Dieren in het nieuws

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Dieren in het nieuws

Bericht door univers » 28 apr 2016, 09:15

Deel de gevoelens.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Dieren in het nieuws

Bericht door Tammy » 12 aug 2016, 01:05

Afbeelding


Haai bij Groenland is geboren rond 1624 .


KOPENHAGEN - Dat de Groenlandse haai bijzonder oud kan worden, was al bekend. Maar Deense wetenschappers hebben nu ontdekt hoe oud. Een van de haaien is waarschijnlijk 392 jaar oud, en mogelijk zelfs 512 jaar.

Als de haai inderdaad 392 jaar oud is, moet hij rond 1624 zijn geboren. In dat jaar vestigden de eerste Nederlandse kolonisten zich in Amerika. Een jaar later bouwden ze Fort Amsterdam, wat nu de stad New York is.

De onderzoekers bestudeerden in totaal 28 Groenlandse haaien. Ze ontdekten ook dat vrouwtjes pas geslachtsrijp worden als ze 134 jaar oud zijn.

Een Groenlandse haai groeit heel langzaam, ongeveer een centimeter per jaar. Toch kunnen ze meer dan vijf meter lang worden. Daardoor was al duidelijk dat ze bijzonder oud moeten worden.

De haaien leven vooral bij Groenland en IJsland. Daar is het vlees een delicatesse, kaestur hákarl genaamd. Het vlees is pas eetbaar als het maanden onder de grond heeft gefermenteerd. Daardoor krijgt het een penetrante geur, vergelijkbaar met ammonia.

Als de hoge leeftijd klopt, zijn Groenlandse haaien de oudste gewervelde dieren ter wereld. Dat zijn nu de Groenlandse walvissen, die 211 kunnen worden.


BRON.

>>>>>>>>>>>>>


Allemachtig, kunnen ze zo oud worden ? :shock:
Klopt dit artikel wel ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Dieren in het nieuws

Bericht door Gast1 » 12 aug 2016, 06:58

I'm impressed ... bij het lezen van dit artikel.
Toch weer typisch dat 'Den Mensch' ook dit prachtige en bijzondere schepsel van de Natuur opvreet.
Nader onderzoek zal waarschijnlijk nodig zijn om de leeftijd wat beter in te schatten.
392 of 512 jaar ... dat is nogal een verschil, maar als het met zekerheid 392 jaar is, tja ... dan is dat tot alweer bijna 400 jaar.
En dat is niet mis, maar ja ... het is de telegraaf dit dit artikeltje schreef en da's dan weer altijd bedenkelijk.
Ik ga eens even een beetje speuren.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Dieren in het nieuws

Bericht door Tammy » 12 aug 2016, 07:08

Het staat ook in anderen kranten Gast1.
Ik had dat al gecheckt omdat ik de leeftijd zo hoog vond. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Dieren in het nieuws

Bericht door Gast1 » 12 aug 2016, 07:11

Yep, ik heb het ook ontdekt:
NRC is wel wat betrouwbaarder *klik*
NOS vermeldt het weer nét ietsje anders *klik*
De volkskrant is het meest uitvoerig *klik*

Altijd aardig om de diverse berichten naast elkaar te liggen.
Wie schrijft wat en wat is er van waar?
Ik denk wel dat dier wezen een flinke leeftijd kan bereiken maar ja ... hoe oud kan het dier nou werkelijk worden?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Dieren in het nieuws

Bericht door Tammy » 15 okt 2016, 03:55

Man in door haai aangevallen kooi: Ik was niet bang.

Hij was niet bang, zei Chan Ming (51) over het moment waarop de kooi waarin hij zich bevond door een witte haai werd aangevallen. Alles ging simpelweg te snel, vertelde hij aan de New York Times over zijn intense en gevaarlijke ervaring.

Het incident gebeurde bij het Mexicaanse eiland Isla Guadalupe. De man deed mee aan ee excursie waarbij hij in een kooi zat en zo met haaien kon 'zwemmen'.

Chan, die uit Shanghai komt en in Mexico op vakantie is, zegt in een telefooninterview met de Amerikaanse krant dat alles zo snel ging, dat hij geen tijd had om angst te voelen, laat staan om foto's te maken. 'Om eerlijk te zijn, op dat moment had ik een tijd om bang te zijn, omdat de haai eraan kwam'. Hij concentreerde zich naar eigen zeggen op één ding: in de kooi blijven. Nadat de haai de kooi uitzwom, trok Chan zichzelf op en zwom ook hij naar buiten.

Na zijn avontuur had Chan, die in zijn vrije tijd duikles geeft, nog drie dagen om te duiken. Hij ging de volgende dag meteen weer het water weer in: "Ik voelde me zo'n geluksvogel. Waarom zou ik bang zijn?"

De haai viel aan terwijl hij gevoerd werd. Hij viel de kooi aan en wist die open te breken. Dankzij een oplettende medewerker die de deur van de kooi met de duikers opende, zwom de haai de kooi weer uit. De duiker raakte niet gewond.

BRON.


Die man heeft echt geluk gehad. :shock:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Dieren in het nieuws

Bericht door taigitu » 15 nov 2016, 11:18

Een leermoment?
Zou het niet leuk zijn om hier de handleiding van te krijgen?
Blijkt er een handleiding te zijn..... Heb ik één 'probleem'.
Ik heb een kneusje uit het asiel en zij kan niet op het toilet springen.
Dat is te hoog voor haar. Voor mij is dat, zoals Cruyff zei, een nadeel met een voordeel.
Want zij kan ook niet op de aanrecht of de eettafel springen om eten te stelen......
Voor mij is mijn Lot een lot uit de loterij. Dan maar gewoon de kattenbak.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Dieren in het nieuws

Bericht door Fenna » 15 nov 2016, 18:57

De kat van mijn oma flikte dit ook.
Als het geen grap is van jou kat.
Je kan en opstapje voor klein kleine kinderen voor de wcpot plaatsen, dan kan zij er bij.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Dieren in het nieuws

Bericht door Tammy » 19 jan 2017, 11:14


How Wolves Change Rivers.


They Released 14 Wolves In A Park.
But No One Was Prepared For THIS.
What Happens Next Is A Miracle And Proves That We Must Take Care Of Our Amazing Planet.


https://weloveanimals.me/released-14-wo ... -nature11/


<<<<<<<<<<<<<<<<


Geniet van de schoonheid daar.
Eens loop ik daar weer. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Dieren in het nieuws

Bericht door taigitu » 25 mar 2017, 18:51

.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Dieren in het nieuws

Bericht door taigitu » 01 apr 2017, 10:38

Afbeelding

Kudde olifanten gered uit Cambodjaanse bomkrater
1 april 2017

Een reddingsteam heeft een kudde olifanten na vier dagen gered uit een oude
bomkrater. De bedreigde dieren zouden van honger zijn omgekomen als dorpelingen hen
niet hadden ontdekt.

De elf dieren, inclusief een jong, kwamen vast te zitten toen ze wilden drinken uit de
3 meter diepe bomkrater. De kuil was al jaren geleden ontstaan door een Amerikaans
bombardement in het land.

De olifanten werden bevrijd door een pad te graven uit de kuil. Ondertussen werd ook
water in het gat gespoten om de modder te verdunnen. Na hun redding liepen de
dieren terug het bos in.

http://nos.nl/artikel/2164940-kudde-oli ... rater.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Dieren in het nieuws

Bericht door univers » 01 apr 2017, 18:59

Zeldzaamste hondachtige ter wereld voor het eerst in decennia weer in het wild gespot

Velen dachten dat de Nieuw-Guinea Higland Wild Dog in het wild was uitgestorven. Onterecht, zo blijkt nu.

In Nieuw-Guinea hebben onderzoekers namelijk zeker vijftien wilde exemplaren ontdekt. Het is voor het eerst in meer dan vijftig jaar dat de soort weer in het wild is gespot.

De expeditie
Na bijna 3,5 jaar voorbereiding trokken onderzoekers van de universiteit van Papoea vorig jaar het afgelegen berggebied van Nieuw-Guinea in. Er gingen verhalen dat in dit gebied Nieuw-Guinea Highland Wild Dogs (NGHWD) te vinden waren en de onderzoekers hoopten die verhalen te kunnen bevestigen. Lang leek het erop dat de onderzoekers van een koude kermis thuis zouden komen: pas aan het eind van de expeditie vonden ze de eerste aanwijzingen dat de hondachtigen hier nog leefden.

Foto’s
Eerst troffen de onderzoekers enkele pootafdrukken aan die van de hondachtigen leken te zijn. Maar al snel hadden ze meer geluk en lukte het ze zelfs om de hondachtigen te fotograferen. Bijzonder, want het is al meer dan 50 jaar geleden dat deze – inmiddels verloren gewaande – hondachtige op de gevoelige plaat was vastgelegd.

De populatie
In totaal maakten de onderzoekers meer dan 100 foto’s van wat een gezonde populatie NGHWD’s lijkt te zijn. De populatie bestaat uit zeker vijftien exemplaren, waaronder mannetjes, vrouwtjes en vrouwtjes met jongen die tussen de 3 en 5 maanden oud waren. De hondachtigen leven in een geïsoleerd gebied dat zo’n 3700 tot 4600 meter boven de zeespiegel ligt.

De Nieuw-Guinea Highland Wild Dog is de zeldzaamste hondachtige op aarde. Tot voor kort dachten onderzoekers dat er nog maar 200 tot 300 exemplaren van in leven waren. En al die individuen leefden in gevangenschap. Daar kunnen we nu dus zeker vijftien wilde exemplaren bij optellen.

Afbeelding

Afbeelding

http://www.nghwdf.org/the-den-site/welc ... what-is-it
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Dieren in het nieuws

Bericht door Gast1 » 02 apr 2017, 05:33

Mooi nieuws! ;P!

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Dieren in het nieuws

Bericht door univers » 03 apr 2017, 09:13

Wetenschap opent de jacht op verloren gewaande buidelwolf

De buidelwolf is in 1936 uitgestorven. Tenminste: dat dachten we. Want nu zijn er aanwijzingen dat het dier nog in Queensland rondloopt.

En daarom organiseren wetenschappers van de James Cook University een grote zoektocht naar de buidelwolf (ook wel Tasmaanse tijger genoemd). Met behulp van 50 high-tech cameravallen hopen ze op het schiereiland Kaap York een glimp van de buidelwolf op te vangen.

Observaties
De zoektocht start nadat twee mensen onafhankelijk van elkaar beweren dat ze de buidelwolf in het gebied gespot hebben. “Eén van deze waarnemers is lang werkzaam geweest in dienst van de Queensland National Parks Service,” vertelt onderzoeker Bill Laurance. “Alle observaties vonden ’s nachts plaats en in één van de gevallen werden vier dieren dichtbij – op ongeveer zes meter afstand – in het licht van een zaklamp geobserveerd. We hebben de beschrijvingen die we ontvingen van de oogkleur, lichaamsomvang en -vorm, het gedrag en andere kenmerken bestudeerd en deze zijn niet in lijn met wat we weten over andere grote diersoorten die in het noorden van Queensland leven zoals dingo’s, wilde honden of wilde zwijnen.”
Zoektocht
Of de twee getuigen daadwerkelijk buidelwolven gespot hebben, hoopt Laurance binnenkort uit te vogelen. Samen met collega’s zal hij komende maand cameravallen plaatsen op de plekken waar de vermeende buidelwolven gezien zijn. Waar dat exact is, wil Laurance niet zeggen.

Buidelwolven konden – van neus tot het puntje van de staart – wel 180 centimeter lang worden en hadden een schofthoogte van zo’n 58 centimeter. Ze leken op grote, lange honden met een zware staart en een relatief grote kop. Ook hadden ze strepen op de rug. Buidelwolven waren vrij verlegen en vermeden contact met mensen. De laatste buidelwolf zou in 1936 zijn uitgestorven. De ondergang van de diersoort wordt toegeschreven aan Europese kolonisten. Zij zouden intensief op de buidelwolf gejaagd hebben, omdat deze het op hun schapen en kippen voorzien had.

Afbeelding
Rond het begin van de twintigste eeuw balanceerde de buidelwolf op het randje van uitsterven doordat Europeanen veel buidelwolven doodschoten

Afbeelding
De laatste buidelwolf die in 1936 het loodje legde.

https://www.scientias.nl/wetenschap-ope ... uidelwolf/

https://www.jcu.edu.au/news/releases/20 ... nian-tiger
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Dieren in het nieuws

Bericht door Fenna » 03 apr 2017, 14:33

Het heeft bijna net zo'n grote bek als ik [joker]
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Dieren in het nieuws

Bericht door univers » 03 apr 2017, 14:39

Nou snap ik waarom je zo blaft. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Dieren in het nieuws

Bericht door Fenna » 03 apr 2017, 19:38

:hahaha: ;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Dieren in het nieuws

Bericht door univers » 11 apr 2017, 08:21

Enorme spin ontdekt in Mexicaanse grot

De spin is als hij zijn poten strekt zo’n 10 centimeter groot. En een beetje giftig.

Een internationaal team van onderzoekers ontdekte de spin in het bergachtige gebied net buiten La Paz in Baja California Sur (een staat in Mexico). “Het eerste bewijs dat we voor deze soort vonden, was een gedumpt exoskelet in de scheuren van een rots,” vertelt onderzoeker Jim Berrian. “Het exoskelet was abnormaal groot.”

Groot
Tijdens vervolgonderzoek ontmoetten Berrian en collega’s dan voor het eerst een levend exemplaar. “Toen ik deze spinnen voor het eerst zag, was ik erg onder de indruk van hun grootte,” vertelt onderzoeker Maria Luisa Jimenez. Jimenez is een expert op het gebied van spinnen die in Baja California Sur leven. “In al die jaren dat ik spinnen die op het schiereiland leven, verzamel heb ik nog nooit zo’n grote spin gezien. Ik verwachtte dan ook dat dit een nieuwe soort was.”

Nieuwe soort
Een uitgebreid onderzoek toont nu aan dat de reusachtige spin de wetenschap inderdaad tot voor kort onbekend was. Sterker nog: de spin is zo anders dan alle spinnen die we kennen dat onderzoekers er een nieuw geslacht voor in het leven hebben geroepen: Califorctenus. De spin gaat voortaan door het leven onder de naam Califorctenus cacachilensis.

Beetje giftig
De spin behoort tot de familie der kampspinnen. Binnen deze familie treffen we ook de zeer agressieve en giftige Braziliaanse zwerfspin aan. Ook C. cacachilensis is giftig. Maar de mens heeft weinig te vrezen. “Bijna alle spinnen zijn giftig, maar slechts weinigen zijn gevaarlijk voor mensen,” stelt Berrian. “Ik werd gebeten terwijl ik met een levende Califorctenus cacachilensis bezig was en ik leef nog. We hebben de giftigheid van het gif niet bestudeerd, maar de meeste kamspinnen zijn niet zo gevaarlijk als de Braziliaanse zwerfspin.

Regelmatig ontdekken onderzoekers nieuwe soorten spinnen. Maar slechts zelden zijn ze zo groot. Op dit moment zijn ons zo’n 1,1 miljoen soorten insecten en spinnen bekend. Sommige onderzoekers schatten dat er nog 2 tot 5 miljoen soorten op ontdekking wachten.

Afbeelding

Afbeelding

http://www.sdnhm.org/blog/blog_details/ ... spider/80/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Dieren in het nieuws

Bericht door Fenna » 12 apr 2017, 13:17

Pfffff, als hij daar al van onder de indruk is, wat zal hij hier dan van schrikken.
Afbeelding
http://www.sgxl.nl/de-grootste-spin-ter ... -australie
Of deze.
De goliath vogelspin ook 30 cm.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Dieren in het nieuws

Bericht door Gast1 » 25 apr 2017, 18:41

Plastic etende rups geeft mogelijke oplossing voor afvalprobleem *klik*

Wetenschappers hebben een rups ontdekt die plastic tasjes verorbert. De rups van de grote wasmot (een nachtvlinder) eet de plasticsoort polyethyleen en zet deze stof om in glycol, een goedje dat vanzelf vergaat.
Als we de Natuur toch niet hadden ...
Lang leve de rups van de galleria mellonella:

Afbeelding

Maar ...
Er is altijd weer een maartje -zelfs in april-
In plaats van nu op grote schaal larven van wasmotten te gaan produceren, willen de onderzoekers uitzoeken wat er precies in de rups zit dat het plastic afbreekt (bijvoorbeeld de speekselklieren).
Eens dat mysterie is ontrafeld, kan de oplossing mogelijk op industriële schaal ingezet worden.
Daarna hebben we de rups niet meer nodig ... :-|

Plaats reactie