Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door taigitu » 30 nov 2012, 01:00

Osho Zen Tarot - 1 kaart

Zen-tarotkaarten zien eruit als normale tarotkaarten maar ze zijn uniek: ze leggen je onbewuste open. Ze voorspellen niet de toekomst, maar ze zijn uit zen voortgekomen en voor zen is het leven een voortdurend hier & nu. Het is precies op dit punt van hier en nu dat we antwoord kunnen vinden op al onze vragen...

Dít is zen: geen regels maar een oproep te luisteren naar wat de diepste waarheid vanbinnen is. En als je niet in zen gelooft, die, zo zegt Osho, geen religie is maar een lifestyle, brengen de kaarten je toch ontspanning en inzicht. Osho belooft ons dat iedereen door meditatie een boeddha kan worden, wat zoveel betekent als uit een droom te stappen en bewust te worden van jezelf en het geheim van het leven. Zo komt er een eind aan het lijden en komt de grote vrede. Dit is zen.


Klink hier: http://www.orakels.org/php/?m=wo_ozonecard
Afbeelding
Vrouw van vuur - Delen

De Vuurvrouw is zo rijk, zo op en top koningin, dat ze het zich kan veroorloven te geven. Het komt niet eens bij haar op de inventaris op te maken of iets weg te leggen voor later. Ze deelt haar schatten onbeperkt uit en nodigt iedereen uit te delen in de overvloed, de vruchtbaarheid en het licht waardoor ze wordt omringd.

Als je deze kaart trekt, geeft dat aan dat je in een situatie verkeert waarin je de kans hebt je liefde, je vreugde en je humor te delen. En door deze te delen zul je merken dat je een nog voller gevoel krijgt. Je hoeft nergens heen, je hoeft je niet extra in te spannen. Je merkt dat je van sensualiteit kunt genieten zonder bezitsdrang of gehechtheid, dat je je creativiteit kunt bevredigen, om het even of je nu het leven schenkt aan een kind of aan een nieuw project.Alles om je heen lijkt nu 'op zijn plaats te vallen'. Geniet ervan, raak erin geworteld en laat de overvloed in en om je heen overstromen. Als je opstijgt naar het vierde centrum - dat is het hart - wordt je hele leven een delen van liefde. Het derde centrum heeft een overvloed aan liefde voortgebracht. Als je in je meditatie het derde centrum bereikt, ben je zo gaan overstromen van liefde, van compassie, dat je deze wilt delen. Dat gebeurt bij het vierde centrum, het hart.Daarom denkt men zelfs in de gewone wereld dat liefde uit het hart komt. Ze hebben het alleen maar van horen zeggen, ze hebben ervan gehoord; ze weten het niet omdat ze zelf nooit in hun hart zijn aangekomen. Maar de meditator bereikt uiteindelijk zijn hart. Toen hij het centrum van zijn wezen bereikte - het derde centrum ontstond er plotseling zo'n krachtige explosie van liefde en compassie en vreugde en gelukzaligheid en gezegendheid in hem dat zijn hart wordt geraakt en opengaat. Het hart is het middelste van je zeven centra - drie centra eronder, drie centra erboven. Je bent precies in het midden beland.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 30 nov 2012, 05:07

Wow ... Niet te geloven en nu schrijf ik het zelfs aan mijn eigen adres toe: "Geloof het of niet".........................

Afbeelding
XX - De illusie voorbij

De vlinder op deze kaart vertegenwoordigt de buitenkant, dat wat voortdurend in beweging is en dat wat niet reëel is maar een illusie. Achter de vlinder bevindt zich het gezicht van het bewustzijn, dat naar binnen schouwt, naar het eeuwige. De ruimte tussen beide ogen is opengegaan en onthult de lotus van de spirituele ontplooiing en de rijzende zon van het bewustzijn. Door het rijzen van de innerlijke zon wordt meditatie geboren.

De kaart herinnert ons eraan het reële niet buiten ons te zoeken, maar binnen in ons. Als we ons op het uiterlijke richten raken we te vaak verstrikt in oordelen - dit is goed, dat is slecht, dit wil ik, dat wil ik niet. Een dergelijk oordeel houdt ons gevangen in onze illusies, onze slaperigheid, onze oude gewoontes en patronen. Laat je eigenzinnige denken los en ga naar binnen. Daar kun je je ontspannen in je eigen diepste waarheid, waar het verschil tussen dromen en werkelijkheid al bekend is. Het enige onderscheid tussen droom en werkelijkheid is dit: de werkelijkheid laat ruimte voor twijfel en een droom laat geen ruimte voor twijfel...Voor mij is het vermogen tot twijfelen een van de grootste zegeningen voor de mensheid. De religies zijn altijd je vijand geweest omdat ze de twijfel tot op de wortel hebben uitgeroeid. En dat hebben ze met reden gedaan: ze willen dat mensen in bepaalde illusies geloven die ze altijd hebben gepreekt...Waarom hebben mensen als Gautama de Boeddha er altijd zo op aangedrongen dat het hele bestaan - uitgezonderd je zelf als getuige, uitgezonderd je gewaarzijn - maar van voorbijgaande aard is en uit dezelfde materie bestaat als dromen? Ze bedoelen niet dat deze bomen er niet zijn. Ze bedoelen niet dat deze pilaren er niet zijn. Begrijp ze niet verkeerd, want het woord 'illusie'... Het is vertaald als illusie, maar illusie is niet het juiste woord, Illusie bestaat niet. De werkelijkheid bestaat. Maya zit ertussenin - ze bestaat bijna. Voor zover het de dagelijkse bezigheden betreft, kan ze als werkelijkheid worden beschouwd. Alleen in extreme zin, vanaf de top van je iliuminatie, wordt ze onwerkelijk, illusoir.
Dit gebeurd wel vaker bij mij en ik verbaas me er al langer niet meer over.
Nu precies op dit moment had ik dit nodig en het viel mij waarachtig toe... Taigitu ...
Waarachtig en ik was eerlijk geschreven toch een beetje 'verwonderd' ... wetende dat alles klopt. Ik heb het topic niet gelezen en trok heel snel een kaart en deze kaart volgde er uit. Ik ben 'geraakt' ... en las daarna 'de Vuurvrouw' ...
Het komt niet eens bij haar op de inventaris op te maken ...
en is een geefster ...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Tammy » 30 nov 2012, 08:13

En deze kaart trok ik..........
Niet te geloven. :shock:

Afbeelding
9 - Verdriet .

Dit is een tekening van Ananda, neef en discipel van Gautama de Boeddha. Hij was onafgebroken aan Boeddha's zijde en zorgde tweeënveertig jaar lang voor alles wat hij nodig had. Toen Boeddha stierf was Ananda volgens de legende nog steeds aan zijn zijde; hij huilde. De andere discipelen spraken hem bestraffend toe vanwege zijn misvatting: Boeddha was volkomen vervuld gestorven; hij zou blij moeten zijn. Maar Ananda zei: 'Jullie begrijpen het verkeerd. Ik huil niet om hem maar om mezelf, want al die jaren ben ik onafgebroken aan zijn zijde geweest, maar nog heb ik de verlichting niet bereikt. 'Ananda bleef de hele nacht wakker, ging diep in meditatie en voelde zijn pijn en verdriet. Tegen de ochtend, zo luidt de legende, was hij verlicht.

Periodes van groot verdriet zijn in potentie periodes van grote transformatie. Maar om de transformatie mogelijk te maken moeten we diep gaan, tot op de wortels van onze pijn, en haar ervaren zoals ze is, zonder beschuldiging of zelfmedelijden. Deze pijn moet je niet treurig stemmen, bedenk dat wel. Daar gaan de meeste mensen in de fout... Deze pijn is er alleen maar om je alerter te maken - want mensen worden pas alert als de pijl diep in hun hart dringt en hen verwondt. Anders worden ze niet alert. Als het leven gemakkelijk, comfortabel en geriefelijk is, laat het ze verder koud. Wie neemt de moeite om alert te worden? Als er een vriend van je sterft, is er een mogelijkheid. Als je vriendin je in de steek laat - in die donkere nachten voel je je eenzaam. Je hebt zoveel van die vrouw gehouden en je hebt alles op het spel gezet, en dan is ze op een dag ineens vertrokken. Als je huilt in je eenzaamheid, dat zijn de gelegenheden dat je, als je er gebruik van maakt, bewust kunt worden. De pijl doet pijn: je kunt er gebruik van maken.De pijn dient niet om je ongelukkig te maken, de pijn dient om je bewuster te maken! En als je bewust bent, verdwijnt je ellende.



Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 30 nov 2012, 08:31

He....? Het plaatje pakt niet...hoe kan dat nu weer :roll:

Ik heb zelf ook deze kaarten en had nu deze:
II - De Innerlijke stem :grin:

De innerlijke stem spreekt niet in woorden, maar in de woordloze stem van het hart. Ze is een orakel dat alleen de waarheid spreekt. Als ze een gezicht had, zou dat lijken op het gezicht middenop deze kaart - alert, waakzaam en in staat zowel de duisternis als het licht te accepteren, wat gesymboliseerd wordt door de twee handen die het kristal vasthouden. Het kristal zelf staat voor de helderheid die ontstaat als alle dualiteiten zijn getranscendeerd. De innerlijke stem kan ook speels zijn, want ze duikt diep in de emoties en als ze weer bovenkomt stijgt ze hoog op, als twee dolfijnen die dansen in het water des levens. Via haar kroon in de vorm van de wassende maan staat ze in verbinding met de kosmos en de aarde, zoals te zien is aan de groene bladeren op de kimono van de vrouw.

Er zijn momenten in ons leven dat we heen en weer getrokken worden door te veel stemmen. Onze verwarring in zo'n situatie dient juist om ons eraan te herinneren dat we de stilte en het centrum in ons moeten opzoeken. Alleen dan zijn we in staat onze waarheid te horen.Als je je waarheid binnen in jezelf gevonden hebt, hoef je in dit hele bestaan nergens meer naar te zoeken. De waarheid functioneert via jou. Als jij je ogen opendoet, is het de waarheid die haar ogen opent. Als jij je ogen dichtdoet, is het de waarheid die haar ogen sluit. Dit is een fantastische meditatie. Als je de methode eenmaal begrijpt, hoef je verder niets te doen; alles wat je doet wordt door de waarheid gedaan. Als je loopt is dat de waarheid; als je slaapt rust de waarheid; als je praat spreekt de waarheid; als je stil bent is het de waarheid die zwijgt. Dit is een van de eenvoudigste meditatietechnieken. Heel langzaam komt alles door deze simpele formule tot rust en dan is er geen techniek meer nodig.

Als je genezen bent gooi je de meditatie weg, dan gooi je het medicijn weg. Dan leef je als de waarheid - springlevend, stralend, tevreden, gelukzalig, je bent zelf een lied geworden. je hele leven wordt een gebed zonder woorden, of beter gezegd, een devotie, een gratie, een schoonheid die niet van onze alledaagse wereld is, een lichtstraal uit het oneindige die doordringt tot de duisternis van onze wereld.

( woensdag had ik de kaart van De Illusie voorbij...
en verdraait, :oops: ik ben die dag idd een illusie 'armer' geworden, iets is meestal ook nooit dan wat we wel eens dachten) :smile:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Tardis » 30 nov 2012, 11:35

Mijn eerste indruk was dat je lid moest worden voordat je een kaart kon trekken. :mrgreen: Dus ben ik gelijk lid geworden, of ik er regelmatig te vinden ben zal moeten blijken, ben nog niet naar het forum geweest.

Anyway, ik trok dezelfde kaart als Pierre: XX De illusie voorbij. Gast1 zal daar ongetwijfeld weer een teken in zien, het kwam op het forum van WG ook al voor dat we dezelfde cijfers toebedeeld kregen. :wink: Ik neem het voor wat het is en volgens de toelichting zijn de teksten op die 'kaarten' ook zo bedoeld. Want wat me wel aanstaat is dat de site niet pretendeert dat die kaart speciaal voor jou geldt en dat het iets zegt over je toekomst, geen horoscoop of Tarot dus. Het is net wat je met de tekst van die 'kaart' doet en in hoeverre je de strekking van die tekst op je eigen leven betrekt.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door taigitu » 30 nov 2012, 11:53

Tardis schreef: Want wat me wel aanstaat is dat de site niet pretendeert dat die kaart speciaal voor jou geldt en dat het iets zegt over je toekomst, geen horoscoop of Tarot dus. Het is net wat je met de tekst van die 'kaart' doet en in hoeverre je de strekking van die tekst op je eigen leven betrekt.
Je hebt altijd de vrijheid om er mee te doen wat je zelf besluit, het is een aanreiking.

“De belangrijkste gedachte die mij zelf het meest verblijd en in hoogste
mate gelukkig maakt, is het besef van werkelijke geestelijke vrijheid….
De tweede, om die vrijheid te kunnen delen met anderen.”
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 30 nov 2012, 12:03

Dit noem ik ook altijd wijsheidskaarten om over na te denken. En soms valt het dan op dat het vooral die week dag of....tijd al speelt wat er op staat.
Zelf pak ik ze bij momenten,lang niet iedere dag, en op 1januari voor wat eventueel door het hele jaar heen nogal de 'boventoon' kan zijn.

Tarot kaarten ed kunnen ook nooit de toekomst voorspellen, dat is een misvatting door de 'kermis atractie' wat het ooit geweest is...De toekomst, die creëren we zelf ten alle tijde. Ze kunnen wel heel treffend de tendens aangeven in iemands leven.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 30 nov 2012, 14:22

Tardis schreef:Mijn eerste indruk was dat je lid moest worden voordat je een kaart kon trekken. :mrgreen: Dus ben ik gelijk lid geworden, of ik er regelmatig te vinden ben zal moeten blijken, ben nog niet naar het forum geweest.

Anyway, ik trok dezelfde kaart als Pierre: XX De illusie voorbij. Gast1 zal daar ongetwijfeld weer een teken in zien, het kwam op het forum van WG ook al voor dat we dezelfde cijfers toebedeeld kregen. :wink: Ik neem het voor wat het is en volgens de toelichting zijn de teksten op die 'kaarten' ook zo bedoeld. Want wat me wel aanstaat is dat de site niet pretendeert dat die kaart speciaal voor jou geldt en dat het iets zegt over je toekomst, geen horoscoop of Tarot dus. Het is net wat je met de tekst van die 'kaart' doet en in hoeverre je de strekking van die tekst op je eigen leven betrekt.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 04 dec 2012, 14:57

Mooi deze nu ook weer:

VI - De Geliefden
Wat wij liefde noemen behelst eigenlijk alle toonaarden van communicatie, vanaf de aarde tot aan de hemel. Op het meest aardse niveau is liefde seksuele aantrekkingskracht. Velen van ons blijven daar steken, want onze conditionering heeft onze seksualiteit beladen met alle mogelijke verwachtingen en onderdrukte kwesties. Het grootste 'probleem' met seksuele liefde is eigenlijk dat ze nooit standhoudt. Pas als we dat feit accepteren kunnen we er werkelijk een feest van maken, want ze ís een feest. Verwelkom haar als ze komt en zeg haar dankbaar vaarwel als ze voorbij is. Naarmate we dan rijper worden, kunnen we de liefde beginnen te ervaren die boven de seksualiteit uitgaat en recht doet aan de ander als uniek individu.We gaan begrijpen dat onze partner vaak als een spiegel fungeert die onzichtbare aspecten van ons diepere zelf weerspiegelt; dit helpt ons heel te worden. Dit soort liefde is gebaseerd op vrijheid, niet op een verwachting of behoefte. Haar vleugels tillen ons steeds hoger op naar de universele liefde die alles als één ervaart. Deze drie punten moet je goed in je opnemen: de laagste vorm van liefde is seks, die is lichamelijk, en de meest verfijnde vorm van liefde is compassie. Seks staat lager dan liefde, compassie staat hoger dan liefde; liefde zit er precies tussenin. Maar heel weinig mensen weten wat liefde is. Helaas denkt negenennegentig procent van de mensen dat seksualiteit liefde is, dat is niet zo. Seksualiteit is iets heel dierlijks; ze heeft beslist wel de mogelijkheid om uit te groeien tot liefde, maar ze is nog maar een potentieel, geen werkelijke liefde...Als je bewust en alert wordt, als je meditatief wordt, dan kan seks worden omgezet in liefde. En als je volkomen meditatief wordt, totaal meditatief, dan kan liefde worden omgezet in compassie. Seks is het zaad, liefde de bloem en compassie is het aroma. Boeddha heeft compassie omschreven als 'liefde plus meditatie'. Als je liefde niet alleen begeerte voor de ander is, als je liefde niet alleen een behoefte is, als je liefde een delen is, als je liefde niet de liefde van een bedelaar maar die van een keizer is, als je liefde niet vraagt om een wederdienst maar bereid is alleen te geven, geven om de pure vreugde van het geven, voeg er dan meditatie aan toe; dan zal ze haar zuivere aroma afgeven. Dat is compassie. Compassie is de hoogste vorm van liefde.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door taigitu » 04 dec 2012, 22:03

IV - De rebel
Afbeelding

De machtige, autoritaire figuur op deze kaart is duidelijk meester over zijn eigen lot. Op zijn schouder staat het embleem van de zon en de toorts die hij in zijn rechterhand houdt symboliseert het licht van zijn eigen, met moeite verkregen waarheid. Of hij nu rijk is of arm, de rebel is eigenlijk een keizer, want hij heeft de ketens van de repressieve conditionering en het maatschappelijke oordeel verbroken. Hij heeft zichzelf gevormd door alle kleuren van de regenboog te omarmen, hij is ontstegen aan de duistere, vormloze wortels van zijn onbewuste verleden en heeft zich vleugels aangemeten om de hemel in te vliegen. Zijn hele levenswijze is rebels - niet omdat hij tegen iets of iemand vecht, maar omdat hij zijn eigen ware aard heeft ontdekt en vastbesloten is daarnaar te leven. De adelaar is zijn totemdier, een boodschapper tussen hemel en aarde.

De rebel daagt ons uit de moed te hebben om verantwoording te nemen voor wie we zijn en naar onze eigen waarheid te leven. Iedereen is bang, heel bang voor mensen die zichzelf kennen. Ze hebben een bepaalde macht; een zekere aura en een zeker magnetisme, een charisma dat levenslustige, jonge mensen uit de gevangenis van de traditie kan bevrijden...

Een verlichte kan niet tot slaaf worden gemaakt - dat is de moeilijkheid - en hij kan niet gevangen worden gezet... Het kan niet anders of ieder genie dat zijn innerlijk enigszins heeft leren kennen, is wat moeilijk te verteren; hij zet de boel op stelten. De massa wil niet gestoord worden, ook al zijn ze er ellendig aan toe. En ze zijn er ook ellendig aan toe, maar ze zijn aan hun ellende gewend. En iemand die niet ongeduldig is wordt gezien als een vreemdeling.

Een verlichte is de grootste vreemdeling op aarde; hij lijkt nergens bij te horen. Hij laat zich niet beperken door een organisatie, gemeenschap, maatschappij of
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 05 dec 2012, 07:25

Bijzonder ...

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 07 dec 2012, 07:30

Heer van vuur - De Schepper
De zen-meester op deze kaart heeft de vuurenergie getemd en is in staat deze voor creatieve in plaats van destructieve doeleinden te gebruiken. Hij nodigt ons uit het inzicht, verkregen door hen die meester zijn geworden over het vuur van de hartstocht zonder dit te onderdrukken of destructief en onevenwichtig te laten worden, te herkennen en er deelgenoot van te worden. Hij is zo geïntegreerd dat er geen verschil meer bestaat tussen wie hij van binnen is en wie hij in de buitenwereld is. Hij biedt dit inzicht en deze integratie aan als geschenk aan iedereen die bij hem komt, de gave van het scheppende licht dat uit het centrum van zijn wezen straalt.

De Vuurheer vertelt ons dat alles wat we nu ondernemen, vanuit het inzicht dat volwassenheid met zich meebrengt, ons eigen leven en het leven van anderen zal verrijken. Gebruik alle vermogens die je hebt, alles wat je van je eigen levenservaring hebt geleerd; het is tijd om je te uiten. Er zijn twee soorten scheppers in de wereld: het ene soort schepper werkt met objecten - dichters, schilders, zij werken met objecten, zij creëren dingen; het andere soort schepper, de mysticus, schept zichzelf. Hij werkt niet met objecten, hij werkt met het subject; hij werkt aan zichzelf, zijn eigen wezen. En hij is de ware schepper, de ware dichter, want hij maakt van zichzelf een meesterwerk.In jou zit een meesterwerk verborgen, maar je staat zelf in de weg. Stap opzij, dan wordt het meesterwerk onthuld. Iedereen is een meesterwerk, want God schenkt nooit het leven aan iets dat minder is. Ieder draagt dat verborgen meesterwerk levens lang met zich mee en weet niet wie hij is; alleen aan de oppervlakte probeert hij iemand te worden.Laat het idee varen dat je iemand moet worden, want je bent al een meesterwerk. je bent niet voor verbetering vatbaar. je hoeft het alleen maar te vinden, te weten, te beseffen. God zelf heeft je geschapen, je bent niet voor verbetering vatbaar.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 07 dec 2012, 07:39

:shock:

Ik zag dat Susan vanmorgen een kaartje trok en besloot dat dan ook nog maar eens te doen. Dat deed ik met de ogen dicht...
Dit was de uitkomst ...

Afbeelding

XX - De illusie voorbij

De vlinder op deze kaart vertegenwoordigt de buitenkant, dat wat voortdurend in beweging is en dat wat niet reëel is maar een illusie. Achter de vlinder bevindt zich het gezicht van het bewustzijn, dat naar binnen schouwt, naar het eeuwige. De ruimte tussen beide ogen is opengegaan en onthult de lotus van de spirituele ontplooiing en de rijzende zon van het bewustzijn. Door het rijzen van de innerlijke zon wordt meditatie geboren.

De kaart herinnert ons eraan het reële niet buiten ons te zoeken, maar binnen in ons. Als we ons op het uiterlijke richten raken we te vaak verstrikt in oordelen - dit is goed, dat is slecht, dit wil ik, dat wil ik niet. Een dergelijk oordeel houdt ons gevangen in onze illusies, onze slaperigheid, onze oude gewoontes en patronen. Laat je eigenzinnige denken los en ga naar binnen. Daar kun je je ontspannen in je eigen diepste waarheid, waar het verschil tussen dromen en werkelijkheid al bekend is. Het enige onderscheid tussen droom en werkelijkheid is dit: de werkelijkheid laat ruimte voor twijfel en een droom laat geen ruimte voor twijfel...Voor mij is het vermogen tot twijfelen een van de grootste zegeningen voor de mensheid. De religies zijn altijd je vijand geweest omdat ze de twijfel tot op de wortel hebben uitgeroeid. En dat hebben ze met reden gedaan: ze willen dat mensen in bepaalde illusies geloven die ze altijd hebben gepreekt...Waarom hebben mensen als Gautama de Boeddha er altijd zo op aangedrongen dat het hele bestaan - uitgezonderd je zelf als getuige, uitgezonderd je gewaarzijn - maar van voorbijgaande aard is en uit dezelfde materie bestaat als dromen? Ze bedoelen niet dat deze bomen er niet zijn. Ze bedoelen niet dat deze pilaren er niet zijn. Begrijp ze niet verkeerd, want het woord 'illusie'... Het is vertaald als illusie, maar illusie is niet het juiste woord, Illusie bestaat niet. De werkelijkheid bestaat. Maya zit ertussenin - ze bestaat bijna. Voor zover het de dagelijkse bezigheden betreft, kan ze als werkelijkheid worden beschouwd. Alleen in extreme zin, vanaf de top van je iliuminatie, wordt ze onwerkelijk, illusoir.

Ik kan het zelf niet geloven ... maar toch:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 07 dec 2012, 10:35

Ja Gast1, het blijft bijzonder he.
De kaart die ik had vanochtend, hadden we het gisteren nog over...
Net als we het uitgebreid over de dood hadden, niet gek dan dat ik hier over beide onderwerpen droomde vannacht natuurlijk en vlak na vieren hier door wakker werd. :shock:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 07 dec 2012, 12:06

Ja ...................................

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door taigitu » 13 dec 2012, 10:12

Afbeelding
Schildknaap van water - Inzicht

De vogel die op deze kaart is afgebeeld kijkt uit een ogenschijnlijke kooi naar buiten. Er zit geen deur in en de tralies zijn bezig te verdwijnen. De tralies waren een illusie en dit vogeltje wordt aangetrokken door de gratie, de vrijheid en de aanmoedigingen van de andere vogels. Het spreidt zijn vleugels uit, klaar om voor de allereerste keer uit te vliegen.

Het dagen van een nieuw inzicht - dat de kooi altijd open heeft gestaan en dat de hemel ons altijd al ter beschikking stond om te verkennen - kan ons in het begin een ietwat onzeker gevoel geven. Het is prima, het is logisch dat je je onzeker voelt, maar laat dat de kans die je geboden wordt niet overschaduwen, de kans om mét je onzekerheid de lichtvoetigheid en het avontuur te ervaren. Houd het lieflijke en zachtaardige van deze periode in ere. Voel de vlinders in je buik. Sla Je vleugels uit en wees vrij. Je bent de gevangenis uit, de kooi uit; je kunt je vleugels uitslaan en de hele hemel is van jou. Alle sterren en de maan en de zon behoren je toe. Je kunt in de blauwe verten verdwijnen... je hoeft alleen maar de kooi los te laten en eruit te vliegen, dan is de hele hemel van jou. Spreid je vleugels uit en vlieg als een adelaar naar de andere kant van de zon. In de innerlijke hemel, in de innerlijke wereld is vrijheid het hoogste goed - al het andere komt op de tweede plaats, zelfs gelukzaligheid en extase. Er zijn duizenden bloemen, ontelbare bloemen, maar die gedijen alleen in een klimaat van vrijheid.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 14 dec 2012, 20:41

Verdorie zeg!!

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Voor de 3e keer!! Niet geknoeid of wat dan ook, ik trok deze kaart voor de 3e keer.

Afbeelding

XX - De illusie voorbij

De vlinder op deze kaart vertegenwoordigt de buitenkant, dat wat voortdurend in beweging is en dat wat niet reëel is maar een illusie. Achter de vlinder bevindt zich het gezicht van het bewustzijn, dat naar binnen schouwt, naar het eeuwige. De ruimte tussen beide ogen is opengegaan en onthult de lotus van de spirituele ontplooiing en de rijzende zon van het bewustzijn. Door het rijzen van de innerlijke zon wordt meditatie geboren.

De kaart herinnert ons eraan het reële niet buiten ons te zoeken, maar binnen in ons. Als we ons op het uiterlijke richten raken we te vaak verstrikt in oordelen - dit is goed, dat is slecht, dit wil ik, dat wil ik niet. Een dergelijk oordeel houdt ons gevangen in onze illusies, onze slaperigheid, onze oude gewoontes en patronen. Laat je eigenzinnige denken los en ga naar binnen. Daar kun je je ontspannen in je eigen diepste waarheid, waar het verschil tussen dromen en werkelijkheid al bekend is. Het enige onderscheid tussen droom en werkelijkheid is dit: de werkelijkheid laat ruimte voor twijfel en een droom laat geen ruimte voor twijfel...Voor mij is het vermogen tot twijfelen een van de grootste zegeningen voor de mensheid. De religies zijn altijd je vijand geweest omdat ze de twijfel tot op de wortel hebben uitgeroeid. En dat hebben ze met reden gedaan: ze willen dat mensen in bepaalde illusies geloven die ze altijd hebben gepreekt...Waarom hebben mensen als Gautama de Boeddha er altijd zo op aangedrongen dat het hele bestaan - uitgezonderd je zelf als getuige, uitgezonderd je gewaarzijn - maar van voorbijgaande aard is en uit dezelfde materie bestaat als dromen? Ze bedoelen niet dat deze bomen er niet zijn. Ze bedoelen niet dat deze pilaren er niet zijn. Begrijp ze niet verkeerd, want het woord 'illusie'... Het is vertaald als illusie, maar illusie is niet het juiste woord, Illusie bestaat niet. De werkelijkheid bestaat. Maya zit ertussenin - ze bestaat bijna. Voor zover het de dagelijkse bezigheden betreft, kan ze als werkelijkheid worden beschouwd. Alleen in extreme zin, vanaf de top van je iliuminatie, wordt ze onwerkelijk, illusoir.

Gebruikersavatar
goudroes
Onderzoeker
Berichten: 527
Lid geworden op: 03 apr 2012, 11:35

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door goudroes » 14 dec 2012, 22:25

Als we het over gecenterd' of 'geaard' hebben, dan hebben we het over deze bron. Als we aan een creatief project beginnen, stemmen we ons af op deze bron. Deze kaart herinnert ons eraan dat ons een onmetelijke energiereserve ter beschikking staat. En dat we deze niet aanboren door te denken of te plannen, maar door geaard, gecenterd en stil genoeg te worden om met de bron in contact te komen. Ze zit in ons allemaal, als een privé-zon die ons leven en voeding geeft. Pure pulserende, beschikbare energie, die bereid is ons alles te geven wat we nodig hebben om iets te bereiken en bereid is ons thuis welkom te heten als we willen rusten.

Dus of je nu op dit moment aan iets nieuws begint en inspiratie nodig hebt, of dat je net met iets klaar bent en wilt uitrusten, ga naar de bron. Ze wacht altijd op je en je hoeft niet eens je huis uit om haar te vinden. Zen wil dat je uit je hoofd komt en naar de primaire bron gaat... Niet omdat zen niet weet hoe nuttig energie in je hoofd kan zijn, maar als alle energie in je hoofd wordt verbruikt zul je je nooit bewust worden van je eeuwigheid...Je zult nooit uit eigen ervaring weten hoe het is één te zijn met het geheel.Als de energie gewoon in het centrum blijft, daar pulseert, als ze nergens heen stroomt, niet naar het hoofd en ook niet naar het hart, maar in de bron zelf blijft waar het hart eruit kan putten en het hoofd eruit kan putten, als ze in de bron zelf blijft pulseren - dat is de fundamentele bedoeling van zazen.

Zazen betekent dat er, als je in de bron zelf zit en nergens heen stroomt, een geweldige kracht opstijgt, een transformatie van energie tot licht en liefde, tot meer leven, tot mededogen, tot creativiteit. Ze kan allerlei vormen aannemen. Maar eerst moet je leren in de bron te zijn. Dan zal de bron beslissen waar je potentieel ligt. Jij kunt je in de bron ontspannen, de bron voert je naar je eigen potentieel.
Er bestaat maar één weg naar het geluk;
stoppen ons zorgen te maken over zaken
waar we geen invloed op hebben.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Susan » 16 dec 2012, 07:04

(jammer, het lukt me niet om het plaatje er ook bij te krijgen...?)

XI - De doorbraak
Aan de overheersende kleur rood op deze kaart kun je meteen zien dat het hier gaat om energie en levenskracht. Uit het middenrif ofwel het machtscentrum van de figuur straalt een felle gloed en zijn houding drukt uitbundigheid en vastberadenheid uit. We komen allemaal wel eens op een punt dat we het beu zijn. Op zo'n moment krijgen we het gevoel dat we iets moeten doen, wat het ook is, om de lasten en beperkingen die ons aan handen en voeten binden af te werpen, ook al blijkt dit later een vergissing te zijn. Als we niets doen, dreigen ze ons te verstikken en onze levensenergie lam te leggen.

Als je nu het gevoel hebt dat je het beu bent, gun jezelf dan de kans de oude patronen en beperkingen die je energie hebben verstikt te doorbreken - neem dat risico. Als je dat doet, zul je versteld staan van de vitaliteit en daadkracht die deze doorbraak in je leven kan brengen. De functie van een meester is juist een instorting te transformeren tot een doorbraak. Een psychotherapeut kan je alleen maar oplappen. Dat is zíjn functie. Het is niet zijn taak je te transformeren. Wat je nodig hebt is een metapsychologie, de psychologie van de boeddha's.

Het grootste avontuur van het leven is bewust een instorting door te maken. Je neemt een heel groot risico, want er bestaat geen garantie dat die instorting een doorbraak wordt. Het gebeurt wel, maar voor deze zaken bestaat geen waarborg. Je chaos dateert van lang geleden - je verkeert al talloze levens in een chaos, een ondoordringbare chaos. Hij vormt bijna een universum op zichzelf. Dus als je er met je geringe vermogens instapt, bestaat er natuurlijk gevaar. Maar niemand is ooit compleet geworden, niemand is ooit een ondeelbaar individu geworden zonder dit gevaar te trotseren.

De methode die je zal helpen op een evenwichtige, gedisciplineerde, alerte manier door de chaos, door de donkere nacht van de ziel heen te komen is zen, meditatie.

De morgenstond is niet ver meer, maar voordat je de morgenstond kunt bereiken moet je eerst de donkere nacht doormaken. En hoe dichter de dageraad nadert, des te donkerder wordt de nacht.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Een Osho Zen-kaart trekken voor het hier en nu

Bericht door Gast1 » 16 dec 2012, 07:47

Dat wat ik nu lees zou helemaal betrekking op mij kunnen hebben, maar ook op de complete mensheid. Ik kijk even naar mijzelf en dit stukje tekst:
Als je nu het gevoel hebt dat je het beu bent, gun jezelf dan de kans de oude patronen en beperkingen die je energie hebben verstikt te doorbreken - neem dat risico. Als je dat doet, zul je versteld staan van de vitaliteit en daadkracht die deze doorbraak in je leven kan brengen. De functie van een meester is juist een instorting te transformeren tot een doorbraak. Een psychotherapeut kan je alleen maar oplappen. Dat is zíjn functie. Het is niet zijn taak je te transformeren. Wat je nodig hebt is een metapsychologie, de psychologie van de boeddha's.
Een gevoel van 'het beu zijn' had ik vorige week, een gevoel van verstikking had ik verleden donderdagmiddag en dat gevoel verdween die dag toen ik een dierbaar iemand op ging halen en zo beleefde ik een fijne donderdagavond en vrijdag. Gisteren overkwam mij een heel grote vermoeidheid en soms voelde ik me alsof ik me in een vacuüm bevond waarbij ik nogal wat pijn voelde en waarbij alle teksten die ik schreef, of het nu op het forum was of in mijn manuscript, mij als een hele grote spiegel voor werd gehouden.

Iets in de trant van: "Dus jij bent een weter die het nu allemaal doorziet doordat je talloze tekens hebt gekregen(?), wel dan ... we zullen zien of je deze beproeving gaat doorstaan" ...

In mijn beleving had ik al oude patronen en beperkingen die mijn energie hebben verstikt doorbroken, ik stond in het begin versteld van de vitaliteit en daadkracht die deze doorbraak in mijn leven heeft gebracht en mijn instorting van jaren geleden werd ik 'meester' door alles te transformeren tot een doorbraak. Nu op dit moment lijkt het allemaal een grote lacune te zijn waarbij ik me in de voorbije paar dagen 'verloor' ... Ik dreigde mijzelf niet te verliezen, ik verloor mijzelf. Eender zoals dat dus jaren geleden gebeurde. Ik heb me toen gevonden en al wat ik schreef op een eerder forum en ook op dit forum weer, was er een gevolg van. Ik trok een Osho-Zen kaart en voor de derde keer was het dezelfde kaart. Terwijl me dit soort zaken al langer niet meer deden verbazen, gebeurde het nu toch. En nú ..? Ik heb kleine momenten gehad dat de Maya's in mijn geval gelijk hebben gekregen en ik heb momenten gehad dat ik mezelf verloor en dat ik van mezelf vond één hele grote fantast te zijn. "Is dit mijn straf van een bepaalde arrogantie die ik niet zag?" Ik zat gisteren weer even in de put en uiteindelijk ben ik dan toch maar naar dat feestje gegaan en dat deed me geweldig goed. Ik heb ook heerlijk geslapen en vond mezelf een zwakkeling en een aansteller toen ik ruim zeven uren aan een stuk geslapen had. Is dit geen dieptepunt maar een hoogtepunt? Ik denk van wel en trek nu een kaart om te zien wat ze mij gaat zeggen:

Afbeelding
Als je in meditatie tot rust komt in je hart, is dat niet een ervaring die je kunt pakken of dwingen. Ze komt vanzelf naarmate we beter afgestemd raken op het ritme van onze eigen innerlijke stilte. De figuur op deze kaart weerspiegelt het zoete en delicate van deze ervaring. De dolfijnen die uit het hart springen en een boog trekken naar het derde oog, staan voor de speelsheid en intelligentie die bovenkomen als we contact kunnen maken met ons hart en van daaruit de wereld tegemoettreden.

Geef jezelf nu de kans zachter en ontvankelijker te worden, want er wacht je vlak om de hoek een onuitsprekelijke vreugde. Niemand anders kan je haar aanwijzen en als je haar vindt zul je geen woorden kunnen vinden om anderen erover te vertellen. Maar ze is er wel, diep in je hart, rijp en klaar om ontdekt te worden. Luister naar je hart, doe wat je hart je ingeeft, wat het ook kost: Een toestand van volmaakte eenvoud die je alles kost en niet minder...Eenvoudig-zijn is moeilijk, want eenvoudig-zijn kost je alles wat je hebt. Je moet alles inleveren om eenvoudig te kunnen zijn. Daarom kiest iedereen ervoor complex te zijn en is iedereen vergeten hoe je eenvoudig kunt zijn. Maar alleen een eenvoudig hart klopt samen met God, hand in hand. Alleen een eenvoudig hart zingt in diepe harmonie met God. Om dat punt te bereiken moet je je hart vinden, het kloppen van je eigen hart, je eigen hartslag.
Bijzonder om te lezen ... Meditatie dus ...

Plaats reactie