We zitten er steeds 'warmer' bij ...

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gast1

We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Gast1 » 26 okt 2014, 13:44

Afbeelding

De kans is groot dat we het warmste jaar ooit beleven in Nederland.
De huidige warme oktobermaand doet daarbij een flinke duit in het zakje.
Niet alleen in Nederland is het bijzonder warm.
Uit recente meetgegevens blijkt dat 2014 ook wereldwijd kan eindigen als het warmste jaar ooit!

Afbeelding

http://nieuws.weeronline.nl/2014-wereld ... ecordwarm/

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Zoeker » 26 okt 2014, 15:48

Ik denk dat de opwarming niet tegen te houden is. Of dat erg is, is weer een ander verhaal.
Het klimaat op aarde is nog nooit stabiel geweest. Stel dat we met onze CO2 uitstoot een kleine ijstijd aan het voorkomen zijn?
Dan zijn we goed bezig.

In feite kunnen we nooit weten hoe het klimaat was geweest als we geen industrieele aktiviteiten zouden hebben.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Vitharr » 26 okt 2014, 16:01

Ik ben en blijf van mening dat onze activiteiten niet de oorzaak zijn van klimaatverandering maar dat dit een natuurlijk proces betreft. Waar we wel aan bij kunnen dragen is het tempo.

Datzelfde tempo is dan ook het feitelijke 'probleem' met klimaatverandering. Het kan eenvoudigweg niet bijgebeend worden door flora en fauna.

Zelf vind ik het moeilijk om dit als een echt probleem te zien. Leuk is het niet, maar verandering is nu eenmaal de grote constante. Eerlijk gezegd vind ik er dus eigenlijk niets van. :wink:

Dat is overigens anders met de activiteiten die bijdragen aan het 'probleem'. Daar vind ik wel iets van, en dat is niet positief!
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Zoeker » 26 okt 2014, 16:06

Zelfs er over van mening verschillen is niet erg nuttig. Ook al zou het westen de CO2 uitstoot met 50% verminderen, dan is er wel de rest van de wereld die ook op ons niveau wil gaat zitten qua uitstoot. Het is een volstrekte illusie om te denken dat we binnen 10 of 20 jaar de CO2 uitstoot substantieel naar beneden krijgen. Al die miljarden mensen werken gewoon niet mee.

Er rest niets anders dan er maar het beste van te hopen en te genieten van het mooie weer.
Want de zomer heeft zo ongeveer van maart tot oktober geduurd.
En verder tracht ik mijn eigen gebruik wat te beperken.
Wat 'jullie' doen moeten jullie maar zien.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Vitharr » 26 okt 2014, 16:23

Zoeker schreef:Al die miljarden mensen werken gewoon niet mee.
En met iedere ademteug dragen die rotzakken bij aan de opwarming van het klimaat! [joker]
Zoeker schreef:En verder tracht ik mijn eigen gebruik wat te beperken.
Eerlijk gezegd heb ik daarom ook een mening. Vanuit die mening heb ik besloten om dezelfde actie als jij te ontplooien. ;P!
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door entropy » 26 okt 2014, 16:29

En dan worden de subsidies afgeschaft. Natuurlijk. De zon schijnt harder dan ooit! En al die loze beloften die ze deden over CO2 beperking was alleen maar om volksopstanden te voorkomen.

Gast1

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Gast1 » 26 okt 2014, 18:03

Vitharr schreef:
Zoeker schreef:Al die miljarden mensen werken gewoon niet mee.
En met iedere ademteug dragen die rotzakken bij aan de opwarming van het klimaat! [joker]
Zoeker schreef:En verder tracht ik mijn eigen gebruik wat te beperken.
Eerlijk gezegd heb ik daarom ook een mening. Vanuit die mening heb ik besloten om dezelfde actie als jij te ontplooien. ;P!
Hier is er nog zo een en wat ik erg prettig vind, is dat mijn oudste zoon en diens vriendin er ook zo over denken in overtreffende trap.

Gast1

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Gast1 » 26 okt 2014, 18:07

Vitharr schreef:Ik ben en blijf van mening dat onze activiteiten niet de oorzaak zijn van klimaatverandering maar dat dit een natuurlijk proces betreft. Waar we wel aan bij kunnen dragen is het tempo.

Datzelfde tempo is dan ook het feitelijke 'probleem' met klimaatverandering. Het kan eenvoudigweg niet bijgebeend worden door flora en fauna.

Zelf vind ik het moeilijk om dit als een echt probleem te zien. Leuk is het niet, maar verandering is nu eenmaal de grote constante. Eerlijk gezegd vind ik er dus eigenlijk niets van. :wink:

Dat is overigens anders met de activiteiten die bijdragen aan het 'probleem'. Daar vind ik wel iets van, en dat is niet positief!
Mooi omschreven.
Zelf heb ik redelijk sterk de neiging om vooral naar de mensheid te wijzen die werkelijk behoorlijk bijdraagt aan de opwarming, maar jij omschrijft het beter. ;P!
Anderzijds ...

Stel als er geen mensen zouden zijn geweest.
Zou de opwarming dan meer of minder zijn geweest.
Waardoor zou de Aarde nog meer opwarmen (in zo'n relatief korte tijd)?

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Vitharr » 26 okt 2014, 19:24

Mijn vermoeden is dat bij afwezigheid van mensen de opwarming minder snel zou gaan. Maar de natuur kan zelf kunststukken uithalen waarbij onze bijdrage in het niet valt!

Vergeet ook niet dat de brandstof die volgens ons verantwoordelijk is voor de opwarming ook op een onbalans manier is ontstaan. Het was toen niet de mens, maar de fotosynthese schepsels die een voorsprong namen op de rest van de wereld. Bomen gingen dood, maar de natuur had nog geen systeem om ze op te ruimen. En zo kreeg je dus een lading organisch materiaal op de bodem van een bos wat niet rotte. En dat gooien we nu in onze tanks en stoken we in de centrales.

Moet ik daarom bomen verantwoordelijk stellen voor de plotselinge afkoeling die veroorzaakt werd door het verdwijnen van koolstof uit de koolstofkringloop? Volgens mij speelden ze, net als wij nu, een rol, maar om ze verantwoordelijk te stellen gaat me wat ver. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Gast1 » 26 okt 2014, 19:42

;P!

Alweer mooi geschreven.
Thanks.

Wacht, wacht ... :shock:
Volgens mij speelden ze, net als wij nu, een rol, maar om ze verantwoordelijk te stellen gaat me wat ver. :wink:
Vind je dat ik de mensheid verantwoordelijk kan stellen, voor de snellere opwarming van de Aarde?

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Zoeker » 26 okt 2014, 20:26

Vitharr schreef:Mijn vermoeden is dat bij afwezigheid van mensen de opwarming minder snel zou gaan. Maar de natuur kan zelf kunststukken uithalen waarbij onze bijdrage in het niet valt!

Vergeet ook niet dat de brandstof die volgens ons verantwoordelijk is voor de opwarming ook op een onbalans manier is ontstaan. Het was toen niet de mens, maar de fotosynthese schepsels die een voorsprong namen op de rest van de wereld. Bomen gingen dood, maar de natuur had nog geen systeem om ze op te ruimen. En zo kreeg je dus een lading organisch materiaal op de bodem van een bos wat niet rotte. En dat gooien we nu in onze tanks en stoken we in de centrales.

Moet ik daarom bomen verantwoordelijk stellen voor de plotselinge afkoeling die veroorzaakt werd door het verdwijnen van koolstof uit de koolstofkringloop? Volgens mij speelden ze, net als wij nu, een rol, maar om ze verantwoordelijk te stellen gaat me wat ver. :wink:

Er is zelfs een hypothese die stelt dat als 'wij' niet al die CO2 vrij maakten, dat dan het leven op de aarde op den duur ten dode zou zijn opgeschreven. Omdat uit onderzoek blijkt dat in verre verledens ook hoge gehaltes aan CO2 waren. En dat door allerlei oorzaken er door de aarde (oceanen) meer CO2 wordt opgenomen dan dat er wordt vrijgegeven (vulkanisme).

In de permafrost liggen ook enorme hoeveelheden CO2 opgeslagen. Een ijzige wereld zorgt voor nog meer CO2 binding.

Maar het zijn volgens mij allemaal vage hypotheses. We weten meer niet dan wel.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Vitharr » 26 okt 2014, 20:54

Gast1 schreef:Vind je dat ik de mensheid verantwoordelijk kan stellen, voor de snellere opwarming van de Aarde?
Alles kan Gast1. :wink:

Op een astronomische schaal bekeken warmt de Aarde momenteel inderdaad op. Ik heb daar een paar keer een grafiekske van geplaatst. Maar als je in gaat zoomen dan zie je, afhankelijk van de zoom, een gemiddelde stijging of daling van de temperatuur.

Menselijke activiteiten hebben hoogst waarschijnlijk invloed op de temperatuur vanwege de schaal van die activiteiten. Daarom is het handig als de mens zich bewust is van zijn 'footprint'.

Maar zijn we verantwoordelijk voor de opwarming? Nee, zoals gezegd versnellen of vertragen we slechts dit proces. In dat proces dragen we echter allen welzeker een verantwoordelijkheid naar mijn idee. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Gast1 » 27 okt 2014, 08:41

Vitharr schreef:
Gast1 schreef:Vind je dat ik de mensheid verantwoordelijk kan stellen, voor de snellere opwarming van de Aarde?
Alles kan Gast1. :wink:

Op een astronomische schaal bekeken warmt de Aarde momenteel inderdaad op. Ik heb daar een paar keer een grafiekske van geplaatst. Maar als je in gaat zoomen dan zie je, afhankelijk van de zoom, een gemiddelde stijging of daling van de temperatuur.

Menselijke activiteiten hebben hoogst waarschijnlijk invloed op de temperatuur vanwege de schaal van die activiteiten. Daarom is het handig als de mens zich bewust is van zijn 'footprint'.

Maar zijn we verantwoordelijk voor de opwarming? Nee, zoals gezegd versnellen of vertragen we slechts dit proces. In dat proces dragen we echter allen welzeker een verantwoordelijkheid naar mijn idee. :wink:
Wauw ...

Je drukt een paar interessante knopjes in bij mij Vitthar. Ik krijg er een beetje 'geconditioneerde kriebels' van.
Dat wil ik graag toelichten, maar beslist niet om mijn gelijk te halen.

Als ik dit lees:
Menselijke activiteiten hebben hoogst waarschijnlijk invloed op de temperatuur vanwege de schaal van die activiteiten.
... dan ontstaan die 'geconditioneerde kriebels'.

Ik meen dat de menselijke activiteiten niet hoogstwaarschijnlijk bijdragen, maar hartstikke beslist en duidelijk bijdragen aan de opwarming van de Aarde.
Zoals de menselijke activiteiten ook hartstikke beslist en duidelijk bijdragen aan het versnelt uit laten sterven van talloze diersoorten op Aarde.
Zoals de menselijke activiteiten ook hartstikke beslist en duidelijk bijdragen aan het versnelt laten verdwijnen van de wouden op Aarde.
Zoals de menselijke activiteiten ook hartstikke beslist en duidelijk bijdragen aan de versnelling van de 'verwoestijning' van de Aarde.
Zoals de menselijke activiteiten ook hartstikke beslist en duidelijk bijdragen aan de vervuiling op en in de Aarde en in haar atmosfeer.
De mens vernietigd globaal gezien alles wat er is, de habitat van andere diersoorten en moord deze diersoorten uit voor zijn eigen hebzucht.
De mens vernietigd zelfs zijn eigen soort door geloofsovertuiging en macht-zucht.

Altijd weer jammer dat we ons handelen bagatelliseren.
We zijn een virus, een bacterie en eikenprocessierups ...

'God's schepping' ... en god's grootste mislukking, maar hij schiep de mens naar zijn evenbeeld.
Ik denk dat 'die god' dus ook een enorme klootzak was en eigenlijk kunnen we dat dan ook weer allemaal lezen in het O.T.
Ik besef dat ik oordeel en veroordeel ... :wink:

Gast1

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Gast1 » 27 okt 2014, 09:02

http://www.nu.nl/binnenland/3913185/201 ... ecord.html

Waar zou het toch allemaal door komen? ...

Een reactie van ene Henk uit Zuid-Holland op NUjij.nl:
De opwarming van de aardse atmosfeer is een feit.
Dat die opwarming die volmaakt gelijkmatig over de wereld is verdeeld, is niet aan klimaatwetenschappers te wijten.
Gemiddeld is de temperatuur gestegen, dat is onmiskenbaar!
Zie de effecten op het noordelijk halfrond, waar het ijs in de Noordelijke IJszee elk jaar minder wordt, waar de permafrost zich terugtrekt, waar ijsberen geen zeehonden meer kunnen vangen omdat er te weinig of te dun ijs ligt, waar dorpen van lokale bewoners verzakken in de modder, terwijl voorheen de permafrost hun huizen stabiel hield.
Ook in ons eigen land, al bestrijkt NL maar een klein percentage aardoppervlak, beleven we het warmste jaar uit de geschiedenis.

Tsja, de 'ontkenners' grijpen iedere strohalm aan om het feit van klimaatverandering te weerleggen.

Een achterhoedegevecht.
Ik bedoel maar ...

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door entropy » 27 okt 2014, 10:19

...

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Osiris » 27 okt 2014, 18:41

Sorry guys er is geen opwarming de laatste 2 decennia,wel klimaatverandering.
En dit is een 100 % natuurlijk proces;niks oorzaak mensheid.
Is een marketing hoax.

http://www.suspicious0bservers.org/cliemate/
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Vitharr » 27 okt 2014, 18:43

Gast1 schreef:Wauw ...

Je drukt een paar interessante knopjes in bij mij Vitthar. Ik krijg er een beetje 'geconditioneerde kriebels' van.
Dat wil ik graag toelichten, maar beslist niet om mijn gelijk te halen.

Als ik dit lees:
Menselijke activiteiten hebben hoogst waarschijnlijk invloed op de temperatuur vanwege de schaal van die activiteiten.
... dan ontstaan die 'geconditioneerde kriebels'.
Dat kan ook. :mrgreen: Ik lees wat je schreef, ben het er niet mee eens, maar herken het wel omdat ik ook zo heb gedacht. :wink:

In 2013 had ik veel tijd over en ben ik er echt heel erg diep ingedoken. Ik verkreeg niet de zekerheid die jij hier aan de dag legt. Ik kwam wel tot een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid. Vandaar mijn zorgvuldig gekozen woorden. :wink:
Gast1 schreef:Ik meen dat de menselijke activiteiten niet hoogstwaarschijnlijk bijdragen, maar hartstikke beslist en duidelijk bijdragen aan de opwarming van de Aarde.
Zoals de menselijke activiteiten ook hartstikke beslist en duidelijk bijdragen aan het versnelt uit laten sterven van talloze diersoorten op Aarde.
Zoals de menselijke activiteiten ook hartstikke beslist en duidelijk bijdragen aan het versnelt laten verdwijnen van de wouden op Aarde.
Zoals de menselijke activiteiten ook hartstikke beslist en duidelijk bijdragen aan de versnelling van de 'verwoestijning' van de Aarde.
Zoals de menselijke activiteiten ook hartstikke beslist en duidelijk bijdragen aan de vervuiling op en in de Aarde en in haar atmosfeer.
De mens vernietigd globaal gezien alles wat er is, de habitat van andere diersoorten en moord deze diersoorten uit voor zijn eigen hebzucht.
De mens vernietigd zelfs zijn eigen soort door geloofsovertuiging en macht-zucht.

Altijd weer jammer dat we ons handelen bagatelliseren.
We zijn een virus, een bacterie en eikenprocessierups ...
En vanwege die voorlaatste zin kan ik me niet eens aangesproken voelen. Ik bagatalliseer namelijk niet. :wink:

Mijn focus ligt tegenwoordig op de handelingen, en niet meer zozeer op de gevolgen. En daarom had ik ook stiekem een stukje tekst gewist voordat ik mijn vorige post plaatste. :wink:

Waarom is opwarming op zich een probleem? Omdat het een verandering betreft? Als je de temperatuur op aarde over een hele lange periode bekijkt dan zie je iets interessants, namelijk een soort evenwicht bij 21 graden. In de periode waar men nu steeds mee schermt hebben we te maken gehad met een fors koudere situatie. Naar verluid door een lager CO2 gehalte, maar daar ben ik zelf ook niet 100% in mee.

Maar ik lees trendjes voor mijn werk. En als ik iets wil zeggen over hetgeen ik bekijk, dan moet de referentieperiode groot genoeg zijn. De periode die nu gebruikt wordt om de opwarming als schrikmiddel te gebruiken is daar te kort voor. Kijk je naar de 'big picture' dan heeft het er alle schijn van dat de natuur zich aan het herstellen is qua temperatuurbalans.

Dus als je de mens verantwoordelijk houdt voor de opwarming dan kun je ook zeggen dat de mens bijdraagt aan het herstel van de planeet. :wink:

En juist daar zit hem ook de moeilijkheid. Het is maar net welke zoomfactor je gebruikt. Maar we kunnen wel gaan woordworstelen over onze meningen, in feite zijn we het toch gewoon eens hoor. :grin:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Vitharr » 27 okt 2014, 18:57

Gast1 schreef:http://www.nu.nl/binnenland/3913185/201 ... ecord.html

Waar zou het toch allemaal door komen? ...

Een reactie van ene Henk uit Zuid-Holland op NUjij.nl:
De opwarming van de aardse atmosfeer is een feit.
Dat die opwarming die volmaakt gelijkmatig over de wereld is verdeeld, is niet aan klimaatwetenschappers te wijten.
Gemiddeld is de temperatuur gestegen, dat is onmiskenbaar!
Zie de effecten op het noordelijk halfrond, waar het ijs in de Noordelijke IJszee elk jaar minder wordt, waar de permafrost zich terugtrekt, waar ijsberen geen zeehonden meer kunnen vangen omdat er te weinig of te dun ijs ligt, waar dorpen van lokale bewoners verzakken in de modder, terwijl voorheen de permafrost hun huizen stabiel hield.
Ook in ons eigen land, al bestrijkt NL maar een klein percentage aardoppervlak, beleven we het warmste jaar uit de geschiedenis.

Tsja, de 'ontkenners' grijpen iedere strohalm aan om het feit van klimaatverandering te weerleggen.

Een achterhoedegevecht.
Ik bedoel maar ...
Dit is niet jouw mening, dus wil ik die Henk best onder vuur nemen. :mrgreen:

Die eerste zin, de basis voor zijn pleidooi, is volstrekt vaag. Zoals ik al zei hangt het af van je referentieperiode. Het is dus tegelijkertijd een feit dat de aarde opwarmt, afkoelt en een stabiele temperatuur kent. :wink:

De 2de zin is ook verbazingwekkend fout. De opwarming is niet gelijkmatig. Sommige delen koelen juist af, dat is het probleem ook met klimaatverandering.

Wat de rest betreft, ook hier weer slechte funderingen. Ooit konden ijsberen in Nederland op zeehonden jagen en schijnen er zelfs een soort nijlpaarden in de Schelde te hebben gelopen. Ja, er is verandering, zoals altijd. :wink:

Het zijn vooral argumenten met een beperkte geldigheid. Makkelijk om dan te roepen dat je tegenstander wel een ontkenner zal zijn. Ik ontken helemaal niets, ik mis de informatie om zijn pleidooi te verduidelijken. :wink:

Ook leuk overigens, in het artikel staat ook nog wat moois. Deze recordzomer betreft de hoogste temperatuur ooit gemeten. Periodes van voor de meting worden dus blijkbaar buiten beschouwing gelaten terwijl die wel degelijk relevantie bezitten. Ik bedoel maar... :wink:

Sorry als ik wat kortaf over kom. Heb net een pittige vergadering achter de rug en zit nog in de zakelijke modus. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door Gast1 » 27 okt 2014, 19:04

Je komt niet kortaf over Vitharr :wink:
Je bent een puike kerel.

Het is niet onmogelijk dat ik het allemaal niet begrijp.
Het is oké zo ...

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: We zitten er steeds 'warmer' bij ...

Bericht door univers » 27 okt 2014, 19:31

Men vergeet één ding, de methaan die van de zeebodem vrij komt, en wat in het gesmolten ijs zit.
Het is makkelijk om de mensheid de schuld te geven, maar de natuur is de grootste boosdoener.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie