Scheepvaart kan ervoor zorgen dat de Noordpool minder snel opwarmt

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Scheepvaart kan ervoor zorgen dat de Noordpool minder snel opwarmt

Bericht door univers » 18 sep 2018, 13:49

Afbeelding
Een nieuwe studie suggereert dat de groei van de trans-Arctische scheepvaart en de bijbehorende toename van emissies een deel van de algehele opwarmingstrend in die regio kan compenseren. (Getty Images)

Onderzoekers noemen de bevindingen verrassend.

Het zee-ijs op en nabij de Noordpool smelt razendsnel. Het is dan ook een kwestie van tijd voor schepen niet langer door dat zee-ijs gehinderd worden en de Noordpool recht over kunnen steken. Het zal leiden tot een toename in de scheepvaart en uitstoot in dit gebied. Je zou misschien verwachten dat het leidt tot een nog snellere opwarming van de Noordpool, maar nieuw onderzoek suggereert dat het tegendeel waar is. Modellen suggereren dat de scheepvaart de opwarming van het gebied tegen het eind van deze eeuw iets afremt. “De resultaten hebben ons verrast,” aldus onderzoeker Scott Stephenson.

Scheepvaart en klimaat
Wetenschappers weten al een tijdje dat de scheepvaart op twee manieren van invloed kan zijn op het klimaat. Wanneer de scheepvaart in een bepaald gebied toeneemt, neemt ook de uitstoot toe. Het betekent onder meer dat er meer roet vrijkomt. Het roet daalt onder meer neer op oppervlakken die normaliter veel zonlicht reflecteren – denk bijvoorbeeld aan sneeuw en ijs – waardoor die zonlicht gaan absorberen en een gebied opwarmt. Tegelijkertijd kan de scheepvaart het klimaat ook op een andere manier beïnvloeden. Vaak stoten schepen namelijk ook aerosolen uit waar watermoleculen zich aan vastklampen en waardoor wolkvorming wordt gestimuleerd. Die wolken houden zonlicht tegen, waardoor een gebied ook weer kan afkoelen.

“WE HEBBEN HET OVER EEN VERTRAGING VAN DE OPWARMING, NIET OVER HET STOPPEN VAN DE OPWARMING”

Het onderzoek
Maar hoe beïnvloedt een toename in de scheepvaart nu een gebied als de Noordpool? Dat hebben onderzoekers nu uitgezocht. Ze hielden daarmee onder meer rekening met seizoengebonden veranderingen in zee-ijs en de manier waarop dat de scheepvaart beïnvloedt. “Eerdere studies hebben Arctische scheepvaartroutes min of meer als statisch beschouwd, wat betekent dat de routes door de seizoenen heen en met de groei en krimp van het ijs niet veranderden,” aldus Stephenson. “Wij denken dat dit een belangrijk puzzelstukje is waarmee we beter kunnen modelleren waar schepen zich gedurende de 21e eeuw begeven.” Ook werd berekend hoeveel brandstof de schepen zouden verbruiken en hoeveel uitstoot er vrijkwam. Natuurlijk werd ook rekening gehouden met de overige antropogene uitstoot gedurende de 21e eeuw. “Wij probeerden de interacties tussen de verschillende componenten van het klimaatsysteem volledig te integreren, op manieren die nog niet eerder zijn benut.”

Vertraging
Uiteindelijk bleek uit de modellen dat het verkoelende effect van de scheepvaart het won van het opwarmende effect. Het betekent echter niet dat de scheepvaart ervoor zorgt dat de Noordpool afkoelt, zo benadrukt Stephenson. “We hebben het over een vertraging van de opwarming, niet over het stoppen van de opwarming.”

De onderzoekers pleiten er zeker niet voor om schepen naar de Noordpool te sturen om de opwarming daar een halt toe te roepen. Ze wijzen er namelijk onder meer op dat de scheepvaart op andere manieren een grote negatieve impact kan hebben op het gebied. Zo neemt de kans op olierampen toe. En doordat het gebied zo afgelegen is, zullen dergelijke rampen lastig in te perken zijn. “Er zijn duidelijke economische voordelen verbonden aan het verschepen via het Arctische gebied,” stelt Stephenson. Zo is de route korter en hoeft er minder brandstof te worden verbruikt. “Maar er zijn ook enorme potentiële risico’s.”

Afbeelding
Scheepsporen worden gevormd wanneer zeer kleine, in de lucht uitgestraalde deeltjes uitgestoten in de uitlaat van grote schepen (en vliegtuigen) watermoleculen aantrekken, die fungeren als 'zaden' (of 'wolkencondensatiekernen') voor wolken. Voortdurende ophoping van druppels op de condensatienucleï van de wolk vormt de dunne, streperige wolken die in deze afbeelding worden weergegeven. (NASA Photo

https://www.scientias.nl/scheepvaart-ka ... l-opwarmt/

https://today.uconn.edu/2018/09/ships-c ... ng-arctic/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Scheepvaart kan ervoor zorgen dat de Noordpool minder snel opwarmt

Bericht door Vitharr » 18 sep 2018, 15:58

Je kan ook de motor er uit trekken en gewoon gaan roeien. Alles komt tegenwoordig immers uit China en daar hebben ze kandidaatroeiers genoeg.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13638
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Scheepvaart kan ervoor zorgen dat de Noordpool minder snel opwarmt

Bericht door Fenna » 18 sep 2018, 18:47

:hahaha:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Scheepvaart kan ervoor zorgen dat de Noordpool minder snel opwarmt

Bericht door Witte wel » 18 sep 2018, 19:17

Roetdeeltjes die vrijkomen via de uitstoot. En dat heeft effect op het reflecteren van de zonnestralen.
:rolfl:
Zou betekenen dat in havengebieden de grond zwart moet zijn en vervuild.
Hoeveel schepen zouden er daarvoor in die gebieden moeten varen om een fractie van het genoemde effect te verkrijgen en over welke gebieden spreekt men.
Beetje een vreemd onderzoeksresultaat.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

gusteman

Re: Scheepvaart kan ervoor zorgen dat de Noordpool minder snel opwarmt

Bericht door gusteman » 18 sep 2018, 20:19

Witte wel schreef:
18 sep 2018, 19:17
Roetdeeltjes die vrijkomen via de uitstoot. .../... Zou betekenen dat in havengebieden de grond zwart moet zijn en vervuild.
Indien die roetdeeltjes met zijn allen netjes naast de schepen zouden neer komen zou de grond in de havengebieden inderdaad zwart zijn, beste Witte wel.
Maar dat doen die roetdeeltjes niet ..... en dat weet jij natuurlijk zelf ook wel. :wink:

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Scheepvaart kan ervoor zorgen dat de Noordpool minder snel opwarmt

Bericht door Witte wel » 18 sep 2018, 20:27

Dan vallen ze toch ook niet in dat scheepvaart gebied hè maar gaan ze op in de lucht en vallen ze elders op de aarde naar beneden. Dan maakt het toch niets uit waar die schepen varen.
En dat weet jij natuurlijk zelf ook. :wink:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

gusteman

Re: Scheepvaart kan ervoor zorgen dat de Noordpool minder snel opwarmt

Bericht door gusteman » 18 sep 2018, 20:55

Witte wel schreef:
18 sep 2018, 20:27
Dan vallen ze toch ook niet in dat scheepvaart gebied hè maar gaan ze op in de lucht en vallen ze elders op de aarde naar beneden.
Goed zo, je blijft bij de les, dat maakt het heel wat aangenamer om met jou in discussie te gaan dan met mensen die er allerlei randfenomenen bij sleuren. Waarvoor dank. ;P!

Maar nu to the point: die roetdeeltjes gaan inderdaad de lucht in en dat zou ertoe kunnen leiden dat zonnestralen gefilterd worden, zoals in het artikel wordt aangehaald.
Of die deeltjes al dan niet ergens anders op aarde terecht komen valt nog te bezien. Indien ze hoog genoeg in de stratosfeer terecht komen is het zelfs mogelijk dat ze de ruimte in gaan.
Witte wel schreef:
18 sep 2018, 20:27
Dan maakt het toch niets uit waar die schepen varen.
Indien een drukke vaarroute over de noordpool zou ontstaan zou dit zeker veel betekenen. Al was het maar door de windstromen die dat roet boven de pool zouden houden waardoor op vrij korte termijn een behoorlijk dichte laag zou gecreëerd worden.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Scheepvaart kan ervoor zorgen dat de Noordpool minder snel opwarmt

Bericht door Witte wel » 18 sep 2018, 22:01

He gusteman, je kent me ondertussen wel hè. ;P!

Het artikel zegt; "Het roet daalt onder meer neer op oppervlakken die normaliter veel zonlicht reflecteren".
Dus daardoor zou, onder meer, het reflecterende effect gereduceerd worden.
En gij geleuft dèh. :mrgreen:

In het artikel staat niet dat de deeltjes in de lucht filteren.

Als scheepvaart in een ijsgebied toe zou nemen dan wordt de ijsmassa regelmatiger verbroken waardoor het reflecterend effect, wat de ijsoppervlakte met zich mee brengt, reduceert en de mogelijkheid van warmteabsorptie in het water toe neemt. De ijsgroei zal mogelijk toenemen maar het reflecterend oppervlakte zal daardoor niet toe nemen. Ik ben daar niet echt van overtuigd dat die ijsgroei zal plaats vinden bij toenemende scheepvaart.
Echter is het, zoals staat geschreven, nog een puzzelstukje en daar moet nog even op door gepuzzeld worden.
Ik reageerde ook voornamelijk op het roetdeeltjesfenomeen wat beschreven werd wat geen stand houdt.
En die puzzel is veel complexer dan men zou denken wat er komt ook een reëel milieuaspect bij kijken wat als er zo'n schip nu een olie gaat verliezen. Hoe ga je dat oplossen in een ijsgebied.
Nagenoeg niet.

Wat mij wel opvalt is dat er nu ineens nieuwe wetenschappelijke inzichten komen omtrent dit onderwerp terwijl dat Rusland al jaren bezig is deze ijsgebieden te willen doorkruisen omdat dat veel financiële voordelen met zich mee zou brengen in de transportwereld. Rusland heeft veel tegenwerking gekregen vanuit veel milieu activisme en dan zou het nu misschien toch nog wel eens goed kunnen zijn voor het milieu. Wie willen er allemaal gebruik gaan maken van die noordelijke wateren vraag ik mij af. Zijn er meer kapers op de kust en is het nu geen bezwaar meer voor het smelten van het ijs.
Mogelijk dat men daar ook maar eens een puzzeltje van moet gaan maken.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Plaats reactie