Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 16 dec 2012, 11:03

Voor mij past de kaart die ik nu had ook verbazend goed bij de afgelopen tijd, en zeer zeker de laatste twee weken tot afgelopen dinsdag. Bijzonder blijft het dan idd om dit zo beschreven te zien.

Dat jij zo 'zwart' of somber over de zaken denkt nu, is begrijpelijk, maar je valt jezelf te veel af voor mijn gevoel. Kritisch naar jezelf kijken is altijd goed natuurlijk, daar niet van maar wat je er nu allemaal bij haalt...? Ik denk dat dat niet helemaal juist is Gast1.'k heb nu echter geen gelegenheid om uitgebreider te reageren, komt nog wel.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door taigitu » 16 dec 2012, 11:22

Susan schreef:(jammer, het lukt me niet om het plaatje er ook bij te krijgen...?)
.
Susan, even een uitleg hoe je het plaatje kan overzetten.
Je kan een plaatje direct overnemen door met je muis OP het plaatje te gaan staan en met de rechterknop te klikken. Dan verschijn er het kader waar ook 'afbeeldingslokatie kopiëren' staat, die moet je aanklikken. Op die manier haal je het adres op van dat plaatje. Die moet je tussen IMG plaatsen op de Mystieksite/reactie en het plaatje is overgezet.
Het is alleen even lastig om dan de tekst op te halen omdat je dan de kaart wegklikt door dit gebeuren. Je kan een 2e site openzetten en dan van de ene pagina naar de andere kopiëren, dus één voor één. Of even het adres in een word pagina zetten en dan eerst de tekst overzetten en daarna pas het plaatje plaatsen.
Ik hoop dat het lukt.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door taigitu » 16 dec 2012, 11:39

Gast1 schreef: Gisteren overkwam mij een heel grote vermoeidheid en soms voelde ik me alsof ik me in een vacuüm bevond waarbij ik nogal wat pijn voelde en waarbij alle teksten die ik schreef, of het nu op het forum was of in mijn manuscript, mij als een hele grote spiegel voor werd gehouden.

Ik heb ook heerlijk geslapen en vond mezelf een zwakkeling en een aansteller toen ik ruim zeven uren aan een stuk geslapen had. Is dit geen dieptepunt maar een hoogtepunt? Ik denk van wel en trek nu een kaart om te zien wat ze mij gaat zeggen:

Afbeelding
Als je in meditatie tot rust komt in je hart, is dat niet een ervaring die je kunt pakken of dwingen. Ze komt vanzelf naarmate we beter afgestemd raken op het ritme van onze eigen innerlijke stilte..
Die vermoeidheid en pijn ........? Als het lichaam langere tijd onder spanning heeft gestaan en er komt ontlading dat ontspannen de spieren en dat geeft pijn en een loomheid die een moe/zwaar gevoel geeft. Het lijkt alsof je je armen en benen bijna niet op kan tillen. Dus geniet ervan, lees een grappig boek!
En dat je dan zo heerlijk slaapt..... is daar ook een gevolg van. Maar ga lekker verder met oordelen over jezelf en plak nog een paar etiketjes op jezelf i.p.v. mee te gaan op deze flow en te genieten.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 16 dec 2012, 12:14

Thanks :wink:
i.p.v. mee te gaan op deze flow en te genieten.
Hoe bedoel je dit Taigitu? .......... OMG ... Een déjà vu ...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door taigitu » 16 dec 2012, 13:12

Gast1 schreef:Thanks :wink:
i.p.v. mee te gaan op deze flow en te genieten.
Hoe bedoel je dit Taigitu?
Misschien dat ik het een voorbeeld iets duidelijker kan maken.
Wanneer je een tijd op je knieën hebt gezeten (spanning) is de toevoer van bloed (energie) in je benen zeer beperkt. Wanneer je dan opstaat gaat het in je benen heel erg prikkelen en kan erg zeer doen. Het bloed kan dan weer vrijelijk doorstromen en alle voedingsstoffen (energie) weer aanvullen. Dan kan je niet gelijk weglopen maar moet je wachten tot de prikkeling en de pijn over zijn.
Wanneer jij je dus oververmoeid voelt en pijn ervaart (signalen van het lichaam) ga over tot actie; achter de computer zitten i.p.v. je lichaam tijd en ruimte te geven zichzelf te helen. Je negeert je lichamelijke signalen, dus er is geen flow.
En als je dan een goede nachtrust hebt gehad ga je etiketjes plakken i.p.v. 'dank je wel' te zeggen? Je zit teveel in je hoofd en zou wat minder hersengymnastiek kunnen doen en meditatie is daar heel geschikt voor.

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 16 dec 2012, 18:24

Je zit teveel in je hoofd en zou wat minder hersengymnastiek kunnen doen en meditatie is daar heel geschikt voor.
Taigitu ... Ik denk dat je gelijk hebt.
Sta me toe (ik zeg graag dank je wel):

Afbeelding

vlinder

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door vlinder » 16 dec 2012, 18:49

Hihi ik trok deze, maar het lachen is me vergaan.

2 - Van moment tot moment (Regenboog)

Deze figuur loopt met lichte stap en blijmoedig over de stenen, maar tegelijkertijd is hij volmaakt in evenwicht en alert. Achter het kolkende, veranderlijke water zien we de omtrekken van gebouwen; op de achtergrond staat kennelijk een stad. De man bevindt zich op het marktplein maar tegelijkertijd erbuiten. Hij houdt zijn evenwicht en kan het van bovenaf bekijken.

Deze kaart daagt ons uit ons niet langer bezig te houden met gebeurtenissen in een andere tijd en ruimte, maar alert te blijven op wat er in het hier en nu gebeurt. Het leven is een grote oceaan waarin je kunt spelen, mits je al je oordelen, je voorkeuren en je gehechtheid aan de details van je langetermijnplannen laat varen. Wees open voor wat op je weg komt op het moment dat het komt. En maak je geen zorgen als je struikelt
of valt; sta gewoon weer op, sla het stof van je kleren, lach er hartelijk
om en ga verder. Het verleden bestaat niet meer en de toekomst is nog niet gekomen: ze bewegen zich allebei onnodig in een richting die niet bestaat.

Het ene heeft ooit bestaan maar bestaat niet meer en het andere is nog niet eens begonnen te bestaan. Het enige juiste dat een mens kan doen is van moment tot moment leven, zijn pijl op het ogenblik richten, altijd hier en nu zijn; waar hij ook is, zijn hele bewustzijn, zijn hele wezen, is betrokken bij de realiteit van hier en de realiteit van nu. Dat is de enige juiste richting. Alleen zo iemand kan de gouden poort binnen gaan. Het heden is de gouden poort. Hier-nu is de gouden poort....En je kunt alleen in het heden zijn als je niet ambitieus bent -geen prestaties, geen verlangen naar macht, geld, aanzien of zelfs verlichting, want alle ambitie voert je de toekomst in. Alleen een niet-ambitieus mens kan in het heden blijven. Iemand die in het heden wil leven moetniet denken, maar gewoon kijken en de poort binnengaan. De ervaring komt toch wel, maar ervaring kan niet van tevoren worden beraamd.trok deze kaart

Grtjs bb

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 16 dec 2012, 18:56

En ik deze:
Afbeelding

De vogel die op deze kaart is afgebeeld kijkt uit een ogenschijnlijke kooi naar buiten. Er zit geen deur in en de tralies zijn bezig te verdwijnen. De tralies waren een illusie en dit vogeltje wordt aangetrokken door de gratie, de vrijheid en de aanmoedigingen van de andere vogels. Het spreidt zijn vleugels uit, klaar om voor de allereerste keer uit te vliegen.

Het dagen van een nieuw inzicht - dat de kooi altijd open heeft gestaan en dat de hemel ons altijd al ter beschikking stond om te verkennen - kan ons in het begin een ietwat onzeker gevoel geven. Het is prima, het is logisch dat je je onzeker voelt, maar laat dat de kans die je geboden wordt niet overschaduwen, de kans om mét je onzekerheid de lichtvoetigheid en het avontuur te ervaren. Houd het lieflijke en zachtaardige van deze periode in ere. Voel de vlinders in je buik. Sla Je vleugels uit en wees vrij. Je bent de gevangenis uit, de kooi uit; je kunt je vleugels uitslaan en de hele hemel is van jou. Alle sterren en de maan en de zon behoren je toe. Je kunt in de blauwe verten verdwijnen... je hoeft alleen maar de kooi los te laten en eruit te vliegen, dan is de hele hemel van jou. Spreid je vleugels uit en vlieg als een adelaar naar de andere kant van de zon. In de innerlijke hemel, in de innerlijke wereld is vrijheid het hoogste goed - al het andere komt op de tweede plaats, zelfs gelukzaligheid en extase. Er zijn duizenden bloemen, ontelbare bloemen, maar die gedijen alleen in een klimaat van vrijheid.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 16 dec 2012, 20:50

taigitu schreef:Susan, even een uitleg hoe je het plaatje kan overzetten.
Je kan een plaatje direct overnemen door met je muis OP het plaatje te gaan staan en met de rechterknop te klikken. Dan verschijn er het kader waar ook 'afbeeldingslokatie kopiëren' staat, die moet je aanklikken. Op die manier haal je het adres op van dat plaatje. Die moet je tussen IMG plaatsen op de Mystieksite/reactie en het plaatje is overgezet.
Het is alleen even lastig om dan de tekst op te halen omdat je dan de kaart wegklikt door dit gebeuren. Je kan een 2e site openzetten en dan van de ene pagina naar de andere kopiëren, dus één voor één. Of even het adres in een word pagina zetten en dan eerst de tekst overzetten en daarna pas het plaatje plaatsen.
Ik hoop dat het lukt.
Ach dank je wel, lief van je, ik ga het zo meteen nóg eens proberen taigitu. Volgens mij deed ik het ook zo en vond het daarom juist vreemd dat het dan nog steeds niet lukte zie je. Zal strakjes eens een pakken voor de komende dagen dus, niet 1 dag, wat dan vooral 'belangrijk' kan zijn om vaker aandacht aan te besteden. Zo noem ik het dan dus.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 16 dec 2012, 23:14

en weer.....geen plaatje....

Aas - Volwassenheid (Regenboog)

Deze figuur staat alleen, stil en toch alert. Zijn innerlijke wezen is gevuld met bloemen - die overal waar hij heengaat een geur van de lente en nieuw leven verspreiden. De innerlijke bloei en compleetheid die hij voelt geeft hem een oneindige bewegingsvrijheid. Hij kan elke richting kiezen - binnen of buiten maakt geen verschil, want aan zijn vreugde en volwassenheid kan niet van buitenaf worden getornd. Hij heeft een periode van gecenterdheid en expansie bereikt - de witte gloed om de figuur heen is zijn bescherming en zijn licht. Dankzij alle ervaringen in zijn leven heeft hij deze tijd van volmaaktheid bereikt.

Als je deze kaart trekt, besef dan goed dat dit moment een geschenk meebrengt - voor goed en hard werken. Je basis is nu stevig en het succes en geluk staan aan je kant, want ze zijn het resultaat van hetgeen je innerlijk al ervaren hebt. Het verschil tussen grassen en bloemen is hetzelfde als tussen jou als je niet weet dat je een boeddha bent en het moment dat je weet dat je een boeddha bent. Eigenlijk bestaat er geen andere mogelijkheid. Boeddha is volkomen tot bloei gekomen, helemaal open. Zijn lotussen, zijn bloembladen, hebben een voltooiing bereikt...Als de lente in jezelf in volle bloei staat is dat beslist veel mooier dan de herfstdauw die zich op de lotusbladeren vormt. Dat is al geweldig mooi om te zien: als de herfstdauw zich op de lotusbladeren vormt en in de ochtendzon schittert als echte parels. Maar natuurlijk is het van tijdelijke aard. Als de zon stijgt, beginnen de dauwdruppels te verdampen...Deze tijdelijke schoonheid is beslist niet te vergelijken met een eeuwige lente in je wezen. Je kijkt terug zover je kunt en ze is er altijd geweest. Je kijkt vooruit zover je kunt en je staat versteld: ze is je wezen zelf. Waar je ook bent, daar is ook de lente, en de bloemen blijven onafgebroken op je neerdalen. Dat is de spirituele lente
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 16 dec 2012, 23:25

en weer.....geen plaatje....
Jawel hoor, zie:

Afbeelding

Aas - Volwassenheid (Regenboog)

En ik heb jouw tekst gelezen :wink:

Lieve groet van Gast1 die nu vijf kwartier in een uur gaat slapen.
Ik ben ontspannen.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 17 dec 2012, 07:34

Nou, hoe dit dan zit...?
Leuk Gast1, ik blijf het proberen, de aanhouder wint
toch altijd? :grin: zeggen ze...tenminste he.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Zoë
Onderzoeker
Berichten: 316
Lid geworden op: 05 okt 2012, 10:30

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Zoë » 17 dec 2012, 12:16

susan,
Op het plaatjes staan/rechtermuis/eigenschappen/url adres/deze kopieeren en tussen de Afbeelding
Onvoorwaardelijke liefde kan falen, maar liefde onder voorwaarde krijgt zelfs geen kans op bestaan (J.M.L Descalzo)

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 17 dec 2012, 12:26

Dat pakte gisteren en eerder nu juist niet Zoë, lief van jou dank je wel. :grin:
Maar ik blijf het proberen, komt mijn koppigheid toch nog positief van pas he :mrgreen:

Ik zal straks iemand anders vragen om een kaart te 'pakken' hier, zelf wacht ik nu liever even een tijdje.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 17 dec 2012, 16:04

Kijk nú dan toch! Eindelijk gelukt nu net, en
een hele toepasselijke ivm de ander al zit ik bepaald 'niet in een gat' nu, prachtig. :chicken: :chicken:

Afbeelding

V - Niet-ietsheid
Als je 'in een gat' zit, kan dat verwarrend en zelfs angstaanjagend zijn. Geen enkele houvast, geen gevoel van richting, niet het flauwste benul welke keuzes en mogelijkheden je eventueel te wachten staan. Maar het was juist deze staat van zuiver potentieel waaruit het universum is voortgekomen. Het enige dat je nu kunt doen is ontspannen in deze niet-ietsheid... je laten vallen in deze stilte tussen de woorden... deze pauze tussen de uitademing en de inademing gadeslaan. En koester elk leeg ogenblik van deze ervaring. De geboorte van iets heiligs is nabij.Boeddha heeft een woord gekozen met een enorm potentieel:shunyata. De vertaling, het equivalent,'nietsheid', is lang niet zo'n prachtig woord. Daarom wil ik er 'niet-ietsheid van maken, want het niets is niet zomaar niets, het is alles. Het pulseert van de mogelijkheden. Het is een potentieel, een zuiver potentieel. Het heeft zich nog niet geopenbaard, maar alles ligt erin besloten.

Aan het begin staat de natuur, aan het einde staat de natuur - waarom maak jij je dan zo druk halverwege? Waarom maak jij je halverwege zoveel zorgen, zo ongerust, ben je zo ambitieus - waarom drijf je jezelf tot wanhoop? De hele reis gaat van nietsheid tot nietsheid.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 17 dec 2012, 19:12

:rolfl:

Ik lig dubbel ...

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 17 dec 2012, 21:00

Gast1 schreef::rolfl:

Ik lig dubbel ...
O...?
Dit begrijp ik echt even niet, :shock: hoe ik het ook bekijk, waarom lag je dubbel dan? Mag ook via PM he, kijk maar even wat je beter lijkt. [wave]
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 17 dec 2012, 22:51

Susan schreef:
Gast1 schreef::rolfl:

Ik lig dubbel ...
O...?
Dit begrijp ik echt even niet, :shock: hoe ik het ook bekijk, waarom lag je dubbel dan? Mag ook via PM he, kijk maar even wat je beter lijkt. [wave]
Niet voor de tekst hoor, maar voor het plaatje. Nu weet je namelijk hoe het werkt, maar toch staat er 'niets' in het plaatje. Vandaro Sies ... :wink:

En de tekst, tja ... Die is wel voor een gedeelte op mij van toepassing. Alleen de laatste alinea niet. Wel in beginsel:
waarom maak jij je dan zo druk halverwege? Waarom maak jij je halverwege zoveel zorgen, zo ongerust, ben je zo ambitieus - waarom drijf je jezelf tot wanhoop?
Maar ik maak me nu al niet meer zo druk en ik heb ook al niet meer zoveel zorgen. Ambitieus, beslist niet zelfs maar misschien is enthousiast een beter woord. En inderdaad, er zijn een paar kleine momenten van wanhoop geweest en mijn oude conditionering speelde weer op. Maar het is nagenoeg weg. Er zijn vele 'maren' ........ :wink:
Het lijkt alsof ...? Een soort positieve voodoo?

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 18 dec 2012, 07:13

Gast1 schreef: Niet voor de tekst hoor, maar voor het plaatje. Nu weet je namelijk hoe het werkt, maar toch staat er 'niets' in het plaatje. Vandaro Sies ... :wink:

En de tekst, tja ... Die is wel voor een gedeelte op mij van toepassing. Alleen de laatste alinea niet. Wel in beginsel:
waarom maak jij je dan zo druk halverwege? Waarom maak jij je halverwege zoveel zorgen, zo ongerust, ben je zo ambitieus - waarom drijf je jezelf tot wanhoop?
Maar ik maak me nu al niet meer zo druk en ik heb ook al niet meer zoveel zorgen. Ambitieus, beslist niet zelfs maar misschien is enthousiast een beter woord. En inderdaad, er zijn een paar kleine momenten van wanhoop geweest en mijn oude conditionering speelde weer op. Maar het is nagenoeg weg. Er zijn vele 'maren' ........ :wink:
Het lijkt alsof ...? Een soort positieve voodoo?
Wat bedoel je met:"een soort positieve voodoo"?

Ik was blijkbaar te moe op het moment toen ik jou las, om daar aan te denken Gast1,
want toen het me eindelijk gelukt was, moest ik ook even lachen bij dat zwarte 'niets'kaartje.
En dacht verdraaid hoe bestaat het toch, nu lukt het prachtig en krijg ik uitgerekend een dit
met zwarte niets....dat was een grappige gewaarwording. :grin:
Ongeveer twee weken geleden zat ik door iets wel even heel somber met een bijna zwart gat gevoel.
Terwijl toch het gevoel was van, het is en komt helemaal goed op wat voor manier dan ook...En dan speelt toch idd de oude conditionerings gevoelens eventjes weer aan de oppervlakte, want opeens doordat er wat opgehelderd werd, nam het in sneltreinvaart een hele positieve wending.
Ongelooflijk lesje in dat niets vaak zo is als het lijkt, en vertouwen blijven houden in eigen gevoel en intuitie, dat ook mindere
leuke dingen/tijden ergens eerst nodig zijn voor er de ommezwaai kan plaats vinden.

Bijzonder waar we ons soms onnodig druk om maken, het lost zich meestal wel op,ik merkte dat gisteren ook weer.
Ik was gisteren naar bed, al nadenkend en toch beetje bezorgt om iemand die moeilijkheden had, maar vond dat ik even af moest wachten om te bellen, plus het was voor mijn gevoel ook te laat op de avond...
Wie schetst mijn verbazing dat zij zélf dus nog even belde, terwijl we dat nooit doen 'zo laat'! Prachtige timing was dat hoor, en ik kon heerlijk m'n bed in duiken daarna. :shock: :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 18 dec 2012, 07:38

Leuk en herkenbaar om te lezen. Waarschijnlijk is ook zij een soulmate van jou :wink:
Wat bedoel je met: "een soort positieve voodoo"?
Alsof mij iemand positieve energieën stuurt, en het opmerkelijke is, dat ik zelfs voel dat dat diverse mensen zijn. En ná gisteren lijken dat er nóg meer te zijn. Ik voel het ook van collega's ...

Plaats reactie