Designerdieren fokken zou verboden moeten zijn

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Designerdieren fokken zou verboden moeten zijn

Bericht door Tammy » 17 apr 2018, 12:41

Afbeelding

'Waggelen is voor de designerkat zelf niet schattig'.

Een kale kat die snel verbrandt in de zon en slecht kan jagen door zijn korte beentjes. De bambino sphynx is volgens Stichting Dier&Recht een designerkat die lijdt onder zijn "extreme uiterlijk". Dat is verboden, maar ze worden volgens de stichting nog steeds gefokt.
De regels voor het fokken van huisdieren zijn sinds juli 2014 aangescherpt. De fokker moet zich inzetten om schadelijke, uiterlijke kenmerken of erfelijke afwijkingen te voorkomen.
"Maar de overheid doet er niets tegen", zegt dierenarts Kelly Kessen van Dier&Recht. De dierenrechtenorganisatie biedt de Tweede Kamer daarom een petitie aan, die 15.000 keer is ondertekend.

Korte pootjes.

Designerkatten zijn door mensen gemaakte combinaties van meerdere rassen. Ze hebben uiterlijke kenmerken die liefhebbers mooi vinden, maar die voor het dier juist nadelig zijn, zegt Kessen in het NPO Radio 1-programma Dit is de Nacht. "De bambino sphynx is gecombineerd met een munchkin, die korte pootjes heeft. Daardoor waggelt hij heel schattig, maar voor de kat zelf is het niet leuk."

Als gevolg hiervan heeft de bambino sphynx moeite met jagen. Het dier heeft vrijwel geen vacht en moet uit de zon blijven om niet te verbranden. Andere creaties als de foldex en napoleon fold kunnen moeilijk ademen door hun korte snuit. Het aantal designerkatten in Nederland is onbekend. Dat komt mede doordat er geen vaste definitie voor is.
De beroepsorganisatie voor dierenartsen, KNMvD, waarschuwde eind vorig jaar dat de wetgeving voor dit soort problemen met fokken onvoldoende effect heeft. Die oproep gold ook voor de gezondheidsproblemen door het fokken van rashonden en raskatten.

'Lastig te handhaven'.

TV-consumentenprogramma Radar maakte in december een reportage over het fenomeen designerkatten. Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, en de RIVM zeiden toen dat de nieuwe wet moeilijk te handhaven is. Het zou juridisch lastig aan te tonen zijn dat een fokker alles heeft gedaan om erfelijke problemen of schadelijke kenmerken te voorkomen.

Volgens de overheid wordt gewerkt aan een lijst met criteria om de wet te toetsen. Hoog tijd, vindt hoogleraar fokkerij Martien Groenen (WUR). "Bij een aantal voorbeelden is vrij makkelijk te zien dat het welzijn van het dier is benadeeld." Zoals wanneer een kat door erfelijke ziekten kampt met gezondheidsproblemen.
'Niet altijd zwart-wit'

Maar in sommige gevallen is de grens vaag tussen wat wel of niet door beugel kan. De een kan zeggen: korte pootjes zijn niet erg, omdat mijn kat niet hoeft te jagen. De ander: het is zielig want hij kan niet meer zijn natuurlijke gedrag vertonen.
"Daar wordt door verschillende groepen anders tegenaan gekeken", weet Groenen. "Het zal dus niet altijd een zwart-witscenario zijn, maar voor extreme scenario's zijn wel richtlijnen vast te leggen."

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Designerdieren fokken zou verboden moeten zijn

Bericht door Tammy » 17 apr 2018, 12:44

Maar in sommige gevallen is de grens vaag tussen wat wel of niet door beugel kan. De een kan zeggen: korte pootjes zijn niet erg, omdat mijn kat niet hoeft te jagen. De ander: het is zielig want hij kan niet meer zijn natuurlijke gedrag vertonen.
"Daar wordt door verschillende groepen anders tegenaan gekeken", weet Groenen. "Het zal dus niet altijd een zwart-witscenario zijn, maar voor extreme scenario's zijn wel richtlijnen vast te leggen."
Ja hoor het is wel een zwart-wit scenario.
Je hoort dit niet te doen.
Simpel zat.
Geen kruisingen dus doen bij dieren.
Zijn levende wezentjes en kwetsbaar .
Dus al die excuses kunnen achterwege worden gelaten meneer Groenen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Designerdieren fokken zou verboden moeten zijn

Bericht door univers » 17 apr 2018, 14:42

Dus al die excuses kunnen achterwege worden gelaten meneer Groenen.
Die kan je beter kruisen met een ezel.
En ze worden nog dik betaald ook van die nonsens.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Designerdieren fokken zou verboden moeten zijn

Bericht door Tammy » 17 apr 2018, 18:30

Ja Univers , dat eeuwig zoeken bij sommige zaken naar excuses.
Dat gebeurd veel te vaak in de wereld.
Dat vaak eeuwige begrip voor dingen die niet kunnen, dat moet eens afgelopen zijn.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Designerdieren fokken zou verboden moeten zijn

Bericht door Fenna » 17 apr 2018, 18:59

Mensen moeten meer respect hebben voor de natuurlijke vorm van dieren.
Ik word onpasselijk als zo'n katje zie.
Ze moeten vaak truitjes aan omdat ze het niet warm kunnen krijgen, dat telt ook voor naakthonden.
Je moet je voorstellen dat jezelf de hele dag in je blootje moet lopen, dan krijg je het echt wel koud.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Designerdieren fokken zou verboden moeten zijn

Bericht door Tammy » 17 apr 2018, 19:55

Mensen zouden zeker meer respect moeten hebben Fenna over hoe een dier eruit ziet.
Ik snap totaal niet wat voor soort mensen dat zijn die het uiterlijk van dieren willen veranderen.
Waarom zou je dat in vredesnaam willen ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Designerdieren fokken zou verboden moeten zijn

Bericht door Fenna » 17 apr 2018, 21:06

;P! Precies.
Begin er niet aan als je ze niet mooi vind.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Designerdieren fokken zou verboden moeten zijn

Bericht door Witte wel » 17 apr 2018, 22:07

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Voor het genot van de mens. Schandalig.
Dat die beestjes het stikbenauwd hebben daar rept niemand over.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Designerdieren fokken zou verboden moeten zijn

Bericht door univers » 17 apr 2018, 23:05

Dat die beestjes het stikbenauwd hebben daar rept niemand over.
Ik heb zelf e-buldogs gefokt, en nooit geen problemen gehad met de luchtwegen.
Het ligt aan de fokker, die door blijft gaan met honden die slechte luchtwegen hebben.
Als ze puppy zijn, merk je er weinig van, maar later als ze bij hun nieuwe baasje zijn komt het symptoom te voorschijn.
Het gaat allemaal om de poen, de gezondheid van de hond maakt ze niets uit.

Afbeelding

Ik herkende hem gelijk.
Van hem had ik een dochter.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Designerdieren fokken zou verboden moeten zijn

Bericht door Fenna » 18 apr 2018, 08:01

univers schreef:
17 apr 2018, 23:05
Afbeelding

Ik herkende hem gelijk.
Van hem had ik een dochter.
En die reu heeft het niet benauwd?
Hij heeft bijna geen neus over.
Maar je kan moeilijk ontkennen Uni dat het ras veel gezondheidsproblemen kent.
Jij let dan wel op dat je met een goede hond fokt, maar anderen denken alleen maar aan de poen zoals jij ook zegt en dat doet een ras de das om.

Zie ook maar hoe lelijk de moderne American Stafford is geworden.
Een opgeblazen anabole steroïden hond.
Afbeelding

Zo is de originele versie.
Afbeelding
Veel mooier.


Tegenover mij woont ook een Engelse Bull, een scheetje, ik ben dol op die hond, die heeft iets meer neus net als die witte Bull op de afbeeldingen van Witte Wel en heeft het ogenschijnlijk niet benauwd, maar zodra het achttien graden of meer is wil hij niet meer lopen omdat benauwdheid hem dan wel parten begint te spelen.


Als je kijkt naar een Shih Tzu, Mops of en andere kortsnuit die constant hijgen, komt dat omdat ze door de neus niet voldoende of helemaal geen lucht binnen krijgen.
Als je de uitpuilende ogen van de Mops hond op de afbeelding ziet, lijkt het er op dat deze ook een te krappe schedel heeft net als King Charles Spaniëls.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Designerdieren fokken zou verboden moeten zijn

Bericht door Tammy » 18 apr 2018, 08:47

Wat akelig allemaal om te zien. :-|
Ik kende iemand met zo`n mops hondje zeg maar.
Ik kreeg het zelf benauwd als ik die hoorde ademen.
Echt vreselijk om te horen .

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Designerdieren fokken zou verboden moeten zijn

Bericht door univers » 18 apr 2018, 08:58

Maar je kan moeilijk ontkennen Uni dat het ras veel gezondheidsproblemen kent.
Dat klopt Fen.
Het probleem is dat er fokkers zijn, die door blijven fokken met dieren die een handicap hebben, enkel maar voor de poen, en het liefst 2 nestjes per jaar.
Zijn dochter had het vermogen van een jachthond. het liefst ging ze achter de eenden aan,
Heb vaak de tuinslang moeten gebruiken om haar schoon te spuiten, leek de hulk wel helemaal onder de kroos.
Mijn bullen zijn tussen de 9 en 14 jaar geworden, dat is een respectabele leeftijd voor een bull.
Ik heb een hond opgevangen, die de ademhaling prima in orde was, maar problemen met haar gewrichten had en een ingegroeide staart.
Ben bij verschillend dierenartsen met haar geweest, hoe rot het ook klinkt, hoorde overal het zelfde, ze konden er niets aan doen, enigste optie was een spuitje.
Dat is het ergste wat er is, een spuitje geven bij een hond die verder normaal gezond is, maar van de heupen steeds uit de kom schoot, je hoort een bull niet gauw janken. zij deed het regelmatig.
De geldwolven zijn de ware boosdoeners van veel dierenleed.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Designerdieren fokken zou verboden moeten zijn

Bericht door Fenna » 18 apr 2018, 10:00

univers schreef:
18 apr 2018, 08:58
Zijn dochter had het vermogen van een jachthond. het liefst ging ze achter de eenden aan,
Heb vaak de tuinslang moeten gebruiken om haar schoon te spuiten, leek de hulk wel helemaal onder de kroos.
:hahaha: Geweldig.
Dat had ik wel willen zien.
Zo'n wammes waggel onder het kroos.
Mijn bullen zijn tussen de 9 en 14 jaar geworden, dat is een respectabele leeftijd voor een bull.
Zekers ;P!
problemen met haar gewrichten had en een ingegroeide staart.
Dat heeft die van mijn overburen ook en dat kan ook wel de reden zijn dat hij niet ver wil lopen.
Die ingegroeide staart kan de DA verhelpen door hem helemaal weg te halen, hij hoeft geen spuitje.
Hij heeft ook veel huidproblemen.

Mijn hond, een Duitse staande draadhaar, had ook geregeld de heup uit de kom.
Afbeelding(dit is niet de mijne, kon niet zo snel een foto van hem vinden)
Een Duitste staande is geen mode ras maar deze fokker had ook meer oog voor het uiterlijk dan de gezondheid, met als gevolg dat het qua uiterlijk een geweldige hond was maar inwendig was het een puinhoop.
Hij is gelukkig bijna twaalf geworden, maar het was een zorgenkindje.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie