Zhong Zhong en Hua Hua zijn eerste gekloonde aapjes

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Zhong Zhong en Hua Hua zijn eerste gekloonde aapjes

Bericht door Tammy » 25 jan 2018, 14:31

Afbeelding

Voor het eerst apen gekloond: 'Alleen regels kunnen nu nog mensenkloon tegenhouden'.

Bij schapen, honden, katten en nog twintig andere zoogdieren lukte het al, maar nu kan het ook bij onze meest naaste verwant: de aap. Voor het eerst is het wetenschappers gelukt om een aapje te klonen tot meerdere, genetisch identieke exemplaren. Zhong Zhong en Hua Hua zijn 's werelds eerste apen die ter wereld zijn gekomen dankzij dezelfde techniek waarmee men in 1996 Dolly het Schaap maakte.

De apen bewijzen dat het mogelijk is om legertjes genetisch identieke apen te maken. Ideaal om menselijke hersenziektes te bestuderen, zeggen experts, want de aap staat veel dichter bij de mens dan andere proefdieren. Maar ook is het in theorie nu plotseling mogelijk om mensen te kopiëren, zegt onderzoeksleider Mu-Ming Poo van het Chinese Instituut voor Neurowetenschappen in Shanghai tegen de nieuwsdienst van vaktijdschrift Nature. 'Alleen regels kunnen het nu nog tegenhouden. De maatschappij moet hier scherper op letten.'

Een belangrijke technische horde is er overigens nog wel: het aapjes kopiëren lukte alleen met embryonale cellen, beschrijft Poo in vakblad Cell. Een experiment waarbij de wetenschappers volwassen dieren probeerden te klonen, liep hopeloos in de soep: de baby-aapjes die het experiment opleverde waren misvormd en overleden al snel. Overigens is het klonen van mensen voor de voortplanting in veel landen, waaronder ook Nederland, bij wet verboden.

Bij klonen brengen wetenschappers de celkern van het ene dier met erfelijk materiaal en al over in een eicel, waarna ze de eicel met een stroomstootje laten geloven dat hij net bevrucht is. Maar op de een of andere manier wilde dat uitgerekend bij onze meest naaste verwant niet lukken. Waarschijnlijk omdat apen-dna zich niet goed laat 'resetten', denken kenners.

Maar Poo's team slaagde daarin nu alsnog, door als basismateriaal bindweefselcellen uit een apenembryo te nemen. Ook voegden de wetenschappers twee stoffen toe om het apen-dna weer extra 'maagdelijk' te maken. Nog steeds was het een heel gedoe: in totaal maakten de wetenschappers 109 gekloonde embryo's, waarvan ze er 79 implanteerden bij draagmoederaapjes. Daarvan zijn er nu twee geboren; zes genetisch gelijke aapjes zijn nog in aantocht.

Afbeelding


Het is overigens niet helemaal voor het eerst dat de wetenschap een gekloonde aap baart. In 2000 lukte het onderzoekers ook al om een aap te klonen, door 'vals te spelen' en een net bevrucht apenembryo te delen. Maar die techniek levert hoogstens vier klonen per keer op; om ziektes te bestuderen en behandelingen te kunnen uitproberen, wil de wetenschap kunnen beschikken over hele legers genetisch gelijke exemplaren.

China werpt zich de laatste jaren op als wereldleider op het gebied van proefapen, niet in de laatste plaats omdat het ethisch beladen apenonderzoek in westerse landen steeds meer onder druk staat. Naar verwachting ergens in de komende paar maanden zal de stad Shanghai het plan ontvouwen voor een ambitieus, internationaal onderzoekscentrum voor primaten, dat klonen op maat moet gaan maken voor wetenschappers en farmaceutische bedrijven overal ter wereld. 'Dit wordt het CERN voor de neurobiologie bij apen', aldus Poo tegen Nature, verwijzend naar het wereldberoemde onderzoekscentrum voor natuurkundig deeltjesonderzoek in Genève.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Zhong Zhong en Hua Hua zijn eerste gekloonde aapjes

Bericht door Tammy » 25 jan 2018, 14:43

Ooh boy wat heb ik hier moeite mee.
En dan bedoel ik de aapjes.
Want ze worden proefapen.
Niet om hun ras voor uitsterven te behoeden maar gewoon ingespoten worden met allerlei vreselijke ziektens en virussen enz en dat alles voor ons mensen.
Dat is de bedoeling, en ik vraag me echt af of we nog proefdieren in deze tijd nodig hebben.
Ikzelf denk van niet.
We kunnen zoveel, dit is volgens mij niet nodig.

En de eerste gekloonde mens ?
Ik denk dat die er allang is ver onder de grond in een geheim laboratorium die het daglicht niet kan verdragen.
En nee ik heb geen bewijs maar ik denk dat wel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Zhong Zhong en Hua Hua zijn eerste gekloonde aapjes

Bericht door univers » 25 jan 2018, 16:16

Tammy, wij zijn ook proefdieren.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Zhong Zhong en Hua Hua zijn eerste gekloonde aapjes

Bericht door Tammy » 25 jan 2018, 22:06

Wat bedoel je precies Univers ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

Re: Zhong Zhong en Hua Hua zijn eerste gekloonde aapjes

Bericht door Maxi » 30 jan 2018, 21:39

Triestig, I vind het knap dat ze dit kunnen, maar het is triestig waarom.

Plaats reactie