Vroeg Koolmezenbezoek?

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Vroeg Koolmezenbezoek?

Bericht door oktagon » 30 dec 2017, 17:01

Vanmorgen werd ik verrast door een bezoek van twee koolmezen aan wrs. hun geboortenest van vorig jaar;zij werden geboren in de zomer mei of juni.
Dus verbaasde het mij,dat er een op het stokje voor de nesttoegang ging zitten en op een twintig cm afstand zijn/haar gezelschap;de tweede toekeek.
Intussen landde er een boomkruiper-zocht wrs mieren- op de grote berk,waarop ik vorig jaar een wijnkistje uit RheinHessen (met spaetlese eruit gehaald-promoveerde tot nestelhok.
Op de foto-van vorig jaar- kreeg ik met veel moeite de voedselaanvoerder(-ster) naar binnen gaande;secondenkwestie om af te drukken!

Is dit abnormaal door de hoge temperatuur van 10 gr.C momenteel?

Graag commentaar door een vogelaar?

Prettige jaarwisseling en een gezond NY. :cheers:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gast1

Re: Vroeg Koolmezenbezoek?

Bericht door Gast1 » 30 dec 2017, 19:14

Het is vrij normaal dat -niet enkel mezen- al vroeg op zoek gaan naar een nestkastje voor een mogelijk gezinnetje te stichten.
Vaak echter, zoeken ze ook een goede slaapgelegenheid.
Toch is de koolmees gevoelig voor het vroeger oplopen van de temperatuur in 'het voorjaar'.
Houdt de momentele hogere temperatuur iets langer aan, dan kan de kool- en pimpelmees verward geraken.
Het kan dus zijn dat als deze temperatuur -en hier waar ik woon is die temperatuur morgen zelfs rond de 15 graden Celsius- langer aanhoudt, dat er dan eitjes gelegd gaan worden.
Ik sluit echter geheel uit dat zo'n broedsel geheel uitkomt en uit gaat vliegen.
De koolmees wordt maar een paar jaar oud en legt vaak meerdere broedsels per jaar.
Zodra zich betere leefomstandigheden voordoen, laat de koolmees de eitjes en zelfs de jonkies in de steek.
De realiteit is dat een koolmees koppel vaak maar een enkel broedsel per jar groot brengt met veel jonkies.
Soms wel 8 tot 10 vogeltjes.

Pierre, forumlid én vogelaar.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Vroeg Koolmezenbezoek?

Bericht door Fenna » 30 dec 2017, 19:24

Ik zie net dat Gast1 mij reeds voor is.
Maar het is geen uitzondering.
In deze tijd zijn vele vogels al op zoek naar een geschikte nestplaats voor het voorjaar.
Vaak gebruiken ze tijdens de winterperiode een nestkast als schuilplaats om te overnachten en bied deze dan voldoende veiligheid kiezen ze het vaak voor het daar op volgende voorjaar als nestplaats.
Het vrouwtje moet het nest goedkeuren, indien zij het niet geschikt vind moet hij op zoek naar een nieuwe.
Als ze het heeft goedgekeurd dan zie je ze af en aan vliegen met mos, haar (honden), dunne takjes etc.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Vroeg Koolmezenbezoek?

Bericht door oktagon » 31 dec 2017, 14:28

Fenna en Gast1,bedankt voor jullie snelle Oudjaar-reactie;

Vanmiddag he4b ik geen bezoek gezien,wel waren de gisteren door mij leeggepompte watergeulen lans het gazon weer gevuld met ca. 20 cm water,dus ook boven op de grasrand.Dat is het Thoolse waterland!

Wat vogelnesten betreft,ik maakte er een voor mijn dochter om uilen te lokken,echter wel stond hun huis in Picardie en kon ik een boomstam gebruiken op 5 meter hoogte en het nest volgens advies van vogelaars.Vn gebruikte ik een oude steigerplank voor de opbouw met wel grijze pvcfolie (1mm) op het schuine dak.

Na een jaar vonden we wel uileballen (restanten uitgespuwd voedsel) onder op de grond,dus was er wel bezoek geweest.
:cheers: op het oude jaar!
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Vroeg Koolmezenbezoek?

Bericht door Fenna » 31 dec 2017, 15:06

Oh, de Picardie.
Zoete herinneringen aan warme mooie zomers.
Prachtige omgeving.
Ik zou er willen wonen.

Mooi als je zulke grote bomen in een tuin kan hebben.
Dan kan je uitstekende nestplaatsen voor uilen en spechten creëren.
Ik word een beetje jaloers met mijn kleine stadstuintje, gelukig ben ik wel gezegend met veel vogels waaronder 3 spechten die nu strijden om het teritorium en de rotte Catalpa.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Vroeg Koolmezenbezoek?

Bericht door oktagon » 31 dec 2017, 15:39

Fenna,je boft dat je niet op de bijna leeggezogen aardgasbel woont;er werd in de jaren 70-als ik goed me herinner-
een "Herenaccoord" gesloten door een desbetreffende minister en de Shell en de Staat der Nederlanden;wat dat accoord inhield is mij niet bekend;wel dat er voor 4ct/m3 ,aardgas werd verkocht aan Italie en voor wat meer aan de inlanders! :cheers: op het NY!
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

gusteman

Re: Vroeg Koolmezenbezoek?

Bericht door gusteman » 31 dec 2017, 15:44

Gast1 schreef:Zodra zich betere leefomstandigheden voordoen, laat de koolmees de eitjes en zelfs de jonkies in de steek.
De realiteit is dat een koolmees koppel vaak maar een enkel broedsel per jar groot brengt met veel jonkies.
Soms wel 8 tot 10 vogeltjes.
Er is zelfs nog meer, beste Pierre: uit DNA onderzoek is gebleken dat bij die 8 tot 10 vogeltjes er nakomelingen zitten van tot wel vier verschillende vaders.
De heer en mevrouw koolmees zien er duidelijk geen graten in om in het wilde weg te "vogelen".
Waaruit volgt dat de omschrijving "koolmees koppel" behoorlijk ruim mag geïnterpreteerd worden. :wink:

Gast1

Re: Vroeg Koolmezenbezoek?

Bericht door Gast1 » 01 jan 2018, 10:44

:rolleys:

Prachtig, dat wist ik niet. ;P!

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Vroeg Koolmezenbezoek?

Bericht door Tammy » 06 jan 2018, 11:37

Op verzoek van Oktagon deze foto. :grin:

Verzoek was week geleden, zie het nu pas waarvoor mijn excuses. :oops:

Afbeelding

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Vroeg Koolmezenbezoek?

Bericht door Gast1 » 07 jan 2018, 07:50

Leuke foto ;P!

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Vroeg Koolmezenbezoek?

Bericht door Fenna » 19 jan 2018, 11:50

Altijd al willen weten of vogels koude voeten hebben in de winter?
Hier een uitleg van Nico Haan;
VOGELS EN DE KOU

Een bericht van Nico de Haan

Afbeelding

Als het vriest trekken wij mensen een warme winterjas aan als we naar buiten gaan. Maar hoe spelen vogels het eigenlijk klaar om te overwinteren en welke bijzondere aanpassingen hebben ze? Een kort lesje in biologie!

IJskoude poten

In de winter vragen veel mensen zich bezorgd af hoe het toch kan dat een blauwe reiger of een roodborst geen bevroren poten krijgt. Er is onderzoek gedaan naar kokmeeuwen die op het ijs stonden. Het lijf van een kokmeeuw is 40° C warm, de buitentemperatuur is fris: -16° C. Bij de poten blijkt de temperatuur te dalen. Bij het voetgewricht meten we nog maar 8° C, in de voet 5° C en bij het raakvlak op het ijs 0°. Bij poolhonden en bij herten ontdekten wetenschappers dezelfde cijfers. Gevolg: bij nul graden smelt sneeuw of ijs niet en dus vriest er geen poot vast. De vogels hebben letterlijk ijskoude voeten.

Bij nader onderzoek bleek dat zowel sledehonden als meeuwen een soort thermostaat bezitten die de temperatuur regelt. Het ‘mechaniek’ werkt door middel van het tegenstroomprincipe van het bloed en vindt plaats in het bovenbeen. Koud en warm bloed worden daar zo dicht langs elkaar heen gevoerd dat alle systemen naar wens blijven verlopen.

Vogels hebben een superthermostaat

We hebben nu gezien waarom de poten van een meeuw niet vast vriezen aan het ijs, maar in de vogelwereld is er nog een veel merkwaardiger situatie waar je niet zo snel bij stil staat. Ieder die wel eens in de bergen gewandeld heeft weet hoe zwaar het lopen daar kan zijn, zeker wanneer je met een zware rugzak op hoogte van 3000 meter loopt. Wat te denken van trekvogels die hoog over de Alpen vliegen. Alpenkraaien zijn op 3.000 meter iets doodgewoons, kraanvogels trekken soms op 6 km hoogte, de condor zweeft in de Andes op 7 tot 8 km hoogte en er zijn zwanen waargenomen op bijna 10 km hoogte. Hoe presteren die vogels dat? We weten er nog steeds niet het fijne van, maar in grote lijnen komt het er op neer dat het transport van de opgenomen zuurstof via luchtzakken in het vogellichaam verloopt. De bouw van vogellongen is fundamenteel anders dan die van zoogdieren. De zoogdierlong is als het ware een eindstation: de lucht die er in komt, gaat er via dezelfde weg weer uit. De vogellong is te vergelijken met een tussenstation: aan de ene kant er in en aan de andere kant er weer uit. Een veel efficiënter systeem.

Luchtzakken voor opwarming koude lucht

Een vogel bezit naast longen ook nog luchtzakken die tussen de ingewanden en de spieren liggen en deze staan middels fijne buisjes met de longen in verbinding. De luchtzakken liggen met name bij de kop en bij de staart. Bij de ademhaling werken ze als een soort communicerend vat. Tegelijkertijd dienen de luchtzakken om te koude lucht op te warmen en te warme lucht af te koelen. Met zoogdierlongen zou een vogel niet kunnen vliegen: op zeeniveau zou het dier oververhit raken en op grote hoogte bevroren longen oplopen en stikken. De luchtzakken fungeren dus als een soort thermostaat. Toch wel prettig dat wij gewoon de winterjas aan kunnen trekken als het koud is!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Vroeg Koolmezenbezoek?

Bericht door Susan » 19 jan 2018, 12:26

Leuk dat je dit geplaatst hebt Fenna, ik kende dit al wel, het blijft mooie informatie! ;P!
Kinderen vinden dit ook heel mooi om te weten.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Vroeg Koolmezenbezoek?

Bericht door oktagon » 19 jan 2018, 12:47

De storm van gisteren duwde het koolmezenverblijf in een hoek van 45 graden,er was een bout losgeschoten;de stand is nu hersteld en blijkt net op tijd.
Vanmiddag om 12.15 uur kwam er een koppel mezen op bezoek en gingen na enig overleg,beide naar binnen,dus gaat er over een aantal maanden genesteld worden; afwachten dus maar!
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Plaats reactie