Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 18 dec 2012, 10:22

Gast1 schreef:Leuk en herkenbaar om te lezen. Waarschijnlijk is ook zij een soulmate van jou :wink:
Wat bedoel je met: "een soort positieve voodoo"?
Alsof mij iemand positieve energieën stuurt, en het opmerkelijke is, dat ik zelfs voel dat dat diverse mensen zijn. En ná gisteren lijken dat er nóg meer te zijn. Ik voel het ook van collega's ...
Goh, mooi is dat zeg dat je dat zo goed kunt voelen nu juist ook van jouw colega's :grin:
Bij voodoo krijg ik wel eens een beetje kriebelig niet zo lekker gevoel moet ik zeggen, maar waarom dat zo is kan ik eigenlijk niet eens aan geven.... [think]

Dat zou best eens kunnen wat je hier zegt over soulmate, want het gebeurd al jaren zo vaak, het over een afstand 'voelen' of 'horen' qua gedachten van elkaar op het zelfde moment.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 19 dec 2012, 19:48

Afbeelding
Als er geen partner in ons leven is, kunnen we óf eenzaam zijn, óf genieten van de vrijheid die het alleenzijn oplevert. Als we bij anderen geen steun vinden voor de waarheden die we diep van binnen voelen, kunnen we ons geïsoleerd en bitter gaan voelen, of feestvieren omdat onze visie krachtig genoeg is om zelfs de sterke menselijke behoefte aan goedkeuring door familie, vrienden of collega's te doorstaan. Als jij nu in zo'n situatie zit, wees je dan bewust van hoe je verkiest je 'alleenzijn' te zien en neem verantwoordelijkheid voor de keuze die je hebt gedaan.

De nederige figuur op deze kaart gloeit van een licht dat uit zijn innerlijk straalt. Een van de belangrijkste bijdragen van Gautama de Boeddha aan het spirituele leven van de mensheid is geweest dat hij er bij zijn discipelen op aandrong: 'Wees je eigen licht.' Uiteindelijk moet ieder van ons het innerlijke vermogen ontwikkelen om ons zonder metgezellen, zonder kaart of gids een weg te banen door de duisternis. Als je alleen bent, ben je niet alleen, maar gewoon eenzaam - en er zit een enorm verschil tussen eenzaamheid en alleenzijn. Als je eenzaam bent, denk je aan de ander, mis je de ander. Eenzaamheid is een negatieve toestand. je zou liever hebben dat de ander bij je was - je vriend, je vrouw, je moeder, je geliefde, je echtgenoot. Het zou fijn zijn als de ander er was, maar de ander is er niet.

Eenzaamheid is de afwezigheid van de ander. Alleenzijn is de aanwezigheid van jezelf. Alleenzijn is heel positief. Het is een aanwezigheid, een overvloedige aanwezigheid. Je bent zo volledig aanwezig dat je het hele universum met je aanwezigheid kunt vullen; je hebt niemand nodig.
Zo'n Osho Zen-kaarten toch ... Ze zeggen dus werkelijk iets ...

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 19 dec 2012, 22:10

Gast1 schreef: Zo'n Osho Zen-kaarten toch ... Ze zeggen dus werkelijk iets ...
Ja, ze hebben werkelijk op het juiste moment ook, ons iets te zeggen. :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 19 dec 2012, 22:21

Het is verbluffend Susan ...

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 21 dec 2012, 06:51

Speciaal voor vandaag...Bijzonder en Prachtig deze nu...
Afbeelding
8 - Loslaten (Water)

Op deze afbeelding van lotusbladeren in de vroege morgen kunnen we aan de rimpels op het water zien dat er zojuist een druppel is gevallen. Het is een kostbaar ogenblik, een ogenblik vol ontroering. Door zich over te geven aan de zwaartekracht en van het blad af te glijden verliest de druppel zijn vroegere identiteit en gaat daar beneden op in de immense watervlakte. We kunnen ons voorstellen dat hij gesidderd moet hebben van angst voordat hij viel, op de rand tussen het bekende en het onbekende.

Als je deze kaart gekozen hebt, betekent dat een inzicht dat er iets afgelopen is, dat er iets wordt afgerond. Wat het ook is - een baan, een relatie, een thuis waar je van gehouden hebt of iets dat je geholpen heeft te bepalen wie je bent - het is tijd om het los te laten. Als het je verdriet doet, laat dat dan toe, maar probeer het niet vast te houden. Er wacht je iets groters, er zijn nieuwe dimensies te ontdekken. je kunt nu niet meer terug en de zwaartekracht doet haar werk.

Geef mee - het betekent een bevrijding. Er is niemand in het bestaan die meer is en niemand die minder is. De grashalm en de enorme ster zijn volkomen gelijkwaardig...Maar de mens wil boven anderen uitsteken, hij wil de natuur veroveren en daarom moet hij onafgebroken vechten. Door deze strijd wordt alles zo ingewikkeld.Een onschuldig mens is iemand die de strijd heeft opgegeven; hij is er niet meer in geïnteresseerd boven anderen uit te steken, hij is er niet meer in geïnteresseerd een rol te spelen of te bewijzen dat hij bijzonder is; hij is als een roos geworden of als een dauwdruppel op een lotusblad; hij is deel gaan uitmaken van deze oneindigheid; hij is versmolten en één geworden met de oceaan en is nog maar een golfje; hij kent geen 'ik'. Onschuld is het verdwijnen van het 'ik'.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 21 dec 2012, 13:45

Opmerkelijk ...
Er wacht je iets groters, er zijn nieuwe dimensies te ontdekken. Je kunt nu niet meer terug en de zwaartekracht doet haar werk. Geef mee - het betekent een bevrijding.
Er gebeurde vanmorgen iets waardoor ik voor drie dagen in een Tibetaans klooster ga belanden ... (wordt vervolgd en ik weet nog niet wanneer dit gaat gebeuren). Nieuwe dimensies ...? Ik heb hier van diverse mensen gelezen om te gaan mediteren en dat hoorde ik deze week ook van mensen buiten het forum. Nu werd me dit verleden woensdag zomaar in de schoot geworpen, niet wetende dat ik een ook klooster ging bezoeken. In eerste instantie zei ik 'nee' omdat ik geen 'hulp' nodig heb. Vandaag echter 'gaf ik mee' en kwam daarna er achter dat er dus ook een klooster bezocht gaat worden waar ik ga mediteren ... :shock:

Ik trok zojuist deze kaart ...

Afbeelding
De zen-meester op deze kaart heeft de vuurenergie getemd en is in staat deze voor creatieve in plaats van destructieve doeleinden te gebruiken. Hij nodigt ons uit het inzicht, verkregen door hen die meester zijn geworden over het vuur van de hartstocht zonder dit te onderdrukken of destructief en onevenwichtig te laten worden, te herkennen en er deelgenoot van te worden. Hij is zo geïntegreerd dat er geen verschil meer bestaat tussen wie hij van binnen is en wie hij in de buitenwereld is. Hij biedt dit inzicht en deze integratie aan als geschenk aan iedereen die bij hem komt, de gave van het scheppende licht dat uit het centrum van zijn wezen straalt.

De Vuurheer vertelt ons dat alles wat we nu ondernemen, vanuit het inzicht dat volwassenheid met zich meebrengt, ons eigen leven en het leven van anderen zal verrijken. Gebruik alle vermogens die je hebt, alles wat je van je eigen levenservaring hebt geleerd; het is tijd om je te uiten. Er zijn twee soorten scheppers in de wereld: het ene soort schepper werkt met objecten - dichters, schilders, zij werken met objecten, zij creëren dingen; het andere soort schepper, de mysticus, schept zichzelf. Hij werkt niet met objecten, hij werkt met het subject; hij werkt aan zichzelf, zijn eigen wezen. En hij is de ware schepper, de ware dichter, want hij maakt van zichzelf een meesterwerk.In jou zit een meesterwerk verborgen, maar je staat zelf in de weg. Stap opzij, dan wordt het meesterwerk onthuld. Iedereen is een meesterwerk, want God schenkt nooit het leven aan iets dat minder is. Ieder draagt dat verborgen meesterwerk levens lang met zich mee en weet niet wie hij is; alleen aan de oppervlakte probeert hij iemand te worden.Laat het idee varen dat je iemand moet worden, want je bent al een meesterwerk. je bent niet voor verbetering vatbaar. je hoeft het alleen maar te vinden, te weten, te beseffen. God zelf heeft je geschapen, je bent niet voor verbetering vatbaar.
Nou vraag ik je ... :shock:

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 21 dec 2012, 16:44

Even gemediteerd op dit stuk muziek ...

Bekijk deze clip op fullscreen en op 1080p.
Adembenemend en kippenvel ...


Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Tardis » 21 dec 2012, 16:56

Ach ja, waarom zou ik voor de aardigheid niet weer eens een kaartje trekken. Ik klikte zonet op onderstaande kaart met de daarbij horende kan-geen-kwaad tekst.

Afbeelding


De vrouw van regenbogen is als een fantastische plant die de top van haar bloei en haar kleurenpracht heeft bereikt. Ze is heel seksueel, springlevend en zit vol mogelijkheden. Ze knipt met haar vingers op het ritme van de liefde en haar dierenriemketting hangt zo dat Venus op haar hart ligt. De mouwen van haar gewaad bevatten een overvloed aan zaad, dat door de wind wordt verspreid en wortel schiet waar het kan. Het maakt niet uit of het zand op de grond of op de stenen belandt - zij verspreidt het alleen in alle richtingen uit pure levensvreugde en liefde. Van bovenaf dalen bloemen op haar neer, in harmonie met haar eigen bloei, en het water van de emoties wervelt speels onder de bloem waarop ze zit.

Op dit moment voel je je misschien als een bloementuin, van alle kanten overspoeld door zegen. Verwelkom de bijen, nodig de vogels uit je nectar te drinken. Verspreid je vreugde zodat iedereen erin kan delen. Zen wil dat je leeft, overvloedig leeft, totaal leeft, intens leeft - niet minimaal zoals het christendom van je vraagt, maar maximaal, tot overstromens toe. Je leven moet anderen raken. Je gelukzaligheid, je gezegendheid, je extase mogen niet als een zaadje in je opgesloten blijven. Ze moeten zich openen als een bloem en iedereen deelgenoot maken van hun geur - niet alleen je vrienden maar ook vreemden.

Dat is de ware compassie, dat is de ware liefde: je verlichting, je dans uit die andere wereld met anderen delen.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 21 dec 2012, 17:02

En dat nog wel op een dag zoals vandaag ... :wink:

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Tardis » 21 dec 2012, 17:09

Wat bedoel je?
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Tardis » 21 dec 2012, 17:14

Die OSHO kaarten hebben vandaag wel iets met regenbogen en bloemen voor me. Nu trek ik deze:

Afbeelding

Aas - Volwassenheid (Regenboog)

Deze figuur staat alleen, stil en toch alert. Zijn innerlijke wezen is gevuld met bloemen - die overal waar hij heengaat een geur van de lente en nieuw leven verspreiden. De innerlijke bloei en compleetheid die hij voelt geeft hem een oneindige bewegingsvrijheid. Hij kan elke richting kiezen - binnen of buiten maakt geen verschil, want aan zijn vreugde en volwassenheid kan niet van buitenaf worden getornd. Hij heeft een periode van gecenterdheid en expansie bereikt - de witte gloed om de figuur heen is zijn bescherming en zijn licht. Dankzij alle ervaringen in zijn leven heeft hij deze tijd van volmaaktheid bereikt.

Als je deze kaart trekt, besef dan goed dat dit moment een geschenk meebrengt - voor goed en hard werken. Je basis is nu stevig en het succes en geluk staan aan je kant, want ze zijn het resultaat van hetgeen je innerlijk al ervaren hebt. Het verschil tussen grassen en bloemen is hetzelfde als tussen jou als je niet weet dat je een boeddha bent en het moment dat je weet dat je een boeddha bent. Eigenlijk bestaat er geen andere mogelijkheid. Boeddha is volkomen tot bloei gekomen, helemaal open. Zijn lotussen, zijn bloembladen, hebben een voltooiing bereikt...Als de lente in jezelf in volle bloei staat is dat beslist veel mooier dan de herfstdauw die zich op de lotusbladeren vormt. Dat is al geweldig mooi om te zien: als de herfstdauw zich op de lotusbladeren vormt en in de ochtendzon schittert als echte parels. Maar natuurlijk is het van tijdelijke aard. Als de zon stijgt, beginnen de dauwdruppels te verdampen...Deze tijdelijke schoonheid is beslist niet te vergelijken met een eeuwige lente in je wezen. Je kijkt terug zover je kunt en ze is er altijd geweest. Je kijkt vooruit zover je kunt en je staat versteld: ze is je wezen zelf. Waar je ook bent, daar is ook de lente, en de bloemen blijven onafgebroken op je neerdalen. Dat is de spirituele lente .

p.s. Als ik een spirituele bloem ben dan heb ik wel zin om me dit weekend eens flink te laten bestuiven. Ik ga maar eens boodschappen doen om vanavond 'het eerste avondmaal' te kunnen genieten. :cheers:
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 21 dec 2012, 18:01

Tardis schreef:Wat bedoel je?
Ik ga maar eens boodschappen doen om vanavond 'het eerste avondmaal' te kunnen genieten.
Dat bedoel ik ... Voor velen is in hun gedachten vanavond misschien het laatste avondmaal op 21 december 2012 en voor jou het eerste avondmaal.

Prima uitgangspunt en ik drink er eentje mee :cheers:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 22 dec 2012, 10:38

Tardis schreef:Die OSHO kaarten hebben vandaag wel iets met regenbogen en bloemen voor me.

p.s. Als ik een spirituele bloem ben dan heb ik wel zin om me dit weekend eens flink te laten bestuiven. Ik ga maar eens boodschappen doen om vanavond 'het eerste avondmaal' te kunnen genieten. :cheers:
:rolfl:
prachtig he deze 'doen geen kwaad' wijsheden...
wens je een prachtig 'bestuif' weekend toe nu iedereen weer nieuwe kansen krijgt na het 'eerste avondmaal'...gisteren op D-day :mrgreen:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Tardis » 22 dec 2012, 12:13

:wink:
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 25 dec 2012, 12:53

Voor deze laatste week van 2012... :shock: prachtig in alle opzichten, privé en daar buiten bijzonder passend ook. Hoe bestaat het...

Afbeelding

XXI - Voltooiing

Hier wordt het laatste stukje van een legpuzzel op zijn plaats gelegd, de plaats van het derde oog, de plaats van de innerlijke waarneming. Zelfs in de immer veranderende levensstroom zijn er momenten waarop we een punt van voltooiing bereiken. Op deze momenten zijn we in staat het hele beeld te aanschouwen, het samenstelsel van alle stukjes die onze aandacht zo lang in beslag hebben genomen. Bij de voltooiing kunnen we óf wanhopig zijn omdat we niet willen dat er een eind aan de situatie komt, óf we kunnen dankbaar zijn en accepteren dat het leven een aaneenrijging is van telkens weer een einde en een nieuw begin.

Wat je tijd en energie in beslag genomen heeft komt nu ten einde. Bij de voltooiing maak je ruimte voor het begin van iets nieuws. Gebruik deze rustpauze om beide te vieren - het einde van het oude en de komst van het nieuwe. Dit is zen ten voeten uit: de dingen niet helemaal zeggen. Dit moet je begrijpen; het is een heel belangrijke methode. Niet alles zeggen betekent dat je de luisteraar de kans geeft het af te maken. Alle antwoorden zijn incompleet. De meester heeft je alleen maar op een bepaald spoor gezet... Tegen de tijd dat je er bijna bent, weet je wat er overblijft.Daarom zal het iemand niet lukken zen verstandelijk te begrijpen. Het is geen antwoord op de vraag, maar meer dan een antwoord. Het wijst op de werkelijkheid zelf... De boeddhanatuur is niet iets ver weg - je eigen bewustzijn is de boeddhanatuur. En je bewustzijn kan getuige zijn van de dingen waaruit de wereld bestaat. De wereld komt tot een eind, maar de spiegel blijft, en ze weerspiegelt niets
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door taigitu » 28 dec 2012, 14:24

Afbeelding

Ridder van vuur - Intensiteit

De figuur op deze kaart heeft de vorm aangenomen van een pijl en beweegt zich met de gerichte concentratie van iemand die precies weet waar hij heen gaat. Hij beweegt zich zo snel dat hij bijna louter energie geworden is. Maar zijn intensiteit mag niet worden verward met de manische energie die automobilisten ertoe aanzet met topsnelheid van punt A naar punt B te komen. Dat soort intensiteit behoort tot de horizontale wereld van ruimte en tijd. De intensiteit die de Vuurridder vertegenwoordigt, behoort tot de verticale wereld van het huidige moment - het inzicht dat nu het enige ogenblik is dat bestaat, en hier de enige ruimte.

Als je met de intensiteit van de Vuurridder handelt zal er waarschijnlijk deining ontstaan in het water om je heen. Sommigen zullen je aanwezigheid als opbeurend en verfrissend ervaren, anderen kunnen zich erdoor bedreigd voelen of zich eraan ergeren. Maar de mening van anderen doet er weinig toe; niets kan je op dit moment tegenhouden. Zen zegt: Beschouw alle grote woorden en grote leerstellingen als dodelijke vijanden. Ga ze uit de weg, want je moet je eigen bron vinden.

Je moet geen volgeling zijn, geen naäper. Je moet een oorspronkelijk individu worden; je moet zelf je meest innerlijke kern vinden, zonder gids, zonder handleiding. De nacht is donker, maar met het intense vuur van je onderzoekingsdrang kun je de zonsopgang niet mislopen. Iedereen die een intense onderzoekingsdrang in zich heeft voelen branden heeft de zonsopgang gevonden. Anderen geloven er alleen maar in. De gelovigen zijn niet religieus, door te geloven gaan ze simpelweg het grote avontuur uit de weg dat religie is.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 28 dec 2012, 17:41

Afbeelding
De engelachtige figuur op deze kaart met vleugels in de kleuren van de regenboog vertegenwoordigt de gids die wij allemaal in ons hebben. Evenals de tweede figuur op de achtergrond aarzelen we soms misschien om deze gids te vertrouwen als hij ons benadert, want we zijn gewend ons naar de buitenwereld te richten in plaats van naar ons innerlijk.

De waarheid van je eigen diepste wezen probeert je te laten zien welke richting je nu moet kiezen en als deze kaart verschijnt betekent dit dat je de innerlijke leiding die je ontvangt kunt vertrouwen. Je gids fluistert, en soms aarzelen we omdat we niet weten of we het goed hebben verstaan. Maar het is een duidelijke aanwijzing: als je je innerlijke gids volgt zul je je completer voelen, beter geïntegreerd, alsof je vanuit het diepste centrum van je wezen naar buiten treedt. Als je erin meegaat, zal deze lichtstraal je precies daarheen brengen waar je heen moet. Je moet leiding vragen omdat je niet weet dat je innerlijke gids binnen in je verborgen zit. Je moet je innerlijke gids vinden - ik noem hem je getuige. Ik noem hem je dharma, ik noem hem je innerlijke boeddha. je moet deze boeddha wakker maken, dan stort je leven weldaden en zegeningen over je uit. je leven wordt zo stralend van al het goede en goddelijke, dat je je dit in de verste verte niet kunt voorstellen.Het werkt bijna als licht. je kamer is donker, je hoeft alleen maar een lamp naar binnen te brengen. Zelfs een kaarsje is voldoende, dan verdwijnt de duisternis helemaal. En zodra je een kaars hebt, weet je ook waar de deur is. je hoeft er niet over na te denken: 'Waar is de deur?' Alleen blinden denken na over de plaats van de deur. Mensen die kunnen zien denken er niet over na, als er licht brandt tenminste. Heb je ooit moeten denken: 'Waar is de deur?' je staat gewoon op en loopt naar buiten. Je denkt er absoluut niet over na waar de deur is. Je gaat niet tastend op zoek naar de deur, je stoot je hoofd niet tegen de muur. Je kijkt gewoon en er komt geen gedachte aan te pas. Je loopt gewoon naar buiten.
Ze blijven bijzonder, die kaarten ... :shock:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 02 jan 2013, 12:04

voor komende tijd
Afbeelding


IV - De rebel

De machtige, autoritaire figuur op deze kaart is duidelijk meester over zijn eigen lot. Op zijn schouder staat het embleem van de zon en de toorts die hij in zijn rechterhand houdt symboliseert het licht van zijn eigen, met moeite verkregen waarheid. Of hij nu rijk is of arm, de rebel is eigenlijk een keizer, want hij heeft de ketens van de repressieve conditionering en het maatschappelijke oordeel verbroken. Hij heeft zichzelf gevormd door alle kleuren van de regenboog te omarmen, hij is ontstegen aan de duistere, vormloze wortels van zijn onbewuste verleden en heeft zich vleugels aangemeten om de hemel in te vliegen. Zijn hele levenswijze is rebels - niet omdat hij tegen iets of iemand vecht, maar omdat hij zijn eigen ware aard heeft ontdekt en vastbesloten is daarnaar te leven. De adelaar is zijn totemdier, een boodschapper tussen hemel en aarde.

De rebel daagt ons uit de moed te hebben om verantwoording te nemen voor wie we zijn en naar onze eigen waarheid te leven. Iedereen is bang, heel bang voor mensen die zichzelf kennen. Ze hebben een bepaalde macht; een zekere aura en een zeker magnetisme, een charisma dat levenslustige, jonge mensen uit de gevangenis van de traditie kan bevrijden...

Een verlichte kan niet tot slaaf worden gemaakt - dat is de moeilijkheid - en hij kan niet gevangen worden gezet... Het kan niet anders of ieder genie dat zijn innerlijk enigszins heeft leren kennen, is wat moeilijk te verteren; hij zet de boel op stelten. De massa wil niet gestoord worden, ook al zijn ze er ellendig aan toe. En ze zijn er ook ellendig aan toe, maar ze zijn aan hun ellende gewend. En iemand die niet ongeduldig is wordt gezien als een vreemdeling.

Een verlichte is de grootste vreemdeling op aarde; hij lijkt nergens bij te horen. Hij laat zich niet beperken door een organisatie, gemeenschap, maatschappij of natie.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 21 jan 2013, 07:12

:shock: [think]
Toepasselijk weer voor wat het hier en nu betreft:

Afbeelding

VI - De Geliefden

Wat wij liefde noemen behelst eigenlijk alle toonaarden van communicatie, vanaf de aarde tot aan de hemel. Op het meest aardse niveau is liefde seksuele aantrekkingskracht. Velen van ons blijven daar steken, want onze conditionering heeft onze seksualiteit beladen met alle mogelijke verwachtingen en onderdrukte kwesties. Het grootste 'probleem' met seksuele liefde is eigenlijk dat ze nooit standhoudt. Pas als we dat feit accepteren kunnen we er werkelijk een feest van maken, want ze ís een feest. Verwelkom haar als ze komt en zeg haar dankbaar vaarwel als ze voorbij is. Naarmate we dan rijper worden, kunnen we de liefde beginnen te ervaren die boven de seksualiteit uitgaat en recht doet aan de ander als uniek individu.We gaan begrijpen dat onze partner vaak als een spiegel fungeert die onzichtbare aspecten van ons diepere zelf weerspiegelt; dit helpt ons heel te worden. Dit soort liefde is gebaseerd op vrijheid, niet op een verwachting of behoefte. Haar vleugels tillen ons steeds hoger op naar de universele liefde die alles als één ervaart. Deze drie punten moet je goed in je opnemen: de laagste vorm van liefde is seks, die is lichamelijk, en de meest verfijnde vorm van liefde is compassie. Seks staat lager dan liefde, compassie staat hoger dan liefde; liefde zit er precies tussenin. Maar heel weinig mensen weten wat liefde is. Helaas denkt negenennegentig procent van de mensen dat seksualiteit liefde is, dat is niet zo. Seksualiteit is iets heel dierlijks; ze heeft beslist wel de mogelijkheid om uit te groeien tot liefde, maar ze is nog maar een potentieel, geen werkelijke liefde...Als je bewust en alert wordt, als je meditatief wordt, dan kan seks worden omgezet in liefde. En als je volkomen meditatief wordt, totaal meditatief, dan kan liefde worden omgezet in compassie. Seks is het zaad, liefde de bloem en compassie is het aroma. Boeddha heeft compassie omschreven als 'liefde plus meditatie'. Als je liefde niet alleen begeerte voor de ander is, als je liefde niet alleen een behoefte is, als je liefde een delen is, als je liefde niet de liefde van een bedelaar maar die van een keizer is, als je liefde niet vraagt om een wederdienst maar bereid is alleen te geven, geven om de pure vreugde van het geven, voeg er dan meditatie aan toe; dan zal ze haar zuivere aroma afgeven. Dat is compassie. Compassie is de hoogste vorm van liefde.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 03 feb 2013, 12:02

Afbeelding

5 - Totaliteit (Vuur)

Deze drie vrouwen hangen hoog in de lucht, speels en vrij maar tegelijkertijd alert en afhankelijk van elkaar. Bij een trapezenummer kan niemand het zich veroorloven ook maar een fractie van een seconde een tikje 'afwezig' te zijn. Het is de kwaliteit van deze totale aandacht voor het huidige moment die hier wordt uitgebeeld.

Misschien vinden we dat we te veel dingen tegelijk te doen hebben, maar lopen we vast doordat we proberen van alles wat te doen in plaats van één ding tegelijk aan te pakken en af te werken. Of misschien vinden we ons werk 'saai' omdat we vergeten zijn dat het er niet om gaat wat je doet maar hoe je het doet. Een van de mooiste geschenken die je jezelf kunt geven is dat je het vermogen ontwikkelt totaal te reageren op alles wat zich voordoet. Als je stap voor stap door het leven gaat en elke stap je volledige aandacht en energie geeft, kan dit alles wat je doet een wonderbaarlijke nieuwe vitaliteit en creativiteit geven. leder ogenblik krijg je de kans totaal te zijn. Wat je ook doet, ga er zo volledig in op dat je hoofd niet meer denkt, er alleen maar is, alleen maar aanwezig is. En dan word je steeds totaler. En als je de smaak van totaliteit te pakken krijgt, ben je steeds beter in staat totaal te zijn.En probeer te zien wanneer je niet totaal bent. Dat zijn de momenten die je stukje bij beetje moet loslaten. Als je niet totaal bent, elke keer dat je in je hoofd zit - bezig met denken, tobben, berekenen, met uitgekookt en slim zijn ben je niet totaal. Laat je heel langzaam uit die momenten glijden. Het is niets dan een oude gewoonte. Gewoontes verdwijnen maar langzaam. Maar ze verdwijnen zeker - als je volhoudt, sterven ze af.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie