Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door taigitu » 08 mei 2016, 09:03

Ik vermoedde al dat er aan gewerkt werd. Als er geen 'tijdelijk' bij stond zou dat best kunnen, ik had wel het idee. Van mij hoeft jouw topic niet weg..
Nu eens kijken wat Osho me te vertellen heeft op moederdag.
Afbeelding

XIV - Integratie

Het beeld van integratie is de unio mystica, de versmelting van de tegenpolen. Dit is een tijd om de eerder ervaren dualiteiten van het leven met elkaar in contact te brengen. Het is niet zo dat de nacht het tegengestelde is van de dag, dat de duisternis het licht onderdrukt; ze werken juist samen om één geheel te vormen, waarin het een voortdurend in het ander verandert en elk in zijn diepste kern het zaad van het tegendeel bevat.

De adelaar en de zwaan zijn beide koninklijke vogels. De adelaar is de belichaming van kracht en alleenzijn. De zwaan is de belichaming van ruimte en zuiverheid; ze laat zich soepel drijven op het element van de emoties en duikt er af en toe in onder, innig tevreden en compleet in haar perfectie en schoonheid. - In ons zijn adelaar en zwaan verenigd: mannelijk en vrouwelijk, vuur en water, leven en dood. De kaart Integratie is het symbool voor zelfschepping, nieuw leven en mystieke eenwording, anders gezegd: de alchemie. Het conflict zit in de mens. Alleen daar kan het worden opgelost, de oplossing ligt niet ergens anders. De politiek zit in jou; het is een conflict tussen de twee helften van het denken.

Er bestaat een klein bruggetje. Als die brug door een ongeluk, een fysiologisch gebrek of een andere oorzaak stuk is, raakt de persoon gespleten, de persoon wordt twee personen - dan doet zich het verschijnsel schizofrenie of gespleten persoonlijkheid voor.

Als de brug stuk is - en het is een heel broze brug - word je twee, dan gedraag je je als twee personen. 's Morgens ben je heel lief en aardig, 's avonds ben je ontzettend boos, een heel ander mens. je weet niet meer wat er 's morgens is gebeurd.. hoe kun je dat nog weten? Er was een ander denken aan het werk - en de persoon is twee personen geworden.

Als deze brug zo sterk wordt gemaakt dat de twee aparte denkhelften verdwijnen en één worden, dan ontstaat er integratie, kristallisatie.

Wat George Gurdjieff destijds de kristallisatie van het wezen noemde, is niets anders dan het eenworden van deze twee denkhelften, de innerlijke ontmoeting tussen mannelijk en vrouwelijk, de ontmoeting tussen yin en yang, de ontmoeting tussen links en rechts, de ontmoeting tussen het logische en het onlogische, de ontmoeting tussen Plato en Aristoteles.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 08 mei 2016, 22:52

taigitu schreef:Ik vermoedde al dat er aan gewerkt werd. Als er geen 'tijdelijk' bij stond zou dat best kunnen, ik had wel het idee. Van mij hoeft jouw topic niet weg..
Onzin waar je nu mee aankomt taigitu, je zei duidelijk dat je tijdelijk gelezen had,
nml het volgende had je er eerder neer gezet:
Er stond vermeld dat het 'buiten gebruik' tijdelijk was.
Wat je er zelf bij dacht/vermoedde, dat er aan die site gewerkt is, is nogal wiedes, dat kan een kind zelfs bedenken lijkt me.

En mijn topic gaat wel degelijk weg, ik heb Tammy al gevraagt om het
te verwijderen.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Tammy » 09 mei 2016, 05:36

Hallo allemaal. :grin:

Ik zal de topic sluiten en naar het Zwarte Gat verplaatsen om verwarring te voorkomen.

Vanaf hier weer verder. :peace:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door taigitu » 14 mei 2016, 14:13

Afbeelding

XIX - Onschuld

De oude man op deze kaart straalt een kinderlijk genoegen in de
wereld uit. Hij wordt omgeven door een aureool van genade, alsof hij zich met zichzelf
en met wat het leven hem heeft gebracht op zijn gemak voelt. Hij lijkt op speelse wijze
te communiceren met de bidsprinkhaan op zijn vinger, alsof zij tweeën de dikste
vrienden zijn. De roze bloemen die rondom hem neerdalen staan voor een periode van
loslaten, ontspanning en beminnelijkheid. Ze vormen een respons op zijn aanwezigheid,
een weerspiegeling van zijn eigen eigenschappen.

De onschuld die een intens ervaren van het leven teweegbrengt is als die van een kind,
maar niet kinderlijk. De onschuld van kinderen is mooi maar onwetend. Als het kind
opgroeit en leert dat de wereld een gevaarlijk, bedreigend oord kan zijn, maakt deze
onschuld plaats voor wantrouwen en twijfel. Maar de onschuld van een leven dat ten
volle is geleefd, heeft meer weg van wijsheid en aanvaarding van het immer
veranderende wonder van het leven. Zen zegt dat als je kennis laat varen - en alles valt
onder kennis: je naam, je identiteit, alles, want die heb je van anderen gekregen - als je
alles wat je van anderen gekregen hebt laat varen, zal je wezen van een totaal ander
gehalte worden: onschuldig. Dit is een kruisiging van de persona, van de persoonlijkheid,
en daarop volgt een wederopstanding van je onschuld. Je wordt weer kind, je bent herboren.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 20 mei 2016, 19:06

Afbeelding


Het jongetje op deze kaart staat achter een hek en kijkt erdoorheen.
Hij is zo klein en er zo van overtuigd dat hij er niet in kan, dat hij niet ziet dat de ketting die het hek dichthoudt niet op slot zit; hij hoeft het hek alleen maar open te maken.

Als we ons soms buitengesloten voelen, geeft dat ons het gevoel dat we een klein, hulpeloos kind zijn.
Geen wonder, want dat gevoel is diep geworteld in de ervaringen van onze vroegste jeugd.
Omdat het zo diep geworteld is, is de moeilijkheid dat het als een cassettebandje steeds opnieuw in ons leven wordt afgespeeld.
Je hebt nu de kans de band te stoppen en jezelf niet langer te kwellen met gedachten dat je op de een of andere manier niet goed genoeg bent om geaccepteerd te worden of erbij te horen.
Zie in dat deze gevoelens uit het verleden stammen en laat de oude pijn los.
Dat zal je de helderheid geven om te zien hoe je het hek kunt openen en de toestand binnen te gaan waarnaar je het meest verlangt.
Dus je voelt jezelf een buitenstaander. Dat is mooi. Dit is de overgangsperiode.
Nu moet je oppassen dat je jezelf niet vol stopt met pijn en ellende. Wie moet je troosten nu God er niet meer is? Je hebt geen troost nodig.
De mensheid is volwassen geworden.
Wees een man, wees een vrouw en ga op je eigen benen staan ...
De enige manier om in contact te komen met het bestaan is naar binnen gaan, want daar in het centrum heb je nog contact.
Het fysieke contact met je moeder is verbroken. Het was absoluut noodzakelijk dat contact te verbreken om een afzonderlijk individu van je te maken.
Maar je contact met het universum is niet verbroken.
Je kunt het niet zien en daarom moet je heel bewust, heel oplettend, als getuige, diep naar binnen gaan; daar vind je dat contact.
De boeddha is het contact!
En zo is dat, maar de mensheid is niet volwassen geworden ...
Het kleine kind is veelal volwassener dan de schijnvolwassenen en neemt veel meer waar dan de blinde massa.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door univers » 20 mei 2016, 21:35

Als we ons soms buitengesloten voelen, geeft dat ons het gevoel dat we een klein, hulpeloos kind zijn.
Geen wonder, want dat gevoel is diep geworteld in de ervaringen van onze vroegste jeugd.
Omdat het zo diep geworteld is, is de moeilijkheid dat het als een cassettebandje steeds opnieuw in ons leven wordt afgespeeld.
Je hebt nu de kans de band te stoppen en jezelf niet langer te kwellen met gedachten dat je op de een of andere manier niet goed genoeg bent om geaccepteerd te worden of erbij te horen.
Zie in dat deze gevoelens uit het verleden stammen en laat de oude pijn los.
ik herken je hier in.
Nu moet je oppassen dat je jezelf niet vol stopt met pijn en ellende.
Hou je daar aan.
De enige manier om in contact te komen met het bestaan is naar binnen gaan, want daar in het centrum heb je nog contact.
Twijfel niet, en stap over die drempel.
Het fysieke contact met je moeder is verbroken. Het was absoluut noodzakelijk dat contact te verbreken om een afzonderlijk individu van je te maken.
Maar je contact met het universum is niet verbroken.
Het contact is er altijd geweest, je bent er je altijd niet bewust van. je valt enkel steeds weer terug in het aardse.
Je kunt het niet zien en daarom moet je heel bewust, heel oplettend, als getuige, diep naar binnen gaan; daar vind je dat contact.
De boeddha is het contact!
Boeddha heeft er niets mee te maken.
Diep naar binnen gaan, is je IK, dat is je bewust zijn, dat is het zien.
En zo is dat, maar de mensheid is niet volwassen geworden ...
Het kleine kind is veelal volwassener dan de schijnvolwassenen en neemt veel meer waar dan de blinde massa.
Ze zal ook niet volwassen worden, zolang het materialisme een grote rol speelt.

Trek je eigen van andermans mening niets aan, en luister naar je IK.

Met af en toe een kleine terugval, ga je toch vooruit, ga zo door. ;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 21 mei 2016, 09:45

Alzo zo schreef mijn grote broer ;P!

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 02 jun 2016, 18:27

Afbeelding


Het jongetje op deze kaart staat achter een hek en kijkt erdoorheen.
Hij is zo klein en er zo van overtuigd dat hij er niet in kan, dat hij niet ziet dat de ketting die het hek dichthoudt niet op slot zit; hij hoeft het hek alleen maar open te maken.

Als we ons soms buitengesloten voelen, geeft dat ons het gevoel dat we een klein, hulpeloos kind zijn.
Geen wonder, want dat gevoel is diep geworteld in de ervaringen van onze vroegste jeugd.
Omdat het zo diep geworteld is, is de moeilijkheid dat het als een cassettebandje steeds opnieuw in ons leven wordt afgespeeld.
Je hebt nu de kans de band te stoppen en jezelf niet langer te kwellen met gedachten dat je op de een of andere manier niet goed genoeg bent om geaccepteerd te worden of erbij te horen.
Zie in dat deze gevoelens uit het verleden stammen en laat de oude pijn los.
Dat zal je de helderheid geven om te zien hoe je het hek kunt openen en de toestand binnen te gaan waarnaar je het meest verlangt.
Dus je voelt jezelf een buitenstaander. Dat is mooi. Dit is de overgangsperiode.
Nu moet je oppassen dat je jezelf niet vol stopt met pijn en ellende. Wie moet je troosten nu God er niet meer is? Je hebt geen troost nodig.
De mensheid is volwassen geworden.
Wees een man, wees een vrouw en ga op je eigen benen staan ...
De enige manier om in contact te komen met het bestaan is naar binnen gaan, want daar in het centrum heb je nog contact.
Het fysieke contact met je moeder is verbroken. Het was absoluut noodzakelijk dat contact te verbreken om een afzonderlijk individu van je te maken.
Maar je contact met het universum is niet verbroken.
Je kunt het niet zien en daarom moet je heel bewust, heel oplettend, als getuige, diep naar binnen gaan; daar vind je dat contact.
De boeddha is het contact!
En weer trok ik deze kaart ... [jaja]

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door univers » 02 jun 2016, 20:40

3x is scheepsrecht. üfo1: :aliensmile:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 03 jun 2016, 07:11

Een nieuwe dag en een nieuwe kaart Uni, maar nu geen scheepsrecht.
Afbeelding

De innerlijke stem spreekt niet in woorden, maar in de woordloze stem van het hart. Ze is een orakel dat alleen de waarheid spreekt.
Als ze een gezicht had, zou dat lijken op het gezicht middenop deze kaart - alert, waakzaam en in staat zowel de duisternis als het licht te accepteren,
wat gesymboliseerd wordt door de twee handen die het kristal vasthouden.
Het kristal zelf staat voor de helderheid die ontstaat als alle dualiteiten zijn getranscendeerd.
De innerlijke stem kan ook speels zijn, want ze duikt diep in de emoties en als ze weer bovenkomt stijgt ze hoog op, als twee dolfijnen die dansen in het water des levens.
Via haar kroon in de vorm van de wassende maan staat ze in verbinding met de kosmos en de aarde, zoals te zien is aan de groene bladeren op de kimono van de vrouw.

Er zijn momenten in ons leven dat we heen en weer getrokken worden door te veel stemmen.
Onze verwarring in zo'n situatie dient juist om ons eraan te herinneren dat we de stilte en het centrum in ons moeten opzoeken.
Alleen dan zijn we in staat onze waarheid te horen.
Als je je waarheid binnen in jezelf gevonden hebt, hoef je in dit hele bestaan nergens meer naar te zoeken. De waarheid functioneert via jou.
Als jij je ogen opendoet, is het de waarheid die haar ogen opent. Als jij je ogen dichtdoet, is het de waarheid die haar ogen sluit. Dit is een fantastische meditatie.
Als je de methode eenmaal begrijpt, hoef je verder niets te doen; alles wat je doet wordt door de waarheid gedaan.
Als je loopt is dat de waarheid; als je slaapt rust de waarheid; als je praat spreekt de waarheid; als je stil bent is het de waarheid die zwijgt.
Dit is een van de eenvoudigste meditatietechnieken. Heel langzaam komt alles door deze simpele formule tot rust en dan is er geen techniek meer nodig.

Als je genezen bent gooi je de meditatie weg, dan gooi je het medicijn weg.
Dan leef je als de waarheid - springlevend, stralend, tevreden, gelukzalig, je bent zelf een lied geworden.
Je hele leven wordt een gebed zonder woorden, of beter gezegd, een devotie, een gratie, een schoonheid die niet van onze alledaagse wereld is,
een lichtstraal uit het oneindige die doordringt tot de duisternis van onze wereld.
Verbazen doe ik mij al langer niet over de inhoud van de kaarten.
Gisterenavond had ik het 'toevallig' met mijn vriend over 'rust' en de definitie daarvan.
Ik zei hem het gevonden te hebben in het woordje rust zelf: Relativeer Uw Situatie Terughoudend. :-P

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 04 jun 2016, 09:12

Mijn vrouw is een beetje 'verslaafd' geworden aan het trekken van een Osho Zen-kaart.
Vaak stimuleert ze mij om dat dan ook te doen, waarop ik haar uitgelegd heb dat dat zo niet werkt.
Sterker nog, de zin om zo'n kaart te trekken neemt zelfs af.
Gisteren was dat echter niet het geval en deed ik het spontaan, net als nu ook weer.
Ik voel dat ik daar dan weer aan toe ben en dit is de uitkomst:
Afbeelding

Op deze kaart staat een kleine bloem die de rotsen en stenen op haar weg heeft getrotseerd en naar het daglicht is gegroeid.
Omgeven door een aura van stralend, goudkleurig licht, toont ze de luister van haar piepkleine zelf.
Ze schaamt zich niet, ze is de gelijke van de stralendste zon.

Als we geconfronteerd worden met een heel moeilijke situatie hebben we de keus:
óf we proberen verontwaardigd iets of iemand de schuld te geven van onze tegenspoed, óf we kunnen de uitdaging aannemen en groeien.
De bloem toont ons de weg, want haar passie voor het leven voert haar uit de duisternis naar het licht.
Het heeft geen zin tegen de beproevingen van het leven te vechten of te proberen ze te omzeilen of te ontkennen.
Ze bestaan nu eenmaal en als het zaad een bloem wil worden moeten we ze doormaken.

Wees moedig genoeg om te groeien naar de bloem die je bestemming is.
Het zaad kan niet weten wat er gaat gebeuren, het zaad heeft de bloem nooit gezien.
En het zaad kan niet eens geloven dat het de mogelijkheid heeft een prachtige bloem te worden.
De reis is lang en het is altijd veiliger niet aan die reis te beginnen, want het pad is onbekend, er zijn geen garanties.
Er kunnen geen garanties zijn. De reis kent duizend-en-één gevaren, vele valkuilen - en het zaad is veilig, het zit verscholen in een harde kern.
Maar het zaad doet zijn best, het spant zich in; het laat de harde schil los die voor zijn veiligheid zorgt, het komt in beweging.
Meteen begint de strijd: het gevecht met de grond, met de stenen, met de rotsen. En het zaad was heel hard en het jonge plantje is heel zacht, er dreigen vele gevaren.

Het zaad liep geen gevaar, het zaad had duizenden jaren kunnen overleven, maar het jonge plantje staat bloot aan allerlei gevaren.
Toch gaat het plantje op weg naar het onbekende, naar de zon, naar de bron van het licht; het weet niet waarheen of waarom.
Het te dragen kruis is zwaar, maar het zaad is bezeten van een droom en komt in beweging.

Het pad voor de mens is hetzelfde. Het is moeilijk begaanbaar. Er is veel moed voor nodig.

:wink:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 05 jun 2016, 08:50

Ridder van vuur - Intensiteit

Afbeelding

De figuur op deze kaart heeft de vorm aangenomen van een pijl en beweegt zich met de gerichte concentratie van iemand die precies weet waar hij heen gaat. Hij beweegt zich zo snel dat hij bijna louter energie geworden is. Maar zijn intensiteit mag niet worden verward met de manische energie die automobilisten ertoe aanzet met topsnelheid van punt A naar punt B te komen. Dat soort intensiteit behoort tot de horizontale wereld van ruimte en tijd. De intensiteit die de Vuurridder vertegenwoordigt, behoort tot de verticale wereld van het huidige moment - het inzicht dat nu het enige ogenblik is dat bestaat, en hier de enige ruimte.

Als je met de intensiteit van de Vuurridder handelt zal er waarschijnlijk deining ontstaan in het water om je heen. Sommigen zullen je aanwezigheid als opbeurend en verfrissend ervaren, anderen kunnen zich erdoor bedreigd voelen of zich eraan ergeren. Maar de mening van anderen doet er weinig toe; niets kan je op dit moment tegenhouden. Zen zegt: Beschouw alle grote woorden en grote leerstellingen als dodelijke vijanden. Ga ze uit de weg, want je moet je eigen bron vinden.

Je moet geen volgeling zijn, geen na aper. Je moet een oorspronkelijk individu worden; je moet zelf je meest innerlijke kern vinden, zonder gids, zonder handleiding. De nacht is donker, maar met het intense vuur van je onderzoekingsdrang kun je de zonsopgang niet mislopen. Iedereen die een intense onderzoekingsdrang in zich heeft voelen branden heeft de zonsopgang gevonden. Anderen geloven er alleen maar in. De gelovigen zijn niet religieus, door te geloven gaan ze simpelweg het grote avontuur uit de weg dat religie is.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door univers » 05 jun 2016, 09:54

Mijn vrouw is een beetje 'verslaafd' geworden aan het trekken van een Osho Zen-kaart.
De pot verwijt de ketel, dat hij zwart ziet. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 05 jun 2016, 20:59

Valt wel mee hoor Uni, mijn vrouwtje trekt elke dag een kaart ...

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 27 jul 2016, 16:33

Ik ben mijn positiviteit 'kwijt'
En voel mij 'verlaten', tot mijn spijt
De gehele dag voor het scherm
En zo zocht ik het uiteindelijk in de muziekterm
Ik voelde mij minder 'verloren'
En muziek kan mij bekoren
En herinnerde mij
Een beetje blij
Een kaartje trekken?
Heb ik iets op te wekken?
Is het er nog onderhuids?
Of is het echt niet pluis?
Ben ik mij kwijt aan het geraken?
Kom, dit leven is tekort om te schaken ...
Afbeelding

Als er geen partner in ons leven is, kunnen we óf eenzaam zijn, óf genieten van de vrijheid die het alleenzijn oplevert.
Als we bij anderen geen steun vinden voor de waarheden die we diep van binnen voelen, kunnen we ons geïsoleerd en bitter gaan voelen,
of feestvieren omdat onze visie krachtig genoeg is om zelfs de sterke menselijke behoefte aan goedkeuring door familie, vrienden of collega's te doorstaan.
Als jij nu in zo'n situatie zit, wees je dan bewust van hoe je verkiest je 'alleenzijn' te zien en neem verantwoordelijkheid voor de keuze die je hebt gedaan.

De nederige figuur op deze kaart gloeit van een licht dat uit zijn innerlijk straalt.
Een van de belangrijkste bijdragen van Gautama de Boeddha aan het spirituele leven van de mensheid is geweest dat hij er bij zijn discipelen op aandrong: 'Wees je eigen licht.'
Uiteindelijk moet ieder van ons het innerlijke vermogen ontwikkelen om ons zonder metgezellen, zonder kaart of gids een weg te banen door de duisternis.
Als je alleen bent, ben je niet alleen, maar gewoon eenzaam - en er zit een enorm verschil tussen eenzaamheid en alleenzijn.
Als je eenzaam bent, denk je aan de ander, mis je de ander.
Eenzaamheid is een negatieve toestand. je zou liever hebben dat de ander bij je was - je vriend, je vrouw, je moeder, je geliefde, je echtgenoot.
Het zou fijn zijn als de ander er was, maar de ander is er niet.

Eenzaamheid is de afwezigheid van de ander.
Alleenzijn is de aanwezigheid van jezelf.
Alleenzijn is heel positief. Het is een aanwezigheid, een overvloedige aanwezigheid.
Je bent zo volledig aanwezig dat je het hele universum met je aanwezigheid kunt vullen; je hebt niemand nodig.

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 02 aug 2016, 18:05

Afbeelding

Dit is een tekening van Ananda, neef en discipel van Gautama de Boeddha.
Hij was onafgebroken aan Boeddha's zijde en zorgde tweeënveertig jaar lang voor alles wat hij nodig had.
Toen Boeddha stierf was Ananda volgens de legende nog steeds aan zijn zijde; hij huilde.
De andere discipelen spraken hem bestraffend toe vanwege zijn misvatting: Boeddha was volkomen vervuld gestorven; hij zou blij moeten zijn.
Maar Ananda zei: 'Jullie begrijpen het verkeerd.
Ik huil niet om hem maar om mezelf, want al die jaren ben ik onafgebroken aan zijn zijde geweest, maar nog heb ik de verlichting niet bereikt.
'Ananda bleef de hele nacht wakker, ging diep in meditatie en voelde zijn pijn en verdriet.
Tegen de ochtend, zo luidt de legende, was hij verlicht.

Periodes van groot verdriet zijn in potentie periodes van grote transformatie.
Maar om de transformatie mogelijk te maken moeten we diep gaan, tot op de wortels van onze pijn, en haar ervaren zoals ze is, zonder beschuldiging of zelfmedelijden.
Deze pijn moet je niet treurig stemmen, bedenk dat wel.
Daar gaan de meeste mensen in de fout...
Deze pijn is er alleen maar om je alerter te maken - want mensen worden pas alert als de pijl diep in hun hart dringt en hen verwondt.
Anders worden ze niet alert. Als het leven gemakkelijk, comfortabel en geriefelijk is, laat het ze verder koud. Wie neemt de moeite om alert te worden?
Als er een vriend van je sterft, is er een mogelijkheid.
Als je vriendin je in de steek laat - in die donkere nachten voel je je eenzaam.
Je hebt zoveel van die vrouw gehouden en je hebt alles op het spel gezet, en dan is ze op een dag ineens vertrokken.
Als je huilt in je eenzaamheid, dat zijn de gelegenheden dat je, als je er gebruik van maakt, bewust kunt worden.
De pijl doet pijn: je kunt er gebruik van maken.De pijn dient niet om je ongelukkig te maken, de pijn dient om je bewuster te maken!
En als je bewust bent, verdwijnt je ellende.

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 03 aug 2016, 19:14

Er is weer heel langzaam iets aan het ontwaken in mij ...
Ik trok een kaartje en heb de inhoud nog niet bekeken.
Ik ga 'm hierin plakken en dan lees ik het wel gaandeweg:
Afbeelding

Heer van regenbogen - Overvloed

Dit bacchische type is het toonbeeld van een compleet mens, een 'Zorba de Boeddha', die wijn kan drinken,
op het strand kan dansen en kan zingen in de regen en tegelijkertijd beschikt over het diepe inzicht en de wijsheid van een wijze.
In zijn ene hand heeft hij een lotus, ten teken dat hij de gratie van het vrouwelijke respecteert en in zich heeft.
Zijn blote borst (een open hart) en ontspannen buik laten zien dat hij zich ook op zijn gemak voelt met zijn mannelijke kant; hij heeft genoeg aan zichzelf.
De vier elementen aarde, vuur, water en lucht komen allemaal samen in de Heer van Regenbogen, die bovenop het boek van de wijsheid des levens zit.

Als je een vrouw bent, brengt de Heer van Regenbogen de steun van je eigen mannelijke energie in je leven, een verbintenis met je innerlijke levenspartner.
Voor een man betekent deze kaart een periode waarin de conventionele mannelijke stereotypen worden doorbroken en de hele mens de kans krijgt te schitteren.
In het Oosten heeft men het lichaam veroordeeld, de materie veroordeeld, materie 'een illusie' genoemd,
maya - ze bestaat niet echt, ze lijkt slechts te bestaan; ze bestaat uit hetzelfde materiaal als dromen.
Men heeft de wereld verloochend en om die reden is het Oosten nog altijd arm en ziek, het lijdt honger.
De helft van de mensheid heeft de innerlijke wereld aanvaard maar de wereld buiten ons verloochend.
De andere helft van de mensheid heeft de materiële wereld aanvaard en de innerlijke wereld verloochend.
Ze leven allebei maar voor de helft en een half mens kan nooit tevreden zijn.
Je moet heel worden: fysiek rijk, wetenschappelijk rijk; rijk in je meditatie, rijk in bewustzijn.
Alleen een heel mens is een heilig mens, zo zie ik het.
Ik wil een ontmoeting tussen Zorba en Boeddha.
Zorba alleen is hol. Zijn dansen heeft geen eeuwigheidswaarde, het is een tijdelijk genot.
Weldra krijgt hij er genoeg van.
Pas als je over onuitputtelijke bronnen beschikt, afkomstig uit de kosmos zelf... pas als je existentieel wordt kun je heel worden.
Dit is mijn bijdrage aan de mensheid: de hele mens.
Tijdens het beluisteren van het onderstaande nummer ontspande ik en voelde ik positieve energie binnenkomen en na een minuut of vijf trok ik de bovenstaande kaart ...
En weer luister ik naar dit muziekstuk ... alsof ik zweef.

[wave] ...I'm back ...

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 11 aug 2016, 18:32

Gast1 schreef: ... alsof ik zweef ... I'm back ...
Afbeelding

Ridder van water - Vertrouwen

Nu is het moment om een bungee-springer zonder koord te worden!
En het is deze gemoedstoestand van absoluut vertrouwen, zonder voorbehoud of geheime vangnetten, die de Ridder van Water van ons vraagt.
We ervaren een gevoel van uitbundige vreugde als we de sprong in het onbekende kunnen wagen, ook al worden we doodsbang van het idee.
En als we genoeg vertrouwen opbouwen voor de quantumsprong, maken we geen uitgebreide plannen of voorbereidingen.
We zeggen niet: 'Oké, ik vertrouw erop dat ik nu weet wat me te doen staat. Ik rond mijn zaken af en pak mijn koffer en neem die mee.'
Nee, we springen gewoon en staan er nauwelijks bij stil wat er dan gebeurt.

Het gaat om de sprong en de opwinding van de vrije val door de lege ruimte.
Maar de kaart geeft een indruk van wat ons aan de andere kant te wachten staat - een zacht, uitnodigend, prachtig roze, rozenblaadjes, een bruisend 'kom maar'!
Verspil je leven niet aan dingen die je toch kwijtraakt. Vertrouw op het leven.
Alleen als je vertrouwt kun je je kennis laten varen, alleen dan kun je je denken opzijzetten.
En als het vertrouwen er is, opent zich iets onmetelijks.
Dan is dit leven geen gewoon leven meer, dan wordt het vol van God, het stroomt over.
Als je hart onschuldig is en de muren verdwenen zijn, sta je in verbinding met de oneindigheid.
En je komt niet bedrogen uit; er is niets dat je kan worden afgenomen.
Wat je kan worden afgenomen is het houden niet waard en wat je niet kan worden afgenomen...
Waarom zou je bang zijn dat dat je wordt afgenomen? - het kan niet worden afgenomen, met geen mogelijkheid.
Je ware schat kun je niet verliezen.
:grin:

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 12 aug 2016, 08:50

Amper een dagje later ...
Afbeelding

IV - De rebel

De machtige, autoritaire figuur op deze kaart is duidelijk meester over zijn eigen lot.
Op zijn schouder staat het embleem van de zon en de toorts die hij in zijn rechterhand houdt symboliseert het licht van zijn eigen, met moeite verkregen waarheid.
Of hij nu rijk is of arm, de rebel is eigenlijk een keizer, want hij heeft de ketens van de repressieve conditionering en het maatschappelijke oordeel verbroken.
Hij heeft zichzelf gevormd door alle kleuren van de regenboog te omarmen, hij is ontstegen aan de duistere, vormloze wortels van zijn onbewuste verleden en heeft zich vleugels aangemeten om de hemel in te vliegen.
Zijn hele levenswijze is rebels - niet omdat hij tegen iets of iemand vecht, maar omdat hij zijn eigen ware aard heeft ontdekt en vastbesloten is daarnaar te leven.
De adelaar is zijn totemdier, een boodschapper tussen hemel en aarde.

De rebel daagt ons uit de moed te hebben om verantwoording te nemen voor wie we zijn en naar onze eigen waarheid te leven.
Iedereen is bang, heel bang voor mensen die zichzelf kennen.
Ze hebben een bepaalde macht; een zekere aura en een zeker magnetisme, een charisma dat levenslustige, jonge mensen uit de gevangenis van de traditie kan bevrijden...

Een verlichte kan niet tot slaaf worden gemaakt - dat is de moeilijkheid - en hij kan niet gevangen worden gezet ...
Het kan niet anders of ieder genie dat zijn innerlijk enigszins heeft leren kennen, is wat moeilijk te verteren; hij zet de boel op stelten.
De massa wil niet gestoord worden, ook al zijn ze er ellendig aan toe.
En ze zijn er ook ellendig aan toe, maar ze zijn aan hun ellende gewend.
En iemand die niet ongeduldig is wordt gezien als een vreemdeling.

Een verlichte is de grootste vreemdeling op aarde; hij lijkt nergens bij te horen.
Hij laat zich niet beperken door een organisatie, gemeenschap, maatschappij of natie.

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 02 okt 2016, 10:46

Ruim anderhalve maand later, na drie weken prachtige vakantie en bij thuiskomst een niet te omschrijven absurde brief van mijn werkgever ... rolde deze kaart er uit:
Afbeelding

3 - Feestvieren (Water)

Deze drie vrouwen die dansen in regen en wind herinneren ons eraan dat een feest nooit afhankelijk hoeft te zijn van de uiterlijke omstandigheden.
We hoeven niet op een speciale dag of officiële gelegenheid te wachten, en ook niet op een zonnige, wolkeloze dag.
Een echt feestgevoel komt voort uit de vreugde die eerst diep van binnen wordt gevoeld en overstroomt in een stroom van zang en dans en gelach, en ja, zelfs tranen van dankbaarheid.

Als je deze kaart gekozen hebt, is dat een aanwijzing dat je je steeds meer openstelt voor de vele kansen die het leven biedt om feest te vieren en anderen hiermee aan te steken.
Je hoeft niet de moeite te nemen een feestje in je agenda te plannen. Doe je haar los, trek je schoenen uit en ga meteen in de plassen spetteren.
Ieder moment is het feest om je heen aan de gang.Het leven is een moment om te vieren, om van te genieten.
Maak er iets leuks van, een feest, dan zul je de tempel binnengaan.
De tempel is niet voor mensen met lange gezichten, voor hen is hij nooit geweest.
Kijk eens naar het leven. Zie je ergens chagrijn? Heb je ooit een gedeprimeerde boom gezien?
Heb je ooit een vogel in kommer en kwel gezien? Nee, het leven is niet zo, absoluut niet.
Alleen met de mens is het ergens fout gegaan en het is ergens fout gegaan omdat hij zichzelf zo ontzettend slim vindt.

Je slimheid is je ziekte. Wees niet te wijs. Weet altijd wanneer je moet stoppen, verval niet in uitersten.
Een beetje dwaasheid en een beetje wijsheid zijn goed, en de juiste combinatie maakt je tot een boeddha ...
:mrgreen:

Plaats reactie