Op zeestrand groeit geen onkruid!

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Op zeestrand groeit geen onkruid!

Bericht door oktagon » 24 jul 2016, 18:24

Ter attentie van tuiniers:

Bij toeval vernam ik van een landbouwer,dat hij nooit last had van onkruid op zijn erf;
hij strooide elk jaar ter bestrijding van gladheid keukenzout op de erfbestrating.

Deze zomer was ik bezig met onkruid verwijderen van betegeling ,bestrating en boom-
dennenschors afdekkingen en schoot me de boerenmethode te binnen met de bijgedachte
dat er op zeestranden nooit geen onkruid groeit.

Zeewater (div. zouten)heeft een zoutgehalte van ca. 3,5% en ik maakte het sapje op een sterkte van 5-6% en kocht
10 kg jozo huishoudzout (NaCl)en gebruikte 10x16,6 liter kraanwater ofwel 166 liter (voor ca.20 gieters).

Na reeds een dag of vijf constateerde ik,dat alle besproeide onkruid;zelfs kattestaarten het loodje
hadden gelegd.Zelfs met RoundUp was me dat nooit gelukt.

Nu na 5 weken komt er terplekke geen onkruid en het overige gras vertoont op iets te uitbundig
sproeien een randje van een paar cm met bruine aantasting;de resten groene mos in de bestrating
zijn gebruind aan het sterven.

Dus voor de tuiniers een aanrader! :lekkapuh:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Op zeestrand groeit geen onkruid!

Bericht door Tammy » 25 jul 2016, 05:34

Dat is een mooie tip Oktagon. :grin:
Nooit aan gedacht, en schijnbaar werkt het dus. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Op zeestrand groeit geen onkruid!

Bericht door univers » 25 jul 2016, 06:37

Bedankt voor de tip. ;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Paulus
Technische Admin
Berichten: 1658
Lid geworden op: 21 feb 2009, 19:07

Re: Op zeestrand groeit geen onkruid!

Bericht door Paulus » 25 jul 2016, 23:39

Door de hoge zout concentratie "verbranden" de wortels van vrijwel planten.
Alleen als ze gewend en aangepast zijn aan die hoge concentraties zullen ze het redden.
Kijk ook maar eens naar de begroeiing langs de weg als er in de winter flink gestrooid is met pekel.
Onderzoek alles, maar behoud het goede

gusteman

Re: Op zeestrand groeit geen onkruid!

Bericht door gusteman » 26 jul 2016, 09:26

oktagon schreef:Dus voor de tuiniers een aanrader!
Dat lijkt het inderdaad te zijn ..... alhoewel .....

Indien iedereen die last heeft van onkruid dit zou gaan toepassen krijgen we binnen de kortste keren hetzelfde fenomeen als wat zich heeft voorgedaan bij het massaal gebruik van herbiciden: we creëren een ecologische ramp door het buiten proportie toevoegen van zouten aan het oppervlakte- en grondwater.

Er is natuurlijk het argument "ja, maar als dit beperkt blijft dan zal ook de schade beperkt blijven". Die redenering klopt inderdaad, maar

1) de geschiedenis leert ons dat dit NOOIT beperkt blijft;
2) zelfs in beperkte toepassing wordt er toch schade aangericht en dat brengt een ecologisch systeem uit balans;
3) een ecologisch systeem uit evenwicht brengen heeft altijd gevolgen die niet te voorzien zijn, zoals we kunnen merken aan de bijensterfte door gebruik van pesticiden.

Mijn goede raad is dan ook: heb je echt LAST van onkruid, neem er dan de tijd voor en verwijder het met de hand.
Heb je een gazon wat "verpest" is door mos, klaver, distel, bramen, brandnetels? Graaf de toplaag (zo'n 15cm) af, zeef de afgegraven grond, verwijder alle wortels en laat die drogen om ze daarna ofwel bij het compost te gooien of af te voeren. Verdeel de gezeefde grond weer over de oppervlakte, rol hem stevig aan, zaai degelijk gazongras en geniet van het resultaat: de eerste tien jaar zal je er geen sprietje onkruid zien verschijnen.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Op zeestrand groeit geen onkruid!

Bericht door oktagon » 26 jul 2016, 22:51

De tonnen zout,die de afgelopen tientallen jaren zijn gesproeid over de Europese en mogelijk ook USA ea-wegen doen mijn advies om een paar kg zout in zeewaterconcentratie als iets heel micro-nigs aan;om dan aan te komen met ecologische rampen is wel erg overtrokken.

Ik blijf dus mijn recept handhaven en kan verder niets aan de wereld veranderen met hun eeuwenlange oorlogen met heden mogelijkheden om zonder problemen beperkte nucleaire en cyber-oorlogen te voeren. :peace:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Op zeestrand groeit geen onkruid!

Bericht door oktagon » 28 jul 2016, 18:15

Beste Gusteman:
De aanbevolen graafexercitie ga ik niet uitvoeren; ik heb nog wat zout gesproeid met water vermengd en meen ,dat ik op dit pico-nivo geen schade aan de ecologie kan toebrengen.
Grondoppervlak Aarde ca.66% van 51006500 km2 en mijn gebiedje misschien 200 m2,ofwel ca 1/ (8,25^(10)11e macht)= ca 1.21^10-12e macht) deel van het grondopp. Aarde! :wink:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

gusteman

Re: Op zeestrand groeit geen onkruid!

Bericht door gusteman » 29 jul 2016, 00:57

oktagon schreef:ik heb nog wat zout gesproeid met water vermengd en meen ,dat ik op dit pico-nivo geen schade aan de ecologie kan toebrengen.
Inderdaad, beste oktagon, maar je dient er rekening mee te houden dat jij niet alleen bent op deze wereld, en dat niet iedereen zo'n klein lapje grond wenst onkruidvrij te houden.
Als iedereen (zowel de gewone huiseigenaar/tuinier als de landbouwer of firma die wegenonderhoud verricht) jouw goede raad zou opvolgen dan moeten we de totaaloppervlakte die zou behandeld worden met zout water zien als plus minus 10 miljard maal jouw stukje, wat neer komt op 2 miljoen vierkante kilometer.
En dan krijg je wel een behoorlijke impact op het milieu. :wink:
oktagon schreef:De tonnen zout,die de afgelopen tientallen jaren zijn gesproeid over de Europese en mogelijk ook USA ea-wegen doen mijn advies om een paar kg zout in zeewaterconcentratie als iets heel micro-nigs aan;om dan aan te komen met ecologische rampen is wel erg overtrokken.
In heel wat steden en gemeenten werd overgeschakeld op het strooien van zand, en in sommige gevallen wordt eenvoudigweg niet meer gestrooid, of heel erg beperkt op de drukste verkeersaders.
Verder wordt er enorm veel onderzoek gedaan naar andere vormen van wegbedekking waarbij ijzelvorming zou moeten kunnen vermeden worden.
Er wordt heel hard gewerkt om een einde te kunnen maken aan het gebruik van strooizouten en dat is niet zonder reden.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Op zeestrand groeit geen onkruid!

Bericht door oktagon » 30 jul 2016, 12:05

:peace:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

Re: Op zeestrand groeit geen onkruid!

Bericht door Maxi » 20 sep 2016, 22:09

voor mij moeten ze niet strooien. Ik ploeg wel door de sneeuw. Het is slecht voor de natuur en voor mijn wagen.

Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

Re: Op zeestrand groeit geen onkruid!

Bericht door Maxi » 20 sep 2016, 22:09

deleted
Laatst gewijzigd door Maxi op 20 sep 2016, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

Re: Op zeestrand groeit geen onkruid!

Bericht door Maxi » 20 sep 2016, 22:10

deleted

Plaats reactie