Verf kan Aarde redden van asteroïde op ramkoers

That's one small step for a man, a giant leap for mankind, dat waren de woorden van Neill Armstrong toen hij zijn eerste stap op de maan zette. De ruimte en het universum interesseren ons allemaal, vind hier alles terug over ons zonnestelstel, de NASA, geplande ruimte missies en andere gebeurtenissen die ons allemaal aangaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Verf kan Aarde redden van asteroïde op ramkoers

Bericht door Tammy » 05 nov 2012, 01:00

Afbeelding

Vergeet ingewikkelde toestanden zoals het bestoken met een nucleaire bom. Een asteroïde die op onze planeet afsuist, kan gewoon worden gestopt met verf. Dat idee heeft de eerste plaats gewonnen in de 'Move an Asteroid'-competitie, die wordt gesponsord door de VN. De weerkaatsing van zonlicht zou voldoende druk opleveren om een ramp te vermijden, meldt Tweakers.net.

Het voorstel komt van student Sung Wook Paek van MIT's Department of Aeronautics and Astronautics, die beschrijft hoe een asteroïde vanuit een ruimteschip wordt beschoten met grote pakken vol wit verfpoeder.

De verf op het oppervlak leidt tot meer weerkaatsing van zonlicht, en het afketsen van de fotonen zou genoeg kracht opleveren om het ruimteobject van koers te doen veranderen.

Voorbeeld.

Paek nam bij zijn voorstel de asteroïde Apophis als voorbeeld. Deze ruimterots met een diameter van 320 meter scheert in 2029 en 2036 rakelings langs de aarde.

Volgens de student is vijf ton verf nodig om het oppervlak te bedekken, en zouden de lagen in twee rondes aangebracht moeten worden: eerst een voor de voorkant, en als Apophis gepasseerd is, nog een aan de achterkant.

De schatting is dat het vervolgens 20 jaar zou duren voor de druk van de zonnestraling voldoende is om de baan van de enorme kei uit die van de Aarde te duwen.

Extra voordeel.

'Je kunt de asteroïde alleen al verven om hem makkelijker te kunnen volgen met telescopen vanaf de Aarde, dus deze methode is op meerdere manieren bruikbaar', stelt de student.

Zijn voorstel won de 2012 Move an Asteroid Technical Paper-competitie, die wordt gesponsord door de Space Generation Advisory Council van de Verenigde Naties. Doel van deze competitie is om creatieve ideeën te verzamelen voor het inslagprobleem.

Bron : AD.nl

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Verf kan Aarde redden van asteroïde op ramkoers

Bericht door Tammy » 05 nov 2012, 01:01

Wat denken jullie ?
Is dit plan haalbaar ? [think]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

tofu_kronos

Re: Verf kan Aarde redden van asteroïde op ramkoers

Bericht door tofu_kronos » 05 nov 2012, 18:36

Is haalbaar maar dan moet je wel een aantal decennia van te voren weten dat ie eraan komt.

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Verf kan Aarde redden van asteroïde op ramkoers

Bericht door The Grey » 05 nov 2012, 21:19

Plus dat je 20 asteriodesnelheids-jaren van de aarde moet komen.
Waardeloos idee!
Je moet
1. vroeg weten dat die asteroide eraan komt.
2. Op een gigantische afstand van de aarde zijn (wat nu nog niet mogelijk is)
3. Een hele asteroide verfen

Ik zie niet hoe dit makkelijker is dan eventueel een gigantische kernbom in een asteroide te boren?
Ik bedoel, het is creatief. Maar een kernbom is zoveel makkelijker!
-

aquarius

Re: Verf kan Aarde redden van asteroïde op ramkoers

Bericht door aquarius » 05 nov 2012, 22:32

Ik kan alleen maar een natuurlijke oplossing vinden,en dat is een super elektromagneet ontwikkelen die dan via een tegenpool de meteoriet uit zijn baan duwt .
Eentje met atoomkracht waar je zelf de sterkte mee kan regelen . :uhhhm:
Een meteoriet zal heus wel ijzer bezitten lijkt mij.

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Verf kan Aarde redden van asteroïde op ramkoers

Bericht door The Grey » 08 nov 2012, 06:56

aquarius schreef:Ik kan alleen maar een natuurlijke oplossing vinden,en dat is een super elektromagneet ontwikkelen die dan via een tegenpool de meteoriet uit zijn baan duwt .
Eentje met atoomkracht waar je zelf de sterkte mee kan regelen . :uhhhm:
Een meteoriet zal heus wel ijzer bezitten lijkt mij.
Ijzer ja, en een magneet trekt ijzer aan! Plus dat er ook een aantrekkende kracht op de elektromagneet wordt uitgeoefend.
Mochten we dit gaan doen, en het is te dicht bij de aarde. Dan zijn wij ook de lul, want dan beinvloed het het magnetische veld van de aarde!

Plus dat het elektrische niet te regelen is. De magnetische velden zullen alle elektronica vermorzelen, elektromagneten van deze magnitude (als ze ook maar bestaan) werken met super geleiding. Dus hij moet heel koud worden (Gaat niet echt makkelijk met een zon erbij!) En supergeleiding betekend dat de weerstand 0 ohm is. Dus gaat er zoveel stroom als maar kan lopen. Dat is dus niet te doen.

Leuk idee tho, maar denk dat dit nooit gaat werken!
-

tofu_kronos

Re: Verf kan Aarde redden van asteroïde op ramkoers

Bericht door tofu_kronos » 08 nov 2012, 15:36

Dude een kernbom is ook geen optie in plaats van 1 grote kogel die op de aarde afkomt, krijg je nu 1 groot schot met hagel. En een bom ontploffen in de buurt om weg te duwen helpt ook niet er is geen lucht voor de druk in de ruimte. Het beste idee is om de LHC in cern in een rechte lijn te plaatsen en te mikken op de asteroide, dan heb je namelijk een deeltjes wapen dat met de snelheid van het licht gaat.

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Verf kan Aarde redden van asteroïde op ramkoers

Bericht door The Grey » 08 nov 2012, 15:46

En een paar honderd atomen (okok paar honderd miljard) schieten op een asteroide heeft wel zin? :P
Ten eerste moet je dan een hele goeie baan hebben tov de asteroide, geen wolken of iets what so ever (de atmosfeer remt sws flink af)

Ten tweede is de LHC een circulaire versneller, voordat die deeltjes de lichtsnelheid naderen hebben ze al talloze rondjes gedraaid in de LHC, en die tunnel ombouwen is een flinke klus, maar oke. Dan moet je super super super snel de ronddraaiende baan veranderen in een rechte die gericht is op de asteroide.

Ten derde als die deeltjes op de asteroide komen, wat gebeurt er? Uit de baan schieten kan niet volgens jou, en in stukjes schieten heeft ook niet veel zin.
Hoe is dit beter dan mijn kernbom? :P

Btw, in kleine stukjes schieten heeft wel degelijk zin, dan verbranden ze sneller. vergelijk het met een shotgun schot en een kogel van gelijke massa. De kogel zal een medium verder penetreren dan het buck schot.
-

tofu_kronos

Re: Verf kan Aarde redden van asteroïde op ramkoers

Bericht door tofu_kronos » 08 nov 2012, 19:11

Er is een keer een keer een domme wetenschapper geweest die zijn hoofd in een deeltjes versneller stak. Hij heeft nu nog maar een half hoofd.

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Verf kan Aarde redden van asteroïde op ramkoers

Bericht door The Grey » 08 nov 2012, 19:57

linkje? ^^
Verder, als ik mijn hoofd in een kernbom steek en die doet boem. Heb ik heel wat minder dan een half hoofd :P
Ik denk dat de omstandigheden hier niet te vergelijken zijn. Maar waar is de rest van het hoofd van die man heen dan?
-


Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Verf kan Aarde redden van asteroïde op ramkoers

Bericht door The Grey » 10 nov 2012, 10:45

Thanks! Heel intressant! Nooit geweten.

Er staat wel dat hij zijn gezicht niet is kwijt geraakt, alleen dat al het weefsel is afgestorven door de protonen straal. Direct is er vrij weinig vernietigd. Dus een asteroide ermee kapot schieten oid werkt volgens mij niet.
-

Plaats reactie