National Geographic documentaire Before the Flood

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paulus
Technische Admin
Berichten: 1658
Lid geworden op: 21 feb 2009, 19:07

National Geographic documentaire Before the Flood

Bericht door Paulus » 04 nov 2016, 21:05

Deze Engelstalige documentaire van ruim 1,5 uur kwam ik gisteren tegen.

In onderstaand artikel wordt slechts een klein stukje uit deze documentaire besproken, maar de hele documentaire is zeer de moeite waard om helemaal bekeken te worden.
De belangrijkste boodschap van DiCaprio: eet minder vlees

Mensen vinden het misschien een ongemakkelijke waarheid, maar we zullen minder vlees moeten eten. Anders eten we simpelweg de aarde kapot.

National Geographic heeft deze week voor iedereen op de wereld de documentaire Before the Flood gratis beschikbaar gemaakt. Leonardo DiCaprio is producer en presentator van de film die gaat over klimaatverandering.

De acteur en activist laat op indrukwekkende wijze zien wat menselijke consumptie en productie met de aarde doet. De film toont hoe wij de planeet opwarmen, uitputten, ontbossen, laten overstromen en onbewoonbaar maken voor het andere leven op aarde. En uiteindelijk dus ook voor onszelf.
Het hele artikel inclusief de documentaire vind je hier

Als je alleen de documentaire wil bekijken, klik dan hier
Onderzoek alles, maar behoud het goede

gusteman

Re: National Geographic documentaire Before the Flood

Bericht door gusteman » 07 nov 2016, 03:24

Interessante docu, maar ik blijf met een wrange nasmaak zitten.

Deze documentaire is er één uit de zovele die handelen over hoe de mens aan de basis ligt van de klimaatopwarming.
En niet alleen de klimaatopwarming, de mens is verantwoordelijk voor een hele reeks ingrepen die de planeet zware schade toebrengen.

Ik zal niet citeren met voorbeelden uit de film, wat in de OP staat is al meer dan duidelijk genoeg:
Mensen vinden het misschien een ongemakkelijke waarheid, maar we zullen minder vlees moeten eten. Anders eten we simpelweg de aarde kapot.
De acteur en activist laat op indrukwekkende wijze zien wat menselijke consumptie en productie met de aarde doet. De film toont hoe wij de planeet opwarmen, uitputten, ontbossen, laten overstromen en onbewoonbaar maken voor het andere leven op aarde. En uiteindelijk dus ook voor onszelf.
Eerst wordt gewezen op de vleesconsumptie, iets verderop gaat het al niet meer alleen over de vleesconsumptie maar over de consumptie tout-court, zonder onderscheid.

En daar wou ik even op wijzen: de film zal waarschijnlijk voor de producent een lucratieve onderneming geweest zijn maar vertelt ons niets nieuws.
Ook hier wordt het fenomeen weer 'symptomatisch' benaderd: we kijken naar de gevolgen en proberen die te temperen door een andere vorm van consumptie in te voeren, denkend dat we daardoor het probleem hebben opgelost.
Dat is echter niet zo, zelfs indien elke menselijke aardbewoner zou stoppen met de productie en consumptie van dierlijke voedselbronnen dan nog is het gewoon een kwestie van tijd vooraleer de planeet volkomen geplunderd zal zijn.

Het echte probleem is de ongebreidelde voortplantingsdrift van de mens.
Aan het tempo waaraan nu wordt 'gekweekt' zal binnen afzienbare tijd de planeet niet meer in staat zijn om de mens van voedsel en onderdak te voorzien.
Er bestaan wel prognoses die een beeld geven van de beschikbare ruimte per mens; zo zou, indien de aanwas consistent blijft, binnen 750 jaar elke mens het moeten stellen met 0,73m², en dit met inbegrip van woestijnen, berggebieden en de beide polen.
Je hoeft geen groot licht te zijn om te beseffen dat zo'n situatie zelfs niet eens kan bereikt worden, aangezien er dan al lang geen ruimte meer zou bestaan hebben voor het kweken van alle voedsel dat die mensen zouden nodig hebben. En hier laat ik dan nog alle andere op de planeet levende wezens buiten beschouwing.

Indien wij, als menselijk ras, de fauna en flora op deze planeet willen een kans geven om te blijven overleven, is het de allerhoogste tijd geworden om een halt toe te roepen aan de tomeloze voortplanting van de mens.

Daar mag DiCaprio voor wat mij betreft eens een documentaire over draaien.
Maar ik vrees dat een dergelijke eye-opener niet half zo succesvol zou zijn als de docu waar dit topic over handelt, dus stel ik mijn verwachtingen niet te hoog in.

Plaats reactie