We zitten er steeds 'warmer' bij ...

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Gast1

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Gast1 » 21 dec 2017, 08:05

Inderdaad uni, maar ik vind dit nieuws wel passen bij dit topic, toch?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door univers » 21 dec 2017, 08:46

Je hebt het laatste woord. [clap]
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Gast1 » 21 dec 2017, 09:37

Dat was allerminst mijn bedoeling uni ... :wink:


Gast1

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Gast1 » 09 jul 2018, 06:57

Er werd al een tijd over gespeculeerd, maar nu is hij er echt: de eerste regionale hittegolf van 2018! Vanmiddag (4 juli 2018) is het in het Limburgse Arcen 30,0 graden geworden.
Sinds vorig week woensdag is de temperatuur in het zuidoosten 28-31 graden.
Nu is het voor de derde keer tropisch warm en daarmee is meteen sprake van een regionale hittegolf van acht dagen.
In het zuidoosten blijft het nog lang zomers waardoor de hittegolf in totaal bijna drie weken kan duren!

In Arcen werd het afgelopen zaterdag al een keer tropisch warm en gisteren werd het 30,8 graden.
Vanmiddag werd op dit Limburgse station om 15:00 uur opnieuw 30 graden bereikt.
Voor een hittegolf zijn vijf achtereenvolgende dagen met een maximumtemperatuur van 25 graden of hoger nodig, waarvan het op drie dagen minimaal 30 graden is.
Omdat de temperatuur al sinds vorige week woensdag al boven 25 graden ligt hebben meteen een hittegolf van acht dagen.

lees meer

Met gemiddeld over het land een neerslagtekort van 155 mm hoort 2018 vanaf vandaag (1 juli 2018) officieel bij de 5% droogste jaren sinds het begin van de neerslagmetingen in 1906.
Dat betekent dat het in slechts 5% van alle jaren op 1 juli zo droog was als vandaag.
Omdat komende twee weken amper neerslag wordt verwacht, stijgt het neerslagtekort naar 210 mm.
Deze eeuw was het alleen in 2003 nog droger met eind augustus een neerslagtekort van 243 mm.

lees meer

Bericht van weeronline op 1 juli 2018:
De eerste helft van 2018 heeft een recordaantal warme en zomerse dagen.
De Bilt komt op maar liefst 51 warme dagen uit (maximumtemperatuur 20 graden of hoger) tegen 28 normaal. Het vorige record was 46 warme dagen in 2007.
Het aantal zomerse dagen (maximumtemperatuur 25 graden of hoger) is eveneens een record met 22 tegen 9 normaal.
Gebruikelijk telt een heel jaar 26 zomerse dagen! Het oude record wordt verpletterd en stond op 18 zomerse dagen in 2000 en 1992.
Komende week blijft het volop zomer. De records komen daardoor nog scherper te staan.

De gemiddelde temperatuur komt in De Bilt over de periode januari tot en met juni op 9,6 graden uit.
Dit is 1,2 graden warmer dan normaal.
Daarmee is 2018 tot nu toe het op vijf na warmste jaar sinds het begin van de metingen.

lees meer


Gast1

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Gast1 » 15 feb 2019, 06:55

Ah ...

We kunnen opgelucht ademhalen.
Het komt allemaal door het weerfenomeen El Niño ... :-|

Weeronline meldde gisteren -14 februari 2019- het volgende:

Er is opnieuw sprake van het weerfenomeen El Niño, maar de effecten zullen het wereldwijde weer deze keer niet heel erg beïnvloeden.
Dat stellen Amerikaanse meteorologen van het Climate Prediction Center (CPC).
Deze El Niño is volgens de meteorologen anders dan de laatste uit 2016.
Die behoorde tot een van de sterkste die ze ooit hebben waargenomen en zorgde voor het warmste jaar ooit gemeten op aarde.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door univers » 15 feb 2019, 07:57

Deze El Niño is volgens de meteorologen anders dan de laatste uit 2016. anders dan de laatste uit 2016.
Ja, deze is naar de kapper geweest.
De meteorologen zitten er weleens meer naast.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Gast1 » 15 feb 2019, 09:08

univers schreef:
15 feb 2019, 07:57
Ja, deze is naar de kapper geweest.
:rolfl:

:post:

gusteman

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door gusteman » 27 feb 2019, 09:00

Misschien is dit wel het antwoord op het probleem met de overstap van fossiele brandstoffen naar 'schone' energie.
VRT Nieuws schreef:Belgische wetenschappers kraken de code voor betaalbare groene waterstof
En nu maar zien hoe ze de geldwolven van de olie-lobby hier kunnen van weg houden.

Maar net zoals het ontdekken van kernenergie ook heeft geleid tot de productie van kernwapens kan deze vondst zorgen voor het omgekeerde van wat de onderzoekers hebben beoogd.

Stel je voor dat dit economisch rendabel kan gemaakt worden ... dan storten alle wereld machtsverhoudingen in elkaar.
De globale economie zakt in, onderlinge pressie middelen vallen weg, er zou geen nood meer zijn aan fossiele brandstoffen waardoor de kool-, gas- en oliereuzen plots geen macht meer zouden hebben maar ook landen als Israël of Noord Korea probleemloos zouden kunnen dreigen met hun kernwapens.

Chaos alom en geheid een zo goed als alles vernietigend militair conflict op wereldschaal.

Tenzij op diplomatiek vlak toekomstgericht wordt gewerkt ..... en daar ziet het, met de versplintering die het gevolg is van de groei van alle nationalistisch redenerende politieke partijen, niet meteen naar uit.

En die versplintering, hoe ongaarne sommigen dit zullen horen, speelt in de kaart van de olie-lobby.

Globalisme kan een goede zaak zijn maar zal het nooit zijn zolang niet alle burgers door hebben dat samen werken belangrijker is dan ieder voor zich.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Fenna » 27 feb 2019, 09:06

:post:
gusteman schreef:
27 feb 2019, 09:00
Tenzij op diplomatiek vlak toekomstgericht wordt gewerkt ..... en daar ziet het, met de versplintering die het gevolg is van de groei van alle nationalistisch redenerende politieke partijen, niet meteen naar uit.
Ze gunnen elkaar het licht niet in de ogen.
Afbeelding
Afbeelding


Gast1

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Gast1 » 28 mei 2020, 08:19

En hier kan ik dus niet bij (behalve de laatste zin):
Tardis schreef:
27 mei 2020, 20:08
Gast1 schreef:
27 mei 2020, 20:00
De wereld warmt ontegenzeggelijk op en er gaat heel veel naar de mallemoere door menselijk ingrijpen.
Een andere waarheid kan ik niet vinden en helaas kan ik daar niets aan veranderen.
Dat is precies wat ik in mijn bovenstaande reactie betwist. De kennis is onvoldoende om te kunnen zeggen dat de wereld opwarmt.
De gemeten temperatuurstijgingen en -dalingen zijn momentopnames, als kleine fragmentjes van een foto en die fragmentjes zijn zo klein dat het niet duidelijk is wat er op de foto wordt afgebeeld.
Ik bedoel, dat grote verband kennen we niet of in ieder geval niet voldoende.
Afgezien daarvan ben ik zoals bekend van mening dat we veel meer in harmonie met de natuur zouden moeten leven, en moeten stoppen met het vervuilen van onze planeet.
We zitten er steeds 'warmer' bij ...

En in de 63 jaar dat ik hier op deze Aardkluit aanwezig ben, is dat zeer zeker ende onbetwistbaar het geval.
De Aarde warmt al sinds de laatste ijstijd op, met pieken en dalen (soms over enkele 10-tallen jaren zelfs), maar ze warmt op.
Sinds het ontstaan van het antropoceen levert de mens een zeer belangrijke bijdrage aan de versnelling van de opwarming van de Aarde.

Ik blijf vooral deze video toepasselijk vinden:



Daarbij had ik uiteraard ook andere clips kunnen laten zien van zeer vervuilde metropolen en gigantische industrieterreinen.
Enorme ontbossingen en tal van andere vervuilingen, maar daar had ik geen zin in.

Het wordt niet gezien, ontkent en de geldkraan moet blijven lopen ...
Hoe dan ook.

Ik laat me niet gek maken, maar ik word geprikkeld door intelligente mensen die ontkennen.
Positief overigens om de discussie wat verder uit te diepen als dat gewild wordt, waarbij het niet om het 'gelijk hebben' gaat.
Het kan zeer zeker het geval zijn, dat ik het allemaal niet goed zie of begrijp.
En dat is wat ik graag wil: begrijpen.

Waarom wordt er toch zo ontkend door sommige intelligentsia?
Een retorische vraag voor mij overigens ...

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Vitharr » 28 mei 2020, 10:50

Jouw mening volgt de politiek. Die licht alleen het deel wetenschap uit waar zij baat bij heeft. En juist daar worden bakken vol geld mee verdiend. De politieke klimaatagenda leidt tot gigantische milieuvervuiling. Daar ben ik tegen.

Pas nog kreeg je in Engeland geld als je energie verbruikte. Mensen werden verzocht ovens nutteloos aan te zetten om de overcapaciteit van elektriciteit aan te kunnen. Dat is bizar. Net als het kappen van bossen om je CO2 doelstellingen te halen e n die E10 troep in de brandstof.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door univers » 28 mei 2020, 11:06

:post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Fenna » 28 mei 2020, 13:04

:post: Vitharr
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Gast1 » 28 mei 2020, 20:06

Vitharr schreef:
28 mei 2020, 10:50
Jouw mening volgt de politiek.
Politiek is niet te volgen Vitharr, laat staan mijn mening in dezen (en dat is dus dat politiek niet te volgen is).
Vitharr schreef:
28 mei 2020, 10:50
Die licht alleen het deel wetenschap uit waar zij baat bij heeft.
En juist daar worden bakken vol geld mee verdiend. De politieke klimaatagenda leidt tot gigantische milieuvervuiling.
Daar ben ik tegen.
Uiteraard ben ik daar ook op tegen en daarom schreef ik dan ook al in het topic "Gemiddelde wereldtemperatuur daalt nu twee jaar op rij" het volgende:
Gast1 schreef:
28 mei 2020, 08:35
En dat daar financiële verdienmodellen aan kleven vanuit beide zijden, is mij volstrekt duidelijk.
Mogelijk gaat 'onze beschaving' daar uiteindelijk aan ten gronde, gekoppeld aan de hebzucht en macht van ons specimen.
Dus ... probeer het nou eens los te lezen van het financiële verdienmodel!
Daar gaat het mij helemaal niet om! [nono] [nono] [nono]

Bijzonder dat het menselijk specimen altijd maar weer meteen aan geld denkt.
Ik wilde samen met een paar dorpsgenoten als vrijwilliger een kapel herbouwen, waarbij we zelf al het materiaal zouden regelen.
We klopten bij de gemeente aan en het eerste wat ze zeiden: "We gaan geen financiële middelen bijdragen" (of iets van die strekking).

De kapel verloor men daarbij uit het oog en dat is wat nu ook weer gebeurd.
Proficiat met de tot 2x :post: ... [doh]
Vitharr schreef:
28 mei 2020, 10:50
Pas nog kreeg je in Engeland geld als je energie verbruikte.
Mensen werden verzocht ovens nutteloos aan te zetten om de overcapaciteit van elektriciteit aan te kunnen. Dat is bizar.
Net als het kappen van bossen om je CO2 doelstellingen te halen en die E10 troep in de brandstof.
Dat staat allemaal los van dat wat ik opmerk ... [doh]

Al die wetenschappers lullen dus uit hun nek en mogelijk heb je de video ook niet gezien.
Misschien is al die opwarming met een grote samenzwering? ... Toch?
Maakt niet uit, het is zeer kenmerkend voor de mens zelve.

Of ik teleurgesteld ben?
Integendeel, ik krijg keer op keer bevestigingen dat we horende doof en ziende blind zijn.

Over het 'volgen' overigens...

Ik houd me intens met de Natuur bezig en kijk veel documentaires, voor wat dat betreft lees ik veel en heb ik heel veel contacten op dat gebied.
Echte documentaires liegen er niet om.
Mét satellietbeelden en al was dies meer zij en ja, ik weet dat die beelden gemanipuleerd zouden kunnen zijn.
Bosbranden zijn gemanipuleerd, ijskap smeltingen, enorm vervuilde rivieren en andere wateren, gigantische vuilnisbelten ...
Enorme steden, erosie, ontbossingen en verwoestijning ... allemaal fake, nep en overdreven gedoe.

Wat een hypocriete mislukte diersoort zijn we toch ...
Zo, dat voelde even lekker.

Fijne Kerstdagen nog :uhhhm:

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Vitharr » 28 mei 2020, 20:57

Ik kan niet inhoudelijk reageren op wat ik niet heb geschreven. Je zit er overduidelijk emotioneel in. Daar pas ik even voor...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Gast1 » 28 mei 2020, 21:14

Vitharr schreef:
28 mei 2020, 20:57
Ik kan niet inhoudelijk reageren op wat ik niet heb geschreven. Je zit er overduidelijk emotioneel in. Daar pas ik even voor...
Ik liet me even gaan Vitharr.
Ik heb gereageerd op dat wat je schreef.
Daar kun jij toch op reageren? ... of niet natuurlijk.
Dat staat je geheel vrij.

Ik analyseer even:
Gast1 schreef:
28 mei 2020, 20:06
Proficiat met de tot 2x :post: ... [doh]
Uit deze reactie kun je een emotie uithalen :grin:
En dat gebeurde dan ook even. :wink:

Dit is wat je niet geschreven hebt en wat ik ongevraagd aanvulde, hetwelk mij geheel vrijstaat:
Gast1 schreef:
28 mei 2020, 20:06

Al die wetenschappers lullen dus uit hun nek en mogelijk heb je de video ook niet gezien.
Misschien is al die opwarming met een grote samenzwering? ... Toch?
Maakt niet uit, het is zeer kenmerkend voor de mens zelve.

Of ik teleurgesteld ben?
Integendeel, ik krijg keer op keer bevestigingen dat we horende doof en ziende blind zijn.
:grin:

Soit, ook uit deze reactie is emotie te halen, omdat ik me verbaas.
Ik verbaas me betreffende jouw reactie en die van Tardis, iets wat ik niet kan bevatten.
Ik begrijp niet waarom jullie altijd weer naar dat verdienmodel grijpen.
Dat staat geheel los van wat ik poneer.

Ik hecht waarde aan wat jullie schrijven.

En dan dit nog ...
Gast1 schreef:
28 mei 2020, 20:06
Over het 'volgen' overigens...

Ik houd me intens met de Natuur bezig en kijk veel documentaires, voor wat dat betreft lees ik veel en heb ik heel veel contacten op dat gebied.
Echte documentaires liegen er niet om.
Mét satellietbeelden en al was dies meer zij en ja, ik weet dat die beelden gemanipuleerd zouden kunnen zijn.
Bosbranden zijn gemanipuleerd, ijskap smeltingen, enorm vervuilde rivieren en andere wateren, gigantische vuilnisbelten ...
Enorme steden, erosie, ontbossingen en verwoestijning ... allemaal fake, nep en overdreven gedoe.

Wat een hypocriete mislukte diersoort zijn we toch ...
Zo, dat voelde even lekker.

Fijne Kerstdagen nog :uhhhm:
Dat was vooral in het algemeen bedoeld en ... dat meen ik ook.
Afsluiting vond ik wel grappig, maar die mening hoeft niet iedereen te delen. :wink:
Laatst gewijzigd door Gast1 op 29 mei 2020, 04:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gast1

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Gast1 » 28 mei 2020, 21:40

Ach laat ook maar ... :wink:

Plaats reactie