18 miljoen jaar oude aseksuele worm kan de geheimen van.....

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

18 miljoen jaar oude aseksuele worm kan de geheimen van.....

Bericht door taigitu » 25 sep 2017, 12:37


Afbeelding
18 miljoen jaar oude aseksuele worm kan de geheimen van het klonen van mensen ontgrendelen

24 september 2017

Wetenschappers hebben onthuld hoe een aseksuele worm die 18 miljoen jaar geleden leefde, zichzelf zonder seksuele voortplanting heeft gekloond, en daarmee een langdurig mysterie opgelost.

De soort, een kleine, transparante rondeworm, Diploscapter pachys, behoort tot een van de oudste leefstammen van ongeslachtige dieren, bevestigden de onderzoekers.
Het onderzoek van het Center for Genomics and Systems Biology van de New York University (NYU) en de Duke University’s Center for Genomic and Computational Biology werd gepubliceerd in Current biology en onthulde hoe de worm al zo lang als een aseksueel organisme heeft overleefd.
“Wetenschappers hebben geprobeerd te begrijpen hoe sommige dieren over miljoenen jaren zonder seks kunnen overleven, omdat zo’n strenge, langdurige onthouding zeer zeldzaam is in de dierenwereld,” aldus NYU Biology Professor David Fitch, mede-auteur van het onderzoek.

Fitch legde verder uit dat aseksuele overleving significant is in de evolutionaire genetica, omdat het tegen de algemeen aanvaarde mening ingaat dat seksuele voortplanting nodig is om slechte mutaties te elimineren en om zich aan te passen aan een veranderende omgeving. ”
Seksuele voortplanting produceert nakomelingen met kopieën van beide genen van de ouders, die “meestal een goede verzekering bieden tegen mutaties die de functie van een van die genkopieën kunnen doden – een proces genaamd complementatie.”

Wanneer nakomelingen worden gecreëerd door middel van gemeenschap, vormt complementatie en genetische shuffling variatie, waardoor de dieren zich kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden. De seksuele wezens zijn meestal uitgestorven omdat ze deze aanpassingsstrategie niet hebben.

“Het is een langdurig mysterie in de biologie hoe sommige ongeslachtige dieren al zoveel generaties hebben overleefd,” zei Fitch.
Wetenschappers gebruikten DNA om D. te onthullen. Pachys is een groep van uitsluitend ongeslachtige soorten die 18 miljoen jaar geleden zijn ontstaan. Ze vonden dat de worm’s manier om sperma of eicellen te maken, was gewijzigd om recombinatie te stoppen.

“Eigenlijk klonen de dieren zichzelf,” zei Fitch.
Uit het onderzoek bleek ook dat de worm alleen één set chromosomen had. Soortgelijke soorten hebben de neiging om vijf tot zeven chromosomen te hebben. De enige andere soort die een set chromosomen heeft, zijn mieren en parasitaire rondwormen.

Onderzoekers vonden D. pachys fuseert zes chromosomen van zijn voorouder in een enkel chromosoom en slaat de eerste verdeling van meiose [een soort celverdeling], waar genen worden gecombineerd over, zodat zijn nakomelingen genetische diversiteit hebben.

“Zo lijkt het mysterie van zijn levensduur grotendeels opgelost,” concludeerde Fitch. “D. pachys overwinnen de nadelen van ongeslaglijke voortplanting door genetische variatie te handhaven, en daarmee complementatie. ”

“Ironisch genoeg wordt dit bereikt door ervoor te zorgen dat er geen recombinatie tussen de genkopieën bestaat. Als daar sprake van was, kunnen de verschillen tussen de genkopieën verloren gaan. ‘

http://worldunity.me/premium/2017/09/24 ... grendelen/
Ik weet dat er meer dieren zijn die aan 'ongeslachtelijke voortplanting' doen.
Hoe lang zouden die deze mogelijkheid al hebben, of bestaan ze nog niet zo lang....

Ongeslachtelijke voortplanting: https://nl.wikipedia.org/wiki/Maagdelijke_voortplanting
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: 18 miljoen jaar oude aseksuele worm kan de geheimen van.....

Bericht door Gast1 » 26 sep 2017, 06:06

taigitu schreef:Ik weet dat er meer dieren zijn die aan 'ongeslachtelijke voortplanting' doen.
Hoe lang zouden die deze mogelijkheid al hebben, of bestaan ze nog niet zo lang....

Ongeslachtelijke voortplanting: https://nl.wikipedia.org/wiki/Maagdelijke_voortplanting
Klopt, we schreven er eerder over op dit forum inzake de voortplanting van de luizen.
Ik denk dat het allemaal met parthenogenese begon en eigenlijk weet ik dat zelfs wel zeker.
Lang, lang geleden begon een cel zichzelf te delen.
Een ander zal dat voortplanten noemen.
Ook de cel in de vrouw zal zich -na bevruchting- delen en zichzelf zo voortplanten.
Het is veel ingewikkelder dan dat ik het hier benoem en ik mis de academische wetenschap om het te verklaren ...

De diploscapter pachys doet dat op een soort zelfde wijze en bij bladluizen en beerdiertjes is dat weer anders.
Toch hebben deze bijzondere dieren geen 'ander geslacht' nodig, om zich te vermeerderen.
Het woord parthenogenese komt volgens Wikipedia van een samenvoeging van de Griekse woorden παρθενος (maagd) en γενεσις (geboorte).
Zelf zie ik het fenomeen parthenogenese anders.
Ik zie het als een eenheid zoals ook de mensenvrouw en mensenman ooit één was.
En we verschillen dan ook niet veel, sterker nog ... we 'verschillen' niet.
Beide geslachten hebben bijvoorbeeld tepels en waarvoor heeft de man deze nodig?
Wat bij de man van buiten zit, zit bij de vrouw van binnen.
Het leven heeft zich 'gedeeld' om zich 'te binden' met anderen, wat tot nieuwe individuen en soorten leidt.
Steeds sterkere en betere individuen en soorten met maar één doel: ===>> Overleven!

Ik schreef er al eerder over en zo menig mensenkind wat zichzelf zo belangrijk vindt, is hier afkerig van.
Wij mensen zijn slechts een uitprobeerseltje;
- mogelijk gepredestineerd om uiteindelijk niet te slagen met onze hebzucht en hang naar macht;
- verblindt door de plutocratie waarvoor we het moorden op elk gebied met elk individu -ook onze eigen soort- niet uit de weg gaan.

Slechts een enkeling weet waarom we werkelijk heel bijzonder zijn.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: 18 miljoen jaar oude aseksuele worm kan de geheimen van.....

Bericht door Kristof Piessens » 26 sep 2017, 07:03

Heb er te weinig verstand van maar moet steeds denken aan het volgende;

'Er is slechts 1 van ons' Wat wordt hier mee bedoeld ?

Een zeldzaamheid is een mens dat beide geslachten bezit die los van elkaar funtioneren, zelfbevruchting of de wijze waarop slakken zich voortplanten zou de bedoelde vermenigvuldig u zijn, maar hier heb je het over een enkelvoudig geslachtsoort dat je man of vrouw noemt, zuiver gezien...snap het niet zo goed als ik de androgynie van de mens als eenheid beschouw ?
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: 18 miljoen jaar oude aseksuele worm kan de geheimen van.....

Bericht door MetalPig » 26 sep 2017, 08:23

Gast1 schreef:Ik zie het als een eenheid zoals ook de mensenvrouw en mensenman ooit één was.
Uit welk scheppingsverhaal komt dit? :shock:

Geslachtelijke voortplanting is veel ouder dan de mens.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 18 miljoen jaar oude aseksuele worm kan de geheimen van.....

Bericht door taigitu » 26 sep 2017, 10:28

Gast1 schreef: Ik zie het als een eenheid zoals ook de mensenvrouw en mensenman ooit één was.
En we verschillen dan ook niet veel, sterker nog ... we 'verschillen' niet.
Beide geslachten hebben bijvoorbeeld tepels en waarvoor heeft de man deze nodig?
Wat bij de man van buiten zit, zit bij de vrouw van binnen.
Het leven heeft zich 'gedeeld' om zich 'te binden' met anderen, wat tot nieuwe individuen en soorten leidt.
Steeds sterkere en betere individuen en soorten met maar één doel: ===>> Overleven!

Ik schreef er al eerder over en zo menig mensenkind wat zichzelf zo belangrijk vindt, is hier afkerig van.
Wij mensen zijn slechts een uitprobeerseltje;
- mogelijk gepredestineerd om uiteindelijk niet te slagen met onze hebzucht en hang naar macht;
- verblindt door de plutocratie waarvoor we het moorden op elk gebied met elk individu -ook onze eigen soort- niet uit de weg gaan.

Slechts een enkeling weet waarom we werkelijk heel bijzonder zijn.
Als je schrijft over één doel (overleven), bedoel je dan dat er een 'intelligentie' achter
zit die dat stuurt? Ik zie het als een wetmatig, natuurlijk verloop (evolutie).
En ik denk al zeker niet dat wij mensen een 'uitprobeersel' zijn.
Ook dat zou veronderstellen dat er iemand/iets is die dat is gaan uitproberen......
De natuur zelf, in of onder invloed/uitwisseling van zijn/haar omgeving veroorzaakt verschillen.
Mensen, zoals ze zijn geboren, hoe ze worden opgevoed en in welke omgeving ze opgroeien,
bepaald mede hun gedrag. We worden min of meer 'neutraal' geboren en dan begint het
'vormen/vervormen' in wisselwerking met van wat we in aanleg meekrijgen en de buitenwereld.

Simpel.......
Waarom hebben mannen tepels?
29 maart 2010

Als mannen geen baby’s hoeven te voeden, waarom hebben ze dan wel tepels?

De man bepaalt of er negen maanden na de bevruchting een jongen of een meisje wordt
geboren. De eicel van een vrouw heeft één X-chromosoom. De zaadcel van een man heeft of
één Y-chromosoom of één X-chromosoom. Is het een zaadcel met een X-chromosoom die als
eerste het eitje bereikt, dan wordt het een meisje (XX). Is het er een met een Y-chromosoom,
dan wordt het een jongen (XY).

Op het moment van de bevruchting is het geslacht dus al bepaald. Maar in het begin
ontwikkelen de genitaliën zich nog gelijk. En jongen of meisje, in beide gevallen worden tepels
aangemaakt. De uiteindelijk vorming van de geslachtskenmerken vindt plaats in het embryonale
stadium. De tepels zitten er dan al, maar omdat mannen ze niet nodig hebben, ontwikkelen ze
zich niet verder.


https://www.quest.nl/artikel/waarom-heb ... nen-tepels
Afbeelding

Wat je je wel kan afvragen is..... waarom hebben Adam en Eva een navels??????
Zij zijn gevormd uit klei dus niet gevormd in de baarmoeder en hadden dus geen
voeding via de navelstreng. Of was dat een grapje van hun Maker, vond die
het wel een leuk accentje op de buik... Je kan je er je van alles bij bedenken, of niet.....
Navel or no?
August 28, 2008
Today in theological debate, mentioning Adam and Eve is likely to get you into discussion about the interpretation of Genesis 1, the age of the earth, or whether the Fall was a real historical event.

There was a time, however, when you’d have been pinned to the wall by your sparring partner and forced to declare your position on the thorny issue of whether or not Adam and Eve had navels. While Monks spent time literally ‘navel gazing’ over the puzzle in the quiet of their monasteries, fierce rival factions warred outside over what they took to be a key theological battleground. When Michelangelo painted Adam with a navel on the ceiling of the Sistine Chapel, he was labelled a heretic by some theologians. In 1646, Sir Thomas Browne an English philosopher published his Pseudodoxia Epidemica in which a whole chapter was dedicated to the evils of ‘Pictures of Adam and Eve with Navels’, describing it a ‘vulgar error’.

Michelangelo dares to paint Adam’s navel on the roof of the Sistine Chapel.

The opposite team argued hard for Adam and Eve’s belly buttons, laughing-off accusations that they must have pictured God with one since the our first parents were made in His image. Unfortunately, this group had to deal with some internal politics as three distinct camps emerged; the pre-umbilicists, mid-umbilicists, and post-umbilicists.

The first group assumed that Adam and Eve were created with navels (usually in order to give the appearance of prior history, solving the infamous chicken and egg connundrum);

the second posited that surely Adam’s navel was created when the Lord removed his rib to create Eve, and Eve went without;

the third places the umbilicus on the pair after the Fall as a reminder that they’d been severed from the Lord, just as a child would be severed from his mother at birth.

The debate over whether Adam and Eve’s navels were intrusions (innies) or protrusions (outies) is still simmering in theology faculties around the country.

https://www.theologynetwork.org/blog/20 ... vel-or-no/
Lastig voor de geestelijkheid om dit te kunnen 'verkopen' aan de gelovigen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: 18 miljoen jaar oude aseksuele worm kan de geheimen van.....

Bericht door Gast1 » 26 sep 2017, 10:34

Kristof Piessens schreef:Heb er te weinig verstand van maar moet steeds denken aan het volgende;

'Er is slechts 1 van ons' Wat wordt hier mee bedoeld ?
Geen vermoeden waarom je hier steeds aan denken moet, ik heb dit echter niet geschreven.
Ik schreef:
Gast1 schreef:Slechts een enkeling weet waarom we werkelijk heel bijzonder zijn.
... en die zin plaatste ik los van de (con)tekst.
En zo dien je die zin dan ook te lezen Kristof.
Kristof Piessens schreef:Een zeldzaamheid is een mens dat beide geslachten bezit die los van elkaar funtioneren, zelfbevruchting of de wijze waarop slakken zich voortplanten zou de bedoelde vermenigvuldig u zijn, maar hier heb je het over een enkelvoudig geslachtsoort dat je man of vrouw noemt, zuiver gezien...snap het niet zo goed als ik de androgynie van de mens als eenheid beschouw ?
Je zoekt in het traditionele paradigma ... toen de mens 'ooit één was', was hij ook één met al het andere waar alles vandaan komt.
Elk levend organisme op Aarde.
Ook mannetjes apen hebben tepels en ga je alle zoogdieren op de keper beschouwen in de baarmoeder, dan zie in het vroegste stadium geen enkel verschil.
De verschillen zitten in de aansturing van de ontwikkeling.

Laat je je conditionering los, dan zul je zelfs zien dat er geen verschillen zijn tussen het prilste groeistadium van een boom of plant en de vleesdieren.
Ik weet, net als jij dat er met de mens geëxperimenteerd is wat ons tot de huidige vorm heeft gemaakt.
Een vorm trouwens die zichzelf ook ontwikkelt, zoals ook gebeurde voordat er met ons geëxperimenteerd werd.

Then Elohim said, “Let us make mankind in our image, in our likeness" ... :wink:

Gast1

Re: 18 miljoen jaar oude aseksuele worm kan de geheimen van.....

Bericht door Gast1 » 26 sep 2017, 10:39

MetalPig schreef:Uit welk scheppingsverhaal komt dit? :shock:
Geen enkel vermoeden, ik heb dan ook niets geraadpleegd ... behalve mijn eigen 'weten'.
MetalPig schreef:Geslachtelijke voortplanting is veel ouder dan de mens.
Absoluut, zie mijn reactie naar Kristof. :wink:

Gast1

Re: 18 miljoen jaar oude aseksuele worm kan de geheimen van.....

Bericht door Gast1 » 26 sep 2017, 10:46

taigitu schreef: Als je schrijft over één doel (overleven), bedoel je dan dat er een 'intelligentie' achter zit die dat stuurt?
Absoluut, en die ik heel eenvoudig te verklaren.
We hebben er al eerder over geboomd.
Wordt vervolgd. :wink:

Gast1

Re: 18 miljoen jaar oude aseksuele worm kan de geheimen van.....

Bericht door Gast1 » 27 sep 2017, 08:49

taigitu schreef:Als je schrijft over één doel (overleven), bedoel je dan dat er een 'intelligentie' achter zit die dat stuurt?
Yes mylady.
Die intelligentie 'zoekt' continu naar oplossingen om te (over)leven, waarbij het leven zich dus aanpast om te overleven.
taigitu schreef:Ik zie het als een wetmatig, natuurlijk verloop (evolutie).
Ik kan het niet als zodanig zien taigitu, en denk te weten dat evolutie intelligent is.
taigitu schreef:En ik denk al zeker niet dat wij mensen een 'uitprobeersel' zijn.
Ook dat zou veronderstellen dat er iemand/iets is die dat is gaan uitproberen......
Klopt, een oplossing-zoekende Kracht.
taigitu schreef:De natuur zelf, in of onder invloed/uitwisseling van zijn/haar omgeving veroorzaakt verschillen.
Mensen, zoals ze zijn geboren, hoe ze worden opgevoed en in welke omgeving ze opgroeien, bepaald mede hun gedrag.
We worden min of meer 'neutraal' geboren en dan begint het 'vormen/vervormen' in wisselwerking met van wat we in aanleg meekrijgen en de buitenwereld.
Nou ... als mens worden we wel m.i. 'puur' geboren.
Maar écht neutraal, ik denk van niet.
De genen van mijn vrouw en mij en al onze voorvaderen hebben we doorgegeven aan onze kinderen.
In een kort tijdbestek van ouders op kinderen, merken wij daar zo goed als niets van, maar op termijn van millennia en mega-anna écht wel.
En zo zijn wij ook tot mens verworden (evolutie oftewel intelligent leven).
Maar ik ga daar heel ver in, daar ik van mening ben dat zo goed als 'alles' leeft (reageert en beweegt).

De link naar de tepels bij mannen, kan ik heel goed volgen.
Het is een teken van de onvolkomen evolutie, die deze 'overbodigheid' laat zien.
Het is overigens ook nog niet zo lang geleden dat onze voorvaderen als apen ronddoolden op deze Aardkluit.
Wanneer je de ontwikkeling van het mensenkind in de baarmoeder volgt, zul je zelfs ontwaren dat we ergens in het begin van die ontwikkeling heel even kieuwtjes hebben.
taigitu schreef:Wat je je wel kan afvragen is..... waarom hebben Adam en Eva een navels??????
Zij zijn gevormd uit klei dus niet gevormd in de baarmoeder en hadden dus geen voeding via de navelstreng.
Je bedoelt waarschijnlijk, dat kun je je ook afvragen.
Ik zie de navels bij Adam en Eva als de navelstreng met de Aarde.
Met 'Moeder Aarde'.

Moeder Aarde is gemaakt van sterrenstof en uit dit sterrenstof is de mens 'geboren' of gemaakt door die (oplossing-zoekende) Kracht waar ik op doel.
taigitu schreef:Lastig voor de geestelijkheid om dit te kunnen 'verkopen' aan de gelovigen.
Het is hen niet gelukt bij mij.
Ze zochten en zoeken nog steeds naar een begrijpelijke verklaring en hebben daarbij niet in de gaten gehad dat ze een sprookje verzonnen.
Maar eerder denk ik dat ze een oeroud verhaal niet goed begrepen hebben of dat verhaal is in de loop der tijden 'aangepast'.
Dat laatste denk ik vooral om commercieel gewin te behalen waarmee 'het geloof' tot de beste commerciële successen ooit behoort.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 18 miljoen jaar oude aseksuele worm kan de geheimen van.....

Bericht door taigitu » 03 okt 2017, 09:34


"…Toen maakte God, de Heer, de mens. Hij vormde hem uit stof, uit aarde… Toen liet God, de Heer, de mens in een diepe slaap vallen, en terwijl de mens sliep nam hij een van zijn ribben weg: hij vulde die plaats weer met vlees; Uit de rib die hij bij de mens had weggenomen, bouwde God, de Heer, een vrouw en hij bracht haar bij de mens."
-Genesis 2:7,21-22

http://www.christiananswers.net/dutch/q ... on-nl.html
Grappig.....
Ligt hier al het onderscheid tussen man en vrouw? Hij mens en zij niet?
Want als ik het goed lees wordt hier niet geschreven over een 'vrouwmens', maar als
'een vrouw'. Een Barbiepop voor Adam (de mens) voor als hij zich mocht vervelen in het paradijs?
Zijn eigendom want zij ontstond uit een onderdeel van zijn lichaam.
En zo kan je verder filosoferen......
Had Adam een litteken op zijn ribbenkast van die operatie?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: 18 miljoen jaar oude aseksuele worm kan de geheimen van.....

Bericht door Gast1 » 03 okt 2017, 10:28

Grappig inderdaad, maar ik zie 'Genesis' als een afgeleide, waar ik al eerder over schreef.
Het alleroudste scheppingsverhaal (Atrahasis-epos) vertelt volgens Wikipedia:

De god Enki stelt voor om mensen te scheppen en die het werk te laten doen.
Samen met de moedergodin Mami wordt dit uitgevoerd.


Het latere 'Gilgamesj-epos' vertelt ook geheel niets van de schepping van de mensenman.
Sterker nog, zowel het Atrahasis- alsook het Gilgamesj-epos vertellen over een oeroude vrouwelijke godin.

'Moeder Aarde' ... toch?

Afbeelding

Ik 'verwerp' Genesis, maar met een andere (metaforische) bril op staat er geschreven zoals ik denk dat het 'in hoofdzaken' gebeurd is.
En dat schreef ik hierboven op 27 September 2017, om 08:49 uur.

Alles komt voort uit de vrouw, de vrouw heeft de man enkel even nodig om het leven door te geven.
De vrouw is de graal, de beker waar het leven uit voort komt.
Dat is niet iets van mij, maar van de allereerste historie.
En dat zijn de meest betrouwbare verhalen.
Later is men gaan 'interpreteren' ...

En o, wat is de mensheid daar geweldig goed in ... en dat geldt natuurlijk ook voor mij.

Plaats reactie