Pesten........

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Pesten........

Bericht door taigitu » 16 dec 2012, 14:35

Dit is een tekst die ik tegen kwam en wat mooi uitbeeld wat pesten met een kind doet. Toch zou ik nog willen benadrukken dat het onder volwassen mensen precies hetzelfde gebeurt. Ook op de werkvloer of een vereniging of in een buurtje, zelfs op het internet; overal waar een groep mensen 'samenkomt' kunnen pesterijen voorkomen.
Een onderwijzeres in New York onderwees haar klas over de gevolgen van
pesten. Ze gaf hen de volgende opdracht.

Ze gaf alle kinderen in de klas een stuk papier en zei hen het te verfomfaaien,
het te verkreukelen, er een prop van te maken, het op de grond te gooien en er
op te stampen. Kortom er echt een puinhoop van te maken, maar het niet te
verscheuren.

De kinderen vonden dat wel een leuke opdracht en deden hun best het blad zo
veel mogelijk te verkreukelen. Toen kregen ze de opdracht om het papier
voorzichtig weer open te vouwen, zodat het niet scheurde en het weer glad te
strijken. Ze liet hen zien hoe vol littekens en vuil het papier was geworden.

Toen zei ze de de klas dat ze het papier moesten zeggen dat het hen speet dat
ze het zo verkreukeld hadden. Maar hoe vaak ze ook zeiden dat het hen speet
en hoe ze hun best ook deden om de kreukels weer uit het papier te halen, het
lukte hen niet om het blad in de vorige gladde staat terug te krijgen.

Ze wees haar leerlingen op alle littekens die ze achterlieten. En dat die littekens
nooit meer zullen verdwijnen, hoe hard ze ook probeerden ze te repareren. Dat
is wat er gebeurt als een kind een ander kind pest. Je kan zeggen dat het je
spijt, je kan proberen het weer goed te maken, maar de littekens zijn er en die
blijven. Mensen van 80 kunnen nu nog navertellen hoe ze op de lagere school
gepest werden.

De kreukels gingen er niet meer uit. Hoe wil jij later herinnerd worden, als die
rotzak die altijd anderen pestte? Of als een goede vriend of vriendin die altijd
klaarstond om te helpen? Wat je nu doet zal men zich nog heel lang herinneren.
Zal je straks, als je zelf al lang opa of oma bent, nog steeds gezien worden als
die rotzak van toen?

Het is jouw keuze en die keuze maak je vandaag! De gezichten van de kinderen
in de klas vertelden haar dat haar boodschap was overgekomen.

Deel dit bericht als je tegen pesten bent, want het is zo bepalend en het brengt
veel meer schade aan dan je denkt
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Zoë
Onderzoeker
Berichten: 316
Lid geworden op: 05 okt 2012, 10:30

Re: Pesten........

Bericht door Zoë » 16 dec 2012, 16:31

Mooi voorbeeld wat deze leerkracht geeft.
En ind de volwassenen zijn geen haar beter ook onder hun gebeurt het..
Sneu en vaak mensen die onzeker zijn hebben juist de grootste monden en trappen iemand graag onderuit.
Want wat is er volgens vele niet fijner als je jezelf k#t voelt een ander nog k#tter te laten voelen dan valt het gevoel van jezelf ineens weer mee..

Pas nog een meisje zelfmooord gepleegd door het pesten..
Waar gaat de wereld naar toe? wanneer worden vele nu eens wakker??
Het is niks nieuws of van deze generatie het gebeurde vroeger ook..
Maar via media en internet gebeurd het meer in het zicht..
Wanneer zou dit nu eens stoppen??
Onvoorwaardelijke liefde kan falen, maar liefde onder voorwaarde krijgt zelfs geen kans op bestaan (J.M.L Descalzo)

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Pesten........

Bericht door Susan » 16 dec 2012, 17:02

Volwassenen waaronder oa leerkrachten bijv. pesten zelfs mee naar bepaalde kinderen,omdat het hun niet aanstaat
als de ouders van kinderen een bepaald geloof hebben, of als ouders een andere mening hebben en hen niet naar de mond praten wat omgang/opvoeding van de kinderen betreft. Ook als de leerkracht een fout heeft gemaakt, en dat niet wenst te bespreken of toe te geven als ouders hen er op aanspreken.
En dát merken de andere kinderen dus ook, wat voor sommigen nog meer aanleiding is tot pesten.

Wat internet aangaat wat ook gebruikt wordt om anderen onderuit proberen te halen via het netwerk,
dat is hufterig, vals, en soms zelfs misdadig te noemen. Dat gaat 'lekker' natuurlijk om zo alles en iedereen zwart te maken. Het zijn eigenlijk in en in trieste zielige figuren, die hun gram op het leven wat ze leiden op anderen verhalen, daar 'leven'ze van lijkt het het wel, het omgekeerde zie je dan, "een dag niet gepest, een dag niet geleefd"...
In plaats van; een dag niet gelachen, een dag niet geleefd. (ja,vals lachen doen ze wel dan)
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Pesten........

Bericht door Gast1 » 16 dec 2012, 18:52

Pesten is iets wat ik nooit gedaan heb, en ook nooit zal doen.
Ze gaf alle kinderen in de klas een stuk papier en zei hen het te verfomfaaien, het te verkreukelen, er een prop van te maken, het op de grond te gooien en er op te stampen. Kortom er echt een puinhoop van te maken, maar het niet te verscheuren.
Een heel goede metafoor, heb ik dit niet onlangs nog ergens gelezen?

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Pesten........

Bericht door Susan » 17 dec 2012, 10:26

Gast1 schreef: Een heel goede metafoor, heb ik dit niet onlangs nog ergens gelezen?
Dat klopt, ik herkende het ook meteen en mijn man ook. Weet alleen niet meer waar het nu stond door de vele topics, niet te doen om het dan even op te zoeken.
Maakt eigenlijk ook niet uit hoor, het blijft een mooi stuk.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Pesten........

Bericht door taigitu » 17 dec 2012, 11:35

Waar het mij vooral om gaat is hoe we elkaar kunnen 'kreuken' op zo'n manier dat we het als een schaduw ons hele leven meedragen en het zelden geheeld wordt door een confrontatie met de bewuste personen, die vaak geen weet van hebben wat de impact is van pesten, of zelf vinden dat ze niet gepest hebben.
Ik heb eenmaal een uitzending gezien waarin de personen die vroeger pesten op school geconfronteerd werden met de gepeste persoon. Ik heb met gekrulde tenen gezeten en had gemengde gevoelens over de oprechtheid van sommige mensen.
Dat dit concept als een televisieprogramma werd gebruikt verklaart natuurlijk gedeeltelijk het gedrag van de deelnemers, alhoewel ik het knap vond dat ze deelnamen en de confrontatie aandurfden. Wat wel opviel is dat ze eerst nadrukkelijk geconfronteerd moesten worden wat het effect pesten was op iemands leven voordat er empathie getoond werd. Het maakt voor mij wel duidelijk dat er op school nog veel meer aandacht aan moet worden besteed en er een strenger beleid moet worden ingesteld wat dan ook wordt nageleefd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Pesten........

Bericht door Susan » 17 dec 2012, 12:29

Ja taigitu,ben ik het helemaal mee eens. En zou daar nog aan toe willen voegen, dat er ook vóór dat men zelf aan kinderen begint, veel meer aan iedereen geleerd moet worden hoe ons eigen gedrag en manier van reageren van kwalijke invloed kan zijn op onze eigen en andermans kleine kinderen.
Dat dat ook geldt voor al onze relaties in welke vorm dan ook.Daar op volgend kunnen de scholen de kinderen ook mee helpen in bewustwording van wat goede sociale omgang is met anderen,in en overal ook buiten school en eigen huis dus.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Zoë
Onderzoeker
Berichten: 316
Lid geworden op: 05 okt 2012, 10:30

Re: Pesten........

Bericht door Zoë » 17 dec 2012, 12:31

School heeft er zeker ook wel invloed op.
Maar ook de opvoeding ,als kinderen hun ouders andere mensen hoort afkraken dan weet het kind niet beter dan dat dit normaal is.
Hoe vaak hoor je niet van : nou daar moeten ze maar tegen kunnen hoor dat "plagen"daar worden ze hard van???
Leerkrachten doen ook niet altijd hun best en doen zelf vaak nog mee ook.
volwassenen hebben geen idee meer hoe voorbeeld functie ze hebben naar hun en andere kinderen toe.


Als een volwassenen die als kind gepest is,kan een confrontatie met de pester helpen.
Maar voor alsnog moet de gepeste het in zichzelf oplossen en daar een weg in vinden.
De kreukels blijven maar hoeven niet voelbaar te blijven.
Onvoorwaardelijke liefde kan falen, maar liefde onder voorwaarde krijgt zelfs geen kans op bestaan (J.M.L Descalzo)

Plaats reactie