Zelfs plastic gevonden in zeedieren die leven op de allerdie

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Zelfs plastic gevonden in zeedieren die leven op de allerdie

Bericht door univers » 18 nov 2017, 10:40

Zelfs plastic gevonden in zeedieren die leven op de allerdiepste plekken van de oceaan

Afbeelding
Afbeelding: "hhach (via Pixabay)" https://pixabay.com/nl/vuilnis-milieu-strand-2369821/

Dit betekent dat er hoogstwaarschijnlijk geen enkele plek in de oceaan meer vrij is van vervuiling door de mens.

Plastic bereikt niet alleen de diepste kloven van onze oceanen, maar wordt ook ingeslikt door de dieren die daar leven. Dat wijst nieuw onderzoek uit onder leiding van dr. Alan Jamieson van de Universiteit van Newcastle. Het team testte monsters van dieren uit de zes diepste plekken op aarde.

Diepzee-lander
Het team gebruikte voor dit onderzoek diepzee-‘landers’. Dit apparaat maakt een vrijeval totdat hij op de bodem van de oceaan beland. Daar neemt hij monsters en voert een aantal monitoringsopdrachten uit. Negentig individuele dieren werden er nader onderzocht. De helft van de dieren die leven in de Nieuwe Hebriden-trog bleken synthetische vezels en plastic in hun maag te hebben. De onderzochte dieren uit de Marianantrog – de diepste plek van de hele oceaan – bleken zelfs allemaal plastic te hebben ingeslikt.

Plastic
Naar schatting zit er zo’n 300 miljoen ton plastic in de oceanen. Vijf biljoen stukken plastic die bij elkaar zo’n 250.000 ton wegen, dobbert op dit moment op het zeeoppervlak. Uiteindelijk zal dit aan wal spoelen of naar de diepzee zinken. “Zodra deze kunststoffen de zeebodem bereiken, kan het simpelweg nergens anders meer naartoe,” zegt Jamieson. “Hier zal het dus in grote hoeveelheden ophopen.”
“DAT WE ZELFS PLASTICVEZELS AANTONEN IN DIEREN DIE OP BIJNA 11 KILOMETER DIEPTE LEVEN TOONT DE ENORME OMVANG VAN HET PROBLEEM”
Zeedieren
En dit heeft een nadelig gevolg voor de dieren die daar leven. “Diepzeedieren zijn afhankelijk van voedsel dat vanaf het oppervlak naar beneden komt,” legt Jamieson uit. “Maar dit brengt schadelijke componenten met zich mee, zoals plastic en verontreinigende stoffen. De organismen die de diepste plekken van de oceaan bewonen hebben zich goed aangepast aan de omgeving en zijn gewend om met weinig voedsel te overleven. Zij zullen vaak vrijwel alles eten wat hun kant op komt.”

Volgens de onderzoekers zijn de bevindingen erg verontrustend. “Dat we zelfs plasticvezels aantonen in dieren die op bijna 11 kilometer diepte leven toont de enorme omvang van het probleem,” zegt Jamieson. “Ook het aantal gebieden waarin we het plastic aantroffen en de duizenden kilometers tussen deze gebieden in laat zien dat het een wereldwijd probleem is.”

https://www.scientias.nl/zelfs-plastic- ... en-oceaan/

http://www.ncl.ac.uk/press/news/2017/11/plasticocean/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Zelfs plastic gevonden in zeedieren die leven op de allerdie

Bericht door Fenna » 18 nov 2017, 12:34

Ik word hier akelig van als ik dit soort beelden zie. :evil:
Wat is het nou voor moeite om die rotzooi weer mee te nemen?
Toen de verpakking nog gevuld was met eet- en drinkwaren vond men het ook niet bezwaarlijk om het mee te zeulen.

Deze spreuk zou ook hier van toepassing kunnen zijn, maar dan m.b.t.de zee.

Laat niet, als dank, voor 't aangenaam verpoozen, den eigenaar van 't Bosch de schillen en de doozen'.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

Re: Zelfs plastic gevonden in zeedieren die leven op de allerdie

Bericht door Maxi » 07 dec 2017, 22:01

Zal er op termijn geen dieren of bacteriën plastiek als voedselbron gebruiken? En dan bedoel ik bewust....

Er is nu al bekend dat bepaalde vissen , dieren in extreem vergiftigd milieu zich gewoon aanpassen aan het vergif terwijl de rest sterft.

Cornelius

Re: Zelfs plastic gevonden in zeedieren die leven op de allerdie

Bericht door Cornelius » 07 dec 2017, 23:13

Ik denk dat er binnen vijf jaar vis in de schappen zal liggen met op de verpakking de vermelding: plasticvrije kweekvis.
In de kleine lettertjes valt dan bovendien te lezen hoeveel kubieke meter water deze vis ter beschikking had om vrij rond te zwemmen (slechts 100 soortgenoten maakten gebruik van dezelfde 1000 liter water als de vis die u straks in de pan doet).
Kortweg: de scharrelvis die u koopt zal uw leven niet aanzienlijk bekorten.

Gast1

Re: Zelfs plastic gevonden in zeedieren die leven op de allerdie

Bericht door Gast1 » 08 dec 2017, 07:45

Maxi schreef:Zal er op termijn geen dieren of bacteriën plastiek als voedselbron gebruiken? En dan bedoel ik bewust....

Er is nu al bekend dat bepaalde vissen, dieren in extreem vergiftigd milieu zich gewoon aanpassen aan het vergif terwijl de rest sterft.
Dus ...? :roll:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Zelfs plastic gevonden in zeedieren die leven op de allerdie

Bericht door univers » 08 dec 2017, 08:00

Dus ...? :roll:
Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Zelfs plastic gevonden in zeedieren die leven op de allerdie

Bericht door Gast1 » 08 dec 2017, 08:25

Oké ...
Ik heb weer een verhaaltje wat je gelooft of niet.

Ik ben een milieufreak.
Met mij is dat ook mijn goede vriend en trainingsmaat André.
André is 1,86 mtr. lang, slank en zeer gespierd en zwarte band judo.

Hij liep verleden zaterdagavond (het was al donker) langs de Maas in ons dorpje.
Het was steenkoud.
Hij zag iets verderop een auto stoppen, waarna een man uitstapte en de achterklep losmaakte.
De auto stond geparkeerd met de achterklep naar de Maas.
Aldaar haalde de man twee grote witte plastic tassen uit en gooide die in de Maas.

André schreeuwde "Hé, wat moet dat daar?!!"
De man schrok zich een hoedje zei zenuwachtig tegen André daar in die zakken niets bijzonders zat, enkel compost.
André zei dat dat niet in de Maas moest en sommeerde de man die zakken uit de Maas te halen.
De man zei dat het enkel compost was en dat dat geen kwaad kon.

Daarop maakte André van zijn gezicht een foto met zijn telefoon, alsook van het nummerbord van de auto.
André stond daarbij steeds heel dicht bij de man, dus binnen zijn 'veilige zone'.
Nogmaals sommeerde André de verder wegdrijvende zakken uit de Maas te halen.
De man gaf zijn mobiele telefoon aan André en trok zijn jas uit.
Hij hoefde 'maar' tot zijn middel om de eerste zak uit de Maas te halen.
Deze zette hij 'kletsnat en met nog redelijk gevuld water' in de achterbak van zijn auto.
André werd nu nog bozer dan dat hij al was en zei tegen de man dat hij gelogen had.
Er bleek helemaal geen compost in te zitten, maar allemaal plastic.

Om de tweede zak te halen diende de man echter nu te gaan zwemmen, waarbij hij zelfs een keer even onder water ging.
Toch lukte het hem ook deze zak uit het water te halen en in de achterbak van zijn auto te zetten.
(Als de man zou gaan verdrinken, had André hem beslist gered, zo zei hij me later en zo ken ik hem ook)
De man legde zijn jas op de stoel van zijn auto, kreeg het telefoontje terug van André en verdween al bibberend van de kou en schrik.

De man blijkt in ons dorpje te wonen, redelijk dichtbij de plek waar hij deze zakken in de Maas gooide en inmiddels kennen veel dorpelingen hem en weten van zijn misdaad.
Ook de vele dorpelingen kennen hem, die vrijwillig troep verzamelen langs de wegen wat automobilisten uit hun autoraampje sodemieteren.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Zelfs plastic gevonden in zeedieren die leven op de allerdie

Bericht door univers » 08 dec 2017, 08:30

Een pluim voor Andre.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie