Franse minister van Milieu Nicolas Hulot gelooft er niet meer in en treed af

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80584
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Franse minister van Milieu Nicolas Hulot gelooft er niet meer in en treed af

Bericht door Tammy » 06 sep 2018, 14:23

Afbeelding
Paul François in de rechtszaal in 2015 tijdens de rechtszaak tegen multinational Monsanto.
Foto Jeff Pachoud/AFP.

Macron redt de planeet – op termijn .

‘Make our planet great again’ beloofde de Franse president Emmanuel Macron kort na zijn aantreden. Maar zijn minister van Milieu geloofde er niet meer in en trad af. Zijn vertrek is bedoeld als een uitnodiging om van richting te veranderen.

‘Verboden toegang, gevaarlijke substanties’. Op een van de bijgebouwen van de boerderij van akkerbouwer Paul François in Zuidwest-Frankrijk waarschuwt een dreigend bordje dat bezoekers beter wat afstand kunnen houden – of sowieso maar weg moeten blijven. Jarenlang was deze chemicaliënschuur het hart van zijn bloeiende bedrijf. „Pesticiden brachten materieel comfort, vooruitgang. Dat zag ik bij mijn vader, van wie ik de boerderij heb overgenomen”, zegt François (54) in het kantoortje naast de gifopslag. „Ik heb mezelf nooit afgevraagd of het veilig was.”
Tot 2004. Een ongeluk met de onkruidverdelger Lasso bezorgde hem een acute vergiftiging die zijn afweersysteem afbrak. Hij bracht vele maanden in ziekenhuizen door, lag zelfs een paar dagen in coma. Als eerste boer in de wereld won hij in 2015 na jaren procederen een zaak tegen multinational Monsanto, de producent van het inmiddels verboden middel. Nu werkt François vrijwel geheel biologisch. Hij maakt zich sterk voor collega’s die gezondheidsproblemen hebben door pesticiden en probeert andere boeren en, vooral, de Franse politiek ervan te overtuigen dat een duurzamere manier van landbouw bedrijven niet alleen mogelijk maar noodzakelijk is.

Dat is bijkans onbegonnen werk. „Veel Franse boeren zijn verslaafd aan het gebruik van pesticiden”, lacht hij. „Maar ik kan het ze niet aanrekenen. Ze weten niet anders. Ze zijn net als ik grootgebracht en onderwezen met dit ene model: de intensieve landbouw.”

Staten-generaal van de voeding.

Een landbouwtransitie: het was een van de speerpunten van de vorige week plotseling afgetreden Franse minister van Milieu Nicolas Hulot. Op zijn initiatief organiseerde de regering van president Emmanuel Macron in 2017 de ‘staten-generaal van de voeding’: strategische ontmoetingen tussen boeren, de voedselindustrie, supermarkten, wetenschappers en milieuorganisaties. Samen moesten ze tot een duurzamer model komen. Op voorspraak van Hulot pleitte Frankrijk in Brussel enkele maanden later vergeefs voor een verbod op het breed gebruikte landbouwgif glyfosaat, door hetzelfde Monsanto op de markt gebracht onder de naam Roundup.

Veel heeft de strijd van Hulot niet opgeleverd. Althans dat vindt hij zelf. „Ik geloof er niet meer in”, zei de populaire voormalige tv-presentator en natuuractivist vorige week toen hij live op de Franse radio gedesillusioneerd zijn aftreden bekendmaakte. President Emmanuel Macron noch premier Édouard Philippe, zelfs zijn eigen vrouw had hij vooraf niet van zijn besluit op de hoogte gebracht. „Zijn we begonnen met het terugbrengen van de broeikasgassen? Het antwoord is nee. Zijn we erin geslaagd het gebruik van pesticiden te verminderen? Het antwoord is nee.”
Met tranen in zijn ogen verzuchtte de moegestreden Hulot dat invloedrijke economische lobby’s, vooral die voor kernenergie en landbouw, in Frankrijk altijd het laatste woord hebben. Ook onder Macron, die wereldwijd nochtans met de slogan „Make our planet great again” goede sier maakte nadat de Verenigde Staten uit het klimaatakkoord van Parijs stapten.

Lees HIER het volledige artikel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Franse minister van Milieu Nicolas Hulot gelooft er niet meer in en treed af

Bericht door Mypos » 06 sep 2018, 18:02

Tja goeie actie van deze man. Macron had ik 0,0 vertrouwen in dus dit verbaast me niet echt. Is gewoon een EU poppetje.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80584
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Franse minister van Milieu Nicolas Hulot gelooft er niet meer in en treed af

Bericht door Tammy » 07 sep 2018, 08:08

Ik ben het niet vaak met jou eens Mypos maar wat je zegt over Macron ondersteun ik.
Zijn opkomst uit het bijna niets en meer heb ik met argusogen bekeken en doe ik nu nog.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Franse minister van Milieu Nicolas Hulot gelooft er niet meer in en treed af

Bericht door Mypos » 07 sep 2018, 23:55

Tammy schreef:
07 sep 2018, 08:08
Ik ben het niet vaak met jou eens Mypos maar wat je zegt over Macron ondersteun ik.
Zijn opkomst uit het bijna niets en meer heb ik met argusogen bekeken en doe ik nu nog.
Volgens mij zijn we het soms eens en soms oneens. Niet heel vaak oneens in ieder geval. :wink:

Maar fijn dat we het eens zijn. :peace:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80584
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Franse minister van Milieu Nicolas Hulot gelooft er niet meer in en treed af

Bericht door Tammy » 08 sep 2018, 10:29

Ja vind ik ook. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80584
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Franse minister van Milieu Nicolas Hulot gelooft er niet meer in en treed af

Bericht door Tammy » 09 sep 2018, 12:00

Tienduizenden Fransen eisen maatregelen tegen klimaatverandering .

ienduizenden Fransen demonstreerden zaterdag in de grote steden om maatregelen tegen klimaatverandering te eisen. Er waren manifestaties in 47 steden, waaronder Marseille, Straatsburg en Toulouse, met in totaal naar schatting 115.000 betogers.

De demonstranten staken onder meer oud-minister van Milieu Nicolas Hulot, die onlangs opstapte uit frustratie over het "falende beleid" van de regering op dit punt, een hart onder de riem.
Volgens de politie waren er in het centrum van Parijs 18.500 mensen op de been. De organisatie van de Mars voor het Klimaat in de Franse hoofdstad sprak echter van 50.000 deelnemers. Ze droegen spandoeken en borden met onder meer de teksten 'Planeet in gevaar' en 'Als jij het niet doet, wie dan wel?'
In de krant Libération riepen zevenhonderd Franse wetenschappers de regering zaterdag op in actie te komen. "De symptomen van de klimaatverandering stapelen zich steeds verder op. Toch wordt er niets wezenlijks tegen de opwarming van de aarde gedaan."

BRON.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Hier ga jij het niet mee eens zijn Mypos wat ik nu ga schrijven maar ook dat moet kunnen. :mrgreen:

Zijn er onder deze demonstranten ook mensen bij met een spandoek waarop staat :

Save our planet, te beginnen met minder grote gezinnen te maken ?
Oftewel kort samengevat, geboortebeperking ?
Denk het niet he ? :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13657
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Franse minister van Milieu Nicolas Hulot gelooft er niet meer in en treed af

Bericht door Fenna » 09 sep 2018, 12:50

Tammy ;P!

Zal van Mypos wel weer een knuppel op mijn hoofd krijgen :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80584
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Franse minister van Milieu Nicolas Hulot gelooft er niet meer in en treed af

Bericht door Tammy » 09 sep 2018, 13:03

Gelukkig is het een virtuele knuppel, krijg je geen koppijn van. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Franse minister van Milieu Nicolas Hulot gelooft er niet meer in en treed af

Bericht door univers » 09 sep 2018, 13:13

Van mij krijgt ze.

Afbeelding

:mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13657
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Franse minister van Milieu Nicolas Hulot gelooft er niet meer in en treed af

Bericht door Fenna » 09 sep 2018, 13:51

;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13657
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Franse minister van Milieu Nicolas Hulot gelooft er niet meer in en treed af

Bericht door Fenna » 09 sep 2018, 13:52

Tammy schreef:
09 sep 2018, 13:03
Gelukkig is het een virtuele knuppel, krijg je geen koppijn van. :mrgreen:
Nou!
Soms.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Franse minister van Milieu Nicolas Hulot gelooft er niet meer in en treed af

Bericht door univers » 09 sep 2018, 14:08

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Franse minister van Milieu Nicolas Hulot gelooft er niet meer in en treed af

Bericht door Mypos » 09 sep 2018, 18:09

Tammy schreef:
09 sep 2018, 12:00
Tienduizenden Fransen eisen maatregelen tegen klimaatverandering .

ienduizenden Fransen demonstreerden zaterdag in de grote steden om maatregelen tegen klimaatverandering te eisen. Er waren manifestaties in 47 steden, waaronder Marseille, Straatsburg en Toulouse, met in totaal naar schatting 115.000 betogers.

De demonstranten staken onder meer oud-minister van Milieu Nicolas Hulot, die onlangs opstapte uit frustratie over het "falende beleid" van de regering op dit punt, een hart onder de riem.
Volgens de politie waren er in het centrum van Parijs 18.500 mensen op de been. De organisatie van de Mars voor het Klimaat in de Franse hoofdstad sprak echter van 50.000 deelnemers. Ze droegen spandoeken en borden met onder meer de teksten 'Planeet in gevaar' en 'Als jij het niet doet, wie dan wel?'
In de krant Libération riepen zevenhonderd Franse wetenschappers de regering zaterdag op in actie te komen. "De symptomen van de klimaatverandering stapelen zich steeds verder op. Toch wordt er niets wezenlijks tegen de opwarming van de aarde gedaan."

BRON.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Hier ga jij het niet mee eens zijn Mypos wat ik nu ga schrijven maar ook dat moet kunnen. :mrgreen:

Zijn er onder deze demonstranten ook mensen bij met een spandoek waarop staat :

Save our planet, te beginnen met minder grote gezinnen te maken ?
Oftewel kort samengevat, geboortebeperking ?
Denk het niet he ? :wink:
@Tammy

Die grote gezinnen zie je voornamelijk in ontwikkelingslanden waar wij uit het westen in het verleden en nog steeds alle rijkdom hebben weg geroofd. De armoede is dan ook de reden dat deze mensen nog steeds zulke grote gezinnen krijgen. Wil je deze situatie veranderen zullen wij in het westen moeten stoppen met het leegroven van deze landen zodat er minder armoede komt en deze mensen dus ook minder grote gezinnen zullen krijgen. :peace:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80584
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Franse minister van Milieu Nicolas Hulot gelooft er niet meer in en treed af

Bericht door Tammy » 09 sep 2018, 18:25

Je vergeet religie te vermelden Mypos. :wink:
Voorbehoedsmiddelen is not done in vele delen van de wereld.

Ligt een taak klaar voor het Vaticaan en andere religieuze instanties maar helaas zullen die daar niet aan mee werken.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Franse minister van Milieu Nicolas Hulot gelooft er niet meer in en treed af

Bericht door Vitharr » 09 sep 2018, 19:30

Vergeet het westelijke welvaart-effect niet. Als ieder gezin 2 kinderen krijgt die ook kinderen krijgen voor hun ouders overlijden groeit de populatie. Bij 1 kind speelt dat pas als we ook achterkleinkinderen zien.

Willen we ook nog migranten binnenhalen dan vereist beperking van bevolkingsgroei zelfs dat we stoppen met voortplanten.

Save the planet is een hot item voor politiek links. Ik ga er dus vanuit dat ze zich vol overgave op deze uitstervingsstrategie storten. Hun wijsheid kunnen ze op de migranten overbrengen. Rechts zal daar nog steeds niet mee door 1 deur kunnen maar dankzij de indirecte democratie zullen zij dankzij het linkse offer snel zelf een minderheid vormen waardoor de tegenstellingen weg zullen vallen en de neutralen eindelijk vooruitgang kunnen boeken.

Zoiets zou het volgens de statistieken en politieke standpunten zijn tenminste.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Franse minister van Milieu Nicolas Hulot gelooft er niet meer in en treed af

Bericht door Mypos » 09 sep 2018, 19:39

Tammy schreef:
09 sep 2018, 18:25
Je vergeet religie te vermelden Mypos. :wink:
Voorbehoedsmiddelen is not done in vele delen van de wereld.

Ligt een taak klaar voor het Vaticaan en andere religieuze instanties maar helaas zullen die daar niet aan mee werken.
Klopt. Er heersen in veel landen nog hele rare vooroordelen daarover. Maar goed westerse instanties als het IMF en inderdaad ook het Vaticaan zijn de schuldige hierin.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Franse minister van Milieu Nicolas Hulot gelooft er niet meer in en treed af

Bericht door Mypos » 09 sep 2018, 19:41

Vitharr schreef:
09 sep 2018, 19:30
Vergeet het westelijke welvaart-effect niet. Als ieder gezin 2 kinderen krijgt die ook kinderen krijgen voor hun ouders overlijden groeit de populatie. Bij 1 kind speelt dat pas als we ook achterkleinkinderen zien.

Willen we ook nog migranten binnenhalen dan vereist beperking van bevolkingsgroei zelfs dat we stoppen met voortplanten.

Save the planet is een hot item voor politiek links. Ik ga er dus vanuit dat ze zich vol overgave op deze uitstervingsstrategie storten. Hun wijsheid kunnen ze op de migranten overbrengen. Rechts zal daar nog steeds niet mee door 1 deur kunnen maar dankzij de indirecte democratie zullen zij dankzij het linkse offer snel zelf een minderheid vormen waardoor de tegenstellingen weg zullen vallen en de neutralen eindelijk vooruitgang kunnen boeken.

Zoiets zou het volgens de statistieken en politieke standpunten zijn tenminste.
Ik heb op het moment alleen nog maar hoop op ofwel extreem rechts ofwel extreem links. Dat zijn de enige kanten van het politieke spectrum die tegen de status quo zijn en dus de corruptie kunnen doorbreken.

Politiek gezien dan.

De meeste hoop heb ik op de grassroots beweging van mensen zelf natuurlijk. :peace:

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Franse minister van Milieu Nicolas Hulot gelooft er niet meer in en treed af

Bericht door Vitharr » 09 sep 2018, 20:12

In die zin heb ik eerlijk gezegd geen hoop. Mijn hoop is dat de overgebleven mensen later leren van de ellende die ze over zich af hebben geroepen maar tegelijk moet ik eerlijk bekennen dat die hoop heel klein is.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Franse minister van Milieu Nicolas Hulot gelooft er niet meer in en treed af

Bericht door Vitharr » 09 sep 2018, 20:25

A man's dreams are numerous
they are like a crowd in an escalator
wearing faces with different races
of talent and diversities

His hopes are outrageous
they are like large numbers of birds
liberated into the air
only to unite at one end

Thinking twice, he gathers himself
when age and responsibility unrests
he eats every parental advice and digest
and wonders what it really takes attain the best

Taking time to weigh his mentor
with love but discrimination
he ask himself silent questions
that puts him in the right track and condition

In all his anticipation
through lives ups and damnation
in search of a great fruit
containing success and the juice of truth

He finally arrives
and he tells his story with pride
that if a man must achieve in life
he must learn to study and be wise


Bernard Otumun
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Franse minister van Milieu Nicolas Hulot gelooft er niet meer in en treed af

Bericht door univers » 09 sep 2018, 21:34

:post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie