'Aarde is rond 2084 al 4 graden opgewarmd'

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

'Aarde is rond 2084 al 4 graden opgewarmd'

Bericht door univers » 27 mei 2018, 08:10

Het gaat allemaal veel harder dan gedacht.

Dat stellen Chinese onderzoekers in het blad Advances in Atmospheric Sciences. Ze baseren zich op maar liefst 39 klimaatmodellen uit het Coupled Model Intercomparison Project (CMIP). Dit onderzoeksproject is gericht op het ontwikkelen en beoordelen van klimaatmodellen en moet uiteindelijk leiden tot de meest accurate klimaatsimulaties die mogelijk zijn.

2084
Uit het onderzoek blijkt dat de meeste modellen voorspellen dat de aarde ruim voor het einde van de 21e eeuw al vier graden warmer is dan in pre-industriële tijden (er even van uitgaande dat we onze uitstoot niet terugdringen). Gemiddeld voorspellen de modellen dat de temperatuurstijging van 4 graden Celsius in 2084 een feit is.

Klimaatakkoord
Het is slecht nieuws, als je bedenkt dat politici op dit moment nog bezig zijn om afspraken te maken die ertoe moeten leiden dat de opwarming van de aarde tot 2 en mogelijk zelfs 1,5 graden Celsius beperkt blijft. Hoewel vrijwel alle landen op aarde – met uitzondering van de VS – zich dat voorgenomen hebben, heeft die afspraak op internationaal niveau nog geen handen en voeten gekregen. En ondertussen schrijdt de tijd voort, blijft de CO2-concentratie in de atmosfeer en dus ook de temperatuur stijgen. Wat dit onderzoek dan ook met name laat zien, is dat de tijd dringt. Want al binnen een paar decennia – volgens sommige modellen in 2064 al – kunnen we de doelstelling van het Parijse klimaatakkoord lang en breed voorbij zijn.

Gevolgen
En dat zou heel zorgwekkend zijn. Want een opwarming van 4 graden Celsius brengt grote problemen met zich mee, aldus onderzoeker Dabang Jiang. “Veel recordbrekende hittegolven, zware overstromingen en extreme droogte vindt plaats als de aarde – ten opzichte van pre-industriële tijden – meer dan 4 graden Celsius opwarmt. De temperatuurstijging zou een ernstige bedreiging vormen voor ecosystemen, menselijke systemen en daarmee geassocieerde samenlevingen en economieën.”

Heel concreet voorspellen de onderzoekers bij een wereldwijde opwarming van 4 graden Celsius dat de temperatuur met name in het Arctische gebied sterk zal stijgen. Daar wordt – evenals boven de Stille Oceaan – tevens meer neerslag verwacht. Diezelfde effecten zien we ook bij een opwarming van 1,5 of 2 graden Celsius, maar bij een opwarming van 4 graden Celsius zijn ze veel ernstiger. “Vergelijkingen tussen deze drie niveaus van wereldwijde opwarming wijzen erop dat het wereldwijde en regionale klimaat grotere veranderingen ondergaat als de aarde in de 21e eeuw sterker opwarmt,” aldus Jiang.

https://www.scientias.nl/aarde-is-rond- ... opgewarmd/

http://english.iap.cas.cn/RE/201805/t20 ... 92734.html
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Arminius

Re: 'Aarde is rond 2084 al 4 graden opgewarmd'

Bericht door Arminius » 27 mei 2018, 09:00

Heerlijk, eindelijk palmbomen in mijn tuin :)

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 'Aarde is rond 2084 al 4 graden opgewarmd'

Bericht door univers » 27 mei 2018, 09:05

Je wordt nog eens een zuidvrucht. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: 'Aarde is rond 2084 al 4 graden opgewarmd'

Bericht door Determinist » 27 mei 2018, 09:35

Arminius schreef:
27 mei 2018, 09:00
Heerlijk, eindelijk palmbomen in mijn tuin :)
Bij mij in de omgeving zeewier.

:lente:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 'Aarde is rond 2084 al 4 graden opgewarmd'

Bericht door univers » 27 mei 2018, 09:40

Bij mij, natte voeten. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13660
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: 'Aarde is rond 2084 al 4 graden opgewarmd'

Bericht door Fenna » 27 mei 2018, 12:39

Laat maar komen. :zomer: :slurp:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 'Aarde is rond 2084 al 4 graden opgewarmd'

Bericht door univers » 27 mei 2018, 12:43

Laat maar komen
Weleens in de tropen geweest ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13660
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: 'Aarde is rond 2084 al 4 graden opgewarmd'

Bericht door Fenna » 27 mei 2018, 12:49

Nope.
Maar ik ben een vreselijke koukleum en hen het nu ook nog steeds niet warm.
Ik heb nu nog steeds bij 25 gr. steenkoude poten.
Ik vind het pas lekker worden bij 27/28 graden en word pas warm bij 30/35 graden.
In z.Europa kan ik mij prima vermaken bij 40 graden, loop uiteraard geen marathon, maar zit ook niet stil.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Aarde is rond 2084 al 4 graden opgewarmd'

Bericht door Tammy » 27 mei 2018, 13:01

Ik ben precies het tegenovergestelde van jou Fenna op temperatuur. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 'Aarde is rond 2084 al 4 graden opgewarmd'

Bericht door univers » 27 mei 2018, 13:14

In z.Europa kan ik mij prima vermaken bij 40 graden, loop uiteraard geen marathon, maar zit ook niet stil.
Het enigste wat bij mij werkt, is mijn rechter arm, maakt een hijsbeweging. :mrgreen:
Ik kan zowel goed tegen de kou, tropische hitte heb ik ook geen moeite mee.
Maar net zo als gisteren dat er een vieze benauwde lucht hangt, dat hoef voor mij niet.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13660
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: 'Aarde is rond 2084 al 4 graden opgewarmd'

Bericht door Fenna » 27 mei 2018, 14:07

:rolfl: dat ken ik.
Die rechterarm werkt bij die vent van mij ook perfect, die is goed getraind.
Je hoeft geen meelij met hem te hebben, hij komt niets te kort :wink:
Maar net zo als gisteren dat er een vieze benauwde lucht hangt, dat hoef voor mij niet.
Gelukkig geen last van.
'T was hier gisteren 30 graden, windstil en broeierig.
Ben 's avonds gaan wandelen bij 27 gr.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 'Aarde is rond 2084 al 4 graden opgewarmd'

Bericht door univers » 27 mei 2018, 14:10

Je hoeft geen meelij met hem te hebben, hij komt niets te kort :wink:
Dus een goed kosthuis. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13660
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: 'Aarde is rond 2084 al 4 graden opgewarmd'

Bericht door Fenna » 27 mei 2018, 14:20

Ja :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13660
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: 'Aarde is rond 2084 al 4 graden opgewarmd'

Bericht door Fenna » 27 mei 2018, 14:22

Tammy schreef:
27 mei 2018, 13:01
Ik ben precies het tegenovergestelde van jou Fenna op temperatuur. :mrgreen:
Verschillen we toch nog in iets :grin:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Aarde is rond 2084 al 4 graden opgewarmd'

Bericht door Tammy » 27 mei 2018, 14:30

Ja maar niet veel. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 'Aarde is rond 2084 al 4 graden opgewarmd'

Bericht door univers » 27 mei 2018, 14:32

Ja maar niet veel.
Ander kapsel ? :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13660
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: 'Aarde is rond 2084 al 4 graden opgewarmd'

Bericht door Fenna » 27 mei 2018, 14:38

Ze is niet blond :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding

Arminius

Re: 'Aarde is rond 2084 al 4 graden opgewarmd'

Bericht door Arminius » 03 jun 2018, 08:08

Laat je geen onzin verkopen door de co2 maffia

Aarde warmt al 16 jaar niet meer op

De aarde is al 16 jaar niet meer warmer geworden, zo blijkt uit data die afgelopen week zijn vrijgegeven.

De gegevens, die weinig media-aandacht hebben gekregen, onthullen dat de temperatuur op aarde tussen begin 1997 en augustus 2012 niet is gestegen.

Ook in de periode vóór 1980 is de aarde gedurende 40 jaar niet warmer geworden of werd het zelfs kouder op onze planeet. Experts zijn het er niet over eens of er nu een definitief einde is gekomen aan de opwarming van de aarde.

Zeer gebrekkig

Klimaatwetenschapper Phil Jones van de Universiteit van East Anglia vindt dat 15 of 16 jaar veel te kort is om conclusies te trekken. Professor Judith Curry van het Georgia Institute of Technology zei juist dat de computermodellen die zijn gebruikt om de opwarming van de aarde te voorspellen overduidelijk ‘zeer gebrekkig’ waren.

Ondanks de gepubliceerde data blijven vrijwel alle beleidsmakers ervan overtuigd dat de aarde blijft opwarmen als we de uitstoot van CO2 niet drastisch terugdringen. Ze waarschuwen regelmatig voor catastrofale gevolgen. Toch blijkt de industrialisatie de afgelopen 130 jaar bijna geen invloed op de temperatuur op aarde gehad te hebben.

Afbeelding

De gegevens, die weinig media-aandacht hebben gekregen, onthullen dat de temperatuur op aarde tussen begin 1997 en augustus 2012 niet is gestegen.

Ook in de periode vóór 1980 is de aarde gedurende 40 jaar niet warmer geworden of werd het zelfs kouder op onze planeet. Experts zijn het er niet over eens of er nu een definitief einde is gekomen aan de opwarming van de aarde.

Zeer gebrekkig

Klimaatwetenschapper Phil Jones van de Universiteit van East Anglia vindt dat 15 of 16 jaar veel te kort is om conclusies te trekken. Professor Judith Curry van het Georgia Institute of Technology zei juist dat de computermodellen die zijn gebruikt om de opwarming van de aarde te voorspellen overduidelijk ‘zeer gebrekkig’ waren.

Ondanks de gepubliceerde data blijven vrijwel alle beleidsmakers ervan overtuigd dat de aarde blijft opwarmen als we de uitstoot van CO2 niet drastisch terugdringen. Ze waarschuwen regelmatig voor catastrofale gevolgen. Toch blijkt de industrialisatie de afgelopen 130 jaar bijna geen invloed op de temperatuur op aarde gehad te hebben.

Schok

Het nieuws dat de aarde al 16 jaar niet warmer is geworden komt voor velen als een schok. Mensen beginnen zich af te vragen waar de miljardenverslindende projecten gericht op CO2-reductie goed voor zijn.

Volgens steeds meer serieuze klimaatwetenschappers lijkt het erop dat de computermodellen die al jaren worden gebruikt door onder meer het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) van de Verenigde Naties, verkeerd zijn en dat het klimaat vele malen complexer is dan men denkt.

Daarnaast is er nog nooit zo veel zee-ijs rond Antarctica gemeten als vorige maand. Op 26 september lag er het meeste ijs van deze winter op de zee bij de Zuidpool, bijna 20 miljoen vierkante kilometer.

Bron: Dailymail.co.uk

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13660
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: 'Aarde is rond 2084 al 4 graden opgewarmd'

Bericht door Fenna » 03 jun 2018, 08:39

:post:
Even was het stil toen er een paar jaar geleden mails waren uitgelekt over het bedrog van de millieumaffia, maar ze zijn weer helemaal op stoom met hun leugens.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 'Aarde is rond 2084 al 4 graden opgewarmd'

Bericht door univers » 03 jun 2018, 08:46

Dachten jullie nou werkelijk, dat de aarde zich iets aantrekt van computermodellen ?
Dacht het niet, Die gaat lekker zijn eigen gang.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie