We zitten er steeds 'warmer' bij ...

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
gusteman

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door gusteman » 25 mei 2016, 13:37

Gast1 schreef:Ik ben klaar voor de reis.
Nou, beste Gast1, dan val je binnen de vereisten voor een tijdelijke baan bij IS.
Die zijn altijd blij met iemand die bereid is er een punt achter te zetten. :mrgreen:

Gast1

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Gast1 » 25 mei 2016, 14:31

gusteman schreef:
Gast1 schreef:Ik ben klaar voor de reis.
Nou, beste Gast1, dan val je binnen de vereisten voor een tijdelijke baan bij IS.
Die zijn altijd blij met iemand die bereid is er een punt achter te zetten. :mrgreen:
Ik krijg het er een beetje warm van en zal niet gauw iemand een kl**tz*k noemen en eigenlijk doe ik dat nooit en dus nu ook niet.
Maar voor dat wat je hier schrijft mag je over jezelf eens na gaan denken.
Als je die moeite wilt nemen kun je misschien daarin mooi je eigen geschreven zin meenemen:
gusteman schreef:En het streelt ook een beetje het zelfbeeld, wat meteen mooi meegenomen is :hahaha:
Tjonge jonge zeg ...

gusteman

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door gusteman » 25 mei 2016, 19:59

Waar is je gevoel voor humor, beste Pierre?

Je haalt twee reacties aan die als grap waren bedoeld.

En neen, ik vind het niet nodig om hierover "na te gaan denken".

Wanneer er moet worden "nagedacht" over humor dan zit er iets fundamenteel fout; bij humor is het is nu net de bedoeling dat er niet wordt over nagedacht.
Het gaat om woordspelingen, op een absurde manier inhaken op de realiteit. Je snapt ofwel de pointe ..... ofwel snap je het gewoon niet, en dan zal nadenken veelal het omgekeerde resultaat bezorgen.

Maar goed, ik begrijp de boodschap wel en zal me in 't vervolg onthouden van grappige insteken.

Gast1

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Gast1 » 26 mei 2016, 06:23

gusteman schreef:Waar is je gevoel voor humor, beste Pierre?
Hier nog een vorm van humor grappenmaker:

Afbeelding

Bij mij komt jouw 'humor' over als dat ik dit kaartje van jou ontvang, terwijl ik een overlevende Jood zou kunnen zijn van mijn familie die op mij na vermoord is in een vernichtungslager.
Hier jouw eigen geschreven zin die ik niet als grapje bedoel:
gusteman schreef:Je snapt ofwel de pointe ..... ofwel snap je het gewoon niet, en dan zal nadenken veelal het omgekeerde resultaat bezorgen.
Laatst gewijzigd door Gast1 op 26 mei 2016, 06:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door univers » 26 mei 2016, 06:25

:mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Gast1 » 26 mei 2016, 07:26

Ik stel voor om weer on-topic te gaan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door univers » 26 mei 2016, 07:38

Ik ben er niet af geweest. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Gast1 » 26 mei 2016, 08:27

Ik had het vooral tegen mezelf, broeder uni ...
Het wordt hier warm vandaag, het zonnetje schijnt lekker. :wink:

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Fenna » 26 mei 2016, 09:02

Gast1 schreef:
Afbeelding
Is dit een bestaande ansichtkaart ?
Walgelijk.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Gast1 » 26 mei 2016, 09:15

Precies, walgelijk.
Nee, het is geen bestaande ansichtkaart Fenna.
Ik reageerde met een metafoor op een reactie van iemand anders die mij een walgelijk bericht stuurde.
Dat werd onder de noemer 'humor' geschaard en als zodanig reageerde ik.

On-topic maar weer, zoals ik al vroeg.

Gast1

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Gast1 » 27 mei 2016, 12:42

Gast1 schreef:
gusteman schreef:Dit legt een heel zware last op de economie ...
Alleen deze woorden al bevestigen mijn these dat het puur om de centen gaat, de plutocratie.
Het geldstuk wat meer aanbeden wordt dan een of andere godheid, beiden verzinsels van de armzalige mensheid die niet wil zien wat voor schade ze aanrichten met hun machtsspel en hebzucht.
Het grote graaien prevaleert waarbij het ego gekoesterd wordt en dat mag ten koste van de nalatenschap gaan.
Hier weer een bewijs dat het alleen maar om de centen draait. Interessante reacties ...
Ik krijg het er koud van hoewel het steeds warmer wordt op deze planeet.

Gast1

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Gast1 » 07 jul 2016, 12:56

Momenteel 'valt het hier mee' met de warmte.
Persoonlijk denk ik dat we daar erg blij mee kunnen zijn ... maar de warmte komt. *klik*
Een 'zinderende hitte' zelfs en laten we hopen, dat dat niet geheel deze kant op gaat komen.

Gast1

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Gast1 » 19 jul 2016, 19:28

Gaan we weer ...

Afgelopen maand was warmste juni ooit wereldwijd.

Gepubliceerd: 19 juli 2016 18:38 Laatste update: 19 juli 2016 19:20 uur.
Afgelopen maand was de warmste juni ooit wereldwijd sinds het begin van de klimaatmetingen in 1880.
Het is voor de veertiende maand op rij dat een temperatuurrecord is gemeten. Ook dat is uniek.
Dat meldt het Amerikaanse klimaatinstituut NOAA.

De gemiddelde temperatuur boven land- en zeeoppervlak was 0,9 graden Celsius hoger dan de gemiddelde waarde van 15,5 graden Celsius in de twintigste eeuw.
Het is volgens NOAA bovendien de 34ste opeenvolgende juni dat de temperatuur boven dit gemiddelde uit komt.

2015 ging de boeken in als het warmste jaar ooit.
Daarvoor was 2014 nog het warmste.
Inmiddels is 2016 alweer hard op weg om het warmterecord te verbreken.

In Noord-Amerika werd de warmste maand juni gemeten sinds het begin van de metingen in 1910.
Afrika kende de op een na heetste juni sinds de metingen begonnen.
Europa was afgelopen juni vooral heel nat, zo concludeert NOAA. Noord- en centraal Europa kregen bovengemiddeld veel neerslag te verwerken.
In sommige delen van het continent viel zelfs twee keer zoveel neerslag als normaal is voor juni.

De ijsgroei op Antarctica was in juni ruim 11 procent lager dan gemiddeld gemeten tussen 1981 en 2010.
Het was de kleinste toename van zee-ijs sinds het begin van de metingen in 1979.
Bron

:zomer:

Gast1

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Gast1 » 10 sep 2016, 11:19

We zitten er steeds 'warmer' bij en dat geldt (vooral) ook hier in Limboland: :mrgreen:

"Met de stijgende temperaturen na het weekend is het mogelijk dat Limburg de derde regionale hittegolf van het jaar gaat beleven."

Dat meldt Weeronline zaterdag -10 september 2016-.
In Limburg worden maandag tot en met woensdag temperaturen van 30 of 31 graden verwacht.
Als het donderdag en vrijdag minstens 25 graden wordt, voldoet Limburg aan het criterium van een regionale hittegolf.

Sinds 1999 is een regionale hittegolf in september niet meer voorgekomen in ons land.
Mocht het volgende week tot een hittegolf komen, dan wordt het record verbroken van de meest laat in het jaar gemeten hittegolf in ons land.

Bron

Enne ...
Het jaar 2016 is flink op koers om het warmste jaar ooit gemeten te worden.
Sinds oktober 2015 heeft elke maand het maandrecord gebroken.

Bron

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Tammy » 10 sep 2016, 12:44

Voor mij hoeft het niet, maar dat is bekend van mij he ? :mrgreen:
Dus ik zal niks meer zeggen/klagen. "nee

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Gast1 » 29 sep 2016, 11:29

Weeronline bericht:

Warmste september ooit aan zee
Nazomer op het strand

Zeist - 29 september 2016, 07:18 uur.

Aan de kust was het de warmste september ooit.
In Vlissingen was het gemiddeld zelfs 19,0 graden tegen 15,8 normaal.
Het record stond daar op 18,7 graden uit 2006.
Op het hoofdstation in De Bilt was het de op twee na warmste september sinds 1901 met 17,3 graden tegen 14,5 normaal.
Het record blijft in handen van 2006 met 17,9 graden. September was ook de op twee na zonnigste en het was zeer droog.

Gemiddeld over het land scheen de zon ongeveer 215 uur tegen 143 normaal.
Alleen in 1959 en 1928 was het nog iets zonniger met respectievelijk 232 en 220 zonuren.
Er viel gemiddeld circa 25 mm tegen 78 normaal en daarmee komt deze maand in de top-10 van droogste septembermaanden.

Recordaantal warme dagen:

Tot dusver telt De Bilt 26 warme dagen (maxima van 20 graden of meer).
Daarmee wordt de recordhoeveelheid warme septemberdagen uit 2006 geëvenaard.
Misschien wordt het vandaag nog een keer 20 graden en noteren we een absoluut record van 27 warme dagen in De Bilt.
Een gemiddelde september telt tien warme dagen en twee zomerse dagen (maxima van 25 graden of meer).
Dit jaar waren er 7 officiële zomerse dagen. Dat is er 1 minder dan in recordjaar 2006.
Op 13 en 14 september werd zelfs de tropische 30 graden bereikt. Nooit eerder kende september twee tropische dagen in De Bilt.

Vier recordwarme dagen – hittegolf in Arcen (op 10 km. afstand van mijn woonplaats).

Op 13, 14 en 15 september werden warmterecords verpulverd.
Ook beleefden we de warmste 25 september. In De Bilt was het op 14 september het warmst met 31,4 graden.
Nooit eerder was het zo laat in september zo warm.
Tot dit jaar was het na 5 september in De Bilt überhaupt nooit tropisch geweest.

Nog warmer was het in het zuidoosten.

In Arcen kwam het zelfs tot een uitzonderlijk late hittegolf.
De hoogste temperatuur van de maand was 33,1 graden en werd gemeten op 13 september in Gilze-Rijen en Eindhoven.

Gast1

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Gast1 » 18 okt 2016, 11:41

Ik ben zo vrij Uni:
univers schreef:
We hebben weer een recordbrekende maand achter de rug: nog nooit was de maand september – sinds de metingen in 1880 begonnen – zo warm.

Dat stellen onderzoekers van NASA’s Goddard Institute for Space Studies. De temperatuur lag afgelopen maand 0,91 graden Celsius hoger dan de gemiddelde temperatuur in de septembermaanden van 1951 tot 1980. Overigens wist de september 2016 maar nipt een record neer te zetten: september 2016 was slechts 0,004 graden Celsius warmer dan de vorige recordbrekend warme septembermaand (in 2014).

Het recordbrekend warme september staat niet op zichzelf: elf van de afgelopen twaalf maanden waren recordbrekend warm, zo stellen de onderzoekers. Hoewel de maandelijkse recordbrekende temperaturen lijken te getuigen van een trend, moeten we niet al te snel conclusies trekken, zo benadrukt onderzoeker Gavin Schmidt. “We blijven benadrukken dat maandelijkse updates – hoewel ze nieuwswaardig zijn – lang niet zo belangrijk zijn als de trends op lange termijn.”

Om de gemiddelde temperatuur in een maand vast te stellen, maken de onderzoekers gebruik van gegevens die door ongeveer 6300 weerstations wereldwijd worden verzameld. Deze weerstations bevinden zich op het land, maar ook op schepen en op onderzoekstations op Antarctica. De maandelijkse analyse van deze gegevens is aan verandering onderhevig: zodra nieuwe informatie voorhanden komt, moeten conclusies soms worden herzien. Dat was bijvoorbeeld het geval in het verhaal rond juni 2016. Eerder werd ook deze maand uitgeroepen tot recordbrekend warm, maar aanvullende temperatuurmetingen van Antarctica tonen aan dat we die conclusie moeten herzien. De junimaanden in 2015 en 1998 blijken warmer te zijn geweest dan de maand juni in 2016 en dus gaat de meest recente junimaand de boeken in als de op twee na warmste junimaand ooit gemeten.

Afbeelding

Met name op het noordelijk halfrond lagen de temperaturen in september hoog, zo laat dit kaartje zien. Afbeelding: NASA / GISS.

Afbeelding

Deze grafiek laat zien in hoeverre de maandelijkse temperaturen afwijken van de basislijn: de gemiddelde temperatuur in een gegeven maand in de periode 1980-2015. Afbeelding: NASA / GISS / Schmidt.

http://data.giss.nasa.gov/gistemp/news/20161017/

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door univers » 18 okt 2016, 11:56

Ik was nog niet goed wakker. ;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Gast1 » 18 okt 2016, 14:19

:wink:

Weeronline bericht:

Zeist - 16 oktober 2016, 09:30 uur.

De herfst van 2016 is tot nu toe vooral in het oosten en zuiden zeer droog verlopen.
In Zuid-Limburg is het zelfs sinds 1959 niet meer zo droog geweest.
De herfst verloopt tot dusver ook zeer zonnig en staat met gemiddeld over het land ruim 283 zonuren tegen 197 normaal op een derde plek.
Alleen 1959 en 2005 waren met respectievelijk 337 en 288 zonuren nog zonniger.
Qua warmte in De Bilt staat de herfst op een zevende plek met 15,0 graden tegen 13,6 normaal.

In Twente, de Achterhoek, Oost-Brabant en Limburg is op sommige plaatsen sinds 1 september amper 20 mm gevallen.
Normaal staat de teller in het zuiden en oosten halverwege de herfst al op 80 tot 110 mm! Dat is vijf keer meer dan deze herfst tot nu toe is gevallen.

In Zuid-Limburg was het sinds 1959 niet zo droog

Op weerstation Maastricht, waar sinds 1951 neerslag wordt gemeten, is deze herfst tot nu toe slechts 31,1 mm gevallen.
Alleen in 1959 was het tot nu toe droger met 9,6 mm. Ook in het oosten heerst droogte.
Op weerstation Twenthe (vlakbij Enschede) is de herfst sinds 1969 niet zo droog geweest als dit jaar. Er is slechts 19,7 mm gevallen tegen 17,3 mm in 1969 en 4 mm in 1959.

Kustgebieden minder droog

Alleen in de kustgebieden kwam het soms tot een stevige bui.
Zo viel zaterdag plaatselijk 15 mm. Klimatologisch gezien is de kuststrook in de herfst altijd veel natter dan het binnenland.
Boven het warme zeewater kunnen gemakkelijk buien ontstaan en deze kunnen met een westenwind het land op trekken.
In het koudere binnenland neemt de buiigheid snel af.

Ondanks de hogere neerslagsom, is het ook aan de kust een droge herfst.
Langs de Zeeuwse Noordzeekust viel zo’n 60 mm. Verder viel langs de westkust en noordkust van ons land zo’n 80 mm.
Lokaal zijn langs de kust van Noord-Holland en op de Waddeneilanden uitschieters gemeten van circa 100 mm, maar dat is nog altijd minder dan normaal.
Gebruikelijk valt 110-130 mm in de kuststrook.

Droogte, zon en warmte tegelijk

In De Bilt, waar sinds 1906 de neerslag wordt bijgehouden, is tot nu toe 41,4 mm gevallen tegen 118 normaal.
Ruim een kwart van deze neerslagsom viel afgelopen zaterdag. De herfst was tot nu toe niet alleen zeer droog, maar ook zeer zonnig en warm.

1959, 1969 en 1921 vormen samen de top-3 waarin de eerste helft van de herfst het droogst verliep in De Bilt.
Daarbij was het in deze jaren, net als dit jaar, zeer zonnig en warm. Hoe verliep het najaar toen verder?
November 1959 was ruim één graad te koud, november 1969 verliep qua temperatuur heel normaal, maar december werd toen de op één na koudste ooit gemeten.
November 1921 werd de koudste aller tijden en leek wel een koude wintermaand met gemiddeld 1,3 graden.
Zo’n lage maandtemperatuur hebben we de afgelopen vier winters niet meer meegemaakt!

Droogte veroorzaakt door hogedrukgebieden

We hebben de afgelopen maanden vaak te maken gehad met een zogenaamde blokkade.
Een krachtig hogedrukgebied zorgde ervoor dat storingen op afstand werden gehouden.
In september bevond het hogedrukgebied zich vaak boven Centraal-Europa, wat resulteerde in warme zuidenwinden.
Oktober werd tot dusver juist gekenmerkt door frisse oostenwinden, omdat het hogedrukgebied nu boven Scandinavië ligt.

Inmiddels zijn we dit patroon even kwijt.
De stroming is dit weekend naar het zuiden gedraaid, waardoor het vandaag zonnig en warm herfstweer wordt met in het zuiden ruim 20 graden!
Vanaf morgen veroorzaakt een lagedrukgebied regelmatig regen.
Of genoeg regen valt om de droogte te laten verdwijnen is nog even afwachten.
Voor de vakantievierders in eigen land zou het natuurlijk fijn zijn als de neerslaghoeveelheden meevallen.
Later in de week stijgt de luchtdruk boven Scandinavië, waardoor de wind bij ons opnieuw de frisse oosthoek opzoekt.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door univers » 25 okt 2016, 09:36

Klimaatverandering is reeds merkbaar in de Noordzee

De zeespiegel in de Noordzee is in de periode 1958-2014 acht centimeter gestegen. En dat is deels te wijten aan klimaatverandering.

Tot die conclusie komt een internationaal team van onderzoekers – waaronder wetenschappers van de TU Delft – in het blad Geophysical Research Letters.

Allerlei factoren
Vaststellen in hoeverre de zeespiegel in de Noordzee is gestegen, was niet eens zo heel lastig: de zeespiegelstijging is in de periode 1958-2014 heel nauwkeurig bijgehouden. Veel lastiger is het om vast te stellen welke factoren aan die zeespiegelstijging hebben bijgedragen. “Er spelen nogal wat factoren een rol,” vertelt onderzoeker Thomas Frederikse. “Het smelten van landijs in gletsjers en bijvoorbeeld op Groenland, het uitzetten van het zeewater door stijgende temperaturen, maar ook het gebruik van grondwater en zelfs de opslag van grote hoeveelheden zoetwater op het land in grote stuwmeren.”

Opveren
Daar komt nog eens bij dat de zeespiegel wordt gemeten ten opzichte van het niveau van het land. Maar ook het land beweegt. Bijvoorbeeld doordat de massaverdeling op aarde – door het smelten van ijs op het land – verandert en de aarde daarbij een heel klein beetje vervormt. Of doordat het land nog altijd ‘opveert’ nu de grote hoeveelheden ijs die het land tijdens de laatste ijstijd naar beneden duwden, zijn gesmolten. “In deze studie hebben we al deze verschillende invloeden voor de Noordzee weten te ontrafelen en precies gemodelleerd. Dit is belangrijk want dit betekent dat de modellen voor zeespiegelstijging nog betrouwbaarder worden.”

Dichtbij Groenland
Al met al blijkt uit het onderzoek dat de zeespiegel in de Noordzee in de onderzochte periode met zo’n 8 centimeter is gestegen. Daarmee stijgt deze zeespiegel lang niet zo hard als de zeespiegels in andere delen van de wereld. “Dit heeft te maken met het feit dat we ons relatief dicht bij het smeltende landijs van Groenland bevinden. Dit is misschien tegen de intuïtie, maar hoe verder je hier op de wereldbol van afzit, hoe groter de gevolgen voor de zeespiegel zijn. Mocht omgekeerd het landijs op Antarctica sneller gaan smelten, dan hebben we dus juist in onze contreien een groot probleem.”

De zeespiegel valt dus eigenlijk – in vergelijking met andere delen van de wereld – wel mee. “Maar we laten tegelijk ook zien dat we de smeltende gletsjers en ijskappen ‘nodig hebben’ om de gemeten zeespiegelstijging te kunnen verklaren,” stelt Frederikse. “In die zin zien we de gevolgen van klimaatverandering dus al in de Noordzee. We vermoedden al dat dit zo was, maar we hebben het nu echt aangetoond door de afgelopen vijftig jaar precies te modelleren.”

Afbeelding

(a) Location of the tide gauges for each region, Ocean Weather Station Mike (OWSM), and bathymetry. (b) Correlation between TG sea level in the North Sea after removing all mass contributors and steric height computed at each grid point from the surface to the seafloor or 1000 m, depending on which is reached first. (c) Correlation between TG sea level in the North Sea and sea level observed by satellite altimetry between 1993 and 2014. The grey line depicts the 1000 m isobath. All time series have been detrended and low-pass filtered using a 25 month running mean, and all mass contributors have been removed before computing the correlation.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 70750/full
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie