'Magnetisch veld van de aarde staat niet op het punt om zich om te keren'

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

'Magnetisch veld van de aarde staat niet op het punt om zich om te keren'

Bericht door univers » 02 mei 2018, 07:22

Het aardmagnetisch veld wordt zwakker. Maar dat is niet de opmaat naar een ommekeer.

Dat je kompas naar het noorden wijst, is te herleiden naar het aardmagnetisch veld. Dit magnetische veld wordt door onze planeet zelf gegenereerd en beschermt ons bovendien tegen gevaarlijke straling vanuit de ruimte. Maar dat magnetische veld is niet altijd even stabiel. Sterker nog: we weten dat het zich in het verleden regelmatig heeft omgedraaid. De laatste keer dat dat gebeurde, was zo’n 800.000 jaar geleden.

Twee aanwijzingen
Sommige mensen denken echter dat er op korte termijn weer zo’n ommekeer aan zit te komen. Ze baseren zich doorgaans op twee dingen. Allereerst is het aardmagnetisch veld sinds 1840 – toen de eerste metingen werden gedaan – steeds zwakker geworden. Gemiddeld neemt de kracht van het aardmagnetisch veld met zo’n 5% per eeuw af. Dat zou kunnen wijzen op een aanstormende omkering van het aardmagnetisch veld, omdat zo’n omkering vergezeld wordt door een verzwakking van dat magnetisch veld. Een tweede ontwikkeling die vaak wordt aangedragen om het idee dat ons magnetisch veld zich gaat omkeren te staven, is de South Atlantic Anomaly. Dit is een gebied op het zuidelijk halfrond waar het aardmagnetisch veld momenteel het zwakst is. En er zijn aanwijzingen dat eerdere omkeringen van het aardmagnetisch veld hier zijn begonnen.

Afbeelding
De kracht van het aardmagneetveld aan het aardoppervlak driemaal in het verleden: 48.500 en 47.750.000 jaar geleden en in 2015. Het aardmagneetveld van het verleden toonde gebieden van zwakke intensiteit vergelijkbaar met de huidige Zuid-Atlantische anomalie over Zuid-Amerika en de zuidelijke Atlantische Oceaan, bijvoorbeeld 48.000 jaar geleden. De anomalie van die tijd leidde echter niet tot een geomagnetische veldomkering, ongeveer duizend jaar later herstelde het veld zich tot een stabiele toestand van veldsterkte.

Geschiedenis
Om beide ontwikkelingen beter te kunnen plaatsen, doken onderzoekers in de geschiedenis. Ze richtten zich daarbij op de periode tussen 50.000 en 30.000 jaar geleden. Er is behoorlijk wat data voorhanden die onthult hoe het aardmagnetisch veld er in die periode uitzag. Die data is onder meer gebaseerd op gesteenten en sedimenten die in die tijd ontstonden en magnetische mineralen herbergen. Deze mineralen verraden de oriëntatie en kracht van het aardmagnetisch veld in die tijd. Op basis van de data konden de onderzoekers de veranderingen die het aardmagnetisch veld in deze periode onderging, modelleren. Het onderzoek wees uit dat er in deze periode twee momenten waren waarop het aardmagnetisch veld boven het zuidelijke deel van de Stille Oceaan en Zuid-Amerika leek op het aardmagnetisch veld van vandaag de dag. In beide gevallen nam de kracht van het aardmagnetisch veld echter geleidelijk aan weer toe en verdwenen de anomalieën weer. Het leidde dus niet tot een omkering van het aardmagnetisch veld.

Herstel
41.000 jaar geleden keerden de polen zich zeer kortstondig om (na enkele eeuwen draaiden ze alweer terug). Die omkering begon met een verzwakking van het aardmagnetisch veld, maar het patroon waarmee het magnetisch veld zwakker werd, lijkt in geen enkel opzicht op de verzwakking die we nu zien. “Afgaand op onze observaties van de afgelopen 50.000 jaar concluderen we dat de South Atlantic Anomaly niet geïnterpreteerd kan worden als een teken dat de omkering van de polen gaat beginnen,” stelt onderzoeker Monika Korte. Collega Richard Holme voegt toe: “In plaats daarvan suggereert ons onderzoek dat het huidige verzwakte veld zich zal herstellen.”

Hoelang dat herstel nog op zich gaat wachten, durven de onderzoekers niet te voorspellen. Het kan heel goed zijn dat het aardmagnetisch veld nog eeuwenlang zwakker wordt.

https://www.scientias.nl/magnetisch-vel ... -te-keren/

https://www.eurekalert.org/pub_releases ... 042618.php
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Arminius

Re: 'Magnetisch veld van de aarde staat niet op het punt om zich om te keren'

Bericht door Arminius » 22 mei 2018, 09:09

Ja wat is het nou?
To try to determine whether or not a flip is imminent, scientists have begun using satellite imagery and complex calculations to study the shifting of the magnetic field. They’ve found that molten iron and nickel are draining energy from the dipole at the edge of the Earth’s core, which is where the planet’s magnetic field is generated.

They also found that the north magnetic pole is especially turbulent and unpredictable. If the magnetic blocks become strong enough to sufficiently weaken the dipole, the poles will officially switch.

Again, while it is not a certainty that the switch will happen soon, this activity at the Earth’s core suggests that it is possible in the near future.

https://futurism.com/earths-magnetic-po ... ue-switch/
Wetenschappers - never a straight answer :-|

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11960
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: 'Magnetisch veld van de aarde staat niet op het punt om zich om te keren'

Bericht door MetalPig » 22 mei 2018, 10:54

Arminius schreef:
22 mei 2018, 09:09
Wetenschappers - never a straight answer :-|
Hoezo? Je quote zelf de stand van zaken. Waarom vind je dat geen 'straight answer'?

Arminius

Re: 'Magnetisch veld van de aarde staat niet op het punt om zich om te keren'

Bericht door Arminius » 22 mei 2018, 14:16

MetalPig schreef:
22 mei 2018, 10:54
Arminius schreef:
22 mei 2018, 09:09
Wetenschappers - never a straight answer :-|
Hoezo? Je quote zelf de stand van zaken. Waarom vind je dat geen 'straight answer'?
De ene zegt dit, de ander dat. Dat bedoelde ik eigenlijk

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4740
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: 'Magnetisch veld van de aarde staat niet op het punt om zich om te keren'

Bericht door Osiris » 22 mei 2018, 19:18

Omdat ze het simpelweg niet weten "nee
Het woord 'wetenschappers' houdt niet in dat de neuzen van de groep onderling allemaal dezelfde kant op staan,beredenerend vanuit de verschillende vakgebieden, kunnen ze ook gewoon haaks op elkaar staan qua bevindingen en onderzoeksresultaten.

Dus beide opties zijn aanwezig ; het veld kan zich wel op korte termijn omkeren of niet.....
Ik zelf, out of the box van wetenschap,geloof van wel *1*
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 'Magnetisch veld van de aarde staat niet op het punt om zich om te keren'

Bericht door univers » 22 mei 2018, 19:22

,geloof van wel
Is al in gang gezet.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gouwepeer

Re: 'Magnetisch veld van de aarde staat niet op het punt om zich om te keren'

Bericht door gouwepeer » 22 mei 2018, 21:06

Osiris schreef:
22 mei 2018, 19:18
'wetenschappers' .... neuzen
Met al die schetewappers is het verstandiger om de neuzen dicht te houden :mrgreen:

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4740
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: 'Magnetisch veld van de aarde staat niet op het punt om zich om te keren'

Bericht door Osiris » 22 mei 2018, 21:26

Tja wetenschappers zeiden decennia geleden dat een poolomkering misschien wel duizend jaar in beslag zou nemen.
Een aantal jaren geleden waren het er nog honderden.
Zo'n 2 jaar geleden tientallen ( binnen een mensenleven ).

Tot ze beseffen dat de oude culturen, met hun 'binnen paar dagen', dichter in de buurt zaten.....
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 'Magnetisch veld van de aarde staat niet op het punt om zich om te keren'

Bericht door univers » 23 aug 2018, 19:50

Razendsnelle omkering van aardse magnetische polen ontdekt

Afbeelding

In twee eeuwen tijd was het klaar!

Het is in het verleden talloze keren gebeurd en staat ons ook in de toekomst ongetwijfeld weer te wachten: een omkering van de magnetische polen van de aarde. Het gebeurt gemiddeld elke 200.000 tot 300.000 jaar.

Over het magnetisch veld
De aarde beschikt over een magnetisch veld met één zuidpool en één noordpool. Dit magnetische veld wordt gegeneerd door de kern van onze aarde: een ijzeren bol waarvan het hart vast en de buitenste laag vloeibaar is. Dat vloeibare ijzer in de kern van onze aarde stroomt en creëert elektrische stromingen die op hun beurt weer het magnetisch veld creëren. Zo af en toe keert het magnetisch veld zich om. De magnetische noordpool verandert dan in de magnetische zuidpool en omgekeerd.
Als het magnetische veld omdraait, dan is dat geen abrupte gebeurtenis. Mangetische velden smelten samen, duwen en trekken aan elkaar. Hierdoor kunnen er tijdelijk meerdere polen op rare breedtes ontstaan alvorens de noordpool echt de zuidpool wordt.

De laatste keer dat het magnetisch veld van de aarde zich omkeerde, was zo’n 780.000 jaar geleden. Het zou dus weer eens tijd worden. Toch is het ook niet iets om naar uit te kijken. Uit veldonderzoek blijkt dat de magnetische omkering relatief snel gebeurt en dat het magnetische veld dan ook nog eens negentig procent verzwakt.
“HOPELIJK VINDT DEZE GEBEURTENIS IN DE VERRE TOEKOMST PLAATS, ZODAT WE DE TIJD HEBBEN OM TECHNOLOGIËN TE ONTWIKKELEN DIE DE SCHADE KUNNEN BEPERKEN”
Gigantische impact
Vooral dat laatste is een probleem. Als mensheid zijn we enorm afhankelijk van elektrische systemen. Een omkering van het aardmagnetisch veld heeft een groter effect dan de zonnestorm die de aarde in 1859 raakte. Op 1 september 1859 werd er een zonnestorm met een kracht van tien miljoen atoombommen op de aarde afgestuurd. Een groot deel van het telegraafnetwerk raakte ernstig beschadigd. Als zo’n soortgelijke storm de aarde nu zou raken – en veel elektrische systemen zouden uitvallen – dan zou dit de maatschappij kunnen ontwrichten. Potentiële schade: misschien wel biljoenen euro’s. Stel je eens voor dat deze ontwrichting twee eeuwen zou duren…

Tijd om nieuwe technologieën te ontwikkelen
“Hopelijk vindt deze gebeurtenis in de verre toekomst plaats, zodat we de tijd hebben om technologieën te ontwikkelen die de schade kunnen beperken”, concludeert professor Andrew Roberts van de Australische Nationale Universiteit. Het paper is te lezen in het wetenschappelijke vakblad Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America (PNAS).

https://anu.prezly.com/earth-more-sun-e ... -reversals
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13648
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: 'Magnetisch veld van de aarde staat niet op het punt om zich om te keren'

Bericht door Fenna » 23 aug 2018, 20:32

Mensen moeten eens leren dat ze zich niet moeten bemoeien met dit soort zaken.
Ik betwijfel zelfs of ze de aarde, welke planeet of meteoriet dan ook kunnen beïnvloeden.
Afbeelding
Afbeelding

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: 'Magnetisch veld van de aarde staat niet op het punt om zich om te keren'

Bericht door Mypos » 24 aug 2018, 02:55

Fenna schreef:
23 aug 2018, 20:32
Mensen moeten eens leren dat ze zich niet moeten bemoeien met dit soort zaken.
Ik betwijfel zelfs of ze de aarde, welke planeet of meteoriet dan ook kunnen beïnvloeden.
Wat is dat nou weer voor rare opvatting? Je bent niet benieuwd hoe dingen werken? Dat is namelijk wat wetenschappers proberen te doen. Erachter komen hoe de wereld werkt....

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13648
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: 'Magnetisch veld van de aarde staat niet op het punt om zich om te keren'

Bericht door Fenna » 24 aug 2018, 08:17

Mypos schreef:
24 aug 2018, 02:55

Wat is dat nou weer voor rare opvatting? Je bent niet benieuwd hoe dingen werken? Dat is namelijk wat wetenschappers proberen te doen. Erachter komen hoe de wereld werkt....
Ja.
En dan als volgt proberen de handel naar hun hand te zetten met onoverzichtelijke gevolgen.
De mens heeft schijnbaar nog niets geleerd van de geschiedenis en wat ze allemaal voorgoed vernietigd hebben wat achteraf toch niet zo handig bleek.
Afbeelding
Afbeelding

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: 'Magnetisch veld van de aarde staat niet op het punt om zich om te keren'

Bericht door Mypos » 24 aug 2018, 15:01

Fenna schreef:
24 aug 2018, 08:17
Mypos schreef:
24 aug 2018, 02:55

Wat is dat nou weer voor rare opvatting? Je bent niet benieuwd hoe dingen werken? Dat is namelijk wat wetenschappers proberen te doen. Erachter komen hoe de wereld werkt....
Ja.
En dan als volgt proberen de handel naar hun hand te zetten met onoverzichtelijke gevolgen.
De mens heeft schijnbaar nog niets geleerd van de geschiedenis en wat ze allemaal voorgoed vernietigd hebben wat achteraf toch niet zo handig bleek.
Als je insteek is om je maar met zo min mogelijk te bemoeien en zo min mogelijk te begrijpen van de wereld dan kun je net zo goed gelijk sterven. Wat heeft je leven dan voor zin? Het is juist mooi om te kijken hoe de natuur werkt en op basis daarvan allerlei dingen zelf te creeeren. Zonder creatie had de mens nu nog in grotten geleefd....

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13648
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: 'Magnetisch veld van de aarde staat niet op het punt om zich om te keren'

Bericht door Fenna » 24 aug 2018, 16:16

Mypos schreef:
24 aug 2018, 15:01
Als je insteek is om je maar met zo min mogelijk te bemoeien en zo min mogelijk te begrijpen van de wereld
dan kun je net zo goed gelijk sterven.
Sorry hoor, maar dit vind ik wel erg ver gaan Mypos.
Afbeelding
Afbeelding

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: 'Magnetisch veld van de aarde staat niet op het punt om zich om te keren'

Bericht door Mypos » 24 aug 2018, 16:58

Fenna schreef:
24 aug 2018, 16:16
Mypos schreef:
24 aug 2018, 15:01
Als je insteek is om je maar met zo min mogelijk te bemoeien en zo min mogelijk te begrijpen van de wereld
dan kun je net zo goed gelijk sterven.
Sorry hoor, maar dit vind ik wel erg ver gaan Mypos.
Hoezo? Ik bedoel daarmee niet dat ik jou dat toewens. Meer zo van wat heeft het leven dan voor nut?

Niet gelijk als een aanval opvatten.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13648
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: 'Magnetisch veld van de aarde staat niet op het punt om zich om te keren'

Bericht door Fenna » 25 aug 2018, 17:23

Dat komt Mypos, omdat je veel op mij zit te fitten.
Daarom komt het wel zo over.
Afbeelding
Afbeelding

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: 'Magnetisch veld van de aarde staat niet op het punt om zich om te keren'

Bericht door Mypos » 25 aug 2018, 18:40

Fenna schreef:
25 aug 2018, 17:23
Dat komt Mypos, omdat je veel op mij zit te fitten.
Daarom komt het wel zo over.
Ik zit op jou te fitten Fenna omdat je me beticht van het zijn van een naief schaapje omdat ik geen mening had over een bepaald onderwerp en daar kan ik vrij slecht tegen. Als je nou gewoon sorry had gezegd was het klaar geweest.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13648
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: 'Magnetisch veld van de aarde staat niet op het punt om zich om te keren'

Bericht door Fenna » 25 aug 2018, 19:05

Ik zeg geen sorry als ik het niet meen.
Dat zou hypocriet zijn.
Wij verschillen van mening en jij pikt dat niet van mij.
Afbeelding
Afbeelding

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: 'Magnetisch veld van de aarde staat niet op het punt om zich om te keren'

Bericht door Mypos » 25 aug 2018, 19:59

Fenna schreef:
25 aug 2018, 19:05
Ik zeg geen sorry als ik het niet meen.
Dat zou hypocriet zijn.
Wij verschillen van mening en jij pikt dat niet van mij.
Nee jij oordeelt (scheldt) mij uit in reactie op een post van mij waarin ik helemaal geen mening geef. Maar je bent blijkbaar te dom om dat in te zien. Dat is onrecht en daar kan ik erg slecht tegen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13648
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: 'Magnetisch veld van de aarde staat niet op het punt om zich om te keren'

Bericht door Fenna » 25 aug 2018, 21:09

Waar oordeel/scheld ik jou uit dan?
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie