ze lijkt slechts te bestaan; ze bestaat uit hetzelfde materiaal als dromen. Men heeft de wereld verloochend en om die reden is het Oosten nog altijd arm en ziek, het lijdt honger.De helft van de mensheid heeft de innerlijke wereld aanvaard maar de wereld buiten ons verloochend. De andere helft van de mensheid heeft de materiële wereld aanvaard en de innerlijke wereld verloochend. Ze leven allebei maar voor de helft en een half mens kan nooit tevreden zijn. Je moet heel worden: fysiek rijk, wetenschappelijk rijk; rijk in je meditatie, rijk in bewustzijn. Alleen een heel mens is een heilig mens, zo zie ik het.Ik wil een ontmoeting tussen Zorba en Boeddha. Zorba alleen is hol. Zijn dansen heeft geen eeuwigheidswaarde, het is een tijdelijk genot. Weldra krijgt hij er genoeg van. Pas als je over onuitputtelijke bronnen beschikt, afkomstig uit de kosmos zelf... pas als je existentieel wordt kun je heel worden.Dit is mijn bijdrage aan de mensheid: de hele mens.

Plaats reactie