Bomen maken geluid én muziek!

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Bomen maken geluid én muziek!

Bericht door Susan » 16 aug 2017, 22:31

Afbeelding

Bomen maken geluid en niet alleen als het waait. Dat hoor je niet als je er langs loopt, maar het is wel degelijk zo.

Wetenschappers kunnen trillingen waarnemen door sensoren te plaatsen op de boom. Zo kun je de sapstroom zien, de gassen die om een boom hangen en de vochtigheid van de boom meten.

Kunstenaar Bert Barten ontdekte dat je aan die trillingen een instrument kunt hangen. Hij deed dat met een synthesizer en stond versteld van het resultaat. De bomen maken met hun trillingen wondermooie, melodieuze muziek.

Het geluid van de bomen
Een klein fragment van de 'bomenmuziek' is op de site te horen!

Samen met zijn compagnon Scot Gresham-Lancaster bouwde hij technische hoogstandjes van sensoren, kabels en computerblokken om zelf ook de geluiden van bomen zo perfect mogelijk te kunnen registreren. Ook maakten de twee een gecomprimeerde versie van het geluid dat een boom maakt gedurende de acht maanden in het jaar dat hij actief is.

Dit weekend gaat een droom van het tweetal in vervulling: zaterdag gaan de twee in een park in het Brabantse Bergeijk hun opgenomen bomengeluiden combineren met de geluiden van de bomen daar. De planten krijgen ook een sensor en vervolgens is het afwachten hoe die verschillende geluiden een groot concert vormen.

Het zijn in Bergeijk cederbomen die gebruikt worden. "20 procent komt van het geluid dat wij voorbereid hebben, maar 80 procent moet komen van de ceders in het park" zegt Bert Barten. "Het wordt dus geweldig spannend. Want wij bepalen alleen de klankkleur, de bomen bepalen de rest van de compositie."
Respect
Als je de geluiden die boom maakt voor het eerst hoort, is dat een overweldigende ervaring. Het is alsof de boom een stem heeft, die je aanspreekt op een hele ingetogen, bescheiden manier. Maar wel indringend. Dat is precies wat Bert Barten wil: "Mensen moeten begrijpen dat een boom leeft, dat het geen ding is. Dat je er respect voor moet hebben."

Hij heeft op verzoek sensoren gehangen op de boom voor zijn atelier. Het is een oude populier, die behoorlijk gesnoeid is. Maar als de kastjes en de kabels zijn aangesloten, blijkt al gauw dat deze boom zijn partijtje nog mee blaast.

We horen zelfs hoe het sap een hobbeltje moet nemen langs een tak. Er is even een huppeltje in de muziek. De omgevingsgassen die we horen, zorgen dat de muziek spanning krijgt. De vochtigheid van de boom brengt de muziek naar een hoogtepunt.

"Ongelooflijk!" roept een buurjongen die onze handelingen met belangstelling heeft gevolgd. "Wat een indrukwekkend geluid, dat dit uit een boom komt! Ik ga dit zeker aan mijn biologieleraar vertellen, want die klaagt altijd dat hij niet weet hoe hij de natuur dichterbij kan brengen. Nou, op deze manier lukt dat wel!" Bert Barten glundert: dit is precies wat hij beoogt.

Bert Barten maakt muziek met bomen
Verslaggever Trudy van Rijswijk in gesprek met Bartens.

hier is het geluid ook te horen:
https://nos.nl/artikel/2188375-bomen-ma ... uziek.html
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Bomen maken geluid én muziek!

Bericht door Gast1 » 17 aug 2017, 07:22

Prachtig Susan ;P!

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Bomen maken geluid én muziek!

Bericht door univers » 17 aug 2017, 07:44

Knap werk. ;P!
Alles maakt geluid, enkel niet voor onze oren bestemt.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13669
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Bomen maken geluid én muziek!

Bericht door Fenna » 17 aug 2017, 08:51

Indrukwekkend ;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Bomen maken geluid én muziek!

Bericht door taigitu » 17 aug 2017, 09:03

Heel mooi, mede omdat je mensen bewuster kan maken dat de bomen geen 'dingen' zijn.
De bomen krijgen op deze manier een 'stem'.....
Ik ben wel nieuwsgierig hoe de muziek klinkt, bijvoorbeeld in de winter, of als er takken
vanaf gezaagd worden. Omdat bij de Kirlianfotografie er duidelijk verschil is te zien in de aura van planten als er iets met ze gebeurt. Zou dat bij bomen ook te horen zijn......?
Zoals ik er naar kijk zou dat ook hoorbaar moeten zijn.

Ik heb dit al eerder gelezen en gehoord.
Bomen maken muziek!
2 januari 2016

Wist jij dat planten en bomen muziek kunnen maken? Ik was zeer verrast toen ik dat onlangs hoorde in Damanhur, een spirituele gemeenschap in Italië.
Hoe kan dat dan? Een apparaat vertaalt het verschil in elektrische lading tussen de wortels en de bladeren van een plant in muziek. Als we zelf ook muziek maken bij een plant blijkt die plant te kunnen leren en te antwoorden. Wonderlijk.
Een ongekende dimensie van de plantenwereld wordt hierdoor zichtbaar, of beter gezegd hoorbaar.
Luister er hier naar:
Wil je er meer van weten? Kijk op http://www.musicoftheplants.com of stuur me een berichtje.
We hebben zo’n muziekapparaat meegenomen naar Nederland en kunnen een demonstratie organiseren.

https://ateliervoorlevenskunst.nl/bomen-maken-muziek/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Bomen maken geluid én muziek!

Bericht door Gast1 » 17 aug 2017, 09:31

Damanhur ... wat zijn dit voor tekens?
Zou ik er dan toch naar toe moeten gaan?
Kippenvel ...

Dank taigitu.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Bomen maken geluid én muziek!

Bericht door taigitu » 17 aug 2017, 10:08

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Bomen maken geluid én muziek!

Bericht door Gast1 » 17 aug 2017, 13:35

Heel mooi en o zo waar.
Dank je wel.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Bomen maken geluid én muziek!

Bericht door univers » 17 aug 2017, 19:42

Oude bomen gaan niet met pensioen

Voor het eerst is bewezen dat bomen tot op zeer hoge leeftijd grote hoeveelheden koolstof uit de atmosfeer halen.

Duitse onderzoekers bestudeerden 61 bomen die tot drie verschillende soorten behoorden en tussen de 83 en 255 jaar oud waren. Alle bomen groeiden in een onaangetast deel van een Surinaams regenwoud dat in opdracht van de lokale overheid moest worden gekapt. De stammen werden in schijven gezaagd en naar Duitsland verscheept voor onderzoek.

Biomassa
De onderzoekers berekenden – op basis van de hoogte en diameter van de boom – het nettogewicht (de biomassa) van elke boom. De helft van dat gewicht is koolstof dat de bomen uit de lucht halen. Die informatie – in combinatie met de jaarringen die meer vertellen over de groei van een boom – stelden de onderzoekers in staat om vast te stellen hoeveel koolstof een boom in een bepaald deel van zijn leven heeft opgenomen.

Harde werker
Het onderzoek wijst uit dat tropische bomen tot op hoge leeftijd koolstof opnemen. De onderzochte bomen bleken zo’n 39 tot 50 procent van de totale hoeveelheid opgenomen koolstof in het laatste kwart van hun leven te hebben verzameld.

Oude bossen zijn waardevol
Het zijn interessante bevindingen. Vaak wordt namelijk aangenomen dat oudere bomen minder effectief zijn als het gaat om het opnemen van koolstof. Natuurlijk zit het reeds opgeslagen koolstof permanent in hun stam en takken opgeslagen, maar onduidelijk was lang of oude bomen nu echt nog grote hoeveelheden nieuw koolstof opslokten. Maar dat blijkt dus zeker het geval te zijn. Met het oog op dit onderzoek valt er dan ook zeker iets te zeggen tegen het omhakken van oudere tropische bossen, zo stellen de onderzoekers in het blad PLoS ONE.

Hoewel het onderzoek zich beperkte tot tropische bomen, geldt het waarschijnlijk ook voor Europese exemplaren. En die conclusie kan gevolgen hebben voor de manier waarop we onze bossen op dit moment managen. Bijna alle bossen in Europa worden namelijk gemanaged en vaak bestaan ze ook maar uit één boomsoort. Eéns in de zoveel tijd worden de grote (oude) bomen omgehakt. Het door hen verzamelde koolstof blijft opgeslagen zitten in de producten die we van deze bomen – bijvoorbeeld meubels – maken. En met het omhakken van zo’n oude boom ontstaat weer ruimte voor een nieuwe die ook weer koolstof kan absorberen. Heel klimaatvriendelijk. Maar met het oog op de biodiversiteit is het natuurlijk beter om de gemanagede bossen terug te geven aan de natuur, zodat allerhande bomen – en andere organismen – erin kunnen wonen. Een plan dat vaak op verzet stuit, omdat het niet zo slim zou zijn met het oog op de koolstofconsumptie. “Maar als we onze resultaten toepassen op Europese bossen, zien we dat dit argument niet steekhoudend is,” aldus onderzoeker Michael Köhl. Want ook in gemixte bossen, waarin dus oude en jonge bomen groeien, zijn bomen prima in staat om hun leven lang CO2 uit de atmosfeer te halen.

https://www.scientias.nl/oude-bomen-gaan-pensioen/

https://www.uni-hamburg.de/en/newsroom/ ... /pm63.html
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Bomen maken geluid én muziek!

Bericht door univers » 17 aug 2017, 19:47

Wetenschap wijst oudste bewoner van Europa aan

Afbeelding

En het is…een Bosnische den. De boom in kwestie leeft in Griekenland en blijkt meer dan 1075 jaar oud te zijn! Daarmee is het de oudste, nog levende boom van Europa.

Dat stelt een internationaal team van wetenschappers. “Het is heel opmerkelijk dat dit grote, complexe en indrukwekkende organisme zolang in zo’n onherbergzaam gebied en in een land dat al meer dan 3000 jaar bewoond wordt, heeft weten te overleven,” vindt onderzoeker Paul Krusic.

Kern
Krusic leidde de onderzoeksgroep die de boom dateerde. Om de leeftijd van de boom te achterhalen, werd er tot in het hart van de stam geboord. Het leverde een uitgeboorde kern op die ongeveer een meter lang was. In die kern telden de onderzoekers 1075 jaarringen.
1075 verjaardagen
Het betekent dat de boom een kiemplantje was toen het Byzantijnse Rijk een hoogtepunt bereikte en zijn honderdste verjaardag vierde rond de tijd dat de Chinezen het buskruit uitvonden. En rond zijn vijfhonderdste verjaardag zag de boekdrukkunst het levenslicht. Rond de duizendste verjaardag van de boom verscheurde de Tweede Wereldoorlog Europa en werd Griekenland bezet door Duitsland, Italië en Bulgarije.

De boom – die de onderzoekers Adonis hebben gedoopt – staat hoog in het Pindosgebergte en maakt deel uit van een bos waarin zeker nog tien andere bomen staan die meer dan 1000 jaar oud zijn. Hun jaarringen kunnen mogelijk meer inzicht geven in de klimaatgeschiedenis van dit gebied.

https://www.scientias.nl/wetenschap-wij ... uropa-aan/

http://www.su.se/english/research/profi ... e-1.292940
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Bomen maken geluid én muziek!

Bericht door Gast1 » 17 aug 2017, 19:57

;P!

Hoe oud kan een boom precies worden?
Nou, in ieder geval meer dan 9.500 jaar oud want in Zeden staat een boom die ongeveer zo oud is!
Hier de 5 oudste, hoogste en grootste bomen ter wereld.

Lang leve de bomen [tu]

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Bomen maken geluid én muziek!

Bericht door univers » 17 aug 2017, 19:59

Zeden?
Waar ligt dat? :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Bomen maken geluid én muziek!

Bericht door Gast1 » 18 aug 2017, 06:47

univers schreef:Zeden?
Waar ligt dat? :mrgreen:
Dat ligt in Zweden. :wink:

Gast1

Re: Bomen maken geluid én muziek!

Bericht door Gast1 » 18 aug 2017, 09:21

Afbeelding

Ik ben een bomenknuffelaar.
Nooit heb ik me verdiept in 'het bomenknuffelen' en het ontstond spontaan.
Ik ben altijd al een beetje dol op bomen geweest en zo zag ik ooit een keer een joekel van een boom staan.
Een inlandse eik met een stamomtrek van ruim 7 meter.
Die heb ik omhelst en geknuffeld en dat gaf me een onbeschrijfelijk 'zwevend' gevoel.
Ik ontlaadde en ik laadde mij op.
Ik communiceerde met de boom of andersom, ik weet het niet.

Ik zag de kruin als een soort 'luchtverankering' en de wortels als een 'bodemverankering' en dat laatste is natuurlijk een bekend gegeven.
Ik zag een verbinding tussen de lucht en de Aarde.
Een dergelijke verbinding kun je niet anders dan knuffelen.
Ik adem immers de lucht in en wandel op de Aarde.

Door dit topic ben ik even gaan speuren wat dat bomenknuffelen nou is en waar het vandaan komt.
Hoe dan ook, bomen knuffelen maakt mij blij ... en het schijnt gelukkig *klik* te maken.
Hoe kun je een bomenknuffelaar worden?

Ik zou zeggen: "Lever je helemaal over."

Françoise Vaal zegt het zo te doen:
In 7 stappen een serieuze bomenknuffelaar worden.

Als je voor bomenknuffelaar wordt uitgemaakt, kun je dat heel negatief opvatten maar ook de positieve kant ervan inzien.
Je bent namelijk niet zomaar een knuffelaar, daar heb je wel iets voor moeten doen! Verbinding maken met een levend organisme is er voor nodig geweest en de meeste mensen zijn deze vaardigheid niet machtig.

Als je ondanks alle veroordelingen toch een bomenknuffelaar wilt worden, volg dan deze stappen:

Ga naar buiten en begeef je in een natuurlijke omgeving.
Loop naar een boom die je op een of andere wijze aantrekt, wegens zijn vorm of grootte, zijn bast of bladeren, het maakt niet uit als het maar aantrekkelijk voor je is.
Ga bij de boom van je keuze staan en vraag (mag zonder woorden) toestemming om je te mogen verbinden met de boom.
Als het goed aanvoelt om de oefening met de boom op deze plek te doen, dan ga je naar de volgende stap. Voelt het niet goed: zoek een andere boom die goed aanvoelt.
Houd je adem net zo lang in tot het onaantrekkelijk voor je wordt en je niet anders kunt dan weer ademhalen.
Op het moment van ademhalen raak je de boom aan en blijf je rustig door ademen
Laat de boom los en houd wederom je adem in (herhaal stap 4 en 5 een aantal malen en neem de tijd ervoor, minimaal 10 minuten).
Belangrijk: realiseer je dat de kooldioxide die je uitademt, opgenomen wordt door de boom, die vervolgens zuurstof voor je maakt.
Ga na wat er nu veranderd is. Voelt het anders aan, is je stemming veranderd? Hoe voel je je over deze verbinding? Voel je je nu anders dan voordat je de oefening begon?

Als je na deze stappen de neiging hebt om de boom te omhelzen of op andere wijze te knuffelen of te bedanken voor wat hij je geeft:

Gefeliciteerd! Je bent nu een officiële bomenknuffelaar*!

*Er zijn geen nadelige gevolgen bekend van het verslaafd raken aan het knuffelen van bomen.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Bomen maken geluid én muziek!

Bericht door Susan » 18 aug 2017, 12:08

Wat leuke maar ook herkenbare reacties doordat ik er eerder ook over had gelezen (Damanhur en de oudste bomen),
en de verdere informatie, alles zo bij elkaar. ;P!
Bomen 'voelen', zijn levende 'wezens' kan je eigenlijk wel zeggen.
Ook planten reageren immers op allerlei zaken als muziek,rustige of rumoerige sfeer, hoe we met ze om gaan, waar ze staan etc.
Bomen doen dat dan ook. (als uit de kluiten gewassen planten)

Vooral de héél oude exemplaren vind ik geweldig, want ze zouden immers ook veel kunnen 'vertellen' over de mensen die in al die soms honderen jaren langs hen hebben gelopen, of er onder gestaan, tegen aangeleund misschien.
Als ik ergens kom waarvan ik weet hoe oud die bomen en/o bossen/parken zijn, daar bij bijv bedenk dat mijn voorouders die daar woonden
daar ooit ook al van kind af aan gespeeld en gelopen hebben, vind ik dat geweldig.(is bij oude gebouwen, stations, geboortehuizen
ook zo, prachtig om dan te weten dat zij daar op dezelfde plek hebben gestaan, rond gewandeld, gekeken, geleefd)


Gesprekje met een herfstige zomereik

hij is er weer
net als een hond die een bad heeft genomen, schudt ie z’n bladeren af
in hun dwarrelende val naar beneden schrijven ze hem,
stoeiend met de natte wind
een laatste zonnegroet …
die dankbare taal vloeit als een meanderend beekje door de lucht
in deze halfuitgeslapen dagen
en laten een onzichtbaar spoor achter (voor wie het dichtersoog heeft versluierd)

in de stilte van de plek omarmen we elkaar oud weerzien
met de huid tegen elkaar fluistert hij mij zijn visioen toe:

‘herfstkind,

dit is een tijd, getekend door aftakelen, afwerpen en loslaten
het lijkt voor jullie, aardemensen, wel erg moeilijk
voor ons is het een feest
met volle overgave ondergaan we de herfst van ons bestaan
toch is dit ook een tijd van zwangere zwammen en stille sporenvluchten
in warme morgens van nevels en mist geboren, vullen ze dromen en sprookjes
maar … al te vaak galmt het door het woud:
de elfenbankjes lopen leeg…
geen plaats meer voor Hazel en haar volk
veroorzaakt door schimmige mensen met muizenissen en spinnenwebben in het hoofd,
wiens ijle vingers al te veel woud hebben gekwetst, vertrapt en verdrongen
allerzielig, herfstkind
als vreemde, losgeslagen bladeren blijft het grote woudvolk verweesd achter..
vol verbijstering over deze stormwoede van de koortsig hollende mens,
geslagen door orkanen en wervelstormen van eigen hand,
hun mantel van ‘laat maar waaien’ tegen het vege lijf gedrukt
zich dicht slijmend in een duistere schuilplaats om niet te moeten weten
hun bolster is te dik geworden
verlatenheid, verlorenheid, diepe angst tot tochtgenoot gemaakt
ze blijven leven, maar het leven verlaat hen

maar, herfstkind, alles zal op zich-zelf teruggeworpen worden
niks zal nog huid hebben
de stammen voorgoed ontbloot
weg het bladgroen, weg de sluier
alles zal in elkaar duiken, geen maskers meer
weg is nu de tijd om nog een blad voor de mond te nemen
wij bomen weten: alleen dood sterft, leven niet

ach mensenkind,
durf je de weg van de oude woudbroeder te gaan?
hij die blijft liefhebben ondanks vreemde stormen en beginnende kilte en vorst
hij die door het groot venijnig gesis heen luistert naar de oerklank van het woud
kruip in je stam , ontbolster
en voel weer het grote hart dat achter alles klopt,
laat de vonk weer oplichten,
laat ze weer tot volle zon worden

spreek met vlammen van kracht
kies voor warme gesprekken
of zoals men vroeger zei,
toen onze elfenbankjes nog levendig vol zaten
en het grote woudvolk je fluisterend verwelkomde:
‘in één goed woord zit voor drie winters warmte…’

ook wij, eiken, waren ooit kleine vruchtjes
wat wij weten is simpel’

hij en ik,
de eik en ik
we vervloeien in elkaar

in stilte nemen we afscheid

en terwijl de wind me nog eens stevig knuffelt,
barst een verheven wolk in vreugdetranen uit:

zalig herfstfeest!

Johan Duyck
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie