Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 20 mei 2015, 20:00

XXI - Voltooiing

Afbeelding

Hier wordt het laatste stukje van een legpuzzel op zijn plaats gelegd, de plaats van het derde oog, de plaats van de innerlijke waarneming. Zelfs in de immer veranderende levensstroom zijn er momenten waarop we een punt van voltooiing bereiken. Op deze momenten zijn we in staat het hele beeld te aanschouwen, het samenstelsel van alle stukjes die onze aandacht zo lang in beslag hebben genomen. Bij de voltooiing kunnen we f wanhopig zijn omdat we niet willen dat er een eind aan de situatie komt, f we kunnen dankbaar zijn en accepteren dat het leven een aaneenrijging is van telkens weer een einde en een nieuw begin.

Wat je tijd en energie in beslag genomen heeft komt nu ten einde. Bij de voltooiing maak je ruimte voor het begin van iets nieuws. Gebruik deze rustpauze om beide te vieren - het einde van het oude en de komst van het nieuwe. Dit is zen ten voeten uit: de dingen niet helemaal zeggen. Dit moet je begrijpen; het is een heel belangrijke methode. Niet alles zeggen betekent dat je de luisteraar de kans geeft het af te maken. Alle antwoorden zijn incompleet. De meester heeft je alleen maar op een bepaald spoor gezet... Tegen de tijd dat je er bijna bent, weet je wat er overblijft.Daarom zal het iemand niet lukken zen verstandelijk te begrijpen. Het is geen antwoord op de vraag, maar meer dan een antwoord. Het wijst op de werkelijkheid zelf... De boeddhanatuur is niet iets ver weg - je eigen bewustzijn is de boeddhanatuur. En je bewustzijn kan getuige zijn van de dingen waaruit de wereld bestaat. De wereld komt tot een eind, maar de spiegel blijft, en ze weerspiegelt niets.

Ja... ook dit kon niet missen...is de zoveelste keer :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 20 mei 2015, 21:30

Afbeelding

XV - Conditionering

Deze kaart brengt een oud zen-verhaal in herinnering, over een leeuw die was grootgebracht door schapen en dacht dat hij zelf een schaap was totdat een oude leeuw hem greep en meenam naar een vijver, waar hij hem zijn eigen spiegelbeeld liet zien. Velen van ons zijn als deze leeuw - het beeld dat we van onszelf hebben is niet ontleend aan onze eigen directe ervaring maar aan de mening van anderen. De individualiteit die van binnenuit had kunnen groeien is vervangen door een van buitenaf opgelegde 'persoonlijkheid'. We worden zomaar een schaap in de kudde, niet in staat ons vrij te bewegen en onbewust van onze eigen ware identiteit.

Het wordt tijd om je eigen spiegelbeeld in de vijver eens te bekijken en je te bevrijden uit het zelfbeeld dat door anderen is geconditioneerd. Ga dansen, rennen, loggen, wartaal praten - wat er maar nodig is om de slapende leeuw van binnen wakker te schudden. Pas als je je persoonlijkheid laat varen ben je in staat je individualiteit te vinden. Je individualiteit krijg je van het bestaan; je persoonlijkheid is opgelegd door de maatschappij. De persoonlijkheid is een maatschappelijk nut.

De maatschappij kan geen individualiteit toestaan, want de individualiteit is niet zo volgzaam als schapen. De individualiteit heeft de eigenschappen van een leeuw; een leeuw gaat zijn weg alleen.

Schapen bevinden zich altijd in de massa, in de hoop dat de massa ze een knus gevoel geeft. In de massa voelt men zich beter beschermd, veiliger. Als er iemand aanvalt, bestaat er in een menigte altijd een goede kans jezelf te redden. Maar alleen? - alleen leeuwen gaan hun weg alleen.

En ieder van jullie wordt als leeuw geboren, maar de maatschappij conditioneert iedereen, ze programmeert je denken als een schaap. Ze geeft je een persoonlijkheid, een gezellige, aardige, heel nuttige, heel gehoorzame persoonlijkheid.De maatschappij wil slaven en geen mensen die vrijheid boven alles stellen. De maatschappij wil slaven, want de hele gevestigde orde eist gehoorzaamheid.

Tjee en tja, eigenlijk verbaas ik me al niet meer, maar deze kaart is wel heel erg toepasselijk voor vandaag.
Ik mag er echter niet over uitweiden ...

Heu ... Wauw :grin:

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door taigitu » 07 jul 2015, 16:41

Afbeelding

Schildknaap van regenbogen - Avontuur


Een ware avontuurlijke geest betekent dat we ons gedragen als dit kind. Vol vertrouwen lopen we stap voor stap uit de duisternis van het woud naar de regenboog van het licht; we worden het onbekende in getrokken door ons gevoel van verwondering.

Avontuur heeft eigenlijk niets te maken met plannen en routes, programma's en organisatie. De Schildknaap van Regenbogen vertegenwoordigt een stemming die ons overal kan overkomen - thuis of op kantoor, in de rimboe of in de stad, bij een creatieve bezigheid of in onze relatie met anderen.

Als we het nieuwe en onbekende maar ingaan met het vertrouwen van een kind, onschuldig er open en kwetsbaar, kunnen zelfs de kleinste dingen van het leven het grootste avontuur worden. Volgens zen heeft de waarheid niets met gezag te maken, heeft de waarheid niets met traditie te maken, heeft de waarheid niets met het verleden te maken - de waarheid is een radicale, persoonlijke realisatie. Je moet haar zelf ontdekken.

Kennis staat vast, maar de zoektocht naar persoonlijk weten is heel, heel riskant. Niemand kan er garanties voor geven. Als je mij vraagt of ik iets kan garanderen, zeg ik dat ik je niets kan garanderen. Ik kan alleen het gevaar garanderen, dat staat vast. Ik kan je alleen een langdurig avontuur garanderen, waarbij je alle kans hebt te verdwalen en je doel nooit te bereiken.

Maar één ding is zeker: het zoeken zelf zal je helpen bij je groei. Ik kan alleen garanderen dat je groeit. Er zijn gevaren, je zult offers moeten brengen; elke dag ga je het onbekende in, niet in kaart gebracht terrein, en je hebt geen houvast aan een kaart of gids. Ja, er zijn miljoenen gevaren en je kunt afdwalen en je kunt de weg kwijtraken, maar dat is de enige manier om te groeien. Onzekerheid is de enige manier om te groeien, het gevaar trotseren is de enige manier om te groeien, de uitdaging van het onbekende aannemen is de enige manier om te groeien.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 08 jul 2015, 10:07

Inmiddels ga ik het 4e jaar in van 'onzekerheden' ...
Ik heb in mijn jonge jaren nooit geduld gehad en knalde destijds uit elkaar van energie.
Mijn levenspad is 'niet saai' en ik heb ooit voor de grap gezegd een boek te gaan schrijven.
Die grap kreeg een serieuze betekenis.
Ik bén een boek gaan schrijven en in die tijd ben ik mijzelf steeds beter gaan begrijpen.
Niet alleen mezelf, maar ik denk wel bijna iedereen.
Zo ben ik terug beland in mijn 'kinderlijke onschuld', wetende dat ik elke dag 'zondig' ...
Ik zondig als ik 'ongeduldig ben' ...
Mogelijk dat dat iets is van het ego, ik weet het niet.
Het is hoe dan ook 'een beproeving' en daarin ben ik af-en-toe zwak.
Misschien ben ik wel sterk door dat zonder problemen toe te geven of beter gezegd en geschreven, te erkennen.
Ook dat maakt niet uit.
Ik ben o zo geduldiger dan ooit eerder, maar dan toch ontvang ik het geschenk van 'nog langer wachten' ...

Ik ben 'gezegend' ...
En daarom blijf ik danken, elke avond maar ook op talloze momenten van de dag.

"Een Osho Zen kaart trekken voor het hier en nu" ...

Ik heb eerst met gesloten ogen ruim 22 minuten naar deze muziek geluisterd:
... en besloot daarna ... twee kaarten te trekken:
Afbeelding
II - De Innerlijke stem

De innerlijke stem spreekt niet in woorden, maar in de woordloze stem van het hart. Ze is een orakel dat alleen de waarheid spreekt.
Als ze een gezicht had, zou dat lijken op het gezicht middenop deze kaart - alert, waakzaam en in staat zowel de duisternis als het licht te accepteren,
wat gesymboliseerd wordt door de twee handen die het kristal vasthouden.
Het kristal zelf staat voor de helderheid die ontstaat als alle dualiteiten zijn getranscendeerd.
De innerlijke stem kan ook speels zijn, want ze duikt diep in de emoties en als ze weer bovenkomt stijgt ze hoog op, als twee dolfijnen die dansen in het water des levens.
Via haar kroon in de vorm van de wassende maan staat ze in verbinding met de kosmos en de aarde, zoals te zien is aan de groene bladeren op de kimono van de vrouw.

Er zijn momenten in ons leven dat we heen en weer getrokken worden door te veel stemmen.
Onze verwarring in zo'n situatie dient juist om ons eraan te herinneren dat we de stilte en het centrum in ons moeten opzoeken.
Alleen dan zijn we in staat onze waarheid te horen. Als je je waarheid binnen in jezelf gevonden hebt, hoef je in dit hele bestaan nergens meer naar te zoeken.
De waarheid functioneert via jou. Als jij je ogen opendoet, is het de waarheid die haar ogen opent.
Als jij je ogen dichtdoet, is het de waarheid die haar ogen sluit.
Dit is een fantastische meditatie. Als je de methode eenmaal begrijpt, hoef je verder niets te doen; alles wat je doet wordt door de waarheid gedaan.
Als je loopt is dat de waarheid; als je slaapt rust de waarheid; als je praat spreekt de waarheid; als je stil bent is het de waarheid die zwijgt.
Dit is een van de eenvoudigste meditatietechnieken. Heel langzaam komt alles door deze simpele formule tot rust en dan is er geen techniek meer nodig.

Als je genezen bent gooi je de meditatie weg, dan gooi je het medicijn weg.
Dan leef je als de waarheid - springlevend, stralend, tevreden, gelukzalig, je bent zelf een lied geworden.
Je hele leven wordt een gebed zonder woorden, of beter gezegd, een devotie, een gratie, een schoonheid die niet van onze alledaagse wereld is,
een lichtstraal uit het oneindige die doordringt tot de duisternis van onze wereld.
Afbeelding
10 - Wedergeboorte (Wolken)

Deze kaart geeft de evolutie van het bewustzijn weer zoals Friedrich Nietzsche deze in zijn boek Aldus sprak Zarathoestra heeft beschreven.
Hij spreekt over drie niveaus: de Kameel, de Leeuw en het Kind. De kameel is slaperig, mat, zelfgenoegzaam.
Hij leeft in de waan dat hij een bergtop is, maar in werkelijkheid trekt hij zich zoveel aan van de mening van anderen dat hij zelf nauwelijks energie heeft.
Uit de kameel komt de leeuw te voorschijn.
Als we beseffen dat we het leven hebben misgelopen, gaan we de eisen die anderen aan ons stellen afwijzen.
We trekken ons terug uit de massa, we staan zelfverzekerd alleen en brullen onze waarheid uit.
Maar daarmee is het niet afgelopen.
Ten slotte komt het kind te voorschijn, het is niet inschikkelijk, ook niet opstandig, maar onschuldig en spontaan en trouw aan zijn eigen wezen.

Wat je gemoedstoestand nu ook is - slaperig en gedeprimeerd of brullend en opstandig - weet wel dat het zich tot iets nieuws ontwikkelt als jij dat toestaat.
Het is een periode van groei en verandering. In zen kom je nergens vandaan en ga je nergens heen.
Je bent gewoon nu, hier, je komt evenmin als je gaat. Alles trekt aan je voorbij; je bewustzijn weerspiegelt het maar vereenzelvigt zich niet.
Als een leeuw voor de spiegel brult, denk je dat de spiegel dan meebrult?
Of dat de spiegel als de leeuw weg is en er een kind voor gaat staan dansen, de leeuw helemaal vergeet en met het kind mee gaat dansen - denk je dat de spiegel met het kind mee danst?
De spiegel doet niets, hij weerspiegelt alleen maar.
Je bewustzijn is niet meer dan een spiegel.
Je komt niet en evenmin ga je.
De dingen komen en gaan.
Je groeit op, je wordt oud; je leeft, je bent dood.
Al die toestanden zijn gewoon een weerspiegeling in een eeuwig meer van bewustzijn.
Geloof het waarachtig of niet en inderdaad ...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door taigitu » 05 aug 2015, 10:48

taigitu schreef:Afbeelding

Schildknaap van regenbogen - Avontuur
Ik heb een Osho boek gekocht wat het Handboek is van de Zen tarot van Osho.
Die heeft een andere tekst dan die van het orakel dat we hier gebruiken.
Bovenstaande kaart heb ik eerder getrokken op een vraag die ik had.
Onderstaande tekst staat dus in het Zentarot Handboek voor de kaart Schilknaap van regenbogen - Avontuur.
Schildknaap van regenbogen: Avontuur

Het leven is een avontuur. Laat voortdurend avonturen in je leven toe en elke keer als er een roep klinkt vanuit het onbekende, luister daar dan naar. Neem elk risico en ga het onbekende binnen want dit is de enige manier om optimaal te leven.


Het leven is een groot avontuur maar de mensen zijn zo bang dat ze zich vastklampen aan het vertrouwde, aan het bekende, aan het keurig afgebakende, aan het logische. Ze stappen nooit eens uit hun mind. Als je binnen de mind leeft, leef je in een graf. Als je het denken achter je durft te laten, word je echt geboren, ben je uit je graf verrezen. Je kunt elk moment met zo'n intensiteit, met zo'n avontuurlijke zin leven, dat ieder moment een groot geschenk wordt, omdat het zoveel vreugde geeft, zoveel vervoering. Maar je moet ervoor zorgen dat de gebeurtenissen van het verleden zich niet opstapelen. Dat wordt een gevangenismuur om je heen. Sterf elk moment aan het verleden en blijf fris, dan is je leven een groot avontuur. En alleen de avontuurlijke mensen zullen te weten komen wat de waarheid is. De niet-avontuurlijke leven in gerieflijke leugens.

Voor het oude vertrouwde valt wel iets te zeggen en dat is de veiligheid die het geeft. Het mist ook iets en dat is het avontuur. Alle veilige levens zijn dus niet avontuurlijk en alle avontuurlijke levens zijn onveilig.
Als je in een situatie verkeert waarin je niet elke dag nieuwe vrienden kunt maken, geniet dan zoveel mogelijk van het mooie dat oude vriendschappen bieden. Als je in een situatie verkeert waarin je elke dag weer andere vrienden maakt, is dat prima. Het geeft je de gelegenheid nieuwe vrienden te maken, nieuwe vriendschappen te sluiten. En nieuwe vriendschappen hebben van zichzelf iets moois. Ze maken het leven levendiger, zorgen voor meer avontuur. Met een vreemd iemand vriendschappelijk omgaan is avontuurlijker, die vreemde je vertrouwen te schenken is avontuurlijker en gevaarlijker en op zoek gaan naar nieuwe mensen om van te houden en vriendschappelijk mee om te gaan, zal je helpen meer te stromen.

Ik begrijp het wel..... Ze gaan steeds weer weg. Tegen de tijd dat de vriendschap vaste vorm gaat aannemen en je het gevoel hebt dat je ervan op aan kunt, zijn ze vertrokken. Maar dat is goed! Gewoonlijk willen we tegelijk met alle plezier ook alle zekerheid hebben en zo werkt dat niet. Zo gaat het niet in het leven en daar kun je niets aan veranderen. We willen het onmogelijke. We willen zekerheid, veiligheid, controle en we willen plezier, feest en een groot avontuur. Die twee gaan niet samen, je kunt ze niet allebei hebben: ze vormen niet één groot pakket.

Het leven is een avontuur. Laat voortdurend avonturen in je leven toe en elke keer als er een roep klinkt vanuit het onbekende, luister ernaar. Neem elk risico en ga het onbekende binnen want dit is de enige manier om optimaal te leven.
Met gevaren leven is de enige manier van leven en op de hoogste piek van het leven vang je een glimp op van God. Mensen die een lauw leven leiden, geloven misschien wel in God maar ze ervaren God niet. Hun geloof is alleen maar een sociale formaliteit: het is een geloof, meer niet. Het dient als een dekmantel voor hun onwetendheid maar het bewerkt geen transformatie.
De tekst van antwoorden hebben dezelfde strekking.
Ik vind het antwoord uit het Handboek scherper gesteld en daardoor duidelijker.
Beide teksten raadplegen kan handig zijn.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 06 aug 2015, 08:42

taigitu schreef:Afbeelding

Schildknaap van regenbogen - Avontuur
Schildknaap van regenbogen: Avontuur

Het leven is een avontuur. Laat voortdurend avonturen in je leven toe en elke keer als er een roep klinkt vanuit het onbekende, luister daar dan naar. Neem elk risico en ga het onbekende binnen want dit is de enige manier om optimaal te leven.
En zo is het ...!
Zojuist trok ik deze kaart.
Niet blind.
Mijn oog viel op een bepaalde kaart en die trok ik:
Afbeelding

De machtige, autoritaire figuur op deze kaart is duidelijk meester over zijn eigen lot.
Op zijn schouder staat het embleem van de zon en de toorts die hij in zijn rechterhand houdt symboliseert het licht van zijn eigen, met moeite verkregen waarheid.
Of hij nu rijk is of arm, de rebel is eigenlijk een keizer, want hij heeft de ketens van de repressieve conditionering en het maatschappelijke oordeel verbroken.
Hij heeft zichzelf gevormd door alle kleuren van de regenboog te omarmen,
hij is ontstegen aan de duistere, vormloze wortels van zijn onbewuste verleden en heeft zich vleugels aangemeten om de hemel in te vliegen.
Zijn hele levenswijze is rebels - niet omdat hij tegen iets of iemand vecht, maar omdat hij zijn eigen ware aard heeft ontdekt en vastbesloten is daarnaar te leven.
De adelaar is zijn totemdier, een boodschapper tussen hemel en aarde.

De rebel daagt ons uit de moed te hebben om verantwoording te nemen voor wie we zijn en naar onze eigen waarheid te leven.
Iedereen is bang, heel bang voor mensen die zichzelf kennen.
Ze hebben een bepaalde macht; een zekere aura en een zeker magnetisme, een charisma dat levenslustige, jonge mensen uit de gevangenis van de traditie kan bevrijden...

Een verlichte kan niet tot slaaf worden gemaakt - dat is de moeilijkheid - en hij kan niet gevangen worden gezet...
Het kan niet anders of ieder genie dat zijn innerlijk enigszins heeft leren kennen, is wat moeilijk te verteren; hij zet de boel op stelten.
De massa wil niet gestoord worden, ook al zijn ze er ellendig aan toe.
En ze zijn er ook ellendig aan toe, maar ze zijn aan hun ellende gewend. En iemand die niet ongeduldig is wordt gezien als een vreemdeling.

Een verlichte is de grootste vreemdeling op aarde; hij lijkt nergens bij te horen.
Hij laat zich niet beperken door een organisatie, gemeenschap, maatschappij of natie.

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 13 aug 2015, 17:20

Wauw ...
Heerlijk gemediteerd.
Ik kon 'alles' loslaten en ben nu een beetje duizelig, heb een beetje 'aangeschoten' gevoel na het nuttigen van alcohol.
Dat is echter niet aan de orde geweest.
Tijd voor een kaartje, en deze trok ik:
Afbeelding

Soms kun je alleen maar wachten. Het zaad is gezaaid, de baby groeit in de baarmoeder, de oester bekleedt de korrel zand en maakt er een parel van.

Deze kaart herinnert ons eraan dat het nu tijd is om gewoon alert en geduldig te wachten, meer is niet nodig.
De vrouw die hier is afgebeeld laat de juiste instelling zien.
Tevreden, zonder een spoor van angst, zit ze eenvoudig te wachten.
Door alle fasen van de maan heen die boven haar langstrekken blijft ze geduldig, zo in harmonie met het ritme van de maan dat ze er bijna één mee geworden is.
Ze weet dat het nu tijd is om passief te blijven en de natuur op haar beloop te laten.
Maar ze is niet slaperig of onverschillig; ze weet dat ze nu voorbereid moet zijn op iets heel belangrijks.
Het is een periode vol mysterie, zoals de uren voor zonsopgang. Het is een periode dat je alleen maar kunt wachten.

We kunnen niet meer wachten, we zijn vergeten hoe; het is bijna in de vergetelheid geraakt.
En wachten op het juiste moment is het kostbaarste dat we hebben. Het hele bestaan wacht op het juiste moment.
Zelfs de bomen weten het - wanneer het tijd is om bloesem voort te brengen en wanneer het tijd is om alle bladeren te laten vallen en zich naakt tegen de hemel af te tekenen.
In die naaktheid zijn ze nog steeds mooi, vol vertrouwen wachtend op het nieuwe blad; ze weten dat het oude weg is en dat het nieuwe weldra zal komen, dat er nieuwe bladeren zullen groeien.
Wij kunnen niet meer wachten, we willen alles meteen. Dat betekent een groot verlies voor de mensheid...
Als je in stilte wacht groeit er iets in je binnenste - je ware wezen.
En op een dag springt het op en vat het vlam. Dan valt je hele persoonlijkheid aan duigen; je bent een nieuw mens.

En deze nieuwe mens heeft gevoel voor ceremonie, deze nieuwe mens kent de eeuwige levensstroom.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door univers » 13 aug 2015, 17:57

Ik hoop het voor je. :hands:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 13 aug 2015, 19:17

Je schreef het vanmorgen nog ...
univers schreef:Niet situeren Gast1, geduldig afwachten.

Afbeelding
:wink:

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 17 aug 2015, 07:10

En dat werkt ... 'geduld' ... maar dat had ik ook al ervaren (de laatste 2 jaar).
Afbeelding

4 - Naar binnen gaan (Water)

De vrouw op deze afbeelding heeft een lichte glimlach op haar gezicht.
In feite kijkt ze gewoon naar de capriolen van het denken - zonder te oordelen, zonder te proberen ze stop te zetten, zonder zich ermee te vereenzelvigen.
Ze kijkt gewoon alsof ze naar het verkeer op de weg kijkt of naar de rimpelingen op een vijver.
En de capriolen van het denken zijn ook best amusant, want het springt op en neer en wringt zich in allerlei bochten in een poging je aandacht te vangen en je tot het spelletje te verleiden.

Als je het afstand nemen van het denken onder de knie krijgt, is dat een grote zegen.
Daar draait het bij meditatie eigenlijk om - niet om het reciteren van een mantra of het herhalen van een affirmatie, maar gewoon toezien, alsof het denken van iemand anders is.
Je bent er nu klaar voor deze afstand te nemen en de voorstelling te bekijken zonder dat je in het drama verwikkeld raakt.
Gun jezelf de simpele vrijheid van het naar binnen gaan wanneer je maar kunt, dan krijg je de slag te pakken en gaat je meditatie steeds dieper.
Naar binnen gaan is helemaal geen gaan.
Naar binnen gaan betekent eenvoudig dat je het ene verlangen na het andere hebt nagehold, en je hebt gehold en gehold en steeds weer hield je er alleen een frustratie aan over.
Dat elk verlangen ellende veroorzaakt, dat verlangen geen vervulling brengt.
Dat je nooit ergens komt, dat bevrediging onmogelijk is. Als je deze waarheid inziet, dat het najagen van verlangens je niets oplevert, dan stop je ermee.
Niet dat je moeite doet om te stoppen. Als je moeite doet om te stoppen, is dat weer najagen, op een subtiele manier.
Je verlangt nog steeds - nu verlang je er misschien naar vrij te zijn van verlangens.

Als je je inspant om naar binnen te gaan, ga je nog steeds naar buiten. Elke inspanning kan je alleen naar buiten brengen, naar de buitenkant.
Alle reizen zijn reizen naar buiten, een reis naar binnen bestaat niet.
Hoe kun je naar binnen reizen? Je bent er al, het heeft geen zin op weg te gaan.
Als het gaan stopt, stopt het reizen; als er geen verlangen meer is dat je denken benevelt, ben je in jezelf. Dat heet naar binnen gaan.
Maar het is helemaal geen gaan, het is simpelweg niet naar buiten gaan.
Tsjee zeg ... eigenlijk zou ik al langer niet meer verbaasd moeten zijn en terwijl mijn onderschrift 'Geloof het of niet' is, kan ik het heel af-en-toe zelf niet geloven.
Het wordt nu definitief tijd om daar, na al mijn ervaringen, eens afstand van te nemen.
Nee, beter nog ... om het los te laten.

Wauw ...

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 03 sep 2015, 22:13

Oké ...
Ik schreef dat ik even aan een pauze toe ben.
Toen bedacht ik, als ik een kaartje nu op dit moment zou trekken, wat zou deze kaart mij dan zeggen.
Mijn blik viel meteen op een kaart, die ik 'zou moeten' trekken, en dat was deze kaart waarvan ik niet wist wat ze me zou gaan vertellen.
En ik weet het nog steeds niet nu op dit typende moment, omdat ik alleen maar aan het kopiëren ben en aan het plakken.
Nu begin ik pas met lezen ...
Afbeelding

6 - De last (Wolken)

Als we de last dragen van geboden en verboden die ons door anderen zijn opgelegd, worden we als deze afgetakelde, zwoegende figuur die probeert omhoog te komen.
'Loop harder, doe beter je best, op naar de top!' schreeuwt de dwaze tiran die hij op zijn schouders draagt, terwijl de tiran zelf uitgedost is met een hooghartige haan op zijn hoofd.

Als het leven je dezer dagen een worsteling van de wieg tot het graf lijkt, kan het tijd zijn om je schouders op te halen en te kijken hoe het voelt als je zonder deze figuren op je rug loopt.
Je hebt je eigen bergen te bedwingen, je eigen dromen te vervullen,
maar je zult nooit genoeg energie hebben om daaraan te werken als je je niet bevrijdt van alle verwachtingen die je van anderen hebt overgenomen maar nu als je eigen beschouwt.
Waarschijnlijk bestaan ze alleen in je eigen hoofd, maar dat betekent niet dat je er niet onder gebukt gaat. Het is tijd om je last af te werpen.
Stuur ze weg. Het ware leven van een mens is erin gelegen dat hij de leugen aflegt die anderen hem hebben opgedrongen.
Uitgekleed, naakt, natuurlijk, is hij wat hij is. Het gaat hier om zijn en niet om worden.
De leugen kan geen waarheid worden, je persoonlijkheid kan niet je ziel worden. Met geen mogelijkheid kun je van het niet-essentiële de essentie maken.
Het niet-essentiële blijft niet-essentieel en het essentiële blijft essentieel, je kunt ze niet omwisselen.
En het streven naar waarheid leidt alleen maar tot meer verwarring. De waarheid is niet iets dat je moet bereiken.
Ze kan niet worden bereikt, ze is al aanwezig. Je hoeft alleen maar de leugen te laten vallen.
Alle doelstellingen en idealen en doelen en ideologieën, religies en methodes om je te verbeteren zijn leugens. Wees ervoor op je hoede.
Zie in dat je, zoals je bent, een leugen bent. Gemanipuleerd, bewerkt door anderen.
De waarheid nastreven is een afleidingsmanoeuvre, uitstel. Het ligt in de aard van de leugen dat ze zich verbergt.
Zie de leugen, kijk tot diep in de leugen van je persoonlijkheid.
Want als je de leugen ziet, betekent dit dat je ophoudt met liegen.
Als je niet meer liegt betekent dit dat je niet meer op zoek bent naar de waarheid - dat hoef je niet meer.
Zodra de leugen verdwijnt, is de waarheid er in al haar stralende schoonheid.
Zodra de leugen gezien is verdwijnt ze, en wat overblijft is de waarheid.
Ik wist het al eerder.
Al veel eerder, deze kaarten spreken waarheid ...

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 05 sep 2015, 07:53

Afbeelding
Stil als een spiegel wordt het ontvankelijke uitspansel van de nacht, bezaaid met sterren en met een volle maan, weerkaatst in het nevelige meer eronder. Het gezicht in de lucht verkeert in diepe meditatie, een godin van de nacht die diepte, vrede en inzicht brengt.

Jje bent nu in een zeer waardevolle periode. Het valt je gemakkelijk innerlijk tot rust te komen, de diepten van je eigen innerlijke stilte te peilen tot op het punt waar ze de stilte van het universum raakt.

Je hoeft niets te doen, nergens heen, en alles wat je doet is doordrongen van je innerlijke stilte. Misschien voelen sommige mensen zich er onbehaaglijk bij, gewend als ze zijn aan al het lawaai en alle activiteit van de wereld. Dat geeft niet: zoek mensen op die een klankbord kunnen zijn voor je stilte of geniet anders van je alleenzijn. Nu is het moment om bij jezelf thuis te komen. Het begrip en de inzichten die je op deze momenten krijgt zullen zich later manifesteren, in een levensfase waarin je meer naar buiten treedt. De energie van het geheel heeft bezit van je genomen. Je bent bezeten, jij bestaat niet meer, het geheel bestaat.Dit moment, terwijl de stilte in je doordringt, kun je het belang ervan inzien, want het is dezelfde stilte als Gautama de Boeddha heeft ervaren. Het is dezelfde stilte als Tswang Tse of Bodhidharma of Nansen... Stilte heeft altijd dezelfde smaak.De tijden veranderen, de wereld is voortdurend in verandering, maar de ervaring van stilte, de vreugde ervan, blijft hetzelfde. Dat is het enige waar je op kunt rekenen, het enige dat nooit sterft. Het is het enige dat je je diepste wezen kunt noemen.

:shock:
Uh..natuurlijk, volkomen logisch nu deze uitgerekend
te krijgen
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 24 sep 2015, 18:36

Nou ... :-|

Eens kijken wat de kaarten fluisteren.
Afbeelding

10 - Harmonie (Water)

Als je in meditatie tot rust komt in je hart, is dat niet een ervaring die je kunt pakken of dwingen.
Ze komt vanzelf naarmate we beter afgestemd raken op het ritme van onze eigen innerlijke stilte.
De figuur op deze kaart weerspiegelt het zoete en delicate van deze ervaring.
De dolfijnen die uit het hart springen en een boog trekken naar het derde oog,
staan voor de speelsheid en intelligentie die bovenkomen als we contact kunnen maken met ons hart en van daaruit de wereld tegemoettreden.

Geef jezelf nu de kans zachter en ontvankelijker te worden, want er wacht je vlak om de hoek een onuitsprekelijke vreugde.
Niemand anders kan je haar aanwijzen en als je haar vindt zul je geen woorden kunnen vinden om anderen erover te vertellen.
Maar ze is er wel, diep in je hart, rijp en klaar om ontdekt te worden.
Luister naar je hart, doe wat je hart je ingeeft, wat het ook kost: Een toestand van volmaakte eenvoud die je alles kost en niet minder...
Eenvoudig-zijn is moeilijk, want eenvoudig-zijn kost je alles wat je hebt.
Je moet alles inleveren om eenvoudig te kunnen zijn. Daarom kiest iedereen ervoor complex te zijn en is iedereen vergeten hoe je eenvoudig kunt zijn.
Maar alleen een eenvoudig hart klopt samen met God, hand in hand.
Alleen een eenvoudig hart zingt in diepe harmonie met God.
Om dat punt te bereiken moet je je hart vinden, het kloppen van je eigen hart, je eigen hartslag.
Ja ... tja ... Ik weet het allemaal.
Ik bemerk dat ik vigerende zaken 'los' dien te laten.
Interessante beproeving.
Raar is dat ik nou schrijf dat ik graag terug wil naar zoals ik mij eerder voelde.
Paramita nummer vier: Ksanti paramita ... 'Geduld' ...

[jaja]

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 04 okt 2015, 09:14

Afbeelding

De figuur op deze kaart heeft de vorm aangenomen van een pijl en beweegt zich met de gerichte concentratie van iemand die precies weet waar hij heen gaat. Hij beweegt zich zo snel dat hij bijna louter energie geworden is. Maar zijn intensiteit mag niet worden verward met de manische energie die automobilisten ertoe aanzet met topsnelheid van punt A naar punt B te komen. Dat soort intensiteit behoort tot de horizontale wereld van ruimte en tijd. De intensiteit die de Vuurridder vertegenwoordigt, behoort tot de verticale wereld van het huidige moment - het inzicht dat nu het enige ogenblik is dat bestaat, en hier de enige ruimte.

Als je met de intensiteit van de Vuurridder handelt zal er waarschijnlijk deining ontstaan in het water om je heen. Sommigen zullen je aanwezigheid als opbeurend en verfrissend ervaren, anderen kunnen zich erdoor bedreigd voelen of zich eraan ergeren. Maar de mening van anderen doet er weinig toe; niets kan je op dit moment tegenhouden. Zen zegt: Beschouw alle grote woorden en grote leerstellingen als dodelijke vijanden. Ga ze uit de weg, want je moet je eigen bron vinden.

Je moet geen volgeling zijn, geen naper. Je moet een oorspronkelijk individu worden; je moet zelf je meest innerlijke kern vinden, zonder gids, zonder handleiding. De nacht is donker, maar met het intense vuur van je onderzoekingsdrang kun je de zonsopgang niet mislopen. Iedereen die een intense onderzoekingsdrang in zich heeft voelen branden heeft de zonsopgang gevonden. Anderen geloven er alleen maar in. De gelovigen zijn niet religieus, door te geloven gaan ze simpelweg het grote avontuur uit de weg dat religie is.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 27 okt 2015, 18:23

Veel negatieve vibraties lijken mij te bestoken, maar gelukkig kan ik nog steeds het positieve uit het schijnbare negatieve filteren.
Tijd voor een kaartje te trekken.
Afbeelding
IV - De rebel

De machtige, autoritaire figuur op deze kaart is duidelijk meester over zijn eigen lot.
Op zijn schouder staat het embleem van de zon en de toorts die hij in zijn rechterhand houdt symboliseert het licht van zijn eigen, met moeite verkregen waarheid.
Of hij nu rijk is of arm, de rebel is eigenlijk een keizer, want hij heeft de ketens van de repressieve conditionering en het maatschappelijke oordeel verbroken.
Hij heeft zichzelf gevormd door alle kleuren van de regenboog te omarmen, hij is ontstegen aan de duistere, vormloze wortels van zijn onbewuste verleden en heeft zich vleugels aangemeten om de hemel in te vliegen.
Zijn hele levenswijze is rebels - niet omdat hij tegen iets of iemand vecht, maar omdat hij zijn eigen ware aard heeft ontdekt en vastbesloten is daarnaar te leven.
De adelaar is zijn totemdier, een boodschapper tussen hemel en aarde.

De rebel daagt ons uit de moed te hebben om verantwoording te nemen voor wie we zijn en naar onze eigen waarheid te leven.
Iedereen is bang, heel bang voor mensen die zichzelf kennen.
Ze hebben een bepaalde macht; een zekere aura en een zeker magnetisme, een charisma dat levenslustige, jonge mensen uit de gevangenis van de traditie kan bevrijden...

Een verlichte kan niet tot slaaf worden gemaakt - dat is de moeilijkheid - en hij kan niet gevangen worden gezet...
Het kan niet anders of ieder genie dat zijn innerlijk enigszins heeft leren kennen, is wat moeilijk te verteren; hij zet de boel op stelten.
De massa wil niet gestoord worden, ook al zijn ze er ellendig aan toe.
En ze zijn er ook ellendig aan toe, maar ze zijn aan hun ellende gewend.
En iemand die niet ongeduldig is wordt gezien als een vreemdeling.

Een verlichte is de grootste vreemdeling op aarde; hij lijkt nergens bij te horen.
Hij laat zich niet beperken door een organisatie, gemeenschap, maatschappij of natie.


Inmiddels verbaas ik mij al lang niet meer over deze mystieke kaarten die mij vertellen waar het op staat :grin:
Toch dacht ik heel even dat ik het kwijt was ... maar niet heus.

Een 'wake-up call' ... [lamp]

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 27 okt 2015, 19:01

Merkwaardig ... :shock:

Een aantal jaren heb ik iemand ontmoet in 's-Heerenberg, waar ik nog steeds contact mee heb.
Dit bijzonder uitgroeisel van het menselijk specimen mailde mij zojuist het volgende door, nadat er voor mij een kaart getrokken was.
Afbeelding

Schildpad... Grote Moeder, voed mijn geest, kneed mijn hart, opdat ik jou ook kan dienen.

In Indiaanse leringen is Schildpad het oudste symbool voor Moeder Aarde.
Het is de personificatie van godinnenenergie, van de eeuwige Moeder uit wie ons leven voortkomt.
We worden geboren uit de baarmoeder van de Aarde en onze lichamen zullen naar haar bodem terugkeren.
Schildpad vraagt ons de Aarde te eren en acht te slaan op de cyclus van geven en nemen. We moeten op onze beurt aan de Moeder geven zoals zij aan ons heeft gegeven.

Schildpad heeft een omhulsel dat haar lichaam bescherming biedt.
Aarde past al eeuwenlang dezelfde soort bescherming toe om het hoofd te bieden aan schendingen van haar lichaam.
De bescherming van Moeder Aarde heeft plaatsgevonden in de vorm van veranderingen in de Aarde, nieuwe plantengroei, aanwas van nieuwe landmassa's ten gevolge van vulkaanuitbarstingen en klimaatveranderingen.
Net zoals Schildpad heb je schilden die je beschermen tegen pijn, afgunst, jaloezie en de achteloosheid van anderen.
Van de gewoontepatronen van Schildpad kun je leren hoe je deze bescherming moet gebruiken.
Als de handelingen of woorden van anderen je kwellen, is het tijd om in jezelf te keren en eer te bewijzen aan ge gevoelens.
Als je aangevallen wordt, is het tijd om waarschuwend van je af te bijten.

Als je het Schildpadsymbool hebt gekozen, wordt er van je gevraagd je innerlijke bron van scheppende kracht te eren, je in de Aarde gegrond te voelen en te toestand met moederlijk mededogen te observeren.
Maak gebruik van de energie van water en waarde, de twee thuishavens van Schildpad, om harmonieus met je situatie mee te drijven en om in een houding die kracht uitdrukt je voeten stevig op de grond te zetten.

Schildpad is een geweldige leraar waar het gronden betreft. Je zou zelfs wel eens je ruimtevaartneigingen te boven kunnen komen als je je richt op de kracht van Schildpad. Als je gegrond bent, plaats je je gedachten en handelingen in het brandpunt van je aandacht en verminder je je vaart tot een tempo dat heelheid garandeert.

Schildpad vertelt je ook dat je met de stroom mee kunt drijven, dat je deze niet hoeft aan te sporen sneller te gaan, zoals ook wel blijkt uit het tempo dat Schildpad aanhoudt.
Graan dat te vroeg geoogst wordt, is nog niet rijp.
Als het echter de kans krijgt om zich in zijn eigen snelheid, in zijn eigen tijd te ontwikkelen, zal iedereen van de zoete smaak ervan kunnen genieten.

Schildpad begraaft haar gedachten, net zoals haar eieren, in het zand; zij laat het aan de zon over de kleintjes uit te broeden.
Dit leert je om eerst eens goed over je ideeën na te denken alvorens ze aan het daglicht bloot te stellen.
Lees de fabel over de schildpad en de haas nog eens en maak dan voor jezelf uit of je je op Schildpad wilt richten.
Het is niet altijd goed om door groter, sterke en sneller te zijn een doel te bereiken.
Wie weet wordt er bij aankomst wel gevraagd waar je geweest bent en ben je dit vergeten.
Als dit het geval is, kan je vroegtijdige aankomst je wel eens het gevoel geven dat je niet op tijd bent.

Als je de Schildpadkaart trekt, voorspelt deze een tijd waarin je verbinding krijgt met de kracht van de Aarde en de Moedergodin in jezelf.
De kaart herinnert je eraan dat je in Moeder Aarde een bondgenoot hebt. Het doet er niet toe welke situatie je voor jezelf hebt geschapen, vraag haar om hulp en overvloed zal je deel zijn.
:shock:

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door taigitu » 15 dec 2015, 16:37

Afbeelding

4 - Uitstel (Wolken)

De vrouw op dit plaatje woont in een grijs landschap, vol onwerkelijke, gestileerde wolken. Door het raam ziet ze licht en levendige kleuren en hoewel ze graag het raam uit wil - zoals we aan de regenboog kleuren die op haar kleding verschijnen kunnen zien komt ze daar nog niet toe. Er spelen nog te veel vragen door haar hoofd die beginnen met 'stel dat?'

Morgen komt nooit, zegt men, maar hoe vaak het ook gezegd wordt, de meesten van ons vergeten meestal hoe waar dit is. Eigenlijk is het enige resultaat van dingen uitstellen een mat, gedeprimeerd gevoel van onvoldaanheid, het gevoel dat we vandaag 'vastzaten'. Na de opluchting en euforie die je voelt als je al je twijfels die je ervan weerhielden nu te handelen, eenmaal opzij zet, ga je je afvragen waarom je toch zo lang gewacht hebt. Uitstel is gewoon stom. Morgen moet je ook beslissen, dus waarom niet vandaag? En denk je dat je morgen wijzer zult zijn dan vandaag? Denk je dat je morgen kwieker zult zijn dan vandaag? Denk je dat je morgen jonger zult zijn dan vandaag, frisser dan vandaag? Morgen ben je ouder, heb je minder lef; morgen heb je meer ervaring, ben je doortrapter; morgen komt de dood dichterbij - je zult gaan weifelen en nog banger zijn. Stel nooit iets uit tot morgen. En wie weet? Misschien komt morgen wel of misschien komt morgen niet. Als je moet beslissen, moet je nu meteen beslissen.
Tandarts Vogel was klaar met de controle van een mooie jonge patiënte. 'Juffrouw Baseman', zei hij, 'ik ben bang dat ik uw verstandskiezen zal moeten trekken! ''0 jee!' riep het meisje verschrikt. 'Ik krijg nog liever een kind! ''U moet wel weten wat u wilt,' zei de tandarts, 'dan kan ik de stoel in de juiste stand zetten".
Weet wat je wilt. Blijf niet eindeloos uitstellen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 15 dec 2015, 18:27

Da's een poos geleden dat ik zo'n kaartje trok.
Ik voel me goed en besluit er weer een blind te trekken, met op de achtergrond deze muziek:
Wauw ...
Afbeelding
10 - Wedergeboorte (Wolken)

Deze kaart geeft de evolutie van het bewustzijn weer zoals Friedrich Nietzsche deze in zijn boek Aldus sprak Zarathoestra heeft beschreven.
Hij spreekt over drie niveaus: de Kameel, de Leeuw en het Kind. De kameel is slaperig, mat, zelfgenoegzaam.
Hij leeft in de waan dat hij een bergtop is, maar in werkelijkheid trekt hij zich zoveel aan van de mening van anderen dat hij zelf nauwelijks energie heeft.
Uit de kameel komt de leeuw te voorschijn. Als we beseffen dat we het leven hebben misgelopen, gaan we de eisen die anderen aan ons stellen afwijzen.
We trekken ons terug uit de massa, we staan zelfverzekerd alleen en brullen onze waarheid uit. Maar daarmee is het niet afgelopen.
Ten slotte komt het kind te voorschijn, het is niet inschikkelijk, ook niet opstandig, maar onschuldig en spontaan en trouw aan zijn eigen wezen.

Wat je gemoedstoestand nu ook is - slaperig en gedeprimeerd of brullend en opstandig - weet wel dat het zich tot iets nieuws ontwikkelt als jij dat toestaat.
Het is een periode van groei en verandering. In zen kom je nergens vandaan en ga je nergens heen. Je bent gewoon nu, hier, je komt evenmin als je gaat.
Alles trekt aan je voorbij; je bewustzijn weerspiegelt het maar vereenzelvigt zich niet.
Als een leeuw voor de spiegel brult, denk je dat de spiegel dan meebrult?
Of dat de spiegel als de leeuw weg is en er een kind voor gaat staan dansen, de leeuw helemaal vergeet en met het kind mee gaat dansen - denk je dat de spiegel met het kind meedanst?
De spiegel doet niets, hij weerspiegelt alleen maar.

Je bewustzijn is niet meer dan een spiegel.
Je komt niet en evenmin ga je.
De dingen komen en gaan.
Je groeit op, je wordt oud; je leeft, je bent dood.

Al die toestanden zijn gewoon een weerspiegeling in een eeuwig meer van bewustzijn.
Traanvocht ... werkelijk!

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 15 dec 2015, 18:30

Ik ga heel even off-topic en kan het niet laten in dit gevoel mijn energie heel even te uiten, middels dit muziekstuk wat ik zojuist toegezonden kreeg:

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 22 dec 2015, 03:07

Mijn God zeg ...

Het is precies 03:00 uur middernacht.
Waarschijnlijk beleef ik letterlijk en figuurlijk de langste nacht van het jaar.
Dat heeft z'n redenen, maar ik voel me verre van vervelend, onzeker of verdrietig.
Ik 'weet' niet wat het is, maar ik 'voel' het wel.

Tijd om weer eens een kaartje te trekken en verdorie ... :shock:
Afbeelding

Hier wordt het laatste stukje van een legpuzzel op zijn plaats gelegd, de plaats van het derde oog, de plaats van de innerlijke waarneming.
Zelfs in de immer veranderende levensstroom zijn er momenten waarop we een punt van voltooiing bereiken.
Op deze momenten zijn we in staat het hele beeld te aanschouwen, het samenstelsel van alle stukjes die onze aandacht zo lang in beslag hebben genomen.
Bij de voltooiing kunnen we óf wanhopig zijn omdat we niet willen dat er een eind aan de situatie komt,
óf we kunnen dankbaar zijn en accepteren dat het leven een aaneenrijging is van telkens weer een einde en een nieuw begin.

Wat je tijd en energie in beslag genomen heeft komt nu ten einde.
Bij de voltooiing maak je ruimte voor het begin van iets nieuws.
Gebruik deze rustpauze om beide te vieren - het einde van het oude en de komst van het nieuwe.
Dit is zen ten voeten uit: de dingen niet helemaal zeggen. Dit moet je begrijpen; het is een heel belangrijke methode.
Niet alles zeggen betekent dat je de luisteraar de kans geeft het af te maken. Alle antwoorden zijn incompleet.
De meester heeft je alleen maar op een bepaald spoor gezet... Tegen de tijd dat je er bijna bent, weet je wat er overblijft.
Daarom zal het iemand niet lukken zen verstandelijk te begrijpen. Het is geen antwoord op de vraag, maar meer dan een antwoord.
Het wijst op de werkelijkheid zelf... De boeddhanatuur is niet iets ver weg - je eigen bewustzijn is de boeddhanatuur.
En je bewustzijn kan getuige zijn van de dingen waaruit de wereld bestaat.
De wereld komt tot een eind, maar de spiegel blijft, en ze weerspiegelt niets.
Soms kan ik het zelf allemaal niet geloven ... en toch is het zo!

Ik kruip weer terug in mijn bedje en ga, na deze kaart getrokken te hebben, zeer waarschijnlijk toch heerlijk slapen.
Dat laat ik morgenvroeg nog even weten.

Plaats reactie